Gå til innhold



Foto
* * * * - 14 votes

Wazzza`s RAMgarasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1285 replies to this topic

#601 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 13 February 2009 - 09:32

Tøft.. Ei som hete Silje e elektrikerlærling der. En kompis e automatikerlærling der. Jostein hete han..
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#602 Patrol_89

Patrol_89

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 13 February 2009 - 18:07

Har sett bilde av Silje og Jostein på veggen der ja, men de jobber et anna skift så har ikkje møtt de.
Kan hende eg rekker å treffe jostein på neste tur, skal bytte fra torsdag til tirsdag.

Ser at du har hatt mykje arbeid med bilen din, god inpirasjon for sånne som meg som ikkje har plundra så stort med bil før.


Drar til og med på reservehjulet!

#603 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 18 February 2009 - 19:54

Takker smile.gif

Det spøker virkelig for Målselv-treffet.. Det har ikke gått helikopter offshore de to siste dager, så det er et enormt etterslep. Første helikopter hit i dag er 10 timer forsinket.. Jeg skal ikke iland før i morgen formiddag, så såfremst at ikke den blir kansellert rekker jeg treffet. OM den blir kansellert kommer jeg ikke iland før søndag sad.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#604 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 19 February 2009 - 14:34

http://www.bt.no/lok...ticle796050.ece sad.gif Blir ikke offroadtreff på meg.. sad.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#605 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 24 February 2009 - 20:42

Steiki så det har snødd i dag. Helt sykt.. Vært ute med snøfresern 3 ganger i dag. Da er det morro med patrol biggrin.gif Var på sleping av ei dame i dag og testa bilen i litt dypsnø sammen med en kompis.. Vinsjen fikk kjørt seg for å si d sånn tongue.gif

Måtte ta et bilde av snøfresern..


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#606 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 25 February 2009 - 16:26

Tror jeg trenger ny turbo snart.. Den hylelyden min blir bare værre og værre..

http://www.offroad.n...TD-t100663.html
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#607 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 09 March 2009 - 16:22

Kanskje på tide med ei lita oppdatering. Har gjort litt om på dashbordet for å gjøre plass til pc-basert navigasjon. Har også satt et manometer på slangenfra diselfilteret til dieselpumpa. Nå kan jeg sjekke om fødepumpa klarer å levere nok når jeg trør skikkelig på.




Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#608 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 13 March 2009 - 23:18

Hva gjør man når man kjeder seg en fredags kveld? Jo, man hiver på seg kjeledressen og skrur ut startmotorn for overhaling. Den var blitt så dårlig nå at jeg ikke turte å stoppe bilen om jeg var på butikken.

Feilsymtomet er at når jeg vrir på nøkkelen blir hele bilen svart, ergo full kortslutning i startmotorn.. Når jeg plukka den ut fant jeg fort ut hvorfor., Foringene i for og bakkant av motoren var utslitt.. I bakkant manglet faktisk foringen!! Rotoren har ligget mot huset på startern og kortsluttet..

Siden nissan-dealern her i byen ikke kunne (eller ville) skaffe deler til meg måtte jeg lage nye foringer selv. Dreide meg foringer av messing. 18mm utvendig og 14mm innvendig. Foringen i forkant er 16mm lang og 12mm i bakkant.

Siden slitasjen hadde pågått ei stund hadde akslingen begynt å slite på huset i stateren. Dette ble fylt i med kjemisk metall da jeg banke ned de nye foringene...
























Edited by wazzza, 13 March 2009 - 23:20.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#609 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 14 March 2009 - 13:05

Da er starteren montert, to ganger faktisk. En ting har jeg lært. Rydd arbeidsbenken før du monterer starteren. Da slipper du å finne ei støvtetting på benken som du glemte å montere. Bare å plukke ut å demontere igjen tongue.gif

Nå er starteren så kjapp at når jeg starter delvis kald motor så synker motorturtallet når jeg slipper nøkkelen... biggrin.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#610 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 14 March 2009 - 16:18

Godt jobba, Øystein.
Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#611 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 22 March 2009 - 17:47

Har du ferie 15-19 juli i år? Forventer å seg deg i Finnland i sommer!



#612 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 22 March 2009 - 17:52

QUOTE(1911 @ 22 Mar 2009, 17:47) <{POST_SNAPBACK}>
Har du ferie 15-19 juli i år? Forventer å seg deg i Finnland i sommer!



Hallois.. Vet ikke hvordan det blir med ferie.. Skal i jobbintevju i ny jobb i april. Nårtid er påmeldingsfristen?
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#613 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 22 March 2009 - 17:58

Du har god tid wink.gif Bare æ som e ivrig! Gleder meg som en liten gutt til å leke i gjørma... har jo nye såler som sikkert fungere bra i sommer terreng. Funka ikke så bra på snø. Venter forøvrig på felgene som æ har sendt til Oslo for mod. Blir nå rett innpress og rett boltsirkel (bytter senter i felgene)

#614 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 22 March 2009 - 18:12

Får håpe lykken er med meg denne gangen wink.gif

Jeg har for øvrig vært på Bardufoss i helgen på Nato-øvelsen "Cold response". Jeg er med i Tromsø Landroverklubb og noen av oss er med i Tromsø røde kors hjelpekorps. Vi bruker egne biler til å frakte utstyr og personell ut i felten ved aksjoner.

I helga hadde vi et scenario med en selvmordsbomber oppå et fjell. (ja du leste riktig tongue.gif ) Forsvaret hadde brøyet vei opp på fjellet men kjørt med beltevogner etterpå så det var temmelig oppkjørt. En bil ble stående nedi bakkken. Hu hang på slep etter meg et stykke etterpå biggrin.gif Men fy fan så varm motorn blei oppover der.. 2. og 3. gir med 4x4, Full oppakning til 5t stk pluss fellesutstyr OG en 2wd personbil på slep med samme opppakningen biggrin.gif

Vi var to stykker fra landroverklubben som var med på øvelsen. Han andre kjører en LJ73 med ironman hevesett, juksebrytere (ARB) og mye annet snacks 8)










Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#615 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 22 March 2009 - 18:53

Cold Respons ja. Var noe snakk om den øvelsen for meg også (HV innsatsstyrke) men det ble ikke i år. Di var med i fjord. Blir en 8 dagers øvelse fra Torsdag i neste uke. Fint med litt ferie fra den vanlige jobben...

Den 73'en er vel Per Martin sin?

Den ble vel ikke så varm at det var antydning til koking?

#616 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 22 March 2009 - 22:31

Okey, var MYE militær aktvitet langs veiene. Jeg fikk bla. være med på prøvetur med en Sisu; et 3-akslet amfibie-kjøretøy.. Morsom sak å ligge brei med biggrin.gif

73`en er Per Martin sin ja. Tror ikke bilen min ble så varm at den kokte, men lå med en konstant eksostemperatur på ca 500 grader etter turbo og nåla på kjølevannet hadde bra retning mot "H"
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#617 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 23 March 2009 - 15:53

Overhaling av startmotor fortsetter.

Jeg har tidligere sagt at innslaget ikke kan deles. Det er feil, det kan åpnes og lukkes igjen bare man har rett verktøy; dremel og sveiseapparat.

Symtomet var som før, av og til blei hele bilen mørklagt når jeg vrei på nøkkelen til start. Men igår startet den, men startmotorn ville ikke stoppe.. Røsket av dene batterledningen og banket på starteren med et kosteskaft, men til ingen nytte. OK, innslaget er helt sveist.. Sjekket litt rundt etter brukt innslag med mindre hell. Demonterte starteren i et jævla snøkaos og kom innom hus biggrin.gif

Jeg kappet av falsen på innslagetmed dremel og trakk delene fra hverandre. 2 loddepunkt måtte loddes opp for å demontere resten.Det er to tynne kobbertråder til spolen i innslaget. På messingboltene som stikker ut bak er det loddet på kobberbiter på annleggsflaten inne i kontakten. Dette var fullstendig bortbrent på begge polene.. Tok fatt blåselampa og flussmiddel og reingjorde messingen før nye hjemmelagde kobberbiter ble loddet på. Satte ihop stasen og loddet på spolen.

For å lage ny flens brukte jeg bare en bitteliten bit 2" eksosrør som jeg tilpasset og sveiste fast i resten.. Satte ihop startere og monterte den i bilen, etter at jeg hadde måket frem motorrommet. Glemte panseret åpent..

Bare fryd og gammen ikke sant? NEI. Jeg koblet på plussledningen og kobler til batteriene, alt ok. Men så, når jeg skal skru fast ledningen fra tenningslåsen begynner starteren å tørne. Tenningslåsen er elimintert, da den ble frakoblet tidligere. På ett eller annet vis står det 24V konstant på innslagsledningen.

Status pr. nuh: Starteren er montert og jeg skal se på koblignsskjema hvor feilen kan ligge... Nedenfor ligger noen bilder. Beklagerden rævva blues kvaliteten, men brukte et gammelt kamera...












Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#618 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 23 March 2009 - 16:07

QUOTE(wazzza @ 22 Mar 2009, 22:31) <{POST_SNAPBACK}>
Okey, var MYE militær aktvitet langs veiene. Jeg fikk bla. være med på prøvetur med en Sisu; et 3-akslet amfibie-kjøretøy.. Morsom sak å ligge brei med biggrin.gif

73`en er Per Martin sin ja. Tror ikke bilen min ble så varm at den kokte, men lå med en konstant eksostemperatur på ca 500 grader etter turbo og nåla på kjølevannet hadde bra retning mot "H"


Du hadde nu bra belastning også da, med en bil på slep. Du sparte sikkert heller ikke på kruttet opp bakkene heller. Min gamle gikk opp fra Bjerkvik med 1600 kg campingvogn i 80 km/t men ble ikke spesielt varm. Gikk såvidt over mitten av måleren. Mulig du har en thermostat som ikke åpner for fult, eller at viskose koblinga på vifta ikke er helt med?

#619 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 23 March 2009 - 17:49

Har ikke sjekket termostaten på min nei. Vet ikke om det betyr noe, men jeg har et reg.skilt, to lykter, 6 horn og en svær IC som dekker radioatoren.. Det ble ikke spart på noe oppover bakkene, hverken i turbotrykk, diesel eller høyrefot biggrin.gif biggrin.gif

Jeg har imdlertid funnet feilen på innslagsledningen. Startrelèet som sitter på venstre framskjerm var fullstendig utbrent. Lagde en adapter og satte på et vanlig lysrelè. Nå får vi håpe at den varer ei stund til.
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#620 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 23 March 2009 - 19:05

Ja det med gjennomstrømning e nok viktig. Skiltet ditt hjelper i værtfall ikke på.

Om du tar bilde av det releet ditt (det orginale) så kan jeg se om ikke jeg har et sånt liggende i garasjen. Har enda en del elektriske ting liggende. Releer å sånt e jo greit å ha noen av. Da det er 24 volt på Volvo'en også.