Wazzza`s RAMgarasje
#601
Posted 13 February 2009 - 09:32
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#602
Posted 13 February 2009 - 18:07
Kan hende eg rekker å treffe jostein på neste tur, skal bytte fra torsdag til tirsdag.
Ser at du har hatt mykje arbeid med bilen din, god inpirasjon for sånne som meg som ikkje har plundra så stort med bil før.
#603
Posted 18 February 2009 - 19:54
Det spøker virkelig for Målselv-treffet.. Det har ikke gått helikopter offshore de to siste dager, så det er et enormt etterslep. Første helikopter hit i dag er 10 timer forsinket.. Jeg skal ikke iland før i morgen formiddag, så såfremst at ikke den blir kansellert rekker jeg treffet. OM den blir kansellert kommer jeg ikke iland før søndag
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#604
Posted 19 February 2009 - 14:34
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#605
Posted 24 February 2009 - 20:42
Måtte ta et bilde av snøfresern..
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#606
Posted 25 February 2009 - 16:26
http://www.offroad.n...TD-t100663.html
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#607
Posted 09 March 2009 - 16:22
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#608
Posted 13 March 2009 - 23:18
Feilsymtomet er at når jeg vrir på nøkkelen blir hele bilen svart, ergo full kortslutning i startmotorn.. Når jeg plukka den ut fant jeg fort ut hvorfor., Foringene i for og bakkant av motoren var utslitt.. I bakkant manglet faktisk foringen!! Rotoren har ligget mot huset på startern og kortsluttet..
Siden nissan-dealern her i byen ikke kunne (eller ville) skaffe deler til meg måtte jeg lage nye foringer selv. Dreide meg foringer av messing. 18mm utvendig og 14mm innvendig. Foringen i forkant er 16mm lang og 12mm i bakkant.
Siden slitasjen hadde pågått ei stund hadde akslingen begynt å slite på huset i stateren. Dette ble fylt i med kjemisk metall da jeg banke ned de nye foringene...
Edited by wazzza, 13 March 2009 - 23:20.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#609
Posted 14 March 2009 - 13:05
Nå er starteren så kjapp at når jeg starter delvis kald motor så synker motorturtallet når jeg slipper nøkkelen...
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#610
Posted 14 March 2009 - 16:18
LA5MSA
Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.
#611
Posted 22 March 2009 - 17:47
#612
Posted 22 March 2009 - 17:52
Hallois.. Vet ikke hvordan det blir med ferie.. Skal i jobbintevju i ny jobb i april. Nårtid er påmeldingsfristen?
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#613
Posted 22 March 2009 - 17:58
#614
Posted 22 March 2009 - 18:12
Jeg har for øvrig vært på Bardufoss i helgen på Nato-øvelsen "Cold response". Jeg er med i Tromsø Landroverklubb og noen av oss er med i Tromsø røde kors hjelpekorps. Vi bruker egne biler til å frakte utstyr og personell ut i felten ved aksjoner.
I helga hadde vi et scenario med en selvmordsbomber oppå et fjell. (ja du leste riktig ) Forsvaret hadde brøyet vei opp på fjellet men kjørt med beltevogner etterpå så det var temmelig oppkjørt. En bil ble stående nedi bakkken. Hu hang på slep etter meg et stykke etterpå Men fy fan så varm motorn blei oppover der.. 2. og 3. gir med 4x4, Full oppakning til 5t stk pluss fellesutstyr OG en 2wd personbil på slep med samme opppakningen
Vi var to stykker fra landroverklubben som var med på øvelsen. Han andre kjører en LJ73 med ironman hevesett, juksebrytere (ARB) og mye annet snacks 8)
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#615
Posted 22 March 2009 - 18:53
Den 73'en er vel Per Martin sin?
Den ble vel ikke så varm at det var antydning til koking?
#616
Posted 22 March 2009 - 22:31
73`en er Per Martin sin ja. Tror ikke bilen min ble så varm at den kokte, men lå med en konstant eksostemperatur på ca 500 grader etter turbo og nåla på kjølevannet hadde bra retning mot "H"
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#617
Posted 23 March 2009 - 15:53
Jeg har tidligere sagt at innslaget ikke kan deles. Det er feil, det kan åpnes og lukkes igjen bare man har rett verktøy; dremel og sveiseapparat.
Symtomet var som før, av og til blei hele bilen mørklagt når jeg vrei på nøkkelen til start. Men igår startet den, men startmotorn ville ikke stoppe.. Røsket av dene batterledningen og banket på starteren med et kosteskaft, men til ingen nytte. OK, innslaget er helt sveist.. Sjekket litt rundt etter brukt innslag med mindre hell. Demonterte starteren i et jævla snøkaos og kom innom hus
Jeg kappet av falsen på innslagetmed dremel og trakk delene fra hverandre. 2 loddepunkt måtte loddes opp for å demontere resten.Det er to tynne kobbertråder til spolen i innslaget. På messingboltene som stikker ut bak er det loddet på kobberbiter på annleggsflaten inne i kontakten. Dette var fullstendig bortbrent på begge polene.. Tok fatt blåselampa og flussmiddel og reingjorde messingen før nye hjemmelagde kobberbiter ble loddet på. Satte ihop stasen og loddet på spolen.
For å lage ny flens brukte jeg bare en bitteliten bit 2" eksosrør som jeg tilpasset og sveiste fast i resten.. Satte ihop startere og monterte den i bilen, etter at jeg hadde måket frem motorrommet. Glemte panseret åpent..
Bare fryd og gammen ikke sant? NEI. Jeg koblet på plussledningen og kobler til batteriene, alt ok. Men så, når jeg skal skru fast ledningen fra tenningslåsen begynner starteren å tørne. Tenningslåsen er elimintert, da den ble frakoblet tidligere. På ett eller annet vis står det 24V konstant på innslagsledningen.
Status pr. nuh: Starteren er montert og jeg skal se på koblignsskjema hvor feilen kan ligge... Nedenfor ligger noen bilder. Beklagerden rævva blues kvaliteten, men brukte et gammelt kamera...
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#618
Posted 23 March 2009 - 16:07
73`en er Per Martin sin ja. Tror ikke bilen min ble så varm at den kokte, men lå med en konstant eksostemperatur på ca 500 grader etter turbo og nåla på kjølevannet hadde bra retning mot "H"
Du hadde nu bra belastning også da, med en bil på slep. Du sparte sikkert heller ikke på kruttet opp bakkene heller. Min gamle gikk opp fra Bjerkvik med 1600 kg campingvogn i 80 km/t men ble ikke spesielt varm. Gikk såvidt over mitten av måleren. Mulig du har en thermostat som ikke åpner for fult, eller at viskose koblinga på vifta ikke er helt med?
#619
Posted 23 March 2009 - 17:49
Jeg har imdlertid funnet feilen på innslagsledningen. Startrelèet som sitter på venstre framskjerm var fullstendig utbrent. Lagde en adapter og satte på et vanlig lysrelè. Nå får vi håpe at den varer ei stund til.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#620
Posted 23 March 2009 - 19:05
Om du tar bilde av det releet ditt (det orginale) så kan jeg se om ikke jeg har et sånt liggende i garasjen. Har enda en del elektriske ting liggende. Releer å sånt e jo greit å ha noen av. Da det er 24 volt på Volvo'en også.