Gå til innhold



Foto
* * * * - 14 votes

Wazzza`s RAMgarasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1285 replies to this topic

#761 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 25 September 2009 - 04:53

stemmer det ja...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#762 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 28 September 2009 - 21:08

Da har jeg fått pusla litt med bilen igjen. Har begynt å montere metanolinnsprøytningen. Har montert dyse og tilbakeslagsventil, trykkswitch og indikator i dashbordet...
Det som gjenstår er å lage brakett for relè, tank og pumpe og koble dette sammen.









Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#763 Datsun Diesel

Datsun Diesel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 01 October 2009 - 09:16

Tøft denne metalininnsprøytningen skulle jeg hatt på min volvo 240 turbodiesel. Jobber du offshore eller?

#764 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 01 October 2009 - 15:56

Jeg er ansatt i Statoil i nordsjøen ja, mn er for tiden inne til 1.gangstjeneste...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#765 Datsun Diesel

Datsun Diesel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 01 October 2009 - 16:27

Jobber du ved siden av da eller? Jeg går på brønnteknikk og skal ut offshore men skal jobbe i et grustak med nesten full lønn ved siden av. Også når jeg er lerling.

#766 Tor Einar (luggis)

Tor Einar (luggis)

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 923 Innlegg:

Posted 01 October 2009 - 19:09

dette blir bra.ser du har hatt førstehjelp:)

#767 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 01 October 2009 - 21:36

Jeg har ett par jobber ved siden av ja.. Ikke noe fast, men jeg jobber så mye som mulig.. Planlegger husbygging,, så legger opp en del penger så jeg slipper så mye lån..

På et av bildene hadde vi 1.hjelp ja, eller sanitet som vi så fint kaller det.. Kjekt å holde på innendørs isteden for ute i vinden. Hurra for søndagsbataljonen biggrin.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#768 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 15 October 2009 - 22:10

Da var metanolinnsprøytningen endelig på plass. Har laget alt av braketter og koblet opp.. Mangler bare metanol nå så kan det prøves biggrin.gif








Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#769 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 October 2009 - 13:59

Da er første prøveturen unnagjort. Må si at jeg ble ikke kjempeimponert. Kjører 40% metanol og 180cc dyse. Har justert den slik at den starter på 0,7 bar laddetrykk. Foreløpig resultat er at eksostemperaturen bremses. Klarte ikke å passere 450 grader nå, noe som er bra wink.gif Men den enorme effektøkningen det blir skiltet om har ikke jeg sett så mye til enda iværtfall.. Skal eksperimentere med forskjellige dyser og åpningstidspunkt før jeg legger svartmaler det helt...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#770 Datsun Diesel

Datsun Diesel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 17 October 2009 - 16:23

Kan jo mose på med mer diesel og turbotrykk da.

#771 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 17 October 2009 - 21:28

QUOTE(Datsun Diesel @ 17 Oct 2009, 17:23) <{POST_SNAPBACK}>
Kan jo mose på med mer diesel og turbotrykk da.


Turboen har blokkert wastegate, så de lader fritt og dieselpumpa er justert opp max. Er ikke noe å hente noen steder nå ohmy.gif Neste på tapeten er å fikse eksoslekkasje på manifold og bytte turbo... Eksossen var tett ei god stund før pakninga brant opp. Ny pakning er bestilt fra nissan. 1043kr (!)...


Edited by wazzza, 17 October 2009 - 21:31.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#772 Datsun Diesel

Datsun Diesel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 17 October 2009 - 22:20

Da så biggrin.gif Ryker det som satan nå da? Få tak i en rotasjonspumpe som det sitter på rd28 og bytt element i den. Får billige elementer til de fordi det er samme pumpe som på 5,9 cummins. Disse rekker bra lagt orginalt og. Men stempelpumpe er jo tøft og skuddsikkert da cool.gif Det er kjekt med volvo diesel som har den pumpa fordi den rekker nesten dobbelt så lang en orginalt når den er orginal. Blir bare morsomt arbeid og billig da. Setter bare på lastebilturbo og mega cooler og juster pumpa på max. Viktig at Turbo/intercooler er overdimensjonert på diesel fordi mye luft skal inn og mye skal ut, hvertfal på en sekser patrol. Turbotrykket kommer kanskjelitt senere med så stor turbo, men til gjengjeld får den fult trykk med en gang. Det bygger seg liksom ikke opp. Og ja jeg er glad i og trimme sekser diesel.

Edited by Datsun Diesel, 17 October 2009 - 22:31.


#773 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 24 October 2009 - 16:57

Tjena!

Har lest igjennom mesteparten av tråden her nå, og er stum av beundring! 99% av oss andre her inne hadde:
1. Gitt opp for lenge sida
2. De som hadde prøvd seg hadde vært innlagt på psykriatisk for mange kilo rust sia.

Jeg sitter her og syter for at planet på luxen må tas et tak da det er rust, men ikke i NÆRHETEN av det du har hatt.
Synd at kona har emigret til Trondheim for hælja og jeg har da terrorist 1 & 2 å passe på ellers hadde det sett stygt ut både for vinkelkuttern og svetsapparaten.

Jeg veit ihvertfall hvor jeg skal kikke neste gang jeg må bytte olje og filter og motet svikter igjen! dribble.gif






"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#774 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 25 October 2009 - 23:45

Takk skal du ha:) Det er godt at NOEN setter pris på alle timene jeg har i garasjen tongue.gif

I dag (eller i går) slutta dynamoen å ladde. Oppdaget deg selvølgeli i dag da jeg skulle tilbake til leir og ta siste innspurt i teori til klasse C. Jeg koblet fra servoen som styrer dieselpumpa og kjørte hjem igjen i mørket med kun parklys til tider for å spare strøm der det var gatelys.

Det snodige er at dynamoen var glovarm og motoren økte turtallet når jeg kobla fra ledninga for å magnetisere dynamoen. Altså, dynamoen jobber og lader, men leverer ikke noe spenning til bilen. Jeg tror derfor diodebrua er defekt. Bytta til en brukt dynamo jeg hadde liggende, men med samme resultat. Endte med at jeg tok bilen til lillebor og kjørte oppover..


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#775 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 26 October 2009 - 20:51

Da ser det ut til at det løser seg. Gamlingen skal se på den gamle dynamoen ila. uka, men vi mistenker begge to at et par dioder er kortsluttet. Lurer på om det ikke har vært litt tull med min dynamo fra gammelt av, for det er montert et tenningsstyrt relè på magnetiseringsledninga. Vet ikke om det er dioder på den ledninga inni dynamoen?

Jeg får flette ny dynamo med vakumpumpe til en meget hyggelig penge på Bilxtra, så jeg tror jeg går for den om ikke gamlingen får liv i en av de gamle..
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#776 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 26 October 2009 - 21:01

Har du sjekket sikring nr 1???? Det er ei sikring som også er inne i det ladesystemet. Når jeg mistet ladinga var sikring nr 1 problemet.

#777 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 26 October 2009 - 21:04

Nei, har ikke sjekket den, men regner egentlig med at den er iorden. Det er jo tydelig at dynamoen jobber for motoren går tyngre når dynamoen magnetiseres.
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#778 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 30 October 2009 - 20:21

Da var patroln tilbake i drift med helt fette ny 35A dynamo biggrin.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#779 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 05 November 2009 - 18:43

Undertegnede har i dag fått utvidet sitt førerkort med en "C" biggrin.gif Fikk brukt bilen til litt sleping i dag. En kompis gikk fri for bensin på sin Volvo 360. Fikk prøvd metanolinnsprøytningen, og funnet ut at den funker veldig bra. Matet på opp en lang bakke med 360`en på slep i 4.gir uten at temperaturen steg over 500 grader. Før hadde tempen steget langt over 500 uten noe slep..
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#780 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 05 November 2009 - 18:52

Gode nyheter! Grattulere med tungt førerkort....... Når kommer du med i Chevy klubben? Du har jo førerkort til C1 bil også nå da.