Gå til innhold



Foto
* * * * - 14 votes

Wazzza`s RAMgarasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1285 replies to this topic

#801 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 29 November 2009 - 00:30

Da var patrolen tilbake i drift. Brukte 9 timer fra jeg trilla inn i garsjen til jeg kunne kjøre ut smile.gif Hadde riktignok koblet fra gammelmotoren og gjort alt klart. Flytta over innsug, dynamo, servopumpe, glødeplugger og noe annet småtteri. Fikk med starter, dynamo og servopumpe, gløderele, DPC-module, og kjørelysautomatikken av alle ting tongue.gif Motoren fyra momentant og går veldig fint. Mye bedre moment på tomgang og ingen ånding fra veivhus. Pumpa er fortsatt plombert og turboen er urørt. Bytta dieselfilter og olje+filter. Skal sjekke ventilene når jeg får kjørt litt, men så langt virker alt veldig bra.

Jeg var lenge i tvil om jeg hadde nok takhøyde i garasjen for å få ut motoren, men det gikk med 1 cm klaring. Da hadde jeg klemt sammen fjærene og tappet lufta ut av hjulene. Lagde også et spesielt løfteåk for å løfte ut motoren.
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#802 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 29 November 2009 - 11:22

Her er noen bilder for de interesserte. Tok også noen bilder av de modifiserte motorfestene da de bygde om fra bensin til diesel...

gammel maskin




Ny maskin







Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#803 Grønnli

Grønnli

    Grand US Offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 759 Innlegg:

Posted 29 November 2009 - 12:19

Godt å høre at vogna e på veien igjænn! =)

#804 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 29 November 2009 - 12:20

Du e driftig når hiver deg rundt! Så ikke noe til dæ mellom Kjellsundbrua og Bjerkvik. Va på leknes kl 23 fredag. Hjemme igjen i Alta lørdag kl 2100. Da hadde vi kjørt 1532 km.

#805 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 01 December 2009 - 06:30

Fikk kjørt litt med bilen på søndag. Alt fungerer strålende. Denne motoren har nok gått betydelig mindre enn den gamle. Den gamle blåste like mye veivhus som en kompis sin landcruiser som har rullet 550`k, mens den nye ikke ånder noe som helst selv på varm motor.

@Tore Jørgen, nei jeg så ikke deg heller, men jeg måtte stoppe en gang og flytte motoren på tilhengern. Den var lastet for langt bak så tilhengeren var mongo å kjøre med...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#806 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 01 December 2009 - 09:33

Baklastet henger e nok ikke det mest artige å kjøre med nei. Kan fort bli farlig det. Artig å høre at motoren er i god trim. Når begynner du å justere trykk etc? Har du flyttet over metanol insprøytninga?

#807 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 01 December 2009 - 21:40

Blir nok ikke å justere noe på en inntill videre. Har ikke tid, råd eller ork å havarere på nytt tongue.gif Litt blir den nok påjustert ja, men ikke noe voldsomt. Skal justere ventiler og sjekke dysene først tenkte jeg. Har jo nyoverhalte dyser på gammelmotorn.

Metanolen er flyttet over ja. Dysa står i et hjemmelaget bend som erstatter den bendet med overtrykksventilen. Jeg lader så lite nå at metanolen er aldri aktivert.
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#808 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 19 December 2009 - 22:17

Da er gammelmotoren obdusert.. Den var pinade mere skadet enn jeg trodde. Veiva er knekt, men ikke der jeg trodde. Den er knekt i rådelageret til 1.sylinder av alle ting. Den fremste delen av veiva har altså bare drevet registeret, noe som da forklarer at motoren gikk såpasse lenge som den gikk.

Alle forkammerne e sprekt/løse, det er sprekk mellom alle ventilene, sylinderforingene eller stemplene er ovale av slitasje.. I det hele tatt, den motoren var ferdig tongue.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#809 TVERFJELL

TVERFJELL

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 221 Innlegg:

Posted 20 December 2009 - 07:16

Hehe jevlar det må æ si tongue.gif

Flott at du har fått den opprativ igjen thumbsup.gif

gallery_12088_190_2772.jpg
Sjåen
D.Tverfjell

If you can't fuck it, screw it!


#810 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 22 December 2009 - 16:27

Bilder for den som er intr.








Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#811 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 22 December 2009 - 17:04

Lurer på hvor mange km den motoren egentlig har ruslet..... Sikkert mange km!

#812 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 22 December 2009 - 17:14

tøft smile.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#813 TVERFJELL

TVERFJELL

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 221 Innlegg:

Posted 23 December 2009 - 17:19

Stilig biggrin.gif Ska det gjøres gjør det ordentlig thumbsup.gif

gallery_12088_190_2772.jpg
Sjåen
D.Tverfjell

If you can't fuck it, screw it!


#814 JT

JT

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 24 December 2009 - 09:28

Då blei det berre velstand.. cool.gif
God jul.. smile.gif
Lord.......
XL-7

#815 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 26 December 2009 - 20:54

Har lakka toppdekselet av alle ting. Anslår en effektøkning på 20 hk nå! tongue.gif




Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#816 TVERFJELL

TVERFJELL

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 221 Innlegg:

Posted 26 December 2009 - 21:06

Hehe ja minst tongue.gif Blei jo bra det der:)

gallery_12088_190_2772.jpg
Sjåen
D.Tverfjell

If you can't fuck it, screw it!


#817 B1dik

B1dik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 08 January 2010 - 02:05

dar ha du fått ihop biln igjæn ja:P får håp dæ holde no dåsmile.gif

#818 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 10 January 2010 - 11:47

Får håpe redskapen holder den her gangen. Hadde 30 minus her på Bardfuoss i uka som var. Patrolskien fyra momentant etter 2 timer med motorvarmer. Måtte dra igang en 2004 AudiA4 TDi wink.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#819 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 11 January 2010 - 20:01

Patrolen er god å starte. 24 volt gjør sitt når det blir kaldt ute.

#820 B1dik

B1dik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 19 January 2010 - 23:30

QUOTE(wazzza @ 10 Jan 2010, 11:47) <{POST_SNAPBACK}>
Får håpe redskapen holder den her gangen. Hadde 30 minus her på Bardfuoss i uka som var. Patrolskien fyra momentant etter 2 timer med motorvarmer. Måtte dra igang en 2004 AudiA4 TDi wink.gif

var vel tilfeldigvis ikke godeste ankenes sin Audi?tongue.gif