Wazzza`s RAMgarasje
#1001
Posted 21 October 2011 - 23:16
Fikk også tilslag på en brukt webasto Themo Top C fra finn.. Betalte bare 3000kr komplett med ledningsnett, nye fødepumpe, ny timer, alle slanger og monteringsanvisning... Denne er 5kw og ekstremt liten i fysisk størrelse.. Har funnet plass til den mellom støtfanger og innskjerm på høyreside.. Da blir slangene bare ca 40 cm lang, og den vil varme motoren før kupèen. Jeg tror ikke jeg kommer til å koble den til kupèvifta, da cumminsen skal ha temmelig friske batterier for å tørne.. Glødinga drar batterispenninga ned i 10 volt, så det er marginalt med kapasitet...
Holder også som kjent på med nye stigtrinn til bilen.. De gamle var så enorme og veide minst 50kg. stk.. De nye veier bare noen få kilo, og sterk nok til mitt bruk.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#1002
Posted 02 December 2011 - 11:25
Stigtrinnene er laget av 25x48x2,5 firkantrør fra et utstillingsrack for takbokser fra en rekvisitabutikk. De runde rørene er 48x2 galavnisert som jeg også fikk gratis, så hele greia er et skikkelig low-costprosjekt. Det eneste som faktisk kostet noe va dekkgassen og malinga, 2-komponent epoxy. Jeg har også lagt antisklitape på trinnene.. (klok av skade). Resultatet ble i mine øyne veldig bra. Jeg vurderte lenge å vinkle de runde rørene litt oppover for å få mer beskyttelse mot mot fæle parkeringsbulker, men det ble litt for mye rock-crawlerstuk og trinnene ble helt ubrukelig til stigtrinn. Jeg ville egentlig ikke har rørene så langt ut, men nærmere kanalen, men for å få skikkelig fotfeste måtte de såpasse langt ut. De ferdige trinnene veier bare noen få kilo, mot 50+ som de gamle veide..
Webastoen kjøpte jeg på impuls på finn.no for 3000kr imens jeg lå på et hotellrom og kjedet meg. Den er av typen Thermo top C og er fra ca 2004. Den er på ca 5,3 Kw og er veldig liten og nett.. I utgangspunktet sto den vel i en Citroen tror jeg selger sa. De som kjenner disse RAM`ene med cumminsen under huven vet hvor trangt ting er. Jeg funderte lenge på hvor jeg skulle montere varmeren uten at den ville være i veien for annet vedlikehold. Vannpumpen på denne varmeren er også slik at den ikke klarer å suge til seg vann. Derfor måtte den stå lavere enn tilkoblngspunktet. plasseringen ble på passasjersiden fremme, mellom innerskjerm og støtfanger. Der står den relativt godt beskyttet mot direkte sprut, men er utsatt for snø når jeg dundrer gjennom snøskavler... Jeg fikk heller ikke plass til lyddemper på eksosen så det blir nok litt lyd av den, men sammenliknet med en iskald cummins på 1200 rpm og 3 sylindre så er det ingen ting
Jeg funderte litt på hvordan jeg skulle koble den til vannet på bilen. Spørsmålet var også om jeg ville varme opp hytta eller motoren først. Jeg liker å sette meg inn i en varm bil, men liker ikke å kaldstarte cumminsen, heller ikke naboene Jeg fant et fint tilkoblingspunkt bare 45cm unna varmeren hvor jeg kunne koble meg til. Slangen FRA varmeapparatet er koblet inn på høyre side av motoren via et 90 grader bend som er skrudd inn med koniske gjenger. Her koblet jeg fra og vridde koblingen ca 90 grader med klokken. Slangen FRA varmeapparatet går nå INN på webastoen. den VARME siden UT fra webastoen går nå INN på blokka. Nå går det oppvarmede vannet først gjennom blokka, så varmeapparatet. Her er det noe trangt, men med de rette slangene gikk det greit. Jeg er veldig opptatt av at ingen slanger skulle ligge i spenn eller gnisse mot noe, så jeg kjøpte fra tess sånne spiraler som brukes rundt hydraulikksanger for å beskytte de mot skader. I tillegg har gamlingen hugget mange biler opp gjennom tiden og tatt vare på mye kjølevannslanger med forskjellige støpte bend. Derfor kunne jeg lagde nøyaktig den slangen jeg trengte, uten kink og spenn..
Siden motoren ville bli varmet opp før hytta ser jeg ikke vitsen i å koble webastoen til kupèvifta. Jeg vil spare batteriene mest mulig, da cumminsen krever sitt for å fyre. Ledningsnettet ble noe forenklet og knyttet inn i en koblingsboks jeg har montert i motorrommet. Her har jeg en sikringsboks med 12 sikringer til ymse utstyr og under den, en boks med alle koblingene. Jeg fjernet relèet til vifta og de orginale sikringene og koblet dette inn i "Mitt" ledningsnett. På den måten er det ingenting som vises med åpne ledninger og sikringer. Kabelen til timeren var selflgelig 10 cm for kort for å få montert timeren der jeg ville, så den måtte skjøtes. Har ikke montert timeren enda, så ingen bilder av den.
Doseringspumpa er montert på rammevangen ved BD flowmaX fødepumpa.. Byttet ut litt koblinger og fikk satt på et T-stykke på sugesiden av fødepumpa.. Dieselslangen er trekt i strømpe helt frem til varmeren for å beskyte den bedre..
Jeg er noe usikker på om det er nødvendig med luftfilter på luftinntaket til varmeren, men jeg brukte 22mm varmeapparatslange og et "powerfilter" til moped fra Biltema
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#1003
Posted 02 December 2011 - 12:29
#1004
Posted 02 December 2011 - 15:46
Er offshore da...
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#1005
Posted 31 December 2011 - 14:27
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#1006
Posted 24 January 2012 - 09:13
#1007
Posted 24 January 2012 - 09:41
Jeg har filmet litt inni bilen, men filene er relativt store, så har ikke lastet de opp noen plass enda. Det er så glatt ute at det blir bare spinning uansett Min er 5 seter, men har pratet med BT om å få skrevet inn det siste setet også. Den hvite i Narvik er med manuell men pr. i dag bare 3 seter, men er ikke veldig lenge til en kan sette inn baksetet uten avgifter. Merk at den bilen er en §1-15 bil, så ingen ombygginger er lovlig. Det er visst nok plass til bakovervendt barnestol i midten bak om en legger ned det miderste sete fremme.
Automaten er grei nok, men slik jeg har skjønt det er converteren så passe slapp, så det blir mye sluring. Jeg synes cumminsen maser mye når den passerer 16-1700 omdreininger. Automatkassene tåler minimalt med trimming, så oppgradering og forsterking er et must. Mange amerikanere kjører med SVÆRT høyt effektuttak og automat, så det er fullt mulig å få en automat som holder på disse. Jeg ville uansett aldri hatt en bil med invalideaggregat . Det er noe eget med manuelt gir på en så stor bil.
Edited by wazzza, 24 January 2012 - 09:41.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#1008
Posted 25 January 2012 - 07:24
#1009
Posted 26 January 2012 - 12:37
For de som er på facebook: http://www.facebook.com/#!/photo.php?v=10151197990450526
Etter å ha sett transformersfilmene har jeg funnet at dodgen må byttes ut. Denne var bare helt forferdelig tøff!
Edited by wazzza, 26 January 2012 - 12:39.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#1010
Posted 14 February 2012 - 22:05
Jeg er ganske imponert over hvor godt den filla klarte å kjile seg fast nedi der...
Edited by wazzza, 14 February 2012 - 22:07.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#1011
Posted 14 February 2012 - 23:18
#1012
Posted 14 February 2012 - 23:24
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#1013
Posted 15 March 2012 - 20:29
http://www.carblackb...product_sm.html
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#1014
Posted 16 March 2012 - 00:29
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#1015
Posted 16 March 2012 - 10:16
Neiiida, stack pipes opp gjennom planet og bumper fra www.roadarmor.com så er du der...
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#1016
Posted 25 March 2012 - 23:36
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#1017
Posted 26 March 2012 - 14:16
Jeg har også montert LED-strober i lyktene rundt om. De er kjekke å ha når jeg er på aksjon med Røde kors Hjelpekors og vi driver med veisøk osv.. Kjøpt på extreme tactical dynamics. Ska prøve å legge ut en film etterhvert.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#1018
Posted 26 March 2012 - 15:15
#1019
Posted 26 March 2012 - 15:54
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#1020
Posted 26 March 2012 - 17:25
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere