Gå til innhold



Foto
* * * * - 14 votes

Wazzza`s RAMgarasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1285 replies to this topic

#1001 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 21 October 2011 - 23:16

Litt ting skjer her også.. Har montert 3.gen trackbar. Det ser ut som at det har vært byttet tidligere, for det er sveist en bolt i muttera som holder staget i akslingen.. Kjempegreier, da det var veldig enkelt å demontere smile.gif Jeg justerte staget etter brukanvisning som fulgte med, men da var akslingen forskjøvet 1cm, så det ble litt justering og måling.. Skal ha bilen på 4-hjulskontroll med tiden..

Fikk også tilslag på en brukt webasto Themo Top C fra finn.. Betalte bare 3000kr komplett med ledningsnett, nye fødepumpe, ny timer, alle slanger og monteringsanvisning... Denne er 5kw og ekstremt liten i fysisk størrelse.. Har funnet plass til den mellom støtfanger og innskjerm på høyreside.. Da blir slangene bare ca 40 cm lang, og den vil varme motoren før kupèen. Jeg tror ikke jeg kommer til å koble den til kupèvifta, da cumminsen skal ha temmelig friske batterier for å tørne.. Glødinga drar batterispenninga ned i 10 volt, så det er marginalt med kapasitet...

Holder også som kjent på med nye stigtrinn til bilen.. De gamle var så enorme og veide minst 50kg. stk.. De nye veier bare noen få kilo, og sterk nok til mitt bruk.










Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1002 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 02 December 2011 - 11:25

Da har det skjedd ting.. Jeg har flyttet og er foreløpig uten internett, så det har blitt lite opdateringer. Jeg har omsider fått montert Webastoen og gjort ferdig stigtrinnene. Beklager de dårlige og mørke bildene, men jeg bor som kjent i nordnorge og på den her årstiden blir det ikke stort lysere og mange av bildene er tatt med mobiltelefon.

Stigtrinnene er laget av 25x48x2,5 firkantrør fra et utstillingsrack for takbokser fra en rekvisitabutikk. De runde rørene er 48x2 galavnisert som jeg også fikk gratis, så hele greia er et skikkelig low-costprosjekt. Det eneste som faktisk kostet noe va dekkgassen og malinga, 2-komponent epoxy. Jeg har også lagt antisklitape på trinnene.. (klok av skade). Resultatet ble i mine øyne veldig bra. Jeg vurderte lenge å vinkle de runde rørene litt oppover for å få mer beskyttelse mot mot fæle parkeringsbulker, men det ble litt for mye rock-crawlerstuk og trinnene ble helt ubrukelig til stigtrinn. Jeg ville egentlig ikke har rørene så langt ut, men nærmere kanalen, men for å få skikkelig fotfeste måtte de såpasse langt ut. De ferdige trinnene veier bare noen få kilo, mot 50+ som de gamle veide..









Webastoen kjøpte jeg på impuls på finn.no for 3000kr imens jeg lå på et hotellrom og kjedet meg. Den er av typen Thermo top C og er fra ca 2004. Den er på ca 5,3 Kw og er veldig liten og nett.. I utgangspunktet sto den vel i en Citroen tror jeg selger sa. De som kjenner disse RAM`ene med cumminsen under huven vet hvor trangt ting er. Jeg funderte lenge på hvor jeg skulle montere varmeren uten at den ville være i veien for annet vedlikehold. Vannpumpen på denne varmeren er også slik at den ikke klarer å suge til seg vann. Derfor måtte den stå lavere enn tilkoblngspunktet. plasseringen ble på passasjersiden fremme, mellom innerskjerm og støtfanger. Der står den relativt godt beskyttet mot direkte sprut, men er utsatt for snø når jeg dundrer gjennom snøskavler... Jeg fikk heller ikke plass til lyddemper på eksosen så det blir nok litt lyd av den, men sammenliknet med en iskald cummins på 1200 rpm og 3 sylindre så er det ingen ting biggrin.gif









Jeg funderte litt på hvordan jeg skulle koble den til vannet på bilen. Spørsmålet var også om jeg ville varme opp hytta eller motoren først. Jeg liker å sette meg inn i en varm bil, men liker ikke å kaldstarte cumminsen, heller ikke naboene biggrin.gif Jeg fant et fint tilkoblingspunkt bare 45cm unna varmeren hvor jeg kunne koble meg til. Slangen FRA varmeapparatet er koblet inn på høyre side av motoren via et 90 grader bend som er skrudd inn med koniske gjenger. Her koblet jeg fra og vridde koblingen ca 90 grader med klokken. Slangen FRA varmeapparatet går nå INN på webastoen. den VARME siden UT fra webastoen går nå INN på blokka. Nå går det oppvarmede vannet først gjennom blokka, så varmeapparatet. Her er det noe trangt, men med de rette slangene gikk det greit. Jeg er veldig opptatt av at ingen slanger skulle ligge i spenn eller gnisse mot noe, så jeg kjøpte fra tess sånne spiraler som brukes rundt hydraulikksanger for å beskytte de mot skader. I tillegg har gamlingen hugget mange biler opp gjennom tiden og tatt vare på mye kjølevannslanger med forskjellige støpte bend. Derfor kunne jeg lagde nøyaktig den slangen jeg trengte, uten kink og spenn..







Siden motoren ville bli varmet opp før hytta ser jeg ikke vitsen i å koble webastoen til kupèvifta. Jeg vil spare batteriene mest mulig, da cumminsen krever sitt for å fyre. Ledningsnettet ble noe forenklet og knyttet inn i en koblingsboks jeg har montert i motorrommet. Her har jeg en sikringsboks med 12 sikringer til ymse utstyr og under den, en boks med alle koblingene. Jeg fjernet relèet til vifta og de orginale sikringene og koblet dette inn i "Mitt" ledningsnett. På den måten er det ingenting som vises med åpne ledninger og sikringer. Kabelen til timeren var selflgelig 10 cm for kort for å få montert timeren der jeg ville, så den måtte skjøtes. Har ikke montert timeren enda, så ingen bilder av den.





Doseringspumpa er montert på rammevangen ved BD flowmaX fødepumpa.. Byttet ut litt koblinger og fikk satt på et T-stykke på sugesiden av fødepumpa.. Dieselslangen er trekt i strømpe helt frem til varmeren for å beskyte den bedre..





Jeg er noe usikker på om det er nødvendig med luftfilter på luftinntaket til varmeren, men jeg brukte 22mm varmeapparatslange og et "powerfilter" til moped fra Biltema smile.gif









Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1003 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 02 December 2011 - 12:29

Tar du med deg kjettingene å kommer på JAWX i år også? 9-11 desember!

#1004 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 02 December 2011 - 15:46

QUOTE(1911 @ 2 Dec 2011, 12:29) <{POST_SNAPBACK}>
Tar du med deg kjettingene å kommer på JAWX i år også? 9-11 desember!



Er offshore da... rolleyes.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1005 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 31 December 2011 - 14:27

Dodgen har fått nye batterier.. Du verden for en forskjell!! Kjøpte to 100A batterier fra sønnak. SB1005 heter de. Nå hiver startern på cumminsen som om det var en liten japse-bensiner! smile.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1006 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:

Posted 24 January 2012 - 09:13

Hei, så du har ikke hatt noen problemer etter at du byttet til den siste mate/fødepumpen? Er det noen filmer og oppdrive av bilen? :-) Jeg har lyst og kjøpe en slik bil, da med 5 setter slik at det overtar som familiebil. Som kjent ligger det 99% med automatkasse, har du noen meninger om den? Ser på svært mange biler at det enten er trøbbel med girkassen eller at den nettopp er overhalt. Synspungter? :-)

#1007 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 24 January 2012 - 09:41

Hei. Jeg har ikke hatt noen problemer etter at jeg fikk den siste fødepumpen nei. Den leverer mye jevnere trykk og har vært helt stabil. Det virker som at kvaliteten på disse pumpene er noe varierende. Hadde jeg kjøpt kraftigere fødepumpe på nytt hadde jeg nok kjøpt FASS som alle egentlig anbefalte.
Jeg har filmet litt inni bilen, men filene er relativt store, så har ikke lastet de opp noen plass enda. Det er så glatt ute at det blir bare spinning uansett tongue.gif Min er 5 seter, men har pratet med BT om å få skrevet inn det siste setet også. Den hvite i Narvik er med manuell men pr. i dag bare 3 seter, men er ikke veldig lenge til en kan sette inn baksetet uten avgifter. Merk at den bilen er en §1-15 bil, så ingen ombygginger er lovlig. Det er visst nok plass til bakovervendt barnestol i midten bak om en legger ned det miderste sete fremme.

Automaten er grei nok, men slik jeg har skjønt det er converteren så passe slapp, så det blir mye sluring. Jeg synes cumminsen maser mye når den passerer 16-1700 omdreininger. Automatkassene tåler minimalt med trimming, så oppgradering og forsterking er et must. Mange amerikanere kjører med SVÆRT høyt effektuttak og automat, så det er fullt mulig å få en automat som holder på disse. Jeg ville uansett aldri hatt en bil med invalideaggregat biggrin.gif . Det er noe eget med manuelt gir på en så stor bil.

Edited by wazzza, 24 January 2012 - 09:41.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1008 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:

Posted 25 January 2012 - 07:24

Hehe, ja jeg er enig i det! Takk for svar! :-)

#1009 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 26 January 2012 - 12:37

Du vet at det er dårlig vær når du må sette sjøbein på en plattform står godt planta på havbunnen... Forferdelig dårlig kvalitet på filmen, men man får ett inntrykk.. Været har økt på etter screenshot`en med værprogrammet.. Noen og 70 knop i snitt og 84 i kastene.. 14,5 meters bølger.. Slamrer godt i skaftene...

For de som er på facebook: http://www.facebook.com/#!/photo.php?v=10151197990450526





Etter å ha sett transformersfilmene har jeg funnet at dodgen må byttes ut. Denne var bare helt forferdelig tøff!


Edited by wazzza, 26 January 2012 - 12:39.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1010 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 14 February 2012 - 22:05

Ble en lang periode offshore sist, men har fått noen pakker fra bla. Rockauto.. Har montert lås til tailgate`en, ny bryter for 4x4-indikator og ny termostat. Låsen er kanskje no teit på en pickup med åpent lasteplan, men jeg skal lage en plate for å legge over for å hindre for mye snø å ramle nedi.. Den gamle termostaten var litt slapp så jeg sleit litt med å få opp temperaturen.. Når man bytter termostat må man tappe ut noen liter kjølevann for å unngå for mye søl. Jeg stappet også en fille ned rundt termostathuset for å ta eventuelt søl som kom der.. Et lite tips i ludo er å fjerne den nevnte filla FØR man starter opp igjen... Dte lærte jeg den harde måten. Heldigvis ingen skader på noen aggregater eller reim..
Jeg er ganske imponert over hvor godt den filla klarte å kjile seg fast nedi der...



Edited by wazzza, 14 February 2012 - 22:07.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1011 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:

Posted 14 February 2012 - 23:18

Nice wink.gif Bilde av 4x4 indikatorn?

#1012 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 14 February 2012 - 23:24

Har ikke noe bilde av den, men det er bare en liten switch som står på akselhylsa på framakslingen.. Ikke noe spes..
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1013 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 15 March 2012 - 20:29

Det skjer ting.. Fikk de nye fjærene og Blistein 5100 dempere og nye lenker til stabstaget her om dagen.. Må finne en dag og bytte.. Fikk en morsom pakke i posten i dag.. En Smarty BX1000 - "black box". Det er et lite kamera, med minnebrikke, G-sensor og GPS.. Det filmer så lenge jeg kjører og lagrer filmsnutter om G-sensorene blir utløst eller jeg tryker på record-knappen. Fungerer som en ferdskriver for bil. Har prøvd det litt i dag og må si at det funker perfekt.. biggrin.gif Kan være grei å ha i en eventuell kollisjon og det er skyldspørsmål..

http://www.carblackb...product_sm.html
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1014 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 March 2012 - 00:29

En liten filmsnutt av lystesting.. Hadde feil med de orginale lysene, så de lyste dritdårlig og alle veier.. Er fikset nå..


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1015 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 16 March 2012 - 10:16

QUOTE(wazzza @ 26 Jan 2012, 12:37) <{POST_SNAPBACK}>
Etter å ha sett transformersfilmene har jeg funnet at dodgen må byttes ut. Denne var bare helt forferdelig tøff!


Neiiida, stack pipes opp gjennom planet og bumper fra www.roadarmor.com så er du der... cool.gif

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#1016 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 25 March 2012 - 23:36

Ting skjer! Kommer mer i morgen.




Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1017 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 26 March 2012 - 14:16

Da har jeg montert de nye fjærene, demperne og lenkeramene til stabstaget. Jeg er vant til å stå ute i kulda og regn og skru, men fikk innpass i garasjen til en kompis. Lyst og oppvarmet var ren luksus! Jeg fikk låne meg noen fjærklemmer hos en kompis, men skjønte kjapt at disse ikke hadde kjangs på de svære fjærene her.. Jobben gikk unna på ca 4 timer. Til min store lykke og overraskelse løsnet alt veldig greit. Tilogmed støtdemperne løsnet uten å ødelegge de. Det er tydelig at det er skrudd endel på denne bilen for det aller meste er satt inn med kobberpasta fra før av. Detviste seg at jeg ikke trengte fjærklemmer. Når jeg løsnet støtdemperne og slapp ned akslinga ramlet de gamle fjærene ut. De nye var noe lengre så da satta jeg en flaskejekk oppå akslinga og jekket den litt ned og passet på bla. bremseslanger osv. Fjærene er fra en 3.gens RAM med HEMI-motor. Carli suspensions heter leverandøren.









Jeg har også montert LED-strober i lyktene rundt om. De er kjekke å ha når jeg er på aksjon med Røde kors Hjelpekors og vi driver med veisøk osv.. Kjøpt på extreme tactical dynamics. Ska prøve å legge ut en film etterhvert.
















Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1018 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:

Posted 26 March 2012 - 15:15

Må få se video av når du tester strobene! :-) Hever du bilen mye? :-)

#1019 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 26 March 2012 - 15:54

Fjærene er et såkalt "levelling kit", det skal gjøre fronten like høy som bakenden, så jeg tipper 1,5 - 2". Jeg kjøpte de fjærene for å få litt mer klaring til bumpstop og bede fjæring. De nye er progresive og funker VELDIG bra det lille jeg har kjørt med de..
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1020 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 26 March 2012 - 17:25

56$ stykk???? I blinkelysene og sprederne i støtfangeren du skal ha strobes? Gleder meg til video ja... Helst i skumring wink.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere