Da har det skjedd ting.. Jeg har flyttet og er foreløpig uten internett, så det har blitt lite opdateringer. Jeg har omsider fått montert Webastoen og gjort ferdig stigtrinnene. Beklager de dårlige og mørke bildene, men jeg bor som kjent i nordnorge og på den her årstiden blir det ikke stort lysere og mange av bildene er tatt med mobiltelefon.
Stigtrinnene er laget av 25x48x2,5 firkantrør fra et utstillingsrack for takbokser fra en rekvisitabutikk. De runde rørene er 48x2 galavnisert som jeg også fikk gratis, så hele greia er et skikkelig low-costprosjekt. Det eneste som faktisk kostet noe va dekkgassen og malinga, 2-komponent epoxy. Jeg har også lagt antisklitape på trinnene.. (klok av skade). Resultatet ble i mine øyne veldig bra. Jeg vurderte lenge å vinkle de runde rørene litt oppover for å få mer beskyttelse mot mot fæle parkeringsbulker, men det ble litt for mye rock-crawlerstuk og trinnene ble helt ubrukelig til stigtrinn. Jeg ville egentlig ikke har rørene så langt ut, men nærmere kanalen, men for å få skikkelig fotfeste måtte de såpasse langt ut. De ferdige trinnene veier bare noen få kilo, mot 50+ som de gamle veide..




Webastoen kjøpte jeg på impuls på finn.no for 3000kr imens jeg lå på et hotellrom og kjedet meg. Den er av typen Thermo top C og er fra ca 2004. Den er på ca 5,3 Kw og er veldig liten og nett.. I utgangspunktet sto den vel i en Citroen tror jeg selger sa. De som kjenner disse RAM`ene med cumminsen under huven vet hvor trangt ting er. Jeg funderte lenge på hvor jeg skulle montere varmeren uten at den ville være i veien for annet vedlikehold. Vannpumpen på denne varmeren er også slik at den ikke klarer å suge til seg vann. Derfor måtte den stå lavere enn tilkoblngspunktet. plasseringen ble på passasjersiden fremme, mellom innerskjerm og støtfanger. Der står den relativt godt beskyttet mot direkte sprut, men er utsatt for snø når jeg dundrer gjennom snøskavler... Jeg fikk heller ikke plass til lyddemper på eksosen så det blir nok litt lyd av den, men sammenliknet med en iskald cummins på 1200 rpm og 3 sylindre så er det ingen ting





Jeg funderte litt på hvordan jeg skulle koble den til vannet på bilen. Spørsmålet var også om jeg ville varme opp hytta eller motoren først. Jeg liker å sette meg inn i en varm bil, men liker ikke å kaldstarte cumminsen, heller ikke naboene

Jeg fant et fint tilkoblingspunkt bare 45cm unna varmeren hvor jeg kunne koble meg til. Slangen FRA varmeapparatet er koblet inn på høyre side av motoren via et 90 grader bend som er skrudd inn med koniske gjenger. Her koblet jeg fra og vridde koblingen ca 90 grader med klokken. Slangen FRA varmeapparatet går nå INN på webastoen. den VARME siden UT fra webastoen går nå INN på blokka. Nå går det oppvarmede vannet først gjennom blokka, så varmeapparatet. Her er det noe trangt, men med de rette slangene gikk det greit. Jeg er veldig opptatt av at ingen slanger skulle ligge i spenn eller gnisse mot noe, så jeg kjøpte fra tess sånne spiraler som brukes rundt hydraulikksanger for å beskytte de mot skader. I tillegg har gamlingen hugget mange biler opp gjennom tiden og tatt vare på mye kjølevannslanger med forskjellige støpte bend. Derfor kunne jeg lagde nøyaktig den slangen jeg trengte, uten kink og spenn..



Siden motoren ville bli varmet opp før hytta ser jeg ikke vitsen i å koble webastoen til kupèvifta. Jeg vil spare batteriene mest mulig, da cumminsen krever sitt for å fyre. Ledningsnettet ble noe forenklet og knyttet inn i en koblingsboks jeg har montert i motorrommet. Her har jeg en sikringsboks med 12 sikringer til ymse utstyr og under den, en boks med alle koblingene. Jeg fjernet relèet til vifta og de orginale sikringene og koblet dette inn i "Mitt" ledningsnett. På den måten er det ingenting som vises med åpne ledninger og sikringer. Kabelen til timeren var selflgelig 10 cm for kort for å få montert timeren der jeg ville, så den måtte skjøtes. Har ikke montert timeren enda, så ingen bilder av den.


Doseringspumpa er montert på rammevangen ved BD flowmaX fødepumpa.. Byttet ut litt koblinger og fikk satt på et T-stykke på sugesiden av fødepumpa.. Dieselslangen er trekt i strømpe helt frem til varmeren for å beskyte den bedre..


Jeg er noe usikker på om det er nødvendig med luftfilter på luftinntaket til varmeren, men jeg brukte 22mm varmeapparatslange og et "powerfilter" til moped fra Biltema
