Gå til innhold



Foto
* * * * - 14 votes

Wazzza`s RAMgarasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1285 replies to this topic

#1101 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 September 2012 - 23:38

Bredderne er fra street scene og lysbjelkene kjøpte jeg fra fra ei kinasjappe som er tilknytet aliexpress.com. Kvaliteten er helt OK. Får se hvordan aluminiumen klarer en nordnorsk vinter.. Kostet 200 dollar for to om jeg ikke husker feil. Fikk ikke med meg brannen din Kåre :)
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1102 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 17 September 2012 - 17:35

Godt med god plass... :D
Postet bilde

Edited by HardKåre, 17 September 2012 - 17:36.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#1103 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 18 September 2012 - 17:08

Godt med god plass... :D
Postet bilde


Det der kalles luksus!
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1104 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 19 September 2012 - 23:40

Har endelig fått resten av delene til transferkassa. Heiv meg rundt i kveld og overhalte kassa.. Tok bare knappe 2,5 time fra jeg begynte til jeg rygga ut av garasjen. Som dere ser på bildene av gaffelen for 2x4 og 4x4 og drevet den styrer så er de helt utslitt.. Skjønner egentlig ikke hvordan dette har skjedd, men feil olje har kanskje noe med saken å gjøre. Anyway, firehjulstrekken fungerer nå, men kassa er noe kjip å få inn og ut av 4x4. Virker som om noe kniper, men det kan ha med at det er blanding av nye og gamle deler i transfern.. Får se om det går seg til.

Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1105 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 21 September 2012 - 00:03

Da har jeg tatt ned transferen to ganger i kveld. Syntes ikke kassa skiftet slik den skulle. Viste seg til slutt å være en støpefeil på den nye sjaltegaffelen. Var et avvik på neste 1mm i klaring inn til kammen som styrer begge gaflene. Det var nok til at alt sammen kilte seg og det måtte brukes MYE makt for å bytte mellom 2x4 og 4x4. Etter litt justering med vinkelslipern fungerer kassa som normalt.
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1106 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 04 October 2012 - 07:07

En skikkelig gladnyhet for alle med lett lastebil! Nye førerkortregler tilpasset EU-regler blir iverksatt i januar 2013. Endelig kan jeg kjøre skikkelig henger med dodgen! Dette innebærer bla:


"Nye regler fra 19. januar 2013:

Kravet i klasse C1E om at tilhengerens tillatte totalvekt ikke må overskride lastbilens egenvekt med fører, blir fjernet. Begrensningen på 12.000 kg for samlet tillatt totalvekt for vogntoget, blir videreført."

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Lett+Lastebil+%28klasse+C1+og+C1E%29

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1107 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 23 October 2012 - 22:09

Vel, her skjer det ikke mye. Mye jobb og lite arbeidslyst, samt gleden av å bare kjøre doningen nå som jeg endelig er "der jeg vil være" med tanke på utseende og utstyr. Alt funker utmerket. Har fått nye lange hjulmuttere, da de gamle var stygge og så kort at de forsvant inn i felgen. Såvidt jeg fikk tak i de med verktøy for å stramme. Jeg fikk nye LED ryggelys for å erstatte det ene 55W halogen ryggelyset som sto midt på bak. Det er fjernet og to slike er montert i tillegg til to Xenon-lys som er montert på skrå oppe på slepefestet. Her er et bilde fra i sommer som viser plassreringen av de. LED-lysene er montert under støtfangeren ca midt på... Bilde kommer.

Men en ting er sikkert! Aldri mer kabelsko uten krympestrømpe+lim. Da jeg monterte de to xenonlysene (ombygde halogenlykter) slurvet jeg og brukte vanlige kabelsko som ble klemt på. Jeg bruker selvvulkaniserende tape på alle koblinger under bilen. Det blir 100% vantett så ikke lederne korroderer. Men, problemet er at lederne lett knekker når de blir krympet på og disse kabelskoene gir NULL strekkavlastning. Dette fikk jeg svi for nå da jeg skulle koble opp LED-lysene til samme punktet under bilen. Resultatet er knekte ledere, brudd, kortslutninger, blåste sikringer og fandens oldemor! En jobb som i utgangspunktet skulle ta maks 30 minutter tok over 2 timer i sludd ute i friluftsgarasjen på grusgulv! Våt, kald og forbannet her jeg sitter.


Foto av Jarl Martiniusen

Postet bilde

http://www.aliexpres.../518790554.html
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1108 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:

Posted 24 October 2012 - 06:36

Stilig :thumbsup:

#1109 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 26 October 2012 - 15:45

Det måtte jo skje før eller siden. Blei tatt i teknisk kontroll i går kveld. Fikk mangellapp på lys, fjærer og eksosanlegg.. Lysene visste jeg jo var ulovlig, samt at eksosen er litt høylydt, men ikke noe dramatisk..

Er det noen som har et orginalt anlegg å låne meg? Har lite lyst til å kjøpe et nytt orginalt anlegg for visning...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1110 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:

Posted 28 October 2012 - 17:40

Det måtte jo skje før eller siden. Blei tatt i teknisk kontroll i går kveld. Fikk mangellapp på lys, fjærer og eksosanlegg.. Lysene visste jeg jo var ulovlig, samt at eksosen er litt høylydt, men ikke noe dramatisk..

Er det noen som har et orginalt anlegg å låne meg? Har lite lyst til å kjøpe et nytt orginalt anlegg for visning...


Nei nei nei!

Så nå må du på med originale fjærer også eller får du godkjenningspapirer på disse? Må du ha på original eksos eller er det nok med en demper/potte?

#1111 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 29 October 2012 - 22:17

Jeg venter på papirer på fjærene fra leverandøren. Dette er jo erstatningsfjærer så det skal gå fint, men eksosanlegget må jeg bytte. Jeg må ha et komplett orginalt anlegg. Nytter ikke å montere ekstra demper slik jeg forstod det. Skal innom vekta i morgen å snakke med de. Forhåpentligvis har jeg papirer på fjærene iløpet av kvelden.
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1112 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 30 October 2012 - 09:30

Er jo for galt hvis de kan påstå at du MÅ ha originalt anlegg på bilen... Hva med meg som har Biltemaanlegg på Lille Kylling?? Kan jeg få pålegg om å få tak på et originalt anlegg fra 1978?

Det de kan henge seg opp i er vel utslipp og støy. Hvis de påstår at du får ut mer effekt av anlegget enn det de har fått inn avgifter for så får de finne frem ei rulle og måle kreftene på hjula!


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#1113 SubbV20

SubbV20

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 355 Innlegg:

Posted 30 October 2012 - 17:06

Hvis de påstår at du får ut mer effekt av anlegget enn det de har fått inn avgifter for så får de finne frem ei rulle og måle kreftene på hjula!



Haha.. :lol:
D hadde vært no. :rolleyes: Blitt litt penger i statskassa da.
RB


#1114 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 30 October 2012 - 19:39

Jeg skjønner egentlig ikke reglene selv. De påstår iallefall at alle eksosanlegg skal være godkjente. Hva de legger i godkjent vet jeg ikke. Jeg har fått papirer på et Walker eksosanlegg fra state. Venter på svar fra vegvesenet om de vil godta de papirene. Jeg blir å bestille et slikt anlegg, iallefall potta hvis de godtar det. Da blir jeg å sveise sammen noen rør bakigjennom...

Angående avgufter, så er dette en lett lastebil, så den er fri for avgifter :)

Edited by wazzza, 30 October 2012 - 19:39.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1115 SubbV20

SubbV20

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 355 Innlegg:

Posted 30 October 2012 - 20:09

Angående avgufter, så er dette en lett lastebil, så den er fri for avgifter :)


Joda, er avgift på den og ^_^ : http://www.abcnyhete...avgifter-pa-bil
Men bare 22% av full sats.

Litt spent på detta med papirer på eksos. Mon tru om jeg skulle prøve å skaffe papirer på mbrp anlegget, og vil BT godta disse... <_<
RB


#1116 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 30 October 2012 - 21:01

Da min bil ble tatt inn var det ingen avgifter. Ett år senere ble våre biler tatt inn under varebilavgifter.

Jeg kontaktet MBRP og de hadde ingen papirer å gi meg. De hadde heller ingen godkjenninger på sine anlegg..
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1117 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 01 November 2012 - 00:11

Siden din bil ikke er en 1-15 bil så er det vel ikke krav til orginalitet.Synes de at den bråker for mye så får de vel grave frem støymåleren som ALLE stasjoner er utstyrt med. Det har blitt helt vilt hvordan de krever dokumentasjon på ting de enkelt kan sjekke selv. At ikke riksrevisjonen får opp øynene på den vanstyrte etaten er bare utrolig.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#1118 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 01 November 2012 - 13:34

Siden din bil ikke er en 1-15 bil så er det vel ikke krav til orginalitet.Synes de at den bråker for mye så får de vel grave frem støymåleren som ALLE stasjoner er utstyrt med. Det har blitt helt vilt hvordan de krever dokumentasjon på ting de enkelt kan sjekke selv. At ikke riksrevisjonen får opp øynene på den vanstyrte etaten er bare utrolig.


Jeg er enig med deg der. Jeg har imidlertid fått godkjenning for å bruke et Walker erstatninganlegg.. Har bestilt resonator, potte og bakerste røret. Jeg skal modifisere Donaldson-potta og montere den inn i 5"-anlegget mitt etter visning Må korte inn potta med 5 cm for å gå klar av en travers under bilen. Fy fan så diger den er!. Stort mer stillegående enn det blir det ikke. Fikk forresten godkjent fjærene som erstatningsfjærer :D



Postet bilde
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#1119 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 01 November 2012 - 17:11

Jeg er ikke sikker på hvordan 5" anlegget ditt er men mitt 4" rustfrie Magnaflow synes ikke jeg støyer noe særlig mere en det orginale på 3.5" Det er fortsatt motoren som lager det meste av støyen. Men alle ungene i nabolaget kaller bilen min "bråkebilen" Hvorfor det tro? :)

Totalt sett så kommer du jo ikke så galt ut av det med visinga da. Hold deg unna kontrollstasjonen på Minnesund om du fikk lyst å kjøre sørover med bilen, der er dem helt tullete med pick-uper. Bilen som Eskild kjøpte for noen år siden fikk mangel for ulovelig heising bak på en helt orginal bil.Eieren måtte dokumentere at den var så høy og at Dodge hadde brukt heiseklosser fra fabrikk.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#1120 SubbV20

SubbV20

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 355 Innlegg:

Posted 02 November 2012 - 12:10

Bilen som Eskild kjøpte for noen år siden fikk mangel for ulovelig heising bak på en helt orginal bil.Eieren måtte dokumentere at den var så høy og at Dodge hadde brukt heiseklosser fra fabrikk.


Dette skjer flere plasser. Twoface her på forumet gikk samme problemet med sin, vet ikke helt åssen han løste det.
Ny eier av gammelbilen min fikk en "advarsel" på eukontrollen for klossene..

Glad jeg har heving innskrevet i vognkort. B)
RB