Posted 04 July 2014 - 00:26
Dette skulle være en solskinnspost hvor alt gikk strålene go garasjen er på plass osv, men den gang ei.. Garasjeleverandøren har fan meg bestilt feil type takstoler hos en lokal takstolfabrikant. Jeg har bestilt A-stoler, men fikk isteden fagverksstoler.. Jeg er ikke typen som hisser meg opp skjeller ut folk, men denne gangen kjente jeg at jeg fikk ont i magen.. Det hjalp ikke at transportøren kunne fortelle at produsenten av takstolene har 5 ukers leveringstid pga. stor oppdragsmegde.. Jeg ringte Hamcos vakttelefon og forklarte problemet. De la seg helt flat og skulle sjekke opp med takstolprodusenten i morgen hva vi skal gjøre.. Om de legger godviljen til er det en knapp dag for å produsere de.
Et annet kapittel er jo veien opp til huset mitt.. Jeg har utbedret veien på min tomt, men resten av veien går over en annen manns eiendom så den er urørt.. Vi fikk umiddelbart problemer idet vi skulle av hovedveien. Jeg spesifiserte til Hamco at det var svingete opp til meg og at bilen som kommer burde ha tvangssving på tralla.. Isteden sendte de en 18 meter lang semi med trippelakslet tralle med kun slepesving på bakerste aksling.. Heldigvis hadde han tandem med lang og tverrsperre. Allerede i første sving av hovedveien ble det trøbbel. Han klarte ikke å tralle med seg rundt svingen og måtte stoppe. Når han da rygger bak vrir sving-akselen på tralla seg feil vei og tralla styrer et annet spor enn hva han kom inn i.. Etter en time med trøbling, overbelastet clutch i opticruisen og X-antall tørn frem og tilbake kom min gode nabo med hjullastern og fylte igjen ei grøft slik at han fikk dratt tralla med seg uten å gli ut.. Vel oppe fikk vi montert veggene greit. Av en eller annen grunn hadde han ikke med sidedøra eller garasjeportene.. Dette må sjekkes opp i morgen.
Neste utfordring var å få semien ned veien igjen. Med låst sisteaksel med deritil "lengre" tralle sleit han med å få styrt hekken ned veien. Etter et par forsøk sa det plutselig PLOPP og bilen nærmest hang på forakselen.. Han hadde gått gjennom bærelaget i innkjørselen og ramlet ned i blåleira. Akkurat der han sto var det lite 0-stoff i pukkmiksen jeg hadde fått så det var ikke mye å binde de store steinene med. De spølte han fort opp og kom ikke av flekken.. Nå ble gode råd dyre. Det var ikke kjangs å komme til med en eventuell bergingsbil.. Etter litt godt nordnorsk bannskap og fundering ble det på med langsperre, på med tverrsperre, trykksetting av fremre driv og noen plankebiter så kom han seg ut av sporene.. Etter dette fikk han ei bedre linje og kom seg ned uten større problemer..
All respekt til Kristian Bruun hos Nor-Link for utmerket utført jobb, forholdene tatt i betrakning.. Det er tydelig at den karen kjenner utstyret sitt og vet hvordan det oppfører seg! Jeg tør vedde på at de fleste andre hadde meldt pass.. Han kunne jo nektet å kjøre opp, men det har vel noe med yrkesstolthet å gjøre.. Det blir det samme som at vi ikke skulle klare ei skikkelig vanskelig berging.
Selve monteringen av veggene gikk veldig fint.. Litt plunder med å få målt inn plasseringen av veggene da muren hadde litt overmål... Vi brukte vel faktisk med tid på å få bilen opp og ned fra huset enn faktisk kran-timer.. Utfordingen nå blir å sikre veggene mot forskyvning uten avstivingen i taket.. Det fastboltede rammeverket i gulvet funket veldig bra.. I morgen skal jeg sette på mer støtter og bygge framveggen.. Jeg må også hente graveren hos kompisen min for å fikse både vei, parkering og grøfter etter denne seansen..
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363