SkogsBjønn`s garasje type patrol!
Posted 06 January 2008 - 19:31
Posted 06 January 2008 - 19:35
Har en stående selv som jeg begynte med i påsken i fjor...skulle bare bråsveise rusta å lakkere...jaaaddaaa!!! Den står enda i verkstedet uten dører å skjermer,hehe... Er ferdig med rusta da men fikk noen lure ideer da vettu å da tar det tid...har bygd om å montert doble bakdører fra Y-60 å montert 3'' bodylift..er ikke helt ferdig med de bakdørene enda så det er igrunn det det står på nå....plus at arbeidslysta reiste på ferie på ubestemt tid,hehe...
Men når en ser sånt som i garasjen din så kommer lysta tilbake så får vel gå på igjen nå å bli ferdig..
Uansett,kjempefin bil du har laga deg!!
Posted 06 January 2008 - 21:24
Mob:90046866
Posted 06 January 2008 - 21:41
Har enda ikke fått kjørt med bilen etter jeg monterte dette. Men jeg skal å fylle diesel nu, så jeg kommer med en oppdatering ila kvelden!
Pris ca 6-700,-. Regner med at den ble litt fastere i styringa, ja
Posted 07 January 2008 - 04:31
Har en stående selv som jeg begynte med i påsken i fjor...skulle bare bråsveise rusta å lakkere...jaaaddaaa!!! Den står enda i verkstedet uten dører å skjermer,hehe... Er ferdig med rusta da men fikk noen lure ideer da vettu å da tar det tid...har bygd om å montert doble bakdører fra Y-60 å montert 3'' bodylift..er ikke helt ferdig med de bakdørene enda så det er igrunn det det står på nå....plus at arbeidslysta reiste på ferie på ubestemt tid,hehe...
Men når en ser sånt som i garasjen din så kommer lysta tilbake så får vel gå på igjen nå å bli ferdig..
Uansett,kjempefin bil du har laga deg!!
Har tatt MANGE timer! Ting tar tid, sånn er det bare. Men jeg ser på bilstuffet som en hobby, så jeg stresser ikke med det:) Kjenner meg veldig igjen med at arbeidslysta reiser på ferie. Prøver å gjøre litt mere varierte ting når det går i motbakke, så kommer isåfall lysta mi tilbake:)
Ahkei. Da skjønner jeg, demperen min fulgte med en bil. Forrige eier sa den var kjempedyr
Men isåfall om den kun koster 750,- så er det bare å kjøpe med en gang - virkelig verdt pengene da!
Ble bra mye mere stabilt!
Plan for uken, få justert spissingen i framstillinga, vil ikke slite skjeiv 35" dekka. Så har jeg en garasje å rydde opp i.
Over til en annen sak
Dersom jeg skal selge denne bilen, mye burde jeg legge den ut for da ?
Nye 35", følger med 33"(noe slitt) + ca 30" veldig gode piggdekk - alle 3 hjulsetta på alufelg. Følger også med komplett delemotor og girkasse som har rullet 280.000. + Intercooler med rør og det som trengs for denne bilen.
Ellers så er det ikke rust på bilen, ingen ulyd i motor, gir eller drivverk - bortsett fra litt klonking i bladfjørfestene (nye polyforinger følger med) rullet 430.000 - aldri vært oppjustert turbo eller pumpe - plomberingene henger på.
Nylig skiftet olje på motor og hele drivlinja.
Bakseter i "skinn"
Anyone, tips for hva jeg kan få for dette ?
Posted 11 January 2008 - 15:55
Slavesylindern var gåen. Har kjøpt ny og montert!
har også kjøpt etpar nye batterier i dag. 95a det blir vell å funke greit
Posted 12 January 2008 - 00:21
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
Posted 12 January 2008 - 15:45
Jeg hadde også 80 fra biltema. Glødingen og selve startmotoren fikk ny frisk når jeg monterte 95 batteri, kjøpte excide kvalitetsbatteri denne gangen - å det virker bra. Skulle egentlig ha 105 batteri, men det hadde de ikke. Men tror 95 skal holde bra, eneste jeg har som bruker strøm er 4x1000 metringer fremmi grillen
Ellers, var lekkasje på clutchsytemet etter jeg byttet sylinderen. Jeg fortsatte da med den andre sylinderen, som sitter fast på motorn. Skiftet stemplet pga gåen gummiforing og honet sylinderen. Ser ut som det holder tett nå isåfall!
Tror jeg må hive av 35" dekka å få på piggdekk snart. Har ENDELIG begynt å snø litt...
Posted 13 January 2008 - 14:09
Jeg har jo nå tilsammen 4 1000metringer i fronten. 2xrally 3000 og 2xbosh navigator.
Navigatorløktene er svære og har 100W pærer. Fant et "ekstralyskit" i garasjen, med relè og det som trengs for å montere. Men ledningen som går ifra batteriet til rele er syltynn...
Vil dette gå ut over effekten til lysene ?
Er det lov med 4 tusninger om man har 2 brytere i bilen. 2 lys pr bryter ?
Edited by SkogsBjønn, 13 January 2008 - 14:48.
Posted 13 January 2008 - 17:36
Mål spenninga ved pærene med lysene på, så ser du om den er for tynn. Bør helst ha ca samme spenninga som på batteriene.
Det er IKKE lov med 4 tusenmetringer uansett antall brytere. Det er lov med 4 fjærnlys, altså bilens orginallys pluss to ekstralys.
Hadde tre ekstralys på min bil før, inntil jeg ble stoppet i promillekontroll og politimannen ba meg pent om å fjærne ett av de...
Posted 16 January 2008 - 10:56
Hadde et kaputt hjullager venstre side, + slarke i kingboltlagrene høyre side.
Tok av begge fremhjulene og satte bilen på bukker.
Kingboltlagrene sitter på over og underste siden av knokkelhuset. To lager pr side.
Om det er slarke der og det er shims kan man få en tynnere shims, eller fjerne shimsen.
Her har jeg tatt opp luken som skjuler lagrene, og fant en shims som var 0.25mm tykk
Jeg velger å prøve meg på å shimse. Det går ut på at man fjerner den eksisterende shimsen og erstatter den med en tynnere shims for å få trøkk på lagrene.
Nissan selger shims, men jeg lagde mine egne shims av ølboks. Ølboksen var 0.12mm tykk
Deretter gikk jeg løs på hjullagret. Aldri skiftet hjullager på en nissan før, å det var litt mere komplisert enn jeg trodde. Skrudde av navet og kom da frem til hullageret som er inni ei tønne utenfor bremseskiva.
Når jeg kom hit forstod jeg ingen ting. Lagrene sitter fast innenfor her.
Heldigvis ringte wazza meg (all hail!) å forklarte meg litt hvordan jeg skulle få ut lagrene.
Kom frem til følgende:
1. Tetteringen brekker man av med et skruvjern, forsiktig så du ikke skader godet i spindelen.
2. Ta ut spacer/skive - nå kan man ta ut det innerste lagret.
3. På den andre siden stikker det ut en metallring, denne kan trekkes ut med ei tang. Evt bruke et skruvjern å dunke det ut fra motsatt side.
Takk til wazza som ringte meg å forklarte meg igjennom dette, makan til service
Priser på hjullager
Dette varierte veldig mye:
1. http://www.okonomi-d...no/bildeler.asp = 440,- for lagerset
2. Bruno Jørgensen = 800,- lagerset
3. Nissan = 1150,- lagersett
4. Mekonomen = 1200,- lagerset
Jeg bestilte lager hos økonomideler i går, så jeg håper på å ha det her i morra så jeg får skrudd ihop bilen.
Edited by SkogsBjønn, 17 January 2008 - 16:20.
Posted 17 January 2008 - 16:21
Posted 17 January 2008 - 22:36
Syke at det er mulig å pakke så mye dritt i venstre bakskjerm, strømtjuv på strømtjuv, elektrotape, isolasjonstape og er haug med gåene releèr.
Kompisen min har også patrol 160 og er utdannet landbruksmekaniker så han kom veldig godt til nytte i og med jeg og strøm ikke er venner.
Hadde en liten dugnad, strakk opp nye ledninger, fjernet div tape og lagde dette litt mere "etter boka". - å ja vi fikk strøm bak til hengerkontakten
Nå er det bare en ting som står igjen, å få ledningene på sin rette plass bakpå kontakten. Finnes det noen skjema for dette ?
Fikk også lagt opp ledninger til skikkelige spredere bake. Bilder kommer i morra.
Posted 18 January 2008 - 11:21
Tror jeg trenger det, var å rygget i en påle å skadet ene skjermbredderen bake
Nå skal jeg koble ledningene til hengerkontaken. Fikk hjelp på mekking/teknisk forumet hvordan koblingene skal være.
De er som følger:
L Venstre blinklys
R Høyre blinklys
54G Konstant strøm
31 Jordkobling
R58 Høyre baklys
L58 Venstre baklys
56 Bremselys
Edited by SkogsBjønn, 18 January 2008 - 11:23.
Posted 18 January 2008 - 11:40
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
Posted 18 January 2008 - 11:58
Jeg har faktisk fått meg en sånn "atombombe" bryter som du har, med rødt lokk over ! hehe
Posted 22 January 2008 - 12:29
Skal ringe å få ny time til forstillingsjustering, får håpe at jeg ikke blir sendt hjem for å skifte saker og ting denne gangen isåfall!
Bilen ble MYE bedre..ikke noe skjelving i rattet eller støy lenger
Edited by SkogsBjønn, 22 January 2008 - 17:18.
Posted 23 January 2008 - 10:37
Kjente ingen slakke når jeg mekket, trolig pga det var -15 å grisen var helt stinn i lagret
Tenkte jeg kunne shimse om dette lagret men det lar seg ikke gjøre, så jeg har bestilt nye kingboltlager!
Jaja, får jo borimot ny framaksling
Posted 23 January 2008 - 12:32

ØVRE

NEDRE. Dype spor det rullene i lagret har gått...
Edited by wazzza, 23 January 2008 - 12:37.
Posted 23 January 2008 - 21:32
Var i skauen en tur i går å kjørte litt, så skulle jeg fortsette på stereomonteringen min.
Tror du faen ikke skauen har tatt antenna mi. Kjøpte spillerny antenne som jeg hadde montert litt tidligere på dagen. Borret hull å brukt silikon å greier! Patrollen er uvant stor å vralte rundt med i skauen, jeg er jo vant med en liten suki sj
Btw: Går det ikke ann å nappe ut lagerbanene med en tæsh ?
Edited by SkogsBjønn, 23 January 2008 - 21:34.