Gå til innhold

Foto
- - - - -

SkogsBjønn`s garasje type patrol!

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
139 replies to this topic

#101 SkogsBjønn

SkogsBjønn

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 06 January 2008 - 19:31

Ble gode saker med omedempern. Mye mere stabilt!

#102 Inge

Inge

inge

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 06 January 2008 - 19:35

Hmm,artig å titte på andres prosjekter ja.. Bilen blei forresten kjempeflott da! Har lagt ned noen timer der ser jeg:)
Har en stående selv som jeg begynte med i påsken i fjor...skulle bare bråsveise rusta å lakkere...jaaaddaaa!!! Den står enda i verkstedet uten dører å skjermer,hehe... Er ferdig med rusta da men fikk noen lure ideer da vettu å da tar det tid...har bygd om å montert doble bakdører fra Y-60 å montert 3'' bodylift..er ikke helt ferdig med de bakdørene enda så det er igrunn det det står på nå....plus at arbeidslysta reiste på ferie på ubestemt tid,hehe...
Men når en ser sånt som i garasjen din så kommer lysta tilbake så får vel gå på igjen nå å bli ferdig..
Uansett,kjempefin bil du har laga deg!!
''Ittno er umulig,det umulige tar bare litt lenger tid''
user posted image

#103 masseyman

masseyman

Offroader

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 343 Innlegg:

Posted 06 January 2008 - 21:24

Jeg betalte 750,- for akkurat samme demper, pluss frakt på ca 100 smile.gif
Sigurd
Mob:90046866
user posted image

#104 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 06 January 2008 - 21:41

QUOTE(SkogsBjønn @ 6 Jan 2008, 13:42) <{POST_SNAPBACK}>
Operasjonen tok 10 minutt, og demperen er festet med mutters. Veit ikke helt hva en sånn styredemper koster, rundt 2500-3000 ? anyone?

Har enda ikke fått kjørt med bilen etter jeg monterte dette. Men jeg skal å fylle diesel nu, så jeg kommer med en oppdatering ila kvelden!

Pris ca 6-700,-. Regner med at den ble litt fastere i styringa, ja wink.gif

#105 SkogsBjønn

SkogsBjønn

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 07 January 2008 - 04:31

QUOTE(Inge @ 6 Jan 2008, 19:35) <{POST_SNAPBACK}>
Hmm,artig å titte på andres prosjekter ja.. Bilen blei forresten kjempeflott da! Har lagt ned noen timer der ser jeg:)
Har en stående selv som jeg begynte med i påsken i fjor...skulle bare bråsveise rusta å lakkere...jaaaddaaa!!! Den står enda i verkstedet uten dører å skjermer,hehe... Er ferdig med rusta da men fikk noen lure ideer da vettu å da tar det tid...har bygd om å montert doble bakdører fra Y-60 å montert 3'' bodylift..er ikke helt ferdig med de bakdørene enda så det er igrunn det det står på nå....plus at arbeidslysta reiste på ferie på ubestemt tid,hehe...
Men når en ser sånt som i garasjen din så kommer lysta tilbake så får vel gå på igjen nå å bli ferdig..
Uansett,kjempefin bil du har laga deg!!

Har tatt MANGE timer! Ting tar tid, sånn er det bare. Men jeg ser på bilstuffet som en hobby, så jeg stresser ikke med det:) Kjenner meg veldig igjen med at arbeidslysta reiser på ferie. Prøver å gjøre litt mere varierte ting når det går i motbakke, så kommer isåfall lysta mi tilbake:)

QUOTE(masseyman @ 6 Jan 2008, 21:24) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg betalte 750,- for akkurat samme demper, pluss frakt på ca 100 smile.gif

Ahkei. Da skjønner jeg, demperen min fulgte med en bil. Forrige eier sa den var kjempedyr biggrin.gif
Men isåfall om den kun koster 750,- så er det bare å kjøpe med en gang - virkelig verdt pengene da!
Ble bra mye mere stabilt!

Plan for uken, få justert spissingen i framstillinga, vil ikke slite skjeiv 35" dekka. Så har jeg en garasje å rydde opp i.

Over til en annen sak
Dersom jeg skal selge denne bilen, mye burde jeg legge den ut for da ?
Nye 35", følger med 33"(noe slitt) + ca 30" veldig gode piggdekk - alle 3 hjulsetta på alufelg. Følger også med komplett delemotor og girkasse som har rullet 280.000. + Intercooler med rør og det som trengs for denne bilen.

Ellers så er det ikke rust på bilen, ingen ulyd i motor, gir eller drivverk - bortsett fra litt klonking i bladfjørfestene (nye polyforinger følger med) rullet 430.000 - aldri vært oppjustert turbo eller pumpe - plomberingene henger på.
Nylig skiftet olje på motor og hele drivlinja.
Bakseter i "skinn"

Anyone, tips for hva jeg kan få for dette ?

#106 SkogsBjønn

SkogsBjønn

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 15:55

Skulle ut å kjøre i morrest, da var det nesten ikke trykk på clucth systemet :S
Slavesylindern var gåen. Har kjøpt ny og montert!

har også kjøpt etpar nye batterier i dag. 95a det blir vell å funke greit smile.gif

#107 wazzza

wazzza

oljearbeider/bilberger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 00:21

Ser i en annen tråd at du har byttet ut biltemabatteriene.. Jeg har 2stk 80A(?) fra Biltema.. Når jeg vinsjer synes jeg den gir seg veldig fort og laddespenningen synker,selv med håndgassen på 2000 o/min og uten noen lys på...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#108 SkogsBjønn

SkogsBjønn

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 15:45

QUOTE(wazzza @ 12 Jan 2008, 00:21) <{POST_SNAPBACK}>
Ser i en annen tråd at du har byttet ut biltemabatteriene.. Jeg har 2stk 80A(?) fra Biltema.. Når jeg vinsjer synes jeg den gir seg veldig fort og laddespenningen synker,selv med håndgassen på 2000 o/min og uten noen lys på...

Jeg hadde også 80 fra biltema. Glødingen og selve startmotoren fikk ny frisk når jeg monterte 95 batteri, kjøpte excide kvalitetsbatteri denne gangen - å det virker bra. Skulle egentlig ha 105 batteri, men det hadde de ikke. Men tror 95 skal holde bra, eneste jeg har som bruker strøm er 4x1000 metringer fremmi grillen smile.gif

Ellers, var lekkasje på clutchsytemet etter jeg byttet sylinderen. Jeg fortsatte da med den andre sylinderen, som sitter fast på motorn. Skiftet stemplet pga gåen gummiforing og honet sylinderen. Ser ut som det holder tett nå isåfall!

Tror jeg må hive av 35" dekka å få på piggdekk snart. Har ENDELIG begynt å snø litt...

#109 SkogsBjønn

SkogsBjønn

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 13 January 2008 - 14:09

Har et spørsmål i dag:

Jeg har jo nå tilsammen 4 1000metringer i fronten. 2xrally 3000 og 2xbosh navigator.

Navigatorløktene er svære og har 100W pærer. Fant et "ekstralyskit" i garasjen, med relè og det som trengs for å montere. Men ledningen som går ifra batteriet til rele er syltynn...
Vil dette gå ut over effekten til lysene ?

Er det lov med 4 tusninger om man har 2 brytere i bilen. 2 lys pr bryter ?

Edited by SkogsBjønn, 13 January 2008 - 14:48.

#110 Pajerosan

Pajerosan

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 13 January 2008 - 17:36

Hvis den ledningen er for tynn, så vil det helt klart gå ut over lysene ja! Du vil få spenningsfall over den.
Mål spenninga ved pærene med lysene på, så ser du om den er for tynn. Bør helst ha ca samme spenninga som på batteriene.

Det er IKKE lov med 4 tusenmetringer uansett antall brytere. Det er lov med 4 fjærnlys, altså bilens orginallys pluss to ekstralys.
Hadde tre ekstralys på min bil før, inntil jeg ble stoppet i promillekontroll og politimannen ba meg pent om å fjærne ett av de... blink.gif

#111 SkogsBjønn

SkogsBjønn

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 16 January 2008 - 10:56

Begynnte med overhaling av fremakslingen min for etpar dager siden. Trengte overhaling før jeg kunne justere spissingen.
Hadde et kaputt hjullager venstre side, + slarke i kingboltlagrene høyre side.

Tok av begge fremhjulene og satte bilen på bukker.
Kingboltlagrene sitter på over og underste siden av knokkelhuset. To lager pr side.
Om det er slarke der og det er shims kan man få en tynnere shims, eller fjerne shimsen.
Her har jeg tatt opp luken som skjuler lagrene, og fant en shims som var 0.25mm tykk
pinjohan.JPG
Jeg velger å prøve meg på å shimse. Det går ut på at man fjerner den eksisterende shimsen og erstatter den med en tynnere shims for å få trøkk på lagrene.
Nissan selger shims, men jeg lagde mine egne shims av ølboks. Ølboksen var 0.12mm tykk
_lboksshims.JPG

Deretter gikk jeg løs på hjullagret. Aldri skiftet hjullager på en nissan før, å det var litt mere komplisert enn jeg trodde. Skrudde av navet og kom da frem til hullageret som er inni ei tønne utenfor bremseskiva.
lagerfaen.JPG
Når jeg kom hit forstod jeg ingen ting. Lagrene sitter fast innenfor her.
Heldigvis ringte wazza meg (all hail!) å forklarte meg litt hvordan jeg skulle få ut lagrene.
Kom frem til følgende:
1. Tetteringen brekker man av med et skruvjern, forsiktig så du ikke skader godet i spindelen.
2. Ta ut spacer/skive - nå kan man ta ut det innerste lagret.
3. På den andre siden stikker det ut en metallring, denne kan trekkes ut med ei tang. Evt bruke et skruvjern å dunke det ut fra motsatt side.

Takk til wazza som ringte meg å forklarte meg igjennom dette, makan til service smile.gif

Priser på hjullager
Dette varierte veldig mye:

1. http://www.okonomi-d...no/bildeler.asp = 440,- for lagerset
2. Bruno Jørgensen = 800,- lagerset
3. Nissan = 1150,- lagersett
4. Mekonomen = 1200,- lagerset

Jeg bestilte lager hos økonomideler i går, så jeg håper på å ha det her i morra så jeg får skrudd ihop bilen.

Edited by SkogsBjønn, 17 January 2008 - 16:20.

#112 SkogsBjønn

SkogsBjønn

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 17 January 2008 - 16:21

Null lager i dag. Ble sendt fra Oslo kl 0900 i går, så jeg har det vell oppi nord her ila februar smile.gif

#113 SkogsBjønn

SkogsBjønn

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 17 January 2008 - 22:36

Har ikke hatt liv i kontakten til henger siden jeg fikk bilen. Jeg og en kompis så på dette i kveld.
Syke at det er mulig å pakke så mye dritt i venstre bakskjerm, strømtjuv på strømtjuv, elektrotape, isolasjonstape og er haug med gåene releèr.
Kompisen min har også patrol 160 og er utdannet landbruksmekaniker så han kom veldig godt til nytte i og med jeg og strøm ikke er venner.
urt.JPG
Hadde en liten dugnad, strakk opp nye ledninger, fjernet div tape og lagde dette litt mere "etter boka". - å ja vi fikk strøm bak til hengerkontakten biggrin.gif
Nå er det bare en ting som står igjen, å få ledningene på sin rette plass bakpå kontakten. Finnes det noen skjema for dette ?

Fikk også lagt opp ledninger til skikkelige spredere bake. Bilder kommer i morra.

#114 SkogsBjønn

SkogsBjønn

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 18 January 2008 - 11:21

Har gjort ferdig ryggelysene smile.gif
rygelys.JPG

Tror jeg trenger det, var å rygget i en påle å skadet ene skjermbredderen bake whistle.gif Heldigvis ikke mye, men jeg må nok frem med sparkel og maling.

Nå skal jeg koble ledningene til hengerkontaken. Fikk hjelp på mekking/teknisk forumet hvordan koblingene skal være.
De er som følger:
L Venstre blinklys
R Høyre blinklys
54G Konstant strøm
31 Jordkobling
R58 Høyre baklys
L58 Venstre baklys
56 Bremselys

Ikke kommet hjullager i dag heller ..

Edited by SkogsBjønn, 18 January 2008 - 11:23.

#115 wazzza

wazzza

oljearbeider/bilberger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 18 January 2008 - 11:40

Ryggelys er fine ting:) Mine er koblet over bryter og rele slik at jeg kan kjøre de sammen med ryggelysene eller som arbeidslys.. Fint når folk ikke holder avstand.. Pleier å holde pedalen litt nede slik at bremselysene lyser og hvis de da ikke holder avstand blir det flombelysning biggrin.gif 1 sekund eller 2 er nok....
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#116 SkogsBjønn

SkogsBjønn

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 18 January 2008 - 11:58

Mine er kun koblet til en bryter. Ikke koblet opp mot ryggelys. Gadd ikke smile.gif
Jeg har faktisk fått meg en sånn "atombombe" bryter som du har, med rødt lokk over ! hehe

#117 SkogsBjønn

SkogsBjønn

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 22 January 2008 - 12:29

Allraight. Da var hjullager skiftet og kingboltlager shimset om smile.gif
Skal ringe å få ny time til forstillingsjustering, får håpe at jeg ikke blir sendt hjem for å skifte saker og ting denne gangen isåfall!

Bilen ble MYE bedre..ikke noe skjelving i rattet eller støy lenger smile.gif

Edited by SkogsBjønn, 22 January 2008 - 17:18.

#118 SkogsBjønn

SkogsBjønn

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 23 January 2008 - 10:37

Haha. faen, ble sendt hjem en gang til. Var slakke i kingboltlagrene på andre siden også!
Kjente ingen slakke når jeg mekket, trolig pga det var -15 å grisen var helt stinn i lagret whistle.gif
Tenkte jeg kunne shimse om dette lagret men det lar seg ikke gjøre, så jeg har bestilt nye kingboltlager!
Jaja, får jo borimot ny framaksling rofl.gif

#119 wazzza

wazzza

oljearbeider/bilberger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 23 January 2008 - 12:32

hehe, kjipt.. Jeg byttet alle kingboltlagrene, simmeringene inne ved diffen og begge hjullagrenen da jeg først hadde opp forakslingen.. For å bytte lagerbanen som sitter i pokalen må du av med knokkelhuset og ut med stikkasklingene om jeg ikke husker feil.. Slik så mine baner på venstresia ut..

ØVRE

NEDRE. Dype spor det rullene i lagret har gått...

Edited by wazzza, 23 January 2008 - 12:37.

Øystein Grønås

#120 SkogsBjønn

SkogsBjønn

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 23 January 2008 - 21:32

Blir mere grisejobb fremover mao dry.gif Burde investere i en delevasker!
Var i skauen en tur i går å kjørte litt, så skulle jeg fortsette på stereomonteringen min.
Tror du faen ikke skauen har tatt antenna mi. Kjøpte spillerny antenne som jeg hadde montert litt tidligere på dagen. Borret hull å brukt silikon å greier! Patrollen er uvant stor å vralte rundt med i skauen, jeg er jo vant med en liten suki sj tongue.gif

Btw: Går det ikke ann å nappe ut lagerbanene med en tæsh ?

Edited by SkogsBjønn, 23 January 2008 - 21:34.