Gå til innhold



Foto
* * * * * 2 votes

Kevins Suzuki


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
122 replies to this topic

#21 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 22 July 2007 - 21:41

Revolversjakler og lengre dempere

#22 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 23 July 2007 - 16:26

Hvordan ser revolversjakler ut?
>>> Min garasje <<<

#23 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 23 July 2007 - 16:43

http://www.sams4x4st...verShackles.htm

#24 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 23 July 2007 - 17:27

Går det ann å lage til noe lignende selv?

Blir det ikke bedre hvis jeg ordner lengre dempere og kanskje tar bort et blad fra fjæringen?
>>> Min garasje <<<

#25 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 23 July 2007 - 22:25

Faaa.... den bilen blir tøff...
Jo mer jeg ser på den, jo mer iriterer jeg meg over at den pickup'n jeg holdt å få tak i glapp fra meg.
Ta bort det tykke ytterste rette bladet i fjærene bak. Det hjelper litt...
Det er "laste-blader" som jobber først når man har tungt lass bakpå.
Men når du fjerner det, mister du også de klamrene som holder blapakkene sammen så de ikke vrir seg ut i endene.

Skal du ha skikkelig flex uten å bytte til spiraler, så er det mange som bytter til JEEP YJ-fjærer.
De er lange og myke og gir god flex.

#26 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 23 July 2007 - 23:54

Hva har du på Suzukien din? Spiral eller bladfjærer?

Må vel lage nye fester skal fjærene til YJ passe?

Er virkelig fornøyd med dette forumet, alle gir tilbakemeldinger og tips, og god hjelp til de som trenger det.
Takk skal dere ha alle sammen for at dere er en så trivelig gjeng! smile.gif
>>> Min garasje <<<

#27 Shortlux

Shortlux

    Bygger rc biler,,

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1446 Innlegg:

Posted 24 July 2007 - 09:55

Nydelig bil! Tommel opp!
Digger Suzuki pickuper!

#28 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 26 July 2007 - 22:27

Ja, du må flytte fjærfestene for å bruke YJ-fjærer.
De er en del lenger, og bredere.
Om du ikke vil øke hjulavstanden må du flytte de bakre festene bakover på forakselen og de fremre festene fremover på bakakselen, og du må forlenge ramma litt bakover og fremover for å få på de fremre og bakre sjakelfestene.

Det finnes en kit som kan monteres rett i de orginale fjærfestene slik at man ikke trenger å gjøre om orginalfestene. De boltes i orgnalfestene, og så må man bore litt boltehull i ramma....om jeg ikke husker helt feil. Disse kittene tror jeg man må bestille fra statene... og de koster litt..
Sikkert noen som kan gi litt mer info om disse YJ-konverterings-kittene.
Mulig du finner de under linkene til nettsidene som du finner i emnet her: http://www.offroad.n...showtopic=15493


Jeg har orginale bladfjærer....fåreløpig, men har planer om å bygge om til spiraler å K-link.

#29 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 27 July 2007 - 21:17

Bare vær oppmerksom på at "bolton" sett til Samurai ikke passer rett på SJ. Og på din pickup passer det hvertfall ikke smile.gif

Yj-fjærer gir deg massevis av flex, men det må jo som sagt bygges om en del

Du kan sette orginale bakfjærer framme. Borre nye hulle i det bakerste festet til framfjære og lengre sjakkel. Flytter framasklingen litt fram også noe som er greit siden det fort blir trangt mot torpedoveggen.


Du kan enkelt lage deg sjakkler som åpner seg. Missing links er en enklere type enn revolver http://www.rocky-road.com/zuklink.html


Fin pickup biggrin.gif ønsker meg en slik selv, men det gjør vel de fleste av oss

Edited by ShuDuck, 27 July 2007 - 21:19.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#30 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 28 July 2007 - 14:18

QUOTE(ShuDuck @ 27 Jul 2007, 22:17) <{POST_SNAPBACK}>
Du kan enkelt lage deg sjakkler som åpner seg. Missing links er en enklere type enn revolver http://www.rocky-road.com/zuklink.html


Hvordan fungerer missing links og revolver patentet?

QUOTE(ShuDuck @ 27 Jul 2007, 22:17) <{POST_SNAPBACK}>
Du kan sette orginale bakfjærer framme. Borre nye hulle i det bakerste festet til framfjære og lengre sjakkel. Flytter framasklingen litt fram også noe som er greit siden det fort blir trangt mot torpedoveggen.


Kunne du tatt det litt mer detaljert? smile.gif
>>> Min garasje <<<

#31 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 28 July 2007 - 18:44

Revolver-/missing link-sjakler strekker seg ut ved utflex og bretter seg sammen inn igjen ved flat kjøring/innflex. Dermed gir dette bedre flex i fjærene uten at bilen blir noe høyere....og da heller ikke mer ustabil og veltepetter... Det er bedre å hente flex på utfjæring enn å måtte heve bilen mye for å få plass til mer innflex.
Høy bil= ustabil bil...

Bladfjærene bak er litt lenger enn fjærene fremme på disse bilene.
Med lenger fjærer får du også bedre flex...
For å få plass til lengere fjærer uten store ombygginger så kan du som Shu sier... borre et nytt hull til å feste bladfjærene i i fjærfestet i bakkant av fjæra. Borre hullene så langt bak som mulig i brakettene, men ikke lenger enn at du har gods nok der så det ikke ryker...
Da har du hentet inn noe av den plassen du trenger til de lengre bladfjærene.
Resten henter du ved å sette på noe lenger sjakler fremme som da blir lange nok til å stå mer på skrå fremover for å rekke frem til fremre enden av bladfjæra.
Da slipper du å flytte frem festet i ramma som sjakelen sitter i...

fester.JPG

Edited by ZukiJack, 28 July 2007 - 18:53.


#32 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 28 July 2007 - 20:21

jupp, fin tegning Terje biggrin.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#33 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 29 July 2007 - 23:00

Da har jeg fått sveisa sperre bak, tok ikke så mye bilder, gjorde slik som ZukiJack, bilder og fremgangsmåte finner du i garasjen hans.
Takk for det!

Endte jo selvfølgelig med at jeg skulle opp i hogstfeltet å kjøre, og plutselig var det slutt på veien som skaumaskinene hadde kjørt opp, bare masse busker å dritt.
Tok en råsjanse, gassa på der det så ut som veien fortsatte.
Alt for glatte busker, for mye luft i hjula, og rygging endte i at jeg nå står fast.
Zukien står i skauen enda.
Skal få med en kamerat opp i morra, og få den ned på flatmarka igjen.
>>> Min garasje <<<

#34 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 30 July 2007 - 05:08

Det der er nok en sur erfararing mange har hatt som drar ut i skogen alene.
Veldig dumt å kjøre alene da det er så lett å sette seg fast eller at noe ryker.
Da særlig om man er ute å kjører på en plass hvor man egentlig ikke har lov.
Fort gjort at bilen blir sett av feil vedkommende og helvete er ute.
Ikke god reklame for offroad-sporten. hehe

#35 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 31 July 2007 - 21:43

QUOTE(Suzuki_KevvE @ 22 Jul 2007, 22:06) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som veit om en rimelig fungerende måte å forbedre flexen/ akslenes pendlig på?


Jeg regner med at du allerede har plukket vekk stabiliseringsstaget. Det hindrer en del flex.

Har du dempere og bremseslanger som er lange nok slik at flexen ikke henger igjen der?

Men artig garasje og fine bilder og kjekt å se før og etter bildene lagt etter hverandre som du har gjort.

Ellers er det som nevnt her langer fjærer og sjakler av ulike modeller som gir mer flex.

Så er beadlock felger godt å ha så du kan kjøre med lavt dekktrykk uten å kjøre av dekka med en gang.
En av de viktigste enkeltsakene for fremkommelighet i terrenget er dekkmønstret. Med glatte dekk står du fast uansett flex og andre tiltak.

Edited by Nöcke, 31 July 2007 - 21:48.


#36 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 01 August 2007 - 09:04

Stabilisatorstaget var vekk da jeg kjøpte den.

Skal kjøpe lengre dempere denne uka. har bedritne, ihjelrusta korte originale.


Som nevnt tidligere har jeg ordnet ESAB i bakakselen, og malt understell og aksler svart.
Bilder kommer etter jobb.
>>> Min garasje <<<

#37 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 01 August 2007 - 17:35

Var på biltema i dag, og de hadde bare 2 dempere til meg.
Han måtte bestille opp, kommer om 14 dager sa han.
Vi får se.
>>> Min garasje <<<

#38 SuZuKi_ToV

SuZuKi_ToV

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 02 August 2007 - 21:21

Legge inn slanger i hjula dine? da kan du kjøre med enda lavere lufttrykk. Det var allerede gjort i hjula jeg kjøpte av kjetil kevve...
Medlemms nr 217 i Suzuki 4x4 Club Norway.

#39 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 03 August 2007 - 08:48

Prøve å legge ei stripe med tec7 mellom felg og dekk kanskje..(?)

Sven har nevnt på at hvis jeg skal ha sunnydempere på zukien måjeg flytte demperfestent forran på ramma 5cm opp.
Hvorfor?
>>> Min garasje <<<

#40 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 03 August 2007 - 09:20

QUOTE(SuZuKi_ToV @ 2 Aug 2007, 22:21) <{POST_SNAPBACK}>
Legge inn slanger i hjula dine? da kan du kjøre med enda lavere lufttrykk. Det var allerede gjort i hjula jeg kjøpte av kjetil kevve...


Og hva skjer da med ventilene når felgen spinner i dekket?
Hvordan vil du da få fylt/tømt slangen???

Lim heller dekket til felgen med sika eller noe....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway