Gå til innhold



Foto
* * * * - 3 votes

The Castle Of ZukiJack ! ! !


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
285 replies to this topic

#101 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 11 February 2007 - 23:02

Da er radiatoren på plass og lagt ferdig slangene nesten frem til motoren.




Motorrommet nesten komplett...
Litt småtteri å koble, og legge bremserør fra slangene ved ramma og opp til pumpa.
Må flytte styresnekka og skjøte rattstammen...
Legge opp kjøleslanger helt frem...
Da er det meste være klart der.


Bremsekraft-forsterkeren, komplett rattstamme...som må kappes og skjøtes inn på snekka... og div. elektrisk på plass...
Han som skulle hjelpe meg med å koble opp alt...var vist ikke så hjelpsom som jeg trodde han skulle være.... så det ble ikke ferdig koblet for prøvestart.


Har fått på plass det meste av elektirske nå med hovedstrøm med hovedbryter...opplegg til tenning og starter med startknapp og tenningslås...sikringsboks og ladelampe...osv...
Mangler bare strøm til kjølevifter bak og oljetrykk- og temp.-måler...




#102 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 23:39

Har fått på plass eksosanlegget...
Det røret som er til venstre har jeg måttet endre retning på fordi det her ligger rett under bunnpanna på girkassa, noe som gjorde at giroljen ble for varm.
Bilder av endret retning kommer senere...
Mangler bare to potter til slutt og traktorlokk på toppen.








#103 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 23:56

tøft Terje ! biggrin.gif artig med detaljerte bilder
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#104 DECEPTICON

DECEPTICON

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 345 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 10:11

fy faen dette ser bra ut...
DER DU KOMMER FRAM KOMMER DU TILBAKE,,,,TØFF I TRYNE WINCH I RÆVA

#105 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 21:47

Da var tiden kommet til den aller første oppstart av motoren.
Den har stått på en pall i flere år, og det eneste jeg viste om den var at en tidligere eier hadde sagt at "Den skal gå..." hehe

Jeg har hatt et filmklipp fra den aller første oppstarten med kun en provisorisk oppkobling til et løst batteri og med kun fromtrørene på eksosen... Men dette klippet finner jeg ikke igjen.
Legger i steden ut et klipp fra den andre oppstarten hvor jeg har fått ferdig det elektriske for motoren og fått nesten ferdig eksosrørene...

FILMKLIPP FRA NESTEN FØRSTE OPPSTART!!!

#106 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 22:27

Da har jeg fått flyttet alt over fra min "Gullgarasje" og hit hvor jeg synes at alt har hørt hjemme hele tiden.
Det jeg nå har flyttet hit er hendelser som stammer fra perioden "desember 2005 til juni 2006"...så for de som har kikket i gullgarasjen min tidligere kjenner nok igjen disse greiene...
Fra den tiden og frem til i dag har det ikke skjedd så mye mer annet enn den kompletteringen jeg ikke har tatt bilder av enda....
Bilen har jo da blitt kjørbar og virket ganske bra i sommer, men utover høsten fikk jeg problemer med å få motoren til å gå skikkelig. Er på jakt etter en injection til den og finne ut hvorfor ikke den ene sylinderen ikke tenner.
Har gnist og får bensin...så jeg regner med at det kan være et ventilsete som har løsnet og ikke tetter.
Har hatt en komplett injectionmotor på hånden en stund nå, men han som skulle selge den viste seg å være en stor tulling...og motoren ble aldri min.

Så for å liksom avrunde overflyttingen fra gullgarasjen legger jeg ut et par bilder av hvordan bilen så ut da den endelig var kjørbar og hadde fått på 35x13.5x15" Mudzilla....og etter hver med Skjermutbyggere fra Jeep YJ...
Forøvrig er det slik bilen ser ut pr. i dag...
Putter på et bilde fra den aller første gangen bilen er opplesset for sin første skikkelige reise hjemmefra til Suzuki 4x4 Klubb Norge-treff i august 2006...og et bilde av opplessing for tur til Nord Odalen i høst....


Mere kommer da etterhver når jeg får tatt flere bilder.. og så kommer planene..og forhåpentligvis utførelsene av videre utbygging...snart...

Attached Thumbnails

  • zj_terjes_1.jpg
  • zj_terjes_4.jpg
  • breddere_005.jpg
  • breddere_004.jpg
  • ventiler_004.jpg
  • zuk4x4_002.jpg

Edited by ZukiJack, 13 February 2007 - 22:31.


#107 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 18 February 2007 - 21:03

Ser nå ut til at det vil komme en 2.9i EFI-motor fra en Sierra xr4x4i inn her. I såfall må jeg en tur til Jevnaker og hente den. Står bare igjen litt prisforhandling og min siste besluttning for meg å ta...for det blir en del mer arbeide å få inn en EFI-motor i forhold til en MFI (K-jet).

Noen her som har veldig store motforestilling mot en 2.9i EFI i forhold til 2.8 MFI (K-jet)?

Kom på at jeg har et par filmklipp liggende ute fra Suzuki 4x4 Klubb Norge-treff 2006, og fra litt Zuki-kjøring på en lokal plass her i nærheten...

LINK:Suzuki 4x4 Klubb Norge-treff 2006


LINK:Suzuki Driving august 2006

Edited by ZukiJack, 18 March 2007 - 19:40.


#108 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 05 March 2007 - 21:55

Ble også bare surr med han som skulle selge meg den 2.9i-motoren, så nå bestemte jeg meg for å bare finne en hel bil og ta motoren fra.
Var i Tønsberg i dag og hentet meg en '90 Scorpio 2.9i GL aut. 5dørs cupè.
Den har gått 186.000km så det bør være mye motor igjen der.

Skal plukke ut det jeg trenger til motoren...og så selger jeg resten som delebil, hel eller i deler.
Den har masse gode deler og er pr. i dag fullt kjørbar. Kjørte den for egen maskin hjem fra Tønsberg.

Attached Thumbnails

  • zjdonor.jpg


#109 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 11 March 2007 - 21:37

Da er jeg i gang med å sortere ledningsnett som skal til for motorstyringen.
Fader i meg ikke lett da... Denne bilen har så mye elektrisk ekstrautstyr, så det er en evindlig jungel inni der.

ledninger_01.jpg

#110 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 12 March 2007 - 21:23

Da er ledningsklasen i kontakten jeg var usikker på endelig identifisert. Kun TO av de åtte ledningene i kontakten trenger jeg til mitt bruk. Den ene er strøm inn til relèene til bensinpumpa og til HEGO-følern for katalysatoren.
Den andre fører strøm tilbake ut igjen til bensinpumpa.

En lettelse var det. Nå er det bare å få delt alt på et vis så jeg får klasen ut gjennom torpedoen og ut til motoren.

Edited by ZukiJack, 12 March 2007 - 21:24.


#111 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 18 March 2007 - 10:47

Endelig fått tilbake førerkortet og kunnet komme meg ut på kjøring på egenhånd igjen.

Har satt på elektrisk bensinpumpe og ordnet litt forvarming på innsugsluften, og håpet det skulle få motoren til å gå bedre.
Tok en tur på Herstua på lørdagen og prøvde litt, og det viste seg at dette hjalp.
Nå går motoren rimelig bra igjen til tross for at den ene sylinderen er død fortsatt.

Sønnen min filmet litt som jeg har sakset sammen her...
LINK: Kjøring på Herstua 17/3-07



Skal bli moro å få inn 2.9i-motoren nå. forhåpentligvis bli kvitt alle problemer med motoren og få inn 40hk til.. Da skal den være oppe i 170hk.
Har nå bestemt meg for at veltebur er neste på lista etter motoren, også får hjuloppheng og orbitrol bli neste der.

#112 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 18 March 2007 - 14:00

Høres ut til å bli helt konge. 170 hk på en suk, må jo være nok. smile.gif

Edited by Frode, 18 March 2007 - 16:42.

IPB Image

www.terrengbil.com

#113 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 18 March 2007 - 15:04

QUOTE(Frode @ 18 Mar 2007, 14:00) <{POST_SNAPBACK}>
Høres ut til å bli helt konge. 170hk på en suk, må jo være nok. smile.gif

Ja...og særlig når det ikke er mer enn 0(,)46hk i en 410 orginalt

Edited by Frode, 18 March 2007 - 16:41.


#114 MaxXximA

MaxXximA

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 18 March 2007 - 17:55

Sjefs-prosjekt,det der...

Og MASSE cred for skikkelig bra dokumentert "how-to" fra dag 1 av prosjektet...

thumbsup.gif

#115 suzuki sj413 jx

suzuki sj413 jx

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 315 Innlegg:

Posted 18 March 2007 - 20:17

hvilken type motor har du i nå virker som om det går ganske bra med den også
hilux 1997 ;-)
jeg liker meg når det går over stokk og stein ;-)

#116 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 18 March 2007 - 22:52

QUOTE(suzuki sj413 jx @ 18 Mar 2007, 20:17) <{POST_SNAPBACK}>
hvilken type motor har du i nå virker som om det går ganske bra med den også

Det er ikke så langt unna det jag er på vei til å putte nedi nå...
Det sitter en Ford Granada 2.8l V6 forgassermotor på 131hk...men som kun går på bare fem sylindre...så ja.. det er faktisk litt utrolig at den går så bra som den gjør der....

Skal som sagt bytte den ut med Ford Scorpio 2.9i EFI(elektronisk innsprut) på 170hk...


QUOTE(MaxXximA @ 18 Mar 2007, 17:55) <{POST_SNAPBACK}>
Sjefs-prosjekt,det der...

Og MASSE cred for skikkelig bra dokumentert "how-to" fra dag 1 av prosjektet...

thumbsup.gif

Takker for masse skryt folkens...
Det er litt moro å få til et slikt prosjekt som er mitt aller første bilbygge noen sinne... og da samtidig få skryt for at det blir bra...
Før jeg begynte å bygge den, så hadde jeg knapt holdt i et sveiseapparat... Men av teknisk erfaring så har jeg alltid skrudd og holdt mine egne biler og en del andre biler innen familien i drift...
Har byttet motorer, girkasser og akslinger og hjuloppheng ++++ på en del biler opp gjennom tiden i løpet av de 23årene jeg har kjørt bil.

Før jeg begynte trålet jeg dette forumet for info og "know how" i all mass og synes det var veldig greit å se andres "bilde-for-bilde"-forklaringer...så derfor håper jeg at andre kan dra litt nytte av det jeg har gjort og vist frem her også...

#117 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 19 March 2007 - 22:09

Litt bilder av detaljer jeg ikke tok bilder av når det ble gjort...

Slik ble det seende ut oppe i pickup'n med bensintanken, radiatoren, ekspansjonskammeret, oljekjøleren, og batterikassa... Ledningene som synes der er ikke helt slik de skal være. De ble koblet opp litt i hurten og sturten for å få det ferdig til en kjøring, og så har det ikke blitt gjort ferdig slik det skal være.
zj_details_001.jpg zj_details_003.jpg


Har også tatt noen bilder som viser hvordan eksosrøret på ene siden ble endret fordi det lå rett under bunnpanna til automatkassa.
Måtte legge det om i flexirør i steden for rette rør der...og surret det også inn med varmebandasje for å være sikker...
zj_details_008.jpg zj_details_009.jpg

zj_details_012.jpg

Og så en liten titt inni bilen med 4-punkts 3" seler, brannslukker osv. Setene begynner å bli slitene, men det får vente til en gang man ikke har noe annet nyttig å endre på....
zj_details_004.jpg

Edited by ZukiJack, 19 March 2007 - 22:12.


#118 Shortlux

Shortlux

    Bygger rc biler,,

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1446 Innlegg:

Posted 21 March 2007 - 09:20

utrolig tøft bygg biggrin.gif stå på!!

Ser att du skal ha bur i den, blir det innvendig eller utvendig?

#119 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 21 March 2007 - 22:49

QUOTE(Shortlux @ 21 Mar 2007, 09:20) <{POST_SNAPBACK}>
utrolig tøft bygg biggrin.gif stå på!!

Ser att du skal ha bur i den, blir det innvendig eller utvendig?

Ja, jeg skal ha utvendig bur.
Allerde før jeg begynte på prosjektet mitt så laget jeg meg en skisse over hvordan heg hadde tenkt å bygge dette...
Bildene ligger helt fremst i garasjen her, men kan lime de inn her igjen for vise...

Dette var noe jeg bare klippet og limte i Microsoft Paint...





Noe slikt, tenker jeg...
Blir nok kanskje noen endring eller tilpassing som gjør det lettere å bygge eller mer estetisk riktig å se på.

Edited by ZukiJack, 21 March 2007 - 22:50.


#120 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 21 March 2007 - 23:37

Da har jeg fått ut 2.9'en av Scorpio'n...
Gikk rimelig greit egentlig... Tok meg litt god tid for å holde oversikt over alle detaljer... så de kommer på riktig plass igjen i Suzukien.

Må ta en skikkelig motorvask på den, og så skal jeg bytte toppdekselpakninger og bunnpannepakning. Da tror jeg den skal bli ganske renslig og tett igjen.