The Castle Of ZukiJack ! ! !
#141
Posted 31 March 2007 - 21:22
Det er helt rått, og du skriver og legger inn bilder Artig å få følge med hele veien. Håper helsa kommer seg, og at det ikke er noe alvorlige greier. God bedring.
Gleder meg til å se hvor bygget ditt bærer hen
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#142
Posted 31 March 2007 - 22:16
Det var godt det løste seg med disse flokene om dette med converter og greier...
Orker ikke å skrive alt om det problemet på nytt her, men har laget et emne om dette på Ford-forumet Fastford.no
Link til mitt emne på Fastford.no
Men, det har oppstått litt nytt hodebry. Dynamoen måtte jeg fjerne da den kræsjet totalt i ramma. Den sitter lenger ned og lenger ut fra blokka enn den gjorde på 2.8'n. Her sitter også servopumpa på motsatt side i forhold til på 2.8'n så den har spist opp masse av plassen for dynamoen. Jeg skal se om jeg klarer å lage dette om slik det var på 2.8'n. Er alle boltehull og festebrakettene likt her så skal jeg flytte over systemet derfra. Da kan jeg beholde oljeslangene til servopumpa slik de er...så det kan brukes slik frem til orbitrolen kommer.
Da er det å få tilpasset eksosanlegget på nytt, koble til kjølevanns-sytemet, all vacum og masse ledninger.
Nå benytter jeg også sjansen til å koble varmeapparatet til kjølevannet også og koble opp det så det blir fungerende igjen.
Jeg skal legge om hele det opprinnelige el.anlegget jeg laget for 2.8'n. Der hadde jeg bare en enkel tenningslås på dach'n med nøkkel og en startknapp.
Jeg har fått orginale tenningslåsen fra Holten, så den skal på plass og så blir det koblet skikkelig opplegg der igjen.
Skal legge opp alt med sikringsboksen på nytt og sette den på en litt mer tilgjengelig plass i steden for langt oppunder dach'n. Da blir også vindusviskeropplegget og varmeapparatet koblet opp skikkelig.
Må også lage et nytt system for å få kick down-wiren til å passe inn på gass-wire-sytemet, for på Scorpioen var det vacum/elektrisk-styrt kick down...noe jeg ikke får til på den gamle Granada-kassa...
Så må el.-bensinpumpa på plass og ledninger og slanger for det....huhhh...
NOK å henge fingrene i enda før man kan få skiten til å fyre...
Har press på meg nå for å bli ferdig til Motorfestivalen 2007 på Exporama. helgen 20-22/4.
Der skal vi i NAF MR OR ha et skikkelig offroadopplegg hvor vi har fått tildelt et eget område å lage kjørefelt på....og med vår egen utendørs stand...
Vi skal ha et opplegg for å fremstille Trial-grenen og Terreng Touring-prosjekt med mulighet for de besøkende å få sitte på i løypene mot betaling.
Var hos Stålrør a/s i Nittedal på fredag for å kjøpe rør til burbygging, men han kameraten der oppe var fa... i meg tom for sømløse rør...
Så de må jeg prøve å få tak i på annen måte og forhåpentligvis bli ferdig til Motorfestivalen med dette også.
Takk Kenneth32 for ros.
All ros blir skrevet opp i underbevistheten...slik at man kan slå opp der og se tilbake på det når man står ute og mekker...og alt går motsatt vei og mest mot helv.....ete...
Da er det godt å vite at man får litt ros når man fikk det til og det funker...
Edited by ZukiJack, 31 March 2007 - 22:52.
#143
Posted 03 April 2007 - 22:01
Måtte kappe og bygge om litt på den orginale braketten til servopumpa og feste den mye lavere og litt anderledes enn slik den satt på 2.8'n for å ikke kræsje i injection-innsuget.
Om det ikke går å bruke bare en drivreim til både servopumpa og dynamoen... må jeg laget et strammehjul til servo-reima.
Fordi 2.9'en har tre utblåsninger i eksosmanifolden på hver side mens 2.8'n bare har to utblåsninger på hver side...så passer det ikke å sette dynamoen på samme måte på 2.9'en som på 2.8'n.
Derfor må jeg lage helt ny innfesting til den....og det er fryktelig trangt der.
Har fått på plass luftfilterboksen og koblet det til innsuget.
Innsugsluften inn i luftfilteret suges inn rett bak der hovedlykta har sittet... m.a.o ganske lavt utsatt for å suge inn vann.
Skal derfor lukke det hullet i luftfilteret og ta nytt på baksiden og lage snorkel etter hvert...
Får akkurat igjen panseret over luftfilteret...
Edited by ZukiJack, 03 April 2007 - 22:35.
#144
Posted 04 April 2007 - 06:07
Om det er den samme svarte vitara cab`n som eg såg på sladden så var d volvo turbo motor... hvertfall det gubben som kjørte fortalte men er jo samma d da, for røykla gjorde den
Min Blogg
Suzuki SJ TinTop karros ønskes kjøpt
#145
Posted 04 April 2007 - 13:17
Da snakker vi om to forskjellige biler, for både han jeg var på Gjerstadsladden sammen med den helgen, og speaker'n (Tommy) sa flere ganger at den vitaraen hadde cosworth-motor.
men ja...samma det...hehe
#146
Posted 10 April 2007 - 18:15
Nå er nesten alt ferdig i motorrommet.
Står igjen en drittjobb å lage innfesting til dynamoen. Der må jeg konstruere og sveise alt selv.
Må kjøpe litt reimer, nye plugger og slikt... litt T-stykker til vacum, en del kabelsko og slikt... så er motorrommet komplett...
Så må jeg hente ut bensinpumpa fra Scorpio'n og koble opp den.
Har fått på plass og nesten ferdig å koble det motorelektriske inne i cupèen.
Har plukket ned hele det elektriske jeg hadde laget med 2.8-motoren....og skal sette sikringsboksen litt bedre til, og koble opp systemet med orginal tenningslås.
Mangler vindusviskerbryteren enda... og varmeveksleren til varmeapparatet... og koble dete opp til sikringsboksen...
Edited by ZukiJack, 10 April 2007 - 18:15.
#147
Posted 14 April 2007 - 10:22
fra '85 vil nok passe, har ikke du rattstamme fra meg i bilen da ?
krana til varmeapparatet har jeg ikke noen av...
Edited by sven, 14 April 2007 - 10:24.
#148
Posted 14 April 2007 - 22:16
fra '85 vil nok passe, har ikke du rattstamme fra meg i bilen da ?
krana til varmeapparatet har jeg ikke noen av...
OK...da går jeg kanskje for en dachboard-bryter...tenker jeg...
Jo stemmer det... Har rattstammen som er hentet hos Bakgården Auto...
#149
Posted 17 April 2007 - 22:10
Grøftekanten
#150
Posted 17 April 2007 - 22:24
Fikk den til å virke...og kjinnet motoren på starteren i 5-10 sekunder...å faaaa....der startet beistet gitt..., men måtte stoppe den litt fort igjen for som sagt...det var så sent på kveld at jeg ikke ville plage naboen mer med bråk. Det bråker litt vel, fordi gasswiren er feil innstillt...så motoren ruser seg opp. når pedalen er helt ute..så er fortsatt wiren stram så den gir gass...
Hva som var feil så bensinpumpa ikke startet var.............. Jeg trodde...ut i fra koblinsskjema at startsperra i automatgirkassa kun hindrer så man ikke kan kjinne starteren når man ikke har girkassa i park...men neida... Startsperra hindrer også at innspruts-hjernen får minus....og da gir den heller ikke minus til relèet til bensinpumpa.
Som jeg skrev...så startet bensinpumpa om jeg ga minus i steden for pluss inn på pluss-styrestrømmen til bensinpumpe-relèet...
Fant en ledning som vist skulle til startsperra i girkassa..... SÅ var problemet løst....
Tydelig tegn da på at det er jordingsproblemer...slik det jo også signaliserte om da det andre relèet til innspruts-dysene også klikket da jeg satte to minusledninger sammen iten å putte de til jord.
Da er det bare å sortere ledningene til olje-lampe, lade-lampe, check engine-lampe temp-måler og turteller... og få dette på plass i dach'n...sammen med ledningene til varmeapparats-bryter'n, vindushviskerbryter'n, og bryter'n til kjøleviftene....og så montere dach'n på plass....
Da mangler det bare kjølevetske...og sååå....tut-og-kjør......
Nå blir det fullt kjør i helgen på Motorfestivalen på Hellerudsletta.
Ble ikke tid til å bygge veltebur før helgen da...men.....
Edited by ZukiJack, 17 April 2007 - 22:27.
#151
Posted 21 April 2007 - 07:30
men ja...samma det...hehe
Litt oppklaring hvis dere vil(deremå jo egentlig siden jeg allerede har skrevet dette ).
Den svarte Vitaraen har Volvo B23ET turbo motor, bygd av Ketil Johnsen, og Thomas Lundblad, og er kun bygget for å kjøre på "sladden", helt utslitt turbo gjør at den går litt "feit" , men neste år, da!.....
Den bilen som gikk med cossi v6, var en bil Stig Alderin bygde med noe som man med skikkelig godvilje kunne se hadde ford focus karrosseri. Denne bilen var en del feil-proposjonert, så den endte opp som deler i mitt nye bygg, http://hn-racing.net...ata1_type=next# (aksler og hjul), motoren har Thomas lundblad stående for evt et nytt prosjekt, eller salg hvis prisen er riktig.
Og så i henhold til hva Tommy sier når han er speaker, så kan det noen ganger gå litt fort i svingene, men det gjør ingen ting, for han er jo underholdene
Henrik Nygaard
Tlf: 400 45 255
Profileringspartnere søkes
#152
Posted 21 April 2007 - 19:03
Godt med litt oppklaringer oppe i tåka innimellom...hehe
Da har jeg vært med på min første dag på Motorfestivalen 2007.
Det er 5 minutter mellom disse to bildene....hehe
Får prøve å ta litt mer kjørebilder i morgen....
Edited by ZukiJack, 21 April 2007 - 19:03.
#153
Posted 22 April 2007 - 21:35
#154
Posted 22 April 2007 - 21:43
En helt annen respons på gassen...
Sier liksom mer PANG når man tramper til. Og har nesten ikke hatt en eneste stopp med motoren enda.
Ble for glatt til å kunne kjøres forsvarlig i dag, så det ble ikke noen fler kjørebilder.
Edited by ZukiJack, 22 April 2007 - 22:18.
#155
Posted 02 June 2007 - 20:49
Fikk teste hjulene til John Thomas med 35x16x15 boggere på og det så i allefall drittøft ut.
Fikk ikke kjørt så mye med de at jeg kan si stort om forskjell på fremkommeligheten på de mot mine Mudzilla, men spør man de som kjører med boggere så ville nok de si at det ikke er diskuterbart...
Fikk testet de breie felgene skikkelig i Svinndal, og det føltes mye mer stabilt ut ja...
Merker det også på rattet en del da... Ble lettere tung på rattet om man står å støter mot litt på hjulet når man skal svinge.
Innom klubbhuset vårt på vei hjem fra Svinndal for å vaske litt...
Ikke rart det ble forskjell å kjøre med breiere felger...og at dekkene ble skikkelig balong på de gamle felgene...hehe
Og med de smale felgene lå innerkant av dekkene nesten helt inne mot bladfjærene.
Edited by ZukiJack, 03 June 2007 - 10:31.
#156
Posted 05 June 2007 - 20:24
#157
Posted 05 June 2007 - 21:58
Nei..har fortsatt ikke noe skarpere sving på bilen. Må da bygge om styresystemet mitt først.
#158
Posted 11 June 2007 - 22:56
Var i Horten på lørdag og plukket ned en garasje jeg har kjøpt på rot.
4.5x5.6meter... 1 1/2 garasje med en port og dør...
Et par bilder fra demonterings-stedet......
Så er garasjen ferdig demontert og fraktet hjem på gården.
I dag. (mandag)... gravde vi og kjørte bort plenen der den skal monteres...klart for litt pukk, isolering og støping av dekket.
I morgen kveld kommer armering og isolering hjem på gården.
Må bestille litt pukk og leie en hoppetusse...så er man i gang med byggingen.
#159
Posted 11 June 2007 - 22:58
#160
Posted 11 June 2007 - 23:04
Det var godt jeg bare skulle kjøre noen hundre meter med lasset...for dette ble tuuuuungt...
hehe...Men jeg kan ta ut min da du trenger litt plass til din da...