Gå til innhold



Foto
* * * * - 3 votes

The Castle Of ZukiJack ! ! !


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
285 replies to this topic

#141 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 31 March 2007 - 21:22

Jeg er imponert over bygget ditt Zukijack biggrin.gif

Det er helt rått, og du skriver og legger inn bilder rofl.gif Artig å få følge med hele veien. Håper helsa kommer seg, og at det ikke er noe alvorlige greier. God bedring.

Gleder meg til å se hvor bygget ditt bærer hen rofl.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#142 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 31 March 2007 - 22:16

Da er 2.9'en på plass... Festet til girkassa og motorfestene...
Det var godt det løste seg med disse flokene om dette med converter og greier...

Orker ikke å skrive alt om det problemet på nytt her, men har laget et emne om dette på Ford-forumet Fastford.no

Link til mitt emne på Fastford.no

Men, det har oppstått litt nytt hodebry. Dynamoen måtte jeg fjerne da den kræsjet totalt i ramma. Den sitter lenger ned og lenger ut fra blokka enn den gjorde på 2.8'n. Her sitter også servopumpa på motsatt side i forhold til på 2.8'n så den har spist opp masse av plassen for dynamoen. Jeg skal se om jeg klarer å lage dette om slik det var på 2.8'n. Er alle boltehull og festebrakettene likt her så skal jeg flytte over systemet derfra. Da kan jeg beholde oljeslangene til servopumpa slik de er...så det kan brukes slik frem til orbitrolen kommer.

motorinn_04.jpg motorinn_05.jpg

Da er det å få tilpasset eksosanlegget på nytt, koble til kjølevanns-sytemet, all vacum og masse ledninger.
Nå benytter jeg også sjansen til å koble varmeapparatet til kjølevannet også og koble opp det så det blir fungerende igjen.

Jeg skal legge om hele det opprinnelige el.anlegget jeg laget for 2.8'n. Der hadde jeg bare en enkel tenningslås på dach'n med nøkkel og en startknapp.
Jeg har fått orginale tenningslåsen fra Holten, så den skal på plass og så blir det koblet skikkelig opplegg der igjen.

Skal legge opp alt med sikringsboksen på nytt og sette den på en litt mer tilgjengelig plass i steden for langt oppunder dach'n. Da blir også vindusviskeropplegget og varmeapparatet koblet opp skikkelig.

Må også lage et nytt system for å få kick down-wiren til å passe inn på gass-wire-sytemet, for på Scorpioen var det vacum/elektrisk-styrt kick down...noe jeg ikke får til på den gamle Granada-kassa...

Så må el.-bensinpumpa på plass og ledninger og slanger for det....huhhh...

NOK å henge fingrene i enda før man kan få skiten til å fyre...

Har press på meg nå for å bli ferdig til Motorfestivalen 2007 på Exporama. helgen 20-22/4.

Der skal vi i NAF MR OR ha et skikkelig offroadopplegg hvor vi har fått tildelt et eget område å lage kjørefelt på....og med vår egen utendørs stand...
Vi skal ha et opplegg for å fremstille Trial-grenen og Terreng Touring-prosjekt med mulighet for de besøkende å få sitte på i løypene mot betaling.

Var hos Stålrør a/s i Nittedal på fredag for å kjøpe rør til burbygging, men han kameraten der oppe var fa... i meg tom for sømløse rør...
Så de må jeg prøve å få tak i på annen måte og forhåpentligvis bli ferdig til Motorfestivalen med dette også.

Takk Kenneth32 for ros.
All ros blir skrevet opp i underbevistheten...slik at man kan slå opp der og se tilbake på det når man står ute og mekker...og alt går motsatt vei og mest mot helv.....ete...
Da er det godt å vite at man får litt ros når man fikk det til og det funker...

Edited by ZukiJack, 31 March 2007 - 22:52.


#143 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 03 April 2007 - 22:01

Da har jeg flyttet servopumpa over på andre siden av motoren da den kom i veien for flytting av dynamo.
Måtte kappe og bygge om litt på den orginale braketten til servopumpa og feste den mye lavere og litt anderledes enn slik den satt på 2.8'n for å ikke kræsje i injection-innsuget.
Om det ikke går å bruke bare en drivreim til både servopumpa og dynamoen... må jeg laget et strammehjul til servo-reima.
motorinn_08.jpg

Fordi 2.9'en har tre utblåsninger i eksosmanifolden på hver side mens 2.8'n bare har to utblåsninger på hver side...så passer det ikke å sette dynamoen på samme måte på 2.9'en som på 2.8'n.
Derfor må jeg lage helt ny innfesting til den....og det er fryktelig trangt der. noexpression.gif blink.gif


Har fått på plass luftfilterboksen og koblet det til innsuget.
Innsugsluften inn i luftfilteret suges inn rett bak der hovedlykta har sittet... m.a.o ganske lavt utsatt for å suge inn vann.
Skal derfor lukke det hullet i luftfilteret og ta nytt på baksiden og lage snorkel etter hvert...
motorinn_07.jpg motorinn_06.jpg

Får akkurat igjen panseret over luftfilteret...
motorinn_09.jpg

Edited by ZukiJack, 03 April 2007 - 22:35.


#144 tåffår

tåffår

    Suzuki nærd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 04 April 2007 - 06:07

QUOTE(sven @ 31 Mar 2007, 19:24) <{POST_SNAPBACK}>
den Vitaran har vel volvo turbo så vidt jeg vet...



Om det er den samme svarte vitara cab`n som eg såg på sladden så var d volvo turbo motor... hvertfall det gubben som kjørte fortalte ohmy.gif men er jo samma d da, for røykla gjorde den whistle.gif
www.zuki.no
Min Blogg


Suzuki SJ TinTop karros ønskes kjøpt

#145 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 04 April 2007 - 13:17

QUOTE(tåffår @ 4 Apr 2007, 06:07) <{POST_SNAPBACK}>
Om det er den samme svarte vitara cab`n som eg såg på sladden så var d volvo turbo motor... hvertfall det gubben som kjørte fortalte ohmy.gif men er jo samma d da, for røykla gjorde den whistle.gif

Da snakker vi om to forskjellige biler, for både han jeg var på Gjerstadsladden sammen med den helgen, og speaker'n (Tommy) sa flere ganger at den vitaraen hadde cosworth-motor.

men ja...samma det...hehe

#146 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 10 April 2007 - 18:15

Har fått gjort maaaaaasse smådetaljer på bilen i påsken...
Nå er nesten alt ferdig i motorrommet.
Står igjen en drittjobb å lage innfesting til dynamoen. Der må jeg konstruere og sveise alt selv.

Må kjøpe litt reimer, nye plugger og slikt... litt T-stykker til vacum, en del kabelsko og slikt... så er motorrommet komplett...

Så må jeg hente ut bensinpumpa fra Scorpio'n og koble opp den.

Har fått på plass og nesten ferdig å koble det motorelektriske inne i cupèen.
Har plukket ned hele det elektriske jeg hadde laget med 2.8-motoren....og skal sette sikringsboksen litt bedre til, og koble opp systemet med orginal tenningslås.
Mangler vindusviskerbryteren enda... og varmeveksleren til varmeapparatet... og koble dete opp til sikringsboksen...
eldilldall_001.jpg eldilldall_002.jpg
eldilldall_003.jpg eldilldall_005.jpg

Edited by ZukiJack, 10 April 2007 - 18:15.


#147 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 14 April 2007 - 10:22

dersom du skal ha den originale vindusviskerbryteren har jeg en eller tre til '85 liggende.... men jeg tror den vil være i veien....

fra '85 vil nok passe, har ikke du rattstamme fra meg i bilen da ?

krana til varmeapparatet har jeg ikke noen av...

Edited by sven, 14 April 2007 - 10:24.



#148 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 14 April 2007 - 22:16

QUOTE(sven @ 14 Apr 2007, 10:22) <{POST_SNAPBACK}>
dersom du skal ha den originale vindusviskerbryteren har jeg en eller tre til '85 liggende.... men jeg tror den vil være i veien....

fra '85 vil nok passe, har ikke du rattstamme fra meg i bilen da ?

krana til varmeapparatet har jeg ikke noen av...

OK...da går jeg kanskje for en dachboard-bryter...tenker jeg...
Jo stemmer det... Har rattstammen som er hentet hos Bakgården Auto...

#149 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 17 April 2007 - 22:10

AHEM....

Grøftekanten devil.gif


#150 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 17 April 2007 - 22:24

Klokka var 22:14 i kveld da jeg fant ut hva som var feil med at bensinpumpa ikke startet...
Fikk den til å virke...og kjinnet motoren på starteren i 5-10 sekunder...å faaaa....der startet beistet gitt..., men måtte stoppe den litt fort igjen for som sagt...det var så sent på kveld at jeg ikke ville plage naboen mer med bråk. Det bråker litt vel, fordi gasswiren er feil innstillt...så motoren ruser seg opp. når pedalen er helt ute..så er fortsatt wiren stram så den gir gass...



Hva som var feil så bensinpumpa ikke startet var.............. Jeg trodde...ut i fra koblinsskjema at startsperra i automatgirkassa kun hindrer så man ikke kan kjinne starteren når man ikke har girkassa i park...men neida... Startsperra hindrer også at innspruts-hjernen får minus....og da gir den heller ikke minus til relèet til bensinpumpa.
Som jeg skrev...så startet bensinpumpa om jeg ga minus i steden for pluss inn på pluss-styrestrømmen til bensinpumpe-relèet...
Fant en ledning som vist skulle til startsperra i girkassa..... SÅ var problemet løst....
Tydelig tegn da på at det er jordingsproblemer...slik det jo også signaliserte om da det andre relèet til innspruts-dysene også klikket da jeg satte to minusledninger sammen iten å putte de til jord.

Da er det bare å sortere ledningene til olje-lampe, lade-lampe, check engine-lampe temp-måler og turteller... og få dette på plass i dach'n...sammen med ledningene til varmeapparats-bryter'n, vindushviskerbryter'n, og bryter'n til kjøleviftene....og så montere dach'n på plass....

Da mangler det bare kjølevetske...og sååå....tut-og-kjør......
Nå blir det fullt kjør i helgen på Motorfestivalen på Hellerudsletta.
Ble ikke tid til å bygge veltebur før helgen da...men.....

Edited by ZukiJack, 17 April 2007 - 22:27.


#151 Henrik

Henrik

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 21 April 2007 - 07:30

QUOTE(ZukiJack @ 4 Apr 2007, 14:17) <{POST_SNAPBACK}>
Da snakker vi om to forskjellige biler, for både han jeg var på Gjerstadsladden sammen med den helgen, og speaker'n (Tommy) sa flere ganger at den vitaraen hadde cosworth-motor.

men ja...samma det...hehe

Litt oppklaring hvis dere vil(deremå jo egentlig siden jeg allerede har skrevet dette tongue.gif ).
Den svarte Vitaraen har Volvo B23ET turbo motor, bygd av Ketil Johnsen, og Thomas Lundblad, og er kun bygget for å kjøre på "sladden", helt utslitt turbo gjør at den går litt "feit" biggrin.gif, men neste år, da!.....
Den bilen som gikk med cossi v6, var en bil Stig Alderin bygde med noe som man med skikkelig godvilje kunne se hadde ford focus karrosseri. Denne bilen var en del feil-proposjonert, så den endte opp som deler i mitt nye bygg, http://hn-racing.net...ata1_type=next# (aksler og hjul), motoren har Thomas lundblad stående for evt et nytt prosjekt, eller salg hvis prisen er riktig.
Og så i henhold til hva Tommy sier når han er speaker, så kan det noen ganger gå litt fort i svingene, men det gjør ingen ting, for han er jo underholdene dribble.gif
www.HN-Racing.net
Henrik Nygaard
Tlf: 400 45 255
Profileringspartnere søkes

#152 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 21 April 2007 - 19:03

OK...da er den saken oppklart da...
Godt med litt oppklaringer oppe i tåka innimellom...hehe

Da har jeg vært med på min første dag på Motorfestivalen 2007.

Det er 5 minutter mellom disse to bildene....hehe
festivalen__001.jpg festivalen__006.jpg
Får prøve å ta litt mer kjørebilder i morgen....

Edited by ZukiJack, 21 April 2007 - 19:03.


#153 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 22 April 2007 - 21:35

Hvordan funker 2.9'en da Terje? ble det noen merkbar forskjell?


#154 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 22 April 2007 - 21:43

Ja...stooooor forskjell...
En helt annen respons på gassen...
Sier liksom mer PANG når man tramper til. Og har nesten ikke hatt en eneste stopp med motoren enda.

Ble for glatt til å kunne kjøres forsvarlig i dag, så det ble ikke noen fler kjørebilder.

festivalen__002.jpg festivalen__004.jpg
festivalen__007.jpg

Edited by ZukiJack, 22 April 2007 - 22:18.


#155 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 02 June 2007 - 20:49

Endelig fått breiere felger på og alt føles så mye mer stabilt.
Fikk teste hjulene til John Thomas med 35x16x15 boggere på og det så i allefall drittøft ut.
Fikk ikke kjørt så mye med de at jeg kan si stort om forskjell på fremkommeligheten på de mot mine Mudzilla, men spør man de som kjører med boggere så ville nok de si at det ikke er diskuterbart... tongue.gif

Norgesjord1_002.jpg Norgesjord1_003.jpg
Norgesjord1_004.jpg Norgesjord1_005.jpg


Fikk testet de breie felgene skikkelig i Svinndal, og det føltes mye mer stabilt ut ja...
Merker det også på rattet en del da... Ble lettere tung på rattet om man står å støter mot litt på hjulet når man skal svinge.

144.jpg 148.jpg
162.jpg 163.jpg
zj_svinndal01.jpg zj_svinndal02.jpg
zj_svinndal03.jpg


Innom klubbhuset vårt på vei hjem fra Svinndal for å vaske litt...

zj_svinndal_001.jpg zj_svinndal_002.jpg
zj_svinndal_005.jpg 27052007.jpg
zj_svinndal_008.jpg




Ikke rart det ble forskjell å kjøre med breiere felger...og at dekkene ble skikkelig balong på de gamle felgene...hehe
Og med de smale felgene lå innerkant av dekkene nesten helt inne mot bladfjærene.

felger_004.jpg

Edited by ZukiJack, 03 June 2007 - 10:31.


#156 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 05 June 2007 - 20:24

Så du har oppdaget en verden i sving nå da Terje devil.gif


#157 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 05 June 2007 - 21:58

QUOTE(sven @ 5 Jun 2007, 20:24) <{POST_SNAPBACK}>
Så du har oppdaget en verden i sving nå da Terje devil.gif

Nei..har fortsatt ikke noe skarpere sving på bilen. Må da bygge om styresystemet mitt først.

#158 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 11 June 2007 - 22:56

Da får vel garasjetråden min handle litt om garasje også vel!!!???

Var i Horten på lørdag og plukket ned en garasje jeg har kjøpt på rot.
4.5x5.6meter... 1 1/2 garasje med en port og dør...

Et par bilder fra demonterings-stedet......
garasje2.jpg 09062007.jpg

Så er garasjen ferdig demontert og fraktet hjem på gården.
I dag. (mandag)... gravde vi og kjørte bort plenen der den skal monteres...klart for litt pukk, isolering og støping av dekket.
Garasjen_001.jpg Garasjen_002.jpg
Garasjen_003.jpg Garasjen_004.jpg

I morgen kveld kommer armering og isolering hjem på gården.
Må bestille litt pukk og leie en hoppetusse...så er man i gang med byggingen.

#159 N-T 4x4

N-T 4x4

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1134 Innlegg:

Posted 11 June 2007 - 22:58

Dette blir bra:) Utvid den litt så det er plass til 2 zukier da:)

#160 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 11 June 2007 - 23:04

Et bilde av "Lille Blå" med et av de fire lassene jeg kjørte bort...(og måket av bilen for hånd)...
Det var godt jeg bare skulle kjøre noen hundre meter med lasset...for dette ble tuuuuungt...
11062007.jpg

QUOTE(N-T 4x4 @ 11 Jun 2007, 23:58) <{POST_SNAPBACK}>
Dette blir bra:) Utvid den litt så det er plass til 2 zukier da:)

hehe...Men jeg kan ta ut min da du trenger litt plass til din da... laugh.gif rofl.gif