Gå til innhold



Foto
* * * * - 3 votes

The Castle Of ZukiJack ! ! !


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
285 replies to this topic

#181 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 28 September 2007 - 19:59

QUOTE(sven @ 27 Sep 2007, 20:12) <{POST_SNAPBACK}>
add a leaf settet er TUV godkjent med de ekstra kiloene....

så det er nok ikke noe å tvile på sånn sett. Men nå er vel kanskje ikke Terjes garasje helt riktig sted å diskutere slikt

Neida, det er ikke noe problem med det å putte inn ekstra blader i fjærene. Jeg har gjort det selv. Kappet av litt på lengden på et leaf fra Hilux-bakfjærer og puttet innimellom på mine orginale suki-fjærer.
Det bærer veldig bra det, men det jeg mener er at det er ikke bare-bare å hive innpå masse vekt fremme på bilen og kompansere der etter med ekstra blader... Fordi bilene våre er så lette, så om man hiver innpå 100-150kg ekstra vekt fremme på bilen så vil vektforskjellen på for-, og bakaksel bli så stor at når man kjører f.eks. i nedoverbakke og får et hull under et av framhjulene så vil motsatt bakhjul heller lette fra bakken i steden for å flexe i fjærene bak.
Det er for lite vekt igjen bak i forhold til fremme. Bilen vil følge forakselens bevegelser og bakakselen får ikke marktrykk nok til å ville holde det letteste hjulet nede.

Håper dette er forståelig skrevet.
Om noen ikke ser problemet, så kan jeg gjerne ta vedkommende med i min suki en tur...så skal jeg fort få vist hvor viktig det er å ikke ha for stor vektforskjell på for-, og bakasel på disse små lette bilene.

Edited by ZukiJack, 30 September 2007 - 12:32.


#182 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 28 September 2007 - 20:26

r ikke noen tvil om det Terje, for jeg ser det på min og, og jeg har vel bare en tredjedel framakselvekti forhold til deg:)


#183 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 03 October 2007 - 22:20

Da er burbyggingen i gang....

Skal også kappe ned høyden på taket slik at taket blir litt lavere enn buret der.

Div_pic_018.jpg
Div_pic_019.jpg
Div_pic_020.jpg
Div_pic.jpg
Div_pic_018.jpg

Edited by ZukiJack, 07 October 2007 - 21:43.


#184 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 11 October 2007 - 19:39

Hei onkel terje kul Zusuki biggrin.gif Hilsen Bjørnar Normann
Mvh Frank


user posted image

Noen sier at de gærne har det godt ,for de vet ikke bedre.
Men de blinde har det bedre, for de ser ikke hva de gærne gjør!!!

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117

#185 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 11 October 2007 - 19:41

Takk Bjørnar....
Dere skulle ikke solgt deres vettu...

#186 the_dragon_no1

the_dragon_no1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 221 Innlegg:

Posted 11 October 2007 - 22:14

QUOTE(ZukiJack @ 15 Jan 2004, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg er helt fersk i gamet...og har nettopp fått mitt første prosjekt.


ehhhh blink.gif sikker ? rofl.gif


har studert di første 5 sidene nå.. og wow... dette er bygging jeg liker smile.gif
får virkelig lys og bygge om patrol'n min til " Offroad ONLY" cool.gif unsure.gif

må si du har lagt i godt med arbeid og modifisering så langt i tråden her ..

gleder meg til å lese mer i morra wink.gif smile.gif

keep up the good work cool.gif

#187 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 13 October 2007 - 23:25

Ja, jeg var nok helt fersk med dette da jeg fikk min suki...hehe

Da jeg ble bruker her på Offroad.no skrev jeg ikke et eneste innlegg de første to ukene.
Bare leste og leste og leste i garasjer, Suzuki-tråder og tekniske tråder.
Ble da såpass bekjent med hvordan mange gjorde tingene så jeg fikk en plan i hodet over hva jeg ville gjøre ut av det vraket jeg hadde fått meg.

UTROLIG hva man får ut av å lese og spørre seg frem her på forumet og utrolig hvor godt det er at det er så mange kunnskapsrike og lærevillige folk innenfor miljøet her.

Har forresten kommet litt videre med burbyggingen min.

Litt bilder....

bur_001.jpg bur.jpg
bur_003.jpg bur_007.jpg
bur_008.jpg bur_009.jpg
bur_010.jpg bur_012.jpg

Skulle oppi bilen bak for å måle til noe, og tråkket opp på bremsetrommelen for å komme til. Da glapp trommelen av og datt i bakken. Jeg kikket litt der og oppdaget...ikke så overraskende...at det var smekkfullt av inntørket gjørme inni det der. Reiv ut bremsebåndene og allt og renset opp og blåste reint og satte sammen igjen. Så nappet jeg av trommelen på andre siden for å se om det var like ille der...men det var det ikke...selv om det var ille nok der også.
Så nå er det rent og pent i bremsene igjen.
Disse bildene er fra den siden som ikke var så ille...hehe

bremser_001.jpg bremser_003.jpg
bremser_004.jpg

Edited by ZukiJack, 13 October 2007 - 23:29.


#188 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 14 October 2007 - 00:26

Det er jo bare til å bygge om til skiver bak!
Bilen skal vel aldri ha skilt igjen så da er det vel ikke så nøye hvordan det ser ut bare det holder skikkelig!

#189 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 14 October 2007 - 11:49

QUOTE(terje takras @ 14 Oct 2007, 01:26) <{POST_SNAPBACK}>
Det er jo bare til å bygge om til skiver bak!
Bilen skal vel aldri ha skilt igjen så da er det vel ikke så nøye hvordan det ser ut bare det holder skikkelig!

Har så mange andre ting på fremdriftsplanen...og må ta de etter hvert som tid og lommebok tillater det.

Til vinter'n blir det ombygging til spiraler og forlenging av akselavstand.
Det blir orbitrol-styring (som ligger i garasjen) mangler slanger og litt småtteri bare.
I forbindelse med forlenging av akselavstanden har jeg også begynt å tenke på om jeg skal løfte av karossen og flytte motor og gir bakover sammen med bakaksel'n....som skal 5-7cm bakover.
Må hente inn vektballanse i bilen.

#190 the_dragon_no1

the_dragon_no1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 221 Innlegg:

Posted 14 October 2007 - 13:26

QUOTE(ZukiJack @ 13 Oct 2007, 23:25) <{POST_SNAPBACK}>
bremser_001.jpg


hehe så ikke helt bra ut d der nei tongue.gif

#191 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 16 October 2007 - 21:14

Da er hele buret bak ferdig bygget med innfestinger og greier... Mangler bare å helsveise alle sveisene.
bur_014.jpg bur_015.jpg

Kappet ned taket før jeg bygger buret ferdig fremmover...
Ble seende bedre ut enn jeg hadde forestillt meg synes jeg.
bur_016.jpg bur_019.jpg

#192 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 16 October 2007 - 21:20

Nice work biggrin.gif thumbsup.gif

Grom bil du har azz biggrin.gif rofl.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#193 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 16 October 2007 - 21:34

Ble bra med lavere tak,og buret såg jæv.. kraftig ut.
Hva dim på rør brukte du?

#194 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 17 October 2007 - 05:19

Takker...... smile.gif

De er helt vanlig dim... som de fleste andre bruker.... 48.3mm med 2.6mm tykke vegger.

#195 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 21 October 2007 - 22:14

Det går ikke i beste Jonny Trøen-fart her, men det blir stadig gjort ting.

I helgen har jeg byttet drivknuten på høyre side etter Svinndal-turen.
aksel_002.jpg aksel_009.jpg

Og laget ny mellomaksel bak etter at 410-mellomakselen røk i Svinndal for ente gang...
Siden den jeg fikk tak i hadde ødelagt uttrekks-spline...og den jeg hadde fra før hadde ødelagt kuleledd i dobbelt-krysset, så måtte jeg kappe og lage en aksel ut av to...
aksel_003.jpg aksel_004.jpg
aksel_005.jpg aksel_006.jpg
aksel_008.jpg

Måtte da lage en ny flens mot transfern, som jeg kappet ut av en håndbrekk-trommel.
Den jeg hadde ble for liten for boltmønsteret til Hilux mellomakselen.
aksel_007.jpg

Har også plukket frahverandre bremsekalipterne på begge sider fremme og renset alt.
Det er mye dritt som blir der etter slike gjørmeturer den har vært gjennom i det siste...så det var på sin plass med en rens. Fant også ut at to av stemplene på den ene kaliptern satt helt fast.
Fikk løsnet det ene stemplet, men det andre sitter fortsatt helt pal.

Har også begynt å lage de siste rørene til buret fremmover, men har ikke fått satt sammen det enda.
I morgen håper jeg at det skal være ferdig.

Edited by ZukiJack, 21 October 2007 - 22:17.


#196 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 20:24

Begynner å ligne ferdig nå...men det var ikke lett å lage rørene over dørene...
Sving i begge ender og notces på skrå inn i svingene på bøylene fremme og bak.
Måtte svinge rørene slik for å komme rundt hjørnene på hytta.'
Det vil også bli front-strevere der fremme og de har jeg planer om å notche på skrå inn i fremre endene utenpå de rørene over dørene.
Jeg synes det ble seende litt rart ut med den "V'en" i hjørnet mellom frontbøylen og røret over døra. Håper at den "V'en" vil bli litt mer borte da frontstreverene kommer innpå der.

Dårlige bilder, men et lite innblikk....

bur_020.jpg bur_021.jpg

#197 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 25 October 2007 - 05:19

Litt dagslysbilder fra i går...
Ble avbrutt av andre ting, så jeg fikk ikke gjort så mye som jeg håpet i går, så jeg ble
ikke ferdig.

bur_024.jpg bur_023.jpg
bur_022.jpg bur_025.jpg

#198 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 25 October 2007 - 07:02

Wow...ser du har lyst til å velte med suzukien!
Tar mere sjangser når du vet du sitter trykt biggrin.gif

#199 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 25 October 2007 - 18:36

Blir nok å kjøre en del trail fremover tenker jeg.
Har hatt planen hele tiden at alt jeg bygger skal være slik at det skal bli godkjent som trailbil...slik at jeg ikke må gjøre det om igjen den dagen jeg skulle få lyst til å kjøre trail...

#200 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 27 October 2007 - 22:16

Tok av starter'n i dag, for den begynte å fuske på innslaget.
Innslagsrelèet ville ikke skyve drevet ut på startkransen...og oftere og ofter bare klikket det i starter'n da jeg vred om på tenningen. Måtte knakke på starter'n for at den skulle komme.
Nok et eksempel på følgene av gjørmebading. blink.gif
Plukket den frahverandre og fikk ut masse dritt og lort og smørte alt opp igjen, og nå funker'n igjen som bare det.

Har byttet rotor, fordelerlokk og plugger i dag for å se om det var årsaken til at den ikke ville starte, og det viste seg at det var pluggene som gjorde utslaget.

Har gått over de gamle pluggene to ganger nå... renset og pusset de og blåst rent plugghetter og sprayet de, men ingen ting hjalp. Var tidvis ingen gnist og eller dårlig gnist.
Jeg byttet plugger på den da jeg satte den motoren inn i sukien i sommer...så pluggene var jo egentlig ganske nye.

Motoren fyra på første tørn med nye plugger og går som en klokke.
Kan virkelig en motorvask ødelegge pluggene?

ALLER FØRSTE GANG...sukien fikk komme inn i den nye garasjen i kveld....etter at jeg fikk start på den.

Kom tidligere ikke inn pga. det høye taket.
bur_027.jpg

I morgen blir jeg å gjøre ferdig de siste rørene til buret, og så tar jeg den med på jobb på mandag for å helsveise alt sammen.
Gleder meg nå.

Har store planer om å bli med på Gjerstad sladden neste helg. rolleyes2.gif

Edited by ZukiJack, 27 October 2007 - 22:20.