så det er nok ikke noe å tvile på sånn sett. Men nå er vel kanskje ikke Terjes garasje helt riktig sted å diskutere slikt
Neida, det er ikke noe problem med det å putte inn ekstra blader i fjærene. Jeg har gjort det selv. Kappet av litt på lengden på et leaf fra Hilux-bakfjærer og puttet innimellom på mine orginale suki-fjærer.
Det bærer veldig bra det, men det jeg mener er at det er ikke bare-bare å hive innpå masse vekt fremme på bilen og kompansere der etter med ekstra blader... Fordi bilene våre er så lette, så om man hiver innpå 100-150kg ekstra vekt fremme på bilen så vil vektforskjellen på for-, og bakaksel bli så stor at når man kjører f.eks. i nedoverbakke og får et hull under et av framhjulene så vil motsatt bakhjul heller lette fra bakken i steden for å flexe i fjærene bak.
Det er for lite vekt igjen bak i forhold til fremme. Bilen vil følge forakselens bevegelser og bakakselen får ikke marktrykk nok til å ville holde det letteste hjulet nede.
Håper dette er forståelig skrevet.
Om noen ikke ser problemet, så kan jeg gjerne ta vedkommende med i min suki en tur...så skal jeg fort få vist hvor viktig det er å ikke ha for stor vektforskjell på for-, og bakasel på disse små lette bilene.
Edited by ZukiJack, 30 September 2007 - 12:32.