Gå til innhold



Foto
* * * * - 3 votes

The Castle Of ZukiJack ! ! !


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
285 replies to this topic

#221 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 30 December 2007 - 17:18

Hei Terje. Må si du har gjort ett kjempe bra arbeide med å legge ut bilder og forklare alle detaljene. Full ros til deg. Har skaffet meg ett suki prosjekt som forøvrig er mitt første. Så jeg har noen spørmål etter å ha sett på alle bildene dine..

Lurer fælt på hvordan du har løst dette med servo?? ohmy.gif har du noen gode råd og gi om det?

Etter du hadde satt på hilux aksler ,så jeg du hadde sveiset på det du kaller traction bar. Hva er hensikten med denne? Er det for at akslen ikke skal vri seg ved gass på drag?

Hvordan synes du utvekslinga ble med hilux aksler og store hjul? Regner med du har ei 410 kasse.. Etter det jeg har hørt skal den være lavere drevet enn ei 413 kasse som jeg har. Må vel bygge om den oxo jeg da vel.??

Ellers takk for mange gode bilder som har hjulpet meg godt på vei. Håper på svar.

Med vennlig hilsen Benteruden rofl.gif

#222 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 13:55

QUOTE(Benteruden @ 30 Dec 2007, 17:18) <{POST_SNAPBACK}>
Hei Terje. Må si du har gjort ett kjempe bra arbeide med å legge ut bilder og forklare alle detaljene. Full ros til deg. Har skaffet meg ett suki prosjekt som forøvrig er mitt første. Så jeg har noen spørmål etter å ha sett på alle bildene dine..

Lurer fælt på hvordan du har løst dette med servo?? ohmy.gif har du noen gode råd og gi om det?

Etter du hadde satt på hilux aksler ,så jeg du hadde sveiset på det du kaller traction bar. Hva er hensikten med denne? Er det for at akslen ikke skal vri seg ved gass på drag?

Hvordan synes du utvekslinga ble med hilux aksler og store hjul? Regner med du har ei 410 kasse.. Etter det jeg har hørt skal den være lavere drevet enn ei 413 kasse som jeg har. Må vel bygge om den oxo jeg da vel.??

Ellers takk for mange gode bilder som har hjulpet meg godt på vei. Håper på svar.

Med vennlig hilsen Benteruden rofl.gif

Hallo og godt nytt år!!!

Jeg har vært fire uker i Filippinene så jeg har ikke hatt muligheten til a svare deg før nå.

Jeg har brukt servopumpa som er orginal på min Ford-motor, og så har jeg brukt servosnekke fra Isuzu Trooper (Isuzu Campo/Opel Campo har samme snekke slik jeg har forstått.)

Jeg vet også at mange har brukt servosnekke fra gamle Volvo 164, og fra Opel Comodore.
Andre har også brukt snekke fra Suzuki Jimny, som er bolt-on på Suzuki SJ.

Nå husker jeg ikke hvilken utveksling det er på mine Hilux-akslinger, men de kommer i fra '84 2.2 diesel.
Slik jeg har forstått det så har de lavere utvekling enn orginale Suzuki 410 akslinger.
Jeg har en orginal 410 transfer og med min motor og automatgir så funker det helt fint selv med 35" hjul.

410 transfer er lavere drevet enn 413 transfer, ja, og de to transerkassene går ikke omhverandre på mellomakslinger og girkassene. I allefall ikke fra 410 før '84 slik jeg har forstått.
Her kan sikker noen guruer rette meg eller komplettere meg.

Traction bar'en er for at ikke akslingen skal vri seg rundt sin egen akse (axel wrap, som det kalles på engelsk) ved gasspådrag og nedbremsing.
Siden heg har så stor motor og store hjul så blir det en veldig påkjenning på bladfjærene pga. denne rotasjonskraften, og derfor har jeg laget det staget slik at ikke bladfjærene mine skal bli vridd i stykker.

#223 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 17:13

Var faktisk og fikk meg en makan radiator som du har i dag, å jaggu hadden trooper snekke. Så nå har jeg fått løst de problemene. Har ikke kommet over noen hilux aksler ennå, så det får vennte. Klarer meg vel med 31 10,5 så lenge. blir mye arbe å gjøre alt på en gan. Men takk for alle svarene. Kommer nok til å spørre deg i gjenn hvis det er mere jeg lurer på. wink.gif

#224 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 13 January 2008 - 22:16

Da har jeg noen spørsmål i gjenn.. Jeg så du hadde problemer med att bla fjørene dine fikk en negativ vinkel når du fikk inn den store motoren. Å det kan man jo si jeg har fått oxo. Men jeg har visst splitter nye old man emu, hvis det er det det heter... på min. Tror du det hjelper å legge inn ett løv av de orginale fjerene? Eller burde jeg få tak i noe nytt med tanke på att det etter hvert kommer hilux aksler??

#225 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 25 January 2008 - 12:54

QUOTE(Benteruden @ 13 Jan 2008, 22:16) <{POST_SNAPBACK}>
Da har jeg noen spørsmål i gjenn.. Jeg så du hadde problemer med att bla fjørene dine fikk en negativ vinkel når du fikk inn den store motoren. Å det kan man jo si jeg har fått oxo. Men jeg har visst splitter nye old man emu, hvis det er det det heter... på min. Tror du det hjelper å legge inn ett løv av de orginale fjerene? Eller burde jeg få tak i noe nytt med tanke på att det etter hvert kommer hilux aksler??

Om du har NYE OME-fjærer på bilen din og de får negativ kuv (buen feil vei i fjæra) så må du ha en utrolig tung motor. Hvilken motor har du og hvordan sitter den plassert i forhold til forakselen?

Jeg har orginale og gamle bladfjærer og de var helt rette da jeg hadde bare ramma med motor og drivverk ferdig....og uten karosseri.
Jeg la inn et blad jeg hentet ut av fjærene fra Hilux og fikk dermed en liten positiv kuv på fjærene, men de ble også veldig stive av dette. Man får dårligere flex av å ha for stive fjærer.

#226 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 25 January 2008 - 12:58

Er det neste på "tingågjøre" listen din eller Terje, å kaste bladfjærene og heller montere Air Shocks?
Tlf: 98883546

#227 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 25 January 2008 - 14:32

QUOTE(Roar Hovet @ 25 Jan 2008, 12:58) <{POST_SNAPBACK}>
Er det neste på "tingågjøre" listen din eller Terje, å kaste bladfjærene og heller montere Air Shocks?

Air shocks er drømmen, men alt for dyrt fom min lommebok.

Det blir nok bare Volvo-fjærer og lange støtdempere på meg.... blink.gif

Har vært fire uker i Filippinene nå så det er liksom litt vakum her nå...
Jeg går sykemeldt med skadet arm etter overbelastninger og må bytte jobb, så jeg har forsåvidt nok av tid, men det er også litt vakum i lommeboka etter fire ukers ferie...så det er liksom ikke noe i budsjettet til bilbygging enda heller...

#228 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 25 January 2008 - 18:48

Har volvo b230 med automat kasse, å den er jo av alu. Motoren står så langt bak som jeg får den. Fjærene er ikke negative ennå. Er vel en liten pluss på de ennå. Men regner med de kommer til å sige når jeg får kjørt litt. Trodde orginal fjærene var stivere en hevesetta jeg da, pga bedre flex?? Men det stemmer kanskje ikke? Ser det er noen som nevner yj fjærer. Hva slags fjærer er det? Er du i svarstad og kjører av og til foresten?

Edited by Benteruden, 25 January 2008 - 19:00.


#229 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 25 January 2008 - 19:09

QUOTE(Benteruden @ 25 Jan 2008, 18:48) <{POST_SNAPBACK}>
Har volvo b230 med automat kasse, å den er jo av alu. Motoren står så langt bak som jeg får den. Fjærene er ikke negative ennå. Er vel en liten pluss på de ennå. Men regner med de kommer til å sige når jeg får kjørt litt. Trodde orginal fjærene var stivere en hevesetta jeg da, pga bedre flex?? Men det stemmer kanskje ikke? Ser det er noen som nevner yj fjærer. Hva slags fjærer er det? Er du i svarstad og kjører av og til foresten?

Jeg har vært i Svarstad en gang, da vi hadde årstreffet for Suzuki 4x4 Klubb Norge der.
Det er litt langt å kjøre dit herfra.

YJ-fjærer stammer fra Jeep YJ-bilene. De er laget for litt tyngre biler enn Suzuki, men de er ogå en del lengre så derfor er de veldig gode å bruke på Suki om man er ute etter bedre flex.
For å bruke de må man flytte fjærfestene og forlenge ramma forran og bak litt og lage bredere plass mellom fjærfestene fordi de fjærene er en del bredere.

Det er mange som kjører med orginale fjærer med Volvo-motorer i...så vidt jeg vet.

#230 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 25 January 2008 - 19:35

Får bar se hvordan de blir når vi får i gang bilen. Mulig Shortlux skaffer meg hilux aksler, så blir vel å bygge om til det etterhvert.

#231 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 25 January 2008 - 20:34

QUOTE(ZukiJack @ 25 Jan 2008, 14:32) <{POST_SNAPBACK}>
Air shocks er drømmen, men alt for dyrt fom min lommebok.

Det blir nok bare Volvo-fjærer og lange støtdempere på meg.... blink.gif

Jeg går sykemeldt med skadet arm etter overbelastninger og må bytte jobb


Her blir det Air Shocks. Har også fått skaffet orbitrol styring nå.

Har kona streika nå eller siden armen er sliten biggrin.gif
Tlf: 98883546

#232 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 25 January 2008 - 21:06

Det er nok 15 år med stillasemontering som har slitt ut armen, og jeg tør ikke tenke på hvordan det hadde gått med meg om kjærringa hadde streiket oppå det også....

Airshocks'ene kan du bare sende opp til Jessheim, men Orbitrol har jeg liggende i garasjen selv...selv om jeg er veldig fornøyd med kraften i den servosnekka jeg allerede har. Bare synd med den at den har en gåen simring rundt rattakselen.


Hilux-aksler øker utbyggingspotensialet ganske mye. Bare synd det er så durt å få skikkelig sperre i de.
Med hilux-akslinger kan du slippe løs gass-foten mer enn om du skal kjøre med orginale aksler. Sitkkakslinger og CV-leddene i suki-akslingene dine vil grine en del om du er tung på høyre-beinet....og de vil hyle fælt om du går for større hjul enn 31"

Edited by ZukiJack, 25 January 2008 - 21:08.


#233 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 26 January 2008 - 18:53

He he.. Ikke tvil om jeg skal ha hilux aksler.. Her er høyre benet alltid tungt. ha. Sitter jo samurai akslinger på min nå da. Er vel kanskje bare bredden som er annerledes på de i forhold til vanlig zuki aksler? Leste her ett sted att OME fjærer ikke tåler spoa, så jeg får prøve å få tak i yj fjører. Takker nok en gang for hjelpen...

#234 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 01:01

Når du flyttet ut fjærfestene på ramma de, har du noen mål på hvor langt ut hva blei flytta ?
>>> Min garasje <<<

#235 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 09:04

QUOTE(Suzuki_KevvE @ 13 Apr 2008, 00:01) <{POST_SNAPBACK}>
Når du flyttet ut fjærfestene på ramma de, har du noen mål på hvor langt ut hva blei flytta ?

Jeg flyttet jeg ut 6-6.5cm på hver side bak, og 5.5cm ut på hver side fremme..

Bare å måle center/center mellom fjærfestene på Hilus-akslene og på Suki-akslene, og så finner du differansen. "Hilux-bredde" minus "Suki-bredde" dele på to.

Om du skal bytte bladfjær-type samtidig, er det lurt å opperere med center-mål og ikke ytterkant-mål slik at du ikke roter deg bort pga. differanser i bredden på fjærbladene.

En viktig ting til når du begynner.

Jeg fikk meg en liten overraskelse da jeg hadde nestet fast braketten for bakre fjærfestet...
Jeg punktet den fast i paralell retning med rammevangen og kikket så litt på hvordan dette tok seg ut...
Med min tømrer-/stillasemontør-utdannelse så er jeg veldig vant til å bruke vinkel og vater for å rette inn arbeidet jeg gjør...
Brukte derfor vinkelen for å rette inn fjærfestet.....
Noe jeg ikke tenkte på da, men som jeg oppdaget da jeg sjekket var jo at.....rammevangene går jo ikke i rett paralell retning fremmover på bilen...
De smalner innover en del fremmover på bilen, og da ble vinkelen på fjærfestet galt i forhold til retningen på bladfjæra...
Jeg måtte derfor løsne festet igjen og rette det opp i forhold til fjæra...

Edited by ZukiJack, 13 April 2008 - 09:05.


#236 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 13:02

Steike det var godt å vite !
Takker for svar wink.gif
>>> Min garasje <<<

#237 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 24 April 2008 - 13:01

Da har jeg fått meg halvdører også...

Fikk et par brukte som var rimelig bulkete, retta de LITT og lakerte de og så får de duge. Blir snart mer bulker i de likevel.

Ble vel ikke så galt dette?




Laget avstivninger i hjørnene oppe på buret i går. Gikk selvfølgelig tom for gass, så jeg er fikk ikke gjort det ferdig.
Skal også gjøre ferdig frontstreverne som har ligget i garasjen siden jeg lagde buret.


Fant en hvit merkepenn i skuffen... Ble sur da jeg gikk tom for gass og ble sittende å kåle på dekka litt...
Fanzy så lenge det varer da...


#238 Dools

Dools

    Swamp Angel

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2784 Innlegg:

Posted 24 April 2008 - 13:37

Får vi snart se dette vidunderet på herstua ? Eller belager du deg på Toyota Yaris neste treff også ? laugh.gif
Vi kunne jo trekke deg gjennom seksjonene etter Burbe eller Galloperen da.. Så få du vært med på litt spenning laugh.gif

P.S: Dørene var jo som nye jo biggrin.gif
Variety is the spice of life. One day ignore people, next day annoy them

Alle mennesker er født som orginaler. De fleste dør desverre som kopier

I DON`T FALL FOR PICK UP LINES, I FALL FOR PICK UP TRUCKS !!

You can set my truck on fire and roll it down a hill, and I still would`nt trade it for a Coupe DeVille.

#239 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 24 April 2008 - 14:38

QUOTE(Dools @ 24 Apr 2008, 12:37) <{POST_SNAPBACK}>
Får vi snart se dette vidunderet på herstua ? Eller belager du deg på Toyota Yaris neste treff også ? laugh.gif
Vi kunne jo trekke deg gjennom seksjonene etter Burbe eller Galloperen da.. Så få du vært med på litt spenning laugh.gif

P.S: Dørene var jo som nye jo biggrin.gif

Yaris'n...Det er faktisk en Toyota Aygo... hehe...
15_420802274_1_.jpg

Den kan vi jo bare sette inn baki Burbe.
Er vel nesten plass til to slike baki der!!?? hehe
Henge BAK tror jeg vil bli LITT VEL spennende tror jeg...hehe

Edited by ZukiJack, 24 April 2008 - 14:41.


#240 Dools

Dools

    Swamp Angel

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2784 Innlegg:

Posted 24 April 2008 - 15:17

QUOTE(ZukiJack @ 24 Apr 2008, 15:38) <{POST_SNAPBACK}>
Yaris'n...Det er faktisk en Toyota Aygo... hehe...
15_420802274_1_.jpg

Den kan vi jo bare sette inn baki Burbe.
Er vel nesten plass til to slike baki der!!?? hehe
Henge BAK tror jeg vil bli LITT VEL spennende tror jeg...hehe


Yaris - Aygo - "and the differnece is "??? laugh.gif laugh.gif

Putte`n baki Burbe ?? Nja da ville jeg heller ah gått før løsningen som Cabin-cruserne bruker. henge sidelengs bak. (nød-jolle) laugh.gif Det kunne vært litt tøft, men da måtte den ha matchende farge..

Synes du er litt pysete da..... jeg kan kjøre pent jeg ... blink.gif
Variety is the spice of life. One day ignore people, next day annoy them

Alle mennesker er født som orginaler. De fleste dør desverre som kopier

I DON`T FALL FOR PICK UP LINES, I FALL FOR PICK UP TRUCKS !!

You can set my truck on fire and roll it down a hill, and I still would`nt trade it for a Coupe DeVille.