Hei Terje. Må si du har gjort ett kjempe bra arbeide med å legge ut bilder og forklare alle detaljene. Full ros til deg. Har skaffet meg ett suki prosjekt som forøvrig er mitt første. Så jeg har noen spørmål etter å ha sett på alle bildene dine..
Lurer fælt på hvordan du har løst dette med servo??
![ohmy.gif](http://www.offroad.no/forum/style_emoticons/default/ohmy.gif)
har du noen gode råd og gi om det?
Etter du hadde satt på hilux aksler ,så jeg du hadde sveiset på det du kaller traction bar. Hva er hensikten med denne? Er det for at akslen ikke skal vri seg ved gass på drag?
Hvordan synes du utvekslinga ble med hilux aksler og store hjul? Regner med du har ei 410 kasse.. Etter det jeg har hørt skal den være lavere drevet enn ei 413 kasse som jeg har. Må vel bygge om den oxo jeg da vel.??
Ellers takk for mange gode bilder som har hjulpet meg godt på vei. Håper på svar.
Med vennlig hilsen Benteruden
![rofl.gif](http://www.offroad.no/forum/style_emoticons/default/rofl.gif)
Hallo og godt nytt år!!!
Jeg har vært fire uker i Filippinene så jeg har ikke hatt muligheten til a svare deg før nå.
Jeg har brukt servopumpa som er orginal på min Ford-motor, og så har jeg brukt servosnekke fra Isuzu Trooper (Isuzu Campo/Opel Campo har samme snekke slik jeg har forstått.)
Jeg vet også at mange har brukt servosnekke fra gamle Volvo 164, og fra Opel Comodore.
Andre har også brukt snekke fra Suzuki Jimny, som er bolt-on på Suzuki SJ.
Nå husker jeg ikke hvilken utveksling det er på mine Hilux-akslinger, men de kommer i fra '84 2.2 diesel.
Slik jeg har forstått det så har de lavere utvekling enn orginale Suzuki 410 akslinger.
Jeg har en orginal 410 transfer og med min motor og automatgir så funker det helt fint selv med 35" hjul.
410 transfer er lavere drevet enn 413 transfer, ja, og de to transerkassene går ikke omhverandre på mellomakslinger og girkassene. I allefall ikke fra 410 før '84 slik jeg har forstått.
Her kan sikker noen guruer rette meg eller komplettere meg.
Traction bar'en er for at ikke akslingen skal vri seg rundt sin egen akse (axel wrap, som det kalles på engelsk) ved gasspådrag og nedbremsing.
Siden heg har så stor motor og store hjul så blir det en veldig påkjenning på bladfjærene pga. denne rotasjonskraften, og derfor har jeg laget det staget slik at ikke bladfjærene mine skal bli vridd i stykker.