Når hiluxakslene skal på suzukien, så er det jo ikke plass til å flytte "skoa" på akslene inn så de passer originale fjærfester, men bak er det det derimot.
Ville det vært bedre, å laget nye klosser bak ?
Sånn som jeg ser for meg det, vil jeg bare få bedre flex av det. (?)
Ja, bak er det enklere å flytte fjærfestene inn på akselen i steden for ut på ramma, og man høster nok litt bedre flex på det.
Men fremme er nesten den eneste løsningen å flytte ut på ramma...pga det du sier at diff'n kommer i veien.
Holten på Pirate4x4.no har flyttet inn på akselen fremme ved å bygge opp høyere fjærfester på venstre siden og la festet på høyre siden "klatre på diff-huset.
Etter min mening en dårligere løsning da man får en fryktelig momentkraft på bladfjærene som man må lage en såkalt axel wrap stag for å holde igjen denne rotasjonen.
Jeg har selv nå sett hvilken krefter som bladfjærene blir utsatt for da man setter større dekk og mye HK i motoren. Selv om jeg har axel wrap stag på min bakaksel har jeg nå vrengt i stykker en blad fjær og knekt det andre.... Nå har jeg byttet til kraftigere Patrol-fjærer bak.
Nå som jeg har Patrol-fjærer bak har jeg nå høstet fordeler av at jeg flyttet fjærfestene UT på ramma og ikke inn på akselen, fordi patrol-fjærene buer så mye at de hever bilen ganske mye.
Så mye at min bil ble for høy bak om jeg satte sjakel-festet i nivå med underkant ramme.
Siden jeg da har fjærfestene utenfor ramma fikk jeg mulighet til å sette sjakel-festene opp på siden av rammevangen bak og fikk ned høyden på den måten.
Jeg fjærnet et blad i patrol-fjærene og etter en del kjøring i dag synes jeg det virker som de gir en god flex samtidig med at jeg fikk min etterlengtede flytting av bakakselen bakover.
Slik det var før fjær-byttet, så det nesten ut som om bakaselen var dratt fremover...