Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#1 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 17:07

Sannhetens time er kommet, og det var for mye tull på bilen til at den skal få beholde skiltene på. Girkassa lekker, bremserørene er rustne, mellomgirboksen lekker, ujevn bremsefordeling bak+++ Jeg får ta dette som en utfordring. Her får man ta på hanskene og skru som F til sommeren og ta ting for ting. En del ting må åpenbart byttes her, men får se over og kartlegge hva som må gjøres. Fjellstad Spesialen må få tilbake stoltheten, og det blir over mitt lik om den bilen der skal degraderes til delebil style_emoticons/default/devil.gifimage355.jpgimage359.jpgimage307.jpgimage318.jpg...


Edited by maelling, 12 April 2017 - 20:00.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#2 nsitej0

nsitej0

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 18:01

Kondolerer
Men denne er alt for god til å kondemneres, så jeg satser på at godt stell bringer den tilbake til landeveien igjen smile.gif
300 GD STT

#3 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 18:13

QUOTE(nsitej0 @ 13 Dec 2007, 18:01) <{POST_SNAPBACK}>
Kondolerer
Men denne er alt for god til å kondemneres, så jeg satser på at godt stell bringer den tilbake til landeveien igjen smile.gif

Enig!

Flott bil du har dribble.gif Lag prioriteringsliste så tar du det bare en ting av gangen, blir enklere når du har det på papir smile.gif


Lykke til!

#4 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 18:15

Du får trøste deg med at det er enkel skruing på disse bilene. Mye som er stort, tungt og sitter fast, men fortsatt enkel skruing. Og når du har forbedret noe, så får du tenke på at da er det en ting mindre å tenke på i framtida.

Skjønner hva du tenker. Jeg fant ot at jeg må bygge opp de to ramme festene, til karosseriet, bak framhjulene. Rustet såpass at de har brukket tvert av. sad.gif

Bra jeg har kjøpt meg sveise apparat smile.gif

Lykke til med skruinga.
oops!?!


#5 GWagenMann

GWagenMann

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 122 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 18:44

Har du et bilde fra siden. Skulle gjerne sett hvordan bilen tok seg ut med de felgene. Det er meg som har maken, men bare 3 stk.
I Dagali har vi det litt mer moro.

#6 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 19:40





Her er de to bildene jeg har fra siden. Jeg var akkurat ute en tur, og det er nummeret før en ellers tøff gutt begynner å grine. Jeg har ikke skrudd så veldig mye på denne bilen til at jeg ser fram til oppgaven, og har skrudd enkelte ting på en W123. Jeg må få tak i manual, og deretter må jeg kanskje ha ny mellomgirboks og automat(Men begge fungerer nydelig!). Eller kan man bytte pakninger?? Problemet er visstnok at det er pakninger som lekker, og det kommer ut olje her og der. Videre må bremserørene byttes til kobber. De ble byttet av fjellstad for 2 år siden, men tomskallene der borte monterte standard rør(som ruster), og monterte ikke kobber som VTP f.eks gjør. VTP satte den siste spikeren i kisten for denne gang under inspeksjonen i dag(og bekreftet hva snap drive fant i EU-kontrollen), men ville ikke antyde pris annet at det var langt mer enn 20-30k(i følge faren min som hadde bilen bortom). Så, alternativet er to ting: Selge bilen, eller fikse den selv.

Det jeg trenger nå er en G-guide som kan langt mer enn meg når det gjelder å skru på disse bilene, og mye motivasjon. Faren min mener jeg heller bør høre om det er noen av dere på forumet som vil ha bilen, men det får jeg meg ikke til å gjøre. Rart hvordan man utvikler følelser til en bil, men det var en tung beskjed å få i dag. Håpet er at sorg blir til djevelsk pågangsmot, og at jeg får denne kjerra i den stand den skal være. sukk.

Denne bilen må da ha livets rett!

Edited by tHaWuLf, 13 December 2007 - 19:56.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#7 mercemann

mercemann

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 19:40

QUOTE(GWagenMann @ 13 Dec 2007, 18:44) <{POST_SNAPBACK}>
Har du et bilde fra siden. Skulle gjerne sett hvordan bilen tok seg ut med de felgene. Det er meg som har maken, men bare 3 stk.


Dette er jo bare to-tre dagers jobb. Ikke de helt store kostnadene heller. Det fikser du på no-time.

Av prinsipp kondolerer jeg ikke før bilen er helt død shiftyninja.gif
Mattis. Offroader og pirat....

#8 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 20:22

smile.gif
QUOTE(mercemann @ 13 Dec 2007, 19:40) <{POST_SNAPBACK}>
Dette er jo bare to-tre dagers jobb. Ikke de helt store kostnadene heller. Det fikser du på no-time.

Av prinsipp kondolerer jeg ikke før bilen er helt død shiftyninja.gif

Helt enig med Mercemann også! Höres ut som en ganske grei jobb t o m for en fersk mekaniker som meg smile.gif
Bruker rett og slett bare väre det og komme igang som er det stora problemet, derfor synes jeg du ska begynne med og finne ut hvor mye du MÅ bytte for så ringe rundt til f eks vtp og stjerneservice for delepriser..... Når det er gjort er det rett og slett bare og begynne smile.gif Er det noe du lurer på finnes det jo en hel masse dyktige folk her på forumet som gjerne hjelper deg med tips og gode råd biggrin.gif


Synes ikke du ska selge den uten og pröve i det minste rolleyes2.gif

#9 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 20:27

Jeg skal prøve smile.gif Skiltene må leveres inn innen slutten av desember. Jeg er ikke typen som gir opp, så jeg kommer garantert til å prøve. Det er litt kaldt for tiden med de store skru-jobbene nå(Bor i Asker), men tenkte at skritt nummer 1 må være å finne ut hvor det lekker, og ta steg for steg. Jeg ser at det er nok av deler ute å få tak i, og alt fra hele girkasser til mellomgirbokser som selges nesten gratis.

Takk for motivasjonen folkens! smile.gif Denne bilen skal nok på veien igjen.. Misunner alle dere som har en fin varm garasje og godt med utstyr for denne typen jobber! tongue.gif

Edited by tHaWuLf, 13 December 2007 - 20:29.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#10 Fjærhaug

Fjærhaug

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 546 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 20:29

Hvis du selger den så vil jeg tro at det tar mange år før du tilgir deg selv... det er ikke lett å få tak i gode hele og fine 460 lengre... ihvertfall ikke uten å legge for mye penger idet... Ta deg tid til å gjøre det selv. Du kommer ikke til å angre... desuten er det sikkert mange her som er villig til å gi deg tips og gode råd for å få dette i orden... trenger ikke koste allverden hvis en bruker hue.

Lykke til:)
Fjærhaug

#11 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 20:50

Hvis jeg må ned og ut med transferkassa og automatkassa: Hvor mye veier disse tingene ? Er det noen som har gode triks for å "senke" disse ned?

Edited by tHaWuLf, 13 December 2007 - 20:50.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#12 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 21:12

Garasjejekk, finerplate og jekkebånd samt 2 gode venner. Ta jekkebånda rundt kassa og stropp fast en finerplate som er passe stor under kassa. Ta garasjejekken og jekk opp, løsne alle bolter. La vennen dine rulle seg i søla mens du forsiktig slipper ned kassa, vennene støtter opp mens du slipper ned. Mellomkassa veier ikke så mye men automatkassa sliter du med å bære alene. Du skal ikke prøve deg med benkpress på den...

Når du har kassa ute så tar du den med deg til Bergs Automatservice i Fyrstikkalleen. De fikser den så den blir bedre enn ny.
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#13 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 21:21

Takker for tips! Bergs Automatservice overhalte denne kassa for 2-3 år siden, så innmaten på den er tipp topp og den girer veldig fint, om enn litt hardt til tider i forhold til W123'en(Kan justeres via noe vakuumgreier?) Rart den har begynt å lekke allerede nå. Jeg får starte med transferskassa, og ta gearkassa senere smile.gif

Jeg skal lage en egen tråd for arbeidet og knipse bilder osv i likhet med andre her på forumet, så kan dere følge utviklingen smile.gif Alle som har lyst til å være med å skru på G(hvis dere bor like ved Asker et sted), og har gjort dette før, meld dere gjerne på! Ellers får jeg mobilisere de jeg kjenner med store muskler til å være med å hjelpe smile.gif Vet ikke når prosjektet starter, men skal legge hodet under de neste dagene og analysere smile.gif Blir vel noen turer til biltema fremover og handle smarte ting jeg trenger i arbeidet smile.gif

Edited by tHaWuLf, 13 December 2007 - 21:23.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#14 joran

joran

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 21:33

QUOTE(tHaWuLf @ 13 Dec 2007, 21:21) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for tips! Bergs Automatservice overhalte denne kassa for 2-3 år siden, så innmaten på den er tipp topp og den girer veldig fint, om enn litt hardt til tider i forhold til W123'en(Kan justeres via noe vakuumgreier?) Rart den har begynt å lekke allerede nå. Jeg får starte med transferskassa, og ta gearkassa senere smile.gif

Jeg skal lage en egen tråd for arbeidet og knipse bilder osv i likhet med andre her på forumet, så kan dere følge utviklingen smile.gif Alle som har lyst til å være med å skru på G(hvis dere bor like ved Asker et sted), og har gjort dette før, meld dere gjerne på! Ellers får jeg mobilisere de jeg kjenner med store muskler til å være med å hjelpe smile.gif Vet ikke når prosjektet starter, men skal legge hodet under de neste dagene og analysere smile.gif Blir vel noen turer til biltema fremover og handle smarte ting jeg trenger i arbeidet smile.gif


Lykke til!!! Dette klarer du fint!! planlegging er halve jobben sier de?!? rofl.gif
Mvh
Jøran

#15 grh

grh

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 22:31

Hei, har forsvarets rep manualer på jobben. Der står det meste detaljert med bilde (infanterisikkert) noexpression.gif Kan kopiere og sende til deg.

#16 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 22:49

Flott biggrin.gif Det hadde vært en seriøst god kickstart biggrin.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#17 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 23:32

Send meg en mail, så kan vi snakkes og ta en kikk i løpet av jula. Er ikke allverdens som skal til for å få ned noen av delene. La seg felle av bremserør og litt oljelekasjer, gid det hadde vært SÅ vel i mange tilfeller biggrin.gif

#18 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 13:05

Dette er G-solidaritet folkens! biggrin.gif En ting er sikkert: Jeg legger meg ikke under bilen i 7 minusgrader, så spørs hvor mye som blir gjort med det første smile.gif Jeg har ikke statens veivesen - fingre\mekanikerfingre som liker å jobbe med kalde skiftenøkler osv tongue.gif Bilen vil mest sannsynlig ligge i "opplag" en stund.
En diagnose av Dr. Iver hadde vært kjærkomment biggrin.gif

Edited by tHaWuLf, 14 December 2007 - 13:16.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#19 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 16:14

Jeg legger ved noen bilder av understellet jeg knipset i tidligere. Dette ble altså for drøyt for VTP.










Skal prøve å ta noen bedre bilder. Transferkassa ser jo ikke så ille ut. Der det ser ut som det er mest gris er akkurat i skjøten hvor girkassa og motoren henger sammen. Ellers ser det mer ut som jeg burde ta meg en tur rundt med filla og tørke litt for å se hvor det lekker.

Edited by tHaWuLf, 14 December 2007 - 16:18.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#20 jorgenbg

jorgenbg

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 471 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 16:21

Disse gamle bilene er nesten umulig å få helt tette. Første triks er å høyttrykksspyle bilen skikkelig under før eu. Litt svetting er lov.

Hvis det lekker olje mellom kasse og motor er det trolig motorolje som kommer ut. Det kommer gjennom simringen som sitter rundt veiva i bakkant. Den kan du bytte ved å ta ut kassa.
Jørgen

07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700