Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#41 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 27 December 2007 - 22:15

Stor takk til Iver og Oborgen for deres inspeksjoner i dag smile.gif Oborgen dukket opp uten at jeg hadde sett at han hadde tenkt seg en tur bortom(har ikke vært innom ofte nok til å se hans siste innlegg), og overraskelsen var stor da det trillet inn en fin G på gårdsplassen ved 21.00-21.30 tiden biggrin.gif Følelsen av å kjøre 270'en til Iver skal jeg nok leve lenge på. Det newton-draget mellom 2000-2500 rpm satte et glis på meg som kommer til å sitte noen dager biggrin.gif

Iver fikk pekt ut en god del ting som må fikses på. Pakningen ved bunnpanna på automaten må byttes, og videre en pakning-thingy på baksiden av mellomgirboksen. Ikke akkurat der hvor akslingen stikker ut, men ved siden av. Videre fant Iver at det mest sannsynligvis er oljefilteret eller giveren over som lekker olje. Ellers er det muligens noen foringer som må byttes i bærearmene. Det kommer et saftig "klunk" når man vrenger rattet jævlig hardt til venstre og høyre når man kjører i fart. Noen ideer? Iver antydet foringer, men det er en viss usikkerhet enda.

Videre bør jeg bytte eksosanlegg bakerst over bensintanken, eller legge noe eksosrør ut på siden foran bakhjulene. Oborgen fant et område der hvor det var klart at eksosen hadde sprutet på karosseriet og laget en sort flekk(over tanken. Synlig fra venstre hjulbue). At det er hull der var ikke vanskelig å se.

Ellers ser kanskje bremserørene foran skifteferdige ut(de som man ser når man stikker hodet rett ned ved radiatoren), men de bak så ikke så ille ut. Fjellstad burde føle seg ansvarlig for dette, siden de monterte noen orginale og rusteglade bremserør for 2 år siden da de ble byttet ut. Det er altså ingen vits å bytte bremserør hos Fjellstad! Her bør det altså monteres kobberrør.

Videre er det en gummiknott-sak(nå er vel min fagterm - innsikt avslørt for lengst) inni fjæra på venstre side som har løsnet og ligger helt nederst. Ellers bør kanskje noe greier i knokkelhuset byttes(en gummi-sak med fett inni som går rundt noen ledd tongue.gif ) slik at ikke fettet tyter ut.

Noe jeg har glemt ? Jeg har nok å ta tak i om noen måneder smile.gif Til tross for at listen ser lang ut som et vondt år, ser det ikke så vanskelig ut dette her smile.gif Kjekt er det i hvertfall å ha noen gode "sakkyndige" som tar seg tid til å hjelpe en G i nød smile.gif

Hvis VTP eller andre har deler jeg trenger, kom gjerne med tilbud! Listen over er vel det groveste, men next on the list blir vel å avfette og skure understellet på G'en. Tror det er 8 år med oljeoppsamling snarere enn voldsomme oljelekasjer det er snakk om. Tipset om å rengjøre bilen før EU-kontroll og kjøre på et lag med olje en gang i sesongen er noe jeg skal ta med meg.

Edited by tHaWuLf, 27 December 2007 - 23:46.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#42 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 28 December 2007 - 00:17

Ja, nå må bare noen lære Martin å skru, ingen grunn til å gi opp den 280n på de punktene! Gikk relativt skarpt gjorde den også, definitivt en av de 460ene jeg har kjørt med mest snert i.

Var denne gummiknotten inne i fjæra foran eller bak?

#43 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 December 2007 - 01:03

Gummiknotten er bak på venstre side. Hvordan kan en slik harmløs gummiknott på størrelsen av en knyttneve utgjøre et problem der den ligger ? heh. Uansett bør den festes slik den skal på et vis.

Martin får kompensere manglende skru-trening med viljestyrke biggrin.gif

Edited by tHaWuLf, 28 December 2007 - 01:06.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#44 oborgen

oborgen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 295 Innlegg:

Posted 28 December 2007 - 08:41

Festepunktet til venstre gummistopper bak som var rustet løs. Det blir "noen" timer under bilen for å få den på veien igjen, men det fortjener jammen den bilen. Det var veldig tørt under bilen, bortsett fra de stedene hvor det var oljelekkasjer. Den har vært tectylert tidigere, men det er noen år siden nå så den skriker etter en oljebehandling under.
Vi gleder oss til å se bilen på veien igjen til sommeren jump.gif.

#45 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 28 December 2007 - 10:04

QUOTE(tHaWuLf @ 28 Dec 2007, 01:03) <{POST_SNAPBACK}>
Gummiknotten er bak på venstre side. Hvordan kan en slik harmløs gummiknott på størrelsen av en knyttneve utgjøre et problem der den ligger ? heh. Uansett bør den festes slik den skal på et vis.

Martin får kompensere manglende skru-trening med viljestyrke biggrin.gif


Det er vel gjerne bumpstoppen det.. Den som skal forhindre at du flater fjæra og skader noe av understellet!

#46 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 December 2007 - 18:14

Nå har bilen fått garasjeplass i det minste, men 300'n må stå ute i vær og vind. Bilen har nå gått inn i vinterdvale. Får fyre opp en gang i blant slik at den får gått seg varm, mens jeg sitter med noen varme kopper te og studerer verkstedsmanualen smile.gif

Iver snakket om at motoren i 300'n kunne vært noe å putte i g-wagen. Har lekt med ideen om å gjøre det, siden en diesel hadde gjort seg i den. På den andre siden er 280 motoren veldig sprek. Kanskje jeg får gjøre det en gang, og så peller jeg 280 motoren i filler og lager glassbordstativ av motorblokken på høykant\flatt. Har alltid drømt om det, så kan jeg ha 6 vinflasker inn i hullene biggrin.gif Men, det er mye motor igjen her, så er vel litt tidlig å skru sund

Edited by tHaWuLf, 28 December 2007 - 18:55.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#47 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 28 December 2007 - 21:12

Oljesølet skyldes altså de vanligste årsakene. Antar du mener oljelekkasje på speedometer-uttak på
fordelerkassa, som tidligere beskrevet? Har man oljelekkasje er det greit at det er mye, da ruster det
ikke. laugh.gif

Husk at gammel olje separer seg, spesielt når det er kaldt. Siden du har en god motor ville jeg byttet olje
før du lagrer den. Da er det ingen fare med å starte den i blandt under lagringsperioden. Fyll gjerne på
billig Biltema olje eller fra Felleskjøpet, etc. Det viktigste er at du ikke starter bilen med gammel olje som
ikke smører!

#48 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 December 2007 - 21:49

Jepp, jeg får kanskje gjøre et lite oljebytte smile.gif Jeg har alltid syntes det har vært greit med oljelekasje (bortsett fra de jeg har besøkt med fine steinheller som bilen har markert sitt revir på tongue.gif ). Det er en velsmurt maskin biggrin.gif Det er sikket grunnen til at området rundt akslingen foran er mindre rustent enn den bak, der bakakselen ikke er det jeg skryter mest av. Tror jeg skal pusse ned og gjøre noe her. Bilen bør være like pen å se på nedenfra som utenpå.

http://www.biltema.n...p;iItemId=82301

Når det gjelder bremserør-arbeid, ser det ut til at biltema har det jeg trenger av verktøy for å legge disse rundt. De har også kuttere og litt av hvert. Når det gjelder verktøy generelt, har jeg mest store sett fra biltema med litt av hvert, men jeg vet ikke om det er noen steder hvor man trenger sære verktøy? Tror jeg må bytte bremserørene foran ihvertfall, og da får man vel lengder, og så får jeg prøve å bøye og bende dette til. Turer til biltema er ikke noe problem hos meg. Biltema er for oss gutta som IKEA er for damene, der begge kjeder seg gjensidig mye når de blir halt med til hver sine "andre hjem" tongue.gif

Oljefilteret byttes vel i samme slengen (selv om det ikke er mange kilometerene bilen har kjørt siden siste service), og det ser ut som et helvetes plunder å rekke opp gjennom forakslingen og få ut dette, for ikke å snakke om den satans lille dingsen rett over. Der lekker det mest sannsynlig, og noe må gjøres. Driver i disse dager med å gå igjennom jobbene i hodet og ser hva jeg trenger smile.gif Ser for meg at jeg ligger under der om noen måneder og nynner på en eller annen låt:

On the road again
Just can't wait to get on the road again
The life I love is makin' music with my friends
And I can't wait to get on the road again
On the road again
Goin' places that I've never been
Seein' things that I may never see again,
And I can't wait to get on the road again.

biggrin.gif

Edited by tHaWuLf, 28 December 2007 - 22:15.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#49 christiant

christiant

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 29 December 2007 - 00:42

Jeg har også 280 som jeg har vurdert å avskilte, men venter litt til. Den lekker endel fra girkassen + noe annet småting. Jeg er litt usikker på hvor den lekker fra. Det virker som den lekker endel rett etter at jeg har vært ute og kjørt og ikke når den står lenge. Håper det bare er pakningen til bunnpanna.

Men jeg har tenkt på å kanskje sette i en 300 td motor istedet? Men hvis (etter det jeg har forstått) automat kassene til både 280 og 300 har samme utveksling (1:1?) så vil man jo med diesel nesten ligge på turtallsgrensa når man kjører i 90. Min 280 ligger på rundt 3500 rpm. Går orginale GW diesler på dette turtallet el har de annen utveksling på for/bakaksel evt fordelerkasse? Ville kanskje tro at man ville kunne redusere forbruket endel dersom man fikk ned turtallet. Begynner å bli litt lei av å dra på langturer med forbruk på 1,6-1,8 l/m og rundt 2,1 på blanda.

#50 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 29 December 2007 - 12:27

Jeg tror min ligger i 3500 rpm ganske nøyaktig i 100 et sted, men jeg pleier ikke å kjøre fortere enn 80 pga turtallet. Den koser seg rundt 3100 rpm, og dette er mer marsjfart. Ellers på andre veier ligger jeg gjerne i 60 mye, og da rumler den fint bortover. Jeg er sjelden den som kjører raskest på veiene rundt om kring tongue.gif

300 TD motor fungerer fint det, men det er vel en annen utveksling på dette. Her kan man søke, så finner man listen(dette spørsmålet dukker opp hver 2 måned omtrent). Du ser ut til å ha et ganske imponerende forbruk. Når jeg kjører ligger jeg på 1.4 liter mila når jeg gjør alt jeg kan for å kjøre økonomisk(da kjører man aldri fortere enn 60-70 og aldri kjenner det presser i ryggen), men man havner fort opp i 2 liter mila om man kjører litt aktivt. Vanligvis ligger jeg rundt 1.5, men det har med å gjøre at jeg stort sett kjører fint. Skal forbruket ned, så kan man kanskje bytte ting og tang i diffene som Iver gjorde og få endret utvekslingen(koster rundt 20-25k om jeg husker riktig). Vet ikke om det hadde noe å si for forbruket Iver?

Her går det mye bensin/diesel uansett, men så er det skikkelige biler vi kjører også da biggrin.gif

Edited by tHaWuLf, 29 December 2007 - 12:29.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#51 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 29 December 2007 - 13:45

Bytte til høyere differ tror jeg ikke hadde stort å si på forbruket, laveste jeg kjørte på var 1,4, tror egentlig at G-wagen med bensinmotor og automat skal ha såpass uansett. Den ble også latere, men mye mer behagelig å cruise med.

Samme utvekslinger på 300 GD som på 230/280 GE. Skal forbruket ned må du ha deg en diesel wink.gif

#52 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 15 March 2008 - 22:50

Tiden nærmer seg... smile.gif Snart blir det på med kjæledressen og mye pågangsmot smile.gif Gå for diesel ja.. Jeg har 300 TD'en stående i W123'en, men hver gang jeg fyrer opp 280'en gliser jeg fra øre til øre biggrin.gif Den summer så glad og fornøyd.

Planen er å vente til været blir jevnt varmere, slik at det er litt behagelig å ligge under. Starter mer avfetting av alt under tenker jeg, og så bytte oljefilter og olje i motoren og sjekke de lekasjene som var rundt giveren. Deretter blir det å se på lekasjene på mellomgirboksen. Etter det blir det å bytte bremserør. Får vel ta turen til VTP og skaffe delene jeg trenger der. Hvordan er de bremserørene man får der ? Må man bøye til vinklene og slikt ? Deretter må det gjøres noe med venstre fjær bak, siden den gummiklumpen visstnok hadde løsnet om jeg husker riktig. Hva man gjør der aner jeg ikke, men noe må gjøres.

Velvel, blir mye å gjøre, men blir vel mye skruing nå til sommern biggrin.gif Har i allefall manualer til G (ligger ute på serveren min enda i en tråd her for dere som ikke har fått med dere det). Får hive seg over materien om ikke så lenge nå biggrin.gif

Edited by tHaWuLf, 15 March 2008 - 22:51.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#53 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 16 March 2008 - 11:09

QUOTE(tHaWuLf @ 15 Mar 2008, 22:50) <{POST_SNAPBACK}>
Tiden nærmer seg... smile.gif Snart blir det på med kjæledressen og mye pågangsmot smile.gif
Velvel, blir mye å gjøre, men blir vel mye skruing nå til sommern biggrin.gif Har i allefall manualer til G (ligger ute på serveren min enda i en tråd her for dere som ikke har fått med dere det). Får hive seg over materien om ikke så lenge nå biggrin.gif

Tenk på hvor fantastisk flott det blir å kunne cruise rundt i G igjen cool.gif Da går jobben så mye lettere en hvis du tenker på hvor mye jobb som MÅ gjöres...........

Bra att du bestemte deg for å beholde og reparere bilen biggrin.gif Tror du ville angret veldig hvis du hadde solgt den...... sad.gif
Er en flott G du har Wolf dribble.gif

Lykke til med skruingen!

#54 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 16 April 2008 - 19:27

I dag var det fint vær, så jeg la meg under bilen og smurte opp drivlinja for å i det minste å ha startet med noe. Hadde ellers bilen oppe på bukker og inspiserte bremserørene, og det ser ut som de som går ytterst ved bremsene foran må byttes, samt de som går bakover til bakenden av bilen hele veien.

Ellers skrudde jeg vekk dekselet som ligger utenpå bensinpumpa. Dekselet var egentlig bare en rusthaug og no use videre siden den bare hang og slang. Fikk sjekket at det ikke lekker fra bensinpumpa, men bør vel finne noe annet og mer elegant enn det dekselet.

Eksosanlegget har et digert hull akkurat der hvor det er et feste rett før den glir over bensintanken. Det ligger akkurat rett før der hvor det går litt oppover bak ved eksosanlegget. Der er det hull på størrelse med 3 fingerbredder og halve røret er i realiteten borte. Hva er det greieste her ? Egentlig skulle helst hele den bakerste delen vært byttet, siden den virket litt porøs ut rett rundt området hvor hullet er. Er det mulig å handle noe billige biltema saker og legge en slags klamme rundt ? Har hørt at det er litt pes å bytte den bakerste delen siden tanken må ned ?

Ellers blir neste oppdrag å tette igjen i området rundt mellomgirboksen ved speedometeruttaket. Det ser i grunn greit nok ut.

Etter det er det litt motor-saker på to-do listen, som innebærer bytte oljefilter og olje blant annet. Får se om alt blir tett rundt oljetrykksgiver og oljefilter. Det ser ut som det kanskje lekker litt der.

Har planer om å avfette hele understellet der hvor det er olje for å gjøre det skinnende rent for å se hvor det lekker. Har ellers spylt bilen under i dag.

Har i grunn slått meg at G'ene er sinnsykt tunge! Jeg har skrudd en del på en E-klasse hvor det bare var å jekke opp med hendene. Her måtte jeg nesten hoppe på stanga for at bilen skulle jekke seg opp tongue.gif

Men, det blir vel en tur til VTP for å skaffe deler. Trenger bremserør blant annet smile.gif

Er i det minste i gang smile.gif

Edited by tHaWuLf, 16 April 2008 - 22:21.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#55 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 16 April 2008 - 22:29

QUOTE(tHaWuLf @ 16 Apr 2008, 20:27) <{POST_SNAPBACK}>
I dag var det fint vær, så jeg la meg under bilen og smurte opp drivlinja for å i det minste å ha startet med noe. Hadde ellers bilen oppe på bukker og inspiserte bremserørene, og det ser ut som de som går ytterst ved bremsene foran må byttes, samt de som går bakover til bakenden av bilen hele veien.

Ellers skrudde jeg vekk dekselet som ligger utenpå bensinpumpa. Dekselet var egentlig bare en rusthaug og no use videre siden den bare hang og slang. Fikk sjekket at det ikke lekker fra bensinpumpa, men bør vel finne noe annet og mer elegant enn det dekselet.

Eksosanlegget har et digert hull akkurat der hvor det er et feste rett før den glir over bensintanken. Det ligger akkurat rett før der hvor det går litt oppover bak ved eksosanlegget. Der er det hull på størrelse med 3 fingerbredder og halve røret er i realiteten borte. Hva er det greieste her ? Egentlig skulle helst hele den bakerste delen vært byttet, siden den virket litt porøs ut rett rundt området hvor hullet er. Er det mulig å handle noe billige biltema saker og legge en slags klamme rundt ? Har hørt at det er litt pes å bytte den bakerste delen siden tanken må ned ?

Ellers blir neste oppdrag å tette igjen i området rundt mellomgirboksen ved speedometeruttaket. Det ser i grunn greit nok ut.

Etter det er det litt motor-saker på to-do listen, som innebærer bytte oljefilter og olje blant annet. Får se om alt blir tett rundt oljetrykksgiver og oljefilter. Det ser ut som det kanskje lekker litt der.

Har planer om å avfette hele understellet der hvor det er olje for å gjøre det skinnende rent for å se hvor det lekker. Har ellers spylt bilen under i dag.

Har i grunn slått meg at G'ene er sinnsykt tunge! Jeg har skrudd en del på en E-klasse hvor det bare var å jekke opp med hendene. Her måtte jeg nesten hoppe på stanga for at bilen skulle jekke seg opp tongue.gif

Men, det blir vel en tur til VTP for å skaffe deler. Trenger bremserør blant annet smile.gif

Er i det minste i gang smile.gif



Biltema har slike "klemmer" du legger rundt eksosen for å tette hull ja!

Du kan sleppe tanken braaaa langt ned på opphenget, så jeg tror nok ikke du får noen problem med og skifte bakerste del av eksosanlegget.

Bra du har skifta mening og bestemte deg for å fikse opp bilen! Jeg hadde selv girkassa havari på min idag, så jeg funderer veeeldig sterkt på å skifte kasse og legge bilen ut for salg nå. Er lei av å kjøre G en dag for å så tilbringe de neste fire dagene på å skru..

Edited by Lundblad, 16 April 2008 - 22:30.


#56 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 09:21

Eksos: Kjapt og enkelt, legg utblåset ut foran høyre bakhjul. Du slipper å stresse med tanken (hvis du ikke har hatt ned tanken de siste par åra kan du være sikker på at oppheng og bolter har rustet fast). Koster deg noen hundrelapper på Svendsen og da får du det sveiset. Helt problemfritt med mindre du kjører mye i utmark.
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#57 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 20:11

Dagens oppdatering:

Var hos VTP en tur i dag og handlet bremserør foran på hver side (mellom gummirør og kalipter), dvs, to stk rør på hver side foran og et bremserør på høyre side bak (høyre bak må byttes og venstre bak ser i grunn ok ut smile.gif ). Byttet i kveld begge bremserør på høyre side foran og den ene på venstre side. De "skrugreiene" på på enden av bremserørene tåler veldig lite, og det ene røret gikk i stykker og jeg fikk ikke skrudd inn den ene pga gjengene gikk i stykker. Må kjøpe et nytt. Fikk i allefall festet 3 av 4 rør i dag smile.gif

Handlet ellers 2 liter olje (GL4 til transferkassa) og en liten tube med noe klin som man kan lage en ny pakning til speedometeruttaket. Der ser det ut som det lekker der. Handlet også 4 liter GL5 til diffene, og fikk høre at hver diff skal ha 1.6 liter. Handlet ellers oljefilter til motoren. Fikk høre at 5W 50 var det rette for motoren min, og eventuelt en liten dose med et mirakelmiddel som skal fjerne ventillyder.

Det går i allefall fremover fremover smile.gif Hørte ellers om eksosanlegg, og det ser ikke ut som det bakerste stykket er så dyrt (1000kr?). Det fantes visst flere typer av det røret der (forskjellige dimensjoner ettersom om det er dieselmotor eller bensinmotor man har. Tror min skal ha 2 1/4" eventuelt), men måtte stille opp med rammenummer eller registreringsnummer for å finne ut nøyaktig den type som passer. Får se hva jeg gjør. Enten legger vi røret ut på siden, ellers spanderer jeg et nytt bakrør og senker ned tanken (om det lar seg gjøre).

Iver: VTP kunne fortelle hva "dunkelydene" er for noe når man drar i rattet hardt i fart og gjør unnamanøver. Det er foringen på "Panhardstaget", eller stabstag-foring. Fikk beskjed om å skru av stabstaget og ta det med bort. Foringen må presses på plass, og det kan være litt vrient å gjøre alene fikk jeg høre.

I morgen skal jeg til Rudskogen på banekjøring med kompisen, og da blir det en liten pause fra skruingen. Det blir nok gøy å kjøre fra seg litt der smile.gif Skal ta noen bilder av arbeidet fremover, så ser dere utviklingen smile.gif

Edited by tHaWuLf, 17 April 2008 - 20:24.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#58 joran

joran

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 20:38

Lykke til med jobben!!!! virker som du er motivert ! det er bra!
Vi er med deg i tankene biggrin.gif
Mvh
Jøran

#59 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 21:44

Unnskyld at jeg er negativ, men hvis du ikke en gang er i stand til å entre niplene på bremsrørene, synes jeg du skal holde deg langt unna komponenter som har med sikkerhet å gjøre!
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#60 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 22:37

QUOTE(Østerklev @ 17 Apr 2008, 22:44) <{POST_SNAPBACK}>
Unnskyld at jeg er negativ, men hvis du ikke en gang er i stand til å entre niplene på bremsrørene, synes jeg du skal holde deg langt unna komponenter som har med sikkerhet å gjøre!


Det var positive og oppløftende kommentarer. Takk skal du ha! rolleyes2.gif Det skjedde med den aller første. Den var litt treig å få inn den der, men alle bortsett fra den ene gled inn som ingenting.

Edited by tHaWuLf, 17 April 2008 - 22:39.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)