Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#21 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 16:33

QUOTE(jorgenbg @ 14 Dec 2007, 16:21) <{POST_SNAPBACK}>
Disse gamle bilene er nesten umulig å få helt tette. Første triks er å høyttrykksspyle bilen skikkelig under før eu. Litt svetting er lov.

Hvis det lekker olje mellom kasse og motor er det trolig motorolje som kommer ut. Det kommer gjennom simringen som sitter rundt veiva i bakkant. Den kan du bytte ved å ta ut kassa.


evt. bare ta ned bunnpanna som er 30 min skruing.
Trenger en 13 kopp å umbrako av str. 5 og 5.5. tetteringen er delt, så det går fint å bare dytte den opp på veiva smile.gif
Men det var kanskje snakk om å plukke ned kassa uansett..
Så ut som du å hadde lekasje fra tetteringene i front akslingen?
Resten er jo i og seg bare kos, alt man trenger er motivasjon!
Stå på, så blir det bra til slutt! Bilen er alt for fin til å vrakes!

#22 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 16:34

Det kan virke ut som motoren svetter mest av alt, men det så ikke ut til å være problemet på EU. Får ta en runde med en høyttrykkspyler om jeg kommer over en, men nå om vinteren i minus 7blir det en svær isklump under der om jeg prøver på noe sånt nå. Bunnpanna på automaten mener du ? Eller motor ? Jeg har heldigvis en Haynes verkstedsmanual til W123 her, og der står det ganske detaljert hvordan automaten plukkes ut smile.gif Ellers ser jeg fram til at en hyggelig venn her sender verkstedsmanualen til G'en biggrin.gif Ellers har jeg all tid i verden til å skru ser det ut som etter nyttår. Da blir bilen degradert til midlertidig lekestativ i hagen

Edited by tHaWuLf, 14 December 2007 - 16:40.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#23 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 16:39

QUOTE(tHaWuLf @ 14 Dec 2007, 16:34) <{POST_SNAPBACK}>
Det kan virke ut som motoren svetter mest av alt, men det så ikke ut til å være problemet på EU. Får ta en runde med en høyttrykkspyler om jeg kommer over en, men nå om vinteren i minus 7blir det en svær isklump under der om jeg prøver på noe sånt nå.


Hvor fra motoren svetter det da?

Og jeg snakker om bunnpanna til motoren.
Jeg skal skifte på min, siden det fosser ut olje fra ventilasjons røra til girkassa whistle.gif så jeg kan godt ta noen bilder så du får se, om du vil!

Edited by Lundblad, 14 December 2007 - 16:40.


#24 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 16:50

Helsyntetiske oljer bruker å være oppskriften på mye oljelekkasjer/svetting på disse bilene. Halvsyntetisk eller mineralolje og litt oftere oljeskift er en oppskrift som hjelper en del.

Johan-Kr
MB 300GD '86

#25 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 17:04

Jeg knipset 20 nye bilder nå, og kan ikke si noe annet enn at motoren svetter som en gris. Den kjører på helsyntetisk olje, og det kan kanskje være en idé å gå over til mineral eller halvsyntetisk? det er også noe ventiltikking jeg godt kunne vært foruten som er der veldig rundt 2500-3000 rpm, men lydløs ved 4000 rpm, og noe mindre ved 2000 rpm og under. Skal se om jeg får lagt ut nye bilder om litt. Knips gjerne bilder!

Edited by tHaWuLf, 14 December 2007 - 17:05.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#26 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 17:15

Jeg tror ikke gearkassa er problemet. Jeg tror det er motoren som har mest skyld i alt griset her, og transferkassa ser ikke så ille ut med mine statsviterøyne.










Er ikke helt sikker på hvor motoren svetter hen. Her kunne jeg trengt et par trente øyne for å finne det ut. Det er jo så Hel**** trangt og krumlete under der til å kunne studere motoren nøye. Det er uansett en veloljet maskin cool.gif

Edited by tHaWuLf, 14 December 2007 - 17:25.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#27 mercemann

mercemann

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 17:34

QUOTE(tHaWuLf @ 14 Dec 2007, 17:15) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg tror ikke gearkassa er problemet. Jeg tror det er motoren som har mest skyld i alt griset her, og transferkassa ser ikke så ille ut med mine statsviterøyne.








Er ikke helt sikker på hvor motoren svetter hen. Her kunne jeg trengt et par trente øyne for å finne det ut. Det er jo så Hel**** trangt og krumlete under der til å kunne studere motoren nøye. Det er uansett en veloljet maskin cool.gif


Første bud er real motor/understellsvask.
Så går du under å kikker en gang pr dag.
Mattis. Offroader og pirat....

#28 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 15 December 2007 - 00:48

Motor
Motoren din svetter ikke, det lekker jo! OM110 motoren er jo oftest tett, men lekkasjen kan komme fra
ventildekselpakningen, oljefilterhuset, oljetrykksmåler/senorer e.l. Skulle være en smal sak å gjøre rent
og bytte pakninger, kopperskiver m.m. Ventildekselskruene må ikke skrues for hardt til med ny pakning
og de må skrues jevnt/likt fast.

Girkasse
Parker alltid i oppoverbakke eller reduser oljenivået en stund før EU kontroll om simmeringen lekker.
Jeg regner med at OM110 har simmering, 617 motoren har Borgmann-ring som kun tetter når motoren
roterer. Manuell-kassene har en tappepluggen i bunnen av clutchhuset, ser ikke ut som det på automat,
sett evt. inn denne like før EU-kontroll.

På automatkassene er det oftest pakningen til bunnpanna som lekker, kjøp ny, gjør skikkelig rent,
monter! Jeg anbefaler Redline ATF (GL-4) til automatkassen, dyrere, men bedre (Best?). Mekonomen har dette.

Fordelerkasse
Fordelerkassen din ser grei ut, dvs jeg tror ikke simmeringene på utgående akslinger lekker.
Tappepluggen lekker, den må monteres med tettningsmiddel for rør, så blir det bra! Speedometeruttaket
ditt ser også ut til å lekke, her kan det være hva som helst, har hørt om feilmonteringer hvor olja skrus ut.
Tapp kassa for olje og demonter speedouttaket, skulle være en grei sak, og bytt pakninger mm.

Jeg vil anbefale Redline sine syntetiske oljer, igjen, Mekonomen selger disse, du må kanskje bestille?
Fordelerkassa tar 2,0 liter Redline MT-90 (75W-90 GL-4). Mercedes GW spesifikasjonene er 75W-80 GL-4.
Mekonomen, deres datablad og andre "eksperter" sier at du skal bruke MTL oljen på fordelerkassa,
glem det, det er feil! MTL er litt tynnere (75W-80 GL-4) og lavere enn MB spesifikasjonene, dessuten er
fordelerkassen din slitt så riktige og tykkeste oljen er best!

Generelt sett fører mineralsk olje til mindre svetting enn syntetisk olje på Mercedes G! Sånn er det!
Gode syntetiske oljer (som Redline) har endret oljene med additiver så de ikke mykner eldre type
pakninger, det holder kassa tett.

Det ser ut som om grease lekker fra knokkelhuset, nylonringene der er nok slitt.
Du kan jo etterfylle med universalgrease som holder vann og skitt ute.

Kjøper du Redline olje til differensialene skal du ha 75W-90 NS (GL-5, uten friksjonsadditiver).
Dette er en hypoidolje som tar opp skjærkreftene på hypoide differensialer. Du trenger 1,8 liter bak
og 1,4 liter framme.

Redline har bra servo-olje også (Syntetic ATF), husk å bytte servofilteret, en billig sak.
Redline brukes mye i racing, har ypperlige lav- og høy- temperaturegenskaper, korrsosjonsbeskyttelse
og de spiser ikke messingforinger eller synkronringer. Jeg bruker den selv etter å ha lest deres datablad
og fulgt med om erfaringer og anbefalinger på ulike GW-forum.

Pga de lave oljeskift intervallene på 617 diesel-motoren kjøper jeg billig olje fra Felleskjøpet, SUPER TURBO
D5 motorolje. Den er 32 kroner literen og leveres av Statoil. Om budsjettet er trangt har Felleskjøpet alle
oljene til GW. Pass bare på at flatetrykk-spesifikasjonene (gir GL-4 og diff. GL-5) er riktige for girkasse
og diff oljer så de ikke ødelegges. Redline har også hel-syntetisk grease (CV-2) som jeg ville brukt på
en hjullager, CV-ledd og kingboltlager jobb!

Jeg hadde tenkt å bytte kassene min (mest på gøy biggrin.gif ), så det kunne vært gøy å tatt tiden på dere? wink.gif
Joda, jeg klarer å rulle meg under bilen å hjelpe til med å løfte litt, men desember og januar og jo vinter-
måneder. Synd med disse dieselrørene, du kunne nesten reklamert, dette er en feil eller mangel iht.
kjøpsloven da man kan forvente at et slikt produkt skulle vart lengere. Prøv å få til en dialog!

Edited by Horch, 17 December 2007 - 23:29.


#29 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 15 December 2007 - 13:05

Jeg hadde ikke giddet konkurere på tid om jeg skulle bytte en automat- eller 5-trinnskasse og Horch en lett, hendig og liten 4-trinnskasse biggrin.gif

Ser ikke håpløst ut tHaWulf, vi tar en kikk på dette når jula blir rom! wink.gif

#30 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 15 December 2007 - 14:16

Tusen takk folkens biggrin.gif Litt av en analyse du greide å komme med ut i fra bildene der Horch wink.gif Jeg synes det var ille nok(kaldt) de minuttene jeg lå under bilen og knipset bilder, så tror ikke jeg setter i gang med en gang ihvertfall i denne kulden.

Jeg har en 1983 W123 300 TDT. Den bilen er nok på slutten av sin levetid(men motoren er helt nydelig!). Er kanskje ikke så mange deler jeg kan hente derfra, men kassa er vel lik? Kassa slurer inn i 3'de, men kanskje ikke unaturlig etter 280 k km. Jeg skal nok bruke tid på å få G-wagen i stand smile.gif Det er den beste måten å lære på å begynne et sted og jobbe seg igjennom. At ting er sliten på bilen er ikke unaturlig. Bilen har gått kanskje 5-6-700 000 og motoren er snart ferdig med sitt andre liv. Utrolig hvor lenge disse bilene holder. All hjelp jeg kan få her er genialt biggrin.gif Jeg har ikke kompetanse nok til mye av dette, slik at noen skrulystne karer hadde ikke vært å forakte ihvertfall til å komme i gang biggrin.gif Jeg har også en annen som har meldt sin interesse og har like lyst til å lære å skru som meg smile.gif

Bilen hadde egentlig fortjent en skikkelig motor cool.gif : http://www.finn.no/f...amp;WT.svl=Link

De rørene er noe herk ja. Disse skal nok reklameres på, siden disse ikke holder mål på norske veier. Fjellstad skal nok få så ørene flagrer.

Flotters Iver biggrin.gif

Edited by tHaWuLf, 15 December 2007 - 14:45.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#31 qwerty

qwerty

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 15 December 2007 - 15:09

Automaten på G W460 har, hvis jeg ikke husker feil, betegnelsen 720.1 som jeg mener å huske har avstamming fra W116 (S-klasse). W123 har etter det jeg har lest meg frem betegnelsen 722.1/3. Mener det er blitt nevnt på forumet tidligere at G kassene er noe kraftigere dimensjonert.
  • 99 Mercedes-Benz G500 LWB
  • 88 Mercedes-Benz 300GD SWB auto
  • 85 Mercedes-Benz 300GD STT LWB 5-trinns


#32 oborgen

oborgen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 295 Innlegg:

Posted 15 December 2007 - 18:32

Dette fikser du, skal vel mere til å knekke en g-al g-eier.
Bremserør og bremsene bak er grei skuring. Bremserør i kobber har jeg byttet selv på tidligere biler, du får kjøpt ferdige lengder. Ingen stor kostnad.
Ujevn bremsefordeling bak er en gjenganger på G-wagen med trommelbrems. Ta det opp og rens grundig, dette er grundig beskrevet i tidligere tråder.
Når det gjelder oljelekkasjene har du alt fått en del gode tips.
Felles for alt dette, er at du i utgangspunket ikke trenger noen nye dyre deler, men det kommer til å gå med en del timer, så det er bare å stå på ta tiden til hjelp.

Her selv hatt flere med siste eu-godkjenning dato i januar, så jeg har flere ganger ligget ute å skrudd i januar/februar det er ikke veldig gøy. Tipset mitt er å få tatt EU-kontrollen i aug/sept litt avhening når du har siste frist. Ikke vente til siste liten som vi har en tendens til å gjøre. Bortsett i fra en mye behagligere skrutemperatur kan det hende at noen av "feilene" som man får, ikke har dukket opp tidlig i den fire månders perioden som vi til å eu-godkjenne bilene våre på.
Bor også i Asker, mulig jeg kan bidra med litt hjelp.

#33 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 15 December 2007 - 19:13

Supert smile.gif Jeg skulle gjerne hatt noen innom som kunne peke, forklare og gi tips. Hadde vært kjekt om noen kunne antyde fremgangsmåter, hvor delene kan skaffes(typisk pakninger, simringer o.l) og hjelpe til om jeg virkelig driter meg ut og sliter med å få ting sammen. Vinteren hemmer litt for tiden, men jeg får vel skaffe meg en svær kjeledress eventuelt og noen feite hansker, så får man vel gjort noe. Jeg holder til bak Kiwi'en på Vettre for dere lokale(kan også kjøre hjem til dere som har lyst på litt frisk luft om noen vil titte nærmere smile.gif ) smile.gif Bilen er kjørbar ut desember, og så må jeg vinke adjø til skiltene. Jeg har heldigvis en fin gårdsplass hvor bilen kan stå.

Hva ville være det greieste å begynne med ? Jeg ser at kobberrør kan kjøpes på biltema til W123'en til en veldig billig penge(men de har ikke til g-wagen), men er det spesialrør man bruker laget til G-wagen(hvor er det greiest å skaffe dette?), eller er det standard rørstykker man kan bruke?

Edited by tHaWuLf, 15 December 2007 - 19:34.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#34 jorgenbg

jorgenbg

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 471 Innlegg:

Posted 15 December 2007 - 19:40

VTP i Asker har bremserør til grei pris. Ferdige lengder. Ellers koster ikke flense-sett rare kronene. Jeg kjøpte det, og da kan du kjøpe rør på rull. Det er veldig greit.
Jørgen

07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700

#35 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 25 December 2007 - 18:32

Det ser ut til at bilen har begynt å skjønne hva som er i ferd med å skje. Skulle bære ut setene i dag, siden den har en siste jobb å gjøre før den mister skiltene, og det er å kjøre et svært kjøleskap til fyllinga. Jeg trykket på sentrallås-fjernkontrollen, og ingenting skjedde. Batteriet viste seg å være flatt. Nå står den på lading, så får tro at jeg får sving på den igjen.

På fredag ender den sin foreløpige storhetstid(jeg skal også avskilte W123'en), og nå ut vinteren skal den stå under en nyinnkjøpt biltema presenning. Det vil altså stå to gamle avskiltede mercer på plassen, og det kommer til å ligne en bil-kirkegård. Skal til Tromsø og levere masteren, og jeg kjører så lite at det ikke lar seg rettferdiggjøre med over 3000kr i årsavgift + forsikring for 300'n jeg hadde tenkt å ta med. Hadde egentlig tenkt å avskilte den til sommeren om den da ikke passerer EU'en, men man får ikke tilbake halve årsavgiften, og det er idiotisk. Forstå det den som kan. Det skal være svindyrt å eie, men billig å bruke bil i dette landet. Ut i fra et miljø-perspektiv ser jeg heller ikke hvorfor man skal betale full årsavgift på en bil som knapt kjører noen få 1000 km i året. Bilene står ofte 2-3 uker i slengen likevel.

Ser fram til sommern. Da vil jeg nok ha olje på fingrene støtt mens jeg flyr rundt i kjeledressen smile.gif Har en feit manual å støtte meg på nå, men mangler vel noe verktøy. Blir nok noen turer til biltema. Får vel se å fikse 300'n også, og jeg tror det bare er å fikse opp på bremsene bak og bytte bremseklosser(pinnene gjennom kalipteren er rustet fast der som det var foran, så de må borres ut. Gjorde det foran i sommer + byttet støtdempere foran. Videre er den ene støtdemperen bak litt gåen. Oljeregulering er noe herk å fikse på, men tror jeg kan handle nye bakdempere hos huggern), så er den også fit for fight. Girkassa roter litt mellom 2 og 3'de, men får se hva jeg får til smile.gif Ellers blir det bare å brette opp skjorteermene og la det stå til smile.gif

Edited by tHaWuLf, 25 December 2007 - 22:49.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#36 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 25 December 2007 - 22:47

Batteriet hadde kortsluttet. Jeg tror nesten bilen min har tanker og følelser... smile.gif Skal trøste den med et nytt batteri til jul smile.gif

Edited by tHaWuLf, 25 December 2007 - 22:47.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#37 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 25 December 2007 - 23:29

Følsomme saker, står en liten rød som føler seg noe forbigått i garasjen her også. Du får sende meg en PM om du vil vi skal ta en titt på den før fredagen!

#38 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 26 December 2007 - 07:09

Når du er ferdig med reparasjoner under bilen bør du ta deg tid til å sprøyte over understell med et lag med olje. Fortsett å gjøre det en gang i året og du slipper rustne bremserør o.l.. Funker utmerket og er etterhvert blitt obligatorisk på mine biler med årlig dusj. Eneste jeg vet om som holder rust i sjakk med mindre du har ork til å sandblåse og tectylere annet hvert år.

nielsa
290GD

#39 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 27 December 2007 - 16:30

Nå ser det ut som jeg kanskje får en "date" med Iver for en liten bilinspeksjon i kveld eller i morgen(om han har tid). Hvis det er flere i Asker og Bærum som har lyst på en bil-tur og/eller glane litt i dag eller i morgen, så skrik ut biggrin.gif Flere kloke hoder, jo bedre. Iver ser sikkert det meste får vi håpe på smile.gif På fredag forsvinner skiltene.. dry.gif

Edited by tHaWuLf, 27 December 2007 - 16:34.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#40 oborgen

oborgen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 295 Innlegg:

Posted 27 December 2007 - 18:49

QUOTE(tHaWuLf @ 27 Dec 2007, 16:30) <{POST_SNAPBACK}>
Nå ser det ut som jeg kanskje får en "date" med Iver for en liten bilinspeksjon i kveld eller i morgen(om han har tid). Hvis det er flere i Asker og Bærum som har lyst på en bil-tur og/eller glane litt i dag eller i morgen, så skrik ut biggrin.gif Flere kloke hoder, jo bedre. Iver ser sikkert det meste får vi håpe på smile.gif På fredag forsvinner skiltene.. dry.gif


Har du noe nærmere tidspunkt, mulig jeg rekker bortom en tur.