MotorMotoren din svetter ikke, det lekker jo! OM110 motoren er jo oftest tett, men lekkasjen kan komme fra
ventildekselpakningen, oljefilterhuset, oljetrykksmåler/senorer e.l. Skulle være en smal sak å gjøre rent
og bytte pakninger, kopperskiver m.m. Ventildekselskruene må ikke skrues for hardt til med ny pakning
og de må skrues jevnt/likt fast.
GirkasseParker alltid i oppoverbakke eller reduser oljenivået en stund før EU kontroll om simmeringen lekker.
Jeg regner med at OM110 har simmering, 617 motoren har Borgmann-ring som kun tetter når motoren
roterer. Manuell-kassene har en tappepluggen i bunnen av clutchhuset, ser ikke ut som det på automat,
sett evt. inn denne like før EU-kontroll.
På automatkassene er det oftest pakningen til bunnpanna som lekker, kjøp ny, gjør skikkelig rent,
monter! Jeg anbefaler Redline ATF (GL-4) til automatkassen, dyrere, men bedre (Best?). Mekonomen har dette.
FordelerkasseFordelerkassen din ser grei ut, dvs jeg tror ikke simmeringene på utgående akslinger lekker.
Tappepluggen lekker, den må monteres med tettningsmiddel for rør, så blir det bra! Speedometeruttaket
ditt ser også ut til å lekke, her kan det være hva som helst, har hørt om feilmonteringer hvor olja skrus ut.
Tapp kassa for olje og demonter speedouttaket, skulle være en grei sak, og bytt pakninger mm.
Jeg vil anbefale Redline sine syntetiske oljer, igjen, Mekonomen selger disse, du må kanskje bestille?
Fordelerkassa tar 2,0 liter Redline MT-90 (75W-90 GL-4). Mercedes GW spesifikasjonene er 75W-80 GL-4.
Mekonomen, deres datablad og andre "eksperter" sier at du skal bruke MTL oljen på fordelerkassa,
glem det, det er feil! MTL er litt tynnere (75W-80 GL-4) og lavere enn MB spesifikasjonene, dessuten er
fordelerkassen din slitt så riktige og tykkeste oljen er best!
Generelt sett fører mineralsk olje til mindre svetting enn syntetisk olje på Mercedes G! Sånn er det!
Gode syntetiske oljer (som Redline) har endret oljene med additiver så de ikke mykner eldre type
pakninger, det holder kassa tett.
Det ser ut som om grease lekker fra knokkelhuset, nylonringene der er nok slitt.
Du kan jo etterfylle med universalgrease som holder vann og skitt ute.
Kjøper du Redline olje til differensialene skal du ha 75W-90 NS (GL-5, uten friksjonsadditiver).
Dette er en hypoidolje som tar opp skjærkreftene på hypoide differensialer. Du trenger 1,8 liter bak
og 1,4 liter framme.
Redline har bra servo-olje også (Syntetic ATF), husk å bytte servofilteret, en billig sak.
Redline brukes mye i racing, har ypperlige lav- og høy- temperaturegenskaper, korrsosjonsbeskyttelse
og de spiser ikke messingforinger eller synkronringer. Jeg bruker den selv etter å ha lest deres datablad
og fulgt med om erfaringer og anbefalinger på ulike GW-forum.
Pga de lave oljeskift intervallene på 617 diesel-motoren kjøper jeg billig olje fra Felleskjøpet, SUPER TURBO
D5 motorolje. Den er 32 kroner literen og leveres av Statoil. Om budsjettet er trangt har Felleskjøpet alle
oljene til GW. Pass bare på at flatetrykk-spesifikasjonene (gir GL-4 og diff. GL-5) er riktige for girkasse
og diff oljer så de ikke ødelegges. Redline har også hel-syntetisk grease (CV-2) som jeg ville brukt på
en hjullager, CV-ledd og kingboltlager jobb!
Jeg hadde tenkt å bytte kassene min (mest på gøy
), så det kunne vært gøy å tatt tiden på dere?
Joda, jeg klarer å rulle meg under bilen å hjelpe til med å løfte litt, men desember og januar og jo vinter-
måneder. Synd med disse dieselrørene, du kunne nesten reklamert, dette er en feil eller mangel iht.
kjøpsloven da man kan forvente at et slikt produkt skulle vart lengere. Prøv å få til en dialog!
Edited by Horch, 17 December 2007 - 23:29.