#61
Posted 17 April 2008 - 22:39
Ettersom det ser ut som du har slurvet med dette kan det gå flere oljeskift før du blir kvitt tikkingen,
om det lar seg gjøre.
Enig med Østerklev, hold deg unna bremsene om du ikke fikser bremserørgjenger på ruste og skitne deler.
Du klarer deg sikkert i GW'en i en gitt situasjon, men vil ta med mange Fiat'er, uthus, løer, campingvogner,
grillterasser og barnevogner før bilen stopper...
#62
Posted 17 April 2008 - 22:45
Jeg gjentar at en av de gjengene på bremserøret røk ( de er litt treige, og det var ikke lett å kjenne om den fikk tak eller ikke så jeg dro til forsiktig med skiftenøkkelen og det var nok), men alle andre gikk knirkefritt. Det er bare å sette inn en ny en, og det burde gå fint. Jeg er ingen mekaniker av yrke, og det er dessuten en første gang for alle. Bilen skal testes mye under trygge omstendigheter (med kvalifisert testpersonell) før jeg slenger skilter på den og bruker den på offentlig vei . Jeg har mistet bremsene for flere år siden, og vet hva det er for noe. Da var det rustet hull.
Positive og konstruktive innlegg mottas derimot med takk fremover
Edited by tHaWuLf, 17 April 2008 - 22:59.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#63
Posted 17 April 2008 - 23:05
Edit:
Ventiltikking fjernes med å bytte oljefilter ved HVERT oljeskift, iht Mercedes service krav.
Ettersom det ser ut som om noen
Edited by Horch, 17 April 2008 - 23:20.
#64
Posted 18 April 2008 - 01:52
Edit:
Ventiltikking fjernes med å bytte oljefilter ved HVERT oljeskift, iht Mercedes service krav.
Ettersom det ser ut som om noen
Oljefilter er handlet inn og motorolje skal byttes. Det står på programmet Har planer om å bytte det meste som er av oljer på kjerra
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#65
Posted 18 April 2008 - 09:15
Var hos VTP en tur i dag og handlet bremserør foran på hver side (mellom gummirør og kalipter), dvs, to stk rør på hver side foran og et bremserør på høyre side bak (høyre bak må byttes og venstre bak ser i grunn ok ut ). Byttet i kveld begge bremserør på høyre side foran og den ene på venstre side. De "skrugreiene" på på enden av bremserørene tåler veldig lite, og det ene røret gikk i stykker og jeg fikk ikke skrudd inn den ene pga gjengene gikk i stykker. Må kjøpe et nytt. Fikk i allefall festet 3 av 4 rør i dag
Handlet ellers 2 liter olje (GL4 til transferkassa) og en liten tube med noe klin som man kan lage en ny pakning til speedometeruttaket. Der ser det ut som det lekker der. Handlet også 4 liter GL5 til diffene, og fikk høre at hver diff skal ha 1.6 liter. Handlet ellers oljefilter til motoren. Fikk høre at 5W 50 var det rette for motoren min, og eventuelt en liten dose med et mirakelmiddel som skal fjerne ventillyder.
Det går i allefall fremover fremover Hørte ellers om eksosanlegg, og det ser ikke ut som det bakerste stykket er så dyrt (1000kr?). Det fantes visst flere typer av det røret der (forskjellige dimensjoner ettersom om det er dieselmotor eller bensinmotor man har. Tror min skal ha 2 1/4" eventuelt), men måtte stille opp med rammenummer eller registreringsnummer for å finne ut nøyaktig den type som passer. Får se hva jeg gjør. Enten legger vi røret ut på siden, ellers spanderer jeg et nytt bakrør og senker ned tanken (om det lar seg gjøre).
Iver: VTP kunne fortelle hva "dunkelydene" er for noe når man drar i rattet hardt i fart og gjør unnamanøver. Det er foringen på "Panhardstaget", eller stabstag-foring. Fikk beskjed om å skru av stabstaget og ta det med bort. Foringen må presses på plass, og det kan være litt vrient å gjøre alene fikk jeg høre.
I morgen skal jeg til Rudskogen på banekjøring med kompisen, og da blir det en liten pause fra skruingen. Det blir nok gøy å kjøre fra seg litt der Skal ta noen bilder av arbeidet fremover, så ser dere utviklingen
Stabstags foringene er en lek..
Bruk silikonspray og press de på eller skjær et hakk i den og bare brett den rundt staget.
Jobben tar 5 min etter du har skrudd ned staget.
Enig med deg forresten. Bremserør og lignende koplinger er no dritt. Tok selv gjengene på en oljekjøler pga jeg ikke hadde helt rett vinkel på røret når det skulle inn
Edited by Lundblad, 18 April 2008 - 09:18.
#66
Posted 18 April 2008 - 14:26
Bruk silikonspray og press de på eller skjær et hakk i den og bare brett den rundt staget.
Jobben tar 5 min etter du har skrudd ned staget.
Enig med deg forresten. Bremserør og lignende koplinger er no dritt. Tok selv gjengene på en oljekjøler pga jeg ikke hadde helt rett vinkel på røret når det skulle inn
Er panhardstagforingen som er gåen på bilen... Den er IKKE enkel å bytte uten presse.
#67
Posted 19 April 2008 - 17:50
Bremser fortsetter jeg med til uken. Tenkte jeg skulle skifte olje på diffene og mellomgirboksen. Etter å ha tenkt litt rundt hvordan det er lettest å fylle på olje, lurer jeg på om jeg bruker en oljepumpe fra biltema og pumper det inn rett og slett Den er ellers tørst på olje gitt. Jeg kjørte på 8.5 liter olje, og da havnet nivået midt på måleren. Etter å ha startet motoren og surret litt var den nede på minimum. Får gi den litt mer olje til uka
Etter å ha hatt hodet under bilen en god stund, tror jeg ikke den egentlig lekker noe som helst, men har en del oljesvetting som jeg tror jeg kan få bort ved å avfette alt under en dag. Det ser heller ikke ut som speedometeruttaket lekker noe heller. Jeg tror jeg bare må gnikke og gni litt under for å få ting til å skinne igjen
PS (beklager terminologien): Jeg så noe pussig akkurat der hvor automaten og motoren møtes. Midt under ser det ut som det mangler en "mutter" eller hva den saken heter som skal skrus inn av samme type som oljeuttaket ved bunnpanna. Der er det rett og slett et åpent hull rett inn og det er gjenger der hvor jeg antar at det skal sitte noe. Jeg antar at det skal skrus inn en sak der, for rett ved siden av er det en tilsvarende "mutter" til som er skrudd inn. Et lite mysterium hvor den har blitt av.
Edited by tHaWuLf, 19 April 2008 - 17:56.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#68
Posted 19 April 2008 - 20:46
EX: 88 300GD STT 33"
Nøtterøy / Vestfold
#69
Posted 19 April 2008 - 23:11
Edited by Østerklev, 19 April 2008 - 23:15.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#70
Posted 19 April 2008 - 23:55
Hvem har sagt noe om at jeg har entret gjenger skjevt ? Ikke jeg i allefall. Jeg skrudde den rett inn, og gjengene var treige rett og slett og den på bremserøret slet seg. Gjengene i kalipteren er av et helt annet kaliber enn de jeg forsøkte å skru inn (bremserøret), der sistnevnte er myke som smør. Dessuten er gjengene alt entret korrekt med nytt bremserør på den siden du prater om. Jeg er ferdig med den siden, og holder på med venstre side nå. Prøv i det minste å få faktagrunnlaget ditt rett før du uttaler deg.
Blir alt bare tull og tøys, gjør jeg ting om igjen (formålet er å lære å skru - primært. Det er en gammel bil som er lite verdt uansett). Bilen vil bli testet grundig og lenge på flatmark og alle forhåndsregler vil bli tatt. Skulle ting ikke være i orden med bremsene, bytter jeg ut alt og får andre til å gjøre det. Er ikke så naiv og dum som du antyder. Bilen har status som lekestativ for meg på gårdsplassen, men den vil nok til slutt komme i den stand den bør være om alt går slik jeg har planer om. Det kan derimot ta lang tid.
Hele hensikten med å gjøre alt selv er å lære, så derfor gjør jeg alt selv. Det meste jeg gjør på den over mitt hode - med vilje, og man må våge seg på glattisen for at ting skal gå fremover. Man må gjøre for å lære Jeg kommer ikke til å sende den ut på veien før jeg vet at alt er i orden (og inspisert), og jeg har ikke dårlig tid. Bilen brukte å stå flere uker i slengen da den var i drift, og jeg er ikke avhengig av den. Du trenger ikke å bekymre deg over min bil, så jeg foreslår at du bryr deg mer om dine egne saker enn mine. Har du enda problemer med det jeg driver med, bør du ta noen beroligende tabletter og ta en prat med legen din.
Edited by tHaWuLf, 20 April 2008 - 01:25.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#71
Posted 20 April 2008 - 22:54
Mitt syn er at det er galt å drive med ting en ikke har kompetanse på, når dette kan medføre at du setter andres liv og helse i fare. Det forbeholder jeg meg faktisk retten til å mene.
Trådens tittel impliserer at formålet ditt er å få bilen på veien, og da må jeg forutsette at arbeidet ditt har dette som mål.
Gud vet hvorfor jeg kaster bort tiden min på dette, jeg hadde det helt fint i de månedene jeg ikke var aktiv i dette forumet:-)
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#72
Posted 20 April 2008 - 23:41
Edited by tHaWuLf, 20 April 2008 - 23:55.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#73
Posted 21 April 2008 - 07:45
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#74
Posted 21 April 2008 - 18:36
Det virker ut til å være noelunde tørt inni der, men ikke godt å si siden hele området rundt pluggen er griset til at oljesvette, men det virket ut til å være tørt inni der da jeg stakk lillefingeren inn Får se om jeg kommer over en plugg slik at jeg kan tette den igjen. Slikt kan vel og skaffes hos VTP (som er like i nærheten) som jeg ikke kan rose nok for å være en flott butikk med flinke og hjelpevillige folk
Har ellers i dag skaffet mer av de mye omtalte bremserørene og byttet olje i begge diffene og transferkassa. Oljepumpa fra biltema gjorde susen Ser ikke fram til jobben med å bytte rørene som går til høyre framhjul under radiatoren og opp på begge sider i motorrommet. Det ser veldig tidkrevende ut og plundrete, ved siden av å være trangt. Menmen, hiver meg over den jobben en dag Ellers ser det ut som panhardstagforingen og mutterne i begge ender av den blir tunge å få av. Jeg har ikke prøvd meg på den, men tenker at jeg må bruke den lengste skralla jeg har og hoppe på den
PS: Eksosrøret bak ser nesten ut som jeg kunne fått ut og byttet uten å senke tanken. Tanken er forøvrig rimelig ny og det ser kurant ut å få den litt ned om det trengs
Edited by tHaWuLf, 21 April 2008 - 19:17.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#75
Posted 21 April 2008 - 19:47
Mye Zalo og skrustikke hjelper godt!
mht. eksos, må du nok slippe tanken et stykke ned, og da kan det hende boltene til drabandene ryker. I så fall er det enkelt å sveise på passe lange biter av gjengestag, så holder de en stund til.
Edited by Østerklev, 21 April 2008 - 19:50.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#76
Posted 24 April 2008 - 19:49
PS: Tror jeg fant svaret selv, men blir ikke klok på bildet siden det ser litt ulikt ut hos meg...:
http://72.167.155.99...G...item&tid=32
Edited by tHaWuLf, 24 April 2008 - 20:03.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#77
Posted 24 April 2008 - 20:28
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#78
Posted 24 April 2008 - 23:31
Edited by tHaWuLf, 25 April 2008 - 00:16.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#79
Posted 25 April 2008 - 07:00
#80
Posted 29 April 2008 - 14:57
Videre må selve røret som går ned til tanken byttes. Det har vært litt smålekasjer i det området der. Tanken så ganske fin ut, til tross for at den er 9 år gammel. Den er litt rusten i bunn, men det kan vel fikses. Lurer rett og slett på om jeg skal gå for en plasttank og gjøre det litt ordentlig slik at det holder en stund. Dekselet som holder tanken på plass er rusten og bør byttes ut. Ellers bør i grunn begge "stroppene" byttes, og den ene røk faktisk tvert av da jeg skrudde den av.
Lufterørene så i grunn greie ut, så tror alt det holder. Området rundt bensinfilteret har vært preget av lekasjer, så jeg tror jeg bytter ut alt der oppe og bytter noen rør. Gummirøret ut fra pumpa så veldig fint ut, men det som gikk i retur (?) så ikke så pent ut, og må byttes.
Må ellers få tak i en eksosløsning. Det enkleste virker ut som å være å handle et vanlig eksosanlegg over tanken hos VTP og montere noen skvettlapper bak på bilen, slik at ting holder seg bedre. Skal man ha sideeksosløsning, må det nok gjøres noe med lyddemperen som sitter ganske langt bak.
Ellers er nytt bremserør på høyre side montert, og noe lurt må gjøres med "Gummibuffer" - saken på venstre side samt bytte fjær. Det er relativt rustent rundt i den regionen hvor gummiklumpen sitter, men får prøve å feste en ny en på et vis. Fjæren på venstre side er av en annen type enn høyre, og er litt kortere. Får vel handle noe nytt hos VTP, slik at bilen står i vater Ganske irriterende å se at cambern er ganske mye mer negativ på venstre side og avstanden fra dekk til skjerm kortere på venstre side enn på høyre side.
Edited by tHaWuLf, 29 April 2008 - 18:33.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)