Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#61 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 22:39

Ventiltikking fjernes med å bytte oljefilter ved HVERT oljeskift, iht Mercedes service krav.
Ettersom det ser ut som du har slurvet med dette kan det gå flere oljeskift før du blir kvitt tikkingen,
om det lar seg gjøre.

Enig med Østerklev, hold deg unna bremsene om du ikke fikser bremserørgjenger på ruste og skitne deler.
Du klarer deg sikkert i GW'en i en gitt situasjon, men vil ta med mange Fiat'er, uthus, løer, campingvogner,
grillterasser og barnevogner før bilen stopper...

#62 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 22:45

Dere bør roe dere ned og ikke være fordømmende. For det første har bilen alltid vært hos Fjellstad på service hvert år (alle 9 årene vi har hatt den) og det er ikke jeg som har slurvet her i gården med oljefilter og vedlikehold. Dessuten er det absolutt ikke mye ventiltikking, men noe. Mer tullete kommentarer bør dere holde dere for gode til å komme med. Har dere ikke bedre å komme med, og kun er ute etter å dyrke eget ego, hold dere unna.

Jeg gjentar at en av de gjengene på bremserøret røk ( de er litt treige, og det var ikke lett å kjenne om den fikk tak eller ikke så jeg dro til forsiktig med skiftenøkkelen og det var nok), men alle andre gikk knirkefritt. Det er bare å sette inn en ny en, og det burde gå fint. Jeg er ingen mekaniker av yrke, og det er dessuten en første gang for alle. Bilen skal testes mye under trygge omstendigheter (med kvalifisert testpersonell) før jeg slenger skilter på den og bruker den på offentlig vei . Jeg har mistet bremsene for flere år siden, og vet hva det er for noe. Da var det rustet hull.

Positive og konstruktive innlegg mottas derimot med takk fremover smile.gif

Edited by tHaWuLf, 17 April 2008 - 22:59.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#63 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 23:05

OK, jeg har roet meg ned, sad.gif

Edit:
Ventiltikking fjernes med å bytte oljefilter ved HVERT oljeskift, iht Mercedes service krav.
Ettersom det ser ut som om noen du har slurvet med dette kan det gå flere oljeskift før du blir kvitt tikkingen, om det lar seg gjøre.

Edited by Horch, 17 April 2008 - 23:20.


#64 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 01:52

QUOTE(Horch @ 18 Apr 2008, 00:05) <{POST_SNAPBACK}>
OK, jeg har roet meg ned, sad.gif

Edit:
Ventiltikking fjernes med å bytte oljefilter ved HVERT oljeskift, iht Mercedes service krav.
Ettersom det ser ut som om noen du har slurvet med dette kan det gå flere oljeskift før du blir kvitt tikkingen, om det lar seg gjøre.


Oljefilter er handlet inn og motorolje skal byttes. Det står på programmet smile.gif Har planer om å bytte det meste som er av oljer på kjerra smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#65 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 09:15

QUOTE(tHaWuLf @ 17 Apr 2008, 21:11) <{POST_SNAPBACK}>
Dagens oppdatering:

Var hos VTP en tur i dag og handlet bremserør foran på hver side (mellom gummirør og kalipter), dvs, to stk rør på hver side foran og et bremserør på høyre side bak (høyre bak må byttes og venstre bak ser i grunn ok ut smile.gif ). Byttet i kveld begge bremserør på høyre side foran og den ene på venstre side. De "skrugreiene" på på enden av bremserørene tåler veldig lite, og det ene røret gikk i stykker og jeg fikk ikke skrudd inn den ene pga gjengene gikk i stykker. Må kjøpe et nytt. Fikk i allefall festet 3 av 4 rør i dag smile.gif

Handlet ellers 2 liter olje (GL4 til transferkassa) og en liten tube med noe klin som man kan lage en ny pakning til speedometeruttaket. Der ser det ut som det lekker der. Handlet også 4 liter GL5 til diffene, og fikk høre at hver diff skal ha 1.6 liter. Handlet ellers oljefilter til motoren. Fikk høre at 5W 50 var det rette for motoren min, og eventuelt en liten dose med et mirakelmiddel som skal fjerne ventillyder.

Det går i allefall fremover fremover smile.gif Hørte ellers om eksosanlegg, og det ser ikke ut som det bakerste stykket er så dyrt (1000kr?). Det fantes visst flere typer av det røret der (forskjellige dimensjoner ettersom om det er dieselmotor eller bensinmotor man har. Tror min skal ha 2 1/4" eventuelt), men måtte stille opp med rammenummer eller registreringsnummer for å finne ut nøyaktig den type som passer. Får se hva jeg gjør. Enten legger vi røret ut på siden, ellers spanderer jeg et nytt bakrør og senker ned tanken (om det lar seg gjøre).

Iver: VTP kunne fortelle hva "dunkelydene" er for noe når man drar i rattet hardt i fart og gjør unnamanøver. Det er foringen på "Panhardstaget", eller stabstag-foring. Fikk beskjed om å skru av stabstaget og ta det med bort. Foringen må presses på plass, og det kan være litt vrient å gjøre alene fikk jeg høre.

I morgen skal jeg til Rudskogen på banekjøring med kompisen, og da blir det en liten pause fra skruingen. Det blir nok gøy å kjøre fra seg litt der smile.gif Skal ta noen bilder av arbeidet fremover, så ser dere utviklingen smile.gif



Stabstags foringene er en lek..
Bruk silikonspray og press de på eller skjær et hakk i den og bare brett den rundt staget.
Jobben tar 5 min etter du har skrudd ned staget.

Enig med deg forresten. Bremserør og lignende koplinger er no dritt. Tok selv gjengene på en oljekjøler pga jeg ikke hadde helt rett vinkel på røret når det skulle inn whistle.gif

Edited by Lundblad, 18 April 2008 - 09:18.


#66 mercemann

mercemann

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 14:26

QUOTE(Lundblad @ 18 Apr 2008, 09:15) <{POST_SNAPBACK}>
Stabstags foringene er en lek..
Bruk silikonspray og press de på eller skjær et hakk i den og bare brett den rundt staget.
Jobben tar 5 min etter du har skrudd ned staget.

Enig med deg forresten. Bremserør og lignende koplinger er no dritt. Tok selv gjengene på en oljekjøler pga jeg ikke hadde helt rett vinkel på røret når det skulle inn whistle.gif


Er panhardstagforingen som er gåen på bilen... Den er IKKE enkel å bytte uten presse.
Mattis. Offroader og pirat....

#67 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 19 April 2008 - 17:50

Til alle som har sovet dårlig om nettene pga mistanke om gammel og skitten olje og filter: Bilen har nå fått montert nytt filter og skiftet olje. Den maler som en katt, og ventillydene var egentlig ikke til å høre verken før eller etter bytte (merkest mest mens man kjører i visse turtall) smile.gif Oljefilteret ser ut til å ha blitt montert riktig og det lekker ikke noe sted.

Bremser fortsetter jeg med til uken. Tenkte jeg skulle skifte olje på diffene og mellomgirboksen. Etter å ha tenkt litt rundt hvordan det er lettest å fylle på olje, lurer jeg på om jeg bruker en oljepumpe fra biltema og pumper det inn rett og slett smile.gif Den er ellers tørst på olje gitt. Jeg kjørte på 8.5 liter olje, og da havnet nivået midt på måleren. Etter å ha startet motoren og surret litt var den nede på minimum. Får gi den litt mer olje til uka smile.gif

Etter å ha hatt hodet under bilen en god stund, tror jeg ikke den egentlig lekker noe som helst, men har en del oljesvetting som jeg tror jeg kan få bort ved å avfette alt under en dag. Det ser heller ikke ut som speedometeruttaket lekker noe heller. Jeg tror jeg bare må gnikke og gni litt under for å få ting til å skinne igjen smile.gif

PS (beklager terminologien): Jeg så noe pussig akkurat der hvor automaten og motoren møtes. Midt under ser det ut som det mangler en "mutter" eller hva den saken heter som skal skrus inn av samme type som oljeuttaket ved bunnpanna. Der er det rett og slett et åpent hull rett inn og det er gjenger der hvor jeg antar at det skal sitte noe. Jeg antar at det skal skrus inn en sak der, for rett ved siden av er det en tilsvarende "mutter" til som er skrudd inn. Et lite mysterium hvor den har blitt av.

Edited by tHaWuLf, 19 April 2008 - 17:56.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#68 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 19 April 2008 - 20:46

Mutteren som mangler er nok bunnpluggen til dreneringa i "clutch-huset" på automatkassa di. Den trenger du ikke å stresse for å få på plass med mindre du skal vade. Ser det tørt ut inni der? Du kan evt. plugge den og la den stå slik et par måneder for så å åpne igjen. Hvis det renner ut olje så har du lekkasje ;-)
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#69 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 19 April 2008 - 23:11

Jeg behøver ikke roe meg ned, og jeg mener ikke å henge ut noen. Det var derimot på sin plass å minne om at en bør holde seg innenfor sin kapasitet når en gjør arbeid på såpass viktige sikkerhetssystemer som bremser. Jeg har ikke til hensikt å redegjøre for alle skrekkscenarier, men feilaktig montering av bremserør kan faktisk få deg opp i farlige situasjoner. Gjengene der du entret skjevt er sannsynligvis skadet, og det vil by på problemer å få entret nippelen på det nye røret korrekt. Her kan det oppstå en mindre lekkasje som ikke avsløres under prøvekjøring, men som senere kan få uventede følger. Håper jeg ikke er i veien for deg når det skjer!

Edited by Østerklev, 19 April 2008 - 23:15.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#70 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 19 April 2008 - 23:55

QUOTE(Østerklev @ 20 Apr 2008, 00:11) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg behøver ikke roe meg ned, og jeg mener ikke å henge ut noen. Det var derimot på sin plass å minne om at en bør holde seg innenfor sin kapasitet når en gjør arbeid på såpass viktige sikkerhetssystemer som bremser. Jeg har ikke til hensikt å redegjøre for alle skrekkscenarier, men feilaktig montering av bremserør kan faktisk få deg opp i farlige situasjoner. Gjengene der du entret skjevt er sannsynligvis skadet, og det vil by på problemer å få entret nippelen på det nye røret korrekt. Her kan det oppstå en mindre lekkasje som ikke avsløres under prøvekjøring, men som senere kan få uventede følger. Håper jeg ikke er i veien for deg når det skjer!


Hvem har sagt noe om at jeg har entret gjenger skjevt ? Ikke jeg i allefall. Jeg skrudde den rett inn, og gjengene var treige rett og slett og den på bremserøret slet seg. Gjengene i kalipteren er av et helt annet kaliber enn de jeg forsøkte å skru inn (bremserøret), der sistnevnte er myke som smør. Dessuten er gjengene alt entret korrekt med nytt bremserør på den siden du prater om. Jeg er ferdig med den siden, og holder på med venstre side nå. Prøv i det minste å få faktagrunnlaget ditt rett før du uttaler deg.

Blir alt bare tull og tøys, gjør jeg ting om igjen (formålet er å lære å skru - primært. Det er en gammel bil som er lite verdt uansett). Bilen vil bli testet grundig og lenge på flatmark og alle forhåndsregler vil bli tatt. Skulle ting ikke være i orden med bremsene, bytter jeg ut alt og får andre til å gjøre det. Er ikke så naiv og dum som du antyder. Bilen har status som lekestativ for meg på gårdsplassen, men den vil nok til slutt komme i den stand den bør være om alt går slik jeg har planer om. Det kan derimot ta lang tid.

Hele hensikten med å gjøre alt selv er å lære, så derfor gjør jeg alt selv. Det meste jeg gjør på den over mitt hode - med vilje, og man må våge seg på glattisen for at ting skal gå fremover. Man må gjøre for å lære smile.gif Jeg kommer ikke til å sende den ut på veien før jeg vet at alt er i orden (og inspisert), og jeg har ikke dårlig tid. Bilen brukte å stå flere uker i slengen da den var i drift, og jeg er ikke avhengig av den. Du trenger ikke å bekymre deg over min bil, så jeg foreslår at du bryr deg mer om dine egne saker enn mine. Har du enda problemer med det jeg driver med, bør du ta noen beroligende tabletter og ta en prat med legen din.

Edited by tHaWuLf, 20 April 2008 - 01:25.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#71 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 20 April 2008 - 22:54

Nå begynner dette å likne sjikane fra din side. Jeg kom med en betimelig advarsel om at man bør holde seg unna ting man ikke behersker, spesielt når det handler om så vesentlige ting som bremser. Å antyde at jeg har problemer med min mentale helse og trenger legehjelp etter en slik uttalelse, er å trekke ting litt vel langt.

Mitt syn er at det er galt å drive med ting en ikke har kompetanse på, når dette kan medføre at du setter andres liv og helse i fare. Det forbeholder jeg meg faktisk retten til å mene.

Trådens tittel impliserer at formålet ditt er å få bilen på veien, og da må jeg forutsette at arbeidet ditt har dette som mål.

Gud vet hvorfor jeg kaster bort tiden min på dette, jeg hadde det helt fint i de månedene jeg ikke var aktiv i dette forumet:-)
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#72 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 20 April 2008 - 23:41

Jeg tar dine råd med meg, selvsagt. Det er noe med tonen din som ikke faller i god jord her i dine tidligere post's: Du høster hva du sår. Det er også forskjell på å gi gode råd og gni det inn. Jeg har et forslag: Shake hands, så glemmer vi alt. Bremser er et for dumt tema til å hisse seg opp over. Forumet trenger ressurspersoner som deg, så ikke la dette komme i veien smile.gif

Edited by tHaWuLf, 20 April 2008 - 23:55.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#73 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 07:45

Dette var mer konstruktivt, kamerat. Enig - shake hands:-)
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#74 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 18:36

QUOTE(Tjærand @ 19 Apr 2008, 21:46) <{POST_SNAPBACK}>
Mutteren som mangler er nok bunnpluggen til dreneringa i "clutch-huset" på automatkassa di. Den trenger du ikke å stresse for å få på plass med mindre du skal vade. Ser det tørt ut inni der? Du kan evt. plugge den og la den stå slik et par måneder for så å åpne igjen. Hvis det renner ut olje så har du lekkasje ;-)


Det virker ut til å være noelunde tørt inni der, men ikke godt å si siden hele området rundt pluggen er griset til at oljesvette, men det virket ut til å være tørt inni der da jeg stakk lillefingeren inn smile.gif Får se om jeg kommer over en plugg slik at jeg kan tette den igjen. Slikt kan vel og skaffes hos VTP (som er like i nærheten) som jeg ikke kan rose nok for å være en flott butikk med flinke og hjelpevillige folk smile.gif

Har ellers i dag skaffet mer av de mye omtalte bremserørene og byttet olje i begge diffene og transferkassa. Oljepumpa fra biltema gjorde susen smile.gif Ser ikke fram til jobben med å bytte rørene som går til høyre framhjul under radiatoren og opp på begge sider i motorrommet. Det ser veldig tidkrevende ut og plundrete, ved siden av å være trangt. Menmen, hiver meg over den jobben en dag smile.gif Ellers ser det ut som panhardstagforingen og mutterne i begge ender av den blir tunge å få av. Jeg har ikke prøvd meg på den, men tenker at jeg må bruke den lengste skralla jeg har og hoppe på den tongue.gif

PS: Eksosrøret bak ser nesten ut som jeg kunne fått ut og byttet uten å senke tanken. Tanken er forøvrig rimelig ny og det ser kurant ut å få den litt ned om det trengs smile.gif

Edited by tHaWuLf, 21 April 2008 - 19:17.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#75 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 19:47

QUOTE(mercemann @ 18 Apr 2008, 14:26) <{POST_SNAPBACK}>
Er panhardstagforingen som er gåen på bilen... Den er IKKE enkel å bytte uten presse.


Mye Zalo og skrustikke hjelper godt!

mht. eksos, må du nok slippe tanken et stykke ned, og da kan det hende boltene til drabandene ryker. I så fall er det enkelt å sveise på passe lange biter av gjengestag, så holder de en stund til.

Edited by Østerklev, 21 April 2008 - 19:50.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#76 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 24 April 2008 - 19:49

Er det noen som vet hvordan jeg "tjuvkobler" bensinpumpa slik at den pumper i lenger enn 2 sekunder når jeg vrir om tenninga ? Jeg skal tømme tanken og har hørt om en måte jeg kan få den til å gå og gå, uten at jeg kommer på det... smile.gif

PS: Tror jeg fant svaret selv, men blir ikke klok på bildet siden det ser litt ulikt ut hos meg...:

http://72.167.155.99...G...item&tid=32

smile.gif

Edited by tHaWuLf, 24 April 2008 - 20:03.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#77 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 24 April 2008 - 20:28

Er det ikke bunnplugg i tanken din, da?
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#78 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 24 April 2008 - 23:31

Jepp, det er bunnplugg i tanken, men jeg har ikke stor nok umbraco. Jeg kunne brukt bunnpluggen, men lettere å dosere ettersom hva slags kanner jeg har med pumpa. Tipper det er 35 liter i tanken. Men, prøver å koble batteri rett på pumpa senere en dag smile.gif

Edited by tHaWuLf, 25 April 2008 - 00:16.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#79 christiant

christiant

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 25 April 2008 - 07:00

Jeg løfta ned tanken med bensin i vha en jekk. Jeg tok først av båndene som holder tanken og så tok jeg av luftinga som er på toppen. Kobla så av ledningene på pumpa og slangen helt borte ved filteret. På min så er alt av lufting og bensinslanger/rør morknet så dette må byttes. På min tank så er det tre forhøyninger, mellom de så er det lufting. Dette er koblet sammen vha t-ledd. Dette hadde også rusta, og BOS skulle ha 3-400 kr for dette hvis jeg ikke husker helt feil. Det er forskjellige diameter på rørene på t-leddet noe som gjør at ingen andre kan skaffe dette. Ente opp med at jeg kjøpte noen luftfittings på biltema og lagde et litt voksent t-ledd. Har ikke montert tanken enda men tror det kan funke.

#80 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 29 April 2008 - 14:57

Takk for den smile.gif Jeg har nå demontert tanken og bakre delen av eksosanlegget, og det er ting og tang som må gjøres. Påfyllingshullet er rustent og har en liten sprekk akkurat der hvor man fyller på. Der må det gjøres noe, og det ser bytteferdig ut. Det ville kanskje vært en god ide å bytte ut hele hjørnet til påfylling på siden ?? Det er nå jeg kunne ønske jeg kunne sveising osv, for det er vel noe som ikke er så greit for en menigmann.

Videre må selve røret som går ned til tanken byttes. Det har vært litt smålekasjer i det området der. Tanken så ganske fin ut, til tross for at den er 9 år gammel. Den er litt rusten i bunn, men det kan vel fikses. Lurer rett og slett på om jeg skal gå for en plasttank og gjøre det litt ordentlig slik at det holder en stund. Dekselet som holder tanken på plass er rusten og bør byttes ut. Ellers bør i grunn begge "stroppene" byttes, og den ene røk faktisk tvert av da jeg skrudde den av.

Lufterørene så i grunn greie ut, så tror alt det holder. Området rundt bensinfilteret har vært preget av lekasjer, så jeg tror jeg bytter ut alt der oppe og bytter noen rør. Gummirøret ut fra pumpa så veldig fint ut, men det som gikk i retur (?) så ikke så pent ut, og må byttes.

Må ellers få tak i en eksosløsning. Det enkleste virker ut som å være å handle et vanlig eksosanlegg over tanken hos VTP og montere noen skvettlapper bak på bilen, slik at ting holder seg bedre. Skal man ha sideeksosløsning, må det nok gjøres noe med lyddemperen som sitter ganske langt bak.

Ellers er nytt bremserør på høyre side montert, og noe lurt må gjøres med "Gummibuffer" - saken på venstre side samt bytte fjær. Det er relativt rustent rundt i den regionen hvor gummiklumpen sitter, men får prøve å feste en ny en på et vis. Fjæren på venstre side er av en annen type enn høyre, og er litt kortere. Får vel handle noe nytt hos VTP, slik at bilen står i vater tongue.gif Ganske irriterende å se at cambern er ganske mye mer negativ på venstre side og avstanden fra dekk til skjerm kortere på venstre side enn på høyre side.

Edited by tHaWuLf, 29 April 2008 - 18:33.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)