#81
Posted 30 April 2008 - 22:32
Plasttank er definitivt best, men frykelig dyrt, og du må da også bytte armaturen i tanken. (Giver, suge - og retur fittings.) Tanken kan sveises, og du kan forsegle den innvendig med Bill Hirsch gas tank sealer. Da holder den i mange år til. Bytt ut stålrørene fra tanken til filteret med plastrør når du først eri gang, disse vil før eller senere ruste i filler. Dropp å bygge om til sidepåfylling inntil du er god på å sveise og tilpasse deler. Det er ingen jobb for amatører. Brukt påfyllingsstuss finnes evt. her.
Gummibufferen i fjæra skal hindre at den komprimeres for mye. Det kan tenkes det er dette som har hendt ettersom det er på den siden bilen henger ned. Begge fjærene må byttes til samme type. Her er det en del å evlge mellom ettersom du prioriteserer komfort eller tøft utseende, framkommelighet osv.
du må fjerne fjæra og sveise inn ny/reparere fjærskåla, der også gummikukken er festet.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#82
Posted 30 April 2008 - 23:57
Det som virker mest trøblete er det som har med den fjærskåla å gjøre. Det tar nok bra med tid før jeg er ferdig, men jeg har ingen planer om å gi meg. Helvete fryser til is før jeg gir opp G'en
Edited by tHaWuLf, 01 May 2008 - 00:11.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#83
Posted 01 May 2008 - 09:06
Hva slags forum ER dette egentlig??
Tom Ivar
AKA "kofferthue".
#84
Posted 02 May 2008 - 05:28
Var ikke klar over at du hadde bensinbil, her er hodet programmert for diesel. Da må du har trykkslange fra pumpa og fram, glem plastrør der.
Når du skriver påfyllingshullet, mener du da rørstussen fra tanklokket og ned til gummislangen, eller tenker du på karosseriplata rundt?
Tom Ivar: Du har litt for livlig fantasi;-)
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#85
Posted 02 May 2008 - 09:13
vasket med lynol, så la jeg en jevn remse med karosseritetningsmasse 2 cm fra kanten rundt hele plata.
Remsen ble bygget opp i 2-3 runder med tetningsmasse og jevnet ut med finger, så tørket så den ble hard.
Nå dette ble montert fungerer dette som en pakning slik at vann, salt, sand og stein ikke legger seg
mellom plata og tanken. Etterpå montering måtte jeg lappe på tettingen, så malte jeg over med tectyl.
Ble veldig bra.
#86
Posted 02 May 2008 - 10:38
vasket med lynol, så la jeg en jevn remse med karosseritetningsmasse 2 cm fra kanten rundt hele plata.
Remsen ble bygget opp i 2-3 runder med tetningsmasse og jevnet ut med finger, så tørket så den ble hard.
Nå dette ble montert fungerer dette som en pakning slik at vann, salt, sand og stein ikke legger seg
mellom plata og tanken. Etterpå montering måtte jeg lappe på tettingen, så malte jeg over med tectyl.
Ble veldig bra.
Du risikerer kondens i luftlomma mellom tanken og plata, selv om du unngår inntrenging av søle og sand/skitt. Jeg tror mer på å fylle mellomrommet med tykk understellsmasse.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#87
Posted 02 May 2008 - 14:35
Tom Ivar: Du har litt for livlig fantasi;-)
Jeg tenker på rørstussen fra tanklokket og ned til gummislangen (må også ha en ny gummislange, siden denne var lekk og lite å ta vare på). Den er i bunn og grunn rusten og det er en sprekk i den rundt halvveis som går i retning høyre på tvers. Går det an å bytte rørstuss, eller det smartest å pusse denne fri for rust og kjøre noe stålsparkel eller noe av samme type jeg bruker til å sparkle karosseriet med ?
PS: Sveising blir nevnt så mange ganger her etter hvert, at jeg snart må gå til anskaffelse av et sveiseapparat og lære meg kunsten
vasket med lynol, så la jeg en jevn remse med karosseritetningsmasse 2 cm fra kanten rundt hele plata.
Remsen ble bygget opp i 2-3 runder med tetningsmasse og jevnet ut med finger, så tørket så den ble hard.
Nå dette ble montert fungerer dette som en pakning slik at vann, salt, sand og stein ikke legger seg
mellom plata og tanken. Etterpå montering måtte jeg lappe på tettingen, så malte jeg over med tectyl.
Ble veldig bra.
Takk for tips. Det jeg tenkte på var å pusse ned all rusten under tanken. Det ser ut som den var kledd med noe plast-aktig som er veldig tynt denne tanken på undersiden. Planen er å pusse den ned til stålet og behandle den på samme måten som jeg gjør når jeg fikser sidene av karosseriet bak. Har faktisk kommet over noe takrennemaling (svart), som jeg tidligere har brukt på skjermene bak. Denne har vært på i flere år uten at noe rust har greid å trenge igjennom (lurer på hva dette er laget av, men det er saker). Lurer på om jeg kliner inn tanken med det samme. Det høres litt reodor felgen ut kanskje, men så lenge rusten holdes vekk, er jeg fornøyd. Tanken er i allefall fullt brukbar har jeg kommet til.
Den platen under Får jeg pusse ned og muligens sparkle og gjøre hel og fin, for deretter å gjøre noe på samme måten som tanken under. Jeg får se når jeg får pusset litt på tingene og se.
Edited by tHaWuLf, 02 May 2008 - 14:29.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#88
Posted 02 May 2008 - 15:53
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#89
Posted 02 May 2008 - 20:29
Ellers fikk jeg tak i ny "gummikuuk" hos VTP i dag, sammen med nye "stropper" for tanken. Ellers hadde de brukte plater til å ha under tanken fra gamle militære G'er. Den jeg har tror jeg har sett sine bedre dager, så tar nok turen bort dit igjen og handler brukt, sammen med et eksosanlegg som bare er å bolte på nå. Videre hadde de fine fjærer der borte som var av en "progressiv" sort som de anbefalte sterkt. Det er mulig at det er en slik en jeg har på høyre side, mens den på venstre side er av en annen type. Det ender vel med at jeg handler 2 stk. Ellers styrer jeg noe jævlig med å få av fjærene med "fjærklemmer"(to plater med en lang bolt igjennom med mutter i hver ende, men tror jeg trenger noe annet gitt), men det er jammen ikke lett å komprimere nok til tross for at jeg først jekker akslingen til maks kompresjon for så å slippe den helt. Hva slags verktøy bruker folket?
Ellers hadde de ekstra "fjærskål-stykker" som jeg kan sveise på. Det ser ut som jeg må lære meg å sveise gitt. I bunn av fjæra ser det ikke så pent ut heller, og det er på en måte hull der også, slik at "gummikuuken" delvis kan gå igjennom "gulvet". Et eller annet må gjøres der.
Men, jeg river stadig vekk gammelt driit. Returrøret fra bensintrykks-regulatoren var bare en rustent stykke rør som ikke var å samle på. Her finner jeg vel det jeg trenger på biltema. Ellers fikk jeg tips om å gå over akslingene med stålbørste og male dem opp igjen for å gjøre det pent under der. Foreløpig vinner ikke understellet mitt noen skjønnhetskonkurranser, men tenkte jeg skulle fikse litt opp på den estetiske biten også
Edited by tHaWuLf, 02 May 2008 - 21:23.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#90
Posted 03 May 2008 - 07:47
Biltema har ikke plastrør for bensin. Jeg har i flere diametere, mål diam. og lengde, så kan jeg sende deg. Ikke så dyre greiene, i alle fall mye billigere enn gummislange eller kopperrør.
Å male litt er ingen dum ide. Det blir lettere å få vekk møkka siden, og malingen beskytter mot rust. Anbefaler Bengalac med 20 - 30% Owatrol i første strøket, ren Bengalac i toppstrøket. Owatrolen trenger ned i rusten og forsegler den.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#91
Posted 03 May 2008 - 08:29
TLF. 93457656
Nissan Navara Fjallasport 03mod.
#92
Posted 06 May 2008 - 12:48
Jeg satte den ned på hjulene bak i går, og i dag så jeg at olje hadde lekket ut av trommelen nederst på venstre side bak (på en side jeg ikke har byttet bremserør på), som siden hadde rent ned på felgen og litt nedover gummien. Det er ikke snakk om store mengder. Hva kan det være ? Den har stått på bukk i noen uker nå. Er det vanlig ? Sannsynlig at det er bremseveske eller er det noe fra diffen tro ?
Ellers får jeg komme tilbake til dim på påfyllingsstussen og alt det andre. Jeg har lyst til å rive bort ekstratanken. Ser ikke vitsen med det greiene der Ellers får jeg sette meg inn i sveising i mellomtiden
Edited by tHaWuLf, 06 May 2008 - 12:51.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#93
Posted 06 May 2008 - 15:40
Ellers fikk jeg tak i ny "gummikuuk" hos VTP i dag, sammen med nye "stropper" for tanken. Ellers hadde de brukte plater til å ha under tanken fra gamle militære G'er. Den jeg har tror jeg har sett sine bedre dager, så tar nok turen bort dit igjen og handler brukt, sammen med et eksosanlegg som bare er å bolte på nå. Videre hadde de fine fjærer der borte som var av en "progressiv" sort som de anbefalte sterkt. Det er mulig at det er en slik en jeg har på høyre side, mens den på venstre side er av en annen type. Det ender vel med at jeg handler 2 stk. Ellers styrer jeg noe jævlig med å få av fjærene med "fjærklemmer"(to plater med en lang bolt igjennom med mutter i hver ende, men tror jeg trenger noe annet gitt), men det er jammen ikke lett å komprimere nok til tross for at jeg først jekker akslingen til maks kompresjon for så å slippe den helt. Hva slags verktøy bruker folket?
Ellers hadde de ekstra "fjærskål-stykker" som jeg kan sveise på. Det ser ut som jeg må lære meg å sveise gitt. I bunn av fjæra ser det ikke så pent ut heller, og det er på en måte hull der også, slik at "gummikuuken" delvis kan gå igjennom "gulvet". Et eller annet må gjøres der.
Men, jeg river stadig vekk gammelt driit. Returrøret fra bensintrykks-regulatoren var bare en rustent stykke rør som ikke var å samle på. Her finner jeg vel det jeg trenger på biltema. Ellers fikk jeg tips om å gå over akslingene med stålbørste og male dem opp igjen for å gjøre det pent under der. Foreløpig vinner ikke understellet mitt noen skjønnhetskonkurranser, men tenkte jeg skulle fikse litt opp på den estetiske biten også
For å bytte fjær løsner du på bremseslanger, sperreslanger og ledninger. Skru løs demperen og jekk opp bilen på ramma. Da kommer akslingen såpass ned at det er bare å ta ut fjæra å sette inn en ny. Hvis akslingen mot formodning ikke skulle komme langt nok ned så er det bare å løsne litt på mutrene til bærearmene der de er festet til ramma.
#94
Posted 26 May 2008 - 14:34
Hva skyldes dette ? Er det normalt ? Det virker ut som det skjer etter at jeg har jekket opp bilen og setter den på hjulene igjen. Kan det være olje fra diffen som lekker ut gjennom akslingen?
Apropos bremser fikk jeg et kjerringråd hos VTP for alle som sliter med ujevn bremsekraft bak, og det er å laste opp bilen til max bak og ta seg en tur på grusen og bremse til trommelene gløder omtrent. Det pleide visst å gjøre susen. Det er et stykke til jeg er dit, men skal prøves
Ellers har jeg revet ut ekstratanken og skal i gang med å pusse ned tanken til stålet under og kjøre på litt takrennemaling. Har kommet over noe heftige saker jeg har brukt på fangeren bak som aldri har gitt etter for rusten. Tipper den duger her og. Ellers må ny påfyllingsstuss på plass Nytt eksosanlegg må på plass, men der er planen å gå for et nytt rør fra VTP over tanken. Det virker billigst og mest smooth. Nytt bensinfilter (skaffes hos VTP) og utbytting av noen rør her og der må også til, men tipper jeg finner det jeg trenger hos biltema.
Ellers kjenner jeg en som er rå med sveiseapparatet, så får skaffe en ny rammedel på toppen av fjæra fra VTP, slik at en ny gummibuffer lar seg feste. Dette er den største jobben av alt.
Er glad i 125 cc scooteren min Den bruker jeg til og fra VTP når jeg skaffer deler På tide å slenge skilter på W123'en snart når større deler skal hentes
Edited by tHaWuLf, 26 May 2008 - 14:59.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#95
Posted 26 May 2008 - 19:13
Ellers er det deilig å skru G for tiden, siden været er så fint
Edited by tHaWuLf, 26 May 2008 - 19:22.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#96
Posted 26 May 2008 - 21:12
på diffen og strippe armen i max stilling. Uansett er ikke dette metoden som anbefales, men å gjøre
grunnjustering riktig, finjustering, så bremse kraftig forover OG BAKOVER flere (min. 5) for å aktivere
automatjusterer for fremre og bakre bremsebånd. Tror jeg skal gi VTP en update før de leverer for mye
feilinfo på dette?
#97
Posted 26 May 2008 - 23:20
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#98
Posted 26 May 2008 - 23:31
#99
Posted 26 May 2008 - 23:42
Edited by Horch, 26 May 2008 - 23:54.
#100
Posted 27 May 2008 - 12:54