Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#121 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 02 August 2008 - 16:41

Mercedes' hvitmerkede fjærer er kjent for å være temmelig stive....

#122 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 02 August 2008 - 16:54

En kjapp måling får det til å se ut som det er 8-9 cm heving i forhold til de andre fjærene jeg hadde smile.gif Det er rundt 22 cm klaring mellom skjerm og dekk nå bak, mens det er 13-14 cm mellom dekk og skjerm foran. Det var omtrent det samme bak før smile.gif Hjulene ser ut til å være omtrent 29" eller deromkring, så kanskje 32 blir bra smile.gif

Edited by tHaWuLf, 02 August 2008 - 17:13.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#123 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 09 August 2008 - 20:03

Har nå rukket å skjære bort halve fjærfestet med vinkelslipern, men fant ut at jeg trenger en del biltema-blader for å få skjært bort alt. Det gikk rimelig glatt å skjære i den, men brukte 2 billige biltema-blader på å komme halvveis.

Har ellers montert tanken og koblet på alle slanger unntatt bensin (og den mellom tanken og påfyllingsstussen som jeg mangler. Dette har VTP), men mangler en mutter for den ene av de nye tankstroppene, men det finner jeg nok snart bare jeg roter i verktøykassa smile.gif

Jeg monterte også nytt bremserør på venstre side bak og luftet bakbremsene. Jeg trakk ned lastkjenneren-staget (knukket) for å få olje ut til bremsesylindrene. Skal montere det nye lastkjennerstaget snart smile.gif

Nå er det neste på planen å få tak i nye blader til vinkelslipern og kutte bort resten. Jeg står med dress, briller, maske og horn i panna når jeg holder på så gnistregnet spruter, men ser fram til å få på det nye fine fjærfestet jeg har fått tak i. De gnistene er ganske hissige å bli truffet fra, så prøver å dekke meg til maksimalt. Ellers lukter det sinnsykt stål/jern av hele bilen etter all den kuttingen, og det har blitt et slags merkelig sotlag av et slag rundt på akslingen jeg får spyle bort smile.gif

Ellers hadde en fra VTP sett bildene av bilen, og mente at den ville bli rimelig level igjen når jeg får satt på det andre hjulet, men kan godt tenkes noen større hjul kommer på likevel biggrin.gif

Edited by tHaWuLf, 11 August 2008 - 13:35.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#124 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 29 August 2008 - 14:13

Finn en feil!



Det må litt finkutting til for at den nye delen skal gli pent på. Har stått med halvhjelm, militærjakke, "luftfilter" på munn, mc-hansker og kuttet så gnistregnet står, men det har endelig gitt resultater uten at jeg har ødelagt alt for mye. Det er litt tricky den siste biten pga plass, men med litt mer finarbeid, burde den nye delen gli fint på smile.gif



smile.gif Ellers smisker jeg med alle jeg vet om som kan noe om sveising og/eller har sveiseapparat, men det er mer motiverende å skru ting sammen enn å ødelegge biggrin.gif

Edited by tHaWuLf, 29 August 2008 - 14:15.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#125 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 30 August 2008 - 08:14

Ser bra ut tHaWuLf smile.gif

Skikkelig kosejobb du holder på med tongue.gif

#126 1987 MB 300 GD Turbo

1987 MB 300 GD Turbo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 30 November 2008 - 09:00

QUOTE(tHaWuLf @ 29 Aug 2008, 15:13) <{POST_SNAPBACK}>
Finn en feil!



Det må litt finkutting til for at den nye delen skal gli pent på. Har stått med halvhjelm, militærjakke, "luftfilter" på munn, mc-hansker og kuttet så gnistregnet står, men det har endelig gitt resultater uten at jeg har ødelagt alt for mye. Det er litt tricky den siste biten pga plass, men med litt mer finarbeid, burde den nye delen gli fint på smile.gif



smile.gif Ellers smisker jeg med alle jeg vet om som kan noe om sveising og/eller har sveiseapparat, men det er mer motiverende å skru ting sammen enn å ødelegge biggrin.gif


Hvordan går det med ferdigstillingen,snart på veien? Vært stille lenge....
Axsor

#127 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 December 2008 - 15:19

Hei du. Jepp, arbeidet har stanset opp litt, og det gjenstår denne helvetes sveisingen jeg ikke har hatt mot til å sette i gang med. Det gjenstår å sveise på den biten, så jeg må finne noen som gidder å gjøre det mot en billig penge. Tipper bilen står over vinteren. Ellers er bilen et landemerke ute på gårdsplassen som sikkert dukker opp på Google Earth om det ikke skjer noe mer.

Det som gjenstår er:

- Sveise på nytt fjærfeste
- Ny gummirørledning mellom påfyllingsstussen og tanken
- På med bensinpumpa og koble til nye rør
- Bytte bensinfilteret og muligens noen ledninger rundt der som ikke ser så bra ut
- Bytte venstre hjørne bak, og muligens også høyre.

Mvh Martin

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#128 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 30 December 2008 - 18:45

Hvis du fortsatt går å lurer på dette med dekk dimensjon, kan du se på min. Dette er 33 tommere og ca 40 mm heving. Er godt enig med gutta som sier at man må opp i 35 tommer eller mer, før G`n kommer til sin rett. Men jeg har ikke nok motor . . . . . Går som en bøtte møkk med orginal 300 sugediesel.

Bytter begge hjørnene bak nå i jula. På venstre side måtte jeg bygge opp hele stolpen, som hengselet til bakdøra er festet i. Det gikk greit, men det tok tid. Det går med zinkspray, tech 7, rusthemmende maling i 3 lag og 4 bokser med bodymasse, før jeg er klar til å lakke utvendig. For å ikke snakke om platebiter og diverse dimensjoner av stålprofiler, samt meter på meter med sveisetråd.
Men gled deg til resultatet. Det blir bare sååååå mye bedre bakfra.

http://www.offroad.n...-a10824-Nye.JPG

Håper linken fungerer.

Godt jobba. Stå på videre.
oops!?!


#129 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 30 December 2008 - 20:22

Kanskje litt OT, men du har ikke tilfeldigvis noe TUV-papirer på den kufangern? Det er vel egentlig en original MB-fanger, ikke sant?

#130 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 January 2009 - 03:54

Jeg har ikke TUV-papirer, og det finnes heller ikke. Fangeren er ikke orginal i den forstand at den er noe som Mercedes har utrustet bilene med, men er mer noe som har blitt solgt her i landet i stor skala. Tror trikset heller er å demontere fangeren til EU-kontrollen, og så skru det på igjen etterpå.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#131 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 June 2009 - 16:41

Er det noen som vet om bensinrøret fra bensinpumpa skal inn i filteret, eller skal det inn i det røret som ligger rett ved siden av ? Min logiske sans sier at pumpa skal rett på filteret (som siden går igjennom trykkregulatoren(?) som ligger rett over filteret igjen og videre til motoren), og så skal returen fra det andre røret tilbake i tanken. Stemmer dette ?Grunnen til at jeg lurer, er at jeg nesten synes å huske det var koblet motsatt da jeg rev ting fra hverandre.

PS: Et helvetes slit å få ting til å bli tett. Jeg tror jeg må på med doble klammer eller noe sånt, for det spruter lett alle veier når jeg fyrer i gang pumpa ut fra første skjøt etter pumpa. Ellers er mye gjort med bilen, men nå gjenstår det å sveise på fjærfestet, så blir det bra. Sliter dog med å få tak i sveiser. Er det noen med sveiseapparat her på forumet som bor i Asker og kunne påtatt seg en slik jobb? Det er kun det som gjenstår nå nesten, i allefall for å få bilen til å rulle og gå igjen : )

Mvh Martin Ellingsen

Edited by tHaWuLf, 05 June 2009 - 16:42.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#132 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 05 June 2009 - 20:08

Lite spm. Den mercestjerna du har på panseret. Er det noe originalt? ER det bare jeg som synes den ikke passer spesielt godt inn?

#133 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 June 2009 - 20:24

EDIT: Fikk løst problemet. Det var bare å koble bensinpumpa gjennom filteret osv, så fikk startet opp bilen for første gang i dag på ca et år! biggrin.gif Det var deilig å høre den brumme glad og fornøyd igjen! Men, jeg får det ikke til å bli tett, selv med doble klemmer, så må finne ut et eller annet.

Stjerna på panseret er orginal den såvidt jeg vet, men bilen er "blinga" opp en del hos Fjellstad, så kan godt være ettermontert. Men, personlig synes jeg stjerna gjør seg bra : ) Den falt av i vinter pga snø på panseret, og da var jeg raskt oppe med å montere den igjen : ) Men, smaken er som baken. Selv liker jeg også speilene foldet ut til siden. Jeg liker looken på bilen egentlig, selv om det er mye jobb å gjøre før den er så pen jeg vil ha den : ) Men, nå som jeg fikk høre motorlyd i dag, så har jeg fått masse motivasjon. Nå gjenstår en annen jobb med å bytte bremserør foran under radiatoren osv. Hvordan pleier dere å gjøre det? Tar dere av radiatoren, eller holder det med å ta av dekselet under foran?

Edited by tHaWuLf, 05 June 2009 - 20:38.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#134 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 16 December 2009 - 16:16

Endelig er bilen omtrent ferdig. Den mistet skiltene årsskiftet 2007-2008 hvor denne tråden ble laget (13. des 2007) . Listen på EU-kontrollen var lang som et vondt år, men etter å ha skiftet fjærfeste bak på venstre side, ny eksos, nye bremserør, byttet bensinrør, påfyllingsstuss (og fjernet den tullete ekstratanken), fjernet kufanger, byttet fjærer, byttet hovedbremsesylinder, byttet "bremsestempel-sak" bak i trommelene+++ er den nesten klar : ) Den står i sjappa til Bjørn like ved VTP, og de har gjort en del av sveisearbeidet, blant annet fjærfestet og nye hengsler til døra bak, hvor det måtte sveises på nye fester. Ellers er det byttet et hjørne. Jeg har gjort mesteparten selv ute på gårdsplassen, men akkurat det siste fikk de ta seg av. EU-kontroll ble gjort i dag, det som gjenstår er bare lastkjenneren bak som sitter dønn fast. Men, etter nyttår får bilen skiltene igjen! Jeg har klart meg fram til nå med en W123 300 TDT som jeg har greid å fikse opp, så har hatt noe å kjøre med, men har hatt trøbbel i det siste med luft som kommer inn i drivstoffsystemet og stopper hele bilen. Jeg har nå byttet alle drivstoffrør ved motoren, og skal bytte en simring på toppen av hovedfilteret i selve bolten, og ellers bytte rør mellom dysene. Men dette er kun en sommerbil, så snart kommer g-wagen igjen i tjeneste : ) Den har vært familiens hjertebarn i 10-11 år.





Det som gjenstår nå er noen issues med at lakken er ganske dårlig, så mulig jeg må spandere på den en lakkering. Burde i allefall det. Hvor er det billigst å gjøre slikt? Polen? Sverige ? Hvor mye koster det? Annet som bør gjøres er å fylle på fett i knokkelhuset og muligens bytte pakning. Jeg synes det kommer ut litt for mye fett der. Panhardstag-foringen bør byttes, men ingen krise med mindre man unngår river hardt i rattet og tar krappe unnamanøvre (hører da et "klunk"), og ellers er toppakningen muligens gåen. Det kommer litt lufttrykk i kjøleveske-slangen ut fra motoren, og det ser litt mistenksomt ut ved pakning rundt bakerste sylinder. Men dette er ting vi får se på etter hvert. En annen ting er at jeg ønsker meg en ny kufanger som er lik den jeg har, men som EU'en ikke godkjenner. Problemet er at min kufanger er litt for rusten, så den er ikke særlig pen å sette på. Kanskje jeg finner en pent brukt en smile.gif Sånt er bare å slenge på etter EU'en : )Snart får den skilt i allefall, over nyttår biggrin.gif

Edited by tHaWuLf, 16 December 2009 - 16:25.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#135 Joar Martinsen

Joar Martinsen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 269 Innlegg:

Posted 16 December 2009 - 17:38

QUOTE(tHaWuLf @ 29 Aug 2008, 14:13) <{POST_SNAPBACK}>



Oida... dette har vel vi snakket om Roar? hehe

Sliter med samme problemet på min G.

#136 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 16 December 2009 - 18:29

QUOTE(Joar Martinsen @ 16 Dec 2009, 17:38) <{POST_SNAPBACK}>
Oida... dette har vel vi snakket om Roar? hehe

Sliter med samme problemet på min G.



Jepp, det har vi, Joar.

Men vi tar den etter EU kontrollen. Samtidig med bodyliften. Da har vi ett hav av plass i forhold til å ta det med karosseriet på plass. Det kan vel du bekrefte, Tha wolf?

Får ta en "quick fix" før EU, Joar.

Gøy å se denne tråden bli levende igjen.
oops!?!


#137 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 16 December 2009 - 18:57

Det er ingen problem å fikse fjærfestet med karosseriet på plass : ) Det er litt trangt å kutte ut alt sammen, og litt slitsomt akkurat innerst. Jeg brukte vinkelsliper og litt forskjellige verktøy for å få det til. Da jeg fraktet bilen til dit jeg skulle sveise den, så stroppet jeg faktisk fast fjærfestet til festet sitt, og brukte en haug med 500 kg stropper som i praksis holdt vekten (fra fjæra) fremfor fjærfestet, og tok bilen på henger til sveiseren. Det beste er selvsagt å fjerne fjærfestet et sted hvor man også har tenkt å sveise den, men det er mulig å frakte den om man stropper litt lurt : )

Edited by tHaWuLf, 16 December 2009 - 23:31.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#138 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 17 December 2009 - 16:43

Godt å se at det går rett vei Tha Wulf smile.gif

Har faktisk lurt litt på hvordan det går for deg.....

#139 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 December 2009 - 23:40

Takk for omtanken Rossi! Det er rørende at det er andre G-eiere som lurer på hvordan livet uten G må føles, og påkjenningen som følger med å ikke ha en bil som er i orden tongue.gif Det har vært tungt å se på bilen stå der ute på gårdsplassen, og den har stått der så lenge at den dukket opp på google earth! Akkurat som den har pratet til meg og fått meg til å gjøre mer arbeid : D

Arbeidet med bilen har gått langsomt, og har gjort litt og litt, klødd seg i hodet, bannet og prøvd. Bare å fjerne gamle fjærfestet brukte jeg kanskje noen måneder på, og gjorde litt og litt. Det har vært en bratt læringskurve fra å ikke mekke bil, til å bare måtte ta tak i sakene. Jeg styra lenge med bremsene, og fant aldri ut hvorfor jeg aldri fikk luftet den skikkelig. Byttet alle bremserør, og måtte av med skliplata under fronten hvor boltene bare var rust, så måtte bruke vinkelsliper på det.. så var det å få tredd nytt bremserør under radiatoren og rundt, og få tredd den mellom styresnekka og ramme og opp. Pedalen gikk først nesten i bunn, før jeg til sist fant ut at hovedbremse-sylinderen var gåen. Ellers har det vært litt tenkning rundt hvordan man skal frakte en bil uten fjærfeste. Ellers har tanken vært nede og har byttet bensinrør, og slitt med å få det helt tett faktisk. Byttet påfyllingsstuss som var jævlig å få av og jævlig å få på med nytt påfyllingsrør. Det har vært en haug med små og store problemer som har ført til mye hodekløing, og når jeg i tillegg er jusstudent og bruker mye tid på studier, så har jeg måttet gjøre litt og litt. Når lesingen går trådt, er det fint å ta seg en tur ut på gårdsplassen og fikse litt på bilen. Så jeg har gått rett fra lesing i Norges lover til å sitte med kjeledress og kutte fjærfeste så gnistene fyker.


Det har vært allright å se at man faktisk presterer å få til ting, og så snart jeg kan sette nøkkelen i og kjøre meg en tur, blir det bra : ) Målet nå er å få bilen tilbake til gamle høyder og shine opp lakk og slike ting. Ellers må jeg fylle opp knokkelhusene og muligens bytte en pakning der så det ikke kommer så mye grease ut. Akselen ble pakket om for noen år siden, så det burde være bra der. Har noen små issues igjen, men det værste er bak : )

Edited by tHaWuLf, 17 December 2009 - 23:48.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#140 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 07 January 2010 - 11:02

Bilen er nå ferdig reparert, men det som står i veien for EU-godkjenning er noe høy CO/CO2? Den står ved sjappa som ligger i svingen like ved VTP, og de foreslo at nye plugger og filter skulle på plass, og så at jeg tar meg en real kjøretur og kommer tilbake for å blåse ut sot osv. Bilen har stått i 2 år, så det kan godt tenkes at det hjelper. De sa at de hadde renset pluggene flere ganger, men at den soter ned :-/

Er det noen som har ideer på hva det kan være og triks som kan brukes for å få ned CO/CO2? Et triks jeg har hørt, er å kjøre den nesten tom, og kjøre på med kondensfjerner. 2-3 flasker eller noe. Det er det japse-folkene gjør når de har for høy CO/CO2 smile.gif Et annet triks er å blande inn til E85 angivelig. Får prøve litt av hvert i morgen smile.gif Den skal testes på nytt på ettermiddagen i morgen.

Edited by maelling, 07 January 2010 - 11:36.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)