#141
Posted 07 January 2010 - 12:42
Lykke til!
#142
Posted 07 January 2010 - 13:19
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#143
Posted 08 January 2010 - 15:46
Nå blir det endelig G på meg fremover! Det var rart å kjøre den igjen på prøveskilt etter 2 år. Hadde nesten glemt hvordan det var å kjøre den, og min første tanke var: "Dette er traktor" Men etter å ha kjørt 11 mil med den, var alt bare kos ;D
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#144
Posted 08 January 2010 - 16:34
Nå blir det endelig G på meg fremover! Det var rart å kjøre den igjen på prøveskilt etter 2 år. Hadde nesten glemt hvordan det var å kjøre den, og min første tanke var: "Dette er traktor" Men etter å ha kjørt 11 mil med den, var alt bare kos ;D
GRATULERER!
#145
Posted 08 January 2010 - 17:32
#146
Posted 08 January 2010 - 18:56
#147
Posted 08 January 2010 - 20:05
#148
Posted 08 January 2010 - 20:16
#149
Posted 08 January 2010 - 20:32
Neste på listen er noen småting:
-Urgent: etterfylle fett i knokkelhus. Lurer på om det er litt lite. Har handlet inn 800 gram universalfett. Jeg ser en bolt/mutter på bakenden av knokkelhuset. Det er der fettet skal inn?
- ideelt sett bytte pakning eller et eller annet så grease ikke tyter ut på knokkelen. Hva er best? Snakket med VTP i dag, og de snakket noe om 2 forskjellige pakninger eller noe, der den ene er splittet og den andre er ikke det. Det var en lett måte å gjøre det på, og en vanskelig måte hvor hele knokkelen må av. Tenker å etterfylle først. Ikke faen om jeg s tår ute i 20 minus og mekker knokkelhus
- montere innerskjermer. Har litt lyst til det.
- Montere skvettlapper? Det kan være kjekt tror jeg. Har lyst til å prøve å bevare bakenden så bra som mulig.
- Lakkere bakenden hvor det nye hjørnet er, og generelt fikse opp i lakken.
- Har noen vibber med 4 WD inne i 50 km+, og det er vel ubalanse i mellomakselen? Tror i allefall det.
- Bytte ut et av mine 3 lufthorn! Det største hveser bare Savner det dypeste lastebil-hornet : ) Tror biltema kan hjelpe meg der
En stor lettelse dette å få den på veien
Edited by maelling, 08 January 2010 - 20:41.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#150
Posted 08 January 2010 - 21:12
Du skal neppe vade i vinter så grease i knokkelhus er ikke noe som haster, enklere i sommervarmen.
Svinger du rattet helt over til ene siden kan du kjenne om gummimansjettene er hele på CV-ledden med n finger, før du fyller.
Bytter du til hel tettering (460 331 01 80) må hele huset av, da kan man bytte kingbolter, simmeringer, sjekke lager, smøre opp CV mm.
http://www.eurotruck...products_id=485
Jeg ville tapet opp en reservering på begge sider som du hadde montert når den første hadde slitt huset blankt og rent.
Alternativt kan du løsne og dreie tetteringen 90 grader, den er mest slitt kl. 09 og kl. 15, mindre slitt kl. 12 og kl. 18, det hjelper en god stund.
Setter du på delt ring (460 331 03 80), så kjøp låseklips (460 331 02 58), disse er dyre men et MUST, VTP har disse, bare minn Øystein på om dem.
Det er hull og utsparring i metallringene som gir plass til låseklipsene.
Eks.:
http://www.eurotruck...products_id=836
http://www.eurotruck...products_id=837
#151
Posted 09 January 2010 - 11:34
Kanskje jeg kan dreie tetteringen, men får researche litt rundt hvordan man gjør alle disse tingene her. Får ta det til våren eventuelt. Bytting bør vel gjøres på lengre sikt, og 35 dollar + 24 + moms er overkommelig
Edited by maelling, 09 January 2010 - 12:39.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#152
Posted 09 January 2010 - 12:27
Auto Trio, VTP, MB, THE, Stjerneservice selger deg alt dette, du får lese de fem første postings på forsiden til Mercedes forum, der står alt du trenger å vite....
Her er og et foraksel doc.:
http://www.fourbyfou....com/Manual.htm
Hva er "pakket om", et tullete utrykk som alt for mange bruker, skiftet de indre og ytre hjullager eller byttet de bare grease der?
Hva med simmeringer, byttet? Kingbolter, shimming, indre simmering, thrustring, CV-ledd - nye eller byttet grease......??????????
Edited by Horch, 09 January 2010 - 12:33.
#153
Posted 09 January 2010 - 12:41
Edited by maelling, 09 January 2010 - 12:42.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#154
Posted 14 January 2010 - 14:11
PS: er det noen manual på nett å få tak i på denne motoren? Har selv bare manual til om617, men sliter med å finne en til denne :-/
Edited by maelling, 14 January 2010 - 14:51.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#155
Posted 14 January 2010 - 18:36
http://forum.mercede...pic.php?t=17538
"Reconnect vacuum lines and fine tune so you get 28 deg BTDC at 1500 rpm and 34 deg BTDC at 3000 rpm. Tighten the distributor lock nut, close the hood and drive around for at least half an hour so the engine is well warmed up. "
I forhold til standard tenning som jeg antar at det over er, virker dette ganske hissig satt opp.
Edited by maelling, 14 January 2010 - 18:37.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#156
Posted 14 January 2010 - 18:49
Jeg bruker minst 50% E85 på min G320 men den har et helt annet tenningssystem. Dette fungerer helt fint men den har vært litt uggen på lave turtall når det er -20.
Siden bilen din ser ut til å være justert for 98 så bør det funke fint med E85, men jeg tror ikke du kan kjøre 100% E85 (som egentlig er 85% sprit) uten å øke bensintrykket på K-Jetronicen din. Du får kjøpt regulatorer som passer til dette.
Dette med slanger og pakninger som går i oppløsning tror jeg er en myte. Plast og gummi som ikke tåler E85 blir ikke brukt i bilindustri har jeg lest. Det som kan skje er at spriten løser opp belegg og møkk i tank/slanger og gjør at filter tetter seg og bensinpumpa tar kvelden. Ellers er sprit bra for motoren din, fjerner soting og avleiringer på ventiler og sylindervegger.
EX: 88 300GD STT 33"
Nøtterøy / Vestfold
#157
Posted 14 January 2010 - 19:11
Jeg skulle hatt en bredbåndslambda og sjekket hvor rikt/magert den går, men den vil gå magrere når jeg fyller på mer. Det er en skrue på K-Jetronic'en hvor man kan justere den til å gå rikere, men hvor mye rikere kan jeg få den til å gå uten å handle en regulator? Men, uten en bredbåndslambda, blir det justering i blinde i så fall. Jeg har byttet alle bensinledninger, men pumpa er gammel. Får kjøre litt på dette her og se hvordan det går
Edited by maelling, 14 January 2010 - 19:16.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#158
Posted 16 January 2010 - 20:11
EDIT: Kjører nå 30-40% E85, og har skrudd den 4/6 rikere. Alt fungerer som normalt Fått lekt meg litt i snøen også! Tror nye dekk er på sin plass. Tror ikke disse her er helt patent lenger, så mulig det blir en tur bortom VTP for å få på noen 32"? Går det fint på felgene jeg har?
Edited by maelling, 16 January 2010 - 22:09.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#159
Posted 20 January 2010 - 00:02
Planen er å montere den digitale lambdamålern akkurat der hvor klokka er, så er i full gang med å demontere midtkonsollen. For en drittjobb å få dette løsnet når man ikke har gjort det før...
Ellers lukter det skikkelig lørdag bak bilen for tiden, og det minner om dårlig hjemmebrent
Edited by maelling, 20 January 2010 - 00:05.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#160
Posted 20 January 2010 - 08:24
EX: 88 300GD STT 33"
Nøtterøy / Vestfold