Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#141 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 07 January 2010 - 12:42

Jeg har stort sett brukt slik injector cleaner (usikker på navnet, fåes både til diesel og bensin) du kjøper på bensinstasjoner. En flaske skal holde til 60 liter drivstoff. Jeg har brukt å kjøre på en flaske på full tank og når tanken har blitt halv så har jeg fylt på en flaske til. Hjelper som faan! På en bensinbil jeg hadde så kjørte jeg bilen helt tom å så fylte jeg på en 5 literskanne med miljøbensin (til gressklippere etc.) fra felleskjøpet. Funket fett det også wink.gif

Lykke til!
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#142 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 07 January 2010 - 13:19

Takk! Da får jeg prøve litt innsprøytningsrens i morgen smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#143 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 08 January 2010 - 15:46

Dette er en merkedag. 2 år etter bilen strøk på EU-kontrollen med en liste lang som en vondt år, er den i dag godkjent! CO-verdiene var opprinnelig på 4.75, men etter å ha kjørt 11 mil med innsprøytningsrens, og kjørt på 0.75 liter kondensfjerner på de siste 10-15 literne, gikk CO'en ned til 0.9!:D

Nå blir det endelig G på meg fremover! Det var rart å kjøre den igjen på prøveskilt etter 2 år. Hadde nesten glemt hvordan det var å kjøre den, og min første tanke var: "Dette er traktor":D Men etter å ha kjørt 11 mil med den, var alt bare kos ;D

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#144 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 08 January 2010 - 16:34

QUOTE(maelling @ 8 Jan 2010, 16:46) <{POST_SNAPBACK}>
Dette er en merkedag. 2 år etter bilen strøk på EU-kontrollen med en liste lang som en vondt år, er den i dag godkjent! CO-verdiene var opprinnelig på 4.75, men etter å ha kjørt 11 mil med innsprøytningsrens, og kjørt på 0.75 liter kondensfjerner på de siste 10-15 literne, gikk CO'en ned til 0.9!:D

Nå blir det endelig G på meg fremover! Det var rart å kjøre den igjen på prøveskilt etter 2 år. Hadde nesten glemt hvordan det var å kjøre den, og min første tanke var: "Dette er traktor":D Men etter å ha kjørt 11 mil med den, var alt bare kos ;D



GRATULERER!

#145 mercemann

mercemann

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 08 January 2010 - 17:32

Gratulerer med brukbar G
Mattis. Offroader og pirat....

#146 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 08 January 2010 - 18:56

Gøy biggrin.gif

#147 Raymond71

Raymond71

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 133 Innlegg:

Posted 08 January 2010 - 20:05

GW ER jo traktor, men det er jo det som er så herlig
Raymond

#148 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 08 January 2010 - 20:16

Bra d funket wink.gif over halverte co utslippet på min patrol kun med dyserens jeg på en eu kontroll en gang. funker fett tongue.gif
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#149 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 08 January 2010 - 20:32

Det var et genialt triks, uten tvil! De på verkstedet var litt lange i maska da de nærmest ble CO-forgiftet dagen før, og når den kom tilbake var den nesten "miljøbil" smile.gif Men jeg t ror den trengte en real tur og få blåst ut litt sot. Jeg brukte mye motor på turen, og lekte meg på snødekte sletter og slikt. Tok piruetter og hadde det gøy, heh.. Prøvde meg opp bratte snøbakker. Kjørte også på motorveien på 4000 rpm for å gi den litt turtall : ) Den likte seg godt i dag smile.gif

Neste på listen er noen småting:

-Urgent: etterfylle fett i knokkelhus. Lurer på om det er litt lite. Har handlet inn 800 gram universalfett. Jeg ser en bolt/mutter på bakenden av knokkelhuset. Det er der fettet skal inn?
- ideelt sett bytte pakning eller et eller annet så grease ikke tyter ut på knokkelen. Hva er best? Snakket med VTP i dag, og de snakket noe om 2 forskjellige pakninger eller noe, der den ene er splittet og den andre er ikke det. Det var en lett måte å gjøre det på, og en vanskelig måte hvor hele knokkelen må av. Tenker å etterfylle først. Ikke faen om jeg s tår ute i 20 minus og mekker knokkelhus tongue.gif
- montere innerskjermer. Har litt lyst til det.
- Montere skvettlapper? Det kan være kjekt tror jeg. Har lyst til å prøve å bevare bakenden så bra som mulig.
- Lakkere bakenden hvor det nye hjørnet er, og generelt fikse opp i lakken.
- Har noen vibber med 4 WD inne i 50 km+, og det er vel ubalanse i mellomakselen? Tror i allefall det.
- Bytte ut et av mine 3 lufthorn! Det største hveser bare biggrin.gif Savner det dypeste lastebil-hornet : ) Tror biltema kan hjelpe meg der

En stor lettelse dette å få den på veien smile.gif

Edited by maelling, 08 January 2010 - 20:41.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#150 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 08 January 2010 - 21:12

Ja, fylles når du tar av den store pluggen.
Du skal neppe vade i vinter så grease i knokkelhus er ikke noe som haster, enklere i sommervarmen.
Svinger du rattet helt over til ene siden kan du kjenne om gummimansjettene er hele på CV-ledden med n finger, før du fyller.

Bytter du til hel tettering (460 331 01 80) må hele huset av, da kan man bytte kingbolter, simmeringer, sjekke lager, smøre opp CV mm.
http://www.eurotruck...products_id=485
Jeg ville tapet opp en reservering på begge sider som du hadde montert når den første hadde slitt huset blankt og rent.
Alternativt kan du løsne og dreie tetteringen 90 grader, den er mest slitt kl. 09 og kl. 15, mindre slitt kl. 12 og kl. 18, det hjelper en god stund.

Setter du på delt ring (460 331 03 80), så kjøp låseklips (460 331 02 58), disse er dyre men et MUST, VTP har disse, bare minn Øystein på om dem.
Det er hull og utsparring i metallringene som gir plass til låseklipsene.

Eks.:
http://www.eurotruck...products_id=836
http://www.eurotruck...products_id=837


#151 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 09 January 2010 - 11:34

Okay! Takk for den. Da venter jeg litt med dette her til våren, men kan sjekke om gummimansjettene på CV-leddene er fine. Nå pleier ikke jeg å vade egentlig, og er ikke en så hardcore offroader, så kanskje ingen krise. Men knokkelhuset blir ikke ekstra slitt om det er lite fett inni der? Vet at greaset hindrer skit og smuss i å komme inn. Har hørt at noen g'er har hatt "utslitt knokkelhus", og har undret over om dette kanskje kom av at man ikke har hatt nok fett og holdt det tett? Forakslingen ble "pakket om" for noen år tilbake, og det er det eneste jeg vet.

Kanskje jeg kan dreie tetteringen, men får researche litt rundt hvordan man gjør alle disse tingene her. Får ta det til våren eventuelt. Bytting bør vel gjøres på lengre sikt, og 35 dollar + 24 + moms er overkommelig smile.gif

Edited by maelling, 09 January 2010 - 12:39.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#152 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 09 January 2010 - 12:27

Stemmer, smører, tetter, forhindrer rust etc.
Auto Trio, VTP, MB, THE, Stjerneservice selger deg alt dette, du får lese de fem første postings på forsiden til Mercedes forum, der står alt du trenger å vite....

Her er og et foraksel doc.:
http://www.fourbyfou....com/Manual.htm

Hva er "pakket om", et tullete utrykk som alt for mange bruker, skiftet de indre og ytre hjullager eller byttet de bare grease der?
Hva med simmeringer, byttet? Kingbolter, shimming, indre simmering, thrustring, CV-ledd - nye eller byttet grease......??????????

Edited by Horch, 09 January 2010 - 12:33.


#153 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 09 January 2010 - 12:41

Jeg vet bare det ble gjort på Fjellstad for noen år tilbake (ikke kjørt veldig mye etter dette), så jeg vet ikke hva de legger i dette "pakket om". Får håpe det er mest mulig. Men hvis jeg først skrur alt i filler, så får jeg vel se på alle disse tingene smile.gif

Edited by maelling, 09 January 2010 - 12:42.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#154 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 14 January 2010 - 14:11

En ting jeg funderer på, er om motoren (M110) kan gå fint på E85, enten helt eller delvis. Hvor mye er det mulig å skru opp bensinmengden? Man bør opp 20-30% etter det jeg har fått vite, men lar det seg gjøre? Hvor mange omdreininger må man i så fall gå rundt på justeringsskruen? Dette er mer tenkt på som et eksperiment. Upraktisk å bytte mellom 98 oktan og E85 når man ikke har en bryter som gjør susen, siden den vil gå altfor rikt om jeg kommer til en bensinstasjon uten E85 (de fleste har ikke dette) om den er justert inn for E85. Med vanlige innstillinger vil den gå for magert med E85, og det kan ikke være gunstig. Ellers er det jo spørsmålet om pumpa tåler det og om rørene tåler det, men det får stå sin prøve. Noen som har erfaringer?

PS: er det noen manual på nett å få tak i på denne motoren? Har selv bare manual til om617, men sliter med å finne en til denne :-/

Edited by maelling, 14 January 2010 - 14:51.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#155 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 14 January 2010 - 18:36

Har forresten sjekket tenningen på kjerra, og på tomgang er det 10 grader fortenning, og på 3500 rpm er det 42 grader fortenning! Dette er med alt tilkoblet uten å rive ut vacuum eller noe. Den er nok justert inn for 98 oktan.

http://forum.mercede...pic.php?t=17538

"Reconnect vacuum lines and fine tune so you get 28 deg BTDC at 1500 rpm and 34 deg BTDC at 3000 rpm. Tighten the distributor lock nut, close the hood and drive around for at least half an hour so the engine is well warmed up. "

I forhold til standard tenning som jeg antar at det over er, virker dette ganske hissig satt opp.

Edited by maelling, 14 January 2010 - 18:37.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#156 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 14 January 2010 - 18:49

Prøv deg fram med E85. Begynn med 20% og jobb deg oppover til den begynner å bli tungstartet og får ujevn tomgang.
Jeg bruker minst 50% E85 på min G320 men den har et helt annet tenningssystem. Dette fungerer helt fint men den har vært litt uggen på lave turtall når det er -20.

Siden bilen din ser ut til å være justert for 98 så bør det funke fint med E85, men jeg tror ikke du kan kjøre 100% E85 (som egentlig er 85% sprit) uten å øke bensintrykket på K-Jetronicen din. Du får kjøpt regulatorer som passer til dette.

Dette med slanger og pakninger som går i oppløsning tror jeg er en myte. Plast og gummi som ikke tåler E85 blir ikke brukt i bilindustri har jeg lest. Det som kan skje er at spriten løser opp belegg og møkk i tank/slanger og gjør at filter tetter seg og bensinpumpa tar kvelden. Ellers er sprit bra for motoren din, fjerner soting og avleiringer på ventiler og sylindervegger.
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#157 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 14 January 2010 - 19:11

Jeg har nå ca +/-20% E85 på tanken som jeg fylte opp tidligere i dag, og det har gått bra hittil. Fylte opp 10 liter E85 og 30 liter 95 oktan siden det var alternativene på pumpa (målte tenningen først i kveld, og den tyder på at 98 oktan kanskje hadde vært lurere) med 10-15 liter igjen på tanken. Jeg merket ikke noe spesielt med bilen, og den virket som normalt. Jeg vet ikke om jeg kanskje har litt tenningsbank på 95 oktan litt over 2000 rpm (men mulig det er ventiltikking, må sjekke litt mer), men jeg vet sannelig ikke. Synes det var litt mer lyder nå enn med 99 Vpower. Eksoslukten var noe anderledes muligens og lukter litt merkelig, heh.

Jeg skulle hatt en bredbåndslambda og sjekket hvor rikt/magert den går, men den vil gå magrere når jeg fyller på mer. Det er en skrue på K-Jetronic'en hvor man kan justere den til å gå rikere, men hvor mye rikere kan jeg få den til å gå uten å handle en regulator? Men, uten en bredbåndslambda, blir det justering i blinde i så fall. Jeg har byttet alle bensinledninger, men pumpa er gammel. Får kjøre litt på dette her og se hvordan det går smile.gif

Edited by maelling, 14 January 2010 - 19:16.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#158 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 16 January 2010 - 20:11

Jeg har i dag skrudd på skruen som justerer blandingen, og justert den 1/6 rikere (vridd med klokka). Skal se hvordan det fungerer. Har hatt en tanke om at den kanskje har gått litt magert på den blandingen E85 jeg har på (20%). Er det noen som vet hvor mange prosent rikere man kan regne med å kjøre når man vrir f.eks 1/6? Har hørt den er veldig følsom, så får sjekke ut de nye innstillingene og se hvordan det fungerer.

EDIT: Kjører nå 30-40% E85, og har skrudd den 4/6 rikere. Alt fungerer som normalt smile.gif Fått lekt meg litt i snøen også! Tror nye dekk er på sin plass. Tror ikke disse her er helt patent lenger, så mulig det blir en tur bortom VTP for å få på noen 32"? Går det fint på felgene jeg har?

Edited by maelling, 16 January 2010 - 22:09.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#159 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 20 January 2010 - 00:02

Har kommet over 50% E85 nå, og bilen har fungert veldig fint, men har mistanke om at den går magert. På tomgang låter den litt som danskefergen med en dyp og litt hostete buldrelyd. Under kaldstart er den derimot helt fint, men da får den en ekstra dose fuel gjennom kaldstart-dysa, så det er tegn på at den går for magert når den er varm. Har forsøkt å justere denne bort ved å vri på skruen over 2 ganger rundt, men har ikke fått det bort. Mulig det skal enormt mange omdreininger til, men det tror jeg ikke. Den skal visstnok være ganske følsom etter det jeg kan lese. Det kan godt tenkes at jeg ikke har trykk nok i systemet, eller ikke sprek nok pumpe, men det virker også rart i og med at bilen er veldig responsiv og fin. Har handlet bredbåndslambda og digitalt instrument fra biltema og er i gang med å koble dette opp, og da får man sannheten om hvor rikt/magert den går. Den går sikkert litt magert, og neste skritt må være å få opp trykket ved å koble på en drivstoffregulator dersom jeg ikke får justert det bort. Blir fint å se om den plutselig går for magert under pådrag og se hvordan dette endrer seg, for da ser jeg om jeg max'er dysene og systemet. Da har jeg definitivt nådd grensen for hvor mye E85 jeg kan ha på tanken.

Planen er å montere den digitale lambdamålern akkurat der hvor klokka er, så er i full gang med å demontere midtkonsollen. For en drittjobb å få dette løsnet når man ikke har gjort det før...

Ellers lukter det skikkelig lørdag bak bilen for tiden, og det minner om dårlig hjemmebrent biggrin.gif

Edited by maelling, 20 January 2010 - 00:05.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#160 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 20 January 2010 - 08:24

Merker du forskjell på frasparket da? På 320'en min så er det betydelig forskjell på momentkurven med og uten E85. Mye mer lineær med E85 og du kjenner virkelig at den drar mye jevnere hele veien. Sikkert av samme årsak så girer den sjeldnere også. Dessuten er det mye morsommere å fylle tanken (selv om det bare er halvparten) når det koster 7,69 kr. literen. Jeg går i pluss med god margin i forhold til rein bensin selv om forbruket har økt.
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold