Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#181 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 February 2010 - 21:30

Takk for tips folkens smile.gif Jeg har skrevet en mail til radiatorservice, og de har en ny/brukt radiator til noe over 3 lapper. Det er en mulighet om jeg ikke skifter register som foreslått. Jeg har både dynamo og radiator liggende, og har sett på børstene til dynamoen som ser litt slitte ut, men vanskelig å sjekke hva som egentlig er galt. Den gir faktisk 0.03 volt ut uten at den går rundt, men kan ikke se noen endring når jeg bare spinner den, selv om jeg ikke akkurat greier å spinne den mange rpm. Tenkte å bruke drillen og kjøre den opp i 1000 rpm eller noe sånt for å se om det er noe, men jeg får vel bare handle en ny en. Nye børster kunne jo gjøre susen, men det er en del igjen på børstene her. Biltema selger dynamo billig av type Bosch, men lurer veldig på om den faktisk passer, f.eks 100 amp. Får vel bare ta med dynamoen bort til dem og se, og ta vare på kvitteringen om jeg handler i tilfelle jeg ikke får den til å passe.

http://www.radiators...ce.no/carSearch

40800, GELANDERWAGEN 280GE+ 300D, 79-90, kr 3399.00 .

Det er kanskje billigere å skifte register?

Men om noen har et knakende tilbud jeg ikke greier å si nei til, så kom med dem! smile.gif

Edited by maelling, 03 February 2010 - 21:39.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#182 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 February 2010 - 21:30

*slettet*

Edited by maelling, 03 February 2010 - 21:32.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#183 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 04 February 2010 - 19:26

Har kommet over en kar som faktisk bor rett ved meg som har en radiator til 280GE til 1000 kr! Er det en allright pris eller bør jeg prute? Nå vet jeg ikke standen, men forutsetter at den er noenlunde god. Får håpe radiatoren har inntak og uttak for oljen fra automaten min, siden jeg har hørt at det er forskjell på radiatorer for automat og de som er for manuell. Han selger også en dynamo, så kanskje jeg handler den i samme slengen.

Edited by maelling, 04 February 2010 - 19:27.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#184 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 04 February 2010 - 21:40

QUOTE(maelling @ 4 Feb 2010, 20:26) <{POST_SNAPBACK}>
Får håpe radiatoren har inntak og uttak for oljen fra automaten min, siden jeg har hørt at det er forskjell på radiatorer for automat og de som er for manuell.

Det stemmer ja, alternativt kan du montere egen radiator for oljekjøler, på siden.

#185 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 February 2010 - 18:27

Radiatoren som jeg skulle kikke på var til 280 uten oljekjøler for automat! Det er tydelig at jeg har en annen type radiator, og han som hadde radiator til salgs, mente at den radiatoren jeg har er til en 280 S-klasse? Den er i allefall en del smalere enn 280 radiatoren til G, uten at jeg har hatt problem med kjøling. Jeg har en oljekjøler langs siden av radiatoren til motoren, og i selve radiatoren i bunn er oljekjølern for automaten. Han mente jeg kunne se på radiatoren som er på min 123, og se om en slik radiator kunne gå. En mulighet er å handle radiatoren for 280 uten oljekjøler i bunn, men er i tvil om den passer inn ved siden av oljekjøleren til motoren. Den var såpass mye bredere, men da må jeg altså ha separat oljekjøler for girkasse. Er litt i villrede foreløpig rundt hva jeg gjør...

Edited by maelling, 05 February 2010 - 18:29.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#186 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 05 February 2010 - 18:31

Hva om du kjøper radiatoren uten kjøling til Automaten bruker den. Så kjøper du en egen kjøler til automaten som du monterer forran den andre radiatoren. Da får du skikkelig kjøling til automaten også. Er vanlig å gjøre dette på bla chevy for å få bedre kjøling til automaten.

#187 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 05 February 2010 - 18:43

jeg har løsningen siste taler skisserer, største typen Flex-lite kjøler, brukes opp til US biler på 20 000pund vekt, altså 10tonn..

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#188 mb240gd

mb240gd

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 05 February 2010 - 19:18

Vi venter inn en pall med radiatorer til 280ge/300gd med automatoljekjøler,orginale og nye radiatorer
Forventet ca 18 februar.
Pris kr:4599.- +mva stk

www.vtp.no
31291100
øystein

#189 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 February 2010 - 19:40

Her er radiatoren jeg har og som jeg trenger:



Det står BEHR A23 4605001203 på den.... Den er ikke særlig pen! Tipper den er like gammel som bilen, og vel er en nisse på lasset fra da bilen var en 230GE. Er det en 280 eller 230 - radiator jeg har ?



Og inn her skal radiatoren. En mulighet er å handle 280 -radiatoren (1000 kr) og handle en oljekjøler (pris? Hvor handler man sånt?) ved siden av, men det virker litt lite smooth. I så fall må tilkoblingene passe på den nye oljekjøleren. Er det ingen som har en slik radiator som jeg trenger som selger brukt ? Ellers får jeg enten skifte register hos radiatorservice (3400kr) eller handle en ny en hos VTP til blodpris. Det så ut som radiatoren på min 123 kunne gå. Den hadde i allefall de riktige tilkoblingene, men den så litt liten ut? Har dessuten lyst til å la W123'en min være noenlunde intakt. Jeg tror han jeg besøkte tidligere i dag hadde en slik en, og den er noen hakk mindre enn min.

Edited by maelling, 05 February 2010 - 20:20.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#190 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 05 February 2010 - 20:36

4600+mva for en eskeny en var iaf ikke så galt som jeg trodde. Tror de kostet mye mer før..

Radiatoren til 230GE er MYE mindre. Så den har du neppe. Å få tak i en annen gammel radiator, er vanskelig. Som regel er det umulig få gjengene i bunnen tette igjen, som på oljekjøleren..

Jeg kjøpte min løse Flex-a-lite oljekjøler på Steinar Stolen. Den kostet meg ca 1000kr mener jeg å huske. Jeg fixet oppheng med noen stålbøyler og noen skruer. Ble helt OK..
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#191 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 February 2010 - 21:08

Jeg tror jeg heller handler en brukt G til 15-20 k med fin radiator og tar den derfra, snarere enn å svi av 5600 på eskeny radiator : ) Den radiatoren jeg så på i dag uten oljekjøler var nesten like pen som ny, så det er en mulighet kombinert med en flex-a-lite eller lignende smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#192 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 February 2010 - 21:08

*dobbeltopp*

Edited by maelling, 05 February 2010 - 21:19.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#193 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 06 February 2010 - 00:08

QUOTE(Initium @ 5 Feb 2010, 21:36) <{POST_SNAPBACK}>
4600+mva for en eskeny en var iaf ikke så galt som jeg trodde. Tror de kostet mye mer før..

Radiatoren til 230GE er MYE mindre. Så den har du neppe. Å få tak i en annen gammel radiator, er vanskelig. Som regel er det umulig få gjengene i bunnen tette igjen, som på oljekjøleren..

Jeg kjøpte min løse Flex-a-lite oljekjøler på Steinar Stolen. Den kostet meg ca 1000kr mener jeg å huske. Jeg fixet oppheng med noen stålbøyler og noen skruer. Ble helt OK..


Hellanor selger Behr-radiatorer til 460 300GD/280GE m. fl.med kjøler for automat for ca 3000 kr. Hva er da vitsen med å kjøpe en brukt og kanskje tvilsom radiator, kjøpe en annen aut.kjøler i tillegg, og få en ståltråd/tape-løsning til samme pris som en original løsning?

Edited by Østerklev, 06 February 2010 - 00:13.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#194 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 06 February 2010 - 01:22

Har sendt en mail til Hellanor nå. Ser de har en avdeling i Mjøndalen, og det er vel nærmest meg. Hvis de selger til 3000 kr, tror jeg at jeg kjøper den ja smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#195 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 06 February 2010 - 09:08

QUOTE(Østerklev @ 6 Feb 2010, 00:08) <{POST_SNAPBACK}>
Hellanor selger Behr-radiatorer til 460 300GD/280GE m. fl.med kjøler for automat for ca 3000 kr. Hva er da vitsen med å kjøpe en brukt og kanskje tvilsom radiator, kjøpe en annen aut.kjøler i tillegg, og få en ståltråd/tape-løsning til samme pris som en original løsning?


Helt enig, visste ikke at det gikk få radiator til den prisen er det ingenting å tenke på.
Sist jeg sjekket " original" radiator, gikk moroa løs på ca 7500kr, da mener jeg at jeg sjekket STAR i Oslo, samt Sjerneservice og VTP

Jeg vet ikke hvor mye varmeledningsevne en radiator egentlig mister etter mange års bruk, men jeg mistenker at en skikkelig innvendig vask og rens med sånn radiatorrens gjør mye. Problemet er ofte at gamle radiatorer har haugesvis av " flatklemte " lamellfibre, altså de tynne kjøle " flakene ".

Jeg har sitti en hel lørdag med en sånn micro elektronikkskrutrekker å rettet sånne lameller for å få tilbake kjøleegenskapene. Sålenge man radiatoren ikke er punktert, virket det iaf som den fikk tilbake kjøle egenskapene.

I

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#196 MB 300 GD swb

MB 300 GD swb

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 280 Innlegg:

Posted 06 February 2010 - 09:49



Jeg har 2 stk radiatorer til 123 300 TDT. Disse har kjøler for aut. Hvis du har målene på din så kan jeg måle disse. Du kan få den for 1500,- pluss frakt.
Er tette og fin. Du kan få bilde på mail/sms hvis ønskelig.
Må si 3000,- er en fin pris på ny radiatir så det er nok et bra kjøp det å.
MB 300 GD SWB 33"

#197 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 06 February 2010 - 19:08


Eller du kan bestille en blekk ny aluminium radiator fra Sverige sammen med en blekk ny oljekjøler. Skulle bli ca 1700.- eller noe til sammen. Skal bestille en de biter til min herfra om litt.

http://shop.klracing...?funk=startsida
oops!?!


#198 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 06 February 2010 - 19:39

Det er flere gode forslag her : ) Jeg får se på de andre alternativene om det skulle vise seg at hellanor ikke kan hjelpe meg. Hadde vært litt kjekt med radiator med oljekjøler som jeg kan smette rett inn der den andre stod uten ombygg : )

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#199 mb240gd

mb240gd

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 07 February 2010 - 00:22

HELLANOR TAR KR:6300.- +MVA FOR TILSVARENDE RADIATOR! SOM VI SELGER FOR KR:4599.- +MVA
HVOR KOMMER EGENTLIG PRISEN PÅ KR:3000.-FRA?

ØYSTEIN
www.vtp.no

#200 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 07 February 2010 - 09:53

Touchè.... smile.gif
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....