Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#221 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 10 February 2010 - 22:03

QUOTE(Initium @ 10 Feb 2010, 19:34) <{POST_SNAPBACK}>
Regulator med børsteholder fra Biltema, varenummer 16412-50 og koster 119kr.

Funker som fy. Koster en brøkdel.

Initium


Det høres genialt ut, men jeg får det ikke opp når jeg søker på biltemas hjemmesider?

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#222 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 10 February 2010 - 22:17

QUOTE(maelling @ 10 Feb 2010, 22:03) <{POST_SNAPBACK}>
Det høres genialt ut, men jeg får det ikke opp når jeg søker på biltemas hjemmesider?


Beklager

Riktig artikkelnummer er 63-602. Med denne bør du ha over 14,2V lading på batteriet, med mindre kabelnettet ditt er pill råttent.
IC`en som sitter inni skal gi 14,6V på dynamoen, som blir ca 14komma ca 4 på batteriet.
Du finner den på s.106 i papir / pdf versjonen av Biltema katalogen.

Nettutgaven av katalogen er helt håpløs. BÅDE feil varetekst og feil bilde...

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#223 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 10 February 2010 - 22:50

Okay, da er det føyd til på biltema - handlelisten min. Vurderer seriøst den Summit - radiatoren : ) Det ser ut som det kommer på 325 dollars inn til Norge når jeg banker det inn på bestilling på siden deres på min nyopprettede konto. Kommer det moms eller noe toll i tillegg?

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#224 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 11 February 2010 - 06:31

Moms blir du nok pent nødt til å betale.

Hvis du søker etter "radiator w123" på ebay.com får du opp mange alternativer i prisklassen du nevner. Dette er originale deler og du vil da slippe tilpasning.

nielsa
290GDT




#225 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 11 February 2010 - 16:09

En W123 - radiator går rett oppi uten tilpasninger? Den passer i festene i bunn også? Nå har vi i allefall vært innom nesten alle mulige radiatoralternativer her i allefall : )

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#226 1987 MB 300 GD Turbo

1987 MB 300 GD Turbo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 11 February 2010 - 16:32

[qu smile.gif ote name='maelling' date='11 Feb 2010, 16:09' post='1563559']
En W123 - radiator går rett oppi uten tilpasninger? Den passer i festene i bunn også? Nå har vi i allefall vært innom nesten alle mulige radiatoralternativer her i allefall : )
[/quote]

Syns det blir mye fram og tilbake her for å få byttet en radiator.....
Axsor

#227 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 11 February 2010 - 17:04

QUOTE(maelling @ 11 Feb 2010, 16:09) <{POST_SNAPBACK}>
En W123 - radiator går rett oppi uten tilpasninger? Den passer i festene i bunn også? Nå har vi i allefall vært innom nesten alle mulige radiatoralternativer her i allefall : )


Den har ikke fester som passer nei. og mangler noen cm på høyden. har heller ikke påfylling, så ekspansjonstank må monteres. har ikke rett fester til kjølekappa!

anbefaler ny til G, så slipper du problem i fremtiden biggrin.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#228 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 11 February 2010 - 17:28

QUOTE(Bilkar @ 11 Feb 2010, 17:04) <{POST_SNAPBACK}>
Den har ikke fester som passer nei. og mangler noen cm på høyden. har heller ikke påfylling, så ekspansjonstank må monteres. har ikke rett fester til kjølekappa!

anbefaler ny til G, så slipper du problem i fremtiden biggrin.gif


Det var vel omtrent det samme jeg antydet for en ukes tid siden.

Hvis formålet er å få ting til å virke så enkelt og økonomisk som mulig er det oftest lurt å erstatte defekte komponenter med tilsvarende type.

Mye går an å få til, men jeg kan ikke se poenget i å legge ned en masse tid og penger i en ombygging som ikke gir noen form for forbedrede egenskaper.


Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#229 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 11 February 2010 - 17:37

QUOTE(1987 MB 300 GD Turbo @ 11 Feb 2010, 16:32) <{POST_SNAPBACK}>
[qu smile.gif ote name='maelling' date='11 Feb 2010, 16:09' post='1563559']
En W123 - radiator går rett oppi uten tilpasninger? Den passer i festene i bunn også? Nå har vi i allefall vært innom nesten alle mulige radiatoralternativer her i allefall : )


Syns det blir mye fram og tilbake her for å få byttet en radiator.....


Det er vel det man kaller høyttenkning og sondering av terrenget. Kjekt at ting er fyldig diskutert og vurdert når en av dere andre en vakker dag er så heldige å få lekk radiator ; ) Det er ikke alle her på forumet som er så teknisk kompetente at de med en gang vet hva som er det mest fornuftige. Nå har man i allefall fått luftet alle alternativene her. Fikk for øvrig svar fra Andersens bilradiatorservice:

"Hei.
Dette er vel en radiator i kobber/messing, og da skifter vi element i denne. Pris kr. 3000.- + mva.
Hører gjerne fra deg.
Vennlig hilsen
Andersen Bilrdiator
Freddy Andersen "


Får holde en rådslagning med meg selv og gå for et av alternativene. Har i allefall nok av valgmuligheter nå smile.gif Heller veldig mot å handle en identisk en som gir meg null kluss og tull. Hvis vi skal se på forslagene som en slags meningsmåling, virker det ut som dere mener at å handle en identisk en er det mest fornuftige : ) Alternativet er å handle fra f.eks summit og smette inn, dog med tilpasninger.

Tror det blir en ny radiator fra VTP og spenningsregulator fra biltema. Når selv hardcore G-mekkere som Bilkar, samt Østerklev anbefaler det, så er nok det tungen på vektskålen. Avskriver jeg over 27 år, blir det lite fra eller til rent økonomisk uansett hva jeg velger smile.gif

Hvordan er prosedyren når ny radiator er i når det kommer til lufting? Jeg fyller opp og plasserer bilen i oppoverbakke og klemmer på slanger og slikt? Det er vel ikke bare å helle i kjøleveske og kjøre?

Edited by maelling, 11 February 2010 - 18:16.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#230 MB 300 GD swb

MB 300 GD swb

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 280 Innlegg:

Posted 11 February 2010 - 20:02

Jo det er det. Start og kjør til temp er normal.
Parker så med fronten høyest, åpne lokket på radiator og sjekk nivå. Hvis du skifter radiator med bilen stående med fronten høyest så kommer det ikke luft i varmeregisteret. Sett å klemmer som trykker slangene flat, eller blid de på annen måte så er problemet eliminert.

Edited by MB 300 GD swb, 11 February 2010 - 20:09.

MB 300 GD SWB 33"

#231 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 11 February 2010 - 20:18

QUOTE(maelling @ 11 Feb 2010, 18:37) <{POST_SNAPBACK}>
Får holde en rådslagning med meg selv og gå for et av alternativene. Har i allefall nok av valgmuligheter nå smile.gif


Litt av påenget med et forum det, å snakke bil selv når man ikke har anledning / kan møtes...

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#232 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 12 February 2010 - 05:49

Synes at jeg leste et sted i denne tråden at W123 radiator passet men husket vel feil.

Uansett så er det jo litt moro å se hvilket engasjement en radiator kan fremkalle.

nielsa
290GDT

#233 1987 MB 300 GD Turbo

1987 MB 300 GD Turbo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 12 February 2010 - 07:09

QUOTE(nielsa @ 12 Feb 2010, 05:49) <{POST_SNAPBACK}>
Synes at jeg leste et sted i denne tråden at W123 radiator passet men husket vel feil.

Uansett så er det jo litt moro å se hvilket engasjement en radiator kan fremkalle.

nielsa
290GDT


Ja her er det engasjement, ikke noe å si på det.
Skikkelig levende forum,her får du hjelp og tips.
Axsor

#234 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 24 February 2010 - 16:59

Har handlet ny radiator i dag, og har fått tak i nye deksel-greier til frontlyktene i plast. Begge ser veldig bra ut, og disse dekslene var et hav lettere enn de gamle jeg hadde i gummi, så en aldri så liten vektreduksjon på kjerra blir det tongue.gif Men, mine opphengssaker til radiatoren består av en foring og en bolt igjennom er ikke noe å ta vare på fra den gamle radiatoren. Den nye radiatoren hadde ikke noe annet enn et hull med gjenger i seg (mangler bolt + foring), og der jeg skal feste den til bilen er det også bare et hull. Jeg trenger noe i mellom, altså både foring og bolt. Hvor får man tak i sånt? Er det noe som kan fungere istedenfor? Har biltema kanskje noe som kan fungere, eller har VTP?

Vandret ellers såvidt innom delelageret til VTP og fikk nærmest vann i munnen. Der var det mye fint! : ) Heldigvis er det ikke noe særlige store utskiftninger som gjenstår på bilen, og mest kosmetikk, hvor det er MYE igjen før bilen kommer tilbake til looken den hadde under sin storhetstid som børstraktor. Trenger dog nye dekk, og det er muligens 32" fra VTP blir next on the list.

EDIT: Etter andre gangs oversyn, ser det ut som det er nok igjen av foringene til at jeg kan bruke dem. Eventuelt handler jeg bare noen andre foringer. Får bare finne en bolt som passer til gjengene og skru fra undersiden og opp med en liten skive : ) Mulig det er så enkelt.

Edited by maelling, 24 February 2010 - 17:58.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#235 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 01 March 2010 - 13:43

Slik ser bilen ut i dag der den står på gårdsplassen. Bilen ser ut som en haug, men mye er egentlig bare skit. Noe antydning til rustfarge på det nye hjørnet mitt bak, så burde gripe svampen og få det vekk. Området bør lakkeres egentlig. Foran et sted der er min W123 sommerbil. Burde også børste av panseret, så ikke stjerna går fyken eller noe. Det har nemlig skjedd på G'en.




Men, det har dukket opp noe nytt under panseret her biggrin.gif Har ikke skrudd på alt enda, så det er noen bolter og ting og tang som gjenstår. Ellers antydes mine 3 lufthorn til venstre innenfor panseret der. Jeg tenkte å bytte ut alt sammen, siden de bare hveser. Savner lyden av de 3 hornene, der den dypeste nesten er litt ferge-aktig.





Det er noe som skinner i nytt der : ) Jeg styrte litt med å få riktig høyde på radiatoren, og kjørte på 2 gummiforinger under for å få heist den opp litt, så nå er alt helt fint : )Har ikke kjørt bilen siden dynamoen gikk fyken for 2 uker siden, og det eneste som gjenstår nå er faktisk en slangeklemme. Jeg fikk aldri slangen som kobles på røret ut fra motoren til å bli tett, så min slangeklemme var nok litt for pysete. Skal bortom VTP i dag og betale for nedre slange til radiatoren, siden jeg fikk låne med meg 3 forskjellige lengder sist, siden de ikke hadde akkurat riktig type. Den mellomste passet, så nå er alt klart bare jeg får sakene til å bli tett : ) Blir kult å se om ladelampa forsvinner. På den gamle dynamoen var det en jordingsledning koblet til selve motoren fra dynamoen, men jeg har ikke koblet det på denne gangen, siden ledningen var for kort. Tenkte jeg skulle fyre opp og se om det fungerer, og gjør det ikke, så får jeg legge på noen ekstra ledninger til både jord og til batteriet. Det er en 80 amp dynamo jeg har satt på fra Biltema, selv om måleutskriften viser 105 amp. Max output power er 1342 watt, og 105 amp. Ladekurven stiger raskt fra 1000 - 2500 rpm, hvor den siden flater ut. Ved 2000 rpm lader den 75 amp, så det burde holde : )

Slik ser bilen ut. Ser fram til at den helvetes snøen forsvinner, så kan jeg begynne å ta mer rust og shine opp ting. Bilen er egentlig ganske bra nå, og i allefall etter dette, så det er mer det estetiske som gjenstår. Bilen hadde trengt en lakkering, men tenkte jeg skulle bruke alle kunstens regler på lakken for å shine opp : ) Ellers går tanken nå mot 4 cm heving og 35 tommer hjul, hehe... Får se om det blir noe av, eller om det blir med tanken smile.gif

Edited by maelling, 01 March 2010 - 13:48.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#236 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 01 March 2010 - 19:00

Men, fikk ikke med meg en riktig radiatorslange sist gang jeg var hos VTP. Han hadde ikke slange til 280 GE, så jeg fikk med en av de andre slangene de har der, og fant riktig lengde, men den er litt for stiv og muligens litt for stor for metallrøret ut i fra motoren, selv om den ser ut til å ha samme dimensjon som den ødelagte slangen jeg hadde fra før av. Muligens litt for stiv, for metallrøret ser helt perfekt ut uten noen ujevnheter. Selv med doble klemmer, renner det en stri stråle. Hmpf... Er jammen lei av å ha hodet under og skru på en fordømt radiatorslange i et par minusgrader! Tidenes negerjobb å ligge der i snøen med skiftenøkkel og stramme til, og man blir drit kald! Har skrevet mail til Øystein og bedt om å bestille en orginalslange...

Arg!

Edited by maelling, 01 March 2010 - 19:03.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#237 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 01 March 2010 - 19:50

Bruker du skiftenøkkel på en slangeklemme til radiator, fortjener du tyn så det holder

En SKIKKELIG slangeklemmetrekker ser ut som på bildet under:



Du får de på Biltema også, koster bare noen tikroner. Jeg har fler stykken, med litt forskjellig lengde...

Initium

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#238 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 01 March 2010 - 20:04

Forsnakket meg litt, for det er en fastnøkkel jeg bruker (6mm), og det funker ganske fint. Bruker først vanlig skrutrekker for å stramme til noenlunde, og så fastnøkkelen på selve strammingen, selv om jeg kan stramme alt jeg orker med slangen jeg har, uten at det gjør noe fra eller til... Men en slik slangeklemmetrekker er nok flere hakk bedre smile.gif Begynner nesten å bli på tide å skaffe noe slikt, med tanke på hvor mange klammer jeg har under kjerra som jeg har festet i det siste i forbindelse med nye bensinslanger m.m

Edited by maelling, 01 March 2010 - 20:09.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#239 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 02 March 2010 - 17:28

Denne bilen begynner å irritere meg, og det er akkurat som den driver gjøn med meg. Dynamo var på plass, og jeg fikk lurt på den orginale gummislangen (dvs restene av den, som er litt kortere enn orginal, men det gikk) fra radiatoren til metallrøret ut i fra motoren, og alt virket tett og fint. Så fyller jeg på, og under står det en stri stråle ut fra metallrøret! Det ser ut som det er et pent lite hull der. Jiiises. Nå blir det av med dynamo igjen, og muligens fiske ut metallrøret som går i en Y, der en del går til motoren og en annen del fra varmeapparatet er det vel... Det er dønn umulig å konstatere hull, men bare ved å plassere fingre på strategiske steder antyder at det er noe i den duren.

Det er noen ganger jeg får lyst til å sende bilen dit peppern gror og handle meg fiesta, så kan bilen bli skyteskive for M72 - trening på en eller annen militærleir. Ser for meg dere litt hard core mekanikere her på forumet som lemper ut motor på 3 timer på strak arm, og alt går så smooth og fint. Her har jeg jammen nok med å få et montert radiatorslanger... Menmen, jeg er nå ikke mekaniker, og får vel bevist det dag for dag : P Hadde vært allright å være av bilkar-format, og så ram at jeg sier nei nå er jeg lei av merce-motorer og vil ha chevrolet, og smakk smakk, er alt på i oppvarmet garasje : ) Ellers ser knokkelhuset mitt på den ene siden mistenkelig tørt ut, og har følelsen av at jeg må gjøre noe der også annet enn å fylle på fett... Foreløpig får jeg ikke forlatt gårdsplassen en gang. Min 123 er kun sommerbil, hvor jeg ikke en gang har vinterdekk, og der mangler jeg rør mellom dysene (som en kar like ved skulle skaffe). 320'en til familien er litt for perfekt, men den går som et uvær, dog altfor understyrt om du kommer på glatt føre. Venter på sommeren, så kan jeg kjøre MC. Der er det ikke noe tull og alt virker smile.gif

Edited by maelling, 02 March 2010 - 19:40.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#240 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 02 March 2010 - 19:45

QUOTE(maelling @ 2 Mar 2010, 17:28) <{POST_SNAPBACK}>
Det er noen ganger jeg får lyst til å sende bilen dit peppern gror og handle meg fiesta, så kan bilen bli skyteskive for M72 - trening på en eller annen militærleir. Ser for meg dere litt hard core mekanikere her på forumet som lemper ut motor på 3 timer på strak arm, og alt går så smooth og fint. Her har jeg jammen nok med å få et montert radiatorslanger...

Rolig nå, Martin. Dette er et kjent syndrom, men slapp av, det er bare govogna som tester følelsene dine litt. Jeg pleier å se på meg og bilen som et gammelt ektepar, i gode og onde dager biggrin.gif

Du er kanskje jusstudent, jeg og Tjærand er IT-nerder osv. At mekaniker Bilkar smekker inn og ut en chevroletmotor på to timer og et kvarter, i sin varmepumpeoppvarmede garasje skulle jobare mangle, dette må vi nok bare akseptere wink.gif

Når det er sagt: Min vogn er på vei (eller - rettere sagt var på vei men måtte taues hjem igjen) til Østerklev da jeg kjenner min begrensning. Kommer en tur til Asker når vogna har fått skilter på så kan vi sparke dekk og le av Fiestaene som kjører forbi.