Takk for oppløftende ord, folkens! Det er godt å syte litt, men det er nok jeg som burde ta meg en tur til østfronten og ikke bilen. Har i kveld skrudd av dynamoen, og tatt av Y-stykket, og fant rett og slett ut at den var lekk på enden etter at jeg prøvde å file over den gjennomrustede slangeklemmen jeg hadde på den gamle slangen. jeg fant ingen måte å få den av på, så greide altså å snitte såvidt innom røret og lage et pent ørlite hull, så bilen er uskyldig... Da jeg gikk innom delelageret til VTP, så jeg at de hadde noen sånne liggende, så jeg får se om han har en brukt.
Jeg og bilen er som et gammelt ektepar. Den har vært i familiens eie i 11 år, og vi har hatt en god del biler, men ingenting slår følelsene man får til en G. Man sitter med mange minner etter hvert som man tenker på mens man ligger under i minus 5 kuldegrader og skrur: Jeg har drevet arabisk drifting på motorveien i 80 km/h over 2 felt da det var et hardt islag i midten av feltene som fikk hele bilen til å brått vende 45 grader da jeg skulle skifte felt (retning Moss på E6), hvor jeg siden måtte kontre, så kontre, så kontre, så kontre, så kontre osv og frem og tilbake et godt stykke før jeg fikk denne arabiske driftingen til å stanse ved å presse på bremsen forsiktig mens jeg drifta. Brukte begge feltene, så det må ha vært litt av et syn og kunne vært noe for youtube. Da gikk det nesten galt (Brede all terrain - dekk og uten 4WD på når man skifter velt på en minusdag med nullføre er å be om det). Jeg og bilen overlevde fint. Ellers har jeg kjørt bilen tur-retur tromsø med digert flyttelass baki(2,9 tonn totalvekt), og greide å slå i stykker fjærfestet åpenbart da jeg bunnet fjærene med full last baki... det skyldes mye rart, blant annet litt for slappe fjærer... Overnattet i bilen på turen, og det var skikkelig vinterføre langs veien hvor jeg kjørte midt på natten sammen med trailerne. Det var glatt som bare det langs veien, men det var helt konge å kjøre over Dovre og saltfjellet på veien hjem. Brukte 1,5 dag på hele turen og de 168 milene, og det gikk med 218 liter bensin
Ellers vestlandstur med flyttelass, med diger henger bakpå. Bilen har aldri protestert og alltid gjort jobben, og altså bare stanset 2 ganger. Den ene gangen gikk vannpumpa for mange år siden, og siste gangen gikk dynamoen. Jeg tror ikke bilen og jeg kommer til å skilles, og vi er nok som et gammelt ektepar : ) Men bilen har nok sin storhetstid bak seg, så det jeg driver i dag er å lappe på sakene og få alt til å virke som det skal igjen.
Denne gangen skulle jeg altså skifte dynamoen alene, og greide å ta liv av radiatoren da dynamoen skulle av! Nå var riktignok radiatoren pill råtten og moden for utskiftning for mange år siden. Siden greier jeg å ta liv av t-stykket når jeg skal ta av radiatorslangen. Vet ikke om det er kunnskapene eller evnene det er værst stilt med her i gården, men sikkert noenlunde likt. Men hvordan i helvete får man av en gjennomrusten slangeklemme? Så jeg lager nesten flere feil enn jeg fikser langs veien. Menmen, nå er det maks kons, få tak i t-stykke, sjekke at alt er tett på forhånd før dynamoen går på igjen, så blir det bra. Ellers er det et ordtak at man må knuse egg for å lage omelett, og det til de grader her tydeligvis. Men det å kjenne sin begrensning burde jeg gjort for lengst, men man får jo til mer og mer. Jeg har det ikke med å gi opp, så prøver å fikse ting på ren trass. Noen ganger gaper man for høyt. Har fått til en del, og man får bare ta tiden til hjelp og ta én ting av gangen
Det er en stor utfordring ved at tidens tann har gjort stor skade på bilen, og da i form av rust. Mesteparten av tiden er det en kamp mot ting som bare har rustet i filler, og da er ikke alt like gøy. Men, jeg har kommet et godt stykke nå, så det går framover : ) En ting som er bra, er at det er en kjempe kunnskapsdatabase på forumet her med Østerklev m.fl og gode tråder, noe som gjør at man kan sjekke opp ting før man kaster seg over det
Edited by maelling, 02 March 2010 - 22:01.