Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#241 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 02 March 2010 - 20:26

QUOTE(asmo @ 2 Mar 2010, 20:45) <{POST_SNAPBACK}>
Rolig nå, Martin. Dette er et kjent syndrom, men slapp av, det er bare govogna som tester følelsene dine litt. Jeg pleier å se på meg og bilen som et gammelt ektepar, i gode og onde dager biggrin.gif

Du er kanskje jusstudent, jeg og Tjærand er IT-nerder osv. At mekaniker Bilkar smekker inn og ut en chevroletmotor på to timer og et kvarter, i sin varmepumpeoppvarmede garasje skulle jobare mangle, dette må vi nok bare akseptere wink.gif

Når det er sagt: Min vogn er på vei (eller - rettere sagt var på vei men måtte taues hjem igjen) til Østerklev da jeg kjenner min begrensning. Kommer en tur til Asker når vogna har fått skilter på så kan vi sparke dekk og le av Fiestaene som kjører forbi.


Jeg ser av en del innlegg i denne tråden at du snubler en del, Martin. Om det kan være noen trøst: Det gjør jeg også! Jeg bytter IKKE viftemotor på to timer, og det er mer regelen enn unntaket at jeg går skoene av meg når jeg gir fast pris på en jobb som i utgangspunktet er kurant.

En ting er at en mangler kunnskaper, men uannsett er det en utfordring å reparere gamle biler. Rust, tidligere jalla-reparasjoner, problemer med deletilgang, mangel på spesialverktøy og andre forhold gjør at det sjelden går på skinner. Av den grunn har jeg lagt meg på en human timepris, så får det heller ta den tiden det tar å få orden på antikvitetene.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#242 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 02 March 2010 - 21:18

Takk for oppløftende ord, folkens! Det er godt å syte litt, men det er nok jeg som burde ta meg en tur til østfronten og ikke bilen. Har i kveld skrudd av dynamoen, og tatt av Y-stykket, og fant rett og slett ut at den var lekk på enden etter at jeg prøvde å file over den gjennomrustede slangeklemmen jeg hadde på den gamle slangen. jeg fant ingen måte å få den av på, så greide altså å snitte såvidt innom røret og lage et pent ørlite hull, så bilen er uskyldig... Da jeg gikk innom delelageret til VTP, så jeg at de hadde noen sånne liggende, så jeg får se om han har en brukt.

Jeg og bilen er som et gammelt ektepar. Den har vært i familiens eie i 11 år, og vi har hatt en god del biler, men ingenting slår følelsene man får til en G. Man sitter med mange minner etter hvert som man tenker på mens man ligger under i minus 5 kuldegrader og skrur: Jeg har drevet arabisk drifting på motorveien i 80 km/h over 2 felt da det var et hardt islag i midten av feltene som fikk hele bilen til å brått vende 45 grader da jeg skulle skifte felt (retning Moss på E6), hvor jeg siden måtte kontre, så kontre, så kontre, så kontre, så kontre osv og frem og tilbake et godt stykke før jeg fikk denne arabiske driftingen til å stanse ved å presse på bremsen forsiktig mens jeg drifta. Brukte begge feltene, så det må ha vært litt av et syn og kunne vært noe for youtube. Da gikk det nesten galt (Brede all terrain - dekk og uten 4WD på når man skifter velt på en minusdag med nullføre er å be om det). Jeg og bilen overlevde fint. Ellers har jeg kjørt bilen tur-retur tromsø med digert flyttelass baki(2,9 tonn totalvekt), og greide å slå i stykker fjærfestet åpenbart da jeg bunnet fjærene med full last baki... det skyldes mye rart, blant annet litt for slappe fjærer... Overnattet i bilen på turen, og det var skikkelig vinterføre langs veien hvor jeg kjørte midt på natten sammen med trailerne. Det var glatt som bare det langs veien, men det var helt konge å kjøre over Dovre og saltfjellet på veien hjem. Brukte 1,5 dag på hele turen og de 168 milene, og det gikk med 218 liter bensin cool.gif Ellers vestlandstur med flyttelass, med diger henger bakpå. Bilen har aldri protestert og alltid gjort jobben, og altså bare stanset 2 ganger. Den ene gangen gikk vannpumpa for mange år siden, og siste gangen gikk dynamoen. Jeg tror ikke bilen og jeg kommer til å skilles, og vi er nok som et gammelt ektepar : ) Men bilen har nok sin storhetstid bak seg, så det jeg driver i dag er å lappe på sakene og få alt til å virke som det skal igjen.

Denne gangen skulle jeg altså skifte dynamoen alene, og greide å ta liv av radiatoren da dynamoen skulle av! Nå var riktignok radiatoren pill råtten og moden for utskiftning for mange år siden. Siden greier jeg å ta liv av t-stykket når jeg skal ta av radiatorslangen. Vet ikke om det er kunnskapene eller evnene det er værst stilt med her i gården, men sikkert noenlunde likt. Men hvordan i helvete får man av en gjennomrusten slangeklemme? Så jeg lager nesten flere feil enn jeg fikser langs veien. Menmen, nå er det maks kons, få tak i t-stykke, sjekke at alt er tett på forhånd før dynamoen går på igjen, så blir det bra. Ellers er det et ordtak at man må knuse egg for å lage omelett, og det til de grader her tydeligvis. Men det å kjenne sin begrensning burde jeg gjort for lengst, men man får jo til mer og mer. Jeg har det ikke med å gi opp, så prøver å fikse ting på ren trass. Noen ganger gaper man for høyt. Har fått til en del, og man får bare ta tiden til hjelp og ta én ting av gangen smile.gif Det er en stor utfordring ved at tidens tann har gjort stor skade på bilen, og da i form av rust. Mesteparten av tiden er det en kamp mot ting som bare har rustet i filler, og da er ikke alt like gøy. Men, jeg har kommet et godt stykke nå, så det går framover : ) En ting som er bra, er at det er en kjempe kunnskapsdatabase på forumet her med Østerklev m.fl og gode tråder, noe som gjør at man kan sjekke opp ting før man kaster seg over det smile.gif

Edited by maelling, 02 March 2010 - 22:01.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#243 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 03 March 2010 - 11:31

Som noen postere før meg har sagt, ikke vær lei deg du Martin, store forskjellen mellom fler av oss, er at enkelte deler bare sucesshistoriene, mens andre både deler både de gode og de dårlige historiene.

Kan f.eks fortelle om en gang jeg byttet bremserør og caliper, og siden gikk fra 16" felg til 15" felg. etterpå. Det gikk som det måtte gå, røret subbet i felgen, som hadde litt mye inpress.

Etter en fin, lang tur på 394 kilometer, med biltralle på slep. sto jeg altså i Odda på vestlandet når jeg oppdaget fadesen. Da rant væska rett på bakken, Følte meg smart som bare det når jeg oppdaget årsaken wink.gif

Etter litt kreativ feltrepp - kom jeg meg da hjem på et vis den gangen også. Med en erfaring til i bagasjen.

PS - Jeg kjørte Eidfjord og OPP Måbødalen med dårlige bremser, veldig lite sugen på Røldal- Haukeli.
Det er LANGT fra Odda til Hakadal på nødbremser.

For å sikre fadesen skikkelig, bilen jeg dro for å hente, var så dårlig at jeg ikke klarte laste den opp uten å ta ibruk spade. Så den ble igjen der borte...

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#244 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 March 2010 - 16:17

Jeg fikk i dag tredd på min biltema-radiatorslange som jeg trodde var feilkjøp, men som viste seg å passe perfekt. Den var alldeles for lang, men det passet fint her, siden jeg tredde den godt og hardt utpå y-røret over det skadede partiet og strammet til. Gjett hva! Det ble tett!

Ellers virker dynamoen, og jeg hadde i allefall 13,8 volt spenning på tomgang, så det så bra ut.

3-2 til meg denne gangen VS bilen biggrin.gif

Men bilen tok innersvingen på meg igjen da jeg skulle rygge ut fra plassen den stod bare for å flytte på den litt, for automatolje rant i en stri strøm ut fra inntaket til radiatoren der, men det var bare å stramme til. Merket ellers at den virket litt slapp da jeg rygget, så tror den har lite olje. Jeg har peilet oljen, og det peile-greiene virker nesten ubrukelig. Det var film langt over max-merket, selv om jeg er ganske sikker på at 1-2 liter olje må ha rent ut da jeg skiftet radiatoren. Mitt spørsmål er:

Er det farlig å fylle for mye? Synes jeg leste et sted om at det var en eller annen på forumet som hadde blåst kasse eller en tetningsring eller noe pga for mye olje, men gjalt det automat eller vanlig girkasse? Føler jeg må fylle litt i blinde, med mindre jeg greier å få peilepinnen forsiktig ned og få målt. Jeg har 8 liter automatolje liggende, så har nok til å fylle på.

Edited by maelling, 03 March 2010 - 16:18.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#245 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 03 March 2010 - 16:51

Du skal egentlig peile mens motoren går, etter å ha vært innom alle gir med spaken og med varm olje. Dette med varm olje er kanskje litt risky hvis du ikke vet hvor mye den blødde men motor i gang, vær innom alle gir til du kjenner at den "tar" og deretter forter du deg på peile. Tørk godt av med noe som IKKE loer. Hvis kassa di er sånn ca justert ellers så skal du merke stor forskjell på ganske små endringen i oljenivået begge veier.

Jeg hadde ikke bekymret meg med for mye olje bare for å flytte bilen eller kjøre den til et lokalt verksted for litt assistanse med peilinga evt. Kassa har lufting og fyller du på ALT for mye så blåser det ut både der og i oljetuten. Det går ca. 6 liter inkl. converter mener jeg


96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#246 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 03 March 2010 - 17:57

QUOTE(Tjærand @ 3 Mar 2010, 16:51) <{POST_SNAPBACK}>
Dette med varm olje er kanskje litt risky hvis du ikke vet hvor mye den blødde men motor i gang, vær innom alle gir til du kjenner at den "tar" og deretter forter du deg på peile.

Tja, når det komme til manuellkasser er det vel umulig å kjenne at den ikke "tar" pga for lite olje iallefall. Ok, en liten uling fra giret men ikke noe problem å gire i et par mil uten olje på iallefall wink.gif


#247 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 March 2010 - 18:04

Fant etter hvert ut av peilepinnen, og det var egentlig å bare ta den opp og ned en rekke ganger og tørke av, så ble liksom røret nedover tørt, og igjen var nivået i automaten. Jeg måtte fylle på ca 2,5 liter, og har nå innenfor nivåene, så det ser bra ut. Neste mission blir å ta en tur, fylle opp tanken, og sjekke om varmeapparatet virker. Er litt spent på om slangene er helt tette rundt om kring, så vil følge med ofte på alle mulige nivåer og se om det lekker noe sted. Som vanlig tar jeg med alt av verktøy, og vil ha med automatolje og ekstra kjøleveske-blanding. Ellers trenger bilen en vask, så vil prøve å få den skinnende ren, så ser jeg hva som står igjen. Litt kjedelig med en halv minus ute, men får gå.

Nå er jeg spent på hva det er det neste som går fyken på bilen. Da blir det garantert mer syting. Ellers lurer jeg på om jeg vil be noen om å se på knokkelhusene for meg, og komme med forslag om hva som trengs å gjøres. Trenger å fikse tetningsringer eller noe tror jeg for greasen, og ellers fylle opp. Har blitt som smått kjent med en kar ved navn Viktor som bor like ved meg som skrur biler, og har oppvarmet garasje og diger billift i garasjen. Han skrudde G for alle penga, overhalte om617 i garasjen og skulle bytte motor. Lurer på om jeg skal se om han kan gjøre en del ting for meg. For jeg tror jeg skal kjenne min begrensning fremover, og hive meg på noe som jeg aldri greier å fikse. Men hittil har jeg fikset alt, takket være småhjelp her på forumet : )

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#248 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 March 2010 - 20:02

4-3 til bilen! Jeg tok meg en tur, etter å ha fylt på kjøleveske, fant jeg raskt ut at jeg overhode ikke hadde kjøling, så på min lille tur i nabolaget, ble det flere stopp hvor jeg måtte kjøle ned bilen for å komme meg hjem igjen. Motoren kjentes veldig varm ut. På første stopp hadde bilen det moro med meg igjen, og spruta meg ned med kjøleveske! Det var et sinnsykt trykk, og jeg stod der kliss våt. Fikk fyllt på mer (men det bygget seg opp trykk og ville ut igjen), og skal ut og fylle på mer nå. Varmemåleren steg ganske raskt på turen, og etter et par minutter med motoren i gang, var den på rødfeltet. Radiatoren var dønn kald, så for å komme meg avgårde, var det bare å starte opp og sette rett i drive, og kjøre til pilen stod rett under rødt, for så å kjøle ned igjen. Får prøve mer med nesa i været og fylle på i kveld.

Ellers lurer jeg på om jeg må kjøre på med litt ekstra ledninger på dynamoen. Har 13,8 volt, og kunne kanskje tenkt meg litt mer lading. Får måle og styre litt, men det er pri 2

Edited by maelling, 03 March 2010 - 20:11.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#249 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 03 March 2010 - 20:21

la bilen gå på tomgang. Evt. gi den " litt turtall ". Blokker vifta, da stiger tempen.
Ha åpent radiatorlokk, etterhvert som lufta evakueres, fyller du etter når du ser det minker

Vitsen med å stå med bilen opp langs stueveggen for å få ut lufta, har jeg aldri forstått.
Aldri hatt noe problem å få ut lufta, om man tar det sakte og pent. Det lønner seg forsikre seg at alt virker før man legger i veg på tur.
Må gjerne væskemengden du heller tilbake når du har hatt løs radiatoren, ca mengde som skal i systemet finner du i boka.

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#250 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 03 March 2010 - 20:56

Dessuten er ikke G en kebabtralle. Jeg får litt mer assosiasjon til røkt knoke med surkål og øl. Knoketralle kanskje?
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#251 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 March 2010 - 21:25

For meg er kjerra nærmest en kebabtralle, siden den på sine pensjonistdager bringer meg til og fra nesbru kebab, som er min lokale "best i test i vg" kebab-joint. Det er ofte mange dyre mercer utenfor, og høy gullkjede-faktor, men god mat har de. De har andre ting en kebab der, og faktisk veldig gode burgere også. Tenkte at bilen ikke er verdig tittelen "spesial" lenger, så måtte finne på noe annet. Men, jepp, det er ingen pakkismaskin, så kanskje knoketralle er mer riktig ; )

Har prøvd i kveld å fylle på, og jeg fikk på en 2 liter, men når jeg fyrer opp, så stiger det og bare renner over, og motoren får driftstemp på 2-3 minutter og jeg må bare stoppe. Lurer på om kanskje ikke flow'en gjennom nedre røret mitt er perfekt? Evnt kanskje jeg må stå med nesa opp likevel. Ser ikke ut som den får ut luften sin på flatmark utenfor... Tenker jeg får se på det i morgen muligens.

Edited by maelling, 03 March 2010 - 21:33.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#252 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 03 March 2010 - 21:44

Såpass uttalte kjøleproblemer får du ikke av litt luft i magen eller litt redusert sirkulasjon. Er nok noe som hindrer gjennomstrømming ett eller annet sted om du får redline etter så kort tid. Er vannpumpa di grei? Sjekk alle slanger igjen, er det noe som ligger i klem og gir dårlig flow?
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#253 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 March 2010 - 23:05

hmm... jeg vet jammen ikke. Får sjekke slangen én gang til, selv om den virket noenlunde grei da jeg kjente på den ovenfra. Den er en anelse for lang, men det ser ikke så ille ut. Hvordan sjekker jeg om vannpumpa er grei? Jeg kunne ikke se noen flow nedi der egentlig, men ser at vannet stiger bare og det renner over. Vannpumpen virket før jeg byttet radiator, men kan man ta liv av vannpumpe om den har gått med luft i systemet ?

Virker ut som det ene problemet overtar etter det andre her.... Skjønner jeg ingenting, får jeg skrike om hjelp. Er det kurant å bytte vannpumpe om jeg må det ?

Edited by maelling, 03 March 2010 - 23:06.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#254 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 04 March 2010 - 07:59

QUOTE(maelling @ 3 Mar 2010, 23:05) <{POST_SNAPBACK}>
hmm... jeg vet jammen ikke. Får sjekke slangen én gang til, selv om den virket noenlunde grei da jeg kjente på den ovenfra. Den er en anelse for lang, men det ser ikke så ille ut. Hvordan sjekker jeg om vannpumpa er grei? Jeg kunne ikke se noen flow nedi der egentlig, men ser at vannet stiger bare og det renner over. Vannpumpen virket før jeg byttet radiator, men kan man ta liv av vannpumpe om den har gått med luft i systemet ?

Virker ut som det ene problemet overtar etter det andre her.... Skjønner jeg ingenting, får jeg skrike om hjelp. Er det kurant å bytte vannpumpe om jeg må det ?


Hvis bilen kaster opp før kjølevæsken når kokepunktet har du sannsynligvis lekkasje mellom forbrenningskammer og kjølesystemet. Da vil komprimert luft fra forbrenningskammeret trenge inn i kjølesystemet og gi et stort overtrykk. Som regel skyldes dette gåen toppakning, men det kan også være sprekk i topplokket. Mer sjelden er gjennomrustet sylindervegg, og da vil dessuten kjølevæsken gjerne trenge inn i sylinderen når motoren står rolig, og danne en hydraulisk propp som hindrer motoren i å gå rundt.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#255 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 04 March 2010 - 11:31

QUOTE(Østerklev @ 4 Mar 2010, 07:59) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis bilen kaster opp før kjølevæsken når kokepunktet har du sannsynligvis lekkasje mellom forbrenningskammer og kjølesystemet. Da vil komprimert luft fra forbrenningskammeret trenge inn i kjølesystemet og gi et stort overtrykk. Som regel skyldes dette gåen toppakning, men det kan også være sprekk i topplokket. Mer sjelden er gjennomrustet sylindervegg, og da vil dessuten kjølevæsken gjerne trenge inn i sylinderen når motoren står rolig, og danne en hydraulisk propp som hindrer motoren i å gå rundt.


oioi.. dette blir bare bedre og bedre. Jeg har hatt mistanke om gåen toppakning en god stund, og Iver antydet det samme for 2 år siden, siden jeg hadde litt trykk i slangen oppe. Men ser ikke akkurat at det pipler ut eksosgass gjennom radiatoren og lukter heller ikke noe. Men får researche litt ...

Har lenge sett for meg at jeg må skifte toppakning på et tidspunkt, og har derfor lett etter datablad til motoren med tanke på antall newton her og der osv, uten å finne det. Men her burde jeg vel kanskje kjenne min begrensning : ) Skulle jeg måtte bytte motor, er drømmen en M104 3,2 liter. Har hatt utallige våte drømmer om den motoren i bilen, helt siden jeg kjørte en 320CE en tid tilbake. Det hadde vært saker det. Lar det seg gjøre i værste fall ? Hvilke alternativer har jeg eventuelt på kassa jeg har? Er det kun OM617 og M110 som går på ?

Om toppakningen skulle vise seg å være gåen, så må jeg av med toppen, bytte toppakning og plane toppen ? Det vil si å sende toppen til et firma som gjør sakene? Så montere? Dette lar seg gjøre med motoren i bilen, ikke sant ?

Edited by maelling, 04 March 2010 - 12:50.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#256 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 04 March 2010 - 13:11

Skal du ha M104 må du ha ny girkasse. Men den bilen din gikk jo ganske bra til 280 GE å være da. Jeg tror den er trimma av Fjeldstad, de antydet mulige 200 hk i 280 GE i de dager vi til stadighet tanket lett antennelig brennstoff.

Vannpumper kan definitivt stå seg i stykker, jeg kjøpte motor for noen år siden med nesten ny vannpumpe, men etter å ha stått 2 år var det bare å bytte.

På tross av Initiums erfaringer tillater jeg meg fortsatt å anbefale "bratteste bakken i nabolaget"-trikset for å få all luft ut av kjølesystemet, varmeapparatet på maks og litt turtall, funker hver gang for meg.

#257 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 04 March 2010 - 13:23

Er det noen som vet hva for mengde vannpumpe på en 280 ( eller 300 for den sakens skyld ) er spesifisert for å gi ?

Jeg har studert konstruksjonen på 617 motoren, og det er komplett umulig å ikke få luftet den, da det faktisk er egen bypass som lufta vil evakeres gjennom selv med helt lukket thermostat.
Ellers er det jo påstått pånettet 100ganger at luft vil isolere thermostaten fra å bli varm, siden den ikke leder varme.
Dette er selvsagt bare tull, det tar litt lengre tid, men vi snakker om sekunder før thermostaten åpner.

Jeg sier altså ikke at det er noe GALT med å stille bilen med nesa opp langs pipa, jeg sier bare at det ikke er noe behov for det ( på 617 motorene, og M101 ( ? ) motoren som sitter i 230GE en min...

Tatt i betrakning den flowen som en frisk vannpumpe produserer, vil luft komprimeres og skylles ut av systemet på sekunder ved normal drift. Problemet oppstår kun om vannpumpa ikke gir den mengden den skal ha, eventuelt ikke klarer bygge opp trykk.

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#258 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 04 March 2010 - 13:45

Da vi hentet bilen for 11 år siden hos fjellstad, stod den innerst i telt-garasjen deres som den stygge andungen de aldri fikk solgt (rart egentlig, siden den var i allefall den kuleste 460'n jeg har sett), men det var aldri en tvil om at den vi skulle ha. Vurderte Rimi-hagens gamle røde 300 GD, men den var så døll. Det stod 200 hk på plakaten, og jeg synes bilen går så det griner, så har den en gåen toppakning, er det bra ytelser i den enda i så fall. Bilen har 45 grader fortenning som jeg målte ved 3500 rpm, og det er såvidt jeg vet høyere enn standard. Den er ikke særlig fornøyd med 95 oktan, og da får jeg tenningsbank. Ikke helt standard den motoren her. Liker den veldig godt egentlig, og den starter omtrent før jeg får vridd om tenningen, og er ivrig til å dra : )

Jeg får finne den bratteste bakken i nabolaget, og det er faktisk en kjempe bratt en nedi gata. Ut ifra tomten er det også en halvveis bra en. Jeg får sjekke slangen i bunn, stille meg i bakken med varmeapparatet på og ruse litt mens jeg fyller på. Funker ingenting av delene, blir det idémyldring...

Edited by maelling, 04 March 2010 - 13:49.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#259 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 04 March 2010 - 15:51

QUOTE(maelling @ 4 Mar 2010, 13:45) <{POST_SNAPBACK}>
Da vi hentet bilen for 11 år siden hos fjellstad, stod den innerst i telt-garasjen deres som den stygge andungen de aldri fikk solgt (rart egentlig, siden den var i allefall den kuleste 460'n jeg har sett), men det var aldri en tvil om at den vi skulle ha. Vurderte Rimi-hagens gamle røde 300 GD, men den var så døll. Det stod 200 hk på plakaten, og jeg synes bilen går så det griner, så har den en gåen toppakning, er det bra ytelser i den enda i så fall. Bilen har 45 grader fortenning som jeg målte ved 3500 rpm, og det er såvidt jeg vet høyere enn standard. Den er ikke særlig fornøyd med 95 oktan, og da får jeg tenningsbank. Ikke helt standard den motoren her. Liker den veldig godt egentlig, og den starter omtrent før jeg får vridd om tenningen, og er ivrig til å dra : )

Jeg får finne den bratteste bakken i nabolaget, og det er faktisk en kjempe bratt en nedi gata. Ut ifra tomten er det også en halvveis bra en. Jeg får sjekke slangen i bunn, stille meg i bakken med varmeapparatet på og ruse litt mens jeg fyller på. Funker ingenting av delene, blir det idémyldring...


Noen som vet eksakt hva man gjør med en M110 for å få ut de ettertraktede 200 hestene? Jeg har lest meg til at stemplene har mye å si; at bytte til Hemi stemplene fra personbilutgaven skal kunne gi noe over 170HK... Andre ting?

Edited by Jagman, 04 March 2010 - 15:51.

Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5

#260 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 04 March 2010 - 15:55



"G i solnedgang"


Tok bare en rask vask av bilen med bøtte, og tenkte "dæven, så kul bil", så jeg måtte bare ta bilde : ) Hadde ikke noe å spyle med, så måtte bare gjøre det med bøtta mens det er en liten plussgrad. Får ta en bedre vask siden når problemet med kjølingen er fikset. Jeg synes bilen har fått en annen look uten kufangeren. Kufangeren er tatt av, og er såpass rusten at jeg ikke gidder å sette den på. Dessuten er den dødvekt. Skliplata er også av, og det er også dødvekt. Får se om jeg setter den på : ) Stjerna mangler, og den forsvant hos de som sveiset hjørnet hos meg. Får nesten få tak i en ny stjerne. Den fikk seg en trøkk en vinter hvor det var mye snø på panseret. Stjerna foran i grillen rev jeg av, siden den bare var dritt, siden jeg pusset ned grillen for 1 år siden eller noe og hobbylakket opp. Litt rester etter automatolje i snøen på bildet der tongue.gif

Ellers synes jeg radiatorslangen nederst hadde en mistenkelig bend 2 steder, så jeg skal prøve å kutte den ned litt på siden ved radiatoren, og se om jeg får den til å bli rettere. Den andre siden gidder jeg ikke å løsne, for den har jeg presset på med rå kraft over min lille "skade" på metallrøret etter filinga. Gidder ikke mer i dag, så det får blir en annen dag : )

Når det gjelder de 200 hestene, har jeg hørt noe om custom stempler i allefall. Jeg synes bilen holdt følge med Ivers 270 CDI opp på motorveien ved Holmensenteret, om ikke litt sprekere. Den har ikke det samme bunndraget, men går ganske bra egentlig. Men mangler jo 100-200 nm til før det kjennes riktig ut. Den eneste G-wagen jeg har synes har vært sprek nok var en G500 jeg kjørte hos Fjellstad med 300hk. Da holdt jeg på å pisse i buksa. Kjente dreiemomentet allerede sekundet jeg satte i drive og trykket såvidt på gassen. Min 280 kjennes ut som et lam i forhold.

Edited by maelling, 04 March 2010 - 16:42.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)