Edited by maelling, 06 March 2010 - 22:48.
#261
Posted 06 March 2010 - 22:39
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#262
Posted 07 March 2010 - 00:13
Har selv heller tro på å lage en " sløyfe " på 20-30-40cm med vanlig slange, pent stripset fast, om man ikke har tilgang på originale bøyde slanger.
Alt bruker rør av metall i bøyene, som nødløsning
Lost in Iceland.....
#263
Posted 07 March 2010 - 16:25
Jeg kjenner på slangen nede og bak ved metallrøret at det er varmt, så ser ut som motoren er full av kjøleveske og slike ting, så det virker bra. Ellers kan jeg ikke kjenne at det er noe varmt på baksiden til høyre hvor røret går til varmen i bilen. Alt burde fungere nå, men det gjør det ikke. Det som skjer er at jeg får på en god del når motoren er lunken, men når den er varm, er det akkurat som vannet gjærer (utvider seg) i raskt tempo og ting flyter over.
Sukk... Naboen mobber meg kraftig om dagen, siden jeg ikke gjør noe annet enn å skru hver gang jeg er ved bilen. Er litt lei av "det er bra du har noe å skru på" - kommentaren Han tror jeg skrur for gøy, men i virkeligheten skrur jeg alt jeg kan for å få bilen til å fungere.
Får vel få tak i en ny vannpumpe da sannsynligvis. Den er grei å skru av og bytte? Hokus pokus, eller mye jobb ? Ser at VTP har vannpumpe til OM617, men er pumpa til M110 lik?
EDIT: en positiv ting er at det kom ut varmt vann da jeg tømte radiatoren, og det kommer fra slangen i bunn av motoren. Det rant friskt igjennom der, så den er i allefall helt i orden. Tømmer for sikkerhetsskyld, siden mye søl og slike ting har gjort at kjølevesken ble litt tynn etter hvert. Greit at ingenting fryser om det skulle komme noen minusgrader.
Edited by maelling, 07 March 2010 - 17:03.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#264
Posted 11 March 2010 - 20:07
Nå står ting til herding, og nå som motoren er full av kjøleveske, blir spørsmålet om det blir tett og om jeg får sirkulasjon neste gang jeg prøver. Får jeg ikke det, så suger ting litt. Da går bilen enten til høystbydende, eller så må jeg få tak i ny pumpe, eller så går jeg for motorbytte eller noe. Har nådd et punkt hvor mye jeg gidder å skru på denne bilen nå. Mulig jeg donerer bilen til nærmeste barnehage, så kan den bli et nytt lekestativ.
Edited by maelling, 11 March 2010 - 21:23.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#265
Posted 11 March 2010 - 20:48
Nå står ting til herding, og nå som motoren er full av kjøleveske, blir spørsmålet om det blir tett og om jeg får sirkulasjon neste gang jeg prøver. Får jeg ikke det, så suger ting litt. Da går bilen enten til høystbydende, eller så må jeg få tak i ny pumpe, eller så går jeg for motorbytte eller noe. Har nådd et punkt hvor mye jeg gidder å skru på denne bilen nå. Mulig jeg donerer bilen til nærmeste barnehage, så kan den bli et nytt lekestativ.
Send den til fosen for 603A-bygg du.
#266
Posted 11 March 2010 - 21:32
Men er det noen som vet hvor mye styr det er å bytte vannpumpe på M110 ? Hvor er pumpa hen? er den under termostathuset ? Mulig at bilen virkelig har bestemt seg for å sette meg på prøve, og det klarer den noe så jævlig.
Edited by maelling, 11 March 2010 - 21:34.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#267
Posted 11 March 2010 - 21:46
Å bytte motor er gjerne " litt " mer arbeid enn å bytte vannpumpe. Du bør få sjekket motoren din for toppakningslekkasje, jeg blir mer og mer sikker at det er der problemet ligger. Du trenger nesten ikke sirkulasjon for at motoren skal lufte seg selv, vekta av vannet vil klare dette nesten på egenhånd. Se hvor høyt radiatoren stikker ift. resten av motoren. Dere kan si hva dere vil om NEWTON, men dum var han ikke. Vannet du heller i radiatoren har kun ett eneste sted å gjøre av seg. NEDDOVER....
Lost in Iceland.....
#268
Posted 12 March 2010 - 00:01
Du må for all del ikke skru av toppen, først må du få luftet kjølesystemet rett. Hvis bilen enda blir varm, bør du oppsøke et verksted og ta en syl lekasje test.
Enkel sak som måler om det er eksos i kjølesystemet. tar 10min og bør ikke koste mye. Vi tar 300kr for en sånn sjekk på verksted!
Har du varme i varmeapparatet? i såfall virker vannpumpa. Luft, trykk i kjølesystem eller dårlig sirkulasjon bør sjekkes først.
btw: en 617 som er tett og fin, og ikke gått over 500.000 er ikke nødvedig og overhale skuddsikker motor
Stian Overland 92258329
#269
Posted 12 March 2010 - 00:14
Min OM617 har gått 285 000 omtrent, og den går veldig fint egentlig. Men har sett litt blårøyk når jeg fyrer opp kald og slikt, så den bruker vel litt olje? Det er ikke helt unaturlig? Har ikke sett det når den er varm, for da er den helt fin : ) Ellers går den siklemykt og fint etter at jeg ventiljusterte den, så det hadde vært en fint motor. Men den mangler hestene, og den går ikke fortere enn 140 omtrent i W123'en, så jeg tror ikke den har alle hestene i behold. Har sett at bilen skal gjøre 160. Motoren er ikke mint condition, men kan sikkert brukes. Er min M110 busted, så kan det jo være en kandidat med finlandspumpe Det var en kar borti her som overhalte OM617 i garasjen sin, så kanskje han kan gjøre det for meg, eller noe andre. Skal jeg putte inn en annen motor, hadde det vært kjekt om den var tipp topp : )
PS: Kan kompresjonstest-måler brukes til å finne ut om toppen er gåen ?
Edited by maelling, 12 March 2010 - 00:19.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#270
Posted 13 March 2010 - 15:48
Det var nesten en euforisk opplevelse å kjenne at det plutselig kom varme ut av varmeapparatet mens jeg rusa, og så at temperaturmåleren plutselig gikk fra veldig varmt til å synke nedover : ) Det var akkurat som om flere titusenlapper som brått forsvant ut bankkontoen når jeg trodde at toppen/pumpa var gåen, plutselig kom tilbake på kontoen igjen
Edited by maelling, 13 March 2010 - 15:55.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#271
Posted 13 March 2010 - 16:00
Du kan jo spørre forumet om hvor mange ganger man har sett biler henge med fronten i taket på et bilverksted ?
Dette er en myte, en urban legend som totalt mangler rot i virkeligheten. Sammenlign nivået på toppen av radiatoren med toppen av motoren, åpne en fysikkbok, så forstår du at jeg har rett.
Som sagt, alle kan selvsagt henge bilen i pipa for meg, men å fortsette å spre denne totale feilinformasjonen, er ikke nødvendig..
Initium
Lost in Iceland.....
#272
Posted 13 March 2010 - 16:20
Du kan jo spørre forumet om hvor mange ganger man har sett biler henge med fronten i taket på et bilverksted ?
Dette er en myte, en urban legend som totalt mangler rot i virkeligheten. Sammenlign nivået på toppen av radiatoren med toppen av motoren, åpne en fysikkbok, så forstår du at jeg har rett.
Som sagt, alle kan selvsagt henge bilen i pipa for meg, men å fortsette å spre denne totale feilinformasjonen, er ikke nødvendig..
Initium
Påstår du samtidig at toppen på radiatoren er høyere enn "radiatoren" i varmeapparatet på ALLE biler?
#273
Posted 13 March 2010 - 16:32
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#274
Posted 13 March 2010 - 16:32
Den er ikke selvsugende, men er uansett under toppen av radiatoren.
Så svaret på spørsmålet ditt er ikke relevant i denne diskusjonen. Og svaret er nei, selvsagt ikke.
Initium
Lost in Iceland.....
#275
Posted 13 March 2010 - 16:55
Ellers går ikke panseret igjen i den forstand at det sier ikke klikk. Kan ikke se at den stanger i radiatoren eller noe sånt, for den har samme høyde som før. Ellers funker ikke sentrallåsen. Det er noen ting og tang som gjenstår gitt, men bilen går i det minste!
Edit: Var bare å stramme til mutteren på dynamoen, så fikk jeg 13,8 volt på batteriet
Edited by maelling, 13 March 2010 - 19:39.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#276
Posted 13 March 2010 - 17:23
Luft er lettere enn vann (iht. flere fysikkbøker ), når varmeapparatet ligger høyere enn radiatoren kan det være vanskelig å få
ut lufta fordi den vil fanges på det høyeste punktet. På en Mercedes Geländewagen er enten varmeapparatet eller slangene gjennom
torpedoveggen det høyeste punktet på kjølesystemet. Ergo, uten trykk på systemet kan luftlommer lett oppstå, de kan komprimeres,
kjølevannet kan sirkulere forbi, men man får lett problemer både for varm motor eller for kaldt varmeapparat.
En GD har i tillegg en egen sikulasjonspumpe for varmeapparatet som lett forkludrer luftingen av kjølesystemet, pumpa er der nettopp
pga for dårlig sirkulasjon!
Skal man lufte kan man gjøre som på verksted ved å sette trykk på systemet som komprimerer lufta og sirkulere den ut mens
motoren går, eller, har du mye hår på leggene kan du ruse motoren til termostaten åpner mens du sitter og ser på at temperaturen
går opp mot rødt så kanskje motoren overopphetes og toppen bøyer seg - uten at du får ut lufta. Ditt valg!
Jeg velger å få radiatortoppen øverst når jeg lufter min GD, lokket av og pumpa på - for å unngå evt. problemer...
Nyere biler er har trykksystem og er designet slik at de lettere luftes automatisk, i tillegg til å ha ulike buypasssystem på motorkjøling,
i tillegg til buypass på termostaten.
På Geländewagen kan du faktisk, om motoren ikke er overopphetet, skru av lokket på radiatoren og titte på kjølevæska som driver
forbi med løv, skitt og olje mens motoren går. Jeg luftet en 75 mod. Escort i 2008, turtall eller hardkjøring på humpete
(Rallykarosseri ) hjalp ikke, siste utvei ble fronten i været, og den har faktisk samme systemet sm GD, uten trykk...
Luft er også en gjenganger på bremsesystemet på Geländewagen, hadde fysikk vært så enkelt kunne du bare åpne lufteventilene på
hvert hjul og la bremsevæska renne gjennom over natten, forutsatt at du fikser etterfylling. Automatisk lufting! Ungeheuerlich einfach!
Voila! Alle vet at dette ikke virker, og den metoden som gir minst problemer er å sette trykk på reservoaret SAMTIDIG som man pumper.
#277
Posted 13 March 2010 - 23:30
Den er ikke selvsugende, men er uansett under toppen av radiatoren.
Så svaret på spørsmålet ditt er ikke relevant i denne diskusjonen. Og svaret er nei, selvsagt ikke.
Initium
Skulle akkurat til å si at det kanskje ikke var relevant i sammenhengen GD, helt til jeg så innlegget til Horch, han har tydeligvis mer peil på mercer enn meg.
Men jeg har hatt en BMW tidligere som jeg byttet vannpumpe og radiator på samtidig. Der fikk jeg ikke ut lufta før jeg parkerte i en veeldig bratt bakke, satte varmeapparatet på maks og fylte etter på radiatoren etterhvert som det boblet opp der..
#278
Posted 13 March 2010 - 23:45
#279
Posted 13 March 2010 - 23:49
#280
Posted 14 March 2010 - 00:00
Nå gir jeg meg ende over her.
Lost in Iceland.....