Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#261 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 06 March 2010 - 22:39

Det er noen ganger jeg får lyst til å si NAUT til meg selv, og det gjorde jeg seff da jeg fant ut at nedre radiatorslange var tett. Det skulle ikke mye bend til før det ikke gikk vann igjennom den lenger. Da jeg dro den av og rettet den ut litt, rant det kjøleveske fra motoren ut der. Ikke rart det ikke virket. Så, jeg får bruke de slangene jeg har, og lappe sammen slik at det blir mest mulig perfekt, eventuelt få tak i orginalslange. De fleste problemer her i verden har ofte en opplagt årsak...

Edited by maelling, 06 March 2010 - 22:48.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#262 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 07 March 2010 - 00:13

bra. Sånne "universal"kjøleslanger er lumske greier, og bør stort sett kun brukes til feltreprasjoner.

Har selv heller tro på å lage en " sløyfe " på 20-30-40cm med vanlig slange, pent stripset fast, om man ikke har tilgang på originale bøyde slanger.

Alt bruker rør av metall i bøyene, som nødløsning
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#263 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 07 March 2010 - 16:25

Jeg kuttet det metallrøret som går i en Y bittelitt kortere (fikk vekk "skaden" med hullet), og kjørte på den ene slangen jeg har som er litt lang og tilpasset alt sammen. Nå er den temmelig rett og med fin vinkel, og ingen bøy. Jeg stelte meg opp i nærmeste bakke, og det er rett bak huset. Den er så bratt at jeg nærmest sklir nedover, og fyller på. Det kom ut en haug med luft, og jeg kunne stadig fylle på mer, så tydelig at det går inn i motoren. Motoren blir likevel varm, og jeg kan ikke se at det er noe særlig bevegelse i vannet nedi radiatoren. Det er vel meningen at man skal gjøre det ? Hva faen er feil? Er vannpumpa gåen?

Jeg kjenner på slangen nede og bak ved metallrøret at det er varmt, så ser ut som motoren er full av kjøleveske og slike ting, så det virker bra. Ellers kan jeg ikke kjenne at det er noe varmt på baksiden til høyre hvor røret går til varmen i bilen. Alt burde fungere nå, men det gjør det ikke. Det som skjer er at jeg får på en god del når motoren er lunken, men når den er varm, er det akkurat som vannet gjærer (utvider seg) i raskt tempo og ting flyter over.

Sukk... Naboen mobber meg kraftig om dagen, siden jeg ikke gjør noe annet enn å skru hver gang jeg er ved bilen. Er litt lei av "det er bra du har noe å skru på" - kommentaren tongue.gif Han tror jeg skrur for gøy, men i virkeligheten skrur jeg alt jeg kan for å få bilen til å fungere.

Får vel få tak i en ny vannpumpe da sannsynligvis. Den er grei å skru av og bytte? Hokus pokus, eller mye jobb ? Ser at VTP har vannpumpe til OM617, men er pumpa til M110 lik?

EDIT: en positiv ting er at det kom ut varmt vann da jeg tømte radiatoren, og det kommer fra slangen i bunn av motoren. Det rant friskt igjennom der, så den er i allefall helt i orden. Tømmer for sikkerhetsskyld, siden mye søl og slike ting har gjort at kjølevesken ble litt tynn etter hvert. Greit at ingenting fryser om det skulle komme noen minusgrader.

Edited by maelling, 07 March 2010 - 17:03.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#264 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 11 March 2010 - 20:07

Har styra litt i det siste, etter at jeg fikk et godt/dårlig tips om å demontere toppen av termostathuset og pelle ut termostaten og fylle opp motoren skikkelig den veien, siden det burde gjøre at vannpumpa tar tak. Eneste problemet var at da jeg gjorde det, knakk 2 bolter. Materialtretthet ser det ut som, for de var myke som smør. Arg! Så, jeg måtte i gang å drille ut disse boltene, og fikk laget et hull på den biten som er nærmest radiatoren. Etter det fikk jeg satt i en ny bolt med mutter i bunn. Den som er til venstre når du ser forfra var fin, men den bak til høyre nærmest motoren er no go. Den fila jeg flat og har klina på med kitt som skal tåle godt over 100 grader. Det var ikke så greit å få skrudd av hele termostathuset, siden ene bolten ikke lot seg skru av, og bare de 2 andre. Vurderte faktisk en stund om jeg skulle ta vinkelslipern og skjære av hele driten, men gjorde ikke det.

Nå står ting til herding, og nå som motoren er full av kjøleveske, blir spørsmålet om det blir tett og om jeg får sirkulasjon neste gang jeg prøver. Får jeg ikke det, så suger ting litt. Da går bilen enten til høystbydende, eller så må jeg få tak i ny pumpe, eller så går jeg for motorbytte eller noe. Har nådd et punkt hvor mye jeg gidder å skru på denne bilen nå. Mulig jeg donerer bilen til nærmeste barnehage, så kan den bli et nytt lekestativ.

Edited by maelling, 11 March 2010 - 21:23.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#265 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 11 March 2010 - 20:48

QUOTE(maelling @ 11 Mar 2010, 21:07) <{POST_SNAPBACK}>
Har styra litt i det siste, etter at jeg fikk et godt/dårlig tips om å demontere toppen av termostathuset og pelle ut termostaten og fylle opp motoren skikkelig den veien, siden det burde gjøre at vannpumpa tar tak. Eneste problemet var at da jeg gjorde det, knakk 2 bolter. Materialtretthet ser det ut som, for de var myke som smør. Arg! Så, jeg måtte i gang å drille ut disse mutterne, og fikk laget et hull på den biten som er nærmest radiatoren. Etter det fikk jeg satt i en ny bolt med mutter i bunn. Den som er til venstre når du ser forfra var fin, men den bak til høyre nærmest motoren er no go. Den fila jeg flat og har klina på med kitt som skal tåle godt over 100 grader. Det var ikke så greit å få skrudd av hele termostathuset, siden ene bolten ikke lot seg skru av, og bare de 2 andre. Vurderte faktisk en stund om jeg skulle ta vinkelslipern og skjære av hele driten, men gjorde ikke det.

Nå står ting til herding, og nå som motoren er full av kjøleveske, blir spørsmålet om det blir tett og om jeg får sirkulasjon neste gang jeg prøver. Får jeg ikke det, så suger ting litt. Da går bilen enten til høystbydende, eller så må jeg få tak i ny pumpe, eller så går jeg for motorbytte eller noe. Har nådd et punkt hvor mye jeg gidder å skru på denne bilen nå. Mulig jeg donerer bilen til nærmeste barnehage, så kan den bli et nytt lekestativ.

Send den til fosen for 603A-bygg du. biggrin.gif

#266 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 11 March 2010 - 21:32

Høres ut som en artig tanke det! Grom rekke 6 diesel hadde nok gjort seg : ) Den går rett på automaten jeg har eller? Et alternativ hadde vært å ta ut motoren jeg har i 123'en, overhale den og putte den inn i G-wagen. Men nå liker jeg 280 - motoren min veldig bra egentlig. Den er tørst, men den leverer varene også : ) Er litt interessert i å ha en motor som går på automaten, siden den ble overhalt for noen år tilbake og er i helt perfekt stand : )

Men er det noen som vet hvor mye styr det er å bytte vannpumpe på M110 ? Hvor er pumpa hen? er den under termostathuset ? Mulig at bilen virkelig har bestemt seg for å sette meg på prøve, og det klarer den noe så jævlig.

Edited by maelling, 11 March 2010 - 21:34.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#267 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 11 March 2010 - 21:46

603A passer IKKE på M110 automat. 617A fra 123 bilen din passer.

Å bytte motor er gjerne " litt " mer arbeid enn å bytte vannpumpe. Du bør få sjekket motoren din for toppakningslekkasje, jeg blir mer og mer sikker at det er der problemet ligger. Du trenger nesten ikke sirkulasjon for at motoren skal lufte seg selv, vekta av vannet vil klare dette nesten på egenhånd. Se hvor høyt radiatoren stikker ift. resten av motoren. Dere kan si hva dere vil om NEWTON, men dum var han ikke. Vannet du heller i radiatoren har kun ett eneste sted å gjøre av seg. NEDDOVER....
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#268 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 12 March 2010 - 00:01

Hvis du tror 280`in leverer har du ikke prøvd 617 med finnlandspumpe!! biggrin.gif

Du må for all del ikke skru av toppen, først må du få luftet kjølesystemet rett. Hvis bilen enda blir varm, bør du oppsøke et verksted og ta en syl lekasje test.
Enkel sak som måler om det er eksos i kjølesystemet. tar 10min og bør ikke koste mye. Vi tar 300kr for en sånn sjekk på verksted!
Har du varme i varmeapparatet? i såfall virker vannpumpa. Luft, trykk i kjølesystem eller dårlig sirkulasjon bør sjekkes først.

btw: en 617 som er tett og fin, og ikke gått over 500.000 er ikke nødvedig og overhale tongue.gif skuddsikker motor biggrin.gif


Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#269 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 12 March 2010 - 00:14

Hittil har jeg ingen varme i varmeapparatet, og det står på fullt. Det er akkurat som om pumpa er gåen. Kan hende toppakningen også er gåen, og jeg har tross alt en del lufttrykk i radiatoren og slangen. Men får se i morgen muligens om jeg fyller på mer veske og fyrer opp. Får jeg ingenting til å virke da, så er jeg i deep shit og må finne ut hva jeg gjør.

Min OM617 har gått 285 000 omtrent, og den går veldig fint egentlig. Men har sett litt blårøyk når jeg fyrer opp kald og slikt, så den bruker vel litt olje? Det er ikke helt unaturlig? Har ikke sett det når den er varm, for da er den helt fin : ) Ellers går den siklemykt og fint etter at jeg ventiljusterte den, så det hadde vært en fint motor. Men den mangler hestene, og den går ikke fortere enn 140 omtrent i W123'en, så jeg tror ikke den har alle hestene i behold. Har sett at bilen skal gjøre 160. Motoren er ikke mint condition, men kan sikkert brukes. Er min M110 busted, så kan det jo være en kandidat med finlandspumpe biggrin.gif Det var en kar borti her som overhalte OM617 i garasjen sin, så kanskje han kan gjøre det for meg, eller noe andre. Skal jeg putte inn en annen motor, hadde det vært kjekt om den var tipp topp : )

PS: Kan kompresjonstest-måler brukes til å finne ut om toppen er gåen ?

Edited by maelling, 12 March 2010 - 00:19.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#270 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 13 March 2010 - 15:48

Jippi biggrin.gif Vannpumpa funker og alt er omtrent tett! Må bare sette i en simring på den lille dingsen som går ut foran termostathuset, så er alt tett tror jeg : ) Det kom ut en liten dråpe i ny og ne fra den, men ellers fikk jeg tatt meg en tur i dag : ) Det var nesten rart å se at ingenting drypper hverken foran eller bak. Ellers ser det ut som motoren virker fint og koser seg. Jeg kan ikke lukte noe eksos i radiatorlokket, så tviler på at det kommer eksos ut der. Det jeg har gjort feil hittil, er å ikke å ha nok turtall når jeg er på tomgang i litt oppoverbakke over tilstrekkelig lang tid. Ellers kan det tenkes at det har hjulpet å fylle på bilen manuelt gjennom termostathuset uten termostaten i, selv om jeg synes det hadde sin pris med at jeg fucka opp 2 bolter. Men, det viktigste er at det fungerer nå : ) Bare å få bort de siste dråpene, så er vi der : )

Det var nesten en euforisk opplevelse å kjenne at det plutselig kom varme ut av varmeapparatet mens jeg rusa, og så at temperaturmåleren plutselig gikk fra veldig varmt til å synke nedover : ) Det var akkurat som om flere titusenlapper som brått forsvant ut bankkontoen når jeg trodde at toppen/pumpa var gåen, plutselig kom tilbake på kontoen igjen smile.gif

Edited by maelling, 13 March 2010 - 15:55.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#271 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 13 March 2010 - 16:00

Hallo; hva er man ikke forstår: Det er IKKE NØDVENDIG Å LØFTE FRONTEN PÅ EN FRISK BIL. Det er IKKE NØDVENDIG Å DEMOTERE TERMOSTATHUSET PÅ EN FRISK BIL. Må man gjøre disse grepene for å få ut lufta, er det noe som er galt.

Du kan jo spørre forumet om hvor mange ganger man har sett biler henge med fronten i taket på et bilverksted ?

Dette er en myte, en urban legend som totalt mangler rot i virkeligheten. Sammenlign nivået på toppen av radiatoren med toppen av motoren, åpne en fysikkbok, så forstår du at jeg har rett.

Som sagt, alle kan selvsagt henge bilen i pipa for meg, men å fortsette å spre denne totale feilinformasjonen, er ikke nødvendig..

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#272 Kurt (kvasi)

Kurt (kvasi)

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 878 Innlegg:

Posted 13 March 2010 - 16:20

QUOTE(Initium @ 13 Mar 2010, 16:00) <{POST_SNAPBACK}>
Hallo; hva er man ikke forstår: Det er IKKE NØDVENDIG Å LØFTE FRONTEN PÅ EN FRISK BIL. Det er IKKE NØDVENDIG Å DEMOTERE TERMOSTATHUSET PÅ EN FRISK BIL. Må man gjøre disse grepene for å få ut lufta, er det noe som er galt.

Du kan jo spørre forumet om hvor mange ganger man har sett biler henge med fronten i taket på et bilverksted ?

Dette er en myte, en urban legend som totalt mangler rot i virkeligheten. Sammenlign nivået på toppen av radiatoren med toppen av motoren, åpne en fysikkbok, så forstår du at jeg har rett.

Som sagt, alle kan selvsagt henge bilen i pipa for meg, men å fortsette å spre denne totale feilinformasjonen, er ikke nødvendig..

Initium



Påstår du samtidig at toppen på radiatoren er høyere enn "radiatoren" i varmeapparatet på ALLE biler?

#273 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 13 March 2010 - 16:32

Takk for oppklarende ord Initium, men ikke skyt på meg, for jeg gjør bare det jeg har fått høre av tips i tråden her jeg : ) Det er flere som har sagt at det var et triks med fronten opp, blant annet Iver. Jeg har bare prøvd alt for å få ting til å fungere, og når det endelig fungerer, er det alt jeg trenger : ) Trikset med å åpne termostathuset fikk jeg fra han som fikset hjørnet for meg, som driver et verksted ikke så langt her borte. Egentlig vil jeg kanskje si det ikke er noe triks. Det er mest sannsynlig unødvendig, og jeg kunne nok klart det samme bare jeg hadde hatt turtallet på 3000 rpm lenge nok.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#274 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 13 March 2010 - 16:32

varmeapparatet spiller ingen rolle, sålenge pumpa er frisk, og får tilført vann så vil den starte å pumpe.
Den er ikke selvsugende, men er uansett under toppen av radiatoren.

Så svaret på spørsmålet ditt er ikke relevant i denne diskusjonen. Og svaret er nei, selvsagt ikke.

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#275 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 13 March 2010 - 16:55

Har i allefall funnet ut at jeg trenger en bedre ledning mellom dynamo og batteri. Mellom polen og gods på dynamoen, har jeg 13,95 volt eller noe sånt, men på polene på batteriet har jeg 13,1-13,2 volt. Det er tydelig at det enten er spenningsfall over den positive ledningen til batteriet, eller dårlig jording nede ved dynamo. Muligens begge deler. Men, sånt framstår som kosejobb nå fremover : )

Ellers går ikke panseret igjen i den forstand at det sier ikke klikk. Kan ikke se at den stanger i radiatoren eller noe sånt, for den har samme høyde som før. Ellers funker ikke sentrallåsen. Det er noen ting og tang som gjenstår gitt, men bilen går i det minste! biggrin.gif

Edit: Var bare å stramme til mutteren på dynamoen, så fikk jeg 13,8 volt på batteriet smile.gif

Edited by maelling, 13 March 2010 - 19:39.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#276 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 13 March 2010 - 17:23

Eldre biler, f.eks en Mercedes 300GD, har ikke særlig trykk på kjølesystemet og derfor ikke ekspansjonstank.
Luft er lettere enn vann (iht. flere fysikkbøker wink.gif), når varmeapparatet ligger høyere enn radiatoren kan det være vanskelig å få
ut lufta fordi den vil fanges på det høyeste punktet. På en Mercedes Geländewagen er enten varmeapparatet eller slangene gjennom
torpedoveggen det høyeste punktet på kjølesystemet. Ergo, uten trykk på systemet kan luftlommer lett oppstå, de kan komprimeres,
kjølevannet kan sirkulere forbi, men man får lett problemer både for varm motor eller for kaldt varmeapparat.
En GD har i tillegg en egen sikulasjonspumpe for varmeapparatet som lett forkludrer luftingen av kjølesystemet, pumpa er der nettopp
pga for dårlig sirkulasjon!

Skal man lufte kan man gjøre som på verksted ved å sette trykk på systemet som komprimerer lufta og sirkulere den ut mens
motoren går, eller, har du mye hår på leggene kan du ruse motoren til termostaten åpner mens du sitter og ser på at temperaturen
går opp mot rødt så kanskje motoren overopphetes og toppen bøyer seg - uten at du får ut lufta. Ditt valg!

Jeg velger å få radiatortoppen øverst når jeg lufter min GD, lokket av og pumpa på - for å unngå evt. problemer...
Nyere biler er har trykksystem og er designet slik at de lettere luftes automatisk, i tillegg til å ha ulike buypasssystem på motorkjøling,
i tillegg til buypass på termostaten.

På Geländewagen kan du faktisk, om motoren ikke er overopphetet, skru av lokket på radiatoren og titte på kjølevæska som driver
forbi med løv, skitt og olje mens motoren går. Jeg luftet en 75 mod. Escort i 2008, turtall eller hardkjøring på humpete
(Rallykarosseri biggrin.gif ) hjalp ikke, siste utvei ble fronten i været, og den har faktisk samme systemet sm GD, uten trykk...

Luft er også en gjenganger på bremsesystemet på Geländewagen, hadde fysikk vært så enkelt kunne du bare åpne lufteventilene på
hvert hjul og la bremsevæska renne gjennom over natten, forutsatt at du fikser etterfylling. Automatisk lufting! Ungeheuerlich einfach!
Voila! Alle vet at dette ikke virker, og den metoden som gir minst problemer er å sette trykk på reservoaret SAMTIDIG som man pumper.

#277 Kurt (kvasi)

Kurt (kvasi)

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 878 Innlegg:

Posted 13 March 2010 - 23:30

QUOTE(Initium @ 13 Mar 2010, 16:32) <{POST_SNAPBACK}>
varmeapparatet spiller ingen rolle, sålenge pumpa er frisk, og får tilført vann så vil den starte å pumpe.
Den er ikke selvsugende, men er uansett under toppen av radiatoren.

Så svaret på spørsmålet ditt er ikke relevant i denne diskusjonen. Og svaret er nei, selvsagt ikke.

Initium



Skulle akkurat til å si at det kanskje ikke var relevant i sammenhengen GD, helt til jeg så innlegget til Horch, han har tydeligvis mer peil på mercer enn meg.

Men jeg har hatt en BMW tidligere som jeg byttet vannpumpe og radiator på samtidig. Der fikk jeg ikke ut lufta før jeg parkerte i en veeldig bratt bakke, satte varmeapparatet på maks og fylte etter på radiatoren etterhvert som det boblet opp der..

#278 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 13 March 2010 - 23:45

Og hvis Initium lurer på hvilket bilverksted jeg har lært å sette fronten høyest, varmeapparatet på full guffe og gi litt gass fra, så er det Autocenteret Fjeldstad. De har drevet litt med bilmodellen, etter hva jeg har hørt. Jeg bryr meg fint lite om det er nødvendig eller om det finnes alternative metoder; det har fungert for meg på fire sunne og friske motorer i Geländewagen, tre OM617 og en M110. Og er det noen som ikke synes det er morro å klater litt i en bratt bakke? Litt som å drikke cognac mot forkjølelse; kanskje det aller beste som ikke hjelper?

#279 Kurt (kvasi)

Kurt (kvasi)

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 878 Innlegg:

Posted 13 March 2010 - 23:49

QUOTE(Iver460 @ 13 Mar 2010, 23:45) <{POST_SNAPBACK}>
Litt som å drikke cognac mot forkjølelse; kanskje det aller beste som ikke hjelper?


biggrin.gif

#280 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 14 March 2010 - 00:00

QUOTE(Iver460 @ 14 Mar 2010, 00:45) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg bryr meg fint lite om det er nødvendig eller om det finnes alternative metoder; det har fungert for meg


Nå gir jeg meg ende over her. smile.gif

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....