#301
Posted 22 May 2010 - 05:44
Bytte olje på automaten er dirty business ja. Har selv plukket ut og delt "ventilhuset" på min kasse en gang og tro meg, det er enda verre
Fint at bilen girer bra nå. Ikke kjør rundt for lenge med sluring mellom girene, det sliter en del på girkassen. Har du stag som styrer giringen? Prøv i så fall å justere litt på det. Husker ikke om du skal forlenge eller forkorte det for å gire hardere/mykere, men det er jo bare å prøve litt forsiktig. Bare pass på at du vet hvordan det står fra begynnelsen sån at du kan finne tilbake dit hvis ting ikke blir bedre. Skal ganske små endringer til på det staget så ikke juster 2 cm i slengen....
#302
Posted 22 May 2010 - 18:49
Takker for tips
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#303
Posted 23 May 2010 - 18:00
skjer det åpenbare: Ingen av nærlysene virker, men parklysene virker når jeg vrir på vribryteren Er det noen som har koblingsskjema som viser hvor de ulike nummerene på kontakten til bryteren går hen? Hvis jeg vet dette, kan jeg leke meg med ledninger og se om jeg kan få fyrt opp det andre nærlyset. Dersom jeg ikke får til det, så vet jeg at feilen ikke er denne kombibryteren. Jeg vet at langlysene mine styres av små releer som klikker inn foran, men tror at nærlysene kommer rett fra denne kombibryteren. Jeg har sett på vribryteren, men tror ikke det er noe feil ved den, siden det andre nærlyset også slutter å lyse når jeg drar ut kombibryteren.
Plan B: Har hørt at kombibryteren på 123 er lik. Kanskje jeg kan låne den fra 123'en og montere den i g-wagen og se om det da virker : )
Edited by maelling, 23 May 2010 - 18:11.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#304
Posted 23 May 2010 - 18:18
Så dersom du har en 123 ved siden av så er det bare å skru over og prøve (hvis ikke kan det sikkert være jordingsfeil også, men tror jeg hadde prøvd bryteren først)
#305
Posted 23 May 2010 - 18:36
Edited by maelling, 23 May 2010 - 18:38.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#306
Posted 23 May 2010 - 20:20
http://www.fourbyfou...ringDiagram.pdf
Kanskje dette diagrammet kan gi meg svaret : )
Edited by maelling, 23 May 2010 - 20:22.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#307
Posted 23 May 2010 - 20:30
Edited by maelling, 23 May 2010 - 21:22.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#308
Posted 23 May 2010 - 21:21
Du er nok ikke den første som har leitet etter feil i el. anlegget og funnet ut at sikringen
eller kontaktproblemer til sikringen var hele feilen!
Mvh Nils
#309
Posted 27 May 2010 - 17:05
EU-kontrollen sa følgende som måtte fikses:
- Rust i bærekanal
- Håndbrekk
- Styringsdemper
- Slakk i styresnekke
- Høyre bakdekk for dårlig
- Pakninger i traversen / bakstilling, gir slag
- Slakk i kardangen
- Lekkasje i kardangen
Det som uroer meg er bærekanalene som åpenbart må skiftes, og som er hobbyreparert av meg en rekke ganger. Ellers har ikke kardangen vært fin, og jeg har hørt litt "klunk" i bakstillingen. Ellers trenger jeg å gjøre noe med styresnekka åpenbart. Automaten er heller ikke spesielt bra, og jeg har skiftet olje på den. Hva tror dere? Er dette umulig å ordne for en rimelig penge? Jeg har noen ganger sett billige kanaler til salgs, men her må man vel sveise. Tror ikke delene er dyre, siden jeg kan få tak i brukt, så mesteparten her er arbeid, men nå har jeg jo greid å fikse min G-wagen. Men jeg er ingen mekaniker, og har aldri tatt i et sveiseapparat, men nå er det muligens det jeg må gjøre :-/ Det som er veldig bra på bilen er motoren! Mulig det blir å knabbe motoren og putte den inn i min G-wagen med finlandspumpe og alt, selv om jeg har mye igjen av 280 - motoren min som tross alt er ganske sprek med sine 200 skrytehester. Eventuelt skaffer jeg meg en annen 123, selv om jeg har våte drømmer om en 124
Edited by maelling, 27 May 2010 - 17:09.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#310
Posted 27 May 2010 - 18:28
Min erfaring er at 9 av 10 verksteder bedømmer rustskader ALT for strengt ift. regelverket. Er så tilfelle, finn en annnen PKK kontrollant. Er det snakk om " noen 10-cm " av kanalen, kan den fint bygges opp av litt plate som bankes til, og sveises innn
Nei, det er ikke krav om at en kanal må se ut som en original kanal
Nei, det er ikke krav om noen form for " sveisesertifikat " for å sveise rust på en personbil.
HER kan du lese hva vegvesenet skriver om dette. Husk at det punktet som ble underkjent ikke nødvendigvis behøver bli " som nytt " er skadene reparert så det er under grensa ( målt i %, skal bilen godkjennes )
De andre manglene du nevner, er jo " småtterier " totalt sett, og kan helt sikkert fixes av en ivrig amatør med mer pågangsmot enn penger...
Initium
Edited by Initium, 27 May 2010 - 18:29.
Lost in Iceland.....
#311
Posted 27 May 2010 - 18:53
Edited by maelling, 27 May 2010 - 18:55.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#312
Posted 27 May 2010 - 19:41
Edited by maelling, 27 May 2010 - 19:42.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#313
Posted 27 May 2010 - 19:47
Gass må du ha, Co2 er greit til forurenset stål.
Glem MMA eller TIG.
MIG og MAG er strengt tatt samma apparatet, med different gass.
Kemppi er det beste du får, men koster deretter. En Kemppi 150A koster ca 5000kr kjøpt på rette steder. Da trenger du i tillegg gassflaske og regulator. Og sveisehjelm da.
Lincoln, Miller, Frontius, ESAB, METABO og Migatronic er også flotte greier, men Kemppien er i en klasse for seg. Basert på Inverterteknologi, et 180A apparat er bare 10kg, med tråden på plass...
Du kan gjerne komme prøve mitt om du vil
Lost in Iceland.....
#314
Posted 27 May 2010 - 20:35
Gass må du ha, Co2 er greit til forurenset stål.
Glem MMA eller TIG.
MIG og MAG er strengt tatt samma apparatet, med different gass.
Kemppi er det beste du får, men koster deretter. En Kemppi 150A koster ca 5000kr kjøpt på rette steder. Da trenger du i tillegg gassflaske og regulator. Og sveisehjelm da.
Lincoln, Miller, Frontius, ESAB, METABO og Migatronic er også flotte greier, men Kemppien er i en klasse for seg. Basert på Inverterteknologi, et 180A apparat er bare 10kg, med tråden på plass...
Du kan gjerne komme prøve mitt om du vil
Enig med Initium ang. Kemppi. For 7-8000 får du det nyeste enfase MIG-apparatet på 170A. MIG er et selvsagt valg til tynnplatesveising.
Du kan få billigere apparater, men de ekstra kronene du spanderer på et skikkelig sveiseapparat er en god investering.
Husk at det er så godt som umulig å bruke dekkgass-sveising utendørs. Det må være vindstille for at gassen skal gjøre jobben sin. Ute er det bedre å bruke rørtråd.
Edited by Østerklev, 27 May 2010 - 20:36.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#315
Posted 27 May 2010 - 21:10
Tess (kontorer over hele landet) selger deg en kompakt Kemppi, en av disse er bra:
MinarcMig Adaptive 170
MinarcMig Adaptive 180
http://www.kemppi.co...95?opendocument
Men som sagt, TIG er helt sjef om der det sveises ikke er vanskelig tilgjengelig!
#316
Posted 28 May 2010 - 10:11
Edited by maelling, 29 May 2010 - 08:46.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#317
Posted 28 May 2010 - 22:14
snart jule ferie for esab
#318
Posted 28 May 2010 - 22:33
Mateverk, transformatorer og annet er av en HELT annen klasse enn ESAB proff apparater. Sammenlign instillingsmuligheter, intermittens inverterteknologi ift pil-å -bue transformatorer, mulighet for å sveise alu, og sist men ikke minst VEKT, så tror jeg de fleste ser at Kemppi går en runde eller to rundt Esab i " økonomiklassen "
40kg vs 10kg er ganske stor forskjell om apparatet skal transporteres på noe vis.
Sist, men ikke minst; Co2 gass gjør helt fint nytten til vanlig halvdårlige hobbysveiser. Selvsagt er dedikert Mission sveisegass bedre, men vanlig Co2 er helt OK, og det til en BRØKDEL av prisen. Ved sveis av plater med mye rusk på ( rust, lakk som er for dårlig fjernet, annnen forurensing ) får du enda mindre utbytte av den bedre Mission 18/22 gassen. Når man til slutt kommer med at en flaske Co2 koster under 1000kr, mens en Mission 18 koster 4000kr +mva, da er valget iaf greit for meg.
Lost in Iceland.....
#319
Posted 28 May 2010 - 22:35
Merkelig at jeg har brukt MIG til sveising av stål i 30 år... Ikke noe stygt sagt om ESAB, men Kemppi er et sikkert valg for en nybegynner. Tre merker er i toppskiktet etter min mening; Kemppi, ESAB og Migatronic, valget bør tas etter hvilken forhandler man har i rimelig nærhet. Man vil alltid ha behov for reservedeler og forbruksmateriell.
Edited by Østerklev, 28 May 2010 - 22:37.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#320
Posted 28 May 2010 - 22:39
( Toppklasse for meg defineres som et apparat der jeg som amatør klarer sveise med uten opplæring ) Mitt gamle Migatronic i 12 000kr klassen ( for 10 år siden ) når ikke Kemppien til knærne engang. Det er spesielt kraftelektronikken det er EKSTREM forskjell på.
Jeg har ikke klart å brenne fast tråden i kontaktmunnstykket en eneste gang på Kemppien, og det er bra, da jeg er ganske ubrukelig på å sveise...
Lost in Iceland.....