Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#321 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 29 May 2010 - 06:39

QUOTE(Initium @ 28 May 2010, 23:39) <{POST_SNAPBACK}>
Miller, Lincoln og Metabo har jeg også testet, alle 3 apparater i toppklasse

( Toppklasse for meg defineres som et apparat der jeg som amatør klarer sveise med uten opplæring ) Mitt gamle Migatronic i 12 000kr klassen ( for 10 år siden ) når ikke Kemppien til knærne engang. Det er spesielt kraftelektronikken det er EKSTREM forskjell på.
Jeg har ikke klart å brenne fast tråden i kontaktmunnstykket en eneste gang på Kemppien, og det er bra, da jeg er ganske ubrukelig på å sveise...


Kanskje litt urettferdig å sammenlikne 10 år gamle apparater med dagens utgaver. Det har skjedd ett og annet med teknologien på de årene.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#322 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 29 May 2010 - 08:51

ja, enig. Veldig urettferdig. Selv om dagens Migatronic er bygget på EKSAKT samme viset.

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#323 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 29 May 2010 - 09:14

Jeg har også en Kemppi, dog 3 fas, som jeg ikke kan få fullrost nok. Det er liksom bare å gnu på, selv om man er fersk innen sveisefaget. Og jeg er også rimelig selvlært.

Har dog ikke fått prøvd så mye annet, men har fått testet tig . . . . . . . . dribble.gif
oops!?!


#324 emu2

emu2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 29 May 2010 - 20:01

kjører også på 280 og 380 i gar 3 fas 32 amp ,bruker 151 når eg er ute med små sveis og og mine maskiner er 2 år har og kemppi pro 5000 med ac og dc det meste til hobby og når det gjelder deler til mic er det ganske få som har det inne fks prinkort ,der er esab og keppi mer frame når det gjelder vekt er det en vurdering ,ja kjører også på push pull system med kempi greit å ha når man roter me biler utafor gar og det går an å kjøre pc opp med sveise maskin om man vil styre prinkort ,fint om man er super kresn på karros,så en hobby maskin kan dei fleste sveise med ,om man skal starte en sted,gass er og en grei ting og type tråd er vurdering,og skal man ta av helt er det også greit å ha disel ag som sveisemaskin på 650 amp vekt som en elefant men du verden vor fint det er nå man står på depo ,rust sveising er en vurdering av verktøy og øknomi og vor mye man skal bruke av kr


snart jule ferie for esab


#325 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 29 May 2010 - 21:41

ja, et dieseldrevet sveisesapparat på 650A er nok akkurat det trådstarter trenger for å lappe litt på en gammal bruksbil.
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#326 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 29 May 2010 - 21:54

QUOTE(Initium @ 29 May 2010, 22:41) <{POST_SNAPBACK}>
ja, et dieseldrevet sveisesapparat på 650A er nok akkurat det trådstarter trenger for å lappe litt på en gammal bruksbil.


Har en gammel ESAB 3 fas, kjæmpefornøyd, hadde 1 fas før, aldri igjenn.. for dårlig startstrøm!
Bruker 0,6mm tråd og co2. fint for sveising av tynnplater. over 3-4mm brukes pinner, kan lett sveise fra 2mm og opp med pinner:)
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#327 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 29 May 2010 - 21:57

har du testet et MODERNE 1faseapparat Bilkar ?

Har nok skjedd mer der enn på 3fasmaskinene siste 5-6 år...
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#328 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 30 May 2010 - 10:14

Jeg synes diskusjonen om sveiseapparater har tatt en lite konstruktiv vending. Utgangspunktet var et spørsmål eter råd om hva slags sveiseapparat det lønte seg å kjøpe til litt rustarbeid for en nybegynner.

Det er liten tvil om at det mest hensiktsmessige til det formålet er en MIG på rundt 150 - 200A. Selv om det finnes billigere alternativer, er det vel stort sett også enighet om at det lønner seg å satse på et anerkjent merke. Moderne enfase-apparater bør dekke en hobbysveisers behov.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#329 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 30 May 2010 - 10:24

Lar meg rive med, beklager dette om noen føler seg støtt smile.gif

Kjøp iaf apparat der det fins DELER og SERVICE. Biltema, Clasohlson og andre billigleverandører har rimelige apparater, men jeg tror det er så som så med service og deler om noe er galt. Har sveist MASSE med telwin, og de funker fint, men er " grove " i stillingsmulighetene. Jula har ESAB til OK priser, men C141 har bare 5 instillinger på strømmen, og det syns JEG er for lite, iaf til gammel rusten drittplate som varierer på tykkelsen........

Finner du et Migatronic Rallymig 160 er også det et veldig fint apparat.
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#330 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 May 2010 - 12:57

Takker for diskusjonen, og det er egentlig veldig nyttig å se at det er kompromisser ute og går, og fordeler og ulemper ved ulike apparater. Jeg har aldri tatt i et sveiseapparat før, så om det finnes et slags "intelligent" sveiseapparat med mye auto i seg og smarte funksjoner som kan bidra til at resultatet blir noenlunde bra, så er det fint. Har lest litt om Biltema-apparatene før, og ellers spurt litt om clas ohlson - apparatene, og det ser ut som de fleste sier at "man får det man betaler for". Da får jeg kikke etter et 150-200 ampere MIG-apparat av god kvalitet, gjerne Kemppi, Miller, Lincoln eller Metabo o.l. Og tess var stedet hvor man får tak i Kemppi billigst ? Leste brosjyren om kemppi som var liket til over, og det så veldig tiltalende ut : ) Ellers må jeg flasker med CO2, som var å få kjøpt til 1000 lappen etter det jeg forstår.

Initium: "En Kemppi 150A koster ca 5000kr kjøpt på rette steder"

Er det store variasjoner ute og går når det kommer til pris? Hva er et "rett sted"? Tess? Er det billigst å handle på nett f.eks? Kanskje jeg får takke ja til tilbudet til Initium for et lite kræsjkurs i sveis : )


hehe, ser for meg at jeg står med et svært dieseldrevet sveiseapparat så gnisten fyker med dieser'n på max : P

Edited by maelling, 30 May 2010 - 13:02.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#331 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 30 May 2010 - 14:37

QUOTE(maelling @ 30 May 2010, 12:57) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for diskusjonen, og det er egentlig veldig nyttig å se at det er kompromisser ute og går, og fordeler og ulemper ved ulike apparater. Jeg har aldri tatt i et sveiseapparat før, så om det finnes et slags "intelligent" sveiseapparat med mye auto i seg og smarte funksjoner som kan bidra til at resultatet blir noenlunde bra, så er det fint. Har lest litt om Biltema-apparatene før, og ellers spurt litt om clas ohlson - apparatene, og det ser ut som de fleste sier at "man får det man betaler for". Da får jeg kikke etter et 150-200 ampere MIG-apparat av god kvalitet, gjerne Kemppi, Miller, Lincoln eller Metabo o.l. Og tess var stedet hvor man får tak i Kemppi billigst ? Leste brosjyren om kemppi som var liket til over, og det så veldig tiltalende ut : ) Ellers må jeg flasker med CO2, som var å få kjøpt til 1000 lappen etter det jeg forstår.

Initium: "En Kemppi 150A koster ca 5000kr kjøpt på rette steder"

Er det store variasjoner ute og går når det kommer til pris? Hva er et "rett sted"? Tess? Er det billigst å handle på nett f.eks? Kanskje jeg får takke ja til tilbudet til Initium for et lite kræsjkurs i sveis : )


hehe, ser for meg at jeg står med et svært dieseldrevet sveiseapparat så gnisten fyker med dieser'n på max : P


Ang. kemppi hos Tess så vet jeg at de har MYE å gå på. Jeg fikk et tilbud hos dem på 150A apparatet for rundt et år siden og det var godt under villedende pris ihvertfall. Når du først er der så kan du jo få en "pakkepris" med alt du trenger smile.gif Ellers så vet jeg at det er mye å spare på å handle slikt i UK i følge en her på forumet.

#332 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 30 May 2010 - 16:13

QUOTE(Initium @ 29 May 2010, 22:57) <{POST_SNAPBACK}>
har du testet et MODERNE 1faseapparat Bilkar ?

Har nok skjedd mer der enn på 3fasmaskinene siste 5-6 år...


Jepp det har jeg biggrin.gif også jobbet som sveiser i 2,5 år..
Bruker 2-3 ruller med sveisetråd i året hjemme også, så det sveises litt laugh.gif
Vet at det finnes masse bra i 1fas, men de har mindre startstøm, og derfor ikke så gode til punktsveis som 3fas. Når 1fas først er i gang går de likt.
Rustsveising er som oftes punkting og derfor liker jeg 3fas best.

Hver sin smak, på jobb har vi 1fas å det apparatet hater jeg tongue.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#333 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 04 June 2010 - 15:40

Hentet min W123 i dag, og har listen over ting som må gjøres på den (tema før sveisedebatten).

2 Parkbrems for dårlig bremsevirkning (lett å fikse)
2 Stor dødgang i styresnekke (hmm.. har Haynes manual, så kanskje jeg kan justere uten å bytte)
2 Styredemper er defekt (burde være en kurant jobb)
2 Bakaksel- dårlig innfestninger. Slitte traversforinger + oppheng kardang. (Jeg må ha en ny diff, siden den lekker.. fikse noe foringsgreier kan være litt pes)
2 Farlig rust i bærende konstruksjoner. Rustskade i kanal bak snekke. Han snakket om en kanal som er på innsiden av de som er ytterst og hobbyreparert. Det er til venstre for høyre kanal bak et sted. Det var snakk om en plate jeg må bytte ut. Får reserarche og se hva det er for noe.
2 Oljelekkasje fra motor (Må være oljesvetting, så er vel bare å avfette. Denne svetter ikke mer enn 280'n min)
2 Lekkasje fra kardang (jepp, og den må uansett byttes)

Ellers synes jeg bilen er helt kanonfin å kjøre, og den går veldig bra. Men kassa er til dels lokete, selv om jeg har byttet olje i den. Mulig jeg må prøve å få bilen høyt nok opp i været så jeg kan bytte filter og få av bunnpanna som jeg gjorde på g-wagen. Fikk ellers bare avgass på 0,2 ? biggrin.gif Dette er jo rene miljøbilen. Burde fått skrudd opp pumpa litt eller få på kul pumpe : )

Så, jeg trenger noen deler her. Er det noen tips til noen som har, eller er det noen som har ? Jeg trenger disse tingene her, og det må være til en edruelig penge, ellers kan jeg like godt handle meg en annen bil. Det blir nok å tråle rundt på finn.no fremover.

EDIT:

Mekonomen har i allefall styredemper og indre kanal høyre bak. Antar at det er den indre kanalen som er gåen.

Edited by maelling, 04 June 2010 - 17:43.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#334 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 September 2010 - 23:48

Det er ikke så mye nytt å meddele annet enn at bilen fungerer svært godt, og har vært i fast drift i hele år uten et feilslag etter at jeg byttet radiator og dynamo m.m sist vinter smile.gif Ellers forbauser det meg at det enda ser ut til å være 200 hk igjen i kjerra, eller ikke så langt unna, for man kan faktisk se 160 på speedometeret på full spiker på lang og flat strekke (under egnede forhold), og da har den 5600 rpm omtrent og den bare koser seg. Det tar ikke så veldig lang tid å nå de hastighetene heller, og med tanke på at G-wagen har aerodynamikk som en trailer, er det ikke galt. Speedometeret stemmer nesten på en prikk med GPS'en jeg har ombord. Har tenkt at jeg kanskje skulle putte i 300 dieselen inn i denne når jeg har brukt opp motoren, men min 300 TDT nekter å gå fortere enn 140, så det må nok bli bensin : )

Har med noen grafer fra mine 2 motorer ved siden av OM617A'en for å vise utviklingen på motorfronten over noen tiår. Min er muligens sammenlignbar med 280SE-motoren, siden min er en oppgradert fjellstadmotor med 200 skrytehester:


Under er graf over motoren i W211'en vår, som har 3,2 liter V6'en. Nydelig motor i aluminium som kun veier 150 kg eller deromkring (M110 er blytung), men er nesten lydløs i forhold til M110. Dog litt grom V8-light lyd når man gir mye gass fra null. Det fine med den er at den er dønn vibrasjonsvri, så man kan fint sette en femmer på toppen av motoren og starte opp, og femmern står der like rak. På M110 er den en del humping og hele saken lever mer, og har sånn sett mer personlighet. Det er skikkelig steinaldermercedes-motor, og har skikkelig NA preg over seg. Lat opp til 3000 rpm, og så kommer det en fryd av en lyd opp mot 3500 rpm og ved 4000 rpm blir den nesten stille, før den låter sint opp mot 5000 rpm, og da drar den bare på videre til det står 6000. Lenger tør jeg ikke å dra min gamle motor, i tilfelle jeg skulle få 6 stempelhull i panseret. M112,en er ivrig og har max nm fra 3000 rpm og surrer som en symaskin foran der, men kjennes mer mektig hele veien fra lav rpm og til toppen. Det sier ikke "pang" som M110 ved 3000 rpm, men den koser seg på 6000 rpm den også, men den gir ikke så mye lyd fra seg med anlegget vi har på nå smile.gif



Ved å se på grafen, skjønner jeg hvorfor 280-motoren er så grenseløst lat ved 2000 rpm. Det er ikke mer enn 60 hk i den da, og 210-220 nm eller deromkring. M112 320-motoren har 250 nm og nesten 70 hk. Ved 3000 rpm er vi oppe i 100 hk og 230 nm med M110, og det er max av det jeg bruker til vanlig kjøring om jeg ikke skal gi på litt. M112 320 er da oppe i 300 nm og 128 hk omtrent. Derfra stikker 320'n fra rimelig bra. Det mest imponerende er den flate nm-kurven. For meg er muligens M104 en drømmemotor som kan overta (selv om jeg da må ha annen gearkasse), men jeg sitter også å lurer på om jeg skal overhale toppen på min M110 etter hvert, siden den har en del ventillyder. Motoren går likevel bra (og lyden er verdt hver dråpe man heller på tanken), og automaten er perfekt, så burde vel holde liv i dette så lenge som mulig smile.gif

Ellers vil jeg si at G'en er til å bli glad i. Familien kjøpte den i 98-99 eller noe sånt, og den har vært trofast hele veien, og lurt døden minst en gang etter heftig hobbymekk smile.gif

Edited by maelling, 22 September 2010 - 00:03.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#335 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 22 September 2010 - 00:03

Om 123'en din ikke klarer mer enn 140 er det noe rart et sted, den jeg hadde dro fint mellom 160 og 170 på speedometeret.. biggrin.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#336 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 22 September 2010 - 07:19

QUOTE(maelling @ 21 Sep 2010, 23:48) <{POST_SNAPBACK}>
Har tenkt at jeg kanskje skulle putte i 300 dieselen inn i denne når jeg har brukt opp motoren, men min 300 TDT nekter å gå fortere enn 140, så det må nok bli bensin : )

Hvor kjører du fortere enn 140 med G'n din? Nürburgring?

Kjøp en racerbil da vel, hvis intensjonen er å kjøre gris. 460 er IKKE bygd for sånne hastigheter, hverken bremser, tyngdepunkt eller understell mad.gif

Edited by asmo, 22 September 2010 - 07:19.


#337 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 22 September 2010 - 07:55

Jøss, sure miner fra Hobøl? 160 i 280 GE går fint, understell (akslinger (med unntak av sporvidde), oppheng, stab.stag) er tilsvarende som på langt mer motoriserte G, bremseklossene har samme kontaktareal med skiva som på modeller med inntil 354 hk, tyngdepunktet avviker ikke nevneverdig fra G55 AMG Kompressor, som er elektronisk begrenset til 210.

Men beklager å måtte skuffe deg, Martin, for vår 280 GE klarte 160 den også, med sine usle 150 hk.

#338 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 22 September 2010 - 08:07

QUOTE(Iver460 @ 22 Sep 2010, 07:55) <{POST_SNAPBACK}>
Jøss, sure miner fra Hobøl?


Heh, inge sure miner nei, for meg er det bare ingen sammenheng mellom G-kjøring og så høy fart. Hvis jeg ville kjøre fort hadde jeg kjøpt en annen bil.

I tillegg er forøvrig fartsgrensa i Hobøl max 100km/t, dessverre kjenner jeg ikke reglementet i Asker/Trondheim. tongue.gif

Edited by asmo, 22 September 2010 - 08:35.


#339 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 22 September 2010 - 08:20

For min del er det en permanent skade på fartssynsnerven, etter et år som sjåfør for NATO i Tyskland. 50.000 km på autobahn har gitt et litt anderledes forhold til fart. Derfor er Geländewagen veldig fint for meg, særlig 460 med dieselmotor biggrin.gif

#340 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 September 2010 - 12:11

Det er klart at G-wagen ikke er en banebil, det sier seg selv. Men sammenlignet med andre biler, synes jeg bilen min handler ganske bra. Min er ganske stivt satt opp, og balansen er fin, så den er faktisk ganske nøytral i handlingen i forhold til W211'n. G-wagen er stiv, så ingen krengning å spore. Man merker at den er tung, og når det slipper, så slipper den pent med ræva. Skulle ikke tro sånt fra en bil som det der.

Men jeg er glad for at hestene virker ut til å være i orden, og da minst 150 av dem. Men jeg pusha den ikke noe spesielt lenge. Tanken gikk noe helt utrolig raskt i de hastighetene der, men det var nødvendig å blåse ut litt sot. Biler som kun kjøres på lavt turtall hele tiden blir late, så jeg prøver å gi motoren min litt mosjon. Det samme gjør jeg med 320'n. Den bare rumler rundt på 1500 rpm på vanlig kjøring, så noen ganger må man bare legge foten i bunn og la det være der når man befinner seg på et område hvor sånt er lovlig og/eller forsvarlig smile.gif Bremsene er egentlig ganske kraftig, men der hvor jeg kjørte, hadde jeg ikke bruk for bremser en gang.

Alt på g-wagen min er i orden rent teknisk, så det er bare rustreparasjoner som preger arbeidet på den. Ellers har jeg muligens en liten lekk i en dørpakning eller vinduspakning ved førerdøra, så det er next on the list. Ellers holder jeg på med arbeid på min 123 nå og da. Har skrudd av styredempern og holder på å skru av differensialen, så skal nok få den i gang smile.gif Ellers blir det å skifte foringer bak, men dette er et langtidsprosjekt, ved siden av at automaten ikke er helt på stell og slurer inn i tredje. Mulig jeg skaffer en annen automat.

Det er altså arbeid i det stille her i gården smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)