Det er ikke så mye nytt å meddele annet enn at bilen fungerer svært godt, og har vært i fast drift i hele år uten et feilslag etter at jeg byttet radiator og dynamo m.m sist vinter
Ellers forbauser det meg at det enda ser ut til å være 200 hk igjen i kjerra, eller ikke så langt unna, for man kan faktisk se 160 på speedometeret på full spiker på lang og flat strekke (under egnede forhold), og da har den 5600 rpm omtrent og den bare koser seg. Det tar ikke så veldig lang tid å nå de hastighetene heller, og med tanke på at G-wagen har aerodynamikk som en trailer, er det ikke galt. Speedometeret stemmer nesten på en prikk med GPS'en jeg har ombord. Har tenkt at jeg kanskje skulle putte i 300 dieselen inn i denne når jeg har brukt opp motoren, men min 300 TDT nekter å gå fortere enn 140, så det må nok bli bensin : )
Har med noen grafer fra mine 2 motorer ved siden av OM617A'en for å vise utviklingen på motorfronten over noen tiår. Min er muligens sammenlignbar med 280SE-motoren, siden min er en oppgradert fjellstadmotor med 200 skrytehester:
Under er graf over motoren i W211'en vår, som har 3,2 liter V6'en. Nydelig motor i aluminium som kun veier 150 kg eller deromkring (M110 er blytung), men er nesten lydløs i forhold til M110. Dog litt grom V8-light lyd når man gir mye gass fra null. Det fine med den er at den er dønn vibrasjonsvri, så man kan fint sette en femmer på toppen av motoren og starte opp, og femmern står der like rak. På M110 er den en del humping og hele saken lever mer, og har sånn sett mer personlighet. Det er skikkelig steinaldermercedes-motor, og har skikkelig NA preg over seg. Lat opp til 3000 rpm, og så kommer det en fryd av en lyd opp mot 3500 rpm og ved 4000 rpm blir den nesten stille, før den låter sint opp mot 5000 rpm, og da drar den bare på videre til det står 6000. Lenger tør jeg ikke å dra min gamle motor, i tilfelle jeg skulle få 6 stempelhull i panseret. M112,en er ivrig og har max nm fra 3000 rpm og surrer som en symaskin foran der, men kjennes mer mektig hele veien fra lav rpm og til toppen. Det sier ikke "pang" som M110 ved 3000 rpm, men den koser seg på 6000 rpm den også, men den gir ikke så mye lyd fra seg med anlegget vi har på nå
Ved å se på grafen, skjønner jeg hvorfor 280-motoren er så grenseløst lat ved 2000 rpm. Det er ikke mer enn 60 hk i den da, og 210-220 nm eller deromkring. M112 320-motoren har 250 nm og nesten 70 hk. Ved 3000 rpm er vi oppe i 100 hk og 230 nm med M110, og det er max av det jeg bruker til vanlig kjøring om jeg ikke skal gi på litt. M112 320 er da oppe i 300 nm og 128 hk omtrent. Derfra stikker 320'n fra rimelig bra. Det mest imponerende er den flate nm-kurven. For meg er muligens M104 en drømmemotor som kan overta (selv om jeg da må ha annen gearkasse), men jeg sitter også å lurer på om jeg skal overhale toppen på min M110 etter hvert, siden den har en del ventillyder. Motoren går likevel bra (og lyden er verdt hver dråpe man heller på tanken), og automaten er perfekt, så burde vel holde liv i dette så lenge som mulig
Ellers vil jeg si at G'en er til å bli glad i. Familien kjøpte den i 98-99 eller noe sånt, og den har vært trofast hele veien, og lurt døden minst en gang etter heftig hobbymekk
Edited by maelling, 22 September 2010 - 00:03.