Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#361 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 16 January 2011 - 14:27

Hehe, det er så G-vær her i Asker for tiden og særlig ute ved Konklungen. Bilen står ofte 2-3 uker i slengen uten bruk, og tanken stod tom og bilen så ut som en liten valp som hadde lyst på full tank og en skikkelig tur. Jeg kjører ikke ute på vanlig offentlig vei, siden idiotene salter som bare F her ute, og det tåler som kjent ikke bilene våres. Så det ble å luske seg ned i gata til bensinstasjonen og liste seg tilbake til Vettre og utover mot Konklungen (hvor det bare er nydelig vinterføre)for å få bilen til å bli god og varm. Det er helt kaos her ute, med veiarbeid langs hele veien og dyp snø og dårlig brøytede veier, og det går rett opp og ned. Sprøtt. Her kom G'en til sin rett, så gikk i gang med å brøyte nye veier som ikke var måkt. Det er en gård her ute og en vei som går på tvers og bort til et boligområde. Der var det ikke måkt eller farbart for vanlige biler, så jeg lekte snøfreser en tur hver vei, og hadde snø opp til skjermene omtrent og bare ladet igjennom, og opp og rundt en slags sving biggrin.gif Der kom jeg riktignok ikke opp, men kjørte nedover fra oversiden, og bare skled igjennom smile.gif Pokkern som bilen kommer til sin rett under sykt føre. Ellers gjorde jeg litt samfunnsinnsats og kjørte over snøfonner og slikt for å gjøre det farbart for vanlige biler. Rundt over alt står det små stasjonsvogner med små turbodieseler og 14 tommer hjul og ser ut som bambi på isen, og da føler man seg rett og slett konge i en G. 4 WD inne og gode pikkfrie dekk, og man kan bare brase på. På veien tilbake til huset er det en bratt bakke som går ned til et jorde, og der stod det 2 biler og spant i bakken. Den ene kom skliende nedover, så jeg kjørte inn i innkjørselen på det ene huset som ligger i bakken, og ventet på at bilen skulle skli forbi, før jeg gasset på oppover for å vise litt "maktdemonstrasjon". Jeg møtte siden den andre bilen som spant, og braset ut og rundt i snøen rundt den biggrin.gif Møtte ellers en 463 på veien som vinka og greier smile.gif

Pokkern for en bil G'en er. Jeg har stort sett sytet over lav dreving og lite bunndrag og tenker at bilen er tung og ikke alltid har like stor mening på vanlig vei (den er dog fin å cruise med i 60 og bare gli bortover), men fy søren som den kommer i sitt ess når man er ute i terrenget eller på veier hvor vanlige biler ikke kommer fram biggrin.gif Etter det forrige dekkbyttet hvor jeg plukket fram mine sikkert 5-10 år gamle seipa pikkfrie (som dog nesten ikke er brukt, og er lagret inne og kaldt), så har jeg virkelig fått noe å tenke på rundt dekk. Det er stor forskjell på dekk, og jeg merket at mer lufttrykk også hadde en negativ effekt på grepet. Jeg er nok den lokale redneck'en her nede, så når jeg er ute på tur på Konklungen, så kjører jeg som en skikkelig trønder (folk rister nesten på hodet de som ser meg tongue.gif) og kjører de vanskeligste veiene på ren gøy. Dette er en bil som vokser på meg enda, selv etter at den har vært i familien i 12 år. Det er bare 2 biler her i verden: Ny og gammel G biggrin.gif

Edited by maelling, 16 January 2011 - 14:55.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#362 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 16 January 2011 - 16:10

Morsom lesning for oss andre Gærninger.

Lurer dog på en ting:
QUOTE(maelling @ 16 Jan 2011, 14:27) <{POST_SNAPBACK}>
5-10 år gamle seipa pikkfrie (som dog nesten ikke er brukt, og er lagret inne og kaldt), så har jeg virkelig fått noe å tenke på rundt dekk.

..pikkfrie, er dette en eller annen annen metafor for som beskriver motsatt tilstand av det en del andre kaller "rævkjørte"? biggrin.gif

#363 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 16 January 2011 - 16:24

Følte for å blåse ut en historie fra hverdagen smile.gif Jeg kjører bilen så sjelden at det kanskje ikke skal mye til å få bakoversveis i en G smile.gif

Heh, det er egentlig en beskrivelse på helt vanlige AT dekk, Continental for å være eksakt smile.gif Å kalle dem piggfrie blir kanskje litt feil, og vet ikke om helårsdekk er riktig betegnelse heller. De er vanlige offroaddekk av denne typen:



Sånne duger altså bra om vintern. Jeg lurer på om seipa dekk har noe magisk ved seg, eller om de gamle dekkene mine var oppbrukte og harde i gummien, eller om jeg kjørte med for mye trykk. Skulle gjerne hatt en test med helt identiske dekk der det ene er seipa og det andre ikke, og se hva dette faktisk har å si smile.gif

Edited by maelling, 16 January 2011 - 16:25.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#364 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 16 January 2011 - 16:34

Gøy å leke seg i snøen ja. Prøv en gang å slipp ut masse luft så dekkene ser nesten punktert ut... Da skal du få se på framkommelighet i snøen! Det går helt fint med dekkene så lenge du ikke kjører fort. Men greit å ha en kompressor for å fylle opp igjen om du må ut på veien i hastigheter etterpå.

#365 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 16 January 2011 - 17:16

QUOTE(1911 @ 16 Jan 2011, 16:34) <{POST_SNAPBACK}>
Gøy å leke seg i snøen ja. Prøv en gang å slipp ut masse luft så dekkene ser nesten punktert ut... Da skal du få se på framkommelighet i snøen! Det går helt fint med dekkene så lenge du ikke kjører fort. Men greit å ha en kompressor for å fylle opp igjen om du må ut på veien i hastigheter etterpå.



Får teste det ut ja smile.gif Må i så fall ha med kompressor som duger. De fleste jeg har vært borti har vært rimelig dritt, men har man med seg termos med kaffe og føler for å kose seg litt ute mens den lille saken står og durer, så går det sikkert fint biggrin.gif Det beste jeg har er faktisk en fotpumpe fra biltema. Skulle ikke tro det, men den er ganske effektiv. Jeg brukte den da jeg skiftet dekk, siden det ene dekket var nesten flatt. Kompressoren til W211'en var mye mindre effektiv.

Edited by maelling, 16 January 2011 - 17:34.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#366 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 16 January 2011 - 20:04

Hmm.. blir jo enda mer usikker på hva jeg skal ha av vinterdekk når jeg leser sånt som dette! sad.gif Antar at de kanskje ikke er helt optimale på isføre selv om de oppføre seg som en gamel schläger på snøføre?

#367 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 16 January 2011 - 20:50

Disse er bra på isføre også faktisk:) Jeg tror grunnen til at AT dekkene har så dårlig rykte, er at mange kjører rundt på gamle dekk, og dekk som ikke er seipa. Hadde du blitt med en tur på dekkene jeg har, som jeg ikke tror er noe spesielt med, annet at de har fullgodt mønster og seiping, tror jeg du hadde blitt fornøyd. Jeg hadde ikke Continental som jeg trodde (Det var w211'n tongue.gif), men de som står på nå heter BRIDGESTONE WINTER DUELER. Jeg vet ikke om de markedsføres enda, men de er virkelig gode. De gamle dekkene jeg hadde var livsfarlige, og har nesten greid å hive meg ut av veien ved flere anledninger på isføre. Dessuten var de gamle dekkene mine stein harde i forhold. Jeg har vært på is ved noen anledninger med disse, og jeg savner ikke noe egentlig. Jeg lurer på om gummiblandingen kanskje er noe myk, eller så har dekkene bare holdt seg veldig godt under lagringen. Jeg kan kjøre med 2 WD omtrent hele tiden, og komme meg opp bratte bakker uten å måtte skyve på spaken. Men sånne dekk vil være best når det er noe snø å ta tak i, men is-egenskapene overrasker meg og jeg synes dekkene er fordømt gode. Veien jeg dro rett opp i dag hvor 2 biler stod og spant var tross alt nedspunnet is og med litt småsnø over. Derfor jeg brått har blitt litt dekkinteressert tongue.gif Jeg kjørte først på 2.5 bar, og da synes jeg de var fullgode og hadde flott comfort. Jeg blåste opp til nesten 3 bar på denne turen, og det tror jeg ble for mye. Jeg mistet så mye grep. Hvor mange bar bør man egentlig ha på dekk? Det står ingenting på dem.

Jeg tror du kan vurdere noen dekk all'a mine. Vet ikke om BF'ene er like gode? Det er sånne jeg vurderer til de kule borbet-felgene mine som sommerhjul smile.gif

http://www.1010tires...er Dueler DM-Z2




PS: Tror jeg skal montere skliplate på bilen igjen om jeg skal ut og måke snø opp til fangern igjen. Forakslingen var full av snø, og noe var i ferd med å snike seg oppover i radiatoren. Har ikke giddet å montere platen, siden jeg måtte skjære den ut med vinkelsliper i sin tid for å komme til under.

Edited by maelling, 16 January 2011 - 21:24.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#368 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 16 January 2011 - 22:48

Kom over en tøff youtube-video:D "Mercedes | Puch G 500 - flying with 220km/h in a tunnel "



Dette er hva 100+ ekstra HK kan brukes til smile.gif Jeg har tidligere fått kjeft her på forumet fordi jeg har lurt meg opp i 160 et par ganger, men hva sier dere til dette ? biggrin.gif Smart trekk å dra på i tunnell (sett bort ifra det usmarte i å blåse forbi folk som kjører halve farten), for luftmotstanden er langt greiere der smile.gif

Edited by maelling, 17 January 2011 - 01:04.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#369 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 January 2011 - 12:48


(29,6 tommer)

Jeg er ganske nære med å bestille dekk til bilen nå, og har kommet fram til at 32 tommer eller 31 tommer kanskje blir det greieste, uten at det ser helt ballong ut på bilen. En annen ting er at hvis jeg monterer 33 tommer, så vil jeg vel tenke at bilen er for lav og at hjulene ser for store ut, og så skal jeg ha hevefjærer, bodylift og vips er jeg på redneck-kjøret. Spørsmålet nå er hvilket dekk som passer på felgen jeg har, som dere ser på bildet over. Hva er riktig av 11.5 og 12.5? Jeg skjønner ikke helt hva dette betyr, men det har noe med bredden på dekket å gjøre? Ser at 33 tommerne har 12.5 f.eks, mens 32 tommer har 11.5, men de glir uansett på? Her er alternativene jeg har sett på:


Alt 1: All-Terrain T/A KO 32x11.50 R15 113R 6PR RWL (velkjent, siden mange av dere bruker det)


http://ssl.delti.com...a...FF&dsco=129

Alt 2: Dynapro MT RT03 31x11.50 R15 110Q 6PR (billig)

http://ssl.delti.com...a...FF&dsco=129

Alt 3: Dynapro MT RT03 32x11.50 R15 113Q 6PR OWL (ganske billig)

http://ssl.delti.com...a...FF&dsco=129

Hva vil dere anbefale, eller andre alternativer? De 2 siste ser jævlig terreng ut. Er det andre steder det er smartere å handle? Ellers har jeg dekkforhandler rett nedi gata her som kan legge om for meg, om jeg ikke gjør det selv med redneck-metoden tongue.gif Har dog bare erfaring med skifte av MC-dekk...

Edited by maelling, 21 January 2011 - 12:57.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#370 Erik T

Erik T

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 131 Innlegg:

Posted 21 January 2011 - 13:29

VTP har hatt veldig gode priser på BFG dekk de gangene jeg har sjekka, så det kan være verdt en telefon.

#371 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 January 2011 - 14:31

Jepp, VTP får være last resort smile.gif VTP var mitt andre hjem nærmest i 1-2 år som delelager mens jeg fikset G'en, men prøver å frigjøre meg litt fra butikken (med mindre økonomiske grunner taler for det, og de gir et tilbud jeg ikke kan si nei til), så ikke svaret på alle G-livets problemer er VTP smile.gif Har i grunn lagt igjen nok penger der, selv om Mercedes-dropsen de har ved disken der er veldig god, og vi er på fornavn og alt. Tror jeg fikk tilbud på 8000 for full omlegging til 33 tom i fjor, eller deromkring.

Edited by maelling, 21 January 2011 - 14:38.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#372 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 21 January 2011 - 17:33

QUOTE(maelling @ 21 Jan 2011, 12:48) <{POST_SNAPBACK}>
Ellers har jeg dekkforhandler rett nedi gata her som kan legge om for meg, om jeg ikke gjør det selv med redneck-metoden tongue.gif Har dog bare erfaring med skifte av MC-dekk...


La om fra 33" til 35" hjemme på gårdsplassen med dekk-spaker jeg, men dæven så mye raskere det er når man har omleggingsmaskin tilgjengelig!

VTP kom best ut prismessig og hadde dekkene på lager når jeg skulle ha nye. Dekkonline har mye på nettet, men mange av MUD/AT dekkene deres er ikke lagerført og tar eeeeeevigheter å bestille opp har jeg inntrykk av (selv om de er markert som "på lager" på nettet). Bruker dekkonline selv på gocarten og dekk til Gixxern min, men de var desverre ikke et alternativ på denne typen dekk når jeg sjekket i høst.

#373 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 January 2011 - 19:23

QUOTE(minim @ 21 Jan 2011, 17:33) <{POST_SNAPBACK}>
La om fra 33" til 35" hjemme på gårdsplassen med dekk-spaker jeg, men dæven så mye raskere det er når man har omleggingsmaskin tilgjengelig!

VTP kom best ut prismessig og hadde dekkene på lager når jeg skulle ha nye. Dekkonline har mye på nettet, men mange av MUD/AT dekkene deres er ikke lagerført og tar eeeeeevigheter å bestille opp har jeg inntrykk av (selv om de er markert som "på lager" på nettet). Bruker dekkonline selv på gocarten og dekk til Gixxern min, men de var desverre ikke et alternativ på denne typen dekk når jeg sjekket i høst.


Kan tenke meg det er litt raskere å få jobben gjort hos en dekksjappe ja, og for 400 kr som det ser ut til å koste hos min lokale butikk, er det vel greiest. Ellers er jeg ganske glad i felgene mine, og etter gårsdagens mc-dekk bytte med noen hakk (til tross for beskyttelse etter beste evne), så tror jeg det er best smile.gif Hvordan greide du å "break the bead" på dekkene? Redneck-metoden går ut på at man kutter til en solid planke, legger det på dekket og kjører bilen oppå til det sier "pang". Ellers er vel en metode å bruke en jekk, og jekke mellom dekk og hengerfeste eller noe sånt. Hadde jeg hatt stålfelger eller noen som det ikke var så farlig med, hadde jeg vel gjort det selv, med mindre det går greiere enn med MC-dekk smile.gif Til sist, brukte du butangass og setter fyr på det eller noe for å få luft i dem, eller var det bare å blåse opp? Blir det ikke en problematisk glippe mellom dekk og felg som gjør et vanskelig å få inn luft?

Edited by maelling, 21 January 2011 - 19:28.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#374 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 21 January 2011 - 19:28

Du vet veldig mye om Redneck`s gjøren og laden Maelling, sikkert at dette er familiebildet ?



Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#375 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 January 2011 - 19:33

Hehe, nei, langt i fra. Jeg bor like ved en gård hvor det bor noen skikkelige bondeknøler som gjør alt på hillbilly-måten, så når jeg kjører forbi får jeg inspirasjon. Kan faktisk se dem fra stuevinduet, så der nede er det mye rart som foregår smile.gif Men jeg liker å finne smarte løsninger på ting. Jeg sitter og leser juss hele dagen og skriver på min masteroppgave, så innemellom er det kult å gå på youtube og søke på "redneck offroad" og ting i den duren, og bare drømme meg bort som jeg var en slags harry trønder med bart, rutete skjorte, himkok, 40 tommere, og som stadig jakter etter de bratteste kneikene..tongue.gif

http://www.youtube.c...feature=related

Dette ser ut som en genial metode for å "break the bead".

Edited by maelling, 21 January 2011 - 19:40.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#376 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 21 January 2011 - 21:50

QUOTE(maelling @ 21 Jan 2011, 19:23) <{POST_SNAPBACK}>
Kan tenke meg det er litt raskere å få jobben gjort hos en dekksjappe ja, og for 400 kr som det ser ut til å koste hos min lokale butikk, er det vel greiest. Ellers er jeg ganske glad i felgene mine, og etter gårsdagens mc-dekk bytte med noen hakk (til tross for beskyttelse etter beste evne), så tror jeg det er best smile.gif Hvordan greide du å "break the bead" på dekkene? Redneck-metoden går ut på at man kutter til en solid planke, legger det på dekket og kjører bilen oppå til det sier "pang". Ellers er vel en metode å bruke en jekk, og jekke mellom dekk og hengerfeste eller noe sånt. Hadde jeg hatt stålfelger eller noen som det ikke var så farlig med, hadde jeg vel gjort det selv, med mindre det går greiere enn med MC-dekk smile.gif Til sist, brukte du butangass og setter fyr på det eller noe for å få luft i dem, eller var det bare å blåse opp? Blir det ikke en problematisk glippe mellom dekk og felg som gjør et vanskelig å få inn luft?


Det er det å få dekket AV felgen som er det værste (bedbreaken). Ta dekkene på et dekkversted!

MC-dekk (ihvertfall slicks/trackday dekk) er %€%&#" vanskelige å få lagt på i forhold til de ballonghjulene det snakkes om her. Man trenger faktisk knapt spaker engang for å få dem på ^^. Butangass? Alle jeg kjenner bruker kompressor til å fylle luft i dekkene (vet at skautrikset når man har kjørt av dekket er butangass/startgass osv).

#377 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 22 January 2011 - 10:33

QUOTE(maelling @ 21 Jan 2011, 12:48) <{POST_SNAPBACK}>
En annen ting er at hvis jeg monterer 33 tommer, så vil jeg vel tenke at bilen er for lav og at hjulene ser for store ut, og så skal jeg ha hevefjærer, bodylift og vips er jeg på redneck-kjøret. Spørsmålet nå er hvilket dekk som passer på felgen jeg har, som dere ser på bildet over. Hva er riktig av 11.5 og 12.5? Jeg skjønner ikke helt hva dette betyr, men det har noe med bredden på dekket å gjøre? Ser at 33 tommerne har 12.5 f.eks, mens 32 tommer har 11.5, men de glir uansett på?

Hehe! Martin, vi har i utgangspunktet to ganske like biler, begge er er opprinnelig 280GE levert av Fjellstad. Siden jeg nå bytter til dieselmotor, og hever de 3-4 cm som kreves for å få større dekkdim skrevet inn i vognkortet så har jeg altså en redneck-spire innabords? Det kan jeg fint leve med! smile.gif Jeg synes bilen ser litt mindre ut som en "børstraktor" og mer ut som en turbil når den får denne justeringen. Men jeg synes også det er bra vi er forskjellige vi som liker GW, det gir mange variasjoner av bilene og gjør det spennende å spot'e andre biler.

Håper på å få sett det råskinnet du har av en 280GE etterhvert, det er jo ikke så lange avstandene her i distriktet slik at det bør være mulig å få satt av en ettermiddag til litt dekksparking?

11.5 og 12.5 er forresten bredden på dekket i tommer ja, og 33" dekk finnes ofte i 10.5" bredde også for 15" felger. Det er kanskje enklere å få til om man skal ha 33" på en bil uten heving?

//Terje

#378 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 January 2011 - 11:16

Heh, neida, jeg sier redneck litt for å gi et litt spark mot 35 tommer, hevefjærer og bodylift-folket for å stemple dem litt ;P Neida. Det ser ut som jeg har ordnet dekk, gjennom nye og litt "underjordiske" kanaler i går kveld som poppet opp som en paddehatt på mobilen min (som sikkert noen vet godt hvem er) smile.gif Har diskutert med meg selv hva som vil bli riktig på bilen min, og har uansett kommet fram til at siden dere alle har 33 tommer og hevefjærer, skal jeg ha noe annet tongue.gif Jeg digger looken på bilen min (som skiller seg litt fra de fleste), og vil gjerne beholde den, men kanskje gjøre den tøffere. Det betyr at jeg ikke hever den, og at dekkene skal gli under skjermene mine (hvor jeg også har litt avstand til skjermene, siden dette er mye av "looken") og at jeg slipper å file på rammen smile.gif Skal jeg forbedre looken på bilen min, så betyr det egentlig bare restaurering og omlakkering, noe den sårt trenger.

http://www.bfgoodric...n-t-a-km2-tires



Det ser ut som det blir sånne dekk i 32 tommer versjon, hvis jeg forstod min G-kontakt riktig smile.gif Dette blir kun sommerdekk, siden jeg har hørt de er ræva på vinteren og jeg har gode vinterdekk. Jeg har opsjon på 33 tommer, men jeg tror det skal litt til før jeg går for noe sånt. Jeg synes 33 tommer blir for stort på alle G'ene jeg har sett med dette uten heving av noe slag (man må ha et visst forhold mellom størrelse på dekk og avstand til skjermer osv tenker jeg. Ellers blir det litt som å ta på seg skostørrrelse 45 når det riktige er 42 osv), og da må jeg nesten bare sette i gang med hevefjærer og alt. Jeg liker en litt "lav" G som jeg har. Den er akkurat passe, men det endrer seg vel om jeg begynner å dra på treff og finner ut at jeg henger på kanten av en skråning med alle hjulene i været tongue.gif

Argumenter for 32 tommer:

- Jeg har 280 tross alt, og til tross for trimma motor, har jeg ikke bad ass bunndrag. Videre betyr større hjul at det blir mer å dra på, og det virker litt meningsløst når jeg primært ikke er i terrenget, men liker å ha muligheten. Det er ikke alltid riktig å bruke de største støvlene man har på tur.
- Jeg vil gjerne kunne parkere i garasjen under bakken på sandvika storsenter, og lignende steder, uten problemer
- Vil gjerne ha bilen orginal i rammen uten at jeg trenger å dra frem vinkelslipern og må kutte bak forhjulene.
- Jeg vil gjerne beholde looken og angivelig få det godkjent (må dette inn i vognkortet da, hvor jeg tar med meg papirene?)
- leste et sted at Iver gikk mellom 32 og 33 tommer, og tilbake igjen og synes dette virket best på 280.

Argumenter for 33 tommer:

- Finner ingen! tongue.gif

Er veldig spent på looken med disse dekkene. Litt "små" offroadhjul kan være tøft, og muligens spesielt kult på mine borbet-felger smile.gif Dvs, små og små. Jeg synes mine 30 tommere er voksne, men de er litt for små. Tror jeg med 32 tommer har truffet "sweet spot" smile.gif

Dekksparking kan ordnes Terje! Jeg har for vane å henge med G-menigheten (ikke av prinsipp, men i praksis), men det kan være kjekt å få inspirasjon smile.gif Det får bli så snart saltet forsvinner fra veiene og nye 32 tommer på de kule felgene mine er på. Jeg kjører ikke bilen om vinteren, for ukesvis med rustpuss er bare ikke verdt det. Dessuten er det nesten ikke noe igjen av bakakselen min etter 28 år på østlandsveier. Ellers er ikke bilen min et råskinn (Akkurat nå ser den ut som den stygge andungen med skjermbreddere og kjiipe BBS felger som ikke stikker godt nok ut), heh.Den har forfalt for mye for det, men den er et godt eksempel på gode tider som var... Men restaureringstips kan komme godt med smile.gif Jeg gjør alt jeg kan for å holde den fin, og det betyr mange dager med rustpuss hver sommer.

Edited by maelling, 22 January 2011 - 11:34.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#379 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 22 January 2011 - 11:30

QUOTE(maelling @ 22 Jan 2011, 11:16) <{POST_SNAPBACK}>
Argumenter for 33 tommer:


Du må være ærlig med deg selv smile.gif

- "Røffere" look
- Ingen modifikasjoner nødvendig i skjermer/ramme med mindre du har behov for mye flex
- Får litt mer bakkeklaring
- Lavere turtall (passer bra for deg som kjører mye langs vei).
- Faller også innenfor hva som kan godkjennes

Og sikkert mer som jeg ikke kommer på. En annen ting som er litt merkelig med dekk størrelser er at man begynner gjerne med et lite hopp på størrelse og så synst man de dekkene ser små ut etter en stund. Har gått fra "31"->32"->33"->35" selv og nå er 35" dekkene begynt å bli litt vel små sad.gif


#380 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 22 January 2011 - 11:33

Dokumentasjonen er tilgjengelig via NGK, og med en søknadsmal som er kjent for "vår mann" hos Statens vegvesen.

Det er med forbehold om felger som er godkjente for denne dimensjonen, på denne type bil. Pr dags dato, er det Borbet felgen som VTP selger, som er den eneste vi vet dekker dette kravet, men det jobbes med å finne flere alternativer.

Uten å vite hva det står i vognkortet ditt ang tillat dekkdimensjon, så trenger du dette. Men det er noen av disse vognene som kan ha 32 tommers hjul uten å søke om det. Grunnet rette dimensjon i vognkort fra før.

Verdt å sjekke.

Skal bli morro å se vogna di til våren med de nye dekka cool.gif



Og Minim, det finnes KM2 i 37 på lager, dog da til 17 toms felg rolleyes.gif

Edited by Roar Sæther, 22 January 2011 - 11:35.

oops!?!