Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#401 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 30 January 2011 - 20:05

QUOTE(maelling @ 30 Jan 2011, 19:41) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg fikk svar på PM og dekkene blir bestilt i slutten av uka. Jeg har sagt i fra at det BLIR 33 tommer, etter litt overtaling her wink.gif Det ser ut som det er unison enighet her om at det er det beste av de to alternativene. Jeg er veldig spent om det faktisk går bra med tanke på skjermbredderne og sving, men skulle det by på problemer, så får jeg slenge på noen hevefjærer smile.gif


Hørs bra ut!!

Sjekk ut linken under her når du har fått satt på hjulene. Du må antagligvis (kommer an på ET) justere hydraulisk+mekanisk svingstopp for å unngå at dekkene går i radiusarmen ved fullt rattutslag.

http://www.hanshehl.de/tipp98-7.htm#b3

#402 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 January 2011 - 20:25

Dimensjonen blir 33 x 12,5 x 15. Hmm... jeg har litt allergi mot å justere på styresnekker. Jeg prøvde meg fram på W123'en da jeg skulle prøve å justere bort dødgang (tenkte kanskje det lot seg gjøre), og endte opp med styresnekke som ikke hadde automatisk retur mot senter i sving og slikt lenger (noe som ikke er bra angivelig pga slitasje), og ellers ble både veldig lett og veldig hard etter som hvordan jeg justerte. Til slutt var den ikke en gang tett og lakk fra justeringsmutteren. Jeg får lese litt på dette og håpe det er en grei operasjon om jeg må det, men det ser jo ganske enkelt ut siden det ikke ser ut til å involvere snekka i det hele tatt smile.gif

Edited by maelling, 30 January 2011 - 20:34.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#403 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 30 January 2011 - 20:28

QUOTE(maelling @ 30 Jan 2011, 19:41) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg fikk svar på PM og dekkene blir bestilt i slutten av uka. Jeg har sagt i fra at det BLIR 33 tommer, etter litt overtaling her wink.gif Det ser ut som det er unison enighet her om at det er det beste av de to alternativene. Jeg er veldig spent om det faktisk går bra med tanke på skjermbredderne og sving, men skulle det by på problemer, så får jeg slenge på noen hevefjærer smile.gif

Gratulerer med en god avgjørelse!

Så lenge fjærene dine er noenlunde friske så bør det fungere alldeles utmerket, men det er mulig du må skråkappe rammerøret bak fremhjulene litt.....

#404 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 31 January 2011 - 11:22

Takker! Vi får se hvordan det går. Er forberedt på at 33 tommer vil kunne by på noen utfordringer, men vi får bare løse dem som det kommer smile.gif Tipper bilen blir kul, men har en tanke om at hevefjærer og nye dempere vil komme etter dette smile.gif

Jeg har ikke sjekket ut orc.de noe særlig før, men jeg ser flere har handlet der. Jeg fant igjen skjermbredderne mine blant annet, men jeg har sett noen ganger der inne og ser at de har plastdeler å få kjøpt. En ting som slår meg hver gang jeg åpner panseret, er at panseret på en G er fordømt blytungt! Men på ORC.de under shop selger de panser i plast. Tipper dette er en del lettere? 600 euro virker ikke ut til å være en gal pris. Ellers selger de dører i plast (500 euro) og hele fronten i plast faktisk, og det siste virker dritkult:






Er dette nonsense som bare blir tull, eller har det noe for seg? Det er ikke sikkert at finishen kanskje blir så bra etter at man lakkerer? Siden for 2 år siden, har jeg greid å gjøre bilen en del lettere. Jeg har tatt av reservehjulet, som var blytungt, samt jumbo luftfilterbeholderen (tung) og erstattet dette med powerfilter. Skliplaten er av, selv om jeg ikke tok av det for å spare vekt. Har bare ikke giddet å ta den på igjen. Ellers er bakseter og feste til baksetene ute (ikke for å spare vekt, men fordi jeg aldri har flere enn 2 i bilen og har ofte bruk for mye plass), og de var også rimelig tunge. Ellers har jeg tatt av kufangeren, og den var også skittung. Jeg tipper jeg har lettet bilen med 100 kg+. Når man ikke har så mye dreiemoment, er det nesten like greit å begynne i andre enden. Hva tenker dere om plastdeler til erstatning som man siden lakker opp? Med plast er jo rustproblemet løst. Ser ellers at de selger helt bodykit i plast, men det er til kort G.

Edited by maelling, 31 January 2011 - 12:36.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#405 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 31 January 2011 - 11:46

Flip-front har jeg ønsket meg lenge. Det hadde spart så sinnsykt mye skru-timer på en del ting. Får jeg forsikringsskade foran så skal jeg vurdere det helt seriøst.
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#406 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 31 January 2011 - 14:49

QUOTE(Tjærand @ 31 Jan 2011, 11:46) <{POST_SNAPBACK}>
Flip-front har jeg ønsket meg lenge. Det hadde spart så sinnsykt mye skru-timer på en del ting. Får jeg forsikringsskade foran så skal jeg vurdere det helt seriøst.


Det er mer jobb en det ser ut som å bygge om til dette tongue.gif Tenk bare på alt av kabler som må legges om siden de er festet i sidene på skjermene orginalt.

#407 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 31 January 2011 - 14:55

Men å rydde opp i kabelstyret med nytt kan jo ha noe for seg i samme slengen smile.gif Hos meg er det bare såvidt disse virker, siden 29 år gamle ledninger ikke er så spreke lenger akkurat smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#408 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 04 February 2011 - 13:23

QUOTE(Rossi @ 30 Jan 2011, 20:28) <{POST_SNAPBACK}>
Gratulerer med en god avgjørelse!

Så lenge fjærene dine er noenlunde friske så bør det fungere alldeles utmerket, men det er mulig du må skråkappe rammerøret bak fremhjulene litt.....


Dersom jeg må skråkappe rammerøret bak fremhjulene, da vil jo metallet åpenbare seg for veisalt og fukt (selv om jeg ikke kjører bilen på saltveier om vintern). Etter at jeg eventuelt har kappet, hva gjør man med de åpne delene slik at det tåler fukt og slikt bra? Disse rammerørene er kjekke når jeg setter bilen på bukk, så hadde jo vært fint om de foran blir rustspist etter noen år etter at jeg har kappet. Er det noe triks som fungerer bedre enn annet, eller er det like greit å kjøre på noe antirust-belegg, grunne, lakke litt, og kline på olje på toppen eller noe?

Ellers har jeg kikket litt i hjulbuen og prøvd å forestille meg noen ekstra tommer, og det ser jo ut som det er mer enn nok plass for 33 tommer, særlig med borbet'ene som stikker lenger ut enn de som står på nå. Det ser nesten ut som jeg ikke ville trenge å kappe noe i det hele tatt, men det får vi nå se på stemmer når 33 tommerne kommer på smile.gif

Edited by maelling, 04 February 2011 - 13:39.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#409 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 04 February 2011 - 14:53

QUOTE(maelling @ 4 Feb 2011, 13:23) <{POST_SNAPBACK}>
Dersom jeg må skråkappe rammerøret bak fremhjulene, da vil jo metallet åpenbare seg for veisalt og fukt (selv om jeg ikke kjører bilen på saltveier om vintern). Etter at jeg eventuelt har kappet, hva gjør man med de åpne delene slik at det tåler fukt og slikt bra? Disse rammerørene er kjekke når jeg setter bilen på bukk, så hadde jo vært fint om de foran blir rustspist etter noen år etter at jeg har kappet. Er det noe triks som fungerer bedre enn annet, eller er det like greit å kjøre på noe antirust-belegg, grunne, lakke litt, og kline på olje på toppen eller noe?

Ellers har jeg kikket litt i hjulbuen og prøvd å forestille meg noen ekstra tommer, og det ser jo ut som det er mer enn nok plass for 33 tommer, særlig med borbet'ene som stikker lenger ut enn de som står på nå. Det ser nesten ut som jeg ikke ville trenge å kappe noe i det hele tatt, men det får vi nå se på stemmer når 33 tommerne kommer på smile.gif

Slapp av, senk skuldrene. Det er god plass.

Selv med mine slappe daffe daue fjærer har jeg god margin uten å kappe noe somhelst, må bare passe på litt når jeg legger helt over. (33x12,5)

Edited by asmo, 04 February 2011 - 14:54.


#410 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 February 2011 - 18:56

Lurer på noen ting med bilen min. Jeg har noen issues med den, men for det meste er det elektrisk jeg vel finner ut av. Sentrallåsen fungerer ikke, og jeg har ikke nøkkel til bakdøren (og der fungerer ikke sentrallåsen), noe som er upraktisk.

1: Men, akslingene mine er rustne, og særlig den bak. Det ser ikke kult ut på avstand bak. Jeg misunner akslingene til Bjørnar. Hva gjør man? Burde jeg sandblåse akslingene, eller kliner man bare på noe på toppen som hindrer at rusten er utsatt og fortsetter? Eventuelt trenger jeg muligens nye akslinger om en tid, siden jeg burde bytte ut biten på akslingen som møter bumpstop'en når den treffer akslingen. Denne er nemlig å få kjøpt. Har ikke noe slakk i akslingene, så tror ikke de er oppbrukt etter 540 000 km, så kanskje sandblåsing og sveising av nye biter for bumpstop'en er tingen? Eventuelt kline på noe sort takrennelakk eller hva du har brukt Bjørnar? heh

2: Jeg har prøvd å få av demperne en gang i tiden, og har en tanke om å bytte ut til noe koni-saker. Er det noe knep for å få løst dem på toppen bak? Er det bare å kjøre på med noe CRC og ville noe jævlig? Jeg prøvde som bare satan for en tid tilbake, men dempern har lyst til å gå rundt (noe jeg ikke vil), og det sitter idiotisk hardt. I bunn var det lett å løsne den store bolten, så det var greit. Ellers har jeg enda ikke fått av fjæra foran, siden den "gummikuuken" er litt lang. Jeg fikk ikke komprimert den godt nok. Hva slags fjærklemmer bruker dere? Tenkte i tilfelle jeg skal gå for noen hevefjærer og hevedempere når 33 tommer er på plass smile.gif

3: Jeg vurderer en eksosmod på bilen, eller sonderer terrenget for det (ignorer oljeklinet. Gammelt bilde:)):



Jeg mistenker at det er for dårlig flow i stubben som går over tanken. Er det noen god idé å prøve å slynge røret ut foran høyre bakhjul med en frisk, ny, lyddemper mellom? Jeg har litt grom dim på røret i midten av anlegget, og det hadde vært kult å fortsette den dim'en, og jeg lurte på om jeg skulle slenge på noe annet her. Blir det for mye støy? Den biten som går over tanken er veldig smal enkelte plasser, og sikkert ikke mer enn 2 tommer? Siden jeg kjører med sportsluftfilter, så hadde det jo vært artig å få litt mer fri eksos cool.gif Tenker dette blir prosjekt etter at 33 tommerne er på, og det blir litt varmere. Da får jeg bare ta vinkelslipern over der hvor det tykke begynner (oi, liksom), og så får jeg bare se hva jeg får til med delene jeg finner smile.gif Jeg har en sjappe like ved som har alle mulige dimensjoner/vinkler og alle mulige lyddempere osv. Men av det jeg har lest her på forumet, er det folk som har prøvd det og mener det bråker altfor mye, og som vurderer å gå tilbake til den slyngen over tanken. Det er mulig jeg bare vil angre på et slikt prosjekt, og det er derfor jeg lufter tankene smile.gif Tanken er at jeg i allefall må ha en feit lyddemper, og den som sitter der fra før av er ganske god i så måte, men det er litt vrient å få noe ut på siden, siden den sitter så godt vinklet opp mot tanken. Det som taler mot er at det muligens blir for mye støy, slik at EU-kontrollen ikke blir så glad. Tror de ser veldig etter eksos som ikke ser orginalt ut, og muligens blir litt ekstra nazi der. Det beste hadde vært et system jeg kan veksle mellom, så er litt i tenkeboksen smile.gif

Edited by maelling, 05 February 2011 - 19:08.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#411 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 05 February 2011 - 19:17

2: Jeg så på at Roar skrudde av mine dempere og fjærer. Trikset bak er CRC, rørtang for at demperen ikke skal snurre og lang fastnøkkel. Jeg tror Roar var veldig nærme å bruke vinkelsliperen men det gikk tilslutt.
Han brukte heller ikke fjærklemmer men satte flaskejekk og plank oppå akselen og jekket mot ramma. Da presser du akselen ned slik at fjæra detter av. Pass på at du ikke jekker av bremseslanger og lastkjennere og slikt wink.gif
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#412 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 February 2011 - 19:30

Aha smile.gif Får teste ut dette : ) Jeg tipper jeg blir hypp på hevesaker så snart nye hjul er på : ) jepp, det er lurt å hekte av lastkjennern. Husker da jeg senket akslingen sist, så hang akslingen praktisk talt i lastkjenneren. Jeg måtte uansett bytte lastkjenneren sammen med staget, siden den satt bom fast og staget røk ved en anledning. Å jekke akslingen ned har jeg ikke tenkt over før, men det virker jo genialt smile.gif Ellers var det noen gummislanger som akslingen også hang i, men de kuttet jeg over faktisk. Skjønner ikke hva det var for noe. Tynn liten gummislange eller to.

Takker for tips, Tjærand smile.gif

Får se hva jeg får til med eksosen:


Edited by maelling, 05 February 2011 - 19:44.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#413 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 05 February 2011 - 19:53

QUOTE(maelling @ 5 Feb 2011, 19:30) <{POST_SNAPBACK}>
Ellers var det noen gummislanger som akslingen også hang i, men de kuttet jeg over faktisk. Skjønner ikke hva det var for noe. Tynn liten gummislange eller to.


Det var slangene til hydraulikken til sperrene dine evnt. luftingen av diffen ^^

#414 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 February 2011 - 19:56

Det må ha vært lufting av diffen i så fall, for det kom ikke noe væske ut. Var bare "luft" inni slangene, heh. : ) Diffsperrene mine fungerer fint : ) Burde kanskje mekke de lufteslangene og få dem litt lenger, dvs, bytte dem ut. De er bare små stubber nå. Jeg vurde vel ikke sende kjerra mi nedi en veldig dyp dam og fylle opp diffen med vann. Men nå leker jeg aldri ubåt med kjerra mi heller...

Edited by maelling, 05 February 2011 - 20:11.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#415 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 06 February 2011 - 18:04

http://www.dinside.n...ed-null-utslipp

Jeg kom over en artikkel om et nytt vidunderdrivstoff som har kommet i kjølvannet av klimahysteriet som har stilnet. Normalt har jeg en allergi mot klimafanatikere som mener det viktigste i livet er å resirkulere sandaler, stappe en propp i ræva på kyr og bygge vindmøller, så når jeg ser en, går lysten mer mot å feste vedkommende i en strik etter G'en og kjøre på. Men etter at jeg leste denne artikkelen, kan jeg godt tenkes å konvertere og bli klimaidiot selv. Dette virker ut som et genialt nytt drivstoff, hvor man har fått hydrogen til å bli flytende og kan brukes på vanlige biler:

"
Men nå skal Cella Energy ha knekt koden. Selskapet har sammen med London Centre for Nanotechnology ved University College London og Oxford University funnet en måte å pakke hydrogen i små "perler" som kan pumpes som en væske. Dermed er det mulig å fylle opp bensinstasjoner med hydrogen i pumpene i stedet for bensin, for dette drivstoffet skal kunne brukes i vanlige bensinmotorer.

- På mange måter er hydrogen det perfekte drivstoff; det har tre ganger mer energi enn bensin per vektenhet, og når det forbrennes produseres ikke noe annet enn vann"

Hydrogen er jo det grunnstoffet det er mest av her i verden, så her er det vel bare å justere motoren så magert (70% magrere?) som det går ann og fylle på biggrin.gif Med E85 er jo utfordringen å få den til å gå rikt nok, men her er det vel motsatt. Resultatet er uansett vann, og det er jo noe det ryktes om vil være mangelvare i årene fremover, så man kan kanskje få bilen til å produsere vann også? Kommer dette på markedet (såfremt man bygger ut tilstrekkelig med "klimavennlig" kraftverk til å lage strøm), skal jeg konvertere min G over til å bli en "klima-G" biggrin.gif Kanskje man får tredobbel rekkevidde også?

Edited by maelling, 06 February 2011 - 18:18.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#416 Henrik larsen

Henrik larsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 06 February 2011 - 22:23

Beklager men må bare bryte inn her smile.gif Hydrogenbasert drivstoff er bare bulshit. Det er lett å lage hydrogen, men det vil uansett prosess kreve så mye så mye energi å fremstille at det aldri vil komme til å bli aktuelt (Du kan se på hydrogen som tidenes minst effektive batteri). Energien som skal til for å spalte hydrogenen må hentes fra et sted, og i alle land utennom Norge, vil denne komme fra enten komme fra kull, gass eller atomkraft(atomkraft som BTW er genialt). Er derfor ikke noe rope hurra for, at noen har klart å gjøre det flytende. LINK TIL TAPENE

Foreløpig er det E85/E100 fremstilt på noe som kan minne om god gammel hjemmebrenning, som er aktuelt på bensin siden. Kommer snart butanol basert istede for ethanol, butanol drivstoff vil fungere likt som bensin, slik at pakningene ikke smelter og rørene ikke ruster (ikke vannløslig slik som ethanol). Problemet er at bakteriene som produserer butanol ikke er like "produktive" som ethanol bakteriene, men gi forskerne 5år smile.gif.

På diesel siden er man kommet mye lengre. Diesel motorene går fint på de fleste typer olje uten modifiseringer. Men dersom du ønsker biodrivstoff vil oljen binde seg når det blir kalt, (kan knærte molykylene med kaustisk soda+methanol, evt. forvarming men drivstoffet vil uansett binde/krystaliseres ved hard norsk vinter:). Men det finnes en prosses kalt ficher trophy der man brenner f.eks trevirke eller kull med lite oksygen, og deretter sender gassen igjennom noen katalysatorer og får diesel + pluss en del gode oljer. Dette er en ganske enkel prosses, og ble brukt for å produsere Tysklands drivstoff under 2V. krig, pluss at det idag produseres ganske store mengder i Afrika fra kull. Dette vil trolig bli en god kilde til biodiesel, da man fint kan lage det av trevirke, halm osv. samtidig som det ikke krever modifisering av bilene.

Selv blander jeg inn brukt rapsolje i dieselen og det funker fett, og er billig smile.gif, er selvfølgelig ikke løsning på energi problemet. Men en kombinasjon av biogass(metangass fra avfall), samt butanol og FT diesel vil komme til å bli knall smile.gif

(Håper jeg ikke knuste drømmen din om å få vann ut av potta:)


QUOTE(maelling @ 6 Feb 2011, 18:04) <{POST_SNAPBACK}>
http://www.dinside.n...ed-null-utslipp

Jeg kom over en artikkel om et nytt vidunderdrivstoff som har kommet i kjølvannet av klimahysteriet som har stilnet. Normalt har jeg en allergi mot klimafanatikere som mener det viktigste i livet er å resirkulere sandaler, stappe en propp i ræva på kyr og bygge vindmøller, så når jeg ser en, går lysten mer mot å feste vedkommende i en strik etter G'en og kjøre på. Men etter at jeg leste denne artikkelen, kan jeg godt tenkes å konvertere og bli klimaidiot selv. Dette virker ut som et genialt nytt drivstoff, hvor man har fått hydrogen til å bli flytende og kan brukes på vanlige biler:

"
Men nå skal Cella Energy ha knekt koden. Selskapet har sammen med London Centre for Nanotechnology ved University College London og Oxford University funnet en måte å pakke hydrogen i små "perler" som kan pumpes som en væske. Dermed er det mulig å fylle opp bensinstasjoner med hydrogen i pumpene i stedet for bensin, for dette drivstoffet skal kunne brukes i vanlige bensinmotorer.

- På mange måter er hydrogen det perfekte drivstoff; det har tre ganger mer energi enn bensin per vektenhet, og når det forbrennes produseres ikke noe annet enn vann"

Hydrogen er jo det grunnstoffet det er mest av her i verden, så her er det vel bare å justere motoren så magert (70% magrere?) som det går ann og fylle på biggrin.gif Med E85 er jo utfordringen å få den til å gå rikt nok, men her er det vel motsatt. Resultatet er uansett vann, og det er jo noe det ryktes om vil være mangelvare i årene fremover, så man kan kanskje få bilen til å produsere vann også? Kommer dette på markedet (såfremt man bygger ut tilstrekkelig med "klimavennlig" kraftverk til å lage strøm), skal jeg konvertere min G over til å bli en "klima-G" biggrin.gif Kanskje man får tredobbel rekkevidde også?



#417 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 07 February 2011 - 00:17

Neida, Henrik! Interessant lesning. Dette virker det ut som du har god greie på smile.gif Jeg synes alternative drivstoff er interessant å prøve for å se om det går, så hittil har jeg kun sjekket ut E85 til bil, og fikk ikke et så veldig godt resultat (skrevet om det tidligere i tråden). Ellers er det jo artig at man kan kjøre på gatekjøkkenolje på dieselene, og selv har den forrige eieren av 300TDT'en jeg har stående kjørt mye på fyringsolje, heh. Men får se om dette nye drivstoffet dukker opp, eller noe lignende som er enkelt å fremstille og har kjekke egenskaper. Ellers har jeg ingen våt drøm om å kjøre på grønt drivstoff, men man må jo se å komme opp med noe alternativt når olje har blitt et knapphetsgode. Ser ikke helt for meg at elbil-konvertering av G'en blir tingen heller.

Jeg får kikke på linkene dine smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#418 Henrik larsen

Henrik larsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 07 February 2011 - 10:29

QUOTE(maelling @ 7 Feb 2011, 00:17) <{POST_SNAPBACK}>
Neida, Henrik! Interessant lesning. Dette virker det ut som du har god greie på smile.gif Jeg synes alternative drivstoff er interessant å prøve for å se om det går, så hittil har jeg kun sjekket ut E85 til bil, og fikk ikke et så veldig godt resultat (skrevet om det tidligere i tråden). Ellers er det jo artig at man kan kjøre på gatekjøkkenolje på dieselene, og selv har den forrige eieren av 300TDT'en jeg har stående kjørt mye på fyringsolje, heh. Men får se om dette nye drivstoffet dukker opp, eller noe lignende som er enkelt å fremstille og har kjekke egenskaper. Ellers har jeg ingen våt drøm om å kjøre på grønt drivstoff, men man må jo se å komme opp med noe alternativt når olje har blitt et knapphetsgode. Ser ikke helt for meg at elbil-konvertering av G'en blir tingen heller.

Jeg får kikke på linkene dine smile.gif


Haha. Fyringsolje er fint smile.gif
BTW. Dersom du ikke er så nøye, ville jeg tatt og oljet inn akselen din. Først ville jeg tatt og høytrykkspylt den (gjerne med varme) og børstet over med stålbørste/evt. rondell, og deretter sausett inn med en blanding av biltema understellsbehandling + kjedeolje . Jeg gjør dette to ganger i året. Men tar da kanaler, demperfester og annet snadder samtidig. Bruker sprøyte, slik at jeg får jevnt lag...

#419 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 07 February 2011 - 14:10

Okay, Henrik smile.gif Får prøve å stelle litt med understellet. Har funnet fram sprøyte, så jeg får lage en fin blanding og kline på bakakselen etter at jeg har forsøkt å gjøre den pen i sommer.


QUOTE(maelling @ 28 Jan 2011, 20:33) <{POST_SNAPBACK}>
Nå er det snart tid for olje- og filterskift, og alt ligger klart. Jeg har forsøkt å søke på det, uten å finne det:

Men hva er serviceintervallene på differ, styreservo (med filter), transfer og automaten (og eventuelt filterskift?) ? Det er 10 000 km på motor?

Jeg skiftet olje og filter på automaten på gårdsplassen i fjor, og differ og transfer skiftet jeg året før, men har sikkert ikke kjørt 5000 km en gang de siste 2 årene. Styreservoolje og filter skiftet jeg også i fjor, så der er vel alt i orden. Jeg skifter uansett motorolje og filter selv om jeg sikkert ikke har kjørt mer enn 3-4000 km. Synes oljen virker litt oppbrukt, og foretrekker ren og pen olje nedi motoren : ) Har dessuten en liten mistanke om at oljeforbruket kommer tilbake etter at oljen virker oppbrukt, muligens fordi oljen rekker å bli tynn pga forfall når motoren kjøres på driftstemp? Motoren har rukket å senke nivået noe innenfor "normal" på pinnen, og i hele fjor brukte den ikke en dråpe. Nå har jeg bare vært ute på én tur i år, så den greide vel å slurpe unna litt da muligens. Den brukte olje før, men så skiftet jeg olje og filter mer regelmessig og forbruket forsvant helt, så jeg skal prøve dette igjen. Det kan være at syntetisk olje i fin stand fungerer bra på motoren, men at disse gamle motorene egentlig er laget for litt tykkere mineralsk/halvmineralsk olje? Motoren min har gått ca 100 000 km siden overhaling, så den burde ikke være utslitt akkurat smile.gif Uansett fungerer syntetisk olje bra hos meg, og det er ikke noe pes å bytte : ) Jeg skal sjekke om biltemaoljen som kommer ut av automaten er skummete etter 1 års bruk for å se om den er så dårlig som ryktet tilsier, eller om det bare er et rykte. Automaten har uansett fungert helt perfekt smile.gif Oljen jeg tømte ut av automaten i fjor var litt smågul, så den var i allefall velbrukt : )



Olje og filter har jeg byttet siden jeg skrev dette over, og jeg etterlyste intervaller. Jo, de finner man her:

http://www.clubgwage...i...&order=DESC

Her er det opplistet hva man gjør ved 6000 mile service, 12000 mile og 24000 miles. De store tingene virker det ut som man gjør ved 24000 miles eller 38000 km:

http://www.clubgwage...i...=item&tid=9

Replace:

* 2601 - Manual transmission fluid
* 2702 - Automatic transmission fluid and filter
* 2801 - Transfer case fluid
* 3301 - Front axle differential fluid
* 3501 - Rear axle differential fluid
* 0780 - Fuel Filter
* 0980 - Air cleaner paper element
* 3350 - Front axle wheel hub grease

Ettersom jeg byttet alle de store tingene sist sommer, så er det vel ingen hast smile.gif Da er intervallene på automat, transfer, diff osv ganske lange med 38000km : ) Men tror jeg uansett baserer meg på kortere intervaller. Det er ingen grunn til å spare noen hundrelapper ved å drøye.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#420 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 07 February 2011 - 19:47

Jeg surret rundt på kjøkkenet i kveld og skulle lage meg litt gløgg (innemellom studier) for 45 minutter siden, og så kikket jeg tilfeldigvis ut av vinduet, og vendte blikket et par hus bortenfor og nedover i et boligfelt som ligger i en slags skråning, da jeg så en lastebil som stod der nede i dumpen og spant. Det var en utenlandsk lastebil som prøvde med grus og litt av hvert for å komme seg løs, men det så klart ut at det ikke nyttet. Jeg aner ikke hva slags dekk de hadde, men det kunne være det samme nesten i den bakken der. Det snør som faen i kveld (sikkert 10 cm allerede, minst), og det har vært nullføre tidligere og flere plussgrader, som siden har frosset gjennom 2 minus nå før det begynte å snø på toppen. G'en min som stort sett er i vinterdvale måtte til pers, så jeg fyrte opp det kalde dyret, skrapte vinduer og rullet nedover gata i lavgir og ned denne bratte og dritglatte veien ned til boligfeltet. Jeg skrenset nedover på alle fire nesten når jeg kjørte nesa mot fronten av lastebilen som hadde greid å snu. Først koblet vi opp en biltema fleksibel stropp som jeg hadde med, og som angivelig skal tåle 2 tonn. Jeg prøvde å dra sammen med lastebilen der den stod, men det endte bare med "snapp", og stroppen ble til fliser. Deretter prøvde vi en lastestropp de hadde, og den røk også. Den siste stroppen som var igjen måtte til pers, så da foreslo jeg at han skulle rygge litt nedover hvor det flater ut litt, slik at vi kunne bygge opp litt bevegelse mot bakken. Det funket! Jeg hadde lavgiret inne og rygget, og til sammen gikk det fint de 40 meterne eller noe sånt bakken er smile.gif Jeg har ikke dratt opp noen fra grøfta før, og fikk lyst til å prøve det : ) Jeg tenkte kanskje at tauepunktet foran der hvor skliplata er (dvs, pleier å være, siden min er av) ikke skulle tåle det, men den tålte mer enn en 2 tonn stropp, så det gikk fint : ) Jeg gadd ikke å finne fram det store tauepunktet bak skiltet foran, siden det er litt styr, men heldigvis holdt det lille tauepunktet : )

Føles godt å ha gjort en innsats i kveld og hjulpet en random lastebil opp fra grøften med 2 stk polakker eller noe sånt smile.gif Det så ut som bilen var i sitt ess her også, ved å være litt som en St. Bernard som kommer en trengende til unnsetning smile.gif

Edited by maelling, 07 February 2011 - 21:38.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)