Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#421 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 07 February 2011 - 22:27

I lys av dagens kraftprøve kan jeg gjøre en liten produktanmeldelse:

http://www.biltema.n...aljer/Slepetau/



"Bruddstyrke: 2000 kg", 70 kr.


Skal du dra en 12 tonns lastebil eller deromkring i en bakke, ryker denne her glatt om du med din g-wagen gjør et lite rykk med lavgiret inne. Den starter opp med å bli veldig lang, for så å ende opp i fliser. Skal man dra opp vanlige småbiler, så funker den sikkert fint.

Får se om jeg finner noe grommere til neste gang, selv om jeg ikke har for vane å drive med denne typen ting. Dagens øvelse var mer som et eksperiment smile.gif

Edited by maelling, 08 February 2011 - 00:45.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#422 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 08 February 2011 - 09:20

Vær j*vli forsiktig med de der h&#$"#%&)(#&)== elastiske slepetauene. Hvis du skal dra løs noe, og f.eks. kroken glipper eller ryker på midten i den borteste enden, så får du i effekt en katapult som skyter restene av jernkroken igjennom bakruta di med ei helsikkes fart, og kanskje treffer deg eller noen andre i bakhodet.

Kjør et godt gammeldags slepetau av tykk nylon med kroker på isteden. Om det ryker, så får du ikke prosjektiler som farer alle veier...

Johan-Kr
MB 300GD '86

#423 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 08 February 2011 - 10:14

Eller stikk på en maskinforretning eller noe sånt og kjøp en slepestropp, sånn flat en som henger på lastebiler. Jeg har en fin en med 12 tonns bruddstyrke. Kun løkker av nylon, ikke elastikk, lang nok og ryker garantert ikke. Ikke er de så dyre heller.

Edited by Tjærand, 08 February 2011 - 10:17.

96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#424 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 08 February 2011 - 13:57

Jeg får få tak i litt skikkelige saker. Jeg synes det er en god sikkerhet å ha med seg noen nødvendighetsartikler som dette, og da er det greit å vite om det duger. Den strikken røk 20 cm fra min side av bilen, så jeg så den strikken fløy avgårde retning fronten på lastebilen, så det var en skikkelig pisk. Det var heldigvis ikke krokene som gav etter. Men jeg er litt forbauset over at man kan lage fleksibelt slepetau som angivelig skal tåle 2 tonn til så lite som 70 kr, så man får vel det man betaler for. Ellers er det utrolig at g-wagen med reduksjonsgiret inne kan dra så heftig selv om underlaget ikke var det letteste å gripe fatt i for dekkene. Men, får se hva jeg finner smile.gif

Vasket ellers borbet-felgene til g-wagen i dag, så nå er det bare å vente på gummien smile.gif Slapp ellers ut luft av dekkene jeg har på for å få mer grep. Har lagt meg på 2.5 bar nå, noe som jeg tror er nærmere ideelt enn der jeg var i allefall : )

PS: Kanskje trosse som tåler 300 tonn er tingen? : P

http://www.scanropem...plus-12-strand/

Edited by maelling, 08 February 2011 - 15:20.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#425 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 10 February 2011 - 22:30

http://www.finn.no/f...nnkode=26724803

Se her karer smile.gif Dette er saker. Det ser fordømt tøft ut med 35 tommer. Jeg lurer på om jeg fra nå av vil være bitt av "totom-syken", så etter at jeg har brukt opp mine 33 tommere, må opp til 35. Ser for meg at bilen min hadde sett helt enorm ut med sånne dekk på smile.gif Men da må det vel kuttes, heves, styltes og det som værre er smile.gif




Trekker tilbake alt jeg har ymtet frempå om at svære hjul er harry tongue.gif Jeg er herved solgt til store hjul, og nå ser 29,6 hjul helt håpløst smått ut ohmy.gif

Edited by maelling, 10 February 2011 - 22:32.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#426 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 10 February 2011 - 22:39

Ser at det står ORC heveklosser (BL) i annonsen, men ingen ting om hevefjærer? Kombinasjonen av heving på fjær + BL gjør vel at man kommer langt på vei ved for bruk av 35" dekk? Hva er sjansen for å bli stoppa pga så store dekk, og hva vil evt. "irettesettelse" vil man få? "Kun" påbud om å vise bilen med riktig dekkdimensjon på en trafikkstasjon ved første anledning, eller kjøreforbud på bilen på plassen? Hvilke felger er det som står på den bilen? 15x10" kan jo være interessant en eller annen gang. wink.gif

#427 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 10 February 2011 - 22:55

QUOTE(Terka @ 10 Feb 2011, 22:39) <{POST_SNAPBACK}>
Ser at det står ORC heveklosser (BL) i annonsen, men ingen ting om hevefjærer? Kombinasjonen av heving på fjær + BL gjør vel at man kommer langt på vei ved for bruk av 35" dekk? Hva er sjansen for å bli stoppa pga så store dekk, og hva vil evt. "irettesettelse" vil man få? "Kun" påbud om å vise bilen med riktig dekkdimensjon på en trafikkstasjon ved første anledning, eller kjøreforbud på bilen på plassen? Hvilke felger er det som står på den bilen? 15x10" kan jo være interessant en eller annen gang. wink.gif


Jeg kjører 35" på helt feil innpress (orginalfelg med ET rundt 40 et sted?) med kun BL. Det fungerer fint i skogen også uten subbing. Jeg vil tro at med innpresset på de felgene der så trenger man knapt å gjøre noe som helst etter BL. Får sikkert litt sving igjen også biggrin.gif Synst også at islandsbreddere er på sin plass når de begynner å komme så langt ut smile.gif

Det kommer an på hvem man treffer på stortsett. Tidligere når jeg har blitt stoppet med div. kjøretøy så har det blitt med litt kjeft (kjeft er som kjent gratis), men det er vel ikke alltid eller alle steder man slipper så billig unna.

Lurer litt på hvor han har fått tak i de felgene der. Noen som vet?

#428 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 10 February 2011 - 23:26

Hm... og med bare hevefjærer? whistle.gif

#429 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 11 February 2011 - 12:04

Kun bodylift virker ut som en enkel måte å gjøre bilen klar for 35 tommer : ) Mine felger er har et ganske gromt innpress, så da funker sikkert 35 tommer og bodylift på bilen om man kutter vekk rammevangene? De må vel vekk? Jeg ser dem ikke på bilen over, men mulig jeg er blind. Felgene på bilen over er uansett kule smile.gif Men, nå er det 33 tom i første omgang. Har et lite håp om at felgene mine gjør at jeg får beholde svingradiusen uten å justere på knokkelhusene : )

Edited by maelling, 11 February 2011 - 12:06.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#430 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 25 February 2011 - 23:54

maelling, jeg har funnet et nytt sett felger til deg!



You like! tongue.gif



#431 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 26 February 2011 - 00:03

Haha.. jeg tror jeg skal ha ganske bra betalt for å kjøre rundt med de der tongue.gif Jeg liker slike dype felger som stikker litt ut på en måte, så fjerner man gulfargen, så er de nok fine wink.gif Tenker du at jeg er smakløs når det kommer til felgpreferanser ? tongue.gif

Edited by maelling, 26 February 2011 - 00:04.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#432 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 26 February 2011 - 00:11

Nope! Har heller fått for meg at du har sans for Borbet felger på din GW! (Har sans for dem selv.)
Dette er faktisk en ny Borbet CW felg (15x8) som selges lakkert om ønskelig... og jeg synes den så ganske "festlig" ut med i gul! tongue.gif rolleyes.gif

#433 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 26 February 2011 - 01:19

Hehe, joda, jeg synes borbet er kult jeg, uten tvil smile.gif Men skulle jeg hatt noen, så må de være identisk til mine. Jeg synes de moderne som VTP selger er noen hakk døllere enn mine. Det er litt skamløst å skryte av felgene mine, men jeg synes de er helt enorme:



Jeg har søkt på ebay etter makne, men har ikke funnet de. Men mine er i bra stand. Vasket og skuret dem for en stund siden, så de er klare for 33 tommere smile.gif Skulle gjerne hatt noen makne til vinterhjula ;P



Disse er ikke akkurat kule, selv om de har vokst litt på meg i det siste. Looken forsvinner bare, men litt standard G-look gjør seg nå og da. Men dekkene på de BBS-felgene der er så gode at jeg lar dem stå på smile.gif Tror jeg får sjokk når borbet'ene er på igjen cool.gif

Edited by maelling, 26 February 2011 - 01:26.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#434 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 26 February 2011 - 01:24

Hva heter den felgmodellen du har?

#435 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 26 February 2011 - 09:01

Tillater meg å blande meg litt. Bodylift endrer ikke kjøreegenskapene på annen måte enn at tyngdepunktet på bilen blir noe høyere. Til gjengjeld kreves en del endringer ut over å montere heveklosser; flytte opp radiator eller modifisere festene og viftekåpa, forlenge sperrehendler, muligens forlenge jordledningen fra batteriet, endre tankpåfyllingsrøret, og sikkert noen andre småting som dukker opp.

Fjærheving, derimot gjør at akslene endrer posisjon i forhold til ramma, ikke bare i høyden, men også sideveis, med mindre man forlenger panhardstagene. I tillegg endres radiusarmenes vinkler mot horisontalplanet. Dermed vil castervinkelen også bli endret negativt, med mindre retningsstabilitet som resultat. Mellomakselkryssene må ta opp større vinkelforskjell og utsettes dermed for mer slitasje.

Om man ser bort fra godkjenningsproblematikken mener jeg det er på sin plass å tenke på disse forhold før man modifiserer. Skal man bruke bilen i skogen og til tøffe tak på dårlige veier i lav hastighet er det en sak, men om bilen lever et sivilisert liv på asfaltveier har fjærheving ingen positive sider bortsett fra at det ser tøft ut.

Og Martin - ikke kutt vekk rammevangene, da! Derimot kan rørene som bærer karosserifestene i bakkant av forhjulene trenge å skråkappes litt for å få plass til store hjul. Så lenge man holder seg utenfor braketten til karosseriopphenget har dette ingen konstruksjonsmessig betydning.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#436 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 26 February 2011 - 12:27

QUOTE(Østerklev @ 26 Feb 2011, 09:01) <{POST_SNAPBACK}>
Til gjengjeld kreves en del endringer ut over å montere heveklosser; flytte opp radiator eller modifisere festene og viftekåpa, forlenge sperrehendler, muligens forlenge jordledningen fra batteriet, endre tankpåfyllingsrøret, og sikkert noen andre småting som dukker opp.


Legger til at man må forlenge spaken på fordelingskassa litt også. Er det forresten noen som har liggende skjøtemutter til noe slikt som kan forlenge 5cm? Har ikke målt gjengene, men det er ikke "standard" gjengestigning ut i fra øyemål ihvertfall.

Det er vel også på sin plass å flytte opp fangerene både framme og bak om man vil være litt jålete wink.gif

#437 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 26 February 2011 - 12:46

QUOTE(Terka @ 26 Feb 2011, 01:24) <{POST_SNAPBACK}>
Hva heter den felgmodellen du har?



Jeg aner ikke hva de heter for noe. Hadde jeg visst det, hadde jeg søkt i vilden sky. Hittil har jeg bare søkt borbet, uten å finne noe som ligner. Jeg kan ikke se at det står noe på dem. Jeg kan dra på en inspeksjonsrunde med lupe og se om det står betegnelse på dem.



Her er noen som ligner, men de virker mindre dype.


Hahaha, herregud:


Edited by maelling, 26 February 2011 - 13:01.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#438 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 26 February 2011 - 12:50

QUOTE(Østerklev @ 26 Feb 2011, 09:01) <{POST_SNAPBACK}>
Tillater meg å blande meg litt. Bodylift endrer ikke kjøreegenskapene på annen måte enn at tyngdepunktet på bilen blir noe høyere. Til gjengjeld kreves en del endringer ut over å montere heveklosser; flytte opp radiator eller modifisere festene og viftekåpa, forlenge sperrehendler, muligens forlenge jordledningen fra batteriet, endre tankpåfyllingsrøret, og sikkert noen andre småting som dukker opp.

Fjærheving, derimot gjør at akslene endrer posisjon i forhold til ramma, ikke bare i høyden, men også sideveis, med mindre man forlenger panhardstagene. I tillegg endres radiusarmenes vinkler mot horisontalplanet. Dermed vil castervinkelen også bli endret negativt, med mindre retningsstabilitet som resultat. Mellomakselkryssene må ta opp større vinkelforskjell og utsettes dermed for mer slitasje.

Om man ser bort fra godkjenningsproblematikken mener jeg det er på sin plass å tenke på disse forhold før man modifiserer. Skal man bruke bilen i skogen og til tøffe tak på dårlige veier i lav hastighet er det en sak, men om bilen lever et sivilisert liv på asfaltveier har fjærheving ingen positive sider bortsett fra at det ser tøft ut.

Og Martin - ikke kutt vekk rammevangene, da! Derimot kan rørene som bærer karosserifestene i bakkant av forhjulene trenge å skråkappes litt for å få plass til store hjul. Så lenge man holder seg utenfor braketten til karosseriopphenget har dette ingen konstruksjonsmessig betydning.


Okay, takker for tips Østerklev. Jeg har ikke lyst til å kutte noe som helst, og jeg kutter ikke om jeg ikke må. Jeg tenker som så at hvis disse 33 tommerne formodentlig skulle skrape inntil noe, og dette skyldes at mine forfjærer ikke er i form, så bytter jeg de. Skraper det ved maks sving, så får jeg justere dette på knokkelhusene. Hjulene flyttes sidelengs? Jøsses. Tror jeg holder meg til standard oppsett smile.gif Tyngdepunktet trenger ikke å bli høyere, noe som ikke er gunstig for handling. Jeg kjører fort på vei og i sving (hvor bilen handler nydelig), snarere enn mye på utfordrende offroad-veier, så ting er bra som det er smile.gif

Edited by maelling, 26 February 2011 - 13:33.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#439 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 26 February 2011 - 13:36

Hmm.. nesten så jeg burde bli litt bekymret ang. fjærheving på bilen min altså? Iflg. Firhjulsmålingen som BT krevde ved godkjenningen så er alle vinkler (som ble målt og dokumentert) godt innenfor kravene til en G. Skulle dog vært interresant å hatt en før- & ettermåling å sammenligne tallene på. Selve godkjenningen gikk lett da dokumentasjonen på endringene var ihht det BT ønsket, og den visuelle inspeksjonen var gjort unna på 10 min (inkl godkjenning av motorbytte.)
Burde jeg egentlig merke at jeg har en mer ustabil bil nå? (Kan ikke si at jeg gjør det.)

Til sist, i tråden til Martin, en stor takk til Østerklev for særdeles bra informasjon til oss mindre erfarende! smile.gif

#440 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 18 March 2011 - 17:52

Det er lite som skjer med bilen for tiden, men var ute en tur i går (fjerde tur i år), og bilen gikk veldig fint. Det er heldigvis i ferd med å bli tørt på veien, så da kan man kjøre igjen uten at salt spruter på bilen. Jeg justerte den litt rikere, siden jeg har kjørt litt i "eco-modus" det siste året. Men ettersom de har begynt å blande inn etanol i bensinen, så vil jo bilen kjøre magrere. Jeg har kjent eimen av E85 i bensinen for hver gang jeg har kjørt med snøfreser i år, så merker de blander inn noe. Så jeg vred justeringsskruen 1/5 omdreining med klokken, og det var andre boller gitt. Den ble mye sterkere på lavt turtall og i mellomregisteret, og merket at jeg ikke trengte å presse pedalen noe særlig inn i det hele tatt i forhold til før. Kikket på plugg nummer 3 i dag og den så litt mager ut, men tålelig greit. Det er mulig jeg justerer den enda litt rikere.

Turen i går gikk til biltema for å handle en haug med skit, så i samme slengen handlet jeg lufthorn som jeg fikk koblet opp i dag. Jeg hadde lufthorn med 3 horn før, men denne gangen ble det 2 horn (EU-kontrollen har aldri vært glad i mine 3 horn, så de koblet av horn nummer 3 bestandig). Det låter litt mindre mektig med 2. Det gamle gikk i stykker for 1-2 år siden, så jeg har faktisk ikke hatt horn på en stund. Det var omtrent bolt on med ledninger, relé og alt, så det var greit å montere smile.gif Så nå låter det konge, og horn må man ha så lenge det er idioter på veien som ikke viser G'en respekt...

Handlet ellers noe reléstyr og nye ledninger som jeg skal bruke til å se om jeg får liv i 1000 - meterne mine igjen. De har vært døde i lang tid, så skal se hva som er galt smile.gif 33 tommerne har ikke kommet enda. Det er visstnok en grusom lang leveringstid gjennom kanalen jeg bruker. Har ellers koblet sammen lufteledningen til diffen bak som har hatt brudd i 1-2 år også, så det er nok greiere enn å kjøre med brudd. Vil helst ikke ha dritt inn i diffen...

Edited by maelling, 18 March 2011 - 18:09.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)