Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#461 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 March 2011 - 12:24

Okay, takker for tips smile.gif Skal kikke på det. Jeg tittet på alt sammen sist sommer da jeg smurte alle fire vindusheiserne, og da så alt rimelig okay ut. Men husker at sentrallåsen fusket en stund før den sluttet å virke helt, så det kan tyde på at det er noen ledninger som muligens har hoppet av.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#462 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 March 2011 - 20:56

Har i dag sett mer på sikringsboksen, og det er noen utfordringer der når man skal gå over til flatsikringer. Det er er at sikring 10-12 skal henge sammen på den ene siden, i likhet med 1-2, 3-4, 5-6, 7-8 som skal henge sammen. Det fører til noen koblingsmessige utfordringer, men det kan sikkert forklare hvorfor viften min, nærlyset og annet har falt ut.. Jeg ohm'et den gamle sikringsrekken med kjøretøysikringer for å se om det stemte med terrenget, for 280 GE wiring diagram sier at 1-2 skal ha felles utgang, men når jeg ohmer er det uendelig motstand mellom 1 og 2, mens 10-12 henger sammen på ene siden, i tillegg til de andre. Ellers ser jeg at 10-12 skal ha en felles ledning som går til ignition starter switch, men det er ikke én ledning som går ut fra hver av dem, men en hel haug. Det virker rimelig kaotisk, men mulig jeg kan fjerne alle sammen og legge opp slik det skal være etter boken. Får bare grave meg fram, og satse på å finne en lur løsning som kan koble sammen 3 ledninger. Får bare holde tunga rett i munn så det ikke sier zap og ender opp i en røysky tongue.gif

Edited by maelling, 30 March 2011 - 21:04.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#463 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 30 March 2011 - 21:17

QUOTE(maelling @ 30 Mar 2011, 20:56) <{POST_SNAPBACK}>
...så det ikke sier zap og ender opp i en røysky tongue.gif

Ah, du tenker på


#464 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 30 March 2011 - 21:41

QUOTE(asmo @ 30 Mar 2011, 22:17) <{POST_SNAPBACK}>
Ah, du tenker på
laugh.gif laugh.gif


#465 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 30 March 2011 - 23:16

QUOTE(maelling @ 30 Mar 2011, 20:56) <{POST_SNAPBACK}>
Har i dag sett mer på sikringsboksen, og det er noen utfordringer der når man skal gå over til flatsikringer. Det er er at sikring 10-12 skal henge sammen på den ene siden, i likhet med 1-2, 3-4, 5-6, 7-8 som skal henge sammen. Det fører til noen koblingsmessige utfordringer, men det kan sikkert forklare hvorfor viften min, nærlyset og annet har falt ut.. Jeg ohm'et den gamle sikringsrekken med kjøretøysikringer for å se om det stemte med terrenget, for 280 GE wiring diagram sier at 1-2 skal ha felles utgang, men når jeg ohmer er det uendelig motstand mellom 1 og 2, mens 10-12 henger sammen på ene siden, i tillegg til de andre. Ellers ser jeg at 10-12 skal ha en felles ledning som går til ignition starter switch, men det er ikke én ledning som går ut fra hver av dem, men en hel haug. Det virker rimelig kaotisk, men mulig jeg kan fjerne alle sammen og legge opp slik det skal være etter boken. Får bare grave meg fram, og satse på å finne en lur løsning som kan koble sammen 3 ledninger. Får bare holde tunga rett i munn så det ikke sier zap og ender opp i en røysky tongue.gif

Det virker som du har full kontroll her, Martin laugh.gif

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#466 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 31 March 2011 - 11:43

Heh, jeg tipper du er ironisk og mener jeg er en kløne, noe jeg fint kan være ;P Jeg gikk på elektro og elektronikk på videregående, før jeg skiftet retning til en lang akademisk "karriere". Jeg har en grei forståelse rundt strøm, spenning og ledninger, men full kontroll har jeg ikke : P Men når jeg kommer over temaer som kan framstå som litt banale , så deler jeg dem heller med dere, så noen av dere kan få dere en god latter bak tastaturet og andre kanskje kan få noen nyttige erfaringer ;P Men jeg har enda ikke gjort noe feil (må bare koble sammen noen flere ledninger), men jeg prøver uansett å koble ting opp på en bombesikker måte. Den beste måten å lære på er tross alt å prøve seg fram, men likevel unngå at ting går opp i røyk smile.gif

QUOTE(asmo @ 30 Mar 2011, 21:17) <{POST_SNAPBACK}>
Ah, du tenker på


Hva faen skjer her? tongue.gif Det er vel noe mer enn bare en kortslutning på høyre side bak? heh. Toppakning som går fyken?

Edited by maelling, 31 March 2011 - 12:20.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#467 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 31 March 2011 - 15:02

QUOTE(maelling @ 31 Mar 2011, 11:43) <{POST_SNAPBACK}>
Hva skjer her? tongue.gif Det er vel noe mer enn bare en kortslutning på høyre side bak? heh. Toppakning som går fyken?


Visstnok Runaway Diesel Engine syndromet. http://pointedthree....h...=15&start=1

http://en.wikipedia...._engine_runaway



#468 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 31 March 2011 - 19:46

Skumle greier. Det var ikke så lett å oppfatte at motoren ruser med all musikken som er i videoen (men det var en oppklarende kommentar under), men har sett noen andre youtube-videoer av dieselmotorer som ruser seg ihjel, og det er ikke pent :/

Edited by maelling, 31 March 2011 - 19:46.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#469 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 01 April 2011 - 14:20

Endelig virker alt. Det gjaldt å koble sammen de riktige ledningene, så våknet det ene etter det andre smile.gif Det ser fullstendig bombet ut selve sikringsrekken med alle ledningene, så jeg får stripse ting sammen og få alt inn i "sikringsboksen" som den gamle sikringsrekken satt i, og som henger på en måte under styret. Det som gjenstår nå er å få i gang stereoen hvor jeg skal koble opp "direktelinje" til batteriet : ) Det var noe nytt som begynte å fungere etter byttet til flatsikringer, og det ene var varmetrådene til bakruta, samt at ene parklyset foran våknet igjen slik at begge virker. Så nå er det bare høyre baklykt som ikke lyser. Her er det vel noe jordingssurr. Ellers virker ikke spylern for bakruta, men dette er mer småting.

Jeg legger ut noen bilder, så kan dere se hvordan jeg har gjort det. Det er en del orginale løsninger her, så nå tenker jeg at jeg skal rydde opp i alt sammen og gjørde det smooth. Det ser utrolig rotete ut over alt, men i forhold til før er det i allefall nye ledninger over alt og ikke gamle, morkne greier med dårlig kontakt. Her ser dere alle nye ledninger til alle lys foran, releer, hageslanger som huser ledninger, flatsikringsboks og diverse annet.









Det kan være at noen av disse tingene er litt for orginalt for dere (kan tenke meg at Østerklev m.fl setter kaffen i vrangstrupen!:P), så hvis dere har noen forslag til ting som burde forbedres, så skrik ut. Jeg er veldig usikker på om ledningene i hjulbuen holder. Burde kanskje fått tak i bedre gummigjennomføringer, men inntil videre ble det sånn. Skrik ut om dere har forslag til forbedringer smile.gif

Edited by maelling, 01 April 2011 - 14:56.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#470 Marcus

Marcus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 350 Innlegg:

Posted 01 April 2011 - 15:20

Vel vel, det viktigste er jo tross alt at det virker tongue.gif


#471 Johnny Christensen

Johnny Christensen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 01 April 2011 - 17:28

Et godt råd, nu da du ved hvordan det skal kobles sammen.
Køb en god loddepistol (100-200w instant) loddetin og et par meter krympeflex af typen med lim til vandtætte samlinger.

Start med at fjerne de strømtyve du har indskudt for at finde ledninger med strøm. Erstat strømtyvene med ordentligt loddede forbindelser og isoler med krympeflexen.

Efterhånden som de kabelsko der er klemt sammen, begynder at få periodiske forbindelser, så klipper du plastiken op og lodder forbindelsen. Isoler med vandtæt krympeflex (så minimerer du samtidig muligheden for at det rasler løst)

Udseendet i bilen med alt for lange ledninger der er ført som enkelt ledninger er ikke af betydning for funktionen. Ledningen virker, uanset om du har en klump spagetti. Det vil se bedre ud om du rydder op - men hver sin smag.

Du kan ret hurtigt begynde at få forbindelses problemer igen - strømtyve, hurtige kabelsko og billigt elektrikkertape er noget fanden har skabt.



johnnychristensen.com
Foto bl.a fra nordisk natur

#472 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 01 April 2011 - 18:38

QUOTE(Johnny Christensen @ 1 Apr 2011, 17:28) <{POST_SNAPBACK}>
Et godt råd, nu da du ved hvordan det skal kobles sammen.
Køb en god loddepistol (100-200w instant) loddetin og et par meter krympeflex af typen med lim til vandtætte samlinger.

Start med at fjerne de strømtyve du har indskudt for at finde ledninger med strøm. Erstat strømtyvene med ordentligt loddede forbindelser og isoler med krympeflexen.

Efterhånden som de kabelsko der er klemt sammen, begynder at få periodiske forbindelser, så klipper du plastiken op og lodder forbindelsen. Isoler med vandtæt krympeflex (så minimerer du samtidig muligheden for at det rasler løst)

Udseendet i bilen med alt for lange ledninger der er ført som enkelt ledninger er ikke af betydning for funktionen. Ledningen virker, uanset om du har en klump spagetti. Det vil se bedre ud om du rydder op - men hver sin smag.

Du kan ret hurtigt begynde at få forbindelses problemer igen - strømtyve, hurtige kabelsko og billigt elektrikkertape er noget fanden har skabt.

Godt det er flere som har samme mening om strømtyver som meg. Den som fant opp slikt skulle ha vært puttet i fengsel!

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#473 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 01 April 2011 - 18:46

QUOTE(maelling @ 1 Apr 2011, 14:20) <{POST_SNAPBACK}>
Endelig virker alt. Det gjaldt å koble sammen de riktige ledningene, så våknet det ene etter det andre smile.gif Det ser fullstendig bombet ut selve sikringsrekken med alle ledningene, så jeg får stripse ting sammen og få alt inn i "sikringsboksen" som den gamle sikringsrekken satt i, og som henger på en måte under styret. Det som gjenstår nå er å få i gang stereoen hvor jeg skal koble opp "direktelinje" til batteriet : ) Det var noe nytt som begynte å fungere etter byttet til flatsikringer, og det ene var varmetrådene til bakruta, samt at ene parklyset foran våknet igjen slik at begge virker. Så nå er det bare høyre baklykt som ikke lyser. Her er det vel noe jordingssurr. Ellers virker ikke spylern for bakruta, men dette er mer småting.

Jeg legger ut noen bilder, så kan dere se hvordan jeg har gjort det. Det er en del orginale løsninger her, så nå tenker jeg at jeg skal rydde opp i alt sammen og gjørde det smooth. Det ser utrolig rotete ut over alt, men i forhold til før er det i allefall nye ledninger over alt og ikke gamle, morkne greier med dårlig kontakt. Her ser dere alle nye ledninger til alle lys foran, releer, hageslanger som huser ledninger, flatsikringsboks og diverse annet.









Det kan være at noen av disse tingene er litt for orginalt for dere (kan tenke meg at Østerklev m.fl setter kaffen i vrangstrupen!:P), så hvis dere har noen forslag til ting som burde forbedres, så skrik ut. Jeg er veldig usikker på om ledningene i hjulbuen holder. Burde kanskje fått tak i bedre gummigjennomføringer, men inntil videre ble det sånn. Skrik ut om dere har forslag til forbedringer smile.gif

Vel, jeg sitter med fredagspilsen, men om jeg ikke fikk den i vrangstrupen ble jeg litt forbauset over disse bildene. Du bør følge Johnnys råd og kutte ut alle strømtyver, legge samtlige kabler i strømper, og sørge for at alle gjennomganger i karosseriet er foret med egnede gjennomføriger. Det er ikke så fryktelig mye mer arbeid å gjøre en solid og ryddig jobb, og resultatet blir garantert av mer varig karakter.


Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#474 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 01 April 2011 - 20:51

Takker for tips smile.gif Jeg får optimalisere etter hvert som jeg blir råere på disse tingene, men jeg har aldri gjort noe som dette før og bare hiver meg uti det som jeg gjør med alt. Jeg har bare gjort det på denne måten ut i fra mine forutsetninger, så om det skulle vise seg å ikke fungere, får jeg gjøre det bedre neste gang. Jeg skal i allefall rydde opp og finne bedre gjennomføringer. Det ser ut som en barnehage har lekt seg under panseret tongue.gif Det ble fargerikt og flott i allefall smile.gif Lurer på om jeg slenger på en ekstra koblingsboks i motorrommet. Det ble så overlesset på batteripolene der.

PS: hva mener dere med strømtyver? Det vil si kontaktene, som erstattes med loddede forbindelser ? Ellers har jeg loddebolt og tinn, i tillegg til sånne krympe-kabelstrømper.

Edited by maelling, 01 April 2011 - 21:59.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#475 Marcus

Marcus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 350 Innlegg:

Posted 01 April 2011 - 21:29







ups, stor nok iallefall. nå vet du hva en strømtyv er smile.gif

Edited by Marcus, 01 April 2011 - 21:31.


#476 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 01 April 2011 - 21:49

Aha, sånne ja. Det er noen av dem i "sikringsboksen" min der, men de var der fra før av, så de har ikke jeg lagt til. Jeg har kun brukt de andre koblingene dere ser der. Men dette med lodding av forbindelser og slikt virker smartere. Jeg vet ikke hvor holdbart disse kontaktene mine er. Det kan jo fint tenkes at jeg ikke har klemt til nok et sted, og så forsvinner ledningen ut og i værste fall kortslutter noe. Sikkert rom for optimaliseringer over alt her.

Edited by maelling, 01 April 2011 - 21:51.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#477 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 01 April 2011 - 22:35

QUOTE(maelling @ 1 Apr 2011, 22:49) <{POST_SNAPBACK}>
Aha, sånne ja. Det er noen av dem i "sikringsboksen" min der, men de var der fra før av, så de har ikke jeg lagt til. Jeg har kun brukt de andre koblingene dere ser der. Men dette med lodding av forbindelser og slikt virker smartere. Jeg vet ikke hvor holdbart disse kontaktene mine er. Det kan jo fint tenkes at jeg ikke har klemt til nok et sted, og så forsvinner ledningen ut og i værste fall kortslutter noe. Sikkert rom for optimaliseringer over alt her.


Et lite tips som ser ryddig ut, eks på biltema får du kjøpt 7-leder kabel i 5meter lengde. denne er ment for hengerkontakt, men kan brukes til masse. har en solid svart strømpe, og forskjellig farger på kablene inni. Bruker slik masse, om du bruker bare 5, har du 2 tilgode for ekstramontering siden biggrin.gif

Enig med de strømtyvene, får frysninger når jeg ser slikt på jobbb tongue.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#478 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 01 April 2011 - 22:46

Sånn helt på siden; jeg er veldig skeptisk til riskokerluftfilter i motorrommet. For det første, KN-type filtre slipper gjennom småstein, kvist og smådyr. For det andre, det er ca. 10cm. fra luftfilteret til eksosmanifolden. Varm luft inn = dårlig effekt. Det blir en omvendt intercooler.
Hadde noen lignende på en S-Klasse. Når jeg satte tilbake original luftfilterboks så gikk bilen veldig mye bedre.

Ellers: respekt for å røske opp i Fjeldstad-spaghettien. Jeg begynte på noe av det samme med 460'en min men ga opp av redsel for at jeg skulle brenne ned nabolaget.
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#479 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 02 April 2011 - 07:54

Smådyr laugh.gif laugh.gif laugh.gif
oops!?!


#480 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 02 April 2011 - 11:48

Mange gode tips her. Den hengerkontakt-ledningen hadde vært genial smile.gif Får gå for noe sånt neste gang. Når det gjelder et powerfilteret der, så ser jeg ikke helt hvordan den kan bli mer påvirket av varme enn den svære metallboksen som var der fra før av, annet enn at den gamle boksen har et sugerør som kanskje er mer direkte rettet mot sprekken mellom panser og flaten under. Jeg har normalt filteret rettet litt mer framover mot kanten, men den står i "normal" posisjon nå siden jeg har pusset litt plugger i det siste. Jeg må gjøre det igjen, siden nummer 3 ikke fyrer ordentlig :S Tror ikke tenningen er kraftig/riktig nok. Kan være bilen trenger en real tur, fordi den har blitt småstartet noen ganger på kaldstart-dysa. Funker ikke det, må jeg feilsøke.

Da jeg tok av den gamle luftfilterboksen, var den var skitten innvendig helt inn til innsuget. Med dette filteret har jeg ikke merket at noe har festet seg på innsiden av røret som jeg vasket grundig sist. Men tanken har slått meg at det kanskje ikke filtrerer like godt, så har tenkt på å spraye det med et eller annet. Da jeg monterte filteret, synes jeg bilen ble sprekere på toppen og den er raskere i høyere fart enn før, men det beste av alt er at det er et skikkelig partytriks, for alle som sitter på bryter ut i latter når de hører lyden på bilen over 4000 rpm biggrin.gif Det høres nesten ut som det er en V12 under panseret. Men klart, skulle jeg komme til at filteret ikke fungerer godt, så har jeg den gamle boksen liggende. Kan godt tenkes at jeg kan være så uheldig at småstein greier å treffe akkurat i glippen og gå gjennom filteret og inn i innsuget, men da er jeg pokkers uheldig.

Edited by maelling, 02 April 2011 - 11:57.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)