Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#501 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 12 April 2011 - 04:44

På generelt grunnlag vil jeg anbefale å kansellere en bestilling som det tar urimelig lang tid å få levert. Alternativer vil alltid finnes.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#502 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 12 April 2011 - 08:32

QUOTE(Østerklev @ 12 Apr 2011, 05:44) <{POST_SNAPBACK}>
På generelt grunnlag vil jeg anbefale å kansellere en bestilling som det tar urimelig lang tid å få levert. Alternativer vil alltid finnes.


Tar du utfordringen? 33x10,5x15 bf km2! biggrin.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#503 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 12 April 2011 - 11:40

QUOTE(Terka @ 11 Apr 2011, 23:20) <{POST_SNAPBACK}>
Ut fra det jeg har hørt fra andre forhandlere (som også sliter med å få tak i flere dekk) så er det litt issue for produsenten å møte EU-krav til dekkstøy. Kan også love deg at kontaktpersonen din ikke synes denne situasjonen er noe særlig trivelig. Han er frustrert på dine (og andres) vegne.


Du sier det ja. Jaja, da kan jeg skjønne det er problemer. Da må de jo utvikle en ny modell av disse dekkene, KM2, som møter disse kravene, ellers kan man ikke omsette dem i Norge heller som følge av EØS. Så alternativet som gjenstår er smugling? heh. @Østerklev: Jepp, sant det. Jeg har hatt den muligheten hele veien. Denne forhandleren er ekstremt ryddig og grei, så det er det ikke noe å si på smile.gif Med tanke på at det er forhold utenfor hans kontroll som er uforutsett, kan han ikke klandres. Jeg får vel uansett vurdere alternativer. Det er tross alt vinterdekk jeg har på. Lite gunstig.

Har ellers funnet ut hvor det lekker hen i dag på høyre side. Det er akkurat i hjørnet lengst fram om man starter fra listen ved høyre dør og følger sveisen hele veien opp så langt fram inni bilen man kommer, helt i hjørnet der. Mulig jeg må av med høyre forskjerm for å komme til? Det er en grei strøm som kommer ned der. På venstre side så det bra ut. Der har jeg greid å ordne opp i skjøten helt ytterst nede ved vinduet (egentlig på siden), men muligens litt fukt som kommer inn likevel. Ellers kjente jeg litt over høyttaleren nede på høyre side, og der var det noe rust-tull. Noe sier meg at jeg burde ta ut hele dashboard og gjøre noe med festet for døren på høyre side. Det har lenge vært et problemområde. Jeg burde uansett pusse litt foran der og se hvordan det ser ut, men med dashboard, høyttaler og masse annet i veien, er det vrient.

Edited by maelling, 12 April 2011 - 11:48.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#504 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 12 April 2011 - 11:56



Man ser rustmerker oppover, men der det lekker ser ut til å være akkurat i hjørnet.

Edited by maelling, 12 April 2011 - 11:58.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#505 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 12 April 2011 - 12:35

Du må snart få deg fast jobb med mye overtid og noen småbarn som tar resten av tiden! Det går da ikke ann å ha så mye tid tilgjengelig til stell og kos med bilen! laugh.gif

#506 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 12 April 2011 - 12:49

QUOTE(Terka @ 12 Apr 2011, 12:35) <{POST_SNAPBACK}>
Du må snart få deg fast jobb med mye overtid og noen småbarn som tar resten av tiden! Det går da ikke ann å ha så mye tid tilgjengelig til stell og kos med bilen! laugh.gif

Rolig, han skal bare levere master om 9 dager wink.gif

#507 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 12 April 2011 - 13:26

Hehe, damer er upålitelige og dumper deg så snart de finner noen bedre. Det er bedre å ha noen damer i året, og skaffe seg en når man er klar for det. Unger peller seg i nesa, slimer, gulper og kliner bleieinnholdet ut over baksetene, og fucker opp teppene i bilen, heh. Våkner opp hver fjerde time hver natt og griner. Hvem setter til verden noe sånt frivillig? tongue.gif Jeg tror jeg holder meg langt unna unger og fast kjerring gitt wink.gif Hadde jeg hatt valget, skulle jeg nytet bilen fremfor å skru på den hele tiden. Jeg har en W123 også som trenger mer stell enn G-wagen egentlig (men tror det er over mitt hode. Foringer i bakstilling, sluring inn i tredje m.m), men jeg har ikke tid til å holde på med den også. Mye som er uoptimalt på en G-wagen fra 1983, og jeg tenker som så at det er bedre å ordne opp i ting raskest mulig enn for sent smile.gif

Ellers er oppgaven klar for innlevering smile.gif

http://www.ub.uit.no...le-attribute=no

Dette over er min gamle masteroppgave om EØS i statsvitenskap, og oppgaven min denne gangen i juss dreier seg om et casestudie av småkravprosessen i sivilprosessen, dvs, rettssaker hvor tvistesummen er på 125 000 kr eller mindre. Det er egentlig allright å gå ut og fikse på G'en. Da ser man synlige resultater med en gang, mens når man flikker på oppgaven eller studerer og lurer på om ting blir bedre, så er ting mer uklart. Menmen.. Ingen fiksing av G i dag. Det regner ute. Tror dette rustgreiene på bildet over kan bli omfattende. Mulig jeg må av med høyre fordør og sjekke festene, foruten ta av høyre forskjerm. Håper det ikke er for ille foran der, og at det lar seg fikse uten sveisesapparat.

Edited by maelling, 12 April 2011 - 13:47.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#508 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 14 April 2011 - 08:17

QUOTE(maelling @ 12 Apr 2011, 14:26) <{POST_SNAPBACK}>
Unger peller seg i nesa, slimer, gulper og kliner bleieinnholdet ut over baksetene, og fucker opp teppene i bilen, heh. Våkner opp hver fjerde time hver natt og griner. Hvem setter til verden noe sånt frivillig? tongue.gif Jeg tror jeg holder meg langt unna unger og fast kjerring gitt wink.gif

Lagre denne kommentaren din og ta den frem igjen den dagen du har blitt pappa, så kommer du til å få deg en go latter wink.gif

#509 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 14 April 2011 - 15:09

Hehe, jeg kunne også føyd til at jeg så statistikk en gang på hvor mye det koster å fore opp et barn (alt en unge koster) i gjennomsnitt til han/hun er 18 år, og det er angivelig rundt 1 million kroner. Alternativt kan man få en fin brukt G55 AMG for den prisen der, som sikkert også holder i 18 år. Menmen, kan være jeg treffer en fjærløs tofoting med høyt østrogennivå som overbevise meg om at det er lurt å sette til verden en slik skapning ;P

Har endelig ordnet ny ventilasjonsgreier til tanken, og ordnet dette med hageslange mellom påfyllingsstuss og et t-kryss, hvor det fra t-krysset går en 4 mm til utluftingen som er helt på venstre side og en annen stump som går mellom krysset og den svære utluftingen på toppen av tanken. Skrudde ellers av bakre eksos og klør meg intenst i hodet (har snart ikke hår igjen) og lurer på hva jeg gjør med eksosen for å få den ut på siden, som jeg har mumlet om så mange ganger. Skrudde også av høyre bakfanger, og jeg fikk sjokk da jeg faktisk greide å brekke bakfangern i to! Er jeg supermann eller har rusten greid å gjøre alt dette? Det viste seg at bakfangern bare var rust, så jeg var nok ikke supermann likevel. Men festene som sitter på rammen så bra ut, heldigvis. Ellers bør nok høyre hjørne byttes, definitivt.

Edited by maelling, 14 April 2011 - 15:10.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#510 sasmerce

sasmerce

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 184 Innlegg:

Posted 14 April 2011 - 16:29

QUOTE(maelling @ 14 Apr 2011, 15:09) <{POST_SNAPBACK}>
Hehe, jeg kunne også føyd til at jeg så statistikk en gang på hvor mye det koster å fore opp et barn (alt en unge koster) i gjennomsnitt til han/hun er 18 år, og det er angivelig rundt 1 million kroner. Alternativt kan man få en fin brukt G55 AMG for den prisen der, som sikkert også holder i 18 år. Menmen, kan være jeg treffer en fjærløs tofoting med høyt østrogennivå som overbevise meg om at det er lurt å sette til verden en slik skapning ;P

Har endelig ordnet ny ventilasjonsgreier til tanken, og ordnet dette med hageslange mellom påfyllingsstuss og et t-kryss, hvor det fra t-krysset går en 4 mm til utluftingen som er helt på venstre side og en annen stump som går mellom krysset og den svære utluftingen på toppen av tanken. Skrudde ellers av bakre eksos og klør meg intenst i hodet (har snart ikke hår igjen) og lurer på hva jeg gjør med eksosen for å få den ut på siden, som jeg har mumlet om så mange ganger. Skrudde også av høyre bakfanger, og jeg fikk sjokk da jeg faktisk greide å brekke bakfangern i to! Er jeg supermann eller har rusten greid å gjøre alt dette? Det viste seg at bakfangern bare var rust, så jeg var nok ikke supermann likevel. Men festene som sitter på rammen så bra ut, heldigvis. Ellers bør nok høyre hjørne byttes, definitivt.


Nederst på siden ser du en løsning.
http://www.offroad.n...r...40&start=40


SASMERCE

#511 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 14 April 2011 - 19:05

QUOTE(maelling @ 14 Apr 2011, 16:09) <{POST_SNAPBACK}>
Hehe, jeg kunne også føyd til at jeg så statistikk en gang på hvor mye det koster å fore opp et barn (alt en unge koster) i gjennomsnitt til han/hun er 18 år, og det er angivelig rundt 1 million kroner.

Hehe! Har hørt det samme selv, jeg har to småttiser.. Men 1 mill over 18 år utgjør ca 55 tusen i året, og litt over ett tusen pr uke. Omtrent det som ville gått med til helgefylla som man nå ikke har tid/energi til (barna våkner tidlig neste morgen uavhengig om du har vært på fest eller ikke). Og legger man f.eks. til turer hit og dit med kompisene som man ikke drar på, og alle DVD'ene man ikke kjøper lenger (ikke tid til å se dem), så kommer man jo positivt ut økonomisk med å få barn! tongue.gif

#512 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 14 April 2011 - 20:48

QUOTE(Terka @ 14 Apr 2011, 20:05) <{POST_SNAPBACK}>
Hehe! Har hørt det samme selv, jeg har to småttiser.. Men 1 mill over 18 år utgjør ca 55 tusen i året, og litt over ett tusen pr uke. Omtrent det som ville gått med til helgefylla som man nå ikke har tid/energi til (barna våkner tidlig neste morgen uavhengig om du har vært på fest eller ikke). Og legger man f.eks. til turer hit og dit med kompisene som man ikke drar på, og alle DVD'ene man ikke kjøper lenger (ikke tid til å se dem), så kommer man jo positivt ut økonomisk med å få barn! tongue.gif

Har kommet en generasjon videer, er bestefar, og ville nok uansett prioritert familie framfor bilhobby!
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#513 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 14 April 2011 - 21:34

QUOTE(Østerklev @ 14 Apr 2011, 21:48) <{POST_SNAPBACK}>
Har kommet en generasjon videer, er bestefar, og ville nok uansett prioritert familie framfor bilhobby!

Det er da selvsagt! smile.gif Men man kan da holde på med G i tillegg til å ha familie. Dog kanskje ikke like lett å sette av hele dager til bilen slik maelling gjør om dagen! biggrin.gif

Nok om det! (Tror ikke vi må skremme Martin mer nå.) Når er det mulighet til å se bilen din og prate skit over en kopp kaffe?

#514 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 14 April 2011 - 22:40

Heh, hvis man kun skal se på økonomien i dette med barn og familie, er det positivt at det ikke er avgiftsbelagt, imotsetning til alt som har med bil å gjøre. Ellers er det ikke fradragsberettiget særskilt å drive med familie, annet enn at man får fradrag for gjeldsrenter på bolig osv (noe alle får uavhengig av familie) tongue.gif Man får stønad for å sette barn til verden, noe som taler for. Ellers er det jo momsbelagt alle varene man handler til barnet, men nå er ikke utgifter til barn en utgift til inntekts ervervelse, og dermed ikke fradragsberettiget foruten minstefradrag alle likevel får ;P Utgiftsmessig er det uansett gunstig å være flere, også fra et skattemessig synspunkt med felles økonomi om man er gift f.eks. Man kan prate ganske lenge og absurd om hvor irrasjonelt det er å drive med barn fra et økonomisk synspunkt (bare for gøy), men det er vel ikke derfor man stifter familie smile.gif Man kan prate lenge om hvor irrasjonelt det er å stemme ved valg også (skoslitasje og sannsynligheten for å bli drept på vei til valglokalet vs sannsynligheten for at din stemme får avgjørende betydning m.m), men det er en annen sak, og folk stemmer uansett om det er rasjonelt eller ei tongue.gif

Når det gjelder møte, så hadde det absolutt vært hyggelig! Grunnen til at jeg ikke hiver meg på treff, er at bilen ser ut som en haug og at jeg i det siste har fått en del flere problemer enn de jeg har ryddet opp i ;P Jeg har et brekk jeg ikke aner hvordan jeg skrur sammen; selve den skiten man drar i. Jeg har ingen eksosløsning, og jeg har ikke noe interiør i bilen. Det siste er ikke noe problem forsåvidt, og jeg skal prøve å få inn setene i morgen uten tepper og slikt. Teppene må jeg sy litt på for å rette opp i skader, foruten å rense. Ellers ligger tanken i bakken, og jeg trenger bare en klamme for å feste noe luftingsgreier før jeg kan heve tanken igjen. Ellers har jeg heller ingen høyre bakskjerm, så jeg vil så redneck ut om jeg stiller opp på treff slik bilen ser ut nå. Foreløpig har jeg ingen bil jeg kan stille opp med, og har bare min scooter som fungerer, foruten W211'n ;P Men å lure meg avgårde på G-treff med annet transportmiddel skulle gå, med mindre jeg kan stripse sammen bilen til at den holder ut til treffet, så kan dere stille opp og hjelpe meg litt ;D Men jeg skal jobbe med bilen i påsken og arbeider så fort jeg kan, men når man må lage egne løsninger, kreves det litt grubling tongue.gif

En perfekt g-treff konkurranse vil være å ta fra hverandre et brekk i alle sine deler, og be hver deltaker om å sette den sammen på kortest mulig tid. Den som er raskest (om man i det hele tatt får det til), vinner noe smile.gif Jeg skjønner ikke hvordan trykknappen med fjæra på seg holder seg inne og fungerer med kroken på motsatt ende, selv om alt annet virker greit. Men nå skåret jeg ikke så høyt på forsvarets IQ-tester, og det var vel derfor jeg havnet i hæren...

Edited by maelling, 14 April 2011 - 23:16.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#515 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 15 April 2011 - 06:04

QUOTE(Bilkar @ 12 Apr 2011, 09:32) <{POST_SNAPBACK}>
Tar du utfordringen? 33x10,5x15 bf km2! biggrin.gif

Alternativene finnes i fleng. Heller en annen type dekk enn ingen dekk på bilen!
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#516 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 15 April 2011 - 07:42

Men Martin, litt av vitsen med treff og møter er å dra med seg haugen sin og si "denne greia skjønner jeg ikke". Da har du plutselig 6 entusiastiske karer med hammer og ståltråd som løser problemene dine. Sist søndag ble jeg kvitt dunkelyden baki ved hjelp av 4 kloke hoder og en hammer.
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#517 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 15 April 2011 - 07:43

QUOTE(Rossi @ 14 Apr 2011, 09:17) <{POST_SNAPBACK}>
Lagre denne kommentaren din og ta den frem igjen den dagen du har blitt pappa, så kommer du til å få deg en go latter wink.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#518 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 15 April 2011 - 19:37

Har i dag levert masteroppgaven min ved juridisk fakultet i Oslo, så får vi se om den blir godt mottatt. Tror den skal være bedre enn det meste av arbeid jeg har gjort på bilen noen gang i allefall tongue.gif Jeg feiret dette med å dra på biltema og handle to slangeklemmer og en 2.5 tom oval lyddemper, og en 60 grader bend og en 45 grader bend (mer må handles etter hvert, men mer fikk jeg ikke under setet på scootern min:P). Deretter tok jeg av den gamle potta, og har nesten kuttet over 2.5 tom røret som bilen hadde fra før av. Det rare er at eksosen er 2.5 tommer fram til den gamle potta, hvor det blir snevret ned til 2 tommer inn til og gjennom potta, og så opp til 2.5 igjen rundt dette anlegget som gikk over tanken. Denne gangen skal det etter planen bli 2.5 tommer hele veien. Jeg er litt usikker på hvor eksosen skal gå, og lurer på om det i det hele tatt lar seg gjøre å få den ut under rammen og foran høyre bakhjul. Det må ut på akkurat riktig sted i så fall. Plan B er å montere potta og sende eksosen på skrå opp mot det stedet hvor sasmerce har lagt sin eksos. Utfordringen for meg er at jeg ikke har sveiseapparat og aldri har gjort dette før, men siden jeg liker en utfordring, så hiver jeg meg over det. Jeg må tenke vinkler og lengder hele veien, prøve å få det enten den ene eller andre veien smile.gif


Har kuttet over nesten ved skjøten hvor den gamle potta er koblet på til høyre der. Tror jeg må kutte ganske nærme der hvor de 2 samles til slutt, men prøver å kutte for lite enn for mye i begynnelsen. Det er en veldig fin plass til den nye potta der, og ganske nærme den gamle "potteholderen". Jeg tipper det er 60% sjanse for at jeg A) Driter meg ut og ikke får det til, og dere hardcore mekanikere kan humre og si at jeg burde vite min begrensning. B ) At den nye potta jeg har handlet, som ikke er i nærheten så stor som den gamle (som er diger), medfører at bilen kanskje lager for mye lyd. Vi får se.


Ellers har jeg montert tanken igjen, og koblet opp bensinpumpa på det nye ledningsnettet (dog virket den ikke, så jeg må feilsøke litt. Bensinmålern virker heldigvis), samt koblet til det nye ventilasjonssystemet. Til sist har jeg forelenget lastkjennerstaget med en halv cm i begynnelsen, for å få bremsevirkning bak og ikke oppleve pussige ting som i vinter hvor jeg kunne blokkere forhjulene, og hvor automaten gjennom bakhjulene likevel dyttet bilen framover om 4 WD ikke var inne smile.gif

Edited by maelling, 15 April 2011 - 19:57.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#519 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 April 2011 - 14:52

Har funnet ut hvordan jeg skal ordne eksosen nå, og jeg lar eksosen gå over tanken som før. Det virker greiest egentlig, også med tanke på støydempning, siden det sies at røret over eksosen er ganske bra i så måte. Alt i mellom skal jeg fikse selv, og jeg har funnet ut at dimmen på rørene jeg har ikke helt stemmer overens. Det gamle røret er 6 cm indre diamenter den ene veien, og 6,4 den andre. Det vil si at eksosrøret er ovalt. Det nye røret jeg skal ha inn i den gamle er 6.2 cm i ytre diameter og er helt rundt. Det jeg har gjort på et testrør av det gamle jeg har er å splitte den i 2 på den ene enden, og så skal jeg prøve å utvide den fra innsiden på det området som har mest dim (6.4 cm indre diameter), og utvide den til 6,4 et lite stykke inn ved å presse i riktig retning. Dette vil gjøre at jeg kan tré det nye røret på, og så er det problemet løst. Utpå alt sammen slenger jeg en eksosklemme.

Ellers har jeg pønsket ut hvordan man bøyer eksos, og det er i grunn ganske enkelt og helt opplagt. Man trenger 3 ting:

1) En G-wagen. Nærmere bestemt en aksel man kan presse eksosrøret opp på.
2) 2 stk jekker
3) 2-4 stk eksosskjøter man kutter i 2, som stemmer helt overens med dimmen man skal bøye. Man bruker disse mellom jekkene og selve røret.

Det man gjør er å jekke røret oppover mot akselen (som er på midten av røret) slik at det får den krumning man vil ha. Tror ikke man kan få til for mange grader, men sikkert nok til at man får til det man vil. Rørene man her bøyer er ganske solide, så det skal en del kraft til, og bilen har lyst til å gå i været, men det ser ut til at det går, heh. Det er mulig man må ha noe på innsiden av røret for å hindre at røret bare blir ovalt på enden. Jeg har ikke testet alt dette så veldig mye enda, annet enn på et lite rør. Er røret av en viss lengde, er det nok lettere smile.gif Jeg kan komme med en bildeillustrasjon siden, om alt dette her viser seg å funke. Trenger bare noen eksoslengder først.

Planen er å montere én lyddemper før pottefestet dere kan skimte til høyre på bildet i forrige post, og en valgfri potte etter. Det vil si at jeg kan putte inn en ekstra potte om EU-kontrollen mener det bråker for mye, og når jeg ikke vil ha ekstra dempning, putter jeg inn et rør istedenfor. Tror jeg skal få til alt dette her, men det er små IQ-øvelser hele veien. Dette er altså redneck-metoden for de med uten sveiseapparat jeg pønsker ut, men for alle dere hvor "time has value" og slike ting, så er vel svendsen eksos like greit.

Edited by maelling, 17 April 2011 - 15:14.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#520 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 17 April 2011 - 17:59

QUOTE(maelling @ 17 Apr 2011, 15:52) <{POST_SNAPBACK}>
Har funnet ut hvordan jeg skal ordne eksosen nå, og jeg lar eksosen gå over tanken som før. Det virker greiest egentlig, også med tanke på støydempning, siden det sies at røret over eksosen er ganske bra i så måte. Alt i mellom skal jeg fikse selv, og jeg har funnet ut at dimmen på rørene jeg har ikke helt stemmer overens. Det gamle røret er 6 cm indre diamenter den ene veien, og 6,4 den andre. Det vil si at eksosrøret er ovalt. Det nye røret jeg skal ha inn i den gamle er 6.2 cm i ytre diameter og er helt rundt. Det jeg har gjort på et testrør av det gamle jeg har er å splitte den i 2 på den ene enden, og så skal jeg prøve å utvide den fra innsiden på det området som har mest dim (6.4 cm indre diameter), og utvide den til 6,4 et lite stykke inn ved å presse i riktig retning. Dette vil gjøre at jeg kan tré det nye røret på, og så er det problemet løst. Utpå alt sammen slenger jeg en eksosklemme.

Ellers har jeg pønsket ut hvordan man bøyer eksos, og det er i grunn ganske enkelt og helt opplagt. Man trenger 3 ting:

1) En G-wagen. Nærmere bestemt en aksel man kan presse eksosrøret opp på.
2) 2 stk jekker
3) 2-4 stk eksosskjøter man kutter i 2, som stemmer helt overens med dimmen man skal bøye. Man bruker disse mellom jekkene og selve røret.

Det man gjør er å jekke røret oppover mot akselen (som er på midten av røret) slik at det får den krumning man vil ha. Tror ikke man kan få til for mange grader, men sikkert nok til at man får til det man vil. Rørene man her bøyer er ganske solide, så det skal en del kraft til, og bilen har lyst til å gå i været, men det ser ut til at det går, heh. Det er mulig man må ha noe på innsiden av røret for å hindre at røret bare blir ovalt på enden. Jeg har ikke testet alt dette så veldig mye enda, annet enn på et lite rør. Er røret av en viss lengde, er det nok lettere smile.gif Jeg kan komme med en bildeillustrasjon siden, om alt dette her viser seg å funke. Trenger bare noen eksoslengder først.

Planen er å montere én lyddemper før pottefestet dere kan skimte til høyre på bildet i forrige post, og en valgfri potte etter. Det vil si at jeg kan putte inn en ekstra potte om EU-kontrollen mener det bråker for mye, og når jeg ikke vil ha ekstra dempning, putter jeg inn et rør istedenfor. Tror jeg skal få til alt dette her, men det er små IQ-øvelser hele veien. Dette er altså redneck-metoden for de med uten sveiseapparat jeg pønsker ut, men for alle dere hvor "time has value" og slike ting, så er vel svendsen eksos like greit.

Ikke ta dette som mobbing, Martin, men om du forsøker å bøye rør slik som du beskriver vil de klappe sammen og bli flate. Rør er ikke lette å bøye, og uten varme eller spesialkonstruerte rørbøyeapparate lan du egentlig glemme det. Skal du likevel forsøke bør du fylle røret med sand, fukte den etter at du har pakket røret fullt, spikke til treplugger begge ender, og varme så mye du har mulighet til. Propanflamme er en muilighet de fleste har. Vær tålmodig, bøy litt og litt,
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring