#501
Posted 12 April 2011 - 04:44
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#502
Posted 12 April 2011 - 08:32
Tar du utfordringen? 33x10,5x15 bf km2!
Stian Overland 92258329
#503
Posted 12 April 2011 - 11:40
Du sier det ja. Jaja, da kan jeg skjønne det er problemer. Da må de jo utvikle en ny modell av disse dekkene, KM2, som møter disse kravene, ellers kan man ikke omsette dem i Norge heller som følge av EØS. Så alternativet som gjenstår er smugling? heh. @Østerklev: Jepp, sant det. Jeg har hatt den muligheten hele veien. Denne forhandleren er ekstremt ryddig og grei, så det er det ikke noe å si på Med tanke på at det er forhold utenfor hans kontroll som er uforutsett, kan han ikke klandres. Jeg får vel uansett vurdere alternativer. Det er tross alt vinterdekk jeg har på. Lite gunstig.
Har ellers funnet ut hvor det lekker hen i dag på høyre side. Det er akkurat i hjørnet lengst fram om man starter fra listen ved høyre dør og følger sveisen hele veien opp så langt fram inni bilen man kommer, helt i hjørnet der. Mulig jeg må av med høyre forskjerm for å komme til? Det er en grei strøm som kommer ned der. På venstre side så det bra ut. Der har jeg greid å ordne opp i skjøten helt ytterst nede ved vinduet (egentlig på siden), men muligens litt fukt som kommer inn likevel. Ellers kjente jeg litt over høyttaleren nede på høyre side, og der var det noe rust-tull. Noe sier meg at jeg burde ta ut hele dashboard og gjøre noe med festet for døren på høyre side. Det har lenge vært et problemområde. Jeg burde uansett pusse litt foran der og se hvordan det ser ut, men med dashboard, høyttaler og masse annet i veien, er det vrient.
Edited by maelling, 12 April 2011 - 11:48.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#504
Posted 12 April 2011 - 11:56
Man ser rustmerker oppover, men der det lekker ser ut til å være akkurat i hjørnet.
Edited by maelling, 12 April 2011 - 11:58.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#505
Posted 12 April 2011 - 12:35
#506
Posted 12 April 2011 - 12:49
Rolig, han skal bare levere master om 9 dager
#507
Posted 12 April 2011 - 13:26
Ellers er oppgaven klar for innlevering
http://www.ub.uit.no...le-attribute=no
Dette over er min gamle masteroppgave om EØS i statsvitenskap, og oppgaven min denne gangen i juss dreier seg om et casestudie av småkravprosessen i sivilprosessen, dvs, rettssaker hvor tvistesummen er på 125 000 kr eller mindre. Det er egentlig allright å gå ut og fikse på G'en. Da ser man synlige resultater med en gang, mens når man flikker på oppgaven eller studerer og lurer på om ting blir bedre, så er ting mer uklart. Menmen.. Ingen fiksing av G i dag. Det regner ute. Tror dette rustgreiene på bildet over kan bli omfattende. Mulig jeg må av med høyre fordør og sjekke festene, foruten ta av høyre forskjerm. Håper det ikke er for ille foran der, og at det lar seg fikse uten sveisesapparat.
Edited by maelling, 12 April 2011 - 13:47.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#508
Posted 14 April 2011 - 08:17
Lagre denne kommentaren din og ta den frem igjen den dagen du har blitt pappa, så kommer du til å få deg en go latter
#509
Posted 14 April 2011 - 15:09
Har endelig ordnet ny ventilasjonsgreier til tanken, og ordnet dette med hageslange mellom påfyllingsstuss og et t-kryss, hvor det fra t-krysset går en 4 mm til utluftingen som er helt på venstre side og en annen stump som går mellom krysset og den svære utluftingen på toppen av tanken. Skrudde ellers av bakre eksos og klør meg intenst i hodet (har snart ikke hår igjen) og lurer på hva jeg gjør med eksosen for å få den ut på siden, som jeg har mumlet om så mange ganger. Skrudde også av høyre bakfanger, og jeg fikk sjokk da jeg faktisk greide å brekke bakfangern i to! Er jeg supermann eller har rusten greid å gjøre alt dette? Det viste seg at bakfangern bare var rust, så jeg var nok ikke supermann likevel. Men festene som sitter på rammen så bra ut, heldigvis. Ellers bør nok høyre hjørne byttes, definitivt.
Edited by maelling, 14 April 2011 - 15:10.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#510
Posted 14 April 2011 - 16:29
Har endelig ordnet ny ventilasjonsgreier til tanken, og ordnet dette med hageslange mellom påfyllingsstuss og et t-kryss, hvor det fra t-krysset går en 4 mm til utluftingen som er helt på venstre side og en annen stump som går mellom krysset og den svære utluftingen på toppen av tanken. Skrudde ellers av bakre eksos og klør meg intenst i hodet (har snart ikke hår igjen) og lurer på hva jeg gjør med eksosen for å få den ut på siden, som jeg har mumlet om så mange ganger. Skrudde også av høyre bakfanger, og jeg fikk sjokk da jeg faktisk greide å brekke bakfangern i to! Er jeg supermann eller har rusten greid å gjøre alt dette? Det viste seg at bakfangern bare var rust, så jeg var nok ikke supermann likevel. Men festene som sitter på rammen så bra ut, heldigvis. Ellers bør nok høyre hjørne byttes, definitivt.
Nederst på siden ser du en løsning.
http://www.offroad.n...r...40&start=40
#511
Posted 14 April 2011 - 19:05
Hehe! Har hørt det samme selv, jeg har to småttiser.. Men 1 mill over 18 år utgjør ca 55 tusen i året, og litt over ett tusen pr uke. Omtrent det som ville gått med til helgefylla som man nå ikke har tid/energi til (barna våkner tidlig neste morgen uavhengig om du har vært på fest eller ikke). Og legger man f.eks. til turer hit og dit med kompisene som man ikke drar på, og alle DVD'ene man ikke kjøper lenger (ikke tid til å se dem), så kommer man jo positivt ut økonomisk med å få barn!
#512
Posted 14 April 2011 - 20:48
Har kommet en generasjon videer, er bestefar, og ville nok uansett prioritert familie framfor bilhobby!
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#513
Posted 14 April 2011 - 21:34
Det er da selvsagt! Men man kan da holde på med G i tillegg til å ha familie. Dog kanskje ikke like lett å sette av hele dager til bilen slik maelling gjør om dagen!
Nok om det! (Tror ikke vi må skremme Martin mer nå.) Når er det mulighet til å se bilen din og prate skit over en kopp kaffe?
#514
Posted 14 April 2011 - 22:40
Når det gjelder møte, så hadde det absolutt vært hyggelig! Grunnen til at jeg ikke hiver meg på treff, er at bilen ser ut som en haug og at jeg i det siste har fått en del flere problemer enn de jeg har ryddet opp i ;P Jeg har et brekk jeg ikke aner hvordan jeg skrur sammen; selve den skiten man drar i. Jeg har ingen eksosløsning, og jeg har ikke noe interiør i bilen. Det siste er ikke noe problem forsåvidt, og jeg skal prøve å få inn setene i morgen uten tepper og slikt. Teppene må jeg sy litt på for å rette opp i skader, foruten å rense. Ellers ligger tanken i bakken, og jeg trenger bare en klamme for å feste noe luftingsgreier før jeg kan heve tanken igjen. Ellers har jeg heller ingen høyre bakskjerm, så jeg vil så redneck ut om jeg stiller opp på treff slik bilen ser ut nå. Foreløpig har jeg ingen bil jeg kan stille opp med, og har bare min scooter som fungerer, foruten W211'n ;P Men å lure meg avgårde på G-treff med annet transportmiddel skulle gå, med mindre jeg kan stripse sammen bilen til at den holder ut til treffet, så kan dere stille opp og hjelpe meg litt ;D Men jeg skal jobbe med bilen i påsken og arbeider så fort jeg kan, men når man må lage egne løsninger, kreves det litt grubling
En perfekt g-treff konkurranse vil være å ta fra hverandre et brekk i alle sine deler, og be hver deltaker om å sette den sammen på kortest mulig tid. Den som er raskest (om man i det hele tatt får det til), vinner noe Jeg skjønner ikke hvordan trykknappen med fjæra på seg holder seg inne og fungerer med kroken på motsatt ende, selv om alt annet virker greit. Men nå skåret jeg ikke så høyt på forsvarets IQ-tester, og det var vel derfor jeg havnet i hæren...
Edited by maelling, 14 April 2011 - 23:16.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#515
Posted 15 April 2011 - 06:04
Alternativene finnes i fleng. Heller en annen type dekk enn ingen dekk på bilen!
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#516
Posted 15 April 2011 - 07:42
EX: 88 300GD STT 33"
Nøtterøy / Vestfold
#517
Posted 15 April 2011 - 07:43
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#518
Posted 15 April 2011 - 19:37
Har kuttet over nesten ved skjøten hvor den gamle potta er koblet på til høyre der. Tror jeg må kutte ganske nærme der hvor de 2 samles til slutt, men prøver å kutte for lite enn for mye i begynnelsen. Det er en veldig fin plass til den nye potta der, og ganske nærme den gamle "potteholderen". Jeg tipper det er 60% sjanse for at jeg A) Driter meg ut og ikke får det til, og dere hardcore mekanikere kan humre og si at jeg burde vite min begrensning. B ) At den nye potta jeg har handlet, som ikke er i nærheten så stor som den gamle (som er diger), medfører at bilen kanskje lager for mye lyd. Vi får se.
Ellers har jeg montert tanken igjen, og koblet opp bensinpumpa på det nye ledningsnettet (dog virket den ikke, så jeg må feilsøke litt. Bensinmålern virker heldigvis), samt koblet til det nye ventilasjonssystemet. Til sist har jeg forelenget lastkjennerstaget med en halv cm i begynnelsen, for å få bremsevirkning bak og ikke oppleve pussige ting som i vinter hvor jeg kunne blokkere forhjulene, og hvor automaten gjennom bakhjulene likevel dyttet bilen framover om 4 WD ikke var inne
Edited by maelling, 15 April 2011 - 19:57.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#519
Posted 17 April 2011 - 14:52
Ellers har jeg pønsket ut hvordan man bøyer eksos, og det er i grunn ganske enkelt og helt opplagt. Man trenger 3 ting:
1) En G-wagen. Nærmere bestemt en aksel man kan presse eksosrøret opp på.
2) 2 stk jekker
3) 2-4 stk eksosskjøter man kutter i 2, som stemmer helt overens med dimmen man skal bøye. Man bruker disse mellom jekkene og selve røret.
Det man gjør er å jekke røret oppover mot akselen (som er på midten av røret) slik at det får den krumning man vil ha. Tror ikke man kan få til for mange grader, men sikkert nok til at man får til det man vil. Rørene man her bøyer er ganske solide, så det skal en del kraft til, og bilen har lyst til å gå i været, men det ser ut til at det går, heh. Det er mulig man må ha noe på innsiden av røret for å hindre at røret bare blir ovalt på enden. Jeg har ikke testet alt dette så veldig mye enda, annet enn på et lite rør. Er røret av en viss lengde, er det nok lettere Jeg kan komme med en bildeillustrasjon siden, om alt dette her viser seg å funke. Trenger bare noen eksoslengder først.
Planen er å montere én lyddemper før pottefestet dere kan skimte til høyre på bildet i forrige post, og en valgfri potte etter. Det vil si at jeg kan putte inn en ekstra potte om EU-kontrollen mener det bråker for mye, og når jeg ikke vil ha ekstra dempning, putter jeg inn et rør istedenfor. Tror jeg skal få til alt dette her, men det er små IQ-øvelser hele veien. Dette er altså redneck-metoden for de med uten sveiseapparat jeg pønsker ut, men for alle dere hvor "time has value" og slike ting, så er vel svendsen eksos like greit.
Edited by maelling, 17 April 2011 - 15:14.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#520
Posted 17 April 2011 - 17:59
Ellers har jeg pønsket ut hvordan man bøyer eksos, og det er i grunn ganske enkelt og helt opplagt. Man trenger 3 ting:
1) En G-wagen. Nærmere bestemt en aksel man kan presse eksosrøret opp på.
2) 2 stk jekker
3) 2-4 stk eksosskjøter man kutter i 2, som stemmer helt overens med dimmen man skal bøye. Man bruker disse mellom jekkene og selve røret.
Det man gjør er å jekke røret oppover mot akselen (som er på midten av røret) slik at det får den krumning man vil ha. Tror ikke man kan få til for mange grader, men sikkert nok til at man får til det man vil. Rørene man her bøyer er ganske solide, så det skal en del kraft til, og bilen har lyst til å gå i været, men det ser ut til at det går, heh. Det er mulig man må ha noe på innsiden av røret for å hindre at røret bare blir ovalt på enden. Jeg har ikke testet alt dette så veldig mye enda, annet enn på et lite rør. Er røret av en viss lengde, er det nok lettere Jeg kan komme med en bildeillustrasjon siden, om alt dette her viser seg å funke. Trenger bare noen eksoslengder først.
Planen er å montere én lyddemper før pottefestet dere kan skimte til høyre på bildet i forrige post, og en valgfri potte etter. Det vil si at jeg kan putte inn en ekstra potte om EU-kontrollen mener det bråker for mye, og når jeg ikke vil ha ekstra dempning, putter jeg inn et rør istedenfor. Tror jeg skal få til alt dette her, men det er små IQ-øvelser hele veien. Dette er altså redneck-metoden for de med uten sveiseapparat jeg pønsker ut, men for alle dere hvor "time has value" og slike ting, så er vel svendsen eksos like greit.
Ikke ta dette som mobbing, Martin, men om du forsøker å bøye rør slik som du beskriver vil de klappe sammen og bli flate. Rør er ikke lette å bøye, og uten varme eller spesialkonstruerte rørbøyeapparate lan du egentlig glemme det. Skal du likevel forsøke bør du fylle røret med sand, fukte den etter at du har pakket røret fullt, spikke til treplugger begge ender, og varme så mye du har mulighet til. Propanflamme er en muilighet de fleste har. Vær tålmodig, bøy litt og litt,
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring