Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#521 2furious

2furious

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 49 Innlegg:

Posted 17 April 2011 - 18:30

He,he laugh.gif har selv prøvd å lage noen løsninger for mange år siden. Det varte i 1 mnd så begynte alt å gå i oppløsning. Biltemas sine eksosklemmer ristet i stykker og ble bare leven. Eksosen ble også rusten etter kort tid. Hadde en Walker eksospotte fra Biltema, Den varte i ett år. Etter mine erfaringer funker bare sveising av eksos, eller kjøp eksosklemmer av bedre material en Biltema sin. Har du en Svendsen eksos i nærheten? Ville ha spurt om pris på komplett, ev. bruk de pottene du har og la de gjørte jobben. Finnes flere eksosfirma rundtomkring. Fikk sveisa halve eksosen på en bil engang, tror det ble rundt 1000,- i arbeidspenger. Eller kjøp et sveiseapparat og prøv deg frem.. Kutte og skjøte mange biter med klemmer vil riste i sykker, ihvertfall med en G! Men ta bilder og del dine opplevelser! Man lærer jo ikke før man prøver! Lykke til!





#522 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 April 2011 - 19:29

Hehe, jeg tar ingenting som mobbing og gode råd kommer med. Jeg prøver meg fram etter prøv og feil - metoden, og vet det er en stor sannsynlighet for fiasko. Man må gjøre egne feil for så å lære. Alle gode tips noteres : ) Jeg skal sjekke mulige eksosverksted i nærheten som last resort. Det er sikkert noen i Asker-området, men gir meg ikke før jeg har prøvd og se om jeg får det til : ) Skal prøve sand-trikset smile.gif Den gamle potta er i behold, i tilfelle. Når det gjelder eksosklemmer, har jeg brukt noen jeg kjøpte hos Torshov på det nye bakrøret som går over tanken, som jeg byttet for 2 år siden. Det har holdt siden og ikke rustet.

Fyra forresten opp bilen nå uten annet enn strake rør fram til dit jeg har kuttet. Maaan, det låt enormt! biggrin.gif Det låt ganske propellfly tongue.gif Jeg hadde ikke sluppet igjennom db-måleren på rudskogen/vålerbanen for å si det sånn...

PS: Har funnet ut at jeg trenger dette:



http://cgi.ebay.com/...ccessories#shId


Edited by maelling, 17 April 2011 - 22:44.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#523 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 18 April 2011 - 17:26

Huff og huff.. tok av listen på høyre side under dørene, og det så ut som et rusthelvete, men tror det lar seg fikse. Fikk også av høyre skjermbredder bak, og der var rusten utbredt langs selve karosseribiten (selve breddern er av plast), men karosseri-skjermen hadde et digert hull i seg som følge av at boltene med mutter ikke lot seg skru ut egentlig. Andre var det meningsløst å skru ut, siden det bare var å dra dem rett ut. Foran er det nesten umulig å skru av skjermbreddern, siden boltene er opprustet og det er ikke noe verktøy som jeg har (og jeg har mye) som egner seg på innsiden. Jeg må altså trille dem ut. Brukte sikkert 1 time bare på høyre skjermbredder bak (måtte være forsiktig, for når du hører knaselyder når du skrur, er det ikke bra), så det er nok mye jobb fremover. Dette var til å bli deppa av... I realiteten er karosseriet mitt så dritt at jeg burde sendt det på dynga (eventuelt til østeuropa for en skikkelig gjennomgang), men jeg kan nok greie å lappe alt sammen, men dette vil ta mye tid og bilen vil nok aldri bli den samme. Det er virkelig på tide å lære seg å sveise, for da kunne jeg utrettet underverker. Har holdt på i HELE dag, og det går nok noen dager til gitt.

Edited by maelling, 18 April 2011 - 18:15.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#524 2furious

2furious

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 49 Innlegg:

Posted 18 April 2011 - 20:01

QUOTE(maelling @ 18 Apr 2011, 18:26) <{POST_SNAPBACK}>
Det er virkelig på tide å lære seg å sveise, for da kunne jeg utrettet underverker. Har holdt på i HELE dag, og det går nok noen dager til gitt.



Bare å innse med en gang at de bredderne ikke kommer på igjen tongue.gif Du kan like gjerne selge de til meg for en gunstig pris biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

#525 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 18 April 2011 - 20:54

Hehe, jeg er en metallsparkel-mester. På W123'en greide jeg å rekonstruere kanalene (som var borte i realiteten) i en slik grad at jeg fikk skryt på EU-kontrollen for "pen sveisejobb på nye kanaler", og "kanalene" kunne jeg jekke bilen på og det ble fordømt bra sånn sett (men det var ikke det som felte bilen). Det ser like bra ut i dag. Det er ikke noe problem å rekonstruere hjulbuene og lister, og tette igjen hull her og der. Spørsmålet er mer om jeg greier å få det til å holde lenge. Jeg skal uansett nå ta all rust skikkelig og godt, og virkelig sørge for at det ikke er noe rust igjen noe sted ved å pusse og bruke rustløser til jeg omtrent har blitt skrukkete og grå av alder, for så å grunne, før jeg sparkler og rekonstruerer, og så grunner på toppen av det igjen eller noe sånt. Tror ikke sparkel rett på pusset metall holder så lenge, med mindre jeg har fått bort ALL rust. Tipper jeg greier å få på skjermbredderne, men vi får se. Det er kanskje 7 bolter som holder bredderne rundt hele hjulbuen, og flesteparten av "hullene" gjennom metallskjermen er bra, men noen er fucked. Den ene breddern jeg fikk av er i topp stand, og hvis jeg ta meg god tid med de andre, så kommer de sikkert av hele og pene. Bilen har sin egen look, og den vil jeg gjerne beholde smile.gif Bilen er egentlig ganske bra, det er ikke det, men dette vil ta noe tid og jeg vil gjøre det skikkelig grundig så det holder i mange år. Men egentlig burde jeg vokse opp, og slutte med sparkel og gå over til sveiseapparat. Mulig jeg har kniven på strupen sånn sett denne gangen nå...

Edited by maelling, 18 April 2011 - 21:00.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#526 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 19 April 2011 - 14:10

Nå er det ikke tid for å framstå som supermann i sparkling med masse baller, for jo mer jeg pusser, jo mer tenker jeg at karosseriet mitt er dødt. I realiteten er høyre hjørne bak overmoden for utskiftning pga at det er bare porøst, høyre sideskjerm over bakhjulet bør også skiftes, fordi det er rust nesten opp til listen bortover (alt er porøst). Hele kanalen under dørene bortover bør også skiftes, men kan nok fikses. Det ser derimot ut som det er rust på baksiden. Venstre hjørne bak er bra, siden det ble byttet for 2 år siden. Jeg tipper at venstre skjerm er rimelig dritt også, og samme med listen under døren. Forskjermene virker noenlunde greie... Hvis noen av dere har lister og dere ikke har giddet å skru dem av, så gjør det med det samme! Det kan være en utrolig negativ overraskelse som skjuler seg bak pynten på bilen.

Jeg skrur av lister og slikt, og samler det. Kanskje løsningen blir å handle inn karosseribiter fra VTP, bare de får det inn snart:


http://www.vtp.no/ca...products_id=293



http://www.vtp.no/ca...products_id=356



http://www.vtp.no/ca...products_id=855
http://www.vtp.no/ca...products_id=155

Edited by maelling, 19 April 2011 - 18:17.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#527 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 20 April 2011 - 16:31






Slik ser altså elendigheten ut. Mesteparten av tiden i dag har jeg brukt på å ødelegge, men jeg har også ordnet noe, som å legge opp ny kontakt til hengerfeste, og legge ledning helt fram til motorrom og koblet opp. Ødeleggelsene skjedde etter en god del timer med veldig lite fokus på HMS, og veldig utstrakt bruk av vinkelsliper på omtrent samtlige bolter som holdt fast bredderne. Samtlige breddere kom av noenlunde hele og fine, merkelig nok. Men lukten av svidd plast er jeg lei av tongue.gif Dette ble gjort med hjulene av for bedre tilgang. Nå trenger jeg råd. På høyre side av bilen har jeg pusset noe, og det går an å pusse mer. Venstre side er "straight out of the box" holdt jeg på å si, og slik så det ut på høyre side før jeg begynte å pusse. Jeg greier sikkert å få det til å SE bra ut etter masse pussing og så sparkling. Men hva BØR jeg gjøre?

1) Få tak i alle karosseridelene jeg helt åpenbart trenger og sveise på nytt?
2) Erklære karosseriet for fucked og se etter annet karosseri, om det i hele tatt finnes?
3) Erklære karosseriet for fucked og gjøre bilen til delebil til en annen G jeg skaffer meg?
4) Legge alle Martins pusse- og sparkleskills til verks og rette rekonstruere ting slik det var ?

Hva er det mest fornuftige å gjøre etter deres mening?

Edited by maelling, 20 April 2011 - 16:44.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#528 sasmerce

sasmerce

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 184 Innlegg:

Posted 20 April 2011 - 19:16

Vil jo ikke si at dette var så ille.
Ikke håpløst ihvertfall.
Jeg tok en jobb på min,og er av oppfatning at skal dette bli bra må man være veldig pirkete og nøye!
Jeg sandblåste,behandlet og spraklet,men ser at noen steder kommer det igjen,etter bare en vinter.
Jeg byttet hjørnene bak bla,og det jeg opplever er at i plateskjøtene opp i mot gammelt karrosseri kommer det rust.Altså jeg har gjort for dårlig jobb på gamle platene.Brukte kansje feil produkter når det gjaldt behandling.Spar hvertfall ikke på kronene når det gjelder grunning,kjemikalier osv.
Pratet med en som anbefalte meg å bruke syregrunning.Det har jeg ikke prøvd,men har brukt brunox på noe i senere tid og det ser ut til å holde bra.
Jeg har også prøvd rustmelk i fra biltema, og den anbefaler jeg ikke.
Få ihvertfall bort all rust,og er hjørner og skjermer veldig angrepet hadde jeg byttet de.
Lykke til.
SASMERCE

#529 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 20 April 2011 - 19:25

Om du tenker karosseribytte vet jeg Østerklev har et halvferdig i nokså bra stand.


Men det er ikke lite jobb.

#530 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 20 April 2011 - 20:23

Takker for råd Sasmerce. Jeg har pusset som faen i hele kveld, og har verdens mest effektive pussemaskin. Det består av en drill med en stålbørste på tuppen. Det er supereffektivt. Jeg har skrudd av lister og pusset hardt på hjulbuene. Skal pusse bort alt som er dritt. Jeg har egentlig kommet til at det bare er ett problemområde, og det er kanalene under. Jeg har enda ikke funnet ut hvordan jeg pusser på innsiden av kanalene. Vet ikke om det hjelper å skru av stigtrinnene, men tror ikke det. Jeg skal i allefall ta meg god tid til å pusse, og ta ett område hardt av gangen, siden rusten ofte er tilbake fargemessig neste morgen. Jeg pusser ned til stålet, og et godt stykke rundt der hvor rusten er. Så bruker jeg rustløser og papir til jeg sørger for at det ikke er noe igjen. Deretter grunne. Deretter sparkle og slikt for å få overflatene rette og fine, og pusse fint over det igjen.

Når det kommer til hjulbuene, så pusser jeg dem lenge både på utsiden og innsiden, og jeg skal sørge for at det ikke er en rustflekk på bilen så langt øyet kan se. Innsiden av kanalene kan i bli et problem der, med mindre jeg finner på noe lurt.. Sandblåsing her kanskje?

Jeg tror dette skal gå fint folkens. Jeg blåser ofte ut i frustrasjon med en gang før jeg har tenkt meg om, men skal nok få dette til å bli bra. Jeg skal ikke spare på tid her, for min erfaring er at man må være grundig om det skal vare lenge. Dessuten er ikke dette en vinterbil, og jeg må bare passe best mulig på den i fremtiden når alt dette er over. Men etter pussingen i kveld, ble jeg langt mer optimistisk. Det ser ofte langt værre ut enn det er. Jeg skal prøve noen nye sparkletriks denne gangen, men det gjør jeg først etter at det er pusset ned og grunnet. Tror rusten bare vil komme fortere om jeg sparkler rett på metall.

En ting jeg lurer på. Hva er det folk som lager bodykit til biler bruker? glassfiber? Jeg tenkte å prøve ut glassfibersparkel denne gangen istedet for metallsparkel jeg har brukt tidligere. Men hva om man behandlet hjulbuer og slikt på samme måte som om det var en båt ? Litt klar for å prøve ut noe vilt smile.gif

http://www.biltema.n...Glassfibervev1/



http://www.bilforume...enkel-mate.html

Kul tråd.. fikk inspirasjon her gitt smile.gif



Hvis det er noen som har gode produkter og triks jeg bør satse på, så kom gjerne med dem smile.gif

Edited by maelling, 20 April 2011 - 22:46.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#531 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 21 April 2011 - 16:16

QUOTE(maelling @ 20 Apr 2011, 20:23) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis det er noen som har gode produkter og triks jeg bør satse på, så kom gjerne med dem smile.gif


Bildene snakker for seg selv biggrin.gif




#532 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 April 2011 - 18:14

Hehe, det hadde gjort susen ja smile.gif Det må vel bare komme en dag : )





Her ser dere hva påsken min går til, og bilde av redneck mekkeplass smile.gif Det er storm-framskritt på G-wagen. Tror dette skal bli veldig bra : ) Føler meg bør kvitte meg med W123'en, fordi det ser så bumsete ut på gårdsplassen. Hadde jeg vært bonde på jæren, så hadde dette gått helt fint. Men dette er i et villastrøk i Asker og folk ser litt rart på meg, menmen. Får bare bevise at det blir bra : ) Startet så vidt med å skru av stigtrinnene, men det er 6 bolter på hver av dem, og de sitter så h**vetes hardt, men jeg har nesten fått av høyre side. Kanalene er pusset helt ned til stålet, og har brukt rustløser i tillegg så ALT rust er borte. Deretter har jeg grunnet med 2 lag. Har gjort det samme ved hjulbuene, men ikke helt ferdig enda. Skal pusse mer på innsiden. Har ellers gått løs på fronten, så det blir bra. Prøver å være grundig, så pusser skikkelig lenge på hvert sted smile.gif

PS: Så forresten at g-wagen har noe toe out. Det må vel være en av grunnene til at den svinger så ekstremt bra : )

Edited by maelling, 21 April 2011 - 18:36.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#533 Joar Martinsen

Joar Martinsen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 269 Innlegg:

Posted 22 April 2011 - 09:08

QUOTE(maelling @ 21 Apr 2011, 19:14) <{POST_SNAPBACK}>
Føler meg bør kvitte meg med W123'en, fordi det ser så bumsete ut på gårdsplassen. Hadde jeg vært bonde på jæren, så hadde dette gått helt fint. Men dette er i et villastrøk i Asker og folk ser litt rart på meg, menmen.


Er du seriøs?

#534 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 April 2011 - 09:55

Jeg er seriøs når jeg mener at gårdsplassen ser totalt bumsete ut, og at jeg på en skala fra 0-10 er på en god 7-8'er i flauhet, heh. 1 rustholk som har litt stil, går greit. Men 2, der ingen av dem er kjørbare akkurat nå, mens noe som ser ut som en huleboer flyr opp og rundt disse bilene med verktøy og pussemaskiner? Tror vi sier 8. Ellers er det folk som stopper opp litt ja, og står med armene mot hoftene. Vet ikke om de er svake for G, eller om de beundrer "arbeidet mitt" ;P Dette er litt 463-område, så det burde stått en G500 på gårdsplassen og en W140 S600 her, så hadde det vært standsmessig. Menmen, kjører på så fort jeg orker. Har litt store overarmer for tiden, men skal ta meg god tid. Gidder ikke å gjøre dette her hvert år fremover for å si det sånn, så bør pusse for mye enn for lite.

Edited by maelling, 22 April 2011 - 10:20.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#535 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 22 April 2011 - 10:22

QUOTE(Joar Martinsen @ 22 Apr 2011, 09:08) <{POST_SNAPBACK}>
Er du seriøs?


Tror jeg vet hvor noen av holdnignene kommer fra tongue.gif



(regner med at du tåler litt generalisering når du i annenhvert innlegg kommer med det selv?)

Edited by minim, 22 April 2011 - 10:23.


#536 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 22 April 2011 - 10:27

QUOTE(Joar Martinsen @ 22 Apr 2011, 10:08) <{POST_SNAPBACK}>
Er du seriøs?


Du som ikke er oppvokst i det pretensiøse "vest-for-Oslo-vest"-området vil aldri forstå......
Sitat venninne av min mor: "Jeg så Iver lå under bilen og jobbet i går, bare bena stakk ut, og det er jo så festlig, for det ser man jo ikke her omkring" biggrin.gif

Det ryktes om champagneselskap her i gata neste torsdag, da reiser 300 GDn på henger til Trøndelag og det siste oppussingsobjekt i flere kilometers omkrets er da forsvunnet. Men de skal ikke være trygge for lenge, jeg skal komme tilbake, med vinsj og basshøytaler, MT-dekk og spacere, sotlegge krokkus og syrinbusker med rikt justert dieselpumpe og fuglekvitter skal overdøves med turbohvin.

I mens får du holde stand, Martin!

#537 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 22 April 2011 - 11:05

Det er godt det har vokst opp noen fornuftige karer med baller av stål med rust (eller var det G?) i det nabolaget da! cool.gif

Har selv en nabo som i en av vårens pasasjer nevte at han ikke syntes det var så pent å se på den "stygge, fæle" bilen mens G'en stod parkert lenger ute i innkjørselen (like overfor hans terrasse). Når jeg sa at nå skulle det bli mindre av det fremmover så kom det et kjapt svar: "Åhh har du solgt Geländewagen'en!? smile.gif "
Etter at svaret mitt på det var at det var A6'en som røk ut og at G'en ble værende, så kom det mange kommentarer om Geländewagen'ens fortreffelighet og holdbarhet fra han side..
Han følte vel at han had hoppet litt uti det med kommentarene om den stygge, fæle, bilen..biggrin.gif
Asker/Bærum er vel 15*værre?

Edited by Terka, 22 April 2011 - 11:06.


#538 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 April 2011 - 14:58

Dette er ikke den "værste" plassen når det kommer til snobberi. Landøya er vel på topp, deretter Nesøya, og områdene rundt. Men jeg bor like ved Konglungen, og der bor Røkke blant annet. Det er en del G55 AMG'er, Cayenne Turbo S, Carrera 4S, Ruf Turbo R og slike som suser til og fra på veiene her. Men, jeg overdriver litt da. Det er ikke sånn heldigvis at det står 10 kondisjonerte adel-folk og slurper sin te, mens de påpeker det skandaløse i at jeg ikke holder høyere nivå på kjøretøyene mine ;P hehe. Folk som står der med sin monokkel, og har tjenere som vandrer rundt dem. Men det er lavere grad av selvironi rundt her enn i gjennomsnitts-boligområdet her i landet, for å si det mildt.

Har kommet over et genialt verktøy, ved siden av av en roterende stålbørste på tuppen av en drill, og det er rett og slett et fil-sett. Jeg bruker det der hvor alle rusthull i hjulbuen er, og bruker de ulike filene til å file bort alt tvilsomt og rustbefengt stål. Når man har filt så mye i alle hull at man har kommet inn til godt stål, så har man fått bort dritten. Det er altså ikke håpløst å pusse rust på gammel G, men dette tar tid, men kan være verdt det om jeg kan gjøre det skikkelig en gang for alle på noen år smile.gif G'en skal nok bli så fin så. Men å pusse helt ned til stålet er litt allright også. Da skinner det mot deg så du nesten blir blendet. Ved å få bort rusten, ser bilen langt mindre bumsete ut smile.gif Det ser ut som jeg kan file inn i kanalene også, men det vil ta tid.

Jeg lurer på om jeg også ved siden av sveiseapparat burde skaffe meg partytelt, profesjonelt lakkeringsutstyr med luftkompressor-sak, og prøve å se om jeg er i stand til å lakke bilen. Jeg tror at uansett hva jeg hadde fått til med noe sånt, så hadde bilen blitt sinnsykt mye bedre enn den er. Ellers ser jeg at bilen er sparklet før. Den var nylakkert for 12 år siden da vi kjøpte den, men jeg ser at det er sparklet og herjet med den fra den gang. Ellers var bilen grønn i utgangspunktet, og det ser jeg over alt hvor jeg pusser, foruten at den er grønn innvendig.

Edited by maelling, 22 April 2011 - 15:05.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#539 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 April 2011 - 14:11

Har etter hvert funnet ut at det er ganske mye av karosseriet jeg ikke bare må rekonstruere, men jeg faktisk må LAGE. Bildene taler for seg selv. Jeg har holdt på mer på høyre side enn på venstre (det er sikkert mer jeg må file bort på venstre side), og foreløpig holder jeg på med å file, pusse, banke med hammer på områder for å se om jeg bare har blitt lurt av pussemaskinen og trodde jeg hadde fjernet all rust. Det ble jeg noen steder, så måtte gå løs på steder jeg alt hadde grunnet. Du kan tro at du har pusset et område fri for rust, uten å ha gjort det. Der hvor det bølger på en måte og er ujevn flate, er det bare å hamre løs. Der er det garantert fuktig og dritt bak. Egentlig ser jeg på det som det minste problemet å rekonstruere alt sammen igjen. Det er mye mindre jobb det enn å fjerne rust.







Imotsetning til tidligere, prøver jeg ikke denne gangen å fikse på karosseri som bare er dritt. Nå vil jeg fjerne alt som er dritt så langt det går, for så å rekonstruere smile.gif Dette kommer til å ta tid, men det får nå så være. Skal dette vare, så må jeg bare være grundig. Jeg lurer veldig på hvordan ting hadde blitt om jeg brukte glassfiber, klinte på og ordne karosseriet på denne måten, istedenfor å bruke sparkel. Hadde vært morsomt å rekonstruere med noe som er supersterkt.

PS: Nylonvask er en vinner! biggrin.gif Interiøret ble kanonbra etter litt skrubb smile.gif

Edited by maelling, 23 April 2011 - 15:33.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#540 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 23 April 2011 - 17:04

QUOTE(maelling @ 23 Apr 2011, 14:11) <{POST_SNAPBACK}>
Har etter hvert funnet ut at det er ganske mye av karosseriet jeg ikke bare må rekonstruere, men jeg faktisk må LAGE. Bildene taler for seg selv. Jeg har holdt på mer på høyre side enn på venstre (det er sikkert mer jeg må file bort på venstre side), og foreløpig holder jeg på med å file, pusse, banke med hammer på områder for å se om jeg bare har blitt lurt av pussemaskinen og trodde jeg hadde fjernet all rust. Det ble jeg noen steder, så måtte gå løs på steder jeg alt hadde grunnet. Du kan tro at du har pusset et område fri for rust, uten å ha gjort det. Der hvor det bølger på en måte og er ujevn flate, er det bare å hamre løs. Der er det garantert fuktig og dritt bak. Egentlig ser jeg på det som det minste problemet å rekonstruere alt sammen igjen. Det er mye mindre jobb det enn å fjerne rust.

Imotsetning til tidligere, prøver jeg ikke denne gangen å fikse på karosseri som bare er dritt. Nå vil jeg fjerne alt som er dritt så langt det går, for så å rekonstruere smile.gif Dette kommer til å ta tid, men det får nå så være. Skal dette vare, så må jeg bare være grundig. Jeg lurer veldig på hvordan ting hadde blitt om jeg brukte glassfiber, klinte på og ordne karosseriet på denne måten, istedenfor å bruke sparkel. Hadde vært morsomt å rekonstruere med noe som er supersterkt.

PS: Nylonvask er en vinner! biggrin.gif Interiøret ble kanonbra etter litt skrubb smile.gif

Hvis du vil spare deg enda flere timer med jobb og utlegg til plastmaterialer kapper du vekk de rustne partiene, kjøper nye deler og sveiser dem inn. Noen annen måte å få skikk på et rustent karosseri finnes ikke. Det er tidkrevende og dyrt å gjøre det riktig, men det du legger opp til er fullstendig bortkastet om du vil ha et resultat som holder litt lenger enn til første regnvær.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring