#521
Posted 17 April 2011 - 18:30
#522
Posted 17 April 2011 - 19:29
Fyra forresten opp bilen nå uten annet enn strake rør fram til dit jeg har kuttet. Maaan, det låt enormt! Det låt ganske propellfly Jeg hadde ikke sluppet igjennom db-måleren på rudskogen/vålerbanen for å si det sånn...
PS: Har funnet ut at jeg trenger dette:
http://cgi.ebay.com/...ccessories#shId
Edited by maelling, 17 April 2011 - 22:44.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#523
Posted 18 April 2011 - 17:26
Edited by maelling, 18 April 2011 - 18:15.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#524
Posted 18 April 2011 - 20:01
Bare å innse med en gang at de bredderne ikke kommer på igjen Du kan like gjerne selge de til meg for en gunstig pris
#525
Posted 18 April 2011 - 20:54
Edited by maelling, 18 April 2011 - 21:00.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#526
Posted 19 April 2011 - 14:10
Jeg skrur av lister og slikt, og samler det. Kanskje løsningen blir å handle inn karosseribiter fra VTP, bare de får det inn snart:
http://www.vtp.no/ca...products_id=293
http://www.vtp.no/ca...products_id=356
http://www.vtp.no/ca...products_id=855
http://www.vtp.no/ca...products_id=155
Edited by maelling, 19 April 2011 - 18:17.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#527
Posted 20 April 2011 - 16:31
Slik ser altså elendigheten ut. Mesteparten av tiden i dag har jeg brukt på å ødelegge, men jeg har også ordnet noe, som å legge opp ny kontakt til hengerfeste, og legge ledning helt fram til motorrom og koblet opp. Ødeleggelsene skjedde etter en god del timer med veldig lite fokus på HMS, og veldig utstrakt bruk av vinkelsliper på omtrent samtlige bolter som holdt fast bredderne. Samtlige breddere kom av noenlunde hele og fine, merkelig nok. Men lukten av svidd plast er jeg lei av Dette ble gjort med hjulene av for bedre tilgang. Nå trenger jeg råd. På høyre side av bilen har jeg pusset noe, og det går an å pusse mer. Venstre side er "straight out of the box" holdt jeg på å si, og slik så det ut på høyre side før jeg begynte å pusse. Jeg greier sikkert å få det til å SE bra ut etter masse pussing og så sparkling. Men hva BØR jeg gjøre?
1) Få tak i alle karosseridelene jeg helt åpenbart trenger og sveise på nytt?
2) Erklære karosseriet for fucked og se etter annet karosseri, om det i hele tatt finnes?
3) Erklære karosseriet for fucked og gjøre bilen til delebil til en annen G jeg skaffer meg?
4) Legge alle Martins pusse- og sparkleskills til verks og rette rekonstruere ting slik det var ?
Hva er det mest fornuftige å gjøre etter deres mening?
Edited by maelling, 20 April 2011 - 16:44.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#528
Posted 20 April 2011 - 19:16
Ikke håpløst ihvertfall.
Jeg tok en jobb på min,og er av oppfatning at skal dette bli bra må man være veldig pirkete og nøye!
Jeg sandblåste,behandlet og spraklet,men ser at noen steder kommer det igjen,etter bare en vinter.
Jeg byttet hjørnene bak bla,og det jeg opplever er at i plateskjøtene opp i mot gammelt karrosseri kommer det rust.Altså jeg har gjort for dårlig jobb på gamle platene.Brukte kansje feil produkter når det gjaldt behandling.Spar hvertfall ikke på kronene når det gjelder grunning,kjemikalier osv.
Pratet med en som anbefalte meg å bruke syregrunning.Det har jeg ikke prøvd,men har brukt brunox på noe i senere tid og det ser ut til å holde bra.
Jeg har også prøvd rustmelk i fra biltema, og den anbefaler jeg ikke.
Få ihvertfall bort all rust,og er hjørner og skjermer veldig angrepet hadde jeg byttet de.
Lykke til.
#529
Posted 20 April 2011 - 19:25
Men det er ikke lite jobb.
#530
Posted 20 April 2011 - 20:23
Når det kommer til hjulbuene, så pusser jeg dem lenge både på utsiden og innsiden, og jeg skal sørge for at det ikke er en rustflekk på bilen så langt øyet kan se. Innsiden av kanalene kan i bli et problem der, med mindre jeg finner på noe lurt.. Sandblåsing her kanskje?
Jeg tror dette skal gå fint folkens. Jeg blåser ofte ut i frustrasjon med en gang før jeg har tenkt meg om, men skal nok få dette til å bli bra. Jeg skal ikke spare på tid her, for min erfaring er at man må være grundig om det skal vare lenge. Dessuten er ikke dette en vinterbil, og jeg må bare passe best mulig på den i fremtiden når alt dette er over. Men etter pussingen i kveld, ble jeg langt mer optimistisk. Det ser ofte langt værre ut enn det er. Jeg skal prøve noen nye sparkletriks denne gangen, men det gjør jeg først etter at det er pusset ned og grunnet. Tror rusten bare vil komme fortere om jeg sparkler rett på metall.
En ting jeg lurer på. Hva er det folk som lager bodykit til biler bruker? glassfiber? Jeg tenkte å prøve ut glassfibersparkel denne gangen istedet for metallsparkel jeg har brukt tidligere. Men hva om man behandlet hjulbuer og slikt på samme måte som om det var en båt ? Litt klar for å prøve ut noe vilt
http://www.biltema.n...Glassfibervev1/
http://www.bilforume...enkel-mate.html
Kul tråd.. fikk inspirasjon her gitt
Hvis det er noen som har gode produkter og triks jeg bør satse på, så kom gjerne med dem
Edited by maelling, 20 April 2011 - 22:46.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#531
Posted 21 April 2011 - 16:16
Bildene snakker for seg selv
#532
Posted 21 April 2011 - 18:14
Her ser dere hva påsken min går til, og bilde av redneck mekkeplass Det er storm-framskritt på G-wagen. Tror dette skal bli veldig bra : ) Føler meg bør kvitte meg med W123'en, fordi det ser så bumsete ut på gårdsplassen. Hadde jeg vært bonde på jæren, så hadde dette gått helt fint. Men dette er i et villastrøk i Asker og folk ser litt rart på meg, menmen. Får bare bevise at det blir bra : ) Startet så vidt med å skru av stigtrinnene, men det er 6 bolter på hver av dem, og de sitter så h**vetes hardt, men jeg har nesten fått av høyre side. Kanalene er pusset helt ned til stålet, og har brukt rustløser i tillegg så ALT rust er borte. Deretter har jeg grunnet med 2 lag. Har gjort det samme ved hjulbuene, men ikke helt ferdig enda. Skal pusse mer på innsiden. Har ellers gått løs på fronten, så det blir bra. Prøver å være grundig, så pusser skikkelig lenge på hvert sted
PS: Så forresten at g-wagen har noe toe out. Det må vel være en av grunnene til at den svinger så ekstremt bra : )
Edited by maelling, 21 April 2011 - 18:36.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#533
Posted 22 April 2011 - 09:08
Er du seriøs?
#534
Posted 22 April 2011 - 09:55
Edited by maelling, 22 April 2011 - 10:20.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#535
Posted 22 April 2011 - 10:22
Tror jeg vet hvor noen av holdnignene kommer fra
(regner med at du tåler litt generalisering når du i annenhvert innlegg kommer med det selv?)
Edited by minim, 22 April 2011 - 10:23.
#536
Posted 22 April 2011 - 10:27
Du som ikke er oppvokst i det pretensiøse "vest-for-Oslo-vest"-området vil aldri forstå......
Sitat venninne av min mor: "Jeg så Iver lå under bilen og jobbet i går, bare bena stakk ut, og det er jo så festlig, for det ser man jo ikke her omkring"
Det ryktes om champagneselskap her i gata neste torsdag, da reiser 300 GDn på henger til Trøndelag og det siste oppussingsobjekt i flere kilometers omkrets er da forsvunnet. Men de skal ikke være trygge for lenge, jeg skal komme tilbake, med vinsj og basshøytaler, MT-dekk og spacere, sotlegge krokkus og syrinbusker med rikt justert dieselpumpe og fuglekvitter skal overdøves med turbohvin.
I mens får du holde stand, Martin!
#537
Posted 22 April 2011 - 11:05
Har selv en nabo som i en av vårens pasasjer nevte at han ikke syntes det var så pent å se på den "stygge, fæle" bilen mens G'en stod parkert lenger ute i innkjørselen (like overfor hans terrasse). Når jeg sa at nå skulle det bli mindre av det fremmover så kom det et kjapt svar: "Åhh har du solgt Geländewagen'en!? "
Etter at svaret mitt på det var at det var A6'en som røk ut og at G'en ble værende, så kom det mange kommentarer om Geländewagen'ens fortreffelighet og holdbarhet fra han side..
Han følte vel at han had hoppet litt uti det med kommentarene om den stygge, fæle, bilen..
Asker/Bærum er vel 15*værre?
Edited by Terka, 22 April 2011 - 11:06.
#538
Posted 22 April 2011 - 14:58
Har kommet over et genialt verktøy, ved siden av av en roterende stålbørste på tuppen av en drill, og det er rett og slett et fil-sett. Jeg bruker det der hvor alle rusthull i hjulbuen er, og bruker de ulike filene til å file bort alt tvilsomt og rustbefengt stål. Når man har filt så mye i alle hull at man har kommet inn til godt stål, så har man fått bort dritten. Det er altså ikke håpløst å pusse rust på gammel G, men dette tar tid, men kan være verdt det om jeg kan gjøre det skikkelig en gang for alle på noen år G'en skal nok bli så fin så. Men å pusse helt ned til stålet er litt allright også. Da skinner det mot deg så du nesten blir blendet. Ved å få bort rusten, ser bilen langt mindre bumsete ut Det ser ut som jeg kan file inn i kanalene også, men det vil ta tid.
Jeg lurer på om jeg også ved siden av sveiseapparat burde skaffe meg partytelt, profesjonelt lakkeringsutstyr med luftkompressor-sak, og prøve å se om jeg er i stand til å lakke bilen. Jeg tror at uansett hva jeg hadde fått til med noe sånt, så hadde bilen blitt sinnsykt mye bedre enn den er. Ellers ser jeg at bilen er sparklet før. Den var nylakkert for 12 år siden da vi kjøpte den, men jeg ser at det er sparklet og herjet med den fra den gang. Ellers var bilen grønn i utgangspunktet, og det ser jeg over alt hvor jeg pusser, foruten at den er grønn innvendig.
Edited by maelling, 22 April 2011 - 15:05.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#539
Posted 23 April 2011 - 14:11
Imotsetning til tidligere, prøver jeg ikke denne gangen å fikse på karosseri som bare er dritt. Nå vil jeg fjerne alt som er dritt så langt det går, for så å rekonstruere Dette kommer til å ta tid, men det får nå så være. Skal dette vare, så må jeg bare være grundig. Jeg lurer veldig på hvordan ting hadde blitt om jeg brukte glassfiber, klinte på og ordne karosseriet på denne måten, istedenfor å bruke sparkel. Hadde vært morsomt å rekonstruere med noe som er supersterkt.
PS: Nylonvask er en vinner! Interiøret ble kanonbra etter litt skrubb
Edited by maelling, 23 April 2011 - 15:33.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#540
Posted 23 April 2011 - 17:04
Imotsetning til tidligere, prøver jeg ikke denne gangen å fikse på karosseri som bare er dritt. Nå vil jeg fjerne alt som er dritt så langt det går, for så å rekonstruere Dette kommer til å ta tid, men det får nå så være. Skal dette vare, så må jeg bare være grundig. Jeg lurer veldig på hvordan ting hadde blitt om jeg brukte glassfiber, klinte på og ordne karosseriet på denne måten, istedenfor å bruke sparkel. Hadde vært morsomt å rekonstruere med noe som er supersterkt.
PS: Nylonvask er en vinner! Interiøret ble kanonbra etter litt skrubb
Hvis du vil spare deg enda flere timer med jobb og utlegg til plastmaterialer kapper du vekk de rustne partiene, kjøper nye deler og sveiser dem inn. Noen annen måte å få skikk på et rustent karosseri finnes ikke. Det er tidkrevende og dyrt å gjøre det riktig, men det du legger opp til er fullstendig bortkastet om du vil ha et resultat som holder litt lenger enn til første regnvær.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring