#561
Posted 03 May 2011 - 20:50
Synes du skal fortsette med bilder og beskrivelser!
Bare husk at biltema produkter funker ofte dårlig med lakkprodukter fra andre leverandører. Ville ha droppet biltema når du først prøver å gjøre det grundig.. Prøv heller Thorsov rekvisita som fører mer kjente merker.
Lykke til videre!
#562
Posted 03 May 2011 - 20:52
Med uttrykket "et sminket lik" mener jeg noe som ser bra ut, men kun en kort periode.
Gidder ikke argumentere mer frem og tilbake nå, virker ikke som du tar noe av det jeg og andre sier seriøst.
Edit: og en siste ting; jeg synes ikke du bruker for mye tid (det gleder meg at du brenner for bilen din), men jeg synes du bruker mye tid på noe som ikke kommer til å vare lenge.
Edited by Marcus, 03 May 2011 - 20:58.
#563
Posted 03 May 2011 - 21:00
Synes du skal fortsette med bilder og beskrivelser!
Bare husk at biltema produkter funker ofte dårlig med lakkprodukter fra andre leverandører. Ville ha droppet biltema når du først prøver å gjøre det grundig.. Prøv heller Thorsov rekvisita som fører mer kjente merker.
Lykke til videre!
Takker! Bilen var rusten/brun og stygg som faen 5 år siden, så hadde jeg satt meg på baken og klødd meg i hodet i all evighet, hadde jeg ikke hatt en bil i dag i det hele tatt. : ) Jeg arbeider etter prøv og feil - metoden. En dag får jeg nok et sveiseapparat og gjør kanskje ting på en annen måte. Det eneste som betyr noe for meg, er at bilen ikke har rust. Hvorvidt den er pen eller ei, har ikke like mye å si. Tror jeg faktisk skal droppe lister fremover på kanalene i allefall, slik at kanalene får ventilert godt. Ting som holder på fuktighet er ikke spesielt bra. Ellers tetter jeg igjen karosseriet flere steder, som ved spylern til bakruta (bare rust, og hull mye større enn en femmer), samt ved holdern til antennen foran. Der var det også et digert hull jeg har tettet igjen. Jeg er ferdig over vinduet, så der skal jeg bare shine opp litt. Hjørnet bak på høyre side er grovt sett ferdig også. Det som gjenstår nå er finish på alt sammen Nå synes jeg bilen begynner å se veldig bra ut, og det er litt allright. Trenger ikke å være flau over at bilene ser ordentlig dritt ut.
Ellers har jeg plukket ut kardangen på W123'en jeg har, så tror jeg skal få den i orden også. Kardangen var helt fin uten slakk, men jeg må ha nye "pinion seals", foringer i bakstilling og nye kryss, samt ordne opp i nivåreguleringen Deilig å ikke lese non stop for tiden, og ikke skrive på masteroppgave. Jeg søker jobber og fikser G/W123
EDIT: Hyggelige ord på slutten der, Marcus. Brenner for bilen gjør jeg Alt jeg gjør, gjør jeg etter mine forutsetninger. Hadde jeg vært Kong Rustsveis, hadde jeg vel gjort ting noe anderledes
Edited by maelling, 03 May 2011 - 21:07.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#564
Posted 03 May 2011 - 21:11
Glassfiberkarosseri: Jeg har sittet på i en Porsche løpsbil med glassfiberkaross. Det slamrer og knirker og alt vrir seg. Strukturell integritet er kun rør-ramma det er montert på. Glassfiberen er kun der for at du ikke skal bli møkkete på kjøredressen ...
EX: 88 300GD STT 33"
Nøtterøy / Vestfold
#565
Posted 03 May 2011 - 21:24
Edited by maelling, 03 May 2011 - 21:26.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#566
Posted 05 May 2011 - 20:47
Etter:
Her er mitt "sminkede lik". Etter masse rustpuss og min måte å gjøre ting på, ser bilen slik ut Skal si det var litt jobb å lage hjulbuer og nytt hjørne med hendene. Nå er det videre finish som gjenstår (samt ta av dørhendler og pusse litt, stripse litt nye ledninger etc), hvor jeg skal gå over lakken litt rundt bilen. Den ser litt lappeteppe ut nå. Det observante forummedlem vil se at det ligger diverse eksosdeler under bilen. Har fått min "tailpipe expander". Har såvidt testet ut den i dag, så skal til med å utvide eksosdeler og gjøre om eksosrør som er ovale til å bli runde osv. Det må tenkes litt her, men jeg gir meg ikke før jeg har fått det til Ellers skal skjermbredderne på. De ligger pusset og klare. Trenger bare å finne en gummilist som er brukbar å ha mot karosseriet. Til sist skal interiøret inn, dvs, et minimumsinteriør i begynnelsen til jeg vet at bilen er helt tett
Edited by maelling, 06 May 2011 - 19:32.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#567
Posted 06 May 2011 - 18:52
Har i dag fått koblet opp eksperimentelt sidepipe-oppsett, hvor jeg har klemt inn en oval potte mellom der hvor rørene samles over og potteholderen helt til høyre i bildet. Det er et illustrasjonsbilde over der. Alt er på 2.3-2.5 tommer. Det er rundt 2.3 akkurat der hvor rørene samles til venstre der. Nå skal jeg ordne noen klemmer ekstra og montere en sak som går fra potteholderen og ned til selve røret, slik at den henger godt der. Har koblet opp 2.5 tommer rør ut som sidepipe, og det låter ganske mye mer "bassete" enn før, og sound'en er ganske lik som om man kjører uten potte i det hele tatt, bare mye mer dempet. Spørsmålet er hva som er maksgrense for støy på en gammel G? Er det noen 95 db ved 1 meters avstand og 4000 rpm eller noe?
Det ser ut som det er enkelt å koble anlegget på røret over tanken om jeg vil det, eller om jeg kjører røret opp ut foran høyre bakhjul, over rammen. Alt virker enkelt å få til uten å måtte bøye noe som helst Planen er at jeg også kan koble inn en ekstra potte om jeg vil ha ned lyden, eller at jeg MÅ ha ned lyden. Det smootheste hadde vært bodylift, og lure røret over rammen Så det i anledning G-besøket her forleden, og det hadde gjort seg. Det er uansett et dillemma der hvor nærme jeg skal ha anlegget til rammen og armen som går til bakhjulet der, og hvor nære bakken det skal være. Sånn som det er nå, vil jeg si det er for nære bakken (blir nok bedre når jeg får "strammet opp" potten litt oppover). Jeg kan bare bytte ut ulike bends og få til nesten hva som helst. Noe terrengoppsett er dette i allefall ikke. Smartere å sende røret over bakhjulet der kanskje? Eller over tanken? Kanskje potta også er for nære bakken, og at jeg bør prøve å plassere den bak "potteholderen"? Potta skal nok litt lenger opp bare jeg får koblet opp en ordentlig holder til den. Nå "henger" den mer på røret.
Hvis jeg hadde fått til noe som dette på høyden, så hadde det blitt bra:
Kanskje en 90 grader og en 60 grader...
Edited by maelling, 06 May 2011 - 19:56.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#568
Posted 09 May 2011 - 19:18
Slik ble eksosen til slutt, dvs, slik ser den ut nå (manger avslutning). Det var litt jobb når man ikke har sveiseapparat, eller erfaring med slikt før. Har endelig fått det tett og fint, og det bråker ikke altfor mye. Det låter litt friskt, men rekke 6 låter jo kult Nå gjenstår det å slenge opp noe opphengsgreier mellom rør og "potteholder", og muligens se på om ting ligger for nære rammen. Det uroer meg litt. Kanskje jeg får slenge opp noe varmeskjold av et slag? Har ellers fått inn førersetet og hadde tenkt meg på en tur, men da rant det i strie strømmer av returrøret, så jeg må bytte noen rør og slanger. Hele returrøret som går over rammen er rimelig rustet, så kanskje jeg bytter det i samme slengen. Det som hindret meg fra å dra på tur i dag, var at jeg manglet 2 slangeklemmer. Menmen. Trenger ellers en klamme til eksosen. Nå som eksosen ligger der, så kan jeg vel bare glemme 33 tommer Eksosen er heller ikke av rustfri variant, men det kan jeg jo gå over til etter hvert. Det som gjenstår nå er å få satt på brekket igjen, som jeg ikke skjønner en dritt av. Ellers å få inn noe interiør. Sikkert noen småting her og der. Det går framover
Edited by maelling, 09 May 2011 - 19:28.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#569
Posted 10 May 2011 - 06:02
www.antirust.no
Det funker som bare det. Tar du en tur dit med bilen annenthvert år garantere jeg rustfri bil så lenge du gidder å ta turen.
Kostet en 1000 lapp sist jeg var der.
Tar en drøy time og kaffen er gratis mens du venter.
nielsa
G300TD
#570
Posted 10 May 2011 - 07:53
ser at dere med lang bil har bedre plass for å få til dette.
jeg måtte gå litt tilbake med eksosen min for å få den ut der.Potta mi er vel også litt lenger.
vet ikke hvor mye en bensin soter,men få røret ut til kanten av karosseriet,hvis ikke blir det fort svart i hjulbuen.
#571
Posted 10 May 2011 - 14:10
www.antirust.no
Det funker som bare det. Tar du en tur dit med bilen annenthvert år garantere jeg rustfri bil så lenge du gidder å ta turen.
Kostet en 1000 lapp sist jeg var der.
Tar en drøy time og kaffen er gratis mens du venter.
nielsa
G300TD
Takker for tips, Nielsa. Det kunne være en god idé Jeg tenkte å gå over understellet i dagene fremover og pusse ned rust, og så gjøre det rustfritt også. Da tenker jeg på akslingene, som ikke er så veldig pene.
@Sasmerce: Jeg har kjørt eksosen ned foran bakhjulet nå, så den står i glippen der. Den soter noe, men sånn eksosen går nå er det ikke noe problem.
Var ellers ute på min første tur i dag, og den eneste konklusjonen jeg har fra den turen er at det låter HØYT! Vi snakker ikke bare resultat av null lydisolering i bilen. Vi må ned 10-20 db, for jeg hadde ikke sluppet inn på rudskogens 90 db, og sikkert ikke innenfor 100 db for racecars. Politiet ville stoppet meg glatt og gitt meg en avtale med biltilsynet. Holder jeg meg under 2000 rpm, så er det masse bass og et lydnivå som såvidt er til å leve med. Drar man opp på 4-5000 rpm, høres det ut som jeg har et eksosspjel, og den skriker som en Ferrari 430 Scuderia eller en Nissan GTR SPE 750 på høyt turtall. Den låter som en trompet! Jeg ser at eksosen ikke er helt tett, så jeg må stramme til mer og kjøre på med masse eksospasta. Dette bråkte langt mer enn jeg trodde gitt. Mulig det er back to the drawing board om jeg ikke får ned lydnivået... Jeg får prøve tetning og diverse potteløsninger. Jeg bør i allefall holde meg unna offentlig vei inntil jeg får til noe her. Hehe, kanskje jeg burde lyttet til de som snakket om Svendsen eksos tidligere Jeg elsker rekke 6 - lyd, og alle fans av slik lyd ville tatt av seg hatten og glist de første 2000 rpm. De siste 3-4000 rpm ville de derimot holdt seg for ørene!
Edited by maelling, 10 May 2011 - 14:35.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#572
Posted 10 May 2011 - 18:09
Hvordan blir det med varmen fra eksosrørene mot karosseriet, evt mattene inni bilen, det er jo ikke mange cm klaring her? En bensinbil spyr ut ganske mye varme igjennom eksosanlegget. 280GE har ofte en del rust på ramma der hvor eksosanlegget ligger parallelt med rammen, noe som skyldes varmen fra eksosanlegget.
#573
Posted 10 May 2011 - 18:21
Edited by maelling, 10 May 2011 - 18:29.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#574
Posted 10 May 2011 - 23:58
Tenk litt på at varme i nærheten av olje/tectyl og andre brennbare stoffer innebærer en viss brannrisiko.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#575
Posted 11 May 2011 - 21:49
Takk for tips. Jepp, jeg har det i tankene.
Nå som det regner i kveld, har jeg avdekket at selve bilen er tett, så nå lekker det ikke foran lenger. Grunnen til at det lakk foran på høyre side skyldtes antenneholderen oppe på ruta, som jeg nå har tettet igjen. Nå var det tett og fint der. Grunnen til at det lakk på venstre side for noen år tilbake, var helt på siden ved "ruteskjøten" nederst der hvor det gjerne er rust på g. Det kom på siden der. Så bilen er nå tett også der, så det er de gode nyhetene. Den dårlige nyheten er at begge høyre dører lekker på innsiden, til tross for at jeg har ganske nye lister på begge sider som jeg handlet hos vtp for 1-2 år siden. Det renner jammen mellom ruta og den fine listen der, og havner inne i døra. Det er grunnen til at dørene ruster i bunn, og jeg tror det også er grunnen til at listene har vært våte ved døren der. Jeg har satt opp vannoppsamlere i kveld, så jeg må klø meg litt i hodet her. Anbefaler uansett folk at de river bort tepper og åpner dører for å inspisere. Bedre før enn siden! Ellers ser bilen veldig fin ut nå. Det er fint å komme inn i gården og se bilen står der, men siden jeg ikke har ordnet eksosen tett enda, så dropper jeg å kjøre med den.
Den andre dårlige nyheten er at W211'en vår har hatt uling i servopumpa et halvårs tid, som stadig har blitt værre. Jeg trodde det var servopumpa som var gåen, men neida. BOS fant ut at tannstaget måtte byttes, og det kom på 38 000 kr - trettiåttetusenkroner!!!!!!!!!! WTF! Selve delen mente de var på 35 000 kr (selv om jeg finner brukte til S-klasse på ebay til 200 dollars!?), og så tar de den gamle i pant, og resultatet blir 38 000 med jobb og alt. Fra før av har bilen fått 2 nye luftdempere bak, ny SBC enhet og diverse annet på bruktbilgarantien, og nå kom dette. Bilen har vi hatt i 1.5 år, og har kjørt 30 000 km. Min tanke er at moderne Mercedes ER BARE DRITT, og at Mercedes sluttet å lage gode biler rundt 94-95 et sted. Det er tragisk. G-wagen og min W123 framstår som helt nydelige biler i disse dager. Dette er pure nonsense! Jeg tror jeg nesten har rettferdiggjort et 180 amp mig sveiseapparat i kveld også. Sånn fin en som ble reklamert tidligere, og gi opp jallareparasjoner og gjøre alt ordentlig rett og slett. Det framstår som direkte fornuftig i forhold til moderne Mercedes. Ellers er jeg fordømt glad i min Suzuki UH 125 Burgman scooter. Den har jeg kjørt 32000 km uten noe annet kluss enn en startmotor som måtte handles fra Tyskland. Alt annet har jeg fikset selv, som å bytte foringer i frontdempere og skifte dekk selv, og ventiljustere og alt. Herlig å kjøre! Selv G-wagen har vært trofast i alle år, selv om den har latt seg knekke av rusten. Det eneste som har gått er en dynamo og en termostat i løpet av 100 000 km over de siste 12 år? Det er Mercedes kvalitet! Sånn det skal være. Disse blårussene som i dag regjerer hos Mercedes skulle vært dratt etter slipset, festet på hengerfestet på min G-wagen. 80K i reparasjoner over 30 000 km og 1.5 år går ikke an!
Edited by maelling, 11 May 2011 - 22:26.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#576
Posted 11 May 2011 - 22:36
Ett lite tips, ring VTP å hør pris på tannstang, de skaffer masse deler mye billigere enn BOS!
Kjøpte en foring til 123 der denne uka til 85kr, bos solgte bare et sett med bolt å noe ræl til 1500+mva!! Ganske stor forskjell
Stian Overland 92258329
#577
Posted 11 May 2011 - 23:18
Ellers trenger jeg foringer til min W123 bak. Er dette lett å bytte selv, eller trenger man noe som presser disse på plass? Er det noe jeg har sjans til å få til selv? Jeg har diffen ute nå, og har tenkt å bytte foringene. På diffen skal jeg ha nye "Differential Output Seal", samt "Differential Pinion Seal" (http://www.germanstar.net/123ds.htm), i tillegg til et kryss muligens. Diffen har sprutet olje fra alle utganger, og den har gått 285 000km. Jeg har hatt klunkelyder i drivverket, og alt virker bra ved diffen og ut til sidene. Ikke noe slakk noe sted. Jeg synes det klakker litt ved girkassen der, og rundt det området. Får ikke helt satt fingern på det, men akkurat som "Driveshaft Mount" muligens er gåent? Uansett er det hyggelige priser på det stedet der. Får kanskje høre med VTP
Menmen, faren min er sjef over W211'en (jeg er kun sponsor), og jeg prøver å få sunn fornuft inn i ham angående alternative leveringssteder, men i kveld var han ikke særlig mottakelig for tips om VTP og eventuelt ebay. "Vil ha det fikset", var svaret jeg fikk. Kanskje jeg er urimelig mot nye Mercedeser, men har bare et inntrykk av at gamle Mercer er skuddsikre i forhold til nye...
Edited by maelling, 11 May 2011 - 23:21.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#578
Posted 13 May 2011 - 14:59
Ellers jobbet jeg så jeg omtrent var lam i hele kroppen i går med å optimalisere og pusse på anlegget, file "hakk" i rørene så klammene kan presse inn, og smøre alt inn med eksospasta, for så å banke på anlegget igjen med gummihammer (sinnsykt tight fit med min konstruksjon), hvor jeg til sist må kjøre motoren i 10 minutter for å varme opp anlegget. Siden har bilen stått i 18 timer og alt har herdet. Guess what, alt låter helt fint! Jeg hadde litt problemer med at plugg 1 og 2 sotet ned etter siste dagers småstartinger (bilen liker virkelig ikke sånt), så bilen var en rekke 4 en stund, men fikk etter mye pussing bilen til å gå fint. Kom meg så ut på tur, og fant ut at bilen gikk sinnsykt surt... tanken var nesten tom og jeg kjørte på litt 98 oktan (som bilen egentlig skal ha), og da gikk bilen veldig bra. Eksoslyden på anlegget mitt er helt rolig rundt tomgang, ganske bassete opp til 2500 hvor den låter ganske grov i målet, litt 350Z med effektanlegg fra 2500 rpm og oppover, litt Skyline GTR SPE 750 fra 4000 rpm og opp hehe. Nå håper jeg bare dette holder. Bortsett fra at det luktet ørlite eksos i bilen og at sikring 12 (hvor jeg har 10 amp sikring) blåste da jeg satte vifta på max og blinket samtidig (som førte til at ALT sluknet? Lys foran og bak, blinklys, tankmåler osv?), så gikk turen fint.
Nå krysser jeg fingrene for at dette holder. Uansett holder bilen til nærmeste svendsen eksos, eller "bilens eksosanlegg", om jeg skulle synes noe er ugreit. Den låter i allefall nydelig. Tror jeg er såvidt innenfor en akseptabel grense for støy Opp til 1500 rpm er det bare bassrumling I kveld skal bilen tilbake til sin gamle rolle som kebabtralle (da kommer århundrets grommeste rekke 6 - lyd til sin rett ), så Nesbru kebab er reisemålet og så hjem til kompisen og spille GT5 på playstation
Edited by maelling, 13 May 2011 - 15:18.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#579
Posted 13 May 2011 - 22:53
Har ellers funnet ut at jeg må optimalisere strømnettet mitt. Har noen kontakter og løsninger som ikke holder i det hele tatt. Lar designet være, men bytter ut diverse kontakter til noe langt mer pålitelig
Edited by maelling, 14 May 2011 - 00:22.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#580
Posted 09 June 2011 - 21:37
Her er WUR'en til salgs på ebay:
http://cgi.ebay.com/...=item2564856864
Her står det om virkemåten til WUR'en:
http://www.diagnosti...uk/mech_inj.htm
El-anlegget mitt fungerer stort sett fint. Bare litt småbuggete jording til blinklysene (varierer som sideblinklysene er festet i karosseriet eller ei), så takten øker litt når jeg presser på bremsen Ellers har jeg ordnet opp innvendig på dørkene og prøvd å tette igjen bilen innvendig på høyre side foran under dashboard (oppe i hjørnet), og pusset helt ned, grunnet, lakket osv, men det holdt ikke. Bilen er ikke tett. Men dette er ingen krise så lenge dørken er klint inn med bunnstoff. Eksosanlegget ble noe bedre etter at jeg har fått tettet det igjen litt bedre med eksospasta hele veien, og så har jeg montert den orginale luftfilterboksen, og dette gjorde at bilen har blitt langt mer stille (nå kan alle dere som har kritisert meg for powerfilteret sprette sjampisen! ) Nå er ikke motoren like NASCAR-kjapp i pickup'en lenger som den er med powerfilteret og nesten fri eksos, men muligens seigere på lavt turtall med luftfilterboksen, i tillegg til å være mer symaskin-aktig foran og roligere i eksosen. Opp til 3000 rpm låter den egentlig bare gromt, men over dette skal man være spesielt interessert i rekke 6 lyd for å sette pris på alt (noe jeg gjør, men ikke nødvendigvis onkel p). Dette varierer enormt med og uten belastning. Noe eksos kommer inn i bilen, men mindre enn før
Foruten dette har jeg fått i gang brekket igjen. Det tok noen måneder før jeg skjønte hvordan selve brekket settes sammen, men plutselig sa det pling og alt framstod som klinkende klart. Rart med det Foruten dette fikk jeg handlet en brukt bakfanger fra militær-G hos VTP, så denne trengte å bli pusset helt ned for å li fri for rust, og så grunne, lakkere osv. Har fått på plasten ytterst på den, så dette ble helt porno Nå ser bilen bra ut! Men trenger å få på noen skjermbreddere, om ikke de store jeg har. Dekkene spruter ned hele siden på bilen på våte dager.
Ellers grubler jeg enda på sveiseapparat, og ser stadig etter et brukt kemppi-apparat som kan gjøre susen til en fornuftig pengesum. Holdt på å reise avgårde på biltema i dag og handle 160 amp sveis der, men så trenger man ikke å lese mange trådene om sveisapparater for å bli overbevist om at det ikke er lurt. Tipper jeg får gå for brukt. Må bare få sveist eksosanlegget ordentlig innen slutten av november når bilen skal på eu-kontroll Jeg har lyst på dette apparatet, men prisen er for drøy:
http://www.finn.no/f...nnkode=28648964
Edited by maelling, 09 June 2011 - 22:08.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)