Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#601 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 July 2011 - 16:11

QUOTE(maelling @ 21 Jul 2011, 19:50) <{POST_SNAPBACK}>
Det eneste jeg sliter med nå, er at tankmålern falt ut etter at jeg hadde nede tanken (for å bytte slanger), og jeg tror jeg har klusset til rekkefølgen på de 3 ledningene som går til pluggen over tanken. Gidder noen å ta bilde av hvilke ledninger som skal hvor på pluggen, altså fargekodene? Normalt tar jeg bilder av alle ledninger, men her har jeg jammen glemt det :/


http://www.clubgwage...i...item&tid=33




Genialt nettsted. Lurer man på noe, er det bare å besøke denne siden smile.gif Nå funker tankmålern. Egentlig fungerer alt igjen - inntil videre smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#602 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 02 August 2011 - 20:18

Har vært på langtur med G-wagen, og den fungerte stort sett fint! Men turen var ikke frivillig. Det som skjedde var at jeg og en kamerat var på MC-tur, som etter planen skulle gå fra Asker - Skien - Åmli - Evje ,og så opp setesdalen nesten opp til Valle, og siden vestover mot Stavanger. Men min 125 cc scooter brøt sammen like ved Åmli, med 2 feil på samme tid. Tennplugghetta slet seg, og filet av tuppen på tennpluggen. Men dette problemet fikk vi fikset. Men samtidig hadde forgasseren greid å tette seg, så vi kom ikke videre. Jeg måtte sette fra meg scooteren og all baggasje der nede hos noen hyggelige folk, og så satt jeg bakpå kompisens Honda CBR 900RR hjem til Asker. Vi kom hjem på 3 timer, og lå vel i 130 hele veien på motorveien tilbake.

Dagen etter, altså i dag, måtte G-wagen til pers. Dette var noe jeg var nervøs for, siden jeg akkurat har blitt ferdig med nytt drivstoffsystem, og var usikker på bilen generelt. Men vi kom hele veien ned på motorveien, og bilen brukte 1.45 liter ned til Åmli, og dette var 27 mil. Der nede fikk vi lastet opp scooteren inn i bilen, og lurt oss hjemover. Veien hjemover gikk rimelig greit, men jeg har nesten fri eksos, så ørene er mildt sagt ømme nå. Møtte politi langs veien, men da var det bare å slippe gassen, så er den rolig og fin smile.gif Det bråker noe inni hamperæva over 3000 rpm, men bilen går som en sann kule opp til 140, men ett problem oppstod langs veien. Det er noe som går varmt! Etter lange og slake oppoverbakker blir bilen etter hvert lokete, og jeg får misfire. Dette tar gjerne 20-30 minutter. Bilen mister gradvis kreftene, og det kjennes ut som 50-100 hk forsvinner gradvis. Til slutt greier jeg ikke å holde mer enn 75 ca, og eksosen spraker og motoren hoster og går dårlig. Kjølevesken er perfekt, og den står rett opp hele tiden, akkurat der den skal være. Når man kommer til et passende sted å parkere, så går bilen som om 1-2 sylindre faller ut. Løsningen er å stoppe opp i 15-20 minutter med panseret oppe for å la ting kjøle ned. Når man så legger i vei igjen, går bilen like bra som før! Da går den som faen til neste gang ting går for varmt. Dette avhenger av om det går opp eller ned, og om man kan trille en del og om det er kjølig i luften. Dette skjedde egentlig bare i dag med 150 kg scooter inni bilen, to personer, pluss masse baggasje, pluss alt verktøy jeg har, pluss jekk pluss ekstra 12 volt batteri, men ikke på turen ned. Men jeg merket noe av det samme på en liten snartur til Gardermoen forleden. Min teori er at tenningen går for varm, enten coilen, eller at det er noe surr med pluggledningene? Min tanke er å bytte ut coilen, og bestille nye pluggledninginger og ta det derfra. I morgen skal jeg sjekke blandingen på bilen ved å se på pluggene. Har en liten mistanke om at jeg går for magert. Kanskje eksostempen er for høy etter lange og harde drag?

Fremover blir det i allefall feilsøking, men bilen holdt ut alle 54 milene! biggrin.gif 1.45 liter mila er dødsbra, selv om tilbaketuren ble noe høyere smile.gif Er stolt av kjerra smile.gif Automaten er i Nissan GTR - klasse. Den smeller inn gir på 0.2 sekunder, det er jeg sikker på. Superbra sak. Styringen er litt snodig, all den tid jeg har noe toe out. Den er litt ugrei rett fram hvor jeg må korrigere en del, men pga toe out svinger bilen som F. Merket noe mer understyrthet og lettere styring med scootern baki, men alt kjentes veldig riktig ut smile.gif

Edited by maelling, 03 August 2011 - 10:37.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#603 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 August 2011 - 19:25

Bilder fra den samme turen. Utrolig hva man får inn i en G om man bare presser nok smile.gif Her var det bare å demontere vindskjerm og skru av speil, for så å løfte opp fronten og opp med ræva. Måtte løsne litt på skjermen bak som holder skiltet så den kunne presses litt inn. Men scootern kunne ikke vært 1 cm lenger.




The G is still running strong smile.gif Savner gromfelgene mine da, men de kommer sikkert på etter hvert smile.gif Ellers må jeg få montert resten av listene mine, men må handle noen flere "knotter" å feste dem med. For øvrig savnet jeg noe bunndrag på turen med masse last. Faren var stor for å havne "under kammen" når man har med idioter som ikke lader godt nok for å komme ut på motorveien i samme hastighet som alle andre. Det var blant annet en W210 idiot med 220 CDI som absolutt skulle ha meg ned i 40 km/h på motorveien før han ladet på så sotrøyken stod. Det finnes idioter blant Mercedes-eiere også! Da havner man under der hvor motoren drar godt, dvs fra 3500 rpm og opp, og må muligens gire ned. Dette var egentlig bare et problem pga at jeg har en sjuk eksos, så å åpne spjelene gjør at den brøler noe inni hamperæva. Egentlig var det best å holde 4000 rpm "på kammen" og oppover på turen, dvs kjøre i 120 på motorveien enn i 70, i tilfelle syke motbakker kommer. Her har OM617A - folket nok en fordel i lavere hastigheter. Lavtrykksturbo hadde vært en fin mod cool.gif

Edited by maelling, 05 August 2011 - 19:41.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#604 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 26 August 2011 - 17:07

Kom over en interessant greie om en person som har byttet fra vanlig 280 - motor til 280 - S motor som jeg har, og har kommet med erfaringene:

http://www.clubgwage...ds/crossner.pdf

"At about 101,000 miles (in 2001), I decided that it needed a little more power – I take my boat up to the Thousand Islands almost every summer, and sometimes to Maine instead, for vacation and there were too many places, climbing the Adirondacks’ highways or those in New England, where the original 150 hp engine just didn’t have the guts to pull the boat well. So I had a “long-block” custom built, to replace the original engine, by one of the two premier engine rebuilders of Mercedes Benz engines in the U.S., Metric Motors, Inc (go to http://www.mercedesengines.net and see what they do for exchanged long blocks) – the customizing was to rebuild it with the cam and higher-compression pistons of the “car” (280 SE) version of the same M110 twin-overhead cam engine.

But this made a startling transformation in performance. If you’ve ever test-driven a regular 280GE Automatic, you’ll know that it’s 0-60 mph is about 18 seconds – that’s slow! And I hope you’ve tried out other 280GE’s before you come to test drive mine, for comparison – you’ll see the difference: now, with about 180 hp (~20% more), it’s about 14 seconds, and it easily keeps up with traffic while pulling my boat.
And it’s just so much more a pleasure to drive with the extra power

And here’s the surprise: despite the more powerful engine, I also get better gas mileage (when not pulling my boat) and spend less money on fuel, too!
I believe – the difference having become immediately noticeable – that the reason for my improved mileage is almost entirely based on the automatic transmission’s excessive (with the old engine) downshifting, which is now minimized!
I used to find that to keep up with traffic on the secondary roads and (especially) highways, I’d need more “gas pedal” on the upgrades and this would cause the transmission to often downshift and stay in 3rd gear for long periods, obviously using more gas with the higher rpm. After all, with the streamlining of a brick, and over 5,000 lbs of weight pulled by only 150 hp, you have expect it to resort to lower gears whenever a little extra “oomph” is needed, which is often.
But now, with this peppier engine, I need less “pedal” to keep up even on uphill grades and it stays in high gear much more of the time, only resorting to low gear for shorter periods – and I believe that this is what has considerably lessened my fuel consumption.
I used to get, without towing the trailer (of course), about 14-15 mpg on the highway (at around 65 mph on my local roads), and now I can get about 18-19 mpg. Yes, even though a more powerful engine is supposed to use more fuel (even while a higher compression engine extracts more energy from fuel) – but in any case, this mileage improvement is what I’ve found, and I’m convinced that it’s mostly because the automatic shifting of its automatic transmission overrides other considerations"


Har ikke tenkt over at forskjellen kan være så stor som 4 sekunder 0-100. Skal teste ut hva min klarer på sine eldre dager, og se om jeg klarer 0-100 på 14 sek biggrin.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#605 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 October 2011 - 20:27

Jeg funderer i disse dager over å skaffe meg sveiseutstyr og rykke opp i gradene fra å være en jallamekker, til å bli en hobbysveiser som kan le av alle som bruker sparkel, og dermed ta avstand fra mitt tidligere jeg. I den forbindelse bruker jeg Minims handleliste, hvor han handlet fra denne siden:

http://www.rapidweld....aspx?c=6108180


Dette er det Minim bestilte, og jeg tenkte på copycat, siden jeg ikke vet bedre:

"Standard Contact Tip M6 E-Cu 0.6mm pack of 10 x 2
Standard Contact Tip M6 E-Cu 0.8mm pack of 10 x 2
Nozzle Flow Tube
CR2DP + Double Palmed Rigger Glove x 2
Speedglas 9002D Welding Mask Shade 9 & 11
Speedglas Battery Pack of 2
Kemppi MinarcMig 180 Adaptive Mig Package. 230V
Lincoln Supramig Premium Quality A18 Wire 0.6mm Diameter 5kg Spool
Lincoln Supramig Premium Quality A18 Wire 0.8mm Diameter 5kg Spool

Jeg har null og niks peiling på sveising, annet enn at jeg har skjønt hvordan Mig-sveising fungerer. Jeg finner sveiseapparatet, masken, og standard tip på 0.8 mm (dog ikke 0.6). Men det ser ikke ut som sveisetråd er der på annet enn 1 mm av typen supramig? Det er UltraMAG tråd der på 0.6, men er det feil? Det er 5 kg rull som er max i apparatet?

http://www.rapidweld...a...18105P&zl=3

Kun denne jeg finner av typen supramig. Er det alternativer som funker? Hva er det jeg trenger strengt tatt når jeg skal handle en slik Kemppi MinarcMig 180? Noen som har bra oversikt over siden der som kan plukke ut linkene til tingene jeg trenger? Er dette apparatet og denne løsningen som er anbefalt på sveising av diverse på karosseriet på G'en og på W123'en? Hvor er det greiest å handle CO2-gass og det jeg trenger?


BTW:

Kul side for å lære litt om MIG-sveis

Edited by maelling, 28 October 2011 - 20:50.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#606 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 28 October 2011 - 21:25

Gjør en skikkelig jobb på dette.

Jeg trenger også sveis !

nielsa


#607 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 29 October 2011 - 17:16

Jepp, får gjøre det : )

http://www3.argo.no/..._150_180_NO.pdf

Ser her at den takler alt mellom 0.6mm til 1.0mm tråd, uten at jeg helt skjønner hva jeg faktisk har bruk for. Etter det jeg har sett på diverse forum, skriver folk at 0.8 er det største man kan/bør bruke på denne typen arbeid, uten at jeg har sett noen begrunnelse. Ellers er 5kg spole max. Etter det jeg kan se, er både ultramag og supramig begge mig-tråder:

http://www.weldequip...kg-mig-wire.htm

Da kan jeg ikke skjønne annet enn at dette kan brukes? Ellers ligger ultramag-trådene under seksjonen "mig welding". Ser ut som jeg da kanskje handler 0.6 og 0.8 ultramag tråd og tilhørende "contact tip"? : ) Ellers må jeg ha masken, men Nozzle Flow Tube sier meg ikke noe, så dette må forskes videre på. Om jeg handler litt for lite i første omgang, så er jo frakten gratis, så er jo bare å handle mer siden, eventuelt handle lokalt.

Jeg får i allefall komme i gang med å sveise snart. Bilen ser jo bra ut enda, til tross for jallamekk, men skal jeg og bilen holde sammen livet ut, så må jeg begynner med litt seriøst arbeid før eller siden smile.gif Både jeg og bilen er like gamle omtrent, men må si at jeg er i bedre stand enn bilen - karosserimessig - etter disse årene. Jeg bør bytte kanaler blant annet - på bilen, samt sveise igjen litt ordentlig på steder jeg har brukt glassfiber og annet (selv om alt holder seg utrolig godt). Får vel bare starte som smått, og prøve og feile, som med alt annet her i verden. W123'en trenger nye kanaler, samt noe arbeid på indre kanaler, samt nye foringer i bakstilling, ny styredemper og diverse annet : )

6108180
Kemppi MinarcMig 180 Adaptive Mig Package. 230V 1
A18065
Lincoln Ultramag Premium Quality A18 Mig Wire For Steel. 0.6mm Diameter 5kg Spool 1
A18085P
Lincoln Ultramag Premium Quality A18 Mig Wire for Steel. 0.8mm Diameter 5kg Spool 1
1910003
Nozzle Flow Tube 1
9873045
Kemppi BETA Welding Helmet 110mm x 90mm 1
9876634
Kemppi Contact tip M6 ø 0,6 mm Minarcmig & MT 15/18/26 10
9876635
Kemppi Contact tip M6 ø 0,8 mm Minarcmig & MT 15/18/26 10

Sånn ser handlelisten min ut foreløpig. Tror jeg ikke snobber med en så veldig kul hjelm som Minim smile.gif

Edited by maelling, 29 October 2011 - 18:37.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#608 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 29 October 2011 - 19:06

Da er alt bestilt, så får vi se hvordan dette går. Det blir nok litt knot som det blir med alt, men jeg lærer nok dette her etter hvert : ) Jeg kan derfor erklære at jeg fra nå av har skiftet side fra å være jallamekker til å bli seriøs (såfremt jeg får det til, og ikke sveiser fast fingern til karosseriet og fucker opp apparatet), og alle som prøver seg med sparkling av sin G vil bli møtt med nådeløs kritikk rundt at sparkling er "sminking av lik" ;P

Edited by maelling, 29 October 2011 - 19:24.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#609 kapit

kapit

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 30 October 2011 - 21:44

QUOTE(maelling @ 29 Oct 2011, 19:06) <{POST_SNAPBACK}>
og alle som prøver seg med sparkling av sin G vil bli møtt med nådeløs kritikk rundt at sparkling er "sminking av lik" ;P


Kan fort bli jallasveising også, bare så det er sagt smile.gif
Best å sveise på noe som ikke er så viktig, før man gyver løs på bilen!
Good luck.

#610 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 31 October 2011 - 08:12

QUOTE(maelling @ 29 Oct 2011, 18:16) <{POST_SNAPBACK}>
Sånn ser handlelisten min ut foreløpig. Tror jeg ikke snobber med en så veldig kul hjelm som Minim smile.gif


Det som er med "kul" hjelm er at det gjør det vesentlig enklere å sveise for de som ikke kan det så godt smile.gif Man kan bare ha hjelmen på hele tiden uten å tenke på å ta opp/ned en skjerm slik at man får bort et forstyrrende element. Om den hjelmen du bestilte er automatisk også så er det ikke noe problem, men jeg synst ihvertfall at det ble betraktelig lettere med automatisk maske en det jeg var vandt til å bruke før.

#611 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 31 October 2011 - 11:28

Takker, Kapit smile.gif

"Thank you for your Order. It has now been shipped." biggrin.gif Her snakker vi om effektivitet.

Aha, vi får se hvordan det går Minim. Får se om jeg roter meg bort i på og av-knapper, gassflasker, masker, tråder, tupper osv ;P heh. Ellers er vel greit med litt tørrtrening, men bilene mine er ikke så pene at det gjør noe, så tviler på at jeg kan gjøre så mye galt ;P hehe

To spørsmål:

1) Hvor er det greiest å få tak i gassflasker, og hva slags gass er anbefalt? Leser i denne tråden:

http://pirate4x4.no/...ad.php?p=242254

"Prøv å bytte til 0,6mm neste gang du skal kjøpe tråd. Bruk mison 18 dekkgass fra aga, eller secure 18 fra hydrogass. Har erfaring at det spruter minst. "

Det er forskjell på gass altså? Er kanskje bruktkjøp av flasker fornuftig? I hvilke forretninger får man ordnet med påfyll?

2) Når man sveiser, hvor viktig er det å ha jordingskabelen i nærheten på karosseriet snarere enn et perifert sted? Er plassering av kabelen spesielt viktig? Er det en fordel å koble ut batteriet før man gjør noe ? tongue.gif

Edited by maelling, 31 October 2011 - 11:30.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#612 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 08 November 2011 - 19:14

Da er sveiseapparat på plass smile.gif



Det jeg trenger nå er å få tak i gassflaske med manometer : ) Her får jeg sjekke etter brukt, eller se om noen tilbyr ett eller annet. Ellers skal jeg nok finlese manualene her så jeg ikke ender opp som blind mann eller gjør noe annet dumt. Bilen skal på EU-kontroll innen måneden er omme, og da tipper jeg den stryker pga eksosen. Men siden jeg uansett ikke kjører min G om vinteren på grunn av salting på veiene rundt i Asker-området, så vil jeg muligens ta av skiltene og fikse mer på den til våren. Dersom den passerer, lar jeg skiltene bli på. Jeg må helt sikkert lage en bedre eksos enn jeg har nå, så her kommer sveiseapparatet inn. Selv synes jeg støyen er litt i overkant, men jeg irriterer meg ikke. Ytelsen til bilen er upåklagelig med eksosen jeg har (mye bedre mellomdrag blant annet), men jeg blåser sikkert over 100 db. Det står ikke noe i vognkortet om max db annet enn en strek, men tror de klør seg litt i hodet de som skal kontrollere.

PS: Er tilbudt et sveisekurs av en erfaren sveiser fra drammensområdet. Det tror jeg at jeg takker ja til smile.gif

Edited by maelling, 08 November 2011 - 20:17.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#613 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 14 November 2011 - 15:21

Var i dag innom Bilens Eksos og fikk lagt 2.5 tommer hele veien fra girkassen og bakover, med en diger potte som ligner på G-potten i størrelse (muligens litt større), og med 2.5 tommer som de faktisk fikk over tanken uten å deformere slik som orginaleksosen. Til sist la han på en sving rundt mot høyre bakende på bilen, så det ser helt orginalt ut. Det er lagt veldig strakt og fint, og det liker jeg. Jo strakere ting er, jo mindre er motstanden (svingen på bakenden på bilen ba jeg ikke om, men kanskje like greit, selv om jeg sikkert kan ta av den svingen for å optimalisere). Han hadde brukt samme potte som jeg fikk på andre G'er, men la ekstra tjukt rør på min bestilling siden han også sa at vanlig G-eksos er for restriktiv. Prislappen var like bra, og det hele landet på 4400 kr. Motoren ble litt søvningere enn før, så jeg har ikke nascar-respons som med mitt anlegg, men jeg lurer på om jeg kanskje fikk litt mer oppe i registeret. Det virker mer ut som et linært drag nå, mens den før kom mye bråere rundt 2000 rpm og dro mer hardt. Uansett kan jeg nå bruke den øvre enden av registeret uten å blåse ørene til meg og alle andre på veien. Den drar ganske gromt nå, men responsen er ikke som en MC-motor lenger (dog langt bedre enn E 320 M112'en vår), men veldig bra i sammenhengen her. Den største forskjellen er at db'en kanskje har gått ned fra 110 db til "street legal" - nivåer, men lyden er sinnsykt grom, og det er en del bass enda rundt i registeret. Sender man ned vinduet, så gliser man, selv om bilen låter og kjennes litt mer premium - bimmer aktig. Tenker jeg setter på sportsluftfilter etter EU-kontrollen for å få litt mer lyd og mer respons, så får jeg max'et ut det som er "street legal". Nå går det an å kjøre litt anonymt i det minste og ikke bråke slik at 100 biler foran og bak en hører deg tongue.gif Det ser veldig bra ut smile.gif Bilens Eksos anbefales.

Så, nå er det EU-kontroll for tur. Tror jeg skal avfette litt under ved motor og girkasse, for det ser litt fuktig ut rundt om kring som følge av svetting som bilen har drevet med de siste 10 årene likevel. Ellers får vi se om kontrolløren har en god dag smile.gif






Skikkelig kloakkrør av en eksos er kult på G biggrin.gif

Edited by maelling, 14 November 2011 - 17:34.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#614 naila

naila

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 14 November 2011 - 23:16

QUOTE(maelling @ 14 Nov 2011, 15:21) <{POST_SNAPBACK}>
Var i dag innom Bilens Eksos og fikk lagt 2.5 tommer hele veien fra girkassen og bakover, med en diger potte som ligner på G-potten i størrelse (muligens litt større), og med 2.5 tommer som de faktisk fikk over tanken uten å deformere slik som orginaleksosen. Til sist la han på en sving rundt mot høyre bakende på bilen, så det ser helt orginalt ut. Det er lagt veldig strakt og fint, og det liker jeg. Jo strakere ting er, jo mindre er motstanden (svingen på bakenden på bilen ba jeg ikke om, men kanskje like greit, selv om jeg sikkert kan ta av den svingen for å optimalisere). Han hadde brukt samme potte som jeg fikk på andre G'er, men la ekstra tjukt rør på min bestilling siden han også sa at vanlig G-eksos er for restriktiv. Prislappen var like bra, og det hele landet på 4400 kr. Motoren ble litt søvningere enn før, så jeg har ikke nascar-respons som med mitt anlegg, men jeg lurer på om jeg kanskje fikk litt mer oppe i registeret. Det virker mer ut som et linært drag nå, mens den før kom mye bråere rundt 2000 rpm og dro mer hardt. Uansett kan jeg nå bruke den øvre enden av registeret uten å blåse ørene til meg og alle andre på veien. Den drar ganske gromt nå, men responsen er ikke som en MC-motor lenger (dog langt bedre enn E 320 M112'en vår), men veldig bra i sammenhengen her. Den største forskjellen er at db'en kanskje har gått ned fra 110 db til "street legal" - nivåer, men lyden er sinnsykt grom, og det er en del bass enda rundt i registeret. Sender man ned vinduet, så gliser man, selv om bilen låter og kjennes litt mer premium - bimmer aktig. Tenker jeg setter på sportsluftfilter etter EU-kontrollen for å få litt mer lyd og mer respons, så får jeg max'et ut det som er "street legal". Nå går det an å kjøre litt anonymt i det minste og ikke bråke slik at 100 biler foran og bak en hører deg tongue.gif Det ser veldig bra ut smile.gif Bilens Eksos anbefales.

Så, nå er det EU-kontroll for tur. Tror jeg skal avfette litt under ved motor og girkasse, for det ser litt fuktig ut rundt om kring som følge av svetting som bilen har drevet med de siste 10 årene likevel. Ellers får vi se om kontrolløren har en god dag smile.gif






Skikkelig kloakkrør av en eksos er kult på G biggrin.gif



Ser bra ut, skal til med 3" eksos på Commandowagen min når den tid kommer. 4400kr for ferdig bygd komplett eksos er ivertfall billig : )

#615 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 15 November 2011 - 10:43

Gromt smile.gif Hvor mye HK skal du dra ut av sakene dine da, hva slags potte ? Er ikke 3 tommer litt overkill? 2.5 tommer holder vel til 300 hjulhester på en vanlig bil, i allefall er det det min kamerat drar ut av WRX'en sin. Hvor skal du trekke rørene? Synes nesten 2.5 tommern jeg hadde ut foran høyre bakhjul vanskeliggjorde store dekk nok som det var, med mindre man legger det lurt. 3 tommer har vel ikke en sjans i verden å få over tanken, og under foran bakhjulet er det for nær bakken? Kjører man på med bodylift er det vel langt lettere å trekke rør smile.gif

Edited by maelling, 15 November 2011 - 10:52.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#616 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 15 November 2011 - 22:34

Etter å ha kjørt litt med den nye eksosen, kan jeg konkludere med at bilen har blitt en god del mer sedat. Det er litt som om du skulle tatt din potente kattepus og gjennomføre kastrering på den. Interessen for damekatter stuper og katten blir mer doven. Det samme har skjedd G'en min med den nye eksosen. Jeg må presse gassen lenger inn for at den skal trekke like hardt, og den kommer tregere opp på turtallet som en mer normal bil. Med fri eksos går det 0.2 sekunder fra du presser på pedalen til den har nådd 1000-2000 omdreininger opp (skyvet i ryggen kommer momentant), mens nå tar det et halvsekund eller mer. Den trekker kanskje nesten like godt som før, men det er akkurat som om man har montert en slags buttplug på den. Tror det er den nye potten som gjør dette, eventuelt lengden på eksosen (før gikk den ut foran høyre bakhjul) og svingen rundt ved baken. Har lært en del om eksos det siste halve året, så det som er å ettertrakte fra et ytelsesståsted er tilnærmet fri eksos gjennom en potte du ser rett igjennom. Dette er ofte gjenstand for debatt, for noen mener at fri eksos ikke funker bra på NA bensinmotor med tanke på bunndrag, men min erfaring er det motsatte. Få gassene fritt ut gjennom 2.5 tom! Det kan være at 1.6 liter med 2.5 tom ikke er noe suksess på bunndraget, men her er det bare til det bedre. Fri eksos er ugunstig med tanke på støy, men fy søren som i allefall M110'en våkner ned dette. Nå kjennes det litt som 20 hk har forsvunnet, og draget ligger mer opp på turtall og mer lineært. Før dro den hardt på 2000 rpm og svært godt allerede på 2500 rpm, og brølte seg opp til max langt mer energisk enn nå. Men den drar godt om du presser foten litt lenger ned og brøler fint ut bak, men ikke det samme altså. Det er stor forskjell på potter, og hadde jeg vært litt mer entusiastisk med sveiseapparatet (som jeg kanskje blir, for nå har jeg alt jeg trenger og skal teste ut sveising i morgen tenkte jeg), ville jeg gjerne prøvd en hel rekke potter og eksosløsninger for å finne ut hvilke som fungerer best. Flowmaster, magnaflow osv. Jeg har en testbakke som den i gamle dager ikke klarte å komme opp i fjerde gir uten å måtte ned i tredje, mens den med fri eksos økte hastigheten villig på 2000-2500 rpm og bare dro opp. Jeg er spent på hva den klarer med den nye eksosen.

Når jeg skal fikse eksosen på OM617A'en i 123'en, går jeg nok for nesten fri eksos. Med diesel og særlig turbobiler er dette med eksos langt lettere har jeg inntrykk av med tanke på støy smile.gif Min kamerat med en impreza med 300 hjulhester har kun én backbox i bilen sin og ellers 2.5 tommer hele veien, og der holder han seg under 90 db såvidt på 4000 rpm. Ganske utrolig. Turbo er en flott lyddemper smile.gif

Edited by maelling, 15 November 2011 - 23:11.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#617 Marcus

Marcus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 350 Innlegg:

Posted 15 November 2011 - 23:42

Morsomt å lese om alle tankene du gjør deg rundt dette. Personlig tror jeg at underbevistheten spiller deg et puss;) Har selv vært med på å tro at biler med mer eller mindre åpen eksos går bedre enn tilsvarende med original eksos. Men, selv om det høres ut som om bilen har fått mange ekstra hester, så viser objektive målinger at dette bare er tøv. Samme gjelder "sportsluftfilter". Gjelder selvsagt ikke turbobiler.

#618 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 16 November 2011 - 14:17

Du kan sikkert ha rett smile.gif Mulig at ytelsesforbedringen kun er en illusjon, så jeg kan ikke akkurat fremlegge bevis. Den eneste referansen jeg har er diverse motbakker. Menmen, får vel la eksosen være slik den er nå smile.gif Mandag klokken 12.00 er det tid for EU-kontroll, så er litt spent. Håper det ikke er noe store saker de reagerer på. Men nå er elnettet perfekt og nytt (til og med skiltlys virker, noe som er uvanlig her i gården i et 12 års perspektiv), bremsene og bremserør er fine, bensinsystem er nytt og tett, fin eksos, man blir ikke forgiftet av eksos når man fyrer opp, fjærfester ser bra ut, dempere er fine ++. Det eneste jeg tenker på er motorsvette (skal tørke litt under tenkte jeg) og akslingene hvor bumpstop'en er ment å treffe, som ser litt medtatt ut. Får se hva som eventuelt kommer og ta det der og da smile.gif

Edited by maelling, 16 November 2011 - 14:51.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#619 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 18 November 2011 - 14:19

Har endelig fått prøvd ut sveising. Jeg har aldri kastet meg ut i sånt før, men stelte meg i garasjen med 0.6 tråd og 8 liter i minuttet og det gamle eksosanlegget mitt for å se om jeg kunne få dette sammen. Jeg klappet ned masken, siktet pistolen med tråden i nærheten, satte maskinen på 3.0 mm og kjørte på. I begynnelsen så det bare ut som fugledritt med masse løs sveis som ikke hang sammen. Etter hvert skjønte jeg at jeg måtte sørge for at det ble et slags bad. Sveiste i kanskje 5 sekunder, og så stoppet for å la badet kjøle ned. Fortsatte slik, og etter hvert fikk jeg sveist rundt hele røret, men det ser jo forferdelig ut bortsett fra på noen steder hvor jeg fikk til et bad og ikke bare løse ting.

Så tok jeg mitt gamle rør jeg hadde over tanken før, og der hadde jeg et hull etter en malplassert lambdasonde. Jeg tenkte jeg kunne teste ut hva max power på apparatet kunne føre til, og det førte til at hullet ble større biggrin.gif Jeg sveiste i filler metallet, slik at hullet bare vokste. Så gikk jeg ned på strømstyrken (80 amp og 24.5 volt tror jeg det var) og siktet mot å få et bad som gradvis lukket mot seg selv, og det så ganske bra ut, og hullet var tett smile.gif Det hele ble ganske varmt, men det er ikke rart når man kliner til med 2000 watt eller hva det er.

Ellers ser masken ut til å fungere fint. Det er et slags grønt lys man ser, men er det trygt å se igjennom, eller bør jeg lukke øynene? Tror jeg kanskje ble bittelitt sliten i øynene, men jeg har ikke sveist så lenge smile.gif Skal nok definitivt trene mer før jeg går løs på noen av bilene mine.

Uansett, sparkel og glassfiber er nå historie smile.gif Dukker det opp et hull i G-wagen, så sveiser jeg det igjen smile.gif Målet er å fikse kanaler på både G'en og 123'en, og det ser absolutt mulig ut bare jeg får dreisen på dette. Har egentlig lyst til å bytte ut ganske mye av karosseriet på G'en, så mulig jeg går amokk smile.gif

Edited by maelling, 18 November 2011 - 14:37.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#620 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 18 November 2011 - 14:40

Litt av vitsen med sveisemaske er at det er trygt å se gjennom den.. wink.gif Skaff litt metall i forskjellige tykkelser så du har litt forskjellig å øve på til teknikken sitter. Greit å prøve med noe "ordentlig" og ikke bare opprustede eksosdeler.. smile.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)