#621
Posted 18 November 2011 - 15:16
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#622
Posted 18 November 2011 - 15:47
At du skal ha et smeltebad er riktig observert, i tillegg er kunsten å stille inn trådmatingshastighet og strømstyrke sånn at sveisingen går jamt. Prøv å legge merke til lyden når du sveiser også, det skal ikke knattre for eksempel.
En annen ting som er kjempeviktig er at metallet som du sveiser på er reint for rust, fett, tectyl osv, som natt og dag å sveise på skittent kontra reint stål. Brukt eksosanlegg er feks litt vrient pga at det er skittent inni røret. OBS ! mange eksosanlegg er galvanisert, det er vanskelig å sveise i og ikke minst svæææært usunn røyk som utvikles fra galvanisert.
Når det sveises ute er problemet ofte at gassen blåser bort og dermed blir det vanskligere å få pene sveiser.
Det er tykkelsen på det du sveiser som i stor grad bestemmer tykkelsen på tråden, tykk tråd behøver mye strøm og mye strøm brenner hull i plata hvis den er for tynn. Dessuten er det på tynnplate viktig å ikke sveise plata for varm, da begynner den å bøye og krølle seg, det er ikke vakkert på en dør
#623
Posted 18 November 2011 - 19:43
For øvrig var det litt av en øvelse å stå inne i garasjen, og holde pusten mens man holder på, for så å åpne garasjedøren og fly ut og ta seg noen drag Jeg merker det lukter rart; det lukter gass, og det var best å holde det unna lungene. Er uansett i gang med sveis, så snart jeg skjønner mer av innstillingene, og kommer i gang med manuell, går det vel bedre : ) Jeg er ikke en fyr som liker et automatisert liv, så vil prøve manuell etter hvert Det var uansett gøy å ikke klare å rive røret i filler, uansett hvor mye jeg prøvde.
Edited by maelling, 18 November 2011 - 20:04.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#624
Posted 19 November 2011 - 17:49
Er den masken der også slik at du kan ha glasset nede hele tiden og se bra, men når du begynner å sveise så blender den automatisk ned eller må du ta opp og ned et glass med ene hånden?
#625
Posted 19 November 2011 - 20:07
Masken jeg har er vel som en standard maske antar jeg, og ikke så kul som din. Jeg vipper opp og ned glasset, evnt hele masken. Når man sveiser, ser man bare såvidt hvor man skal hen. Med glasset nede ser man nada og niks om man ikke sveiser eller ser rett inn i en lyspære. Det er derfor jeg sveiste meg litt ut på viddene en gang eller to. Kanskje dette kan kompenseres med ekstra lys. Det jeg gjør er å plassere tråden mot metallet jeg skal sveise på og tenke ut kursen hånden skal, og håpe at jeg får syn når jeg begynner å sveise. Man ser ofte den store, grønne sveiseflammen og såvidt skjøten mellom eksosdelene f.eks. Det gikk mesteparten av tiden. Kanskje en automatisk maske hadde vært å foretrekke, så vi får se om det kommer
Det er nok av områder jeg må bytte ut på G'en, så det jeg lurer mest på er om jeg skal begynne å forme metall selv eller å kjøpe deler på VTP og på disse utenlandske stedene. Jeg trenger å bytte området der hvor bumpstop'en treffer akslingene, og hvor fjærene "sitter" på akslingen. Jeg fant delen på eurotruckimporters:
http://www.eurotruck...products_id=745
Men siden frakten er høyere enn prisen på selve varen, drøyer jeg litt for å se hva VTP tar. Andre ting jeg lurer på om jeg bytter er hele høyre side på bilen bak, over bakhjulene. Dette består av glassfiber hos meg nå, men en annen side av meg sier at jeg ikke skal fikse ting som virker. Ingenting ruster og alt ser bra ut. Jeg fikk et tips om at kanalene som VTP selger til G-wagen er for tynne, slik at de ikke tåler noe, og at det var lurere å bruke tykkere stål. Nå som jeg tenker at sveising er rimelig greit, blir den større oppgaven å finne ut om jeg kan kjøpe løse metallplater (hvor?) og lage egne kanaler, men da trenger jeg vel noe skikkelige verktøy. Nå er ikke kanalene mine håpløse, men står for tur en gang. Ellers bør jeg bytte ut hele området rett foran høyre framdør, men også dette er å få kjøpt. Så nok av sveising på meg fremover, men det skal bli artig Drømmen er å lage en egen eksosmanifold til slutt, men dette er langt over mitt hode. Hadde jeg fått til å lage 6 rør med lik lengde, hadde jeg vært rimelig kry gitt
Er uansett on the roll nå, så vi får se hva jeg gjør
Edited by maelling, 19 November 2011 - 21:26.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#626
Posted 21 November 2011 - 13:26
Heh, men det mest idiotiske var at ALT elnett sviktet på EU-kontrollen. Jeg kom dit med perfekt elnett hvor alt fungerte, og midt under kontrollen sviktet ting i tur og orden, og på veien hjem fungerte KUN stereoanlegget. Sentrale 20 amp sikringer blåste selv om jeg satte inn nye. Han jokket med bryteren i midtkonsollen, og da gikk alt i ball. Pokker ta. Jeg som trodde jeg hadde stålkontroll på elnett har tydeligvis ikke det likevel. Jeg må gjøre elnettet mitt mer robust, for det er overledninger og kortslutninger som blåser sikringer nå og da. Det er mildt sagt flaut! Skjønner ikke hvorfor jeg skal slite så jævlig med elnettet. Alt er jo nytt.
I går hadde jeg sveisekurs i garasjen min, da en flink sveiser fra Kongsberg-området kom innom og gav meg et fullt kurs. Jeg fikk lært litt om sveiseteknikker, vinkler, spenning, matehastighet, og masse rundt hvordan man kan skifte kanalene på G'en, og bytte andre plater. Fikk også vite en del om farene rundt varme, og hvordan feil prosedyre når det kommer til sveising på bil kan føre til at hele karosseriet slår seg. Man kan fucke opp et helt karosseri om man sveiser nye kanaler og sveiser feil, og får store varmekonsentrasjoner. Han skal hjelpe meg med å bytte én kanal på bilen, selv om kanalene ikke er totalt medtatte, siden det er bedre å gjøre dette før enn siden. Da bytter vi hele stykket, og sveiser på midten ved b-stolpen og så i ytterkantene, og så fra midten og ut osv så ting ikke går galt. Man skal visst aldri sveise fra ytterendene og inn. Det var visst uber-sentralt. Når jeg lærer dette, kan jeg bytte andre siden selv. Etter dette kommer jeg nok til å skaffe meg en plateknekke og bytte ut plater rundt om kring
Men først er det altså å fikse feilene på bilen. At alt det mekaniske var bra, er positivt. Men faen ta elnettet! Nå skal jeg gjøre elnettet NASA-sikkert, og bombesikkert, slik at en voksen mann ikke har sjans i havet til å ødelegge det. Skal gå over til lodding tenker jeg, og perfeksjonere alt. Nå skal det bli så robust at den kan sendes til måneekspedisjon uten å svikte! Jeg er LEI AV BUGS!
Edited by maelling, 21 November 2011 - 13:57.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#627
Posted 21 November 2011 - 14:37
'94 Mercedes-Benz G350TD
'13 Nissan Leaf
Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt.
#628
Posted 21 November 2011 - 16:21
For øvrig handlet jeg bremseskiver, klosser og monteringssett hos VTP nettopp. Ganske hyggelig pris på skivene med klubb-rabatt. Massive saker på 8.1 kg stk. Det blir nok bra
Edited by maelling, 21 November 2011 - 21:55.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#629
Posted 22 November 2011 - 18:54
Edited by maelling, 22 November 2011 - 20:07.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#630
Posted 22 November 2011 - 20:21
Eg skiftet nettopp alt av bremser på min og alt gikk stort sett lett av utenom den skruen som holder skiven. Måtte til med sånn "slagskrutrekker" og masse rustløser, ga opp første kvelden men andre kvelden hadde sikkert rustløseren fått virke og den kom etter ca 5 min hamring på "skrutrekkeren". Skiven kom av med et par kakk med hammeren. Så var kansje heldig eg?
#631
Posted 22 November 2011 - 20:38
Det kan være at du har talent, og ikke bare var heldig
Edited by maelling, 22 November 2011 - 20:40.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#632
Posted 22 November 2011 - 20:41
'94 Mercedes-Benz G350TD
'13 Nissan Leaf
Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt.
#633
Posted 22 November 2011 - 23:01
Det kan være at du har talent, og ikke bare var heldig
Et annet "kult" triks på en del skruer som sitter fast når du har sveiseapparat er å legge en passende mutter på og sveise den innvendig fast til skruen Da "sjokkvarmer" du skruen mye og du får en mytter å skru på i stede for utslitte gjenger Sikkert ikke etter boka, men det har hjulpet meg en del ganger.
#634
Posted 22 November 2011 - 23:35
Edited by maelling, 23 November 2011 - 01:16.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#635
Posted 23 November 2011 - 00:38
Jeg har vært borte i gjenstridige skiver på feks Mondeo, som har sittet så jævlig at jeg har skåret dem av med vinkelsliper. Om du gjør det, skjær ikke helt gjennom, og slå dem i filler med slager.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#636
Posted 23 November 2011 - 16:38
Takk for tips, Østerklev. Godt at du ha deg ombord igjen : ) Tør nesten å påstå at forumet trenger deg, og gjerne initium og han andre også som kommer innom nå og da : )
Skiven løsnet etter hvert, og ny skive er på sammen med klosser. Jeg kan trygt si at jeg har aldri kjempet så mye for så lite. Kunsten var å tenke på alle man hater i denne verden, og la raseriet gå ut over en trekloss/treplanke som står inntil skiven mens man har en hammer i hendene og brøler ut alle banneord man kan. Skiven var supertreg hele veien, men måtte gi tapt til slutt. Fikk pusset litt på alt så rusten gikk bort helt, så ny skive har bart metall å sette seg på. Fikk også pusset litt på hele knokkelhuset, for den var full av våt jord. Har hoppet over til venstre side nå, og der sitter en av boltene som holder bremserørene bom fast, så det er helt absurd. Har dynket ned alt med rustløser. Tror jeg ønsker meg lufttrykksaker som banker løs med 200-300 nm : )
Edited by maelling, 23 November 2011 - 17:10.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#637
Posted 23 November 2011 - 20:49
Skiven løsnet etter hvert, og ny skive er på sammen med klosser. Jeg kan trygt si at jeg har aldri kjempet så mye for så lite. Kunsten var å tenke på alle man hater i denne verden, og la raseriet gå ut over en trekloss/treplanke som står inntil skiven mens man har en hammer i hendene og brøler ut alle banneord man kan. Skiven var supertreg hele veien, men måtte gi tapt til slutt. Fikk pusset litt på alt så rusten gikk bort helt, så ny skive har bart metall å sette seg på. Fikk også pusset litt på hele knokkelhuset, for den var full av våt jord. Har hoppet over til venstre side nå, og der sitter en av boltene som holder bremserørene bom fast, så det er helt absurd. Har dynket ned alt med rustløser. Tror jeg ønsker meg lufttrykksaker som banker løs med 200-300 nm : )
Du trenger ikke løsne braketten til bremserørene, bare bøy rørene forsiktig når du fjerner caliperen. Ryker de da er de likevel modne for utskifting. Heng caliperen opp slik at den ikke henger etter rørene. Forøvrig er en lang latmannsarm bedre å løsne gjenstridige skruer med enn luftverktøy. Biltema har en 1/2" latmann på 80 cm i vettug kvalitet.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#638
Posted 23 November 2011 - 21:23
http://www.biltema.n...Muttertrekker1/
"Innstillbart moment: maks. 744 Nm. Boltkapasitet: Ø 19 mm. Turtall: 4800 rpm. Luftforbruk: ca. 450 l/min. Vekt: 5 kg."
Temmelig sikker på at bolten hadde gitt etter for denne? Hva er det dere proffe gjør for noe? Bruker dere ikke muttertrekker? Dere bruker vel ikke opp flere timer på bolter/skiver som jeg gjør ? : P Man føler seg fullstendig talentløs når man holder på med tull som dette.
PS: Sorry om jeg poster til det kjedsommelige her på forumet Skal slite med mine rustne bolter/skiver i stillhet fremover.
Edited by maelling, 23 November 2011 - 21:31.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#639
Posted 23 November 2011 - 21:34
vold...
vaselin...
hva med å kappe hodene og borre ut boltene?
Slag-ters?
Lufttrekke om man kommer til?
Varme? rask nedkjøling etterpå? Acetylenbrenner til å varme, evt en sievert gassbrenner, kjøle med vann fra en hageslange eller noe slikt?
har selv brukt timesvis på diverse brysomme bolter, men går det mye over det så ryker gjerne hodet, koppen eller bolten, da er HSS borret raskt på plass lønner seg å ha et gjengesett liggende i nærheten også da.
#640
Posted 23 November 2011 - 22:28
http://nettbutikk.wu...rticleid=163810
Har du en kraftig en kan du faktisk "justere" camber og spissing på G-wagens bakalsel også!
Mvh Gulf