Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#621 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 18 November 2011 - 15:16

Okay smile.gif Jepp, det er litt ugreit å sveise i blinde. Eksosdelene jeg sveiste på er nesten nye, og det er ikke en rustflekk på dem smile.gif Jeg får skrape sammen alt jeg har av metall, og prøve meg frem.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#622 jos66

jos66

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 131 Innlegg:

Posted 18 November 2011 - 15:47

QUOTE(maelling @ 18 Nov 2011, 16:16) <{POST_SNAPBACK}>
Okay smile.gif Jepp, det er litt ugreit å sveise i blinde. Eksosdelene jeg sveiste på er nesten nye, og det er ikke en rustflekk på dem smile.gif Jeg får skrape sammen alt jeg har av metall, og prøve meg frem.

At du skal ha et smeltebad er riktig observert, i tillegg er kunsten å stille inn trådmatingshastighet og strømstyrke sånn at sveisingen går jamt. Prøv å legge merke til lyden når du sveiser også, det skal ikke knattre for eksempel.
En annen ting som er kjempeviktig er at metallet som du sveiser på er reint for rust, fett, tectyl osv, som natt og dag å sveise på skittent kontra reint stål. Brukt eksosanlegg er feks litt vrient pga at det er skittent inni røret. OBS ! mange eksosanlegg er galvanisert, det er vanskelig å sveise i og ikke minst svæææært usunn røyk som utvikles fra galvanisert.
Når det sveises ute er problemet ofte at gassen blåser bort og dermed blir det vanskligere å få pene sveiser.
Det er tykkelsen på det du sveiser som i stor grad bestemmer tykkelsen på tråden, tykk tråd behøver mye strøm og mye strøm brenner hull i plata hvis den er for tynn. Dessuten er det på tynnplate viktig å ikke sveise plata for varm, da begynner den å bøye og krølle seg, det er ikke vakkert på en dør huh.gif

#623 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 18 November 2011 - 19:43

Takker for råd jos66. Slik ser mine første forsøk ut. Det til venstre er mitt aller første, og ser vel bare rart ut. Det til høyre er litt senere (jeg så lite av "sveiseruten" min til tider og sveiste ut på viddene : P), og den i midten nederst er forsøk med andre innstllinger. Den i midten øverst er det siste. Jeg har her brukt 2.5 mm og +2 på bue(?) innstillinger? Det så ikke ut som mer enm 68 amp og 24.5 volt (Det virker kanskje noe lite?), og matehastighet har jeg ikke sett på enda (kjører auto). Tenkte at det ble litt overdrevne store bad, så tenkte at mer power er tingen. Kan godt være at jeg holdt pistolen for langt unna, for etter det jeg skjønner, er ideen at sveisen skal være like stor på undersiden som på oversiden? Det er dette man justerer med buen, eventuelt distanse? Ellers prøvde jeg på midten å sikksakke til siden for å få en bredere sveis. Kan være jeg endte opp med for store bad på den måten. Mulig jeg sveiser for langsomt? Hva slags innstillinger ville dere brukt på manuell ? Det er et 3mm rør.



For øvrig var det litt av en øvelse å stå inne i garasjen, og holde pusten mens man holder på, for så å åpne garasjedøren og fly ut og ta seg noen drag smile.gif Jeg merker det lukter rart; det lukter gass, og det var best å holde det unna lungene. Er uansett i gang med sveis, så snart jeg skjønner mer av innstillingene, og kommer i gang med manuell, går det vel bedre : ) Jeg er ikke en fyr som liker et automatisert liv, så vil prøve manuell etter hvert smile.gif Det var uansett gøy å ikke klare å rive røret i filler, uansett hvor mye jeg prøvde.

Edited by maelling, 18 November 2011 - 20:04.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#624 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 19 November 2011 - 17:49

Om du søker litt på youtube så finner du mange fine videoer som viser ulike teknikker også. "Tenk om det hadde vært like enkelt som på videoen" er tanken som slår meg hver gang jeg prøver meg, men øvelse gjør vel mester her også som i så mye annet smile.gif

Er den masken der også slik at du kan ha glasset nede hele tiden og se bra, men når du begynner å sveise så blender den automatisk ned eller må du ta opp og ned et glass med ene hånden?

#625 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 19 November 2011 - 20:07

Jeg tråler rundt på nettet : ) Det er noen veldig gode videoer der jeg har lært mye av. Skal prøve å sette det ut til live. Ellers kjører jeg manuell fra nå av, så kan jeg justere alle variablene selv : ) Føler at apparatet virker veldig bra, men usikker på om autofunksjonen treffer riktig på innstillingene. Men kan heldigvis skru opp styrken selv om den står på auto. Standard tror jeg den kjører med for lite power. Men tror jeg har alt jeg trenger i det apparatet der. Null problem med trådmating osv, så alt er bare smooth : D

Masken jeg har er vel som en standard maske antar jeg, og ikke så kul som din. Jeg vipper opp og ned glasset, evnt hele masken. Når man sveiser, ser man bare såvidt hvor man skal hen. Med glasset nede ser man nada og niks om man ikke sveiser eller ser rett inn i en lyspære. Det er derfor jeg sveiste meg litt ut på viddene en gang eller to. Kanskje dette kan kompenseres med ekstra lys. Det jeg gjør er å plassere tråden mot metallet jeg skal sveise på og tenke ut kursen hånden skal, og håpe at jeg får syn når jeg begynner å sveise. Man ser ofte den store, grønne sveiseflammen og såvidt skjøten mellom eksosdelene f.eks. Det gikk mesteparten av tiden. Kanskje en automatisk maske hadde vært å foretrekke, så vi får se om det kommer smile.gif

Det er nok av områder jeg må bytte ut på G'en, så det jeg lurer mest på er om jeg skal begynne å forme metall selv eller å kjøpe deler på VTP og på disse utenlandske stedene. Jeg trenger å bytte området der hvor bumpstop'en treffer akslingene, og hvor fjærene "sitter" på akslingen. Jeg fant delen på eurotruckimporters:

http://www.eurotruck...products_id=745


Men siden frakten er høyere enn prisen på selve varen, drøyer jeg litt for å se hva VTP tar. Andre ting jeg lurer på om jeg bytter er hele høyre side på bilen bak, over bakhjulene. Dette består av glassfiber hos meg nå, men en annen side av meg sier at jeg ikke skal fikse ting som virker. Ingenting ruster og alt ser bra ut. Jeg fikk et tips om at kanalene som VTP selger til G-wagen er for tynne, slik at de ikke tåler noe, og at det var lurere å bruke tykkere stål. Nå som jeg tenker at sveising er rimelig greit, blir den større oppgaven å finne ut om jeg kan kjøpe løse metallplater (hvor?) og lage egne kanaler, men da trenger jeg vel noe skikkelige verktøy. Nå er ikke kanalene mine håpløse, men står for tur en gang. Ellers bør jeg bytte ut hele området rett foran høyre framdør, men også dette er å få kjøpt. Så nok av sveising på meg fremover, men det skal bli artig smile.gif Drømmen er å lage en egen eksosmanifold til slutt, men dette er langt over mitt hode. Hadde jeg fått til å lage 6 rør med lik lengde, hadde jeg vært rimelig kry gitt smile.gif

Er uansett on the roll nå, så vi får se hva jeg gjør smile.gif

Edited by maelling, 19 November 2011 - 21:26.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#626 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 November 2011 - 13:26

Var igjennom EU-kontroll i dag, og det var lite mekanisk å utsette på bilen annet enn at den trenger nye bremseskiver foran pga gravrust på venstre skive. Bremsene fungerte fint, men venstre skive har sett sine bedre dager. Ellers sviktet venstre bakbrekk, så jeg må muligens stramme/smøre vaieren og sjekke inni trommelen. Jeg hadde av hele brekket for en tid tilbake, så jeg har muligens ikke justert inn riktig : ) Spørsmålet er om jeg skal handle bremseskiver på ebay, eller om jeg bør gå for VTP sett i lys av 1 mnd frist. På avgass fikk jeg høre at bilen hadde for lite avgasser, siden de målte kun 0.20! tongue.gif Jeg kjører nok noe for magert.

Heh, men det mest idiotiske var at ALT elnett sviktet på EU-kontrollen. Jeg kom dit med perfekt elnett hvor alt fungerte, og midt under kontrollen sviktet ting i tur og orden, og på veien hjem fungerte KUN stereoanlegget. Sentrale 20 amp sikringer blåste selv om jeg satte inn nye. Han jokket med bryteren i midtkonsollen, og da gikk alt i ball. Pokker ta. Jeg som trodde jeg hadde stålkontroll på elnett har tydeligvis ikke det likevel. Jeg må gjøre elnettet mitt mer robust, for det er overledninger og kortslutninger som blåser sikringer nå og da. Det er mildt sagt flaut! Skjønner ikke hvorfor jeg skal slite så jævlig med elnettet. Alt er jo nytt.

I går hadde jeg sveisekurs i garasjen min, da en flink sveiser fra Kongsberg-området kom innom og gav meg et fullt kurs. Jeg fikk lært litt om sveiseteknikker, vinkler, spenning, matehastighet, og masse rundt hvordan man kan skifte kanalene på G'en, og bytte andre plater. Fikk også vite en del om farene rundt varme, og hvordan feil prosedyre når det kommer til sveising på bil kan føre til at hele karosseriet slår seg. Man kan fucke opp et helt karosseri om man sveiser nye kanaler og sveiser feil, og får store varmekonsentrasjoner. Han skal hjelpe meg med å bytte én kanal på bilen, selv om kanalene ikke er totalt medtatte, siden det er bedre å gjøre dette før enn siden. Da bytter vi hele stykket, og sveiser på midten ved b-stolpen og så i ytterkantene, og så fra midten og ut osv så ting ikke går galt. Man skal visst aldri sveise fra ytterendene og inn. Det var visst uber-sentralt. Når jeg lærer dette, kan jeg bytte andre siden selv. Etter dette kommer jeg nok til å skaffe meg en plateknekke og bytte ut plater rundt om kring smile.gif

Men først er det altså å fikse feilene på bilen. At alt det mekaniske var bra, er positivt. Men faen ta elnettet! Nå skal jeg gjøre elnettet NASA-sikkert, og bombesikkert, slik at en voksen mann ikke har sjans i havet til å ødelegge det. Skal gå over til lodding tenker jeg, og perfeksjonere alt. Nå skal det bli så robust at den kan sendes til måneekspedisjon uten å svikte! Jeg er LEI AV BUGS!

Edited by maelling, 21 November 2011 - 13:57.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#627 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 21 November 2011 - 14:37

Bruk dobbeltisolerte kabler i motorrommet og ellers "ute", dropp alt av slike koblinger du klemmer på med fargerik plast, bruk kun koblinger for lodding som du trekker krympestrømpe over og krymper etterpå. Da blir det ordentlig. Legg det også opp iht. originalt koblingsskjema, bare sett hovedlysene over relé istedetfor gjennom bryteren. Unngå "spaghetti" av kabler her og der, det er feilkilde nr. 1. smile.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#628 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 November 2011 - 16:21

Takk for tips smile.gif Jepp, tror jeg skal gjøre det ordentlig. Frontlysene henger på egne releer, hvor frontlysene henger sammen på ett relé og samme med langlys. Jeg tror problemet er i spaghettien under rattet hvor flatstift-sikringene er. Det ser ut som det reneste kaos, men jeg har den orginale sikringsholderen liggende, så kanskje jeg kan få lagt det opp ordentlig inni den. Alt annet tror jeg er bra under panser. Har bestemt meg for å gjøre det bra nå : ) Synd det er så kaldt ute, ellers hadde det vært litt mer artig å dille med elnett.

For øvrig handlet jeg bremseskiver, klosser og monteringssett hos VTP nettopp. Ganske hyggelig pris på skivene med klubb-rabatt. Massive saker på 8.1 kg stk. Det blir nok bra smile.gif


Edited by maelling, 21 November 2011 - 21:55.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#629 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 November 2011 - 18:54

Holder på med å ta av bremseskivene på høyre side foran. Jeg har tidligere gjort det på w123'en, og det var en smal sak. Bare å skru av skruen og dra ut etter at kaliper er ute. Den lille skruen som holder fast bremseskiven var på g-wagen oppbrukt i gjengene, og jeg prøvde å banke en skrutrekker inn og lage nye spor for en flat skrutrekker, varme opp skiten med gassvarmer, men måtte bare gi opp og drillet den ut istedenfor. Men det holdt ikke for å få av bremseskiven. Den er sikkert ikke byttet på 12 år, og ser heller ikke ut som det, men den sitter fullstendig fast uansett om jeg bruker brekkjern, hamrer på baksiden eller drar som faen. Er det vanligvis så helvete å få disse skivene av? Jeg kunne tauet bilen etter bremseskiven om jeg ville det. Jeg har kjørt på med masse rustløser (det ser ut som skiven har blitt forent med resten via rust på baksiden/innsiden) rundt over alt, så får prøve en ny runde i morgen. Er det jeg som er et naut, eller tar det fortvekk flere timer med brutal maktbruk for å demontere en bremseskive? Det er nummeret før jeg tar vinkelsliperen og kutter opp dritten i biter og tar den av, men det er ikke ønsket metode for å si det mildt.

Edited by maelling, 22 November 2011 - 20:07.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#630 Heggernes

Heggernes

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 22 November 2011 - 20:21

QUOTE(maelling @ 22 Nov 2011, 18:54) <{POST_SNAPBACK}>
Holder på med å ta av bremseskivene på høyre side foran. Jeg har tidligere gjort det på w123'en, og det var en smal sak. Bare å skru av skruen og dra ut etter at kaliper er ute. Den lille skruen som holder fast bremseskiven var på g-wagen oppbrukt i gjengene, og jeg prøvde å banke en skrutrekker inn og lage nye spor for en flat skrutrekker, varme opp skiten med gassvarmer, men måtte bare gi opp og drillet den ut istedenfor. Men det holdt ikke for å få av bremseskiven. Den er sikkert ikke byttet på 12 år, og ser heller ikke ut som det, men den sitter fullstendig fast uansett om jeg bruker brekkjern, hamrer på baksiden eller drar som faen. Er det vanligvis så helvete å få disse skivene av? Jeg kunne tauet bilen etter bremseskiven om jeg ville det. Jeg har kjørt på med masse rustløser (det ser ut som skiven har blitt forent med resten via rust på baksiden/innsiden) rundt over alt, så får prøve en ny runde i morgen. Er det jeg som er et naut, eller tar det fortvekk flere timer med brutal maktbruk for å demontere en bremseskive? Det er nummeret før jeg tar vinkelsliperen og kutter opp dritten i biter og tar den av, men det er ikke ønsket metode for å si det mildt.



Eg skiftet nettopp alt av bremser på min og alt gikk stort sett lett av utenom den skruen som holder skiven. Måtte til med sånn "slagskrutrekker" og masse rustløser, ga opp første kvelden men andre kvelden hadde sikkert rustløseren fått virke og den kom etter ca 5 min hamring på "skrutrekkeren". Skiven kom av med et par kakk med hammeren. Så var kansje heldig eg? biggrin.gif

#631 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 November 2011 - 20:38

Slagskrutrekker hadde kanskje funket her, om jeg hadde ordnet noen nye spor inni der : ) Nei, jeg får se i morgen og prøve igjen da. Har fått store overarmer i dag. Det som jeg trodde skulle være vanskelig, viste seg å være lett, som å få av caliper. Tenkte at boltene der skulle sitte som faen. Det som skulle være lett, viste seg å være vanskelig, som å få av skiven. Jeg kunne brukt uendelig med makt på skiven, men er redd for å rive noe i filler inni der? Kan alltids stille opp med jekk og det som er, men det frister heller ikke. Beholder jeg vettet i morgen, lar jeg VTP bytte skiver for meg. Mister jeg vettet, bruker jeg mitt favorittredskap: vinkelsliper. Måtte forresten bruke den på pinnen som går over klossene (måtte også det på W123'en), og borre nye hull til det nye monteringskit'et. Tror våre østlandsveier setter sitt preg på bilene som ruiller her nede. Det hadde vært deilig å bytte til flotte aksler som er rustfrie...

Det kan være at du har talent, og ikke bare var heldig wink.gif

Edited by maelling, 22 November 2011 - 20:40.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#632 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 22 November 2011 - 20:41

Da jeg hadde av skivene på min måtte jeg banke en god stund for å få av skivene. Er sikkert lurt å holde det litt innen rimelighetens grenser med hvor hardt man banker om man har en slegge, ellers kan det vel fort gå litt utover hjullagre og slikt.. smile.gif Problemet var at det hadde rustet på "innsiden" av skivens nav slik at det ble trangt der, men det kom til slutt.. smile.gif

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#633 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 22 November 2011 - 23:01

QUOTE(maelling @ 22 Nov 2011, 20:38) <{POST_SNAPBACK}>
Slagskrutrekker hadde kanskje funket her, om jeg hadde ordnet noen nye spor inni der : ) Nei, jeg får se i morgen og prøve igjen da. Har fått store overarmer i dag. Det som jeg trodde skulle være vanskelig, viste seg å være lett, som å få av caliper. Tenkte at boltene der skulle sitte som faen. Det som skulle være lett, viste seg å være vanskelig, som å få av skiven. Jeg kunne brukt uendelig med makt på skiven, men er redd for å rive noe i filler inni der? Kan alltids stille opp med jekk og det som er, men det frister heller ikke. Beholder jeg vettet i morgen, lar jeg VTP bytte skiver for meg. Mister jeg vettet, bruker jeg mitt favorittredskap: vinkelsliper. Måtte forresten bruke den på pinnen som går over klossene (måtte også det på W123'en), og borre nye hull til det nye monteringskit'et. Tror våre østlandsveier setter sitt preg på bilene som ruiller her nede. Det hadde vært deilig å bytte til flotte aksler som er rustfrie...

Det kan være at du har talent, og ikke bare var heldig wink.gif


Et annet "kult" triks på en del skruer som sitter fast når du har sveiseapparat er å legge en passende mutter på og sveise den innvendig fast til skruen smile.gif Da "sjokkvarmer" du skruen mye og du får en mytter å skru på i stede for utslitte gjenger smile.gif Sikkert ikke etter boka, men det har hjulpet meg en del ganger.

#634 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 November 2011 - 23:35

Ah, genialt. Det skal jeg gjøre på andre siden om den er like vanskelig å skru ut. Heh, å bruke sveiseapparatet tenkte jeg ikke på : ) Ser helst at de skivene løsner i morgen...

Edited by maelling, 23 November 2011 - 01:16.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#635 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 23 November 2011 - 00:38

QUOTE(maelling @ 23 Nov 2011, 00:35) <{POST_SNAPBACK}>
Ah, genialt. Det skal jeg gjøre på andre siden om den er like vanskelig å skru ut. Heh, å bruke sveiseapparatet tenkte jeg ikke på : ) Ser helst at den skivene løsner i morgen...

Jeg har vært borte i gjenstridige skiver på feks Mondeo, som har sittet så jævlig at jeg har skåret dem av med vinkelsliper. Om du gjør det, skjær ikke helt gjennom, og slå dem i filler med slager.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#636 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 November 2011 - 16:38

QUOTE(Østerklev @ 23 Nov 2011, 00:38) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har vært borte i gjenstridige skiver på feks Mondeo, som har sittet så jævlig at jeg har skåret dem av med vinkelsliper. Om du gjør det, skjær ikke helt gjennom, og slå dem i filler med slager.


Takk for tips, Østerklev. Godt at du ha deg ombord igjen : ) Tør nesten å påstå at forumet trenger deg, og gjerne initium og han andre også som kommer innom nå og da : )

Skiven løsnet etter hvert, og ny skive er på sammen med klosser. Jeg kan trygt si at jeg har aldri kjempet så mye for så lite. Kunsten var å tenke på alle man hater i denne verden, og la raseriet gå ut over en trekloss/treplanke som står inntil skiven mens man har en hammer i hendene og brøler ut alle banneord man kan. Skiven var supertreg hele veien, men måtte gi tapt til slutt. Fikk pusset litt på alt så rusten gikk bort helt, så ny skive har bart metall å sette seg på. Fikk også pusset litt på hele knokkelhuset, for den var full av våt jord. Har hoppet over til venstre side nå, og der sitter en av boltene som holder bremserørene bom fast, så det er helt absurd. Har dynket ned alt med rustløser. Tror jeg ønsker meg lufttrykksaker som banker løs med 200-300 nm : )

Edited by maelling, 23 November 2011 - 17:10.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#637 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 23 November 2011 - 20:49

QUOTE(maelling @ 23 Nov 2011, 17:38) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for tips, Østerklev. Godt at du ha deg ombord igjen : ) Tør nesten å påstå at forumet trenger deg, og gjerne initium og han andre også som kommer innom nå og da : )

Skiven løsnet etter hvert, og ny skive er på sammen med klosser. Jeg kan trygt si at jeg har aldri kjempet så mye for så lite. Kunsten var å tenke på alle man hater i denne verden, og la raseriet gå ut over en trekloss/treplanke som står inntil skiven mens man har en hammer i hendene og brøler ut alle banneord man kan. Skiven var supertreg hele veien, men måtte gi tapt til slutt. Fikk pusset litt på alt så rusten gikk bort helt, så ny skive har bart metall å sette seg på. Fikk også pusset litt på hele knokkelhuset, for den var full av våt jord. Har hoppet over til venstre side nå, og der sitter en av boltene som holder bremserørene bom fast, så det er helt absurd. Har dynket ned alt med rustløser. Tror jeg ønsker meg lufttrykksaker som banker løs med 200-300 nm : )

Du trenger ikke løsne braketten til bremserørene, bare bøy rørene forsiktig når du fjerner caliperen. Ryker de da er de likevel modne for utskifting. Heng caliperen opp slik at den ikke henger etter rørene. Forøvrig er en lang latmannsarm bedre å løsne gjenstridige skruer med enn luftverktøy. Biltema har en 1/2" latmann på 80 cm i vettug kvalitet.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#638 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 November 2011 - 21:23

Jeg har den 80 cm latmanns-greia til Biltema, og har fått løsnet alt annet enn den øverste bolten på calipern nå (dvs, brukte vinkelslipern på braketten. Tenkte jeg kan sveise den på etterpå). Jeg har greid å slite den ut, så tror jeg må file på den øverste bolten mindre, eventuelt håpe at nattens timer med rustløser gjør susen. Når jeg får jekket opp hele akselen etter latmannsarmen på den bolten, sitter den hardt. Greier jeg det ikke å løsne den, får jeg bruke vinkelsliper på bolten og handle en ny en. Eventuelt sveise hodet på en bolt på utsiden av den mannevonde bolten Minim? Heh. Å kjempe med bolter og ting som sitter jævlig hardt fast føles like bortkastet som å vaske opp. Har en tanke om at slag er det som skal til på bolter, og derfor tenkte jeg at en biltema muttertrekker som slår til med 744 nm hadde gjort susen:

http://www.biltema.n...Muttertrekker1/



"Innstillbart moment: maks. 744 Nm. Boltkapasitet: Ø 19 mm. Turtall: 4800 rpm. Luftforbruk: ca. 450 l/min. Vekt: 5 kg."

Temmelig sikker på at bolten hadde gitt etter for denne? Hva er det dere proffe gjør for noe? Bruker dere ikke muttertrekker? Dere bruker vel ikke opp flere timer på bolter/skiver som jeg gjør ? : P Man føler seg fullstendig talentløs når man holder på med tull som dette.

PS: Sorry om jeg poster til det kjedsommelige her på forumet smile.gif Skal slite med mine rustne bolter/skiver i stillhet fremover.

Edited by maelling, 23 November 2011 - 21:31.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#639 ArnulfBV

ArnulfBV

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 276 Innlegg:

Posted 23 November 2011 - 21:34

vilje...
vold...
vaselin...

wink.gif

hva med å kappe hodene og borre ut boltene?
Slag-ters?
Lufttrekke om man kommer til?
Varme? rask nedkjøling etterpå? Acetylenbrenner til å varme, evt en sievert gassbrenner, kjøle med vann fra en hageslange eller noe slikt?

har selv brukt timesvis på diverse brysomme bolter, men går det mye over det så ryker gjerne hodet, koppen eller bolten, da er HSS borret raskt på plass wink.gif lønner seg å ha et gjengesett liggende i nærheten også da.

#640 GULF

GULF

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 137 Innlegg:

Posted 23 November 2011 - 22:28

Induksjonsvarmer er mye brukt i dag

http://nettbutikk.wu...rticleid=163810

Har du en kraftig en kan du faktisk "justere" camber og spissing på G-wagens bakalsel også!

Mvh Gulf
Mercedes G en fantastisk bil