http://www.biltema.n...ri/Metallplate/
Her finner man ulike tykkelser, så dette er et greit sted å handle?
http://www.offroad.n...et-t114281.html
Her er det en fyr som holder på å bytte ut litt av hvert på sin Patrol, og ser han bruker plateknekken fra Clas Ohlson. Fungerer denne greit? Ser at Biltema også har en variant, og lurer på om også Torshov har det. Fungerer disse bra, eller burde man heller ha noe sånt:
http://www.gasolin.n...products_id=419 ?
Dette er jo en heftig investering, og jeg burde bli 100% mekkebums og karosserimann om jeg skal svi av 8 k på en slik en, men på den andre siden må man jo ha ting som fungerer.
Hva slags verktøy som er best egnet for å presse ut foringer? Jeg trenger muligens nye panhardstag-foringer på G'en, og ellers har jeg planer om å bytte ut alle foringene bak på W123'en. Ser at biltema har presser i ulike varianter, hvor mange tonns presse trenger man for foringer o.l? 10 tonn? 20 tonn?
http://www.biltema.n...-10-tonn-15837/
Han som EU-godkjente G'en sa jeg bare kunne lage en "foringspresse" ut i fra noen rør og litt sånt, og jeg tror jeg kan få til det på et vis, men kanskje noe bedre er smartere på sikt?
Er det smartere å handle løse karosseribiter hos VTP og sveise på? Type:
http://www.vtp.no/ca...products_id=155
Jeg trenger nok egentlig å bytte hele denne biten, sammen med høyre side bak under bakvinduet (med mindre jeg beholder det som semi-glassfiber), og over bakhjulet. Dette er et helt stykke har jeg sett.
Er det noen som bare kan ramse opp tingene jeg burde ha, eventuelt anbefalinger? Hva er en false/stansemaskin for noe? Platesaks kan jeg nok skjønne hva er, men hvorfor ikke bruke vinkelsliper? Hva bruker man for å pusse ned sveisen?
Du hiver deg utpå dypt vann, med møllestein rundt halsen uten å kunne svømme og da he he... Plate arbeid er ikke akkurat det enkleste å få fint med første forsøk desverre. sveising av tynnplate er "noe" følsomt med tanke på at platene slår seg noe veldig hvis en er uheldig eller er utolmodig. Bytte hele orginal/uorginale deler er klart det beste mener jeg da, så sant det er å få tak i eller er fornuftig pris. Det er såå mye enklere en å måtte produsere delene. Plateknekka du viser se for meg ut til å være en liten bord model?? Kanskje 500 -700mm lengde?? Små deler er nok helt kurant å bruke denne, mulig at den klarer 0pp til 1.5mm tykkelse og(prod sier sikkert noe annet he he). falsetang lager du en liten press el kalle det vinkel på tynnplaten i samme tykkelse som platen, slik at du kan legge plateskjøten oppå hverandre uten at utvendig høyde blir forandret når du skal feks skjøte inn en hjulbue.. Stansemaskin "klipper" eller stanser om du vil ut hull i platene som du legger feks ann mot plate under og legger et sveisepunkt i hullet og brenner den sammen med platen over. Samme som du ser de fleste sammeføyninger i et karosseri invendig. Bruke vinkelsliper på 0.9mm plate gjør at platene "slår" seg og det vil vi jo ikke.. Minst mulig jobb etter en innfelling feks. Pusse ned sveis er det enklest med en liten luftsliper og 50mm survskive synes jeg, da holder en kontroll på varmgangen. Som du sikkert ser er den rød tråden VARME! ! ! ! Mest jobb er egentlig å strippe ned der du skal bytte el lappe... finne "hel ved" til å sveise i, det er faktisk bedre å skjære vekk 5cm for mye enn akkurat det som er rustent. Jeg ville og kanskje til å begynne med brukt 1.0mm el 1.25mm plater, litt lettere å jobbe med, ikke å knekke el forme, men å sveise..