Filte ned slik at det skulle være bart metall rundt om kring, og fikk vekk mesteparten av rustbeskyttelsen på innsiden som virkelig er kjedelig når den varmes opp. Så prøvde jeg å sveise på 7 meter i minuttet og 17 volt. Det hørtes litt "hardt" ut med poff og popp, så jeg gikk ned på tråden og fikk den fine freselyden. Men så sier det "pop" og man får et hull, og noen steder ble det nesten helt svart, og gyldent? Hvorfor? Så prøver man på ny med lavere spenning osv. Målet først var å få skiten til å sitte fast ved å sveise sånne små punkter, men mulig jeg ikke tør å dra en lang, fin, sveis av frykt for at noe skal slå seg og bli for varmt. Målet er jo å slå til med et skikkelig bad og dra det bortover, men har ikke baller til det. Noen steder virket det riktig, mens andre steder var det feil, og det virket ut til å variere. Jeg har en tanke om at jeg sveiste for kaldt noen steder, fordi det var litt tråd som lå på baksiden. Men det svarte virker ut som jeg kjører på med for mye varme, så ikke lett å bli klok når man holder på. Her skal jo sveisen helst være litt rå, siden det er et vitalt sted på karosseriet. Det er ikke lett å sveise, for alle som ikke har prøvd. Dere som er rå på sveis kan få dere en god latter av dette bildet : ) Skulle overlatt resten til emu2 som har kommet og hjulpet meg før, for det var faktisk litt styr å lage det stykket der:) Mulig jeg ikke var steady nok med pistolen.
Får gruble litt på innstillinger og metoder her, og prøve mer i morgen, og drømmen er å få til en sveis som henger sammen hele veien og som ser ut som bølger liksom. Eventuelt kutte opp, file, lage ny plate, andre innstillinger. Jeg får til dette ordentlig når jeg er nesten i en slags mediterings-tilstand, hvor man er "on the roll" med riktig avstand og fin fart, og vrir på de riktig knappene. Da kjører jeg ofte på med mer tråd og mer varme, og alt blir bare bedre. Det virker alltid ut til å stemme når jeg "sveiser på sveisen", så det må være noe med metallet på karosseriet kanskje? Har noen fine sveisevideoer/dvd'er som jeg prøver å lære mest mulig av. Det er ikke godt å analysere situasjonen, men det å sveise må være like vanskelig som å spille violin antar jeg Godt jeg øver på W123'en. Når jeg begynner med g-wagen for alvor, må sveiseteknikkene sitte : ) Foreløpig er jeg råere med sparkel og glassfiber enn sveis.
Sånn vil jeg ha det:
Kanskje bedre rengjøring og C-mønster kan bli interessant, men mulig jeg skulle hatt blåsepistol for å kjøle ned?
Edited by maelling, 16 December 2011 - 22:36.