Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#681 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 16 December 2011 - 21:00

Huff, sveising er vanskelig gitt (ett sted sveiste jeg meg ut på viddene). Her med 0.6 tråd og 15 liter i minuttet på Kemppi 180, hvor begge platene er ca 1.2mm:



Filte ned slik at det skulle være bart metall rundt om kring, og fikk vekk mesteparten av rustbeskyttelsen på innsiden som virkelig er kjedelig når den varmes opp. Så prøvde jeg å sveise på 7 meter i minuttet og 17 volt. Det hørtes litt "hardt" ut med poff og popp, så jeg gikk ned på tråden og fikk den fine freselyden. Men så sier det "pop" og man får et hull, og noen steder ble det nesten helt svart, og gyldent? Hvorfor? Så prøver man på ny med lavere spenning osv. Målet først var å få skiten til å sitte fast ved å sveise sånne små punkter, men mulig jeg ikke tør å dra en lang, fin, sveis av frykt for at noe skal slå seg og bli for varmt. Målet er jo å slå til med et skikkelig bad og dra det bortover, men har ikke baller til det. Noen steder virket det riktig, mens andre steder var det feil, og det virket ut til å variere. Jeg har en tanke om at jeg sveiste for kaldt noen steder, fordi det var litt tråd som lå på baksiden. Men det svarte virker ut som jeg kjører på med for mye varme, så ikke lett å bli klok når man holder på. Her skal jo sveisen helst være litt rå, siden det er et vitalt sted på karosseriet. Det er ikke lett å sveise, for alle som ikke har prøvd. Dere som er rå på sveis kan få dere en god latter av dette bildet : ) Skulle overlatt resten til emu2 som har kommet og hjulpet meg før, for det var faktisk litt styr å lage det stykket der:) Mulig jeg ikke var steady nok med pistolen.

Får gruble litt på innstillinger og metoder her, og prøve mer i morgen, og drømmen er å få til en sveis som henger sammen hele veien og som ser ut som bølger liksom. Eventuelt kutte opp, file, lage ny plate, andre innstillinger. Jeg får til dette ordentlig når jeg er nesten i en slags mediterings-tilstand, hvor man er "on the roll" med riktig avstand og fin fart, og vrir på de riktig knappene. Da kjører jeg ofte på med mer tråd og mer varme, og alt blir bare bedre. Det virker alltid ut til å stemme når jeg "sveiser på sveisen", så det må være noe med metallet på karosseriet kanskje? Har noen fine sveisevideoer/dvd'er som jeg prøver å lære mest mulig av. Det er ikke godt å analysere situasjonen, men det å sveise må være like vanskelig som å spille violin antar jeg tongue.gif Godt jeg øver på W123'en. Når jeg begynner med g-wagen for alvor, må sveiseteknikkene sitte : ) Foreløpig er jeg råere med sparkel og glassfiber enn sveis.

Sånn vil jeg ha det:



Kanskje bedre rengjøring og C-mønster kan bli interessant, men mulig jeg skulle hatt blåsepistol for å kjøle ned?

Edited by maelling, 16 December 2011 - 22:36.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#682 kapit

kapit

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 17 December 2011 - 01:10

QUOTE(maelling @ 16 Dec 2011, 21:00) <{POST_SNAPBACK}>
Det er ikke lett å sveise, for alle som ikke har prøvd[/b]. Dere som er rå på sveis kan få dere en god latter av dette bildet : )


Fikk meg i allefall til å smile litt, av sveisingen din. Jeg håper du ikke sveiser rett på bil allerede?
Da jeg forvillet meg inn på mekken da jeg var 16, så satt vi og sveiset på ting som skulle kastes. Øvde og øvde til de forskjellige måtene å sveise på satt.
Det er ikke lett, og det er ikke for hvem som helst. Heldigvis. Øvelse gjør, om ikke mester - at man blir bedre!


#683 NILSSON

NILSSON

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 17 December 2011 - 07:29

UPPPPSSSS........... Det der var en interessant sveis ja..... Det bildet du viser nederst, er må du huske, sveist med helt perf forhold, platene passer 100%, like tykke og ligger på underlag(Veldig vanskelig å brenne hull da!!). Det at du plutselig får hull er jo enten for sterk varme, lite trådmating, ikke korte nok punkt eller at gammel plate ikke er helt "frisk". Gravrust fra baksiden feks lager kødd, uansett. Sveise rust er og blir en møkkajobb, og må bare trenes på.. alle har vært der....

#684 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 December 2011 - 11:47

QUOTE(kapit @ 17 Dec 2011, 01:10) <{POST_SNAPBACK}>
Fikk meg i allefall til å smile litt, av sveisingen din. Jeg håper du ikke sveiser rett på bil allerede?
Da jeg forvillet meg inn på mekken da jeg var 16, så satt vi og sveiset på ting som skulle kastes. Øvde og øvde til de forskjellige måtene å sveise på satt.
Det er ikke lett, og det er ikke for hvem som helst. Heldigvis. Øvelse gjør, om ikke mester - at man blir bedre!


Denne bilen er også noe som egentlig skal kastes (med mindre jeg får til noe), så jeg trenger en motivasjon med å arbeide med ekte saker for at jeg skal gidde å drive med det. Jeg har sveist sammen helt nytt eksosanlegg, og det gikk kjempeenkelt med helt nye og perfekte plater. Her er det variable avstander, og det var et lite problem. Måtte liksom dra sveisen over. Ellers må disse fargene tyde på at metallet ikke var helt perfekt og kanskje noe av dette berømte klinet blandet seg inn. Eventuelt at jeg ikke har pusset godt nok, for da kan man raskt slite med "pop" og slikt fordi jordingen ikke fungerer bra nok pga urenheter. Får også prøve å være helt steady på pistolen, og tørre å kline til litt mer når jeg har den fine "freselyden", for da er det vel bare å fortsette.

@Nilsson: Jepp, det er under perfekte forhold, men en slik sveis får være målet mitt. Merker det sier "pop" og ofte blir hull om metallet er dårlig eller pga urenheter, og mulig at det er det øverst. Men egentlig skjedde dette veldig lite, for det skjedde bare én gang.

Jeg skal nok få dette til å bli bra. Gir meg ikke før jeg får det til biggrin.gif Sveising er ganske interessant, så motivasjonen til å prøve å lære seg det er at man kan utrette noe med det : )



Edited by maelling, 17 December 2011 - 18:20.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#685 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 17 December 2011 - 17:33

Sveis slik at varmen du tilfører lett ledes bort, tenk midtpunkt, godstykkelse osv., sveis bort fra hjørner og endepunkt.
Punkt mye på steder der det er mye gods - det gir mye og god varmeledning.
En fin sveis forutsetter teknikk, at alt er pinlig rent, apparat riktig innstilt og at forarbeidet/tilpasning av platene mot hverandre er perfekt.
Jobb mye med tilpasning av platene (lag mal i tynn papp først) og bruk automatisk punktsveising om apparatet har det?

Karosseriplater punktes helst hele veien, da trekker ikke metallet seg selv med gjennomsveis på punktene.

Edited by Horch, 17 December 2011 - 17:35.


#686 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 December 2011 - 18:20

QUOTE(Horch @ 17 Dec 2011, 17:33) <{POST_SNAPBACK}>
Sveis slik at varmen du tilfører lett ledes bort, tenk midtpunkt, godstykkelse osv., sveis bort fra hjørner og endepunkt.
Punkt mye på steder der det er mye gods - det gir mye og god varmeledning.
En fin sveis forutsetter teknikk, at alt er pinlig rent, apparat riktig innstilt og at forarbeidet/tilpasning av platene mot hverandre er perfekt.
Jobb mye med tilpasning av platene (lag mal i tynn papp først) og bruk automatisk punktsveising om apparatet har det?

Karosseriplater punktes helst hele veien, da trekker ikke metallet seg selv med gjennomsveis på punktene.


Takk for tips. Jeg driver mest med punkting egentlig, og gjerne at jeg punkter på nytt før "lavaen" har blitt til fast, og dermed får jeg punkter som henger sammen. Det synes helt til høyre på platen bak der på midten. Der tok jeg nytt punkt etter hverandre veldig raskt. Dette er litt risiko, for det begynner å brenne nesten hele tiden! Apparatet har ikke autopunkting nei. Jeg tror jeg har funnet bra innstillinger. Jeg skal gjøre ganske mye finarbeid fremover, pusse ned og gjøre det pent. Platene ser ut til å være dønn solide. Jeg har sveiset på innsiden av platen til venstre også, så burde være ekstra solid.



Det blir nok mye filing fremover, men det får være. Ligner i det minste på ett eller annet. Foreløpig ser alt rimelig rart ut! En skikkelig kanal a la Martin

Edited by maelling, 17 December 2011 - 18:23.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#687 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 17 December 2011 - 19:59

Er vel ikke noe særlig tvil om at hadde jeg lagt ut bilder av mine egne sveiser så ser de ut som maelling sine. Rota litt med svigers sin MIG for noen år siden og det ble omtrent som vist på bilder. Har nå bare en pinne sveis tilgjengelig og rører ikke gods under 5mm med den. Gammel Esab.

Mye læring i prosess her så "Keep going"

nielsa



#688 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 17 December 2011 - 20:46

Mitt forslag er at du sliper lenger fra kanten av det du sveiser. Da slipper du at stoffene smelter og renner inn i smeltebadet ditt, og skaper forurensinger.

Ellers synes jeg at du hadde rette takten på de 5-6 punktene der til høyre. Det er en kunst å finne den takten som legger punkter lag på lag, uten å brenne igjennom.

Stå på!! biggrin.gif
oops!?!


#689 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 December 2011 - 21:11

Takk! : ) Jeg likte de 5-6 punktene til høyre der. Da kjentes alt riktig ut. Men en ting jeg må gjøre noe med, er å forbedre HMS-nivået mitt. Etter 2-3 dagers surring med dette merker jeg at lungene er irriterte, så jeg bør se etter løsninger som sørger for at jeg ikke drar inn mer støv/gasser. Har allerede en støvmaske, og tror jeg i allefall skal ha på det. Har pleid å fly ut og inn av garasjen for å ikke dra inn noe. Døren står oppe, så har ventilasjon, men det ryker jo som faen når man holder på. Føles litt som jeg har mistet 10-20% av lungekapasiteten akkurat nå. Var på treningstur, så lungene virker enda - heldigvis. Kanskje dette er en dobbel grunn til å slipe mer vekk fra det området hvor man sveiser.

http://www.arbeidsti...2.php?tid=77760

Her står det litt om HMS-styr.



Kanskje sånt er løsningen?

eventuelt:

http://www.biltema.n...aske-755-26350/


Edited by maelling, 17 December 2011 - 21:26.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#690 LGR

LGR

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 50 Innlegg:

Posted 17 December 2011 - 21:34

QUOTE(maelling @ 17 Dec 2011, 18:20) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for tips. Jeg driver mest med punkting egentlig, og gjerne at jeg punkter på nytt før "lavaen" har blitt til fast, og dermed får jeg punkter som henger sammen. Det synes helt til høyre på platen bak der på midten. Der tok jeg nytt punkt etter hverandre veldig raskt. Dette er litt risiko, for det begynner å brenne nesten hele tiden! Apparatet har ikke autopunkting nei. Jeg tror jeg har funnet bra innstillinger. Jeg skal gjøre ganske mye finarbeid fremover, pusse ned og gjøre det pent. Platene ser ut til å være dønn solide. Jeg har sveiset på innsiden av platen til venstre også, så burde være ekstra solid.



Det blir nok mye filing fremover, men det får være. Ligner i det minste på ett eller annet. Foreløpig ser alt rimelig rart ut! En skikkelig kanal a la Martin




Kansje mer strøm eller mindre mating av trå
prøv å lese smeltebade

Husk all motgang er faktisk god innsprasjon

Jeg har kun en liten Esab med pinne
Sveiser det meste med det


HUSK KJETTING Å KONDENSFERNER OG MAT SMÅ FUGLENE I VINTER
http://moped4fun.trykker.com/

#691 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 17 December 2011 - 21:42

QUOTE(maelling @ 17 Dec 2011, 18:20) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for tips. Jeg driver mest med punkting egentlig, og gjerne at jeg punkter på nytt før "lavaen" har blitt til fast, og dermed får jeg punkter som henger sammen. Det synes helt til høyre på platen bak der på midten. Der tok jeg nytt punkt etter hverandre veldig raskt. Dette er litt risiko, for det begynner å brenne nesten hele tiden! Apparatet har ikke autopunkting nei. Jeg tror jeg har funnet bra innstillinger. Jeg skal gjøre ganske mye finarbeid fremover, pusse ned og gjøre det pent. Platene ser ut til å være dønn solide. Jeg har sveiset på innsiden av platen til venstre også, så burde være ekstra solid.



Det blir nok mye filing fremover, men det får være. Ligner i det minste på ett eller annet. Foreløpig ser alt rimelig rart ut! En skikkelig kanal a la Martin



hmm, her ser det ut som du har for mye mating, eller for lite varme smile.gif

Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#692 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 December 2011 - 22:50

Dere har nok rett begge to. Den biten tenkte jeg ikke på så mye da jeg holdt på, men pistolen måtte kloss inntil omtrent for å få "go' lyden", så kanskje opp 0.1-0,2v og prøve igjen : ) Hadde forresten vært kjekt om sånt kunne justeres på pistolen biggrin.gif Jeg må ha Kemppi'en rimelig langt unna med kabelen slakt for at tråden ikke skal lugge. Dvs, den tåler å ligge som en slange, men bikker jeg for hardt med pistolen kan det lugge. Hadde vært kjekt med 2 knapper på toppen av pistolen med et lite display som viser volt og matehastighet. Finnes sånt?

Motgang er fint, for det er i motbakker det går oppover smile.gif Noen ganger gjør man ting feil, og må gjøre om igjen. Da er man én erfaring rikere. Jeg er en person som tror at de fleste kan få til omtrent alt her i verden bare man vil nok, og dessuten er det ingen av Mercedesene mine som fikser seg selv uansett hvor god tid jeg gir dem. Nød lærer naken kvinne å spinne, heter det : )

Edited by maelling, 17 December 2011 - 22:59.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#693 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 25 December 2011 - 21:52



Nå er det andre siden av bilen som får unngjelde med newbie-sveising, og for hver gang man trykker på knappen, lærer man noe nytt. Det er akkurat som jeg har en formkurve som starter på 0 hver gang jeg starter, hvor alt bare er kaos, og etter hvert går det langt bedre. Innstillingene som fungerte på venstre side, fungerte ikke her. Man må hele tiden prøve og feile : ) Spørsmålet er man blir klokere, og på sikt blir jeg vel det. Det er akkurat de samme partiene på høyre side som trenger nye plater her som på venstre side. Utfordingen på denne siden er at deler av høyre bakskjerm må få nye plater, siden alt bare er rust. Jeg har fått kuttet vekk alle rustne partier der jeg har sveist, og må fortsette med det på partiene over der. Ellers er det styr å stå der med vinkelsliper, fil og linjal for å lage nye deler, men det er litt artig også smile.gif Dette ser for all del ikke pent ut, men venstre side ser ganske bra etter at jeg har fått ordnet på det estetiske. Det samme må jeg nødvendigvis gjøre her også.

PS: Har en følelse av at jeg må småjustere litt, siden det ser ut som den buer litt nedover nærmest kameraet, og ikke er helt i vater. Tror det skjedde fordi jeg sveiste for mye i begynnelsen rundt området hvor hullet der er, og da har hele sakene vridd seg litt. Det er fordømt trangt på denne siden av garasjen jeg jobber på, så ikke lett å se konturene av alt man driver med. Det er knapt mulig å gjøre noe som helst tongue.gif


26.12.11:



Tror jeg skal jobbe en del med dette før det ser skikkelig pent ut, men akkurat nå er det underordnet : )

Edited by maelling, 26 December 2011 - 21:37.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#694 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 January 2012 - 20:57

Nå begynner tråden å dreie seg om en helt annen bil, men det får nå være. Kommer snart tilbake til G-wagen, snart dette er over:

http://www.benzworld...lacement-2.html

Jeg trenger å bytte denne pakningen foran på differensialen på W123'en (de to på sidene er byttet):
(illustrasjonsbilde)


Men for å få gjort det trenger jeg å få skrudd ut denne:

(illustrasjonsbilde)




Det er kanskje en slik en på G-wagen også for alt jeg vet. Hva slags verktøy bruker man? Kan noen komme med en link til en spesialpipe eller noe jeg bruker for dette? Er det å få kjøpt på biltema? Det står mellom om jeg skal få prøve å få skiftet denne selv eller om jeg skal ta med differensialen til mitt nærmeste verksted smile.gif

Edited by maelling, 03 January 2012 - 21:33.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#695 ArnulfBV

ArnulfBV

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 276 Innlegg:

Posted 03 January 2012 - 21:46

Spesialverktøy fåes tak i, jeg ville ringt autotrio i Oslo(forøvrig billige deler til mercedes også der)

vanskelig å gjette dimensjonen på den der utifra bilde men, mulig du kan bruke samme koppen som passer til hjulagerene på Gen

#696 Heggernes

Heggernes

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 03 January 2012 - 21:55

QUOTE(maelling @ 3 Jan 2012, 20:57) <{POST_SNAPBACK}>
Nå begynner tråden å dreie seg om en helt annen bil, men det får nå være. Kommer snart tilbake til G-wagen, snart dette er over:

http://www.benzworld...lacement-2.html

Jeg trenger å bytte denne pakningen foran på differensialen på W123'en (de to på sidene er byttet):
(illustrasjonsbilde)


Men for å få gjort det trenger jeg å få skrudd ut denne:

(illustrasjonsbilde)




Det er kanskje en slik en på G-wagen også for alt jeg vet. Hva slags verktøy bruker man? Kan noen komme med en link til en spesialpipe eller noe jeg bruker for dette? Er det å få kjøpt på biltema? Det står mellom om jeg skal få prøve å få skiftet denne selv eller om jeg skal ta med differensialen til mitt nærmeste verksted smile.gif




Jeg lagde et verktøy selv, et litt kraftigt rør, vinkelsliper og litt tolmodighet. Funket til å stramme hjullagerne framme på min G. Kan nok med fordel bruke en stor pipe som utgangspunkt å slipe denne til. smile.gif

#697 Heggernes

Heggernes

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 03 January 2012 - 21:55

QUOTE(maelling @ 3 Jan 2012, 20:57) <{POST_SNAPBACK}>
Nå begynner tråden å dreie seg om en helt annen bil, men det får nå være. Kommer snart tilbake til G-wagen, snart dette er over:

http://www.benzworld...lacement-2.html

Jeg trenger å bytte denne pakningen foran på differensialen på W123'en (de to på sidene er byttet):
(illustrasjonsbilde)


Men for å få gjort det trenger jeg å få skrudd ut denne:

(illustrasjonsbilde)




Det er kanskje en slik en på G-wagen også for alt jeg vet. Hva slags verktøy bruker man? Kan noen komme med en link til en spesialpipe eller noe jeg bruker for dette? Er det å få kjøpt på biltema? Det står mellom om jeg skal få prøve å få skiftet denne selv eller om jeg skal ta med differensialen til mitt nærmeste verksted smile.gif




Jeg lagde et verktøy selv, et litt kraftigt rør, vinkelsliper og litt tolmodighet. Funket til å stramme hjullagerne framme på min G. Kan nok med fordel bruke en stor pipe som utgangspunkt å slipe denne til. smile.gif

#698 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 03 January 2012 - 22:04

QUOTE(Heggernes @ 3 Jan 2012, 21:55) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg lagde et verktøy selv, et litt kraftigt rør, vinkelsliper og litt tolmodighet. Funket til å stramme hjullagerne framme på min G. Kan nok med fordel bruke en stor pipe som utgangspunkt å slipe denne til. smile.gif

Det finnes spesialverktøy, men du må angi dimensjon for å få riktig. Mål ytterdiameteren og diameteren inni hakkene. SM Produkter i Sande har.

Mutteren sitter såpass hardt at det ikke er enkelt å lage et tilstrekkelig sterkt og presist hjemmelaget verktøy for å løsne den.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#699 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 January 2012 - 22:19

Okay, takker karer : ) Det ser ut som SM Produkter har, når jeg ser på listen over spesialverktøy under Mercedes:

http://www.sm-produk...px?ItemID=13809

Ser ut som de har bra foringsverktøy også som jeg kanskje kan trenge (om jeg ikke går for biltema-varianten), og en del annet snacks som sikkert kommer godt med på begge bilene. Jeg synes å lese et sted at denne lille rakkeren skulle sitte med 180 nm, så hvis jeg prøver å lage verktøy, må det være solid. Får gruble litt på om jeg tar meg en shoppingrunde i Sande eller om jeg suser bortom VTP eller verkstedet i svingen der for å få ordnet det. Haynes-manualen kommer til kort på nesten alt jeg driver med på bilen nå (bakstilling, annet enn foring foran på sidene), siden det står slike teite ting som at dette er noe et verksted bør ta seg av osv. Jeg har også manualer til 123/126 osv, men der står det heller ingenting om differensial annet enn hvordan man skifter olje. Superteit.

Edited by maelling, 03 January 2012 - 22:27.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#700 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 04 January 2012 - 01:20

Mercedes Pin wrenc socket, M0026. (W107, W114, W115, W116, W123, W126 ..?)
Eks. Pinion Shaft Flange: http://www.samstagsa...#Mechanic_Tools

http://www.zdmak.com...i...P=1&LowCt=0

evt. Klann KL-0302. Hazet, ..