Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#701 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 04 January 2012 - 11:42

Mange takk Horch smile.gif Bra du stiller opp for forumet ; )



Nå burde det være en smal sak å få laget en slik selv, om jeg ikke handler en.



Edited by maelling, 08 January 2012 - 21:46.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#702 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 08 January 2012 - 21:45

For å komme med litt G-nytt, så har 280'n det helt fint, men den trenger en ny termostat for å få opp tempen litt. Jeg har en tanke om at termostaten nesten står åpen hele tiden, for det tar lang tid å få den varm, og den blir ikke varmere enn at den kommer til streken før rett opp. Dette holder såvidt til å ha litt lunk i kabinen, så jeg må ha viften på max for å få unna dugg. Sliter fra før av med vann som lekker inn i kabinen (tror partiet foran høyre framdør lekker, så jeg må bytte det i sommer, sammen med en haug med andre plater på bilen), så på vinterdager må jeg skrape vinduene mest på innsiden, og så kommer det dugg. Trenger virkelig et bedre varmeapparat, og for å få til det må jeg ha en riktig termostat. Jeg får ta meg en tur til VTP og handle en ny en. Eneste problemet er at den ene bolten på termostatlokket der har en brukket bolt, så jeg brukte tetning for å få det tett i forifjor eller noe sånt. Skulle vel helst fått ordnet det slik at jeg har 3 stk fine bolter og ikke bare 2 stk og en mengde tetning. Tror 2 av boltene knakk faktisk, men bolten nærmest radiatoren lot seg fikse ved å drille ut og sette inn en ny bolt med mutter i bunn, men det går ikke på innerste bolten. Gjenge opp ny bolt (nærmest motoren) eller bytte termostathus? Kanskje sveisetrikset kan funke på innerste bolt ? smile.gif


08.01.2012, her er siste fiks på venstre fremre og indre kanal på W123'en:



Jeg er for all del ikke ferdig, så det er bare et "in progress" bilde. Høyre framme må jeg også ta, så den står for tur etter denne. Deretter blir det shinings for å få ting til å se smooth ut, og småfikse litt rundt om kring. Diffen er levert til verksted for å bytte simringen foran, så den er klar til uka. Da kan jeg montere drivverket bak, men venter enda på foringer til subframen. Foringen til diffen har jeg fått og er montert. Ellers har jeg nye fjærer, og nye bærearmsforinger, selv om jeg er litt usikker om sistnevnte trengs å byttes. Tygger litt på om jeg skal handle nye nivåreguleringsdempere, men de ser ut til å fungere, selv om de ikke er pene.

Edited by maelling, 08 January 2012 - 22:45.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#703 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 16 January 2012 - 14:09

Har blitt ferdig med kanalen på W123'en på venstre side foran, og høyre side foran gjenstår. Der var det faktisk ingen kanal under mitt glassfiber/sparkel - opplegg fra tidligere, så det var ikke mye å kutte bort. Der må jeg lage omtrent det samme som dere ser på bildet over. Det ble ganske bra etter hvert (sveiste igjen "kassen" på toppen også), så jeg skal slipe ned sveisen noe, og sørge for at det ser bra ut. Ellers har jeg primet og lakkert kanalene innvendig, og sauser inn med oljebeskyttelse i rikelige mengder. Jeg har planer om å ha 123'en som godværsbil, og den blir faktisk 30 år i mai, så da registrerer jeg den som veteranbil. Jeg har blitt ferdig med bakaksling med nye simringer over alt, og montert ny foring på diffen, nye fjærer bak og får snart subframeforinger i posten. Stikkakslingene er kontrollert og jeg har byttet ut klammer på dem og fylt opp ny olje (det var faktisk olje i disse. Trodde man brukte et slags fett på slike?), samt pusset ned så de ser bra ut. Når subframeforinger er montert, kan jeg trille den ut for å få endret stillingen på den i garasjen. Det er knapt plass til å arbeide på bilen på høyre side, siden jeg tross alt arbeider i en vanlig garasje. Det er en liten vannlekkasje i bilen, og det er nok grunnen til at indre kanal måtte ordnes. Det er også noe lett rust på førersiden i dørken der, så jeg skal rive opp alt og pusse, eventuelt sveise inn nytt metall. Tror det lekker rundt ved vindusviskern på bilen, for det er en slags liten brønn der og angivelig kan det være noe tetning der nede som gjerne går i stykker slik at vann renner inn i kabinen og langs "kabelkanalen" av plast. Jeg skal i allefall sjekke dette. Lang tids vannlekkasje i bilen (som jeg også har på g-wagen, huff) er noe dritt. Skal også handle inn 4 stk bremseskiver til den, siden de som står på ser litt tvilsomme ut. Bilen skal bli fin til slutt, for til sommern trenger jeg den, siden jeg må arbeide på G-wagen noen dager/uker:

For i dag handlet jeg inn nye forfjærer, ny termostat, nytt luftfilter og nye fjærskåler til bakakslingen og framakslingen til g-wagen. Disse sitter nederst på akslingen, og er det som fjæren hviler på. Hos meg er disse rustet i stykker, så jeg skal sveise på nye:



Selve hullet dere ser ved paralellstaget der fikset, men biten som fjæren hviler på er altså det neste. Ellers er det jammen ut som jeg har montert fjæra opp-ned? tongue.gif

Med de nye fjærene foran blir bilen like høy som bak (de foran er slappere med årene), eller omtrentlig, siden jeg alt har nye fjærer bak. Jeg har gått for standardfjærer, for det virker ut til å være passe. Jeg trenger også nye panhardstag-foringer forakselen (klunker litt svinger i ganghastighet nå og da på ruglete underlag), men det glemte jeg på dagens tur til VTP. Er veldig fornøyd med standardfjæringene bak. Foruten dette må jeg sveise en hel haug på bilen, og bytte ut en del av glassfiberreparasjonen min med ordentlig metall, og det kommer til å ta lang tid. Jeg tar det i doser og det minste først, men bak på høyre side ser min glassfiberside og hjørne faktisk helt perfekt ut enda. Da har jeg forhåpentligvis W123'en i orden og kan bruke den. Jeg har bare 2 biler og en scooter, skjønt jeg har en W211 tilgjengelig, men det er ikke en bil jeg eier selv ellers synes er like artig å kjøre som G-wagen.

Nå går jeg inn i 13'de år med G-wagen, og det er stadig ting som må gjøres. Jeg lurer på hvor mye som skal til for å få av forfjærene, for det fikk jeg ikke til sist jeg prøvde med kun fjærklemmer. Har hørt rykter om at man må bruke jekken her, så får prøve litt. Men dette blir først om en stund at jeg setter i gang med dette. Jeg trenger også ny gummi på borbet'ene mine til sommern, så da blir det enten BF Mud (mest for coolness), eventuelt edruelige dekk.

Edited by maelling, 16 January 2012 - 14:35.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#704 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 16 January 2012 - 14:35

Har en W123 300TD selv. Er nesten helt strøken. Gått som drosje hos en slektning her oppe siden den var ny. 500K på teller. Det jeg har vært plaget med er foringer fremme og nivåregulering bak. Vet ikke hvor mange ganger jeg har byttet eller kjøpt repsett til ventil som sitter på stabilisatorstag bak. virker en liten stund så er siging igang igjen.

Har nå montert på noen uoriginale fjærer bak som er mye stiverer enn originale. Demping vil fremdeles skje gjennom originale dempere og gasskuler mens nivået nå styres av høyden på nye fjærer. Funker bra. Kjøpte disse på nettet men det viste seg jo at jeg like gjerne kunne brukt G for fjærer og kuttet disse litt på lengde.

Er det en ide for deg også?

nielsa

#705 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 16 January 2012 - 15:03

Det jeg lenge har hatt mest lyst til, er å gå bort i fra nivåreguleringen og se om jeg kan montere noen vanlige støtdempere bak (i kombinasjon med noen stivere fjærer), og eventuelt modifisere fester. Dette burde ikke være noe vanskelig. Min bil var litt sigen på venstre side bak, men det skyldtes at fjæra var knekt. Med to friske fjærer, tenker jeg det blir bra. Selve demperne fungerte fint og lakk ikke, men de er ikke pene. De koster 2200 kr stk gjennom VTP, og det er ikke så galt. Selve ventilen ser ut til å være fin. Jeg har hatt den oppe og sjekket den, og det er jo bare en superenkel ventil. Hva med å justere litt på staget der slik at den heiser seg opp litt? Ellers er det jo bare å koble av og dytte opp/ned den lille hendelen på nivåreguleringen for å se om den heiser seg opp. Selv kunne jeg ikke se noe til det da jeg prøvde sist, men jeg skal se hvordan det blir når jeg får den på hjul. Jeg synes høyden på den var helt fin på høyre side sist, og med ordentlig fjærer tror jeg det blir bra. For øvrig tror jeg det var lurt å tømme demperne ved å ta dem ut, for oljen i den var totalt sort og seig, og svært forskjellig fra den lette og fine oljen jeg fylte oppi tanken foran. Kanskje dette har en innvirkning. Den var i allefall veldig høy og fin på høyre side før, og tror den burde bli lik på venstre side nå smile.gif

Min W123 har bare gått 285 000, så den er knapt innkjørt tongue.gif

Edited by maelling, 16 January 2012 - 15:21.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#706 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 January 2012 - 20:02



Da har jeg kommet litt lenger på W123'en. Jeg holder på med siste kanalbit nå, og det er høyre side foran. Her var det litt ekstra jobb, men jeg skal nok få det til. Jeg må også fikse skjermen som dere ser, men tror det blir en smal sak. Jeg har fått bilen på hjulene og rullet litt med den. Den har fått nye subframeforinger, og jeg har nye bærearmsforinger jeg muligens bytter. Ellers har den fått en ny difforing (bak), og har fått nye tetninger på diffen. Nye dieselslanger skal på bak, og jeg skal muligens ta ned tanken og spyle den. Videre har den fått montert nye fjærer bak, og nivåreguleringen ser ut til å virke bra, men jeg må sikkert lufte. De ble i allefall harde og stive da jeg fyret opp og strammet dem til i bilen. Ny styredemper skal jeg også montere. Skal kaste meg over forstillingen også nå, men det ser ut som foringene/leddene er fine. Jeg tenker jeg likevel bytter ting og tang her, for delene er så billige. Til sist må jeg shine opp litt og lage en form for 2.5 tom eksos med én potte tenker jeg. OM617A kan jo nesten kjøres uten potte, så trenger ikke 2-3 stk orginalpotter på bilen her. Jeg må bytte dyser tror jeg, for bilen oser en del når den starter opp, men jeg tror det er mye liv igjen i motoren. Den går superjevnt og fint. Den skal også få nye flex disks, og få nytt lager på akslingen, selv om det ser bra ut. Nye bremseskiver skal også på plass, og så tenkte jeg at jeg skulle pusse ned kaliperne og lakke dem opp, hvis de ellers er okay. Når alt er ferdig blir det finlandspumpe, svær turbo og intercooler. Jeg er klar for en skikkelig superturbo - diesel, så det skal bli artig å se hvordan det blir. Denne bilen her skal sote mer enn noen annen bil i hele Asker, så jeg blir nok populær smile.gif Er enda mer spent på hvordan 18" AMG - felger fra W211'en blir seende ut på den, men blir muligens bare rånete tongue.gif

G-wagen fungerer fint, og har fått seg ny termostat, så nå slipper jeg å kjøre kaldt : ) Har ellers funnet ut at jeg har kjørt med for mye automatolje, så har tømmet ut litt. Prøver videre å finne pluggen til converteren, men den må være fordømt liten? Jeg fikk av en liten plugg under, og der var det et lite kikkehull. Jeg antar at jeg må dreie motoren rundt og finne tappepluggen inni det lille kikkehullet? Jeg har ikke tømt converteren før, og planen var å tømme den og la den ekstra oljen i kassen fylle opp converteren. Det blir lite kjøring med G'en for tiden, men noen turer har det blitt, og da ligger jeg ofte bredt bortover på nysnøen med maks kontra og brå overganger biggrin.gif Jeg nyter den nye eksosen, som er passe brølete uten å være bråkete. Det er akkurat passe med lyd smile.gif Har også montert nytt luftfilter på bilen, og jeg har nye forfjærer pluss fjærskåler som ligger og venter for montering, men det blir til våren/sommern. Foreløpig har jeg nok å gjøre med W123'en.

Edited by maelling, 28 January 2012 - 22:26.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#707 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 29 January 2012 - 14:55

Martin, har du en link til den dynamoen du har montert på G'en din? Kjøpt på Biltema? Bolt-on på plassen til originaldynamoen? Noen +/- du har erfart de årene du har hatt den dynamoen i bilen?

Er i ferd med å legge opp et opplegg med 2 batterier i bilen, ett startbatteri og ett forbruksbatteri bak, da kan det være ok med litt mer Amp en på originaldynamoen om den viser seg å ha for lite effekt i det oppsettet..

//Terka

#708 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 29 January 2012 - 17:08

Dynamoen er bolt on ja. Ta med deg din gamle dynamo, og vis den fram og spør etter 105 amp - modellen. Bare sørg for at størrelsen er dønn lik. Jeg bommet første gang og opplevde at modellen jeg fikk med ikke passet, så sammenlign med din gamle og sørg for at dimensjonene er lik der hvor stengene går igjennom med mutter på enden. Jeg er usikker på nummeret, men den har standard utseende:



Beklager juletre-looken i motorrommet mitt. Jeg kan forsikre om at orginal luftfilterboks er på plass og at alt ser mer ryddig ut i dag smile.gif Dynamoen har fungert knirkefritt i 1.5 år, og den er kraftig og fin. Ved 2000 rpm yter den 70 amp, så allerede her er du over standard G - dynamo. I følge databladet yter den 1342 watt på max, og har en spenning på 13.94 volt. Denne spenningen har jeg ofte ved oppstart, og så legger den seg på 13 volt etter hvert. Jeg har ingenting å utsette på denne dynamoen. Jeg tror den kostet 700 kr, så den er langt billigere enn Bosch, så får vi se hvor lenge den holder. Jeg tror den holder okay kvalitet smile.gif Skal jeg si noe negativt, må det være at spenningen kanskje er litt lavere enn andre dynamoer. Men om det har noe betydning, tror jeg ikke.



http://www.biltema.n...-V-100-A-63626/



Det er muligens tilsvarende denne modellen, "Bosch-type, 12 V 100 A Universal", bortsett fra at min er 105 amp. Her koster den noe mer enn det jeg gav for min. Tror det viktigste er at dimensjonene er lik.

Edited by maelling, 29 January 2012 - 18:00.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#709 tgg416

tgg416

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 158 Innlegg:

Posted 29 January 2012 - 19:31

QUOTE(maelling @ 28 Jan 2012, 20:02) <{POST_SNAPBACK}>


Da har jeg kommet litt lenger på W123'en. Jeg holder på med siste kanalbit nå, og det er høyre side foran. Her var det litt ekstra jobb, men jeg skal nok få det til. Jeg må også fikse skjermen som dere ser, men tror det blir en smal sak. Jeg har fått bilen på hjulene og rullet litt med den. Den har fått nye subframeforinger, og jeg har nye bærearmsforinger jeg muligens bytter. Ellers har den fått en ny difforing (bak), og har fått nye tetninger på diffen. Nye dieselslanger skal på bak, og jeg skal muligens ta ned tanken og spyle den. Videre har den fått montert nye fjærer bak, og nivåreguleringen ser ut til å virke bra, men jeg må sikkert lufte. De ble i allefall harde og stive da jeg fyret opp og strammet dem til i bilen. Ny styredemper skal jeg også montere. Skal kaste meg over forstillingen også nå, men det ser ut som foringene/leddene er fine. Jeg tenker jeg likevel bytter ting og tang her, for delene er så billige. Til sist må jeg shine opp litt og lage en form for 2.5 tom eksos med én potte tenker jeg. OM617A kan jo nesten kjøres uten potte, så trenger ikke 2-3 stk orginalpotter på bilen her. Jeg må bytte dyser tror jeg, for bilen oser en del når den starter opp, men jeg tror det er mye liv igjen i motoren. Den går superjevnt og fint. Den skal også få nye flex disks, og få nytt lager på akslingen, selv om det ser bra ut. Nye bremseskiver skal også på plass, og så tenkte jeg at jeg skulle pusse ned kaliperne og lakke dem opp, hvis de ellers er okay. Når alt er ferdig blir det finlandspumpe, svær turbo og intercooler. Jeg er klar for en skikkelig superturbo - diesel, så det skal bli artig å se hvordan det blir. Denne bilen her skal sote mer enn noen annen bil i hele Asker, så jeg blir nok populær smile.gif Er enda mer spent på hvordan 18" AMG - felger fra W211'en blir seende ut på den, men blir muligens bare rånete tongue.gif

G-wagen fungerer fint, og har fått seg ny termostat, så nå slipper jeg å kjøre kaldt : ) Har ellers funnet ut at jeg har kjørt med for mye automatolje, så har tømmet ut litt. Prøver videre å finne pluggen til converteren, men den må være fordømt liten? Jeg fikk av en liten plugg under, og der var det et lite kikkehull. Jeg antar at jeg må dreie motoren rundt og finne tappepluggen inni det lille kikkehullet? Jeg har ikke tømt converteren før, og planen var å tømme den og la den ekstra oljen i kassen fylle opp converteren. Det blir lite kjøring med G'en for tiden, men noen turer har det blitt, og da ligger jeg ofte bredt bortover på nysnøen med maks kontra og brå overganger biggrin.gif Jeg nyter den nye eksosen, som er passe brølete uten å være bråkete. Det er akkurat passe med lyd smile.gif Har også montert nytt luftfilter på bilen, og jeg har nye forfjærer pluss fjærskåler som ligger og venter for montering, men det blir til våren/sommern. Foreløpig har jeg nok å gjøre med W123'en.



Hei, bare lurte på hvorfor du skal tappe converteren ? Er det ikke nok å tappe kassa på tapepluggen, det er vel tapeplugg på alle kassene, på min er det tappeplugg og også en plugg i bakkant som jeg regner med du kan få ut olje ifra. Evt sug ut fra peilestangen...
Mvh

#710 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 January 2012 - 00:13

Jeg har tappeplugg på kassen ja, og den fungerer helt fint. Men tror ikke man tapper converteren når man tapper selve automaten. Tror det er slik at converteren fylles automatisk med olje fra kassa om converteren blir tappet. På W123'en er tappepluggen til converteren veldig lett å komme til. Den er rett i glaningen når man ligger under. Jeg tenkte å tappe converteren den fordi den vel skal tappes i samme slengen når man tar service på kassa og bytter olje og filter. Det står i allefall i Haynes manualen til W123'en med OM617A at dette er noe som bør gjøres. Jeg tenkte det kunne være på tide å få ut oljen av converteren, siden det må være 30-40 000 km siden converteren ble tappet. Automaten har jeg byttet olje og filter på 2 ganger. Jeg prøver å se etter servicepunkter på G-wagen jeg har oversett, siden jeg i flere år har tatt servicene mine selv smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#711 jos66

jos66

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 131 Innlegg:

Posted 30 January 2012 - 08:52

w-123 er en herlig bil, har hatt noen av dem selv. Når du nå bytter ut bremser vil jeg anbefale deg til å sette på ventilerte skiver fra en w-126. De passer rett på fra tidlige modeller.

#712 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 January 2012 - 22:18

W123 er absolutt en herlig bil, og jeg kan si at den er klint inn med rustbeskyttelse rundt om kring som brenner godt! I kveld skjedde nesten katastrofen. Jeg holdt på med å sveise igjen noen partier over selve "boksen" på kanalen dere ser i bildet over (selve kanalen er ferdig), og holdt egentlig på med de siste delene da brann startet inni hulrommet der (hulrommet over "jordingsklypa" på innsiden på bildet), og gikk oppover mot A-stolpen. Det var litt småflammer først, men så tok det raskt av. Jeg hadde 10 liters bøtte i nærheten som jeg alltid har når jeg holder på, og skylte inn i hjørnet ved a-stolpen der. Men jeg måtte hente flere bøtter med vann for å få slukket sakene. Totalt ca 50 liter, pga at det er umulig å slukke inni der. Det er noe skummelt når man til slutt ser flammer inn i høyre luftluke i kabinen og garasjen er full av røyk.... Selve trekket til høyre nede i fotbrønnen brant som smått faktisk, så dette var skitskummelt! Så, i kveld er jeg skjelven, og rakk å finne ut at brannslukningsapparatet for huset ikke virket. I dag er det en ny regel som er implementert her i huset. Jeg skal handle inn 3 stk brannslukningsapparat pronto for hele huset, og ett lite slukningsapparat for G-wagen og ett for W123'en. Dette var en lærepenge, og dette kunne faktisk gått riktig så galt. Jeg holdt brannvakt 1 time etter at dette skjedde, kun for å følge med og sørge for at noe ikke blusset opp igjen, mens jeg tømte bilen for 20 liter vann. Jeg tror ikke det har skjedd noe skade på bilen eller el-nettet, men det er 5 minus ute der hvor jeg holder på, så noe fryser vel til is. Batteriet vil jeg ikke koble til før jeg har funnet ut at ledningsnettet er intakt etter at alt har tørket når mildværet kommer, og kjøre noen inspeksjonsrunder bak dashboard for å se at alt så bra ut.

I kveld satte en sveisenewbie "on the roll" skjegget godt i postkassa gitt. Jeg er normalt veldig obs på å fjerne alt av rustbeskyttelse og isolasjon på stålet, men det er umulig nederst inni hulrommene der. Før jeg gjør noe mer på sveisefronten, skal bilen stå ute og jeg skal ha bedre slukningsremedier i nærheten! Jeg vil helst ikke at bilen tar fyr i en garasje og tar med seg huset i flammene.

Edited by maelling, 30 January 2012 - 22:26.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#713 emu2

emu2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 30 January 2012 - 22:26


cool.gif cool.gif ja det brenner bra når det starter,vet det av erfaring der

snart jule ferie for esab


#714 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 January 2012 - 23:54

Huff, du har det ja : / Det der var mer scary enn å kjøre ufrivillig arabisk drifting med g-wagen over 2 felt i 90 km/h på E18. Tror det der var tidenes skrekkopplevelse faktisk. Håper ikke nå at mine ubehandlede kanaler ruster pga vannet. Får kjøre på noe som gjør om rust til hardt stoff i så fall. Brann er ikke til å spøke med folkens. Får huske på det når jeg skal sveise på G-wagen til sommern. Jeg er ikke bekymret for å miste 300'n i brann, men å miste huset er noe annet!

Edited by maelling, 30 January 2012 - 23:55.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#715 emu2

emu2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 31 January 2012 - 00:25


blir som regel mye røyk ,men gar din er i huset ,noe spoki bare det ,mange som mister huset pga av det,bruker luft og blåser ,olje som er i kanaler brenner bra ,da man tenker fan har man forsikring mellow.gif men har da vaska bilen he he

snart jule ferie for esab


#716 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 31 January 2012 - 12:19

Det er fordelen med å drive med biler som ikke er verdt mer enn en kasse med øl, nemlig at jeg slipper å tenke på forsikring annet enn på huset (naturligvis). G-wagen har en verdi tilnærmet lik null, og W123'en må jeg vel betale for å bli kvitt til noe mer enn vrakpant. Det er kriteriet for å prøve å lære seg å skru på bil og ordne ting, nemlig at jeg ikke kan gjøre ting stort værre ;P Det store unntaket var i går. En annen ting er at jeg da arbeider så mye med skranglekasser at jeg er for opptatt til å drømme videre om 463 og mer ordinære biler som bare er tut og kjør. Heldigvis er interiøret ute av W123'en, så det var bare bart metall som fikk seg en "skyllebøtte" eller fem. Det eneste fokuset jeg har nå er å sørge for at det ikke blir noe rust inni kanalene som følge av dette. Går alt det bra, er jeg fornøyd smile.gif Nå fremover skal jeg spusse ned alle sveisene og få alt til å se usynlig ut. Jeg vil ikke at en EU-kontrollør skal se at jeg har jobbet som en gal med å mekke kanaler. Jeg kan tenke meg at jeg da får spørsmål om denne sveisen er god nok, og om jeg har brukt noen som er godkjent sveiser. Jeg er i allefall ikke det siste og det første vet jeg ikke noe om. Jeg får bruke litt metallsparkel fremover for å glatte over, etter at jeg har pusset ned. Må lage et kikkehull opp i kanalen foran (med gummipropp) som gjør at jeg kan spraye grunning, lakk, klarlakk og olje til slutt inn der. Det må bli etter at det er tørt, og nå er det is der for alt jeg vet. Ble heldigvis nesten ferdig med høyre forskjerm i går før dette rabalderet skjedde, så nå kan jeg snart hekte på døra igjen. Resten av sveisearbeidet får jeg ta en gang jeg har mot nok til det, og har nok slukkeremedier til å slukke en skogbrann.

Lite G-nytt å melde i en tråd som egentlig dreier seg om Martins G-wagen og ikke Martins W123. Men kan rettferdiggjøre det med at W123 er det en G-wagen hadde vært dersom den var laget som en ordinær stasjonsvogn uten 4WD. Bilene er brødre i blodet. Men får roe ned tråden nå, så slipper den å ligge øverst på forumet hele tiden. Man kan få et inntrykk av at jeg ikke har et liv utenom en tråd med over 100 000 klikk, men det har jeg altså smile.gif

Edited by maelling, 31 January 2012 - 12:40.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#717 emu2

emu2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 31 January 2012 - 13:04


bare å skrive så mye du orker laugh.gif

snart jule ferie for esab


#718 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 04 February 2012 - 12:04

Mens jeg planlegger sommerens prosjekter, tenker jeg på foringsbytte på bilen. Bilen er tight og fin enda, bortsett fra panhardstag-foringene foran som er gåen. Så har jeg lest litt rundt, og ser at Rossi anbefaler disse:

http://www.ebay.com/...=item19c2a07bd4



"Complete suspension kit WITHOUT PANHARDSTABI
AVAILABLE: BLUE OFF ROAD wersion durometer hardness 60-65 70-75 Shore'a ORANGE Shore'a
The bushings are made ​​of three-component polyurethane (plastic) to hold up to 10 times longer than rubber bushings, the best material which can be used for sports and off bushes road (easy to install, oil resistant, long life, low in price, improved seating, self-lubricating and do not squeak)."

http://pirate4x4.no/...ead.php?t=47920

"Denne karen har jeg handlet foringer fra tidligere. Det beste med disse foringene er at de er sykt enkle å bytte, samt billige. Ellers kan jeg ikke si hverken godt eller vondt om dem da jeg ikke merket rare forskjellen etter bytte ", sier Rossi.

Håper ikke det betyr at en slarkete bil forble like slarkete etterpå med disse foringene, Rossi? tongue.gif Disse foringene er laget av plast, og det virker jo litt smart. Jeg ser ikke drøssevis av erfaringer ute på nett, men er du enda fornøyd med disse Rossi? Her følger ikke panhardstag-foringen med, men dette kan vel kjøpes i samme serie. Det som frister litt er at de er lette å montere.

http://pirate4x4.no/...p?t=9826&page=9



Hva vil lett å montere si? Bruker man en trekloss og hammer? Eller kanskje jeg kan jekke dem inn ved å presse armen med foringen mellom jekken (og treplanke) og armen opp mot ramma på g-wagen? Jeg monterte nye subframeforinger på W123'en, og da trengte jeg bare en jekk og bilens egenvekt, så gikk de rett inn.

Her er panhardstag-foring fra desert-service, siden dette ikke følger med ebay-foringene:


http://www.desert-se...0e8b9a70e003f6b

Desert-service har også komplett foringskit, men det koster en del mer.

Nå er foringer ganske billig hos VTP, men disse er nok ikke enkle å montere:


http://www.vtp.no/ca...products_id=602

Da må jeg vel stable 5 stk g-wagen oppå min, og bruke 20 tonn jekk om jeg skal bruke samme trikset her som på subframeforingene, noe som vil si at jeg må ha ordentlig utstyr eller dra til noen som har. Noen som har tanker og anbefalinger? Kanskje jeg bør holde meg til orginalt, og droppe disse? Disse foringene til Rossi frister med tanke på at dette er noe en DIY-fyr som meg kan få til, og ebay-prisen virker ganske lav også. Jeg tror foringene mine på bilen er greie ellers, for bilen er tight og fin, men sånt merker man jo aldri før man får montert nye smile.gif

Edited by maelling, 04 February 2012 - 12:30.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#719 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 February 2012 - 20:21



Slik ble resultatet av brannskadene på min W123 etter at sveisen tok fyr og dagen ble litt for spennende for my liking. Jeg skrudde løs noen paneler og fikk ut noen never med forkullede rester av skumgummi, plastdeksler, plastrør og annet. Det har luktet svidd/død Mercedes i bilen altfor lenge (lukter skikkelig dritt!!), så tenkte det var på tide å gjøre noe. Det jeg sitter igjen med er dette, og det er ikke altfor ille. Måtte ikke det samme skje med G-wagen når jeg skal sveise på den, men her skal jeg ha nok slukkeremedier til å slukke en skogbrann på egenhånd! Hovedkabel-salaten til bilen går tilfeldigvis her på denne siden, og her var alle ledningene sammensmeltet. Det er rart at det virker. Jeg skal uansett bytte det ut. Resten skal jeg pusse ned som en hvilken som helst karosseridel, og så grunne og lakke opp på nytt. Kabelsalaten består av 11-12 ledninger, og alt i bilen var dødt med dette kuttet over. Heldigvis har Mercedes merket ledningene, så det burde være en grei sak å få lappet dette sammen. Det eneste rare symptomet jeg hadde på bilen etter brannen var at ladelampen lyste og jeg ikke hadde noen lading på batteriet med motoren i gang. Jeg vet ikke om det skyldes dette, eller om det er tilfeldig. Ledningen til dynamoen virker i orden, og jeg hadde 14.6 volt ut fra dynamoen, men ingenting annet enn 12 volt på batteriet under belastning med ledningen tilkoblet. Jeg har spenning på ledningen når den er tilkoblet batteriet, så den virker i orden. Prøvde å skru ut dynamoen (strammepatenten på OM617A er superdum i forhold til M110. Dette kan ikke være Mercedes' "finest hour") og bytte laderegulator til en biltema-variant jeg hadde liggende, men det ble til ingen forskjell. Så byttet jeg laderegulator over til den gamle, og så hadde jeg bare 0.3 volt ut fra den ene av de 3 kontaktene der nede på dynamoen. Værre enn da jeg startet altså. Tror jeg bytter dynamo, og legger om systemet litt. Det er ser ut som 2 av 3 ledninger der nede er ladestrøm, og den siste er for å slukke lyspæren i dashboard. Jeg tenker jeg bytter dynamo, og legger opp ny ledning, og kobler sammen den til ladelampen. Kanskje jeg kan ordne en turteller i samme slengen. Av dynamovalg blir det enten Terka-modellen:

http://www.ebay.com/...=item1e6b06e1d6


At den er remanufactured og ikke ny, er ikke noe pluss, men Terka virker fornøyd. Eventuelt biltema-variant av samme typen jeg har i G-wagen på 105 amp. G-wagen har det for øvrig fint, og det er lite nytt å melde der. Men pga at jeg starter som advokatfullmektig fra månedsskiftet, blir det nok mindre skriblerier på forumet, selv om deler av fritiden nok vil gå med på å fikse G og W123. Arbeidskapasiteten vil gå drastisk ned, men det er håndterbare ting som er igjen på begge bilene : ) Faren min er i ferd med å handle seg en V8 S-klasse med stående lykter fra 70-tallet som skal bli bryllupsbil (broren min skal gifte seg), men den har ikke jeg energi eller tid til overs til å styre med smile.gif 2 gamle biler er mer enn nok gitt.

Oppdatering 25.02.2012:




Dette er den nye doningen fattern har handlet. Den skal bli et interessant bekjentskap. W123'en har fått ny dynamo i dag, samt ny styredemper, og jeg har fikset opp i brannskadene og lagt ny elkabel som går gjennom torpedoveggen. Foruten dette har jeg fått på 4 stk nye skiver, og skal i gang med mer bodywork fremover med sparkel over steder hvor jeg har sveist. Litt filler altså, og så pussing, lakkering osv. Deretter blir det å fikse brekk, legge litt nye drivstoffledninger og småting egentlig. Må tette en vannlekkasje i bilen, som jeg mistenker kommer fra rommet under hvor motoren til vindusviskeren er omtrent. Nedi der kan det være en lekkasje som er vanlig, i følge mercedessource.com.

G-wagen går som en klokke. Det er nesten kjedelig at den ikke byr på noen store negative overraskelser lenger med ting som må ekspressfikses. Alt virker og ingenting å klage på smile.gif Egentlig litt fint å kunne nyte bilen og ikke bare skru. Bruker den til å hente deler til W123'en for tiden, og skal bruke den til å hente 280SE'en på henger, siden den har noe problemer med D-jetronic'en, som gjør at den ikke er spesielt kjørbar.

Edited by maelling, 26 February 2012 - 18:19.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#720 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 March 2012 - 17:14



Hvor får man tak i denne nippelen som sitter på innsuget der? Jeg lette rundt på biltema i dag, samt Jula, men fant bare 1/4. Den nippelen som jeg skal ha tak i er enda mindre. Kanskje 1/6, om det finnes? Hvor får man tak i den?

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)