Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#741 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 25 April 2012 - 12:03

Nå går 4.5 litern. De ringte fra verkstedet nettopp, og forrige eier hadde plassert pluggledningene i gal rekkefølge. 1 stod på 8, 2 på 7 osv. Makan til kløne som har skrudd på denne før :S Han hadde byttet hele tenningsanlegget, og saker og ting i innsprøytningen, uten å skjønne hva han gjorde antageligvis. Nå maler den som en katt. Så nå skal de ta full service på den, og bytte noen ledninger. Ellers fikse vindusheisern på venstre side. Dette er ting jeg kunne gjort selv, men faren min sin bil, så får la verkstedet ta det. Deretter blir det polering og full rens innvendig, så er bryllupsbilen klar cool.gif Bilen får vi i neste uke, så da blir det en go' tur smile.gif

Edited by maelling, 25 April 2012 - 12:03.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#742 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 May 2012 - 18:51




Nå begynner jeg å se enden i tunnellen på min W123. Holder på med finish-ting nå (MYE finish igjen. Har ikke vasket den enda en gang), og har i dag holdt på med brekket blant annet for å prøve å få det til å virke. Sitter med en fjær i hånden og husker ikke helt presist hvordan jeg skal sette det sammen, men det ser ut til å fungere. Midt under skal det sitte en fjær som jeg antar skal dra bremsen tilbake når man drar i knotten, men brekket ser ut til å fungere uten, dvs, jeg må stramme det litt til. Ellers har jeg holdt på med nivåreguleringen og luftet til den store gullmedalje til det kom ut tilnærmet fri væske ved begge "støtdemperne". Har også luftet en ekstra omgang under ved nivåreguleringsventilen og foran ved pumpa, men de var begge fine. Jeg har ikke helt den samme høyden på venstre side bak som på høyre side. Dempern på høyre side er stram som en erigert fallos, men den på venstre side var sørgelig slapp, men kom seg noe da jeg luftet og jekket bilen opp og lot den fylle seg opp og luftet litt på toppen samtidig. Den er ikke helt der, men ser ikke så ille ut nå. Blir ikke helt klok på det, men det kommer seg vel. Bilen går uansett som en kule, men automaten slår (det dunker i hele drivverket) når den skal gire ned fra tredje til andre om man ikke har gass, men har man litt gass og bremser ned, går det fint. Er ganske sikker på at det er automaten, siden det ikke er noe slakk i driverket og alt er byttet. Det er noe rart med automaten, for den slurer også inn i tredje om jeg ikke har flatt jern. Den girer kjapt og fint, akkurat som G-wagen, men tredjegiret går treigt. Kanskje det er overhalingstid en gang i fremtiden. Bilen står på 18 tommer AMG-felger som akkurat går på. Har bestilt ny gummi i dimensjon 205/65 R15 til 15 tommerne jeg normalt har på, men de kommer ikke før om en stund : ) Bakfangern er demontert, siden den var rustet i filler og jeg har sveist den sammen på endene, og skal montere nye lykter bak for ryggelys, samt tåkelys, eller hva det er. Hele skiten er i krom, men tror jeg skal få den til å se bra ut smile.gif

For øvrig har G-wagen fått ny styredemper, noe som hjalp en del. Har irritert meg over at det har slått litt i rattet hver gang jeg suser over en fartshump som er ved biltema (hvor jeg er ofte), så det fikk meg til å handle en ny styredemper. Da falt det meste på plass. Det neste må bli foringer, men har enda som mål å få W123'en klar før jeg starter på G-wagen, siden jeg tross alt må sveise nye "plattinger" som fjæren står på på akslingen blant annet. Det kommer til å ta lang tid hvor bilen ikke er kjørbar, og da trenger jeg noe annet å kjøre med. Da tenker jeg at jeg kan skru løs rubbel og bit og bytte foringer i samme slengen. De gummigreiene som står på stabilisatorstaget foran ser mildt sagt triste ut, og det klunker en sjelden gang i høyresvinger om man møter en hump. Det låter ikke spesielt bra, men g-wagen holder ut enda smile.gif

Edited by maelling, 05 May 2012 - 19:12.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#743 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 05 May 2012 - 20:05

Senka 123'en bak? biggrin.gif

Synes 124 felgene så bra ut jeg men ser du har byttet?

nielsa


#744 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 May 2012 - 20:26

Jeg har bestilt ny gummi til W124 - felgene : ) Det som stod på var 10-15 år gamle dekk av et merke jeg aldri har hørt om, i dimensjon 195/65-15, så jeg har bestilt Dunlop SP Sport Fast Response 205/65 R15 94H til de samme felgene. Har derfor tatt dem av. W211 - felgene synes jeg faktisk ser bra ut, men de fleste rundt meg spyr når de ser bilen. Selv synes jeg det ser dødsgromt ut, men jeg er ganske liberal og fritenker når det gjelder det meste : ) Men må vel ha W124 - felgene på EU-kontrollen, så får jeg se hva jeg gjør når kontrollen er ferdig smile.gif W211 - felgene er spot on utenfor kebab'en når jeg tar med kompisene dit cool.gif Kanskje den trenger en spacer bak...

Bilen er ikke frivillig senket. Høyre side går kjempehøyt opp, mens venstre ikke blir høyere. Selv om jeg har hendelen ganske høyt opp på ventilen, forblir venstre side like lav. Kanskje oljen er feil, for det er vanlig hydraulikkolje jeg har på og ikke spesialoljen som egentlig skal være på. Men trykket virker likt på begge sider når jeg lufter (pumpa virker tilsynelatende bra), så begriper ikke hvorfor venstre side ikke går lenger opp. Venstre bak trenger en dose Viagra tror jeg. Men nå er det langt bedre enn hva det var. Hadde 2 grader negativ camber og max senk på venstre side bak, samt en halv grad positiv camber på høyre side tidligere i dag før jeg luftet ekstra mye og begynte å heve/senke bilen noen ganger. Håper det bare går seg til etter hvert som jeg får kjørt litt. Jeg greier ikke å forklare det, for disse trykkrørene skal jo fungere like fint om begge er tette, og det er de. Jeg tømte ut den gamle grøten som var i dem da jeg hadde dem ute, så de skal være identiske og like gode. Kanskje jeg har strammet til bolten til subframen ulikt, som endrer høyde eller noe? Klør meg i hodet...

Edited by maelling, 05 May 2012 - 20:48.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#745 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 06 May 2012 - 03:40

Opplevde mye rart selv med nivåregulering. Rimelig sikker på at det var ventil som trøblet det til. Ser ut til at den ikke er laget for å funke pålitelig over tid.

nielsa


#746 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 06 May 2012 - 10:05

G og 123 er ikke de verste bilene Mercedes har laget. Jeg solgte min Aguave Grønne 300TDT rett etter nyttår i år. Nå har den blitt til to BMW E36 rolleyes.gif
Stasjonsvogna heter forresten S123, sedanen W123 og kupéutgaven C123. Jeg likte de 18"-felgene på bilen! Kjørte selv med 17" på min, og den ble mye bedre å kjøre med de hjulene synes jeg.
Min W108 (280S 1970-modell) var virkelig en utrolig kul bil. Var helt vanlig at folk kom frem og ville prate litt når jeg tanket eller liknende. Dessverre havarerte motoren, og jeg giddet ikke bytte den, så da ble den solgt billig istedet mellow.gif

#747 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 06 May 2012 - 19:03

Takker for S, W og C - oppklaringen Rossi smile.gif

Jeg har hatt nivåreguleringen oppe da jeg skrudde den av, og den ventilen er så enkel at jeg ikke helt kan skjønne hva som kan gå galt inni den. Men jeg skal prøve å justere litt på subframen og se om det er noe der. Alt blir riktig på venstre side om jeg jekker opp høyre hjul f.eks, og det er noen justeringsmuligheter under der og avstander. Er litt i tvil om dette er feilen, men skal uansett sjekke. Det har vært forskjell mellom demperne for noen år siden, men den gangen var det høyre side, og jeg tror jeg plasserte høyre demper på venstre side denne gangen. Jeg skal dille litt med det, og gir meg ikke før jeg får det til : ) I værste fall får jeg inspisere enhet for enhet. Systemet består egentlig bare av pumpe, nivåreguleringsventil, gasskuler og trykkrør. Pumpa står for trykket, ventilen styrer flow'en av olje, gasskulene står for dempingen og trykkrørene er nettopp bare trykkrør, så vidt jeg har forstått. Men det blir nok bra til slutt. smile.gif

Når det kommer til meg og den S123'en, er det tidligere bil til faren til dama til faren min, hvor førstnevnte for øvrig er død. Det er en en-eiers bil før meg altså. Bilen fikk jeg gratis, og de fleste med vett i knollen hadde vel sendt den på dynga, men da tenker jeg at det må være et fint mål å få den i stand og bevise at jeg duger til noe på "bilrestaurerings-fronten". Jeg er ikke en person som liker å gi opp en bil (det har aldri skjedd før), siden det er ensbetydende med nederlag : ) Hvis jeg sier jeg gir opp en bil fordi jeg ikke får til å fikse den, til tross for at jeg ikke er mekaniker, står det taper over hele meg, så det gjelder både G'en og S123'en. Dessuten synes jeg de der er ganske kule ,og når jeg har klatret opp og under, rundt og inni den der, begynner jeg å like enkelheten. Jeg fikk kjørt bare et par tusen km med den for 2 år siden, så det er en fin bil å kjøre. Jeg skal få den bilen på veien, og ser for meg en måneds horisont eller noe sånt, for nå blir den veteranbil. Har tenkt til å gjøre den "kul" og ikke noen tidsmaskin. Jeg har black smoke racing mer som ideal enn en typisk veteran-S123, så tror jeg kommer til å kjøre med de felgene der smile.gif De felgene fungerer ikke så bra på W211'en, siden profilen er for lav og det stemmer litt dårlig med airmatic'en å kjøre med slike felger synes i allefall faren min. Men her på S123'en tror jeg det kan fungere fint : )

Jeg tipper vi henter W108'en til uka fra verkstedet hvor den står. De bestilte noen nye deler de skal montere. Motoren går fint, men jeg må muligens sveise litt eksos og skal mulig handlet et komplett ett. Spent på hvordan den bilen er å kjøre. Hadde jeg fått bestemme, hadde jeg muligens slengt på noen 20 tommere på den der, og muligens litt krom/bling. Da tror jeg den hadde blitt grom. Men faren min vil ha en tidsmaskin og dessuten står det i vognkortet at bilen ikke skal endres utseendemessig eller teknisk pga veteranbilregistrering, så det blir kanskje vrient uansett. Får gå amokk på felgefronten på S123'en istedenfor cool.gif

Men bimmer er ikke dumt, Rossi : ) Sikler litt på en M5 V8 - sak. De har blitt hyggelige i pris : ) Med litt gromt understell, går nok de der så det griner. Drømmer også litt om 3.6/3.8 litern, og holdt på å kjøpe en slik en for noen år tilbake, men tror hjertet ligger litt for nærmere Mercedes. Jeg slår vel opp annonser hver eneste dag på fine W140 S500 o.l fra 95 og rundt der, så kanskje det blir noe sånt en vakker dag. Har litt lyst på en ordentlig grom S-klasse med V8, og ikke bare en gammel en. De er de siste mercedesene av den gamle skolen. Da får man litt mer bil for pengene smile.gif

Edited by maelling, 06 May 2012 - 21:53.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#748 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 31 May 2012 - 18:07

Nå som jeg anser meg omtrent ferdig med S123'en (dog har den ikke vært på EU-kontroll enda, men jeg tror den er klar), skal jeg hive meg over G-wagen, hvor det er mye å sveise. Istedenfor å sparkle og "sminke liket" som jeg gjorde før, skal jeg denne gangen bytte ut plater over alt i tur og orden på alle steder jeg har sparklet. Har de siste dagene tatt av stigtrinnene, og de var tunge saker som det tok sin tid å skru av. De veier 22 kg stk, og det er dødvekt. Det kan godt tenkes jeg ikke skrur dem på igjen av den grunn, så vi får nesten se. Her ser dere noen av områdene jeg skal ordne. Jeg skal bytte hele kanalen tenker jeg, så får jeg bytte ut så store stykker jeg kan av gangen. Det ser ut som en ganske enkel operasjon, så jeg skal kutte vekk, måle opp, og kutte til plater som jeg knekker i 100 grader eller noe sånt langs hele kanalen. Det ser ut som en kosejobb smile.gif

Etter at jeg hadde banket litt og herjet med kanalen, så den slik ut:





Så nå er det bare å kutte...

Edited by maelling, 31 May 2012 - 18:46.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#749 ArnulfBV

ArnulfBV

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 276 Innlegg:

Posted 31 May 2012 - 19:57

jeg må komme bort å kike en av dagene! du er en djerv karosseri arbeider! jeg skrotet akkurat en bil som ikke var så ille i kanalene som den der! tongue.gif

sveiser du bare ute på gårdsplassen?

#750 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 31 May 2012 - 21:12

Jeg har en garasje som egentlig er litt for lite for arbeid (selv om jeg har holdt på med S123'en der de siste 6 mnd), men har funnet ut at det er bedre å sveise ute på gårdsplassen i tilfelle alt tar fyr smile.gif Det skjedde med S123'en i vinter, og det var IKKE gøy. Jeg har gjennom mange år brukt glassfiber og sparkel på G-wagen, så hvis dere går noen sider tilbake, vil dere se at bilen egentlig ikke har noe høyre hjørne bak, ikke høyre bakskjerm og dørene har flere hull, og samme med bakdør. Alt er rekonstruert, så det er som å lage en slags gipsfigur eller noe sånt. Det er også et hull der hvor spylern for bakruta er (som er tettet igjen), og det er hull i platen under frontlyktene, og jeg har fikset området under frontruta over flere omganger. Det at bilen har sett ganske okay ut er egentlig et stort bedrag, for den er jallafikset fra topp til tå over mange år. Her har jeg mange års trening med jallarep, så bilen har mange områder som må tas. Nå som jeg har fått dreisen på sveising, skal jeg ta hvert område i tur og orden, og så jeg fremdeles kan bruke bilen og ta "dagsøkter" eller helger. Jeg vet om alle stedene jeg har "jallafikset", men denne gangen blir det ordentlig. Jeg har ikke noen plateknekke, så jeg bruker vinkelsliper og kun hendene når jeg bøyer plater, samt hammer og filer. Alt er håndverk, så alt jeg gjorde på kanalene på S123'en er gjort for hånd uten noen spesielle verktøy. Det tar selvsagt tid, men er man glad i bilene sine og ikke har lyst til å gi opp, så gjør man det som trengs smile.gif Jeg har ikke noen løftebukk, og har ikke noe annet enn en liten garasje, så jeg driver nok et ordentlig "bakgårdsverksted".

I første omgang skal jeg ta karosseriet og gjøre det fint og helt, og når S123'en har fått skiltene på, skal jeg starte og sveise på akslene (siden bilen da ikke kan brukes), som alle skal få nye "plattinger" for fjærene på akslene. Skal også forsøke å bytte foringer rund baut, for alle ser tvilsomme ut. I tillegg skal nye fjærer på foran. Har alt liggende. Det er nok å gjøre på denne bilen her, så det er ikke uten grunn at jeg spøker med at bilen kun er verdt en kasse øl, for det er bokstavlig talt tongue.gif

Stopp gjerne innom! Det er alltid hyggelig med besøk. Det er ikke rent sjeldent at jeg er ute og surrer med bilene mine smile.gif Det er ingenting som ikke lar seg fikse på et karosseri! G-wagen er heldigvis så enkel i karosseriet, så her burde det være en smal sak å ordne det meste. Jeg synes ferdige karosserideler er for dyrt, så lager heller delene selv. Jeg regner med at alt jeg har tenkt til å gjøre med bilen tar 1 år kanskje med økter innemellom fulltidsjobben som advokatfullmektig.

Edited by maelling, 31 May 2012 - 21:33.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#751 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 01 June 2012 - 05:07

Du fortsetter å imponere med innsats over tid.

Stå på!

nielsa


#752 ArnulfBV

ArnulfBV

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 276 Innlegg:

Posted 01 June 2012 - 06:58

da skal jeg prøve å svinge innom så snart jeg har fått sammen min egen smile.gif

#753 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 01 June 2012 - 07:06

Innsatsen og ståpåviljen din kan mange misunne deg. Men å sveise med dekkgass (MIG) utendørs er ikke særlig gunstig. Det er alltid litt bevegelse i luften, og selv om du kompenserer med høyere trykk på gassen vil det lett bli dårlig resultat. Det betinger i alle fall at det er vindstille.

En billig plateknekker fra f. eks. Biltema sparer deg for mye arbeid. Lengre biter, som kanalene, får du knekket hos en blikkenslager for en liten slant. Platesakser som klipper rett, høyre- og venstrebue er en nødvendighet. Kappeskiver som er 0,8 mm tykke anbefales.

Edited by Østerklev, 01 June 2012 - 07:12.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#754 myggen

myggen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 01 June 2012 - 07:31

QUOTE(Østerklev @ 1 Jun 2012, 08:06) <{POST_SNAPBACK}>
Innsatsen og ståpåviljen din kan mange misunne deg. Men å sveise med dekkgass (MIG) utendørs er ikke særlig gunstig. Det er alltid litt bevegelse i luften, og selv om du kompenserer med høyere trykk på gassen vil det lett bli dårlig resultat. Det betinger i alle fall at det er vindstille.

En billig plateknekker fra f. eks. Biltema sparer deg for mye arbeid. Lengre biter, som kanalene, får du knekket hos en blikkenslager for en liten slant. Platesakser som klipper rett, høyre- og venstrebue er en nødvendighet. Kappeskiver som er 0,8 mm tykke anbefales.

tips til kanaler:kapp vekk kanalene,sveis inn et solid firkant rør,da har du en solid kanal som tåler det meste,da har du også en plass og jekke med hi-lift

#755 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 01 June 2012 - 09:38

Mange takk for lovord og gode tips. Jeg sveiser kun når det er vindstille, og det er gode forhold for utendørssveising der jeg holder på med bygg på alle kanter som skjermer for vind. Jeg burde ha litt mer utstyr for platearbeid, men har klart meg bra hittil : ) 1.2 mm plater er fremdeles mulig å bøye for hånd over en treplanke, pall, snøfreserskuff o.l over en god del titalls cm, men et helt stykke er nok vanskelig. Jeg får tenke ut hva jeg gjør. Først kutter jeg og ser hvor stor del av kanalen som er medtatt. Det er vel ikke sikkert jeg trenger å bytte HELE når jeg tenker meg om. Det er stort sett på endene at kanalen er medtatt.

@Myggen: Solid firkant? Mener du firkantrør på langs eller som stikker ut av kanalen? Det blir vel en omtrentlig firkant på langs orginalt uansett ? Har du bilde av hva du forestiller deg? På 123'en er det et hull inn i kanalen hvor man kan plassere den orginale jekken. Det er en genial løsning. Jeg tenkte dog å gjøre det akkurat slik det er orginalt på G'en. Jeg må uansett starte og kutte og se hva jeg må erstatte. Jeg bytter ut alt tvilsomt metall. Jeg pleier aldri å jekke opp bilen ved kanalene uansett, og har alltid jekket opp ved aksler. Men står man i skauen, kan det vel være greit som nødløsning smile.gif

Trenger i allefall mer dekkgass snart. Flasken jeg leier handlet jeg fra Tools, men fikk et brev i posten fra Aga om at deres leverandør av gass fra flyttet til et annet sted i Drammen. Lurer på om jeg da skal henvende meg til Tools, eller dette nye stedet i Drammen for påfyll av gass? Noen som fikk et lignende brev?

ArnulfBV: Du får bare tekste en gang du suser forbi. Jeg holder nok på i helgene på lørdager/søndager og de neste ukene på kveldene smile.gif

Edited by maelling, 01 June 2012 - 10:08.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#756 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 02 June 2012 - 19:26



Da er vi i gang.G-wagen er herlig enkel i designet, så her trenger jeg ikke å lage noe hull for jekk og ordne en haug med skråplater og fiksfakserier for å ordne kanalen. Nå skjønner jeg hva tipset om firkant går ut på, og jeg tror jeg skal bytte ut platen dere ser bakerst der, så det blir en slags fin firkant, og da kan jeg vel gå for 90 grader design, med en 90 grader bak der også, og sveise under bilen? Det positive er at dette er en enkel og ganske rett fram operasjon. Det som jeg raskt har funnet ut, er at det er UMULIG å bøye til en 1 meter plate en gang for hånd, for fot, eller på noen som helst måte med menneskekraft, så jeg trenger en plateknekke. Det hadde vært behagelig å få en 1.8 meter plate bøyd til i perfekt spec, men da må jeg først få tak i en slik lang plate og få noen til å bøye den. Tenkte egentlig å gå for 2 plater nå, etter hverandre. Jeg har hørt at plateknekken til biltema er dritt, men at gasolin sin er i orden. Kan noen bekrefte om biltema plateknekke er i stand til å bøye en 1 meter 1.2mm plate ca 90 grader, eller bør jeg gå for gasolin sin 52 kg modell til 1700 kr? Målt i kilopris, får jeg en langt mer solid plateknekke hos gasolin:

http://www.gasolin.n...c48d24ee1d87ea7


http://www.biltema.n...knekker-173510/


Biltema sin veier bare 10 kg. Jeg trenger uansett ett eller annet : ) Har mest lyst på den til gasolin tror jeg, eventuelt om det er en forhandler i Asker og Bærum, evnt Oslo som har en kurant en? Med mindre det er noen der ute som har en plateknekke i bilen sin og kan bøye noen plater for meg? biggrin.gif Nei, jeg får vel handle. Trenger det før eller siden.

Edited by maelling, 02 June 2012 - 20:29.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#757 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 02 June 2012 - 20:33

Tips: Firma Ernst Nilsen på Alnabru leverer flasker til brannslukker, ombygget med ventil til gassarmatur, og fylt med CO2. Flaske har engangskostnad på 1000 kr inkl. gass, ingen leie.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#758 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 02 June 2012 - 21:10

Genialt tips, Østerklev : ) Det hadde jo vært noe. Litt meningsløst å betale 6 kr leie i døgnet for AGA flaske, selv om gass ikke akkurat er noen stor kostnad her i gården foreløpig. Siden jeg er på slutten av flasken jeg har nå, får jeg heller høre med Ernst Nilsen smile.gif


PS: Har satt i gang med sveising av kanal, og gjør det uten plateknekke. Det begynner å ta form, selv om det vil ta noen kvelder til på høyre side. Kunsten er å ha slukkemuligheter i nærheten og passe på at det ikke tar fyr noe sted jeg ikke har pusset bort gammelt "klin" godt nok.

Edited by maelling, 03 June 2012 - 15:06.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#759 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 June 2012 - 18:10



Slik ser det ut foreløpig etter dagens økt. Har man ikke remedier til å bøye plater, må man gjøre det slik. Det skal nok bli omtrentlig usynlig til slutt når jeg er ferdig smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#760 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 08 June 2012 - 19:47



Har vært ute på tur med denne også (nå med ny gummi på 15 tommerne) for å se om alt henger sammen, etter at jeg har demontert hele bakstillingen i vinter, samt mellomaksling og delvis automat. Var spent på hvor mye som gjenstod før jeg kunne få den EU-godkjent. Fant ut på turen at alt heldigvis var i balanse, for selv i 130 var det ikke en vibrasjon å kjenne. Dette har jeg vært litt nervøs for, selv om jeg prøvde å montere mellomakslingen spot on i samme stilling som før, og prøve å montere klammer i "balanse" på stikkakslingene etter oljebytte osv. Det var veldig deilig å dundre over hurumlandet i nesten lydløs grom Merce som bare gled bortover. Det er bra med sug i OM617A'en, selv om M110'n i G-wagen er vill og gal i forhold. Jeg fikk i allefall svidd av 15 liter diesel den dagen, og fant ut at eksosanlegget klapret noe under, siden jeg har sveist sammen bitene på litt custom vis. Tror jeg får ordnet det. Men foran klunket det, så tror noen foringer er ferdige, med mindre det har sammenheng med eksosanlegget. Jeg er ikke sikker. Venstre bakbrems hang litt,så det luktet rudskogen som bare det etter en rolig tur opp på liertoppen. Da stoppet jeg og løsnet på brekket på begge sider, som også var litt på. Venstre kaliper bak var varm som bare det, men fant ut i dag at et stempel lå på. Jeg har byttet skiver, og dermed lå vel bremsen litt på siden nye skiver er litt tykkere. Har i den siste dagen forsøkt å finne ut om hvorfor automaten slurer inn i tredje og fjerde, så koblet om vakuumsystemet slik at dørene var koblet ut, samt tenningsnøkkelen til å skru av motoren, og alt annet, men den girer perfekt på full gass, og nesten ikke gass, men slurer imellom. Det er dermed ikke noe vakuumproblem, med mindre det kan være den lille vakuumsaken på automaten? Mulig automaten må byttes over tid, selv om det er mulig å kjøre uten sluring om man gjør de riktige tingene med gassen. Automaten slår derimot når man girer ned til andre fra tredjegir med ingen gass, og jeg er helt sikker på at det ikke er drivverket, siden det er null og niks slakk noe sted. Det har jeg sjekket med egne hender. Bakstillingen tror jeg er tight og fin, siden jeg har byttet alle foringer bortsett fra bærearmsforinger, men de tror jeg er fine. Denne slåingen ned i andre er en liten nøtt. Jeg har jo nye flex disks på begge ender av mellomakslingen, og nytt oppheng. Det er ikke så mye mer å bytte. Finner vel ut av det etter hvert, selv om klunkingen i forstillingen bekymrer mer.

Men i dag bestilte jeg nivåreguleringsventil reseal-kit (pga at venstre demper bak er slapp, mens høyre er bra), resealkit for bakkaliperne, som jeg har demontert. Bestilte også en haug med andre ting på Mercedessource og German Auto Parts. Skal prøve å pusse dem helt ned, demontere stempelet og bytte pakninger. Skal til slutt lakke opp og gjøre de kule. Skivene er alt nye. Har også bestilt bremseklosser for brekket, og så må jeg for 10'de gang prøve å få brekket til å virke bra, for det er brekkmekanismen under bilen som er litt lokete, og tåler ikke belastningen over tid. Metallet er for mykt muligens. Har ellers bestilt komplett nytt foringskit for forstillingen, så får bytte det som er uansett. På turen forsøkte jeg å justere inn steering box'en perfekt, og er nesten der, uten at det er helt perfekt enda. Stadig ting å gjøre, men etter å ha kjørt til Drammen for å levere gammel gassflaske for sveis, og vært innom Ernst Nilsen på Alnabru for å se etter ny 5 liters flaske, fungerte bilen i allefall helt nydelig på turen. Ernst Nilsen hadde ikke gassflasker igjen, så jeg dro med uforrettet sak. Men har tro på denne bilen, så den blir nok helt fin til slutt smile.gif



PS: Ser nesten litt buete ut der den kanalen, men det er nok bare synsbedrag. Ser ingen noen merkelig form in real life.

Slik ser den nye kanalen på g-wagen ut foreløpig. Jeg handlet bare en enliters gassflaske på Jula på veien hjem,men den tok raskt slutt. Jeg gikk tom for sveisegass på et parti nær B-stolpen der, eller hva det heter, så må gjøre det ferdig siden. Håper jeg får tatt den siste stripen der uten at alt tar fyr : P Trenger bilen i helgen til å frakte en god del ting, så måtte bare espressfikse resten. Har grunnet alt med sinkgrunning, og lakkert både innvendig og utvendig på kanalen. Viktig at alt ikke bare begynner å ruste med en gang, selv om det hadde vært en fordel om jeg brukte plateknekket og ikke sveiste alt sammen. Har inntrykk av at metall som ikke er sveist er langt mer rustbestandig, selv om jeg skal holde alt under oppsikt. Bruker bilen som godværsbil uansett. Jeg skal ta finish'en siden, så det skal nok bli bra smile.gif Et kuriøst problem var at dekket på høyre side foran dagen etter sveisingen var flatt, så jeg har funnet ut at dekket lekker. Kanskje en sveiseglo har fått det til? Eventuelt har jeg kjørt over en metallbit, men finner ikke noe merker på dekket noe sted. Skal fortsette sveisingen og bytte ut partiet under bakdøren, samt alt på andre siden ved neste anledning. Har ellers nok av sveisemerker på lår og legger etter den seansen der. Gnistene brenner tvers igjennom klær og griller huden din, så det er litt pirrende. Mindre kult er at det muligens laget et hull i dekket, som riktignok tar 3 dager fra å synke fra 2.75 bar til rett over 1 bar. I kveld kjørte jeg på punkteringsfix, fylte opp til 2.75 og rånte en 1 mils tur rundt i Asker/Sandvika. Håper det løser problemet smile.gif Bilen må uansett stille opp i helgen, og det går nok fint.

Edited by maelling, 08 June 2012 - 20:18.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)