Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#781 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 16 October 2012 - 18:21

G-wagen måtte i dag til aksjon, med å trekke min W108 hjem fra Sandvika. Var på EU-kontroll i dag, og nok en gang oppleverer man mekanikeres dumskap som roter seg borti ting de ikke skal røre. Fyren som tok EU-kontrollen på 4.5'en satte på jordingsledningen på kaldstartdysa/warm up dysa, med det resultat at bilen druknet i Sandvika på veien hjem. Faren min kjørte bilen til EU-kontrollen (og som måtte forlate bilen og ta bussen hjem), for ellers hadde jeg funnet fram knyttneven om noen hadde rotet med mitt system. Bilen er finkalibrert av meg selv (og kaldstartdysa er koblet ut pga at den nok er defekt), og når det kommer en tosk som setter i gang en dyse han ikke skal røre, sotet den ned samtlige plugger og bilen stoppet i et kryss som er rett under veien som går retning Hønefoss i Sandvika. Dette er under en bro, og faren min måtte forlate bilen der i mange timer og ta bussen hjem. Bilen er justert ørlite for magert, så det er dønn umulig at den greier å sote ned alene. Jeg måtte etter jobb dra bort med min G-wagen og faren min, og så raskt hva som var skjedd. Jeg hadde denne tanken at nå har sikkert idiotene satt på den dysa allerede på vei hjem fra jobb, og var det ikke hva jeg tenkte:

Postet bilde

Den ledningen som er øverst der som er sort etter skjøten har de satt på dysen. Siden batteriet må ut for at jeg skal få pusset venstre pluggrekke (og batteriet har gode batterifester som er strevsomt å skru av uten spesielle verktøy jeg ikke hadde med), kunne jeg ikke ordne det der på flekken. Bilen stod uansett slik plassert at den bare måtte vekk. Det tar uansett 30 minutter å pusse alle pluggene om man er effektiv. Jeg kommer uansett til å reise rett bort ved første anledning etter jobb (evnt i helgen) og gi dem så hatten passer, og deretter kreve erstatning for trekking av bil etter min G-wagen helt ut til Vettre og for pussing av samtlige plugger. På en EU-kontroll skal man ikke prøve å "fikse" ting med mindre man får beskjed om det, og i allefall ikke når man selv ikke skjønner konsekvensen av hva man driver med. Bilen gikk kanskje på 2 sylindre da jeg rullet den inn på gårdsplassen, men den evnet ikke selv å skyve seg selv inn i garasjen en gang.

Jeg er rimelig passe lei av verksteder som ikke har kompetanse. Det var nemlig ikke meningen at jeg skulle skru på denne bilen, så derfor overlot faren min bilen til verkstedene for 6 mnd siden. Asker Elektro Diesel, som burde ha peiling på dette her, og tross alt er eksperter på Bosch, evnet ikke å feilsøke på bilen. De skjønner ikke noe av triggergiver på bilen, og antok at den var i orden mens den ikke var det. Deretter holdt de på i flere uker med meningsløs feilsøking. Et annet verksted jeg ikke vil nevne (I Røyken), brukte 4 måneder på å feilsøke på motorstyringen før de sendte bilen til Asker elektro diesel. Nå er det inkompetent verksted nummer 3, nemlig Mekonomen i Sandvika, som roter seg bort i en kaldstartdyse som er koblet ut med vilje, og dermed koster meg (i realiteten) mange hundrelapper i arbeid for å få rettet opp i dette. Selv er jeg ikke mekaniker, men advokatfullmektig, og jeg har min elektro og elektronikk fra videregående før jeg skiftet beite. Hvordan kan det ha seg at ingen verksteder skjønner seg noe av motorstyring, mens en halvstudert røver som meg må fikse alt for dem? Jeg fikk laget nytt elnett til motorstyringen og feilsøkt denne på 3-4 uker, mens 3 stk verksted klovner rundt under panseret i flere måneder uten å fikse noe? Lærer ikke dere mekanikere noe om motorstyring og svakstrøm i utdannelsen deres? Eller det om å gjøre å gjøre det dyrest mulig for folk og bestille nye deler til flerfoldige tusen og montere uten å bruke hodet og se om feilen egentlig er her eller et annet sted? Er det ikke en god regel å takke nei til et oppdrag om man ikke har kompetanse? Det er det faktisk en plikt for meg å gjøre etter advokatetiske regler om jeg kommer borti et område jeg ikke kan godt nok.

Ikke rot med 8'ern min!

Edited by maelling, 16 October 2012 - 19:13.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#782 ArnulfBV

ArnulfBV

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 276 Innlegg:

Posted 16 October 2012 - 19:22

hør hør, talentløse mekanikere finnes over alt!

Jeg har hatt gleden av å jobbe med gode mekanikere i min jobb og det er en fryd, men DÅRLIGE, som det desverre er alt for mange av, er helt forbannet håpløst!

Min mors volvo v50 05' har det siste halvåret vært innom mekonomen på hvalsmoen i hønefoss og bilia i samme by og fått byttet en masse unødvendige deler, lambda, lmm, plugger, med mer. grunnen var motorlampen lyste og forbruket var skyhøyt for en 1,6liter bensin.

Nå har bilen vært hos VOLVO, der den hører hjemme etter min mening, hos en erfaren gammel(relativt) mekaniker av utenlandsk opprinnelse, MED YRKESSTOLTHET! han tok seg ikke betalt før han med sikkerhet kunne si hva som var feil. han fant ut det samme som meg da jeg tok ut feilkoden og søkte på andres erfaringer med denne volvo motoren. Gass spjelt sensoren er skitten, demontering, vask og montering er alt som skal til. nå er bilen fin igjen, men det har kostet 10 lakser for ingenting, feilen ble rettet med 2 timers arbeid.... mor er alt for godtroende, og jeg er for langt unna til å gjøre noe med det.

Faen! nå ble jeg irritert! :P

#783 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 17 October 2012 - 05:35

Det er ikke lett å overgå entusiaster og nerder som i tillegg er litt fingernemme og har over gjennomsnittet sirkulasjon i topplokket. Man finner sikkert alle typer mekanikere og vi nok tro at det er flere som trøbler med elektronikken enn de mekaniske tingene på nye biler.

Har en kompis som driver verksted her i bygda. Da han tok fagbrev og begynte i bransjen var det eneste elektriske vifta og lysa på bilen og yrket het "mekaniker". Det elektriske fenomenet var da og er fremdeles helt gresk for han.

Har selv sittet på en Bosch analyse stasjon han kjøpte for en dyr penge for 15 år (koster 0 kroner på Ebay nå i piratversjon) som var helt håpløs å bruke. Jeg har selv hovedfag i informatikk (digitaleknikk, mikroelektronikk) (ikke helt som advokat men men) og fikk til denne testeren men innså jo samtidig at dette var dødfødt for en som ikke var veldig kompis med elektronisk testutstyr og metoder for feilsøking og samtidig var veldig komfortabel med det elektriske "fenomen" som Maelling helt tydelig er.

Var nemlig ikke sånn at feilmelding var lett å tyde. Ofte kom det "følgefeil" meldinger som kun kunne avsløres gjennom eliminasjon og masse arbeid. SIkkert blitt bedre dette også men ser jo helt klart potensiale for trøbbel i blandingen av elektronikk og mekanikk.

Ser jo et kjempeproblem for et verksted av typen "xxxx -elektrodiesel" for om de skal klare å henge med i utviklingen. Tipper at bilmerkene beskytter mye av både utstyr og info til fordel for egne merkeverksteder.

Er selv blitt veldig selektiv med hva jeg setter inn hvor. Tror å sette inn en 4,5 på et hvilket som helst verksted er å be om trøbbel. Gjelder å finne rett plass til rett ting slik jeg ser det ellers er det like greit å rote med det selv. Helt klart enklest med en diesel med mekanisk pumpe.

Ordner seg som regel.

nielsa

#784 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 October 2012 - 18:23

Jepp, det ordner seg gjerne når man pusser plugger. Pusset alle 8 i kveld, og fikk den til å gå på 6 sylindre. Det var nok for mye bensin i innsuget og i sylindrene, slik at 2 av dem aldri kom i gang, dvs, sylinder 2 og 4 (m.ao trigger og ECU er da i orden, siden hele høyre sylinderrekke sett framfor bilen hadde varme eksosrør). Hadde jeg vært litt smart, kunne jeg dratt ut sikringen til ECU'en og bare dratt den rundt med kun tenning på sylindrene for å få brent opp litt fuel. Har tydeligvis undervurdert hvor mye fuel det var i systemet. Det oste som jeg aldri har sett maken til, så den hadde nok å svi opp. Menmen, får ta en ny pusserunde i morgen.

Faren min var bortom Mekonomen i Sandvika og gav dem en reprimande, men de blånekter for å ha gjort noe galt. Enten lyver de, eller så aner de ikke hva de driver med. Ingen av delene er særlig bra.

Det er nok gode og dårlige mekanikere, men på en EU-kontroll skal man ikke begynne å fikse ting uten at man får beskjed om det, og i allefall holde seg unna ting man ikke har noe med. Det første verkstedet mente at bilen trengte nye dyser, så de bestilte 8 stk til en vanvittig pris; hele 16 000 kr. Bilen avgav ikke et host etter dette byttet. Jeg fant de samme dysene på mercedessource til en brøkdel av prisen. Heldigvis har de ikke turd å sende regning på det.

Asker elektrodiesel fortalte at Norges største ekspert på D-jetronic nettopp var avgått med døden rett før de fikk bilen, så det var en annen fyr som skrudde på den. Etter å ha holdt på i 2 uker sa han at jeg burde skaffe meg en Chevy 350 og bytte ut motoren. Når man ikke greier å se om triggergiveren virker, som er det FØRSTE man sjekker på D-jetronic, er man lost.

Faren min er også godtroende, ArnulfBV, og da hjelper det ikke stort. Har en følelse av at kvaliteten på verksteder går nedover og nedover med årene, og at man blir sluere og sluere med å sikre inntjening. Vi har hatt noen runder hos BOS med S211'en, og med kvaliteten på nyere mercedeser som har gått rett syd, blir det raskt et dyrt bilhold. Har en kamerat som har en spesiell WRX STI, og han må sette på speed limiter og turtallsbegrensning i ECU'en hver gang han har den på service, så ikke disse på verkstedet skal sjekke at bilen virker som den skal ved å teste ut alle de 350 hk'ene. Han har opplevd det før og kunne se i loggen at de har hatt maks ladetrykk og høye turtall.

Menmen, godt å blåse ut litt. Nå får jeg bare ta en pusserunde til og få den til å gå, og ta meg en lang tur og glemme alt sammen :)

Edited by maelling, 17 October 2012 - 18:58.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#785 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 18 October 2012 - 06:51

SKjønner godt frustrasjon.

Hadde nok blitt litt enklere om de hadde vært helt klare på hva de kunne tilby og ikke fakturert for ikke eksisterende kompetanse. Blir ikke bra da det er kompetanse man betaler for.

Hadde en gang flere eksemplarer av VW variant. Det var en stasjonsvogn utgave av transporter og nok en kvalifisert kandidat tl verdens dårligste bil. I den satt det en Bosch innsprøyting på en VW bokser motor. Het 411LE og 412E. Der var det en diagnose rack som som det fantes kun en av i Møller systemet som måtte til for å justere denne innsprøytinga. Gikk det bra???. Nei , nei nei og nei. De var ikke i nærheten av å kunne håndtere denne innsprøytingen.
Gutta på lokal Møller avdeling begynte å grine ved synet av denne racken. Deres største mareritt. Hørere med til historien at siste gang de prøvde å justere endte de opp med en tomgang på 2000rpm og et forbruk på 4l/mil. SKulle være sånn mente de til slutt.

Holder en knapp på diesel.

nielsa

#786 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 18 October 2012 - 19:02

Selv holder jeg en knapp på K-jetronic som det er i min G-wagen. Her skal det godt gjøres å ødelegge noe på en EU-kontroll. Foruten dette er systemet dønn solid og man slipper å tenke på noe som helst. Min M110 har tross alt surret og gått i 13 år uten et eneste host. D-jetronic, som det er på vel tidlige M110 og M117 fungerer bedre på tegnebrettet enn i virkeligheten, siden det er for sårbart. Man bør ikke lage ting for avansert, og det er det fine med diesel. Selv vet jeg ikke hvor glad jeg er i min OM617A. Konstaterer at den soter ned oljen godt på 3-4000 km, noe ikke min M110 gjør. Jeg må derfor bytte olje dobbelt så ofte, og det koster en 500 lapp som jeg kunne brukt på bensin på M110'en. Videre er årsavgiften høyere og forbruket er ikke så mye lavere, så det er vel nesten ikke noen økonomiske fordeler med min kjøring. Da holder jeg meg like gjerne til bensin. OM617A har bra med dreiemoment, men har ikke spesielt mye hester. Den låter riktignok fint, om man justerer ørene inn for god gammel dieselknarking. Men M110 låter likevel bedre og går langt bedre. Det ideelle i min G-wagen hadde vært M117 5 liter av aluminium og med K-jetronic. Den er angivelig lettere enn M110 også, i tillegg til å ha bøttevis med dreiemoment. Med M117 ender jeg opp med dekk-skrik bare jeg er litt for brå med pedalen, og det låter helt enormt. Man gliser non stop, og det er verdt litt ekstra bensin :thumbsup:

Det har vært en del rare innsprøytninger oppigjennom historien, og jeg synes det er spennende å sette seg inn i det. Har blitt godt kjent med D-jetronic, og siden jeg er litt geekete (mulig jeg er alene om det) er det artig å feilsøke og få alt til å virke. D-jetronic er nesten like avansert som dagens systemer, men mangler lambda og i tillegg spruter den med 2 dyser av gangen og spruter også under compression stroke, noe som er litt meningsløst. Men K-jetronic spruter non stop, og det er enda mer meningsløst, men det er i det minste et enklere system som veier opp for ulempene. Resten på D-jetronic er litt mer grovkornet, men systemet er ikke dumt. Jeg må alltid ha med meg verktøy på tur og ha med alt jeg trenger for å feilsøke, men har etter hvert blitt litt lommekjent med systemet, så greier å finne nesten ethvert problem på 10 min. Har dessuten alltid med meg en ekstra ECU på tur. Dette trenger jeg ikke med g-wagen som surrer og går uansett hva. Selv digger jeg motorene og kunne nok ikke tenkt meg en diesel. Bensin med mye volum er greia her i gården, og gjerne med 8 sylindre :)

Kjenner at min G-wagen er en 10 år nyere bil enn W108'en, siden den er langt mer tight faktisk og kjennes mer harmonisk i alle ledd. Men nå hører det med til historien at jeg ikke tror alle foringene på min W108 er like bra som de burde være, selv om de ikke er direkte slarkete. Bilen virker litt ustabil i høyere hastigheter, mens G-wagen gjerne cruiser i 160 km/h. W108'en har brutal aks, og særlig over 100. Da får man et fjell av dreiemoment i ryggen og ting bare skyver på (den drar muligens også S211 320'n vår), men føler at den vandrer litt rundt, så best å ta det med ro til det er helt i orden. Den blir uansett garasjebil i vinter, mens G-wagen får få seg noen turer når veiene er fri for salt :)

Oppdatert, 20 okt:

Har endelig fått i gang 8'ern igjen etter 2 dager med kamp, hvor jeg sikkert har pusset 80 plugger totalt. Har slitt med at den har sotet ned plugger før den har kommet i gang ordentlig etter at den ble druknet av kaldstartdysa som ble påmontert på det fordømte verkstedet. Var sikker på at det var noe galt med motoren til og med tidligere i dag, siden sylinder 2 og 3 gikk dårlig og motoren sendte pistolskudd bakover i eksosanlegget. Jeg kjente at rørene var langt kaldere enn 1 og 4, så fant raskt synderene. Tok en kompresjonstest (kald motor dette, siden den ikke gikk tross alt), og tallene var jo overraskende bra:

Sylinder 1, tørr: 163 psi
Sylinder 2, tørr: 170 psi
Sylinder 3, tørr: 165 psi
Sylinder 4, tørr: 165 psi
Sylinder 5, tørr: 160 psi
Sylinder 6, tørr: 160 psi
Sylinder 7, tørr: 165 psi
Sylinder 8, tørr: 170 psi

Dette er utrolig konsistente tall (ikke dårlig for 40 år gammel V8), så da visste jeg at motoren var helt fin. Jeg har i det siste justert den maksimalt mager på ECU'en, som justerer tomgangsrikheten. Fant ut at jeg også måtte skru tomgangsskruen helt ut for å få maksimalt med luft, og etter litt host gikk den klokkerent på alle 8. Jeg tok meg en tur i kveld, og bilen går klokkerent og lager helt fenomenal lyd : ) AAV-ventilen virker ikke helt som den skal tror jeg (selv om den er ny), for tomgangen blir høy nesten uansett, og jeg lurer litt på hvorfor. Jeg har justert tenningen på "tomgang" på kanskje 5 grader BTDC (anslag, siden det ikke er noen merker med tall), men det står 5 grader ATDC på plakaten ved radiatoren. Er dette riktig? Hva er poenget med å fyre etter at stempelet har passert toppen? Prøver å finne ut en måte hvor jeg kan få bilen til å gå enda magrere uten at jeg må justere justeringsskruen helt tilbake på ECU'en, for det virker ut som den trenger mye luft for å få en passe blanding. På MAP - sensoren har jeg justert bilen litt magrere enn sist for å være på den sikre siden, men nå er det slik at bilen ikke vil gå under 20 mph omtrent med mindre jeg bremser den lavere, selv om jeg slipper gassen (får for mye luft gjennom tomgangsskrua), og jokker opp og ned på turtallet om turtallet blir for høyt, som er helt normalt. Egen D-jetronic feature. Kanskje retarding av tenning gjør at turtallet roer seg ?

Uansett, bilen har 2 gåene hjullager som må ordnes, så dette får et verksted ta seg av. Har satt teip på jordingsledningen på kaldstartdysa, og skal gi dem streng beskjed om å holde seg unna motoren, selv om bilen ikke skal til Mekonomen EVER AGAIN.

Godt jeg har G-wagen som backupbil. Trengte den i dag for å handle kompresjonstester fra biltema og infrarød varmemåler fra samme sted : ) G-wagen går også klokkerent, men det har den alltid gjort. K-jetronic er det aldri noe tull med. Skal ta en kompresjonstest på G-wagen også en dag. Spent på hva slags verdier jeg får der :)

Edited by maelling, 20 October 2012 - 19:36.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#787 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 27 December 2012 - 15:37

Det er lenge siden jeg har oppdatert tråden, men det skyldes vel at det ikke er stort å rapportere. G-wagen er så stabil og feilfri at jeg ikke har behov for å gjøre noe med den, så nå er jeg nesten redd for at å bli sløv om jeg ikke møter en utfordring snart. En stor nyhet er at G-wagen nå får veteranbilforsikring på 800kr for 5000 km i året, inkludert vinterkjøring. Dette landet til sammenligning på rundt 700kr for 280SE'en, og er faktisk mindre enn jeg betaler for min 125 cc scooter (1100kr). G-wagen fungerer alldeles knirkefritt på vinterveier, selv om jeg ikke kjører den på vinteren normalt for å slippe saltet. Jeg var derimot ute for 2 uker siden på diverse oppdrag i forbindelse med flytting, og da var det heldigvis masse snø i Asker og veier uten salt. Da var det en fryd å dose fram i den sykt høye snøen. Biler stod fast og spant på alle kanter, men her kom man seg frem lett som ingenting. Ellers ble det en tur på kebab'en, som er obligatorisk innemellom. Med herlig hvitt snøunderlag, kan jeg ikke dy meg, så jeg og kompisen hadde driftingsession rundt om i Asker, så det var nok noen som sperret øynene opp når en G-wagen drifter, og legger opp overganger med max brede kontraer rundt rundkjøringer/svinger :D G-wagen er helt tullete lett å drifte med (man kan drifte i 10 km/h), og det skal ingenting til om man vil ligge sidelengs. Man bør derimot passe seg og ikke gå inn for "hot" i svingene, for ellers går man lett rundt. Jeg tror ikke det finnes en mer gøyal vinterbil å kjøre enn en G med 2 WD inne. Det er bare å dra ned i andre/tredjegir og gi flatt jern, så drifter man rett fram til og med.

MERK: Glassfiberhjørnet mitt på høyre side bak, samt deler av høyre bakskjerm holder stand enda. Det var et veddemål for 1-2 år siden om at denne ville sprekke opp og falle av etter kort tid. Men hjørnet er like fint enda. Det er nesten så jeg lurer på om jeg ikke gidder å sveise det. :P Men jeg burde gjøre det, selv om jeg ser for meg at det er en del styr å lage området rundt høyre baklykt med hammer og 1.2mm plate, og hamre/skjære det til. Å handle ferdige deler er for feiginger. Men når jeg har klart å lage partiet foran høyre framdør for hånd (se noen bilder tilbake), burde jeg vel få til et hjørne også :)

Her er et dårlig mobilbilde fra da jeg flyttet kontoret til fattern for 2 uker siden.

Postet bilde

280SE 4.5'en ble EU-godkjent for 1-2 måneder siden med 0 - null - feil,og står trygt plassert i garasjen - nypolert og fin - under et trekk. Har holdt på med ventiljustering av motoren:

Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde

Ser for meg turer med 4.5'en i sommer til diverse Merce-treff o.l. Det kule er med den er at man trenger ikke å bevise noe. Det er bare sende ned vinduet, legge ut armen og dundre avgårde.Den låter helt vanvittig kult med det nye eksosanlegget med kun én backbox. Det låter ganske hårete; som en god, gammel amerikaner rett og slett :) Bilen drar pokkers godt, og har et fjell av dreiemoment. OM617A'en i S123'en er en kjerringmotor i forhold (bilene veier omtrent det samme. Rundt 1600kg), selv på dreiemoment-fronten, og blir fullstendig akterutseilt så snart man presser pedalen mer enn 1 cm ned. M110'en har ikke noe dreiemoment i forhold, men henger nesten med pga HK. Den store opplevelsen med "gammer'n" får man nesten når man legger ned pedalen i 130 km/h. Da doser bestefar på med en bestemthet selv 320'n ikke kan matche, og til nålen viser høøøyt. Men bilen er litt løen i bakenden i slike situasjoner, så mulig den trenger stabstag-bytte eller oppgraderte foringer? Har vel kommet til at en M117 nok er det eneste riktige i en G, uten at jeg har prøvd kombinasjonen. Den motoren der har alt M110'en mangler, og er ikke spesielt tørst heller.

Felles for alle var at eksosventilene hadde for liten klaring og innsugsventilene hadde litt for stor. Rundt 0.15mm på eksos og 0.10+mm på innsug. Det skal være 0.20mm på eksos og 0.08 mm på innsug. Mutterne sitter fordømt hardt fast, så jeg kunne dra bilen etter fastnøkkelen. Vet det finnes en egen ventiljusteringssak for disse motorene, men de selges visst ikke lenger til en billig penge pga at Mercedes angivelig har lagt restriksjoner på dette. Det beste jeg finner er en til 1000kr på ebay, så jeg lurer på om jeg skal prøve å lage en slik justeringsgreie selv, eller om jeg skal prøve en ekstra lang fastnøkkel. Forsøkte å justere på høyre side, men maktet ikke å øke klaringen på en eksosventil ved å dra, så det står litt på vent. Er litt usikker på om jeg skal forsøke å hamre litt med en gummihammer. Får muligens prøve litt, men det er noen rør i veien. Det er en 17 mm fastnøkkel jeg bruker, men om jeg prøver å skaffe en ekstra lang en, går det kanskje bedre. Ut over dette skal jeg prøve å finne ut hvor mye kamkjedene har strukket seg, for å se om det er behov for bytte, men dette får jeg dille litt mer med mot sommern.

Alle mine kjøretøy har det fint, men 300 TDT'en står under en diger båtpresenning med 30 cm snø over seg. Går igjennom mentalt våren/sommerns operasjon på g-wagen med å ta av begge bakfjærene og sveise på et nytt fjærfeste i bunn på akselen. Disse er helt oppspist. Har funnet ut at jeg ikke er så rå til å sveise når platene blir tykkere, så mulig jeg henter inn litt ekspertisehjelp her (Emu2?). Jeg får det nok til, men må dille litt med innstillingene i så fall. Vil at det skal bli solid og bra, siden dette er noe annet enn karosseriplater. Det samme må gjøres foran, og da tenkte jeg at jeg kunne bytte fjærene foran samtidig. Har alt liggende. Det er godt at jeg i det minste har ett stk 280 SE 4.5 jeg kan bruke i sommer som jeg har ca 90% tillit til, og har akkurat handlet meg en identisk burgman 125 scooter til den jeg blåste motoren på i sommer. Denne fikk jeg for nesten ingenting og skal bruke til å pendle til jobb. Håper jeg får tid til litt rustsveis i sommer, så det er godt jeg ikke har dame, ellers hadde jeg vel ikke hatt tid til alle bilene mine :) Vurderer også å hente inn litt eksperthjelp på framakselen på G-wagen for å gå over ting og se at alt er fint. Jeg har ikke drevet med kingbolter o.l og ting som foregår innenfor hub'en annet enn å fylle på fett og sjekke at gummimansjetten er fin. Mulig at noen som har litt peil kan sjekke ut diverse servicepunkter på bilen for å se om alt er i orden. Bedre å bytte ting før det går enn etter at det har gått. Merker ikke at noe er galt noe sted, men greit å være sikker :) Hvis noen melder seg frivillig til våren, så hiver jeg meg på hjul jeg for å få en sjekk :)

Edited by maelling, 27 December 2012 - 16:35.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#788 Fjærhaug

Fjærhaug

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 546 Innlegg:

Posted 29 December 2012 - 19:44

Er bredderene dine 13,3 både foran og bak eller er de smalere bak? kunne du skjekket det .
Fjærhaug

#789 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 29 December 2012 - 20:27

Bredderne bak er like som de foran i dimensjonene, så der er det ingen forskjell :) Den eneste forskjellen er at de foran sniker seg under lykta og bak fangern, og er boltet på innsiden under der. Holder du på med å lage replicaer?

Edited by maelling, 29 December 2012 - 20:30.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#790 Fjærhaug

Fjærhaug

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 546 Innlegg:

Posted 30 December 2012 - 13:14

Nei det blir ikke laget noe.. men har kommet over noen felger av samme type som du har (art.nr 915220) så leker littt me tanken på å bytte til litt større breddere... siden 1/3 av dekket er på utsiden av bredderene nå.. vel og merke så er det 33/12,5 som står på felgene da... Men det er ikke lett å finne noe.. det er enten or smalt eller for breit... og har ikke spesielt lyst til å gå over til islandsbreddere da jeg synes de ikke ser spesielt bra ut på G...
Fjærhaug

#791 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 December 2012 - 15:40

Aha, jeg har 30.6 tommer,og jeg kan raskt se for meg at selv med mine breddere blir det et problem om man slenger på større dekk enn dette på disse felgene. Deler av gummien er litt utenfor alt i dag, mens mønsteret og alt er innenfor. Jeg synes heller ikke at islandsbredderne ser noe bra ut. Da tipper man over til vulgær. Artig at du har funnet identiske felger, for det har jeg fram til i dag ikke sett andre ha. Jeg hadde gjerne handlet noen identiske til de jeg har om jeg kom over noen, så har jeg dedikerte vinterdekk også :)

Edited by maelling, 30 December 2012 - 15:44.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#792 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 10 May 2013 - 10:20

Det er lenge siden tråden har blitt oppdatert, men så har det skjedd heller lite fram til nå. Men fremover skal bilen få en karosserioverhaling ved hjelp av emu2 som skriver litt på forumet nå og da, som skal bytte ut plater og få bilen til å bli god som ny i karosseriet. Fram til nå har jeg ordnet alt på bilen selv, men før var det mest jallareparasjoner med sparkel og glassfiber. I senere år har jeg sveist, men pga jobb og ønske om best mulig kvalitet på arbeidet, skal emu2 sandblåse karosseriet og aksler, sveise opp nye fjærfester på akslene, sveise nye plater på bilen, bytte kanaler, høyre hjørne og høyre skjerm bak på bilen m.m. Bilen har nå blitt veteranbil, så nå fortjener den å få tilbake glansen den en gang hadde, og i den forbindelse blir den nok lakkert på nytt. Mekanisk er den tipp topp, men karosseriet trenger sårt litt TLC :) Jeg kommer nok til å hjelpe til, så planen er å dra avgårde etter jobb og bistå :) Arbeidet skal gjøres så godt som mulig slik at bilen holder seg fin lengst mulig, og at den holder ut nye 13 år på veien i mitt eie. Jeg kjører ikke om vintern med bilen, men emu2 skal etter alle kunstens regler gjøre at den takler det helt fint. Det blir spennende å følge arbeidet.

 

Det vil bli tatt haugevis av bilder av arbeidet fremover, så dette vil bli lagt ut :)

 

For øvrig går 8'ern som en kule. Den har fått byttet alt av væsker og filtre på motor og automat og går klokkerent, men det er noen småting med fuel injection som ikke er perfekt, men det går helt fint å kjøre med den. Det som sikkert vil skje fremover er å bytte kamkjede, plastslidere og strammer, siden den har litt kjedelyd ved oppstart, og det er ikke fristende å kjøre noe særlig før dette er ordnet.


Edited by maelling, 10 May 2013 - 10:57.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#793 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 10 May 2013 - 20:30

Høres kjempebra ut.

 

Det eneste som mangler er at du engasjerer Bilkar og Roar til å bygge om til diesel. Blir perfekt :thumbsup:

 

Tenk deg det feite karosseriet med den feite dieselen med det feite momentet og den feite lyden. Kan jo ikke bli bedre.

 

Slutt på 280 bensin med moment som et hamsterhjui :ninja:

 

nielsa



#794 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 11 May 2013 - 09:34

Jeg synes momentet ble bra jeg etter at jeg monterte den nye eksosen ;) Den har godt med moment fra 3000 rpm og oppover, og jeg er ikke redd for turtall :) Den drar faktisk ganske godt over 2500 rpm også, og det gjorde den ikke før. Den holdt over 100 km/h opp lierbakkene med W108'en bakpå henger, og da kan man vel ikke klage. Videre er bilen seriøst rask når man drar den opp til 6500 rpm, så motor har jeg nok av. Skal jeg oppgradere, må det være en 5 liters M117. Da har man alt man trenger :) Emu2 har en kamerat som har en G-wagen med 1200 hk Corvette-motor (mener det var Corvette), så vil jeg ha power, er det nok å hente i bensinverden også ;) Men jeg er ikke redd for turtall, snarere tvert imot, så vil jeg ha moment, så lar jeg den løpe litt fortere :thumbsup:

 

Diesel låter ikke kult. Det eneste unntaket er black smoke racing 6'ern, samt 400CDI med litt grov eksos. Sistnevnte gir nesten boner. Husker jeg stod ved siden av en slik en med min scooter en gang, og det var en uforglemmelig opplevelse. Det låt som en skikkelig sint lastebil 8'er. Det jeg har mest imot diesel er at det er et skittent drivstoff, og er noe herk å puste inn. Merker det på mine treningsturer. Min andre reservasjon er at jeg ikke vil ha dieselmotor når ALLE andre har det ;) Nå låter 280'n min nesten like kult som min M117, og da er det spot on når man ruller ned vinduet og glir bortover. Lyd betyr en del for min velvære og mentale balanse, og da må man ha den avslappede klangen av 6/8 sylindre. Skal jeg høre knarkete diesel, mister jeg mojoen rimelig raskt. Min siste reservasjon mot motorbytte er at min filosofi går ut på å ikke fikse ting som virker veldig bra. Den dagen 280'n min er brukt opp, kan jeg bytte til M117 og la den bli et glassbordstativ.


Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#795 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 11 May 2013 - 10:27

Bra du står på med bensinern din.

 

Var en 280 bensin på vintertreffet og den gikk faktisk veldig fint. (banner jo litt i kjerka når men det går over)

 

Skal bli gøy å følge rep fremover men du har ikke vurdert et helt nytt karosseri isteden? Dukker opp bra greier med jevne mellomrom ser jeg.

 

Handlet inn et Mig apparat i vinter og har etterhvert gjort en del sveising. Kjøpte meg en hjullaster og måtte montere på en hurtigkobling med BM feste for lett kunne bytte redskap alene.  Måtte da montere BM kroker på redskap også. Mye kapping og sveising av grove dimensjoner opp til 50mm. Ble jo da også innkjøpt verktøy over alle verktøy for store gutter nemlig en plasmakutter.

Sjekk denne:

 

Sveising er trening, trening og atter trening. Fikk noen grunnleggende gode tips her:http://www.weldingtipsandtricks.com/

 

Han sveiser som en gud.  Er kommet ned i eksosrør tykkelse nå og det blir ok det. Tror kanskje det er greit å starte med noe som ikke brenner i filler med en gang for å få inn bevegelser på tråd. Steke bacon lyden hans er kjempeviktig. Da er matehastighet og strøm noenlunde riktig i forhold til materialet du sveiser.

 

 

 

 

 

nielsa


Edited by nielsa, 11 May 2013 - 10:29.


#796 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 11 May 2013 - 13:07

Har ikke vurdert nytt karosseri, men nå er ikke karosseriet mitt totalt galt. Dessuten er det kult å beholde bilen med orginalt karosseri, så tror det blir bra :) Man bytter ikke ut hele kjerringa heller bare fordi puppa peker ned på en måte, så det er noe med det også ;)

 

Har kommet godt i gang med sveising, men har ikke gjort det siden i fjor. Selv har jeg vel utelukkende sveist på 1.2 mm, og har blitt god på det. Har byttet ut kanalene på 123'en, samt gulv, torpedovegg osv, og ellers sveist en hjulbrønn på 108'en, og alt ble bra til slutt. Det er mange bilder av det tidligere i tråden.  Det er ikke alt jeg har gjort på G-wagen som har vært like bra, men nå gikk jeg ikke inn for å gjøre det perfekt. Partiet foran høyre framdør er jeg fornøyd med (se bilder tidligere), og der vil det sikkert bare bli pyntet på litt. Jeg har sveist for å tette vannlekkasjer osv, og for å sveise på et eller annet der hvor metallet var kjeks eller mer eller mindre borte (som kanaler). Jeg sliter litt foreløpig med å sveise på tykkere gods, siden det ofte blir for svakt, men da bør jeg vel bare kjøre på med varme og trene. Men nå har det seg slik at jeg startet med å "trene" på bilene mine (hvor alt er 1.2 mm), så slipper jeg å kaste bort sveisegass bare på å sveise på meningsløse ting. Sveising er artig det, og jeg merker det kommer seg med trening :)

 

Men han som skal sveise bilen har sveist opp 4 stk G-wagen før og har 25 års erfaring, og da er det artig å se hva man kan få til også :)


Edited by maelling, 11 May 2013 - 13:09.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#797 emu2

emu2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 12 May 2013 - 00:59

karos er it so gale på den gw ,mange som er være.han har nok passa på på den,men treng en røsk på karos og noen friske stålplater


snart jule ferie for esab


#798 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 14 May 2013 - 16:34

Fra søndagen av ble jeg uten G, og det er første gang på nesten 14 år nå. Man merker noe mangler, akkurat som bikkja/katten har avgått med døden eller kjerringa har reist. Akkurat som en følgesvenn for livet har latt seg gå under kniven under full narkose for å få rettet opp i skavankene. Har bare en V8 W108 S-klasse å råne rundt med nå (om jeg skal reise standsmessig), men det fungerer vel så godt som kebabtralle, hadde det ikke vært for at den egentlig ikke bør kjøres før kamkjede og slidere er byttet :) Det er noen lite betryggende lyder fra kamkjede ved oppstart når den er kald, og jeg har ikke lyst til at det skal si pang og så er det bøyde ventiler og låst motor. G'en er vel under "ekstrem forvandling", så jeg er spent på utfallet. Akkurat nå ser den vel totalt jævlig ut for alt jeg vet mens den demonteres, sandblåses og kuttes på, men jeg har tro på at den er i gode hender. Menmen, man må vel gå ett skritt tilbake for å ta to skritt frem. Det høres ut som omtrent alt blir byttet,også foringer i understellet. Menmen, når den kommer tilbake er det vel eufori, og som å ta en tidsreise tilbake til 1987 omtrent når bilen hadde sin storhetstid som Aker Brygge - bil. Det skal bli stort :) Det er nesten bare 463'er her jeg bor, så en virkelig fin 460 er det som er kult.

 

EDIT:

 

Da er nytt kamkjede til 8'ern bestilt, ny guides, ny "cam chain tensioner", ny bunnpanne og 4 stk bilstein dempere. Har lyst til å stramme opp handlingen på bilen, siden den ikke akkurat er helt fast og fin. Har kjent på demperne for hånd, og de kjentes greie ut, men det er en anelse mykt å kjøre den, og ræva svømmer litt på motorveien (kan være den trenger foringer bak). Får se hvordan det blir.  Mesteparten av jobben blir å bytte kamkjede, som sikkert har en del strekk også for alt jeg vet. Det er en god regel å bytte ut ting før det ryker enn etterpå, og siden jeg ikke aner hvor lenge siden sist det er siden bilen fikk byttet kamkjede, bytter jeg det nå.

Men bilen er en drøm å kjøre. Har vært på langtur med den, og det er rimelig kult å gli avgårde til den herlige buldringen. :) Den har lyden og den autoritet i draget G-wagen burde hatt.

 

EDIT 2:

 

Har funnet ut hva 8'ern lider av. Det er en kombinasjon av slakt kjede, en kamkjede-strammer som ikke gjør jobben sin, og for høyt turtall når motoren er kald, som gjør at motoren skrur seg "av" når den er over 1600 rpm et sted, og "på" når den er under 1000 rpm. Har forsøkt å bytte AAV-ventil som styrer lufttilførselen til innsuget når motoren er kald, men den slipper igjennom for mye luft når motoren er kald. Når motoren er varm, er tomgangen perfekt. Snodig problem som jeg bør prøve å fikse, muligens med litt fjøsmekk. Det som da skjer er at turtallet går opp og ned, og kamkjedet blir røsket og dratt i ulike retninger, som gjør at kjedet "flakser"og sliper inntil veggen på toppen. Guides'ene ser faktisk fine ut, men neste tur går nok rett til et kompetent verksted, om jeg ikke gjør det selv. Kan se tydelige merker i toppen hvor kjedet har "slipt", så ikke akkurat bra dette. En annen ting er at strekk i kjedet gjør at kammen flytter seg noen grader, og det er ikke akkurat optimalt. 11 grader strekk er visst det som er "max", og jeg har en følelse av at det er mer enn det i dette tilfellet, når kjedet sliper i veggen.  Det positive er at ingen skade har skjedd enda egentlig, men det er en accident waiting to happen om man ikke gjør noe. Men skal nok få orden på dette :)

 

EDIT 3 (250513)

 

P1010127_zps0dba8184.jpg
P1010134_zps174f68c9.jpg
P1010132-1_zpsd8c2a1e1.jpg
P1010129_zps49d2dff3.jpg

Fikk noen av delene i går (fredag), så jeg satte i gang etter jobb med å montere, og fikk montert 2 stk. I dag har jeg rukket å montere de 2 foran. De gamle bakdemperne var lette å komprimere relativt raskt for hånd, men de foran var virkelig dauslitte. De hadde ikke holdt for scooteren min en gang. Da hadde jeg bunnet lett som ingen ting. Det er altså ikke rart at forrige eier, eller eier før det i Texas har greid å bulke bunnpanna. Man trenger tross alt en del dempning når 8'ern treffer en fartshump. De nye demperne bak var ikke så faste som jeg hadde trodd, så jeg antar at det skal være sånn. De foran måtte jeg nesten bruke jekketalje for å komprimere, og jeg måtte faktisk gjøre det en gang da jeg hadde montert og glemt en liten gummiring på toppen. Men for hånd var det mulig å komprimere, men ikke raskt. Jeg tror at jeg skal bestille nye foringer bak til bilen (trailing arm), fordi de virker rimelig "shot" alle sammen. Har merket at bilen har svømt sidelengs på en måte med baken (samme som min 123 gjorde før) på motorveien, og det er ikke så betryggende. Det er litt som å kjøre med et 200 kgs lodd 2 meter bak bilen som slenger sidelengs. Det positive er at det virker ut som det er lett å bytte foringer, uten hjelp av presse. Man kan bruke noe langt enklere.

Men det blir nok mer skruing i helgen, for jeg har også fått ny bunnpanne jeg tenkte å bytte, sammen med olje og filterskift. Jeg venter enda på kamkjede og strammer, men det er på vei fra over dammen. Tar igjen vedlikeholdsetterslep på bilen de siste dagene, men kjører den ikke før jeg har byttet kamkjede.

Har lagt ved bilde av den nye potta. Det er den eneste lyddempern på bilen, og det gjør at det låter rimelig gromt. Rørene er ikke så tykke, men når man har 2 stk, blir det nok fres på eksosen. Tror ikke jeg skal ha noe friere eksos enn dette, selv om det er fristende å bytte ut headers og rør foran, for da blir det for mye lyd :D

 

bilde_zpscf21d7f0.jpg

 Her er bilde fra forrige tur med den :) Han andre der er en bilinteressert fyr på gamlejobben, som har sin egen kategori veteranbil :) kontrast mellom de to bilene der, hehe. Eneste de har til felles er at de er tyske, heh


Edited by maelling, 25 May 2013 - 20:48.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#799 emu2

emu2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 15 May 2013 - 08:10

jepp den er i live har laga en slag plan på den,er fin gw , men skal starte med kanaler og div å jobbe oppover,ser ikke mørkt på det enda,venter svar på lister til bilen og dv ting.


snart jule ferie for esab


#800 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 18 June 2013 - 20:13

Det er lite nytt å melde om når det gjelder G-wagen, men det har med å gjøre at jeg ikke helt vet hva som foregår selv. Faktisk har jeg ikke sett den siden jeg leverte den for 1-2-3 (?) måneder siden. Deler er handlet inn, prosjektering foregår, og det snakkes om V8 - installasjon og det ene og det andre. Det er litt interessant når man hører at det er folk fra alle kanter som er med i bildet, hvor alle går inn for å lage en perfekt 460 :) Bilen har visst noen uventede rustsskader selv jeg ikke var klar over, og rammen rundt vinduet må antageligvis byttes. Men gulvet på bilen var bra sa'n, og alt kan fikses. Den skal beholde "stuket", men får muligens noen skvettlapper og en rustbeskyttelse som skal tåle det aller meste. Vinduene blir muligens tonet ned litt, og lakken blir "diamond black"? Akslingene var virkelig ikke pene, så hva de gjør her er jeg usikker på. Ting skal sandblåses, sveises og kjøres på med mye kjemikalier slik at rust ikke blir et tema. For min del vil jeg ha en bil jeg kan ha i 14 år til, så kvalitet på arbeidet er viktig : ) Vet ikke helt hva som foregår med bilen, så er spent på utfallet :)

 

Det hadde vært virkelig bra om bilen ble konvertert til en 500GE, for hver dag jeg kjører den bilen under, innser jeg at 280 GE har for snaut med moment. Motoren i 280SE 4.5'en har 60 mer nm på 1000 omdreininger (300 nm) enn G-wagen har på 4200 rpm, og det er noe å tenke på. Den drar så surrealistisk hardt nær tomgang hvor man virkelig må holde for hatten (bilen er relativt lett også), og man skjønner at denne bilen virkelig ikke trenger mer enn 3 gir. Uansett hvilket gir man er i eller uansett hvor bratt bakken er, så er det et utenomjordisk trøkk som dytter deg avgårde. Og lyden... fantastisk! LO-LO-LO-LO-LO :D Den har blitt kjempebra å kjøre etter at den fikk nye dempere, så nå kjenner man hva S-klasse er for noe. Foringer til bakstillingen er på vei. Digger varmen fra panseret, lyden og draget i bilen, så en slik motor i min G-wagen hadde snutt opp ned på G-verden tror jeg :) Jeg skal ned og titte på bilen i helgen (skal ta noen bilder), og det er sikkert et sørgelig syn. Får høre at bilen skal være klar før snøen faller, så det blir spennende :) Inntil videre drømmer jeg om G, og surrer med min 280SE og 300 TDT'en, der sistnevnte går ultralangsomt fremover, men det går fremover : ) Bilen er fin å kjøre, men har ikke noe annet enn prøveskilt. Det er stusselig uten G, gitt.

 

 

280SE_zps4c9113ee.jpg

 

Det er litt kunstige farger på mobilbildet over, hvor bilen nesten ser ut til å ha en annen lakk bak enn foran, men det får gå :) Lakken er den samme over hele bilen.


Edited by maelling, 18 June 2013 - 21:06.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)