Selv holder jeg en knapp på K-jetronic som det er i min G-wagen. Her skal det godt gjøres å ødelegge noe på en EU-kontroll. Foruten dette er systemet dønn solid og man slipper å tenke på noe som helst. Min M110 har tross alt surret og gått i 13 år uten et eneste host. D-jetronic, som det er på vel tidlige M110 og M117 fungerer bedre på tegnebrettet enn i virkeligheten, siden det er for sårbart. Man bør ikke lage ting for avansert, og det er det fine med diesel. Selv vet jeg ikke hvor glad jeg er i min OM617A. Konstaterer at den soter ned oljen godt på 3-4000 km, noe ikke min M110 gjør. Jeg må derfor bytte olje dobbelt så ofte, og det koster en 500 lapp som jeg kunne brukt på bensin på M110'en. Videre er årsavgiften høyere og forbruket er ikke så mye lavere, så det er vel nesten ikke noen økonomiske fordeler med min kjøring. Da holder jeg meg like gjerne til bensin. OM617A har bra med dreiemoment, men har ikke spesielt mye hester. Den låter riktignok fint, om man justerer ørene inn for god gammel dieselknarking. Men M110 låter likevel bedre og går langt bedre. Det ideelle i min G-wagen hadde vært M117 5 liter av aluminium og med K-jetronic. Den er angivelig lettere enn M110 også, i tillegg til å ha bøttevis med dreiemoment. Med M117 ender jeg opp med dekk-skrik bare jeg er litt for brå med pedalen, og det låter helt enormt. Man gliser non stop, og det er verdt litt ekstra bensin
Det har vært en del rare innsprøytninger oppigjennom historien, og jeg synes det er spennende å sette seg inn i det. Har blitt godt kjent med D-jetronic, og siden jeg er litt geekete (mulig jeg er alene om det) er det artig å feilsøke og få alt til å virke. D-jetronic er nesten like avansert som dagens systemer, men mangler lambda og i tillegg spruter den med 2 dyser av gangen og spruter også under compression stroke, noe som er litt meningsløst. Men K-jetronic spruter non stop, og det er enda mer meningsløst, men det er i det minste et enklere system som veier opp for ulempene. Resten på D-jetronic er litt mer grovkornet, men systemet er ikke dumt. Jeg må alltid ha med meg verktøy på tur og ha med alt jeg trenger for å feilsøke, men har etter hvert blitt litt lommekjent med systemet, så greier å finne nesten ethvert problem på 10 min. Har dessuten alltid med meg en ekstra ECU på tur. Dette trenger jeg ikke med g-wagen som surrer og går uansett hva. Selv digger jeg motorene og kunne nok ikke tenkt meg en diesel. Bensin med mye volum er greia her i gården, og gjerne med 8 sylindre
Kjenner at min G-wagen er en 10 år nyere bil enn W108'en, siden den er langt mer tight faktisk og kjennes mer harmonisk i alle ledd. Men nå hører det med til historien at jeg ikke tror alle foringene på min W108 er like bra som de burde være, selv om de ikke er direkte slarkete. Bilen virker litt ustabil i høyere hastigheter, mens G-wagen gjerne cruiser i 160 km/h. W108'en har brutal aks, og særlig over 100. Da får man et fjell av dreiemoment i ryggen og ting bare skyver på (den drar muligens også S211 320'n vår), men føler at den vandrer litt rundt, så best å ta det med ro til det er helt i orden. Den blir uansett garasjebil i vinter, mens G-wagen får få seg noen turer når veiene er fri for salt
Oppdatert, 20 okt:Har endelig fått i gang 8'ern igjen etter 2 dager med kamp, hvor jeg sikkert har pusset 80 plugger totalt. Har slitt med at den har sotet ned plugger før den har kommet i gang ordentlig etter at den ble druknet av kaldstartdysa som ble påmontert på det fordømte verkstedet. Var sikker på at det var noe galt med motoren til og med tidligere i dag, siden sylinder 2 og 3 gikk dårlig og motoren sendte pistolskudd bakover i eksosanlegget. Jeg kjente at rørene var langt kaldere enn 1 og 4, så fant raskt synderene. Tok en kompresjonstest (kald motor dette, siden den ikke gikk tross alt), og tallene var jo overraskende bra:
Sylinder 1, tørr: 163 psi
Sylinder 2, tørr: 170 psi
Sylinder 3, tørr: 165 psi
Sylinder 4, tørr: 165 psi
Sylinder 5, tørr: 160 psi
Sylinder 6, tørr: 160 psi
Sylinder 7, tørr: 165 psi
Sylinder 8, tørr: 170 psi
Dette er utrolig konsistente tall (ikke dårlig for 40 år gammel V8), så da visste jeg at motoren var helt fin. Jeg har i det siste justert den maksimalt mager på ECU'en, som justerer tomgangsrikheten. Fant ut at jeg også måtte skru tomgangsskruen helt ut for å få maksimalt med luft, og etter litt host gikk den klokkerent på alle 8. Jeg tok meg en tur i kveld, og bilen går klokkerent og lager helt fenomenal lyd : ) AAV-ventilen virker ikke helt som den skal tror jeg (selv om den er ny), for tomgangen blir høy nesten uansett, og jeg lurer litt på hvorfor. Jeg har justert tenningen på "tomgang" på kanskje 5 grader BTDC (anslag, siden det ikke er noen merker med tall), men det står 5 grader ATDC på plakaten ved radiatoren. Er dette riktig? Hva er poenget med å fyre etter at stempelet har passert toppen? Prøver å finne ut en måte hvor jeg kan få bilen til å gå enda magrere uten at jeg må justere justeringsskruen helt tilbake på ECU'en, for det virker ut som den trenger mye luft for å få en passe blanding. På MAP - sensoren har jeg justert bilen litt magrere enn sist for å være på den sikre siden, men nå er det slik at bilen ikke vil gå under 20 mph omtrent med mindre jeg bremser den lavere, selv om jeg slipper gassen (får for mye luft gjennom tomgangsskrua), og jokker opp og ned på turtallet om turtallet blir for høyt, som er helt normalt. Egen D-jetronic feature. Kanskje retarding av tenning gjør at turtallet roer seg ?
Uansett, bilen har 2 gåene hjullager som må ordnes, så dette får et verksted ta seg av. Har satt teip på jordingsledningen på kaldstartdysa, og skal gi dem streng beskjed om å holde seg unna motoren, selv om bilen ikke skal til Mekonomen EVER AGAIN.
Godt jeg har G-wagen som backupbil. Trengte den i dag for å handle kompresjonstester fra biltema og infrarød varmemåler fra samme sted : ) G-wagen går også klokkerent, men det har den alltid gjort. K-jetronic er det aldri noe tull med. Skal ta en kompresjonstest på G-wagen også en dag. Spent på hva slags verdier jeg får der
Edited by maelling, 20 October 2012 - 19:36.