Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#801 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 June 2013 - 15:46

Bilde0483_zps4e36130c.jpg

Bilde0485_zps4f3761af.jpg

Bilde0484_zpsd923db5d.jpg

Bilde0479_zps828a1b8f.jpg


Edited by maelling, 22 June 2013 - 21:11.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#802 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 June 2013 - 15:48


Slik ser bilen ut nå der den står, og jeg reiser ned for å se på den i morgen. Den er under ribbing enda, så man må vel ta 2-3 skritt tilbake for å ta 15 skritt frem. Det kartlegges rustskader, og det ser ut som bakenden har nok av steder hvor man må smelte sammen stålplater. Når man ser kalenderdamer på veggen, vet man at bilen har kommet til et ordentlig verksted :D Det ser ut som bilen lider av en del klassisk G-rust, og en del variabelt arbeid fra tiden før jeg begynte å jallafikse den. Partiet over vinduet har jeg visst om en stund (men ikke at bilen er i ferd med å bli en kabriolet!), og har pusset det ned for noen år tilbake, men tydelig at det ikke holder. Bilen ble oppusset, overhalt og nylakkert rett før vi handlet den i 1999, så det kan se ut som de har tatt noen snarveier hos Fjeldstad eller hvor det ble gjort. Det blir nok lenge til neste G-tur, men jeg klarer meg overraskende greit uten G for tiden. :)


Edited by maelling, 22 June 2013 - 21:15.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#803 emu2

emu2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 22 June 2013 - 20:44

damer må man ha veggen da martin ,da blir ikke gw ensom da


snart jule ferie for esab


#804 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 June 2013 - 21:21

Ja, det ser ut som min "herbie" - G er vill etter damer med panseret åpent og alt! De skræver rett opp i fronten på den også : ) Jaja. Det ser ut som en top speed run potensielt kunne ført til at taket flakser av? :D Menmen, de partiene der er da ikke de mest håpløse på bilen. Mesteparten av jobben ligger vel i kanaler, partiet mellom bakdøra og hjul og oppover skjermen, for ikke å snakke om høyre hjørne bak. Tipper denne bilen er 10-20 kg lettere enn standard pga ikke-eksisterende stål. 


Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#805 emu2

emu2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 22 June 2013 - 21:50

tak er helt løst foran oppe ,cab er fint ,kanaler og div ^_^


snart jule ferie for esab


#806 Bimmerc

Bimmerc

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 23 June 2013 - 09:14

Med sånne rustskader ville jeg gått for et nytt karosseri. :-(
Livet, det er ikke dagene som er gått men de dagene du husker. (Fritt etter GG Marquez)

#807 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 June 2013 - 10:03

Vi får diskutere mulighetene : ) Akkurat de skadene der kunne jeg fint sveist selv, og det er bare filleting i forhold til hva jeg har sveist på 123'en. Hadde ikke tatt så lang tid, men de andre tingene taler for å bytte karosseri, for ikke å snakke om summen av alle ting, selv om han visstnok har fikset opp værre. Jeg hadde aldri i verden greid å sveise et nytt hjørne eller en sideskjerm fra nederst ved bakdøra og opp, uten at bilen får en helt annen form. Dere ser jo min kanal der :P  Den er litt mindre elegant i formen enn standard. Dersom det dukker opp et pent karosseri i nærheten der nede, så blir jeg gjerne med og løfter jeg : P Menmen, byggherren/entreprenøren får bestemme hva som er lurest... Det er mange veier til Rom. Har en tanke om at han har lyst til å sveise. Han har visstnok de fleste delene klare :)


Edited by maelling, 23 June 2013 - 10:21.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#808 emu2

emu2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 23 June 2013 - 12:23

ser ikke vits å skife karos er bare tull ,er ikke så gale klart det er litt her og der ,men har vært borti mye være biler en den her,er å bruke hue og tenke framm,


snart jule ferie for esab


#809 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 June 2013 - 19:21

Om bilen ikke har vært en "spesial" før (Fjeldstad spesial), så kommer den nok til å bli det nå. Men bilen har visstnok en del fjøsmekk i karosseriet i form av dårlig sveis, så gudene vet hva som har skjedd med bilen før vi kjøpte den den. Det ser ut som det er sveist ved stolpen mellom framdør og bakdør, samt et stykke av kanalen og diverse annet. Bæringen til bakdelen av bilen i karosseriet er gåent, og han kunne visst kjenne at karosseriet ikke satt så godt på som det burde når han var ute på tur  :o Halvparten av karosserifestene har smuldret bort og lakken er tynn, samtidig som at lakkjobben er dårlig (lakkert rett på grønnfargen). Lakktykkelsen var på rundt 70 micron? Det anslås at rundt 17 kg friskt stål må inn. Kanalene blir forsterket, sammen med en god del fiks rundt om kring for å sikre et bunnsolid karosseri. Lakken blir en litt dypere variant av  "diamond black", og lakken blir en form for lastebillakk som skal tåle juling. Rutene rundt om blir noe sotet (mer bak enn foran), slik at bilen får litt gangster-look. Temaet på bilen ser ut til å bli gangster (da står den vel i stil med 280SE 4.5'en), med en litt spesiell lykteløsning bak og 2 rør. Motoren ser ut til å bli en V8, men det er uklart hvilken type. Det får nok betydning for girkasse, transfer og bremser, men her holder bilbyggeren kortene tett til brystet. Det ser ut som det skal bli en liten overraskelse, og foreløpig har han fått tilnærmet blankofullmakt fra meg :) Blir det en Chevrolet-motor? Mercedes M117 eller M113? Jeg aner ikke, så her får man vente og se. Vekt på motor er et viktig tema, så en lett motor er nok en fordel. I 463-land som jeg bor i, vil denne bilen skille seg ut. Jeg er tilhenger av biler som ikke er anonyme, så denne 460'n blir den rake motsetningen av en 460 med stålfelger som gynger bortover, med rutete mønster i setene og bråkete NA 617 motor. Lyden på bilen skal bli grom (men blir den like grom som 4.5'en, er det bra nok for meg ), så dette blir nok et ganske spesielt bygg. Bilen skal bli et naturlig førstevalg for alle som skal reise et sted for å knuse kneskåler (bilen skal ha holdning), men ikke bli mer terrengfokusert enn i dag. Det ser ut som fjæring og understell blir dønn standard. Interiøret tror jeg blir som dagens, og elnettet blir også urørt. Det er sikkert noen ting jeg har glemt, men jeg er veldig spent på utfallet. Det regnes med at bilen er klar innen vinteren :)
 
DSC_0507_zps738753f5.jpg
DSC_0509_zps27afc080.jpg
DSC_0510_zpsd55315dd.jpg
 
EDIT 07.07.13. Her kommer en V8-update (280SE'en):
 
Etter å ha tittet på pluggene og sett at jeg har kjørt med litt for "optimal" forbrenning, uten at det har vært for varmt, har jeg pønsket på justeringer som kan gjøre at bilen går bedre. Har derfor justert litt på motoren, etter å ha funnet ut at den har gått for magert på tomgang og for magert i fart også sannsynligvis, samtidig som at jeg har hatt altfor mye ignition advance (vakuumadvance egentlig), slik den har fått tenningsbank om man gir på mye ved lavt turtall i tredjegir typisk, og det er langt i fra bra. Men tenningen har vært riktig på høyt turtall. Har retardet tenningen noe, justert opp tomgangsblandingen, og kjørt den generelt rikere på alt annet enn tomgang også. Merker at turtallet på tomgang falt noe, samtidig som bilen bilen har blitt mye sterkere på tomgang og har humpet mindre. Har merket at den har humpet nær tomgang når den er varm typisk med drive inne, og har trodd at den holdt på å drukne. Sannheten var motsatt, at den gikk for magert. For hvert klikk jeg justerte rikere blanding (på ECU'en), steg turtallet, samtidig som jeg kunne gå tilbake på tomgangsluften. Før har den jaget opp og ned når den er kald, og gjør det forsåvidt enda, hvor turtallet blir for høyt for kald motor og for lavt for varm motor, men jeg er nærmere noe riktig nå. Har justert den riktig for varm motor, siden det er det viktigste. Etter at jeg retardet tenningen, har bilen blitt litt mer sedat og ikke så brutal på momentet ved tomgang, samtidig som den går noe roligere og Mercedes - aktig både på tomgang og alle turtall. Merker at mesteparten av tenningsbanken har forsvunnet rundt 2000 rpm (antar at turtallet er det, siden jeg ikke har RPM-måler). Men merker nå at jeg har ørlite tenningsbank igjen på litt høyere turtall og på dønn max, så det tilsier kanskje at jeg bør prøve å rike opp blandingen. Nå kjører jeg på 95 oktan, så mulig 98 gjør susen. Merker at bilen er mer sedat, samtidig som at den går varmere med retardet tenning (egentlig tilnærmet normal tenning nå), og det er det de sier skal skje når man gjør det. Har lest på diverse amcar-forum om hvordan man justerer inn 8'ere, så får fortsette å justere litt mer for å få bort alle uoptimale ting. Bilen går fremdeles svært bra, og den legger seg på en pen tomgang hvor den fremdeles er sterk, hvor det kommer ekstra grom lyd icon_smile.gif Kan være at jeg bør prøve å få til mindre vakuum-advance, og advance tenningen litt, eventuelt gå for 98 oktan. Merker at det har forsvunnet noen titalls NM nær tomgang, selv om motoren egentlig går renere. Får teste litt. Med mer advance er den tilnærmet vill og gal nær tomgang, som jeg har kommentert mye før icon_smile.gif
 
EDIT 10.07.2013
 
Etter å ha tenkt litt, har jeg funnet ut hva "vill og gal - effekten" skyldtes. Bilen har 2 stk "map" , derav en for tomgang og en for vanlig kjøring. Tomgangsmap'en har vært for mager med for mye luft, og når man presser inn pedalen ørlite (noen prosent), går den over til "kjøremap'en" som er langt rikere, og da går den fra en tilstand med for mye luft i forhold til bensin, til å få mye mer bensin og litt mer luft. Under kaldstart har den gått veldig mye rikere pga warmup (og turtallet går i taket), og det skyldes jo at den får like mye luft og veldig mye bensin, og så kutter den bensinen ved 1450 rpm og setter den i gang igjen når den faller under 1000 rpm (miljøgreier når pedalen er helt oppe for å spare bensin når man slipper gassen og triller, uavhengig av temp) eller deromkring. Dermed har motoren "kammet" på et vis. Går man fra mager til rik map får man et veldig hopp i nm. "Vill og gal" er isolert sett noe man burde forbeholde 500 hk V8'ere, men det har vært opplevd sånn siden motoren har skytet frem voldsomt akkurat i det den har byttet map. Etter at jeg har fått justert litt sist, har overgangen mellom map'ene blitt mer sømløse, og dermed virker den mer normal :) Det er nå det hadde vært kult å ha en grommere innsprøytning med justering for tenning og alt, så er justeringsmulighetene uendelige. På D-jetronic og ordinær tenning er det mer grovkornet, men det har sin sjarm. 

Edited by maelling, 10 July 2013 - 18:32.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#810 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 27 August 2013 - 16:43

Legger ved en update når det kommer til 280SE'en, siden jeg faktisk ikke vet hvordan det går med min G-wagen. Sakene er litt i det blå, men han sier at bilen skal bli ferdig til snøen faller. Jeg gidder ikke å mase, så får bare krysse fingrene og be. Men uten å utdype, har jeg en følelse av at bilen ikke blir klar, med mindre han er en slags supermann. Skjønt, kan godt tenkes at den er halvferdig? Eller 1/5 - ferdig? Aner ikke. Menmen, jeg holder min del av avtalen og venter, og så får han gjøre sin del av avtalen :) Pacta sunt servanda (avtaler skal holdes). Men jeg ser bort på sveiseapparatet mitt en gang i blant og kommer ikke bort i fra følelsen av at jeg kommer til å få bruk for den igjen, men avtalen lyder på en rustfri og flott G, så da får jeg heller bare se fram til jeg ser den igjen. Eller kanskje jeg bør handle meg en 463? Slå til skikkelig? Savner G'en min må jeg innrømme, og jeg har ikke sett den på 2 måneder. Menmen, får nyte bildene av en større motorjobb på V8'ern. Den skal få nytt kamkjede, slidere og strammere, siden alt var OPPBRUKT. Det som slår meg når jeg ser dette, er at delene og løsningene ikke akkurat er underdimensjonert. Me want en slik motor i G-wagen! Alt annet er tull:
 
Motor1_zpsb37d14e7.jpg
Motor7_zps9d6ed3ba.jpg
Motor6_zps01a867d3.jpg
Motor3_zpsd00512da.jpg
Motor2_zps7a8e0bb4.jpg


Edited by maelling, 27 August 2013 - 16:50.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#811 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 05 September 2013 - 04:56

Nå tror jeg G'en din er ferdig.

 

http://www.autoscout...5906&asrc=st|sr

 

Fet bil er det blitt.

 

nielsa


Edited by nielsa, 05 September 2013 - 05:02.


#812 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 06 September 2013 - 05:25

Var ikke ment som mobbing dette men oppmuntring.

 

Ser at ting uttrykt på nettet kan misoppfattes etter hvilken innfallsvinkel leser har. 

 

Hadde jeg lagt ut bilde av en diesel derimot..............

 

Var en veldig fin 460 .

 

nielsa



#813 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 06 September 2013 - 16:12

Heh, neida, det er jo en drømmebil den 560GE'en, men prisen er jo helt hinsides. Jeg leser ingenting ut av den første posten din annet enn å tenke at det er sånn jeg håper min G blir til slutt. Men til prisen handler jeg heller en 463 eller noe sånt. Jeg hadde nok faktisk handlet en diesel fremfor å handle en 460 til 70000 euro. Fyren jobber visst med bilen og skulle sende noen bilder av arbeidet, men de har inntil videre uteblitt. Vet ikke om det er på tide å skrive nekrologen til bilen min, men jeg regner med at den blir fin til slutt, men det kan ta evigheter. Jeg får oppdatere så snart jeg vet mer, og jeg får gi ham bra med tid. Jeg har tross alt ikke hastverk. Han har visst en del annet å styre med. Jeg regner ikke med at den er noenlunde klar før neste år, men får se om den virkelig er klar til snøen faller :)  Men selv har jeg nesten mer lyst til å sveise på bilen selv, for jeg tror jeg skulle fått den fast og fin i karosseriet på 4-5 måneder, om jeg slipper å lage delene selv. Hadde sett for meg en kortere tidshorisont enn dette da jeg leverte bilen tidlig i sommer.

 

Litt ved siden av: For å være helt ærlig er jeg litt lei av 30-40 år gamle Mercedeser som byr på 9/10 arbeid og 1/10 kjøring for å ta igjen gammelt vedlikehold fra forrige eiere. Holder på med 8'ern, og har bakstillingen på min S123 i biter for å bytte foringer og montere fjærer og gassdempere (istedenfor nivåregulering). Jeg har mer eller mindre fått alle mine biler gratis, men når INGENTING virket på noen av de i utgangspunktet (men mye er bra nå selvsagt), blir det delebytting og skruing nesten ustanselig, foruten sveising. Problemet er at folk ikke ser verdien av å ta vare på gamle biler og lar de gå til grunne mer eller mindre, før jeg tenker at det er for ille å skrote en Mercedes og kaster meg over dem av ren "kjærlighet". Men nå er det på høy tid at jeg tar til vettet og avanserer fra å være skrotnisse som bruker mye tid på ting som virker fåfengt til å få problemfrie kjøretøy. For å være helt ærlig har jeg knapt fått kjørt med noen av mine 3 gamle Mercedeser i sommer (ei heller G-wagen av naturlige grunner), og kjører nesten bare scooter (til og fra jobb Asker - Oslo - Asker primært) som bare går og går uten at jeg bruker tid på den. Det er et paradoks :) Det er bra å tilegne seg kunnskaper ved å skru, men når man har gjort det en del, virker det som bortkastet tid for en som har 2 mastergrader og fulltidsjobb, og langt ifra er noen mekaniker, annet enn wannabe muligens. Jeg skulle gjerne hatt en 500 GE, evnt. 463 av et slag, V8'ern og min scooter. Da har man én allroundbil, en grom S-klasse og en scooter til å snike med på E18 inn til Oslo og jobben.

 

Menmen, jeg skal oppdatere så snart jeg vet noe mer om G-wagen :) Skal nok komme tilbake i G-miljøet, men først trenger jeg en kjørbar bil :) Min gamle Fjeldstad spesial er som et vagt minne...

 

RIP_zps9b464b1b.jpg


Edited by maelling, 06 September 2013 - 16:35.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#814 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 06 September 2013 - 19:09

Ordner seg nok med G.

 

Nevnte kanskje at jeg har en W123 300TD 82 model som er i daglig bruk. Skrur litt innimellom på den men ikke mer enn at den går i 19/20 deler av tiden.  Skiftet topp pakning på den i vinter etter 500000Km under kyndig veiledning av Roar Sæther. Var er evig plage med nivåregulering som aldri funket lenge av gangen. Satte på den stivere fjærer slik at den holder nivået bare på fjæra. Resten av opplegget med gasskuler og dempere gjør en utmerket jobb og sammen er det gull. Anbefales. Kjøpte fjærer på Ebay men det var samme utvendig diameter som på framfjær på G. Betyr at en G fjær kan tilpasses. 

 

nielsa



#815 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 06 September 2013 - 20:01

En liten 123 - avstikker i en G-tråd, men er vel lov siden det er en bil med OM617A :) :

 

Jeg har overhalt nivåreguleringspumpa på 123'en, og har laget en ny høyttrykksslange som går fra pumpa og til rørnettet bakover, og skrudd på gamle fittings. Har fra før av overhalt nivåreguleringsventilen bak, men mangler metalldingsen inni der som blokkerer kanalene ut i fra vekten på bilen bak. Gasskulene vet jeg virker og tryggrørene er tett. Egentlig er alt i rimelig bra stand, men trenger muligens å bytte slangene som går fra ventilen bak og ut til trykkrørene, siden jeg mistenker at venstre bak muligens har dårligere flow enn høyre slik at bilen er litt skjeiv. Jeg opplevde det med 108'en at ene bremseslangen var gått i oppløsning innvendig og gått tett (venstre bakbrems virket dermed ikke), og selv om det før pumpeoverhaling flowet bra på toppen av begge trykkrørene og de presset bra oppover, var bilen skjev. Nå kan det enten være slange som har gått i oppløsning eller skjevt karosseri, og det siste virker litt for utrolig ut i så fall. Har gått lei av systemet, så demonterer alt og putter på lageret, eventuelt selger. 108'en klarer seg fint med fjærer, som g-wagen, og da skal 123'en gjøre et også. Har i grunn alt man trenger til å sette det i gang, men vil ha ting enkelt :)  Hadde jeg hatt metalldingsen, burde alt virket fint, men har bare laget en ut i fra en masse sveis jeg ikke vil bruke. De fjærene som skal på skal holde bilen oppreist på normal høyde, og gassfjærene skal dempe bilen mer enn godt. Jeg har fram til nå hatt de største gummiputene over de nye orginalfjærene (1.9 cm), men går for 1.2 cm over de nå nye fjærene jeg går for. Nå skal ræva bli bra - garantert :)

 

Det jeg sliter med på 123'en er litt mye slakk i styresnekka og automat som slurer inn i tredje, og før det noen klunkelyder bak jeg tror jeg skal bli kvitt pga at differensialen ikke hang ordentlig på subframen (dvs, ikke stramt nok). Alt annet er byttet eller overhalt. Jeg tror bilen er klar for EU-kontroll snart :) 123 er flotte saker det, men tror min har hatt 287000 harde km på veien, for mer eller mindre alt var utslitt. Lekk diff (fikset med nye tetninger), ingen bremser virket (fikset ved overhaling av kalipere og bytting av alt annet), sleng på ræva i fart (fikset ved å bytte subframeforing), framdemperne var utslitt (byttet til biltema), bakdøra ville ikke holde seg oppe (fikset ved å bytte gassdempere til bakdøra), opprustede kanaler (sveist), hull i gulv ved pedal (sveist) og lekk torpedovegg (sveist og fikset), sveist sideskjerm foran, sveist opp hele bakfangern (faktisk), sveist høyre innerskjerm på bilen foran, overhalt brekket og byttet alt innenfor trommelene. Det er sikkert dobbelt så mye enn dette som er feil, men jeg har byttet flexdisks, oppheng til mellomaksling, byttet gummioppheng på diff, sjekket stikkakslingene og byttet olje i dem, sveist eksosanlegg som var lekk (enda ørlite tvilsomt anlegg. Kun 2 dempere nå mens det før var 3), byttet dørstoppere, byttet deler av elnett som brant opp i sveisebrann m.m. Umulig å huske alt. Huff og huff, men kanskje kjørt 1000 km på 3 år ? Her er det 19/20 fiksing og kanskje 1/20 kjøring om jeg er heldig. 

 

Kult at du holder bilen i gang, Nielsa ;)

 

Siste bildeupdate, med fare for at tråden sklir ut:

 

Før overhaling av pumpe:

 

IMG_20130824_141049_zps4a50e645.jpg

 

Overhalt pumpe på plass med nylaget trykkslange jeg ordnet ut av 2000 psi 10 mm slange og gamle fittings. Jævelig slitsom jobb, og styrete med tanke på at den er full av små plastbiter man må ha inn igjen. Nivåreguleringstank er ute for rensing:

 

P1010167_zpsec44efe2.jpg

 

Under ræva på bilen. Bilen er i grunn nokså strøken under på dette partiet, merkelig nok. Det ser litt slitent ut, men det har med lys å gjøre. Bremseskivene er ubrukte, men har stått ute en vinter. Ny gummispacer over fjæra.

 

P1010158_zpsb7324d00.jpg

P1010165_zps91d5e85a.jpg

P1010170_zps21586091.jpg

P1010168_zps2fd4a322.jpg

 

Her er mitt nysveisede gulv på førersiden, mens jeg har fjernet all lydisoleringen og drit'en som har lett for å holde fuktighet. Målet er jo at denne skal bli en "superturbodiesel" en gang som drar bedre enn V8'ern, selv om det er et lite stykke dit enda. Motoren går veldig bra, men med noe blow-by. Når bilen står fint, gjenstår det å se om den går igjennom EU-kontrollen, og mitt store spørsmålstegn er styresnekka. Når den er tight nok er den ikke selvopprettende, og når den er selvopprettende er den ikke tight nok. Burde muligens bytte, men får prøve. Har i det siste fått smettet nedi noen 4 tommer høyttaler nedi dashboard siden høyre foran brant opp i sveisebrann, og montert en billig men bra stereo. Har man først montert det, MÅ liksom bilen bli ferdig en gang. Vurderer å prøve å bytte bærearmsforinger, siden det er det eneste som gjenstår bak.

 

Ved siden av dette har jeg en 108 hvor mye annet er fikset på, og ellers en G-wagen som er under "restaurering". Håper virkelig at G'en blir fin ja, Nielsa :)

 

Men gamle mercer er noe slit! Jeg vil kjøre og ikke skru hele tiden! :P


Edited by maelling, 06 September 2013 - 20:30.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#816 emu2

emu2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 05 October 2013 - 23:38

g streng har det veeeldig bra den ,huske på at gammle damer trenger litt ro når kulda kommer ,er som en litten ferie og et svangerskap venter litt og sparker grus i frust ,har ikke git opp bilen ,går litt på meg også og tar den i slaga ,og er rimlig nøye når det kommer til sveiseing slik at den henger og ikke et punk og rest sparkel .ja det var litt å ta tak i men er er ikke det værste eg har vært borti,er bil i mange år der


snart jule ferie for esab


#817 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 06 October 2013 - 19:06

Du får ta den tiden du trenger, men hadde vært fint om bilen ble klar i 2014 :) Det er utfallet som betyr noe, og ikke hvor fort arbeidet går. Rom ble ikke bygget på en dag. Ønsket er at den blir en ship shape G som surrer og går knirkefritt i 10 år til (eller mer), og som har liten lyst til å ruste. Er spent på utfallet når det kommer til motor, og hva dere finner ut av det. Den gamle motoren kan jeg lage glassbordstativ av, om jeg inviterer hele familien og hele nabolaget til å bære den på plass.Eventuelt at den bare gjøres tett, for den er en ærlig og god motor, selv om jeg har blitt bortskjemt med M117 i den siste tiden som har flyttet referansene når det kommer til moment og lyd. M110 har tjent meg godt, og låter helt brilliant for 6'er å være. Spent på hvor lett dere får bilen også om dere hiver en lett 8'er i den (og får det godkjent), for etter det jeg skjønner og som vi har snakket om er enkelhet og letthet (innenfor rimelig grenser) noe som er i fokus, foruten litt gangster-stil. Ser for meg en pen og sort G med sota ruter rundt om, med masse antirust-trix og en grom motor som lager lo-lo-lo-lo lyd på tomgang, og som får små barn til å grine og gamle tanter til å miste veska om man gir max  :)

 

Du kan gjerne poste bilder over arbeidet i tråden her, så kan vi se arbeidet skride frem ;)

 

Oppdatering på andre biler: Når det gjelder 123'en, har jeg vært på 15-20 mils tur på den, og den er helt nydelig å kjøre med vanlige fjærer og gassdempere bak. Det er euforisk  å ha en 123 som holder perfekt høyde bak, men den er uendelig støyete å kjøre siden den mangler lydisolering :P Det er som å ha hodet under panseret og ruse når man sitter i bilen, selv om jeg har fjernet alt med vilje. Når det gjelder 108'en, har den fått nytt kamkjede og slidere, samt nye foringer i bakstillingen og den går som et lokomotiv på motorveien etter at de nye foringene er på plass, men jeg sliter litt med D-jetronic'en etter verkstedsbesøket. Mulig litt sensorproblematikk på gang, for den går som en bøtte møkk og mister 150 hk når den blir middels varm/varm pga at den leaner ut, fordi ECU'en tror motoren er varmere enn den faktisk er. Dette er noe jeg feilsøker på i disse dager.


Edited by maelling, 06 October 2013 - 19:20.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#818 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 24 November 2013 - 17:47

Hva har skjedd med G-wagen siden april 2013 da jeg parkerte den hos min mekkeguru? Ingenting. Etter litt om og men, og noen turer hit og dit, fant jeg min G-wagen, på et bedre sted enn sist. Faren min var med på slep, og bilen var ikke der vi fant den sist, så den var et annet sted hos en kompis av han som egentlig skulle fikse bilen:

P1010209_zpsa03435e8.jpg
P1010208_zps18167de7.jpg


Det er mange og gode grunner til at han ikke har hatt anledning til å sveise på bilen, og jeg kunne jo fint nytet 7 måneder med EU-godkjenning på bilen og hatt den på gårdsplassen, fremfor at den skal stå lagret over så lang tid i en låve med en haug med damekalendere rundt om kring. Men denne gangen har bilen havnet hos en kompis av ham igjen, og de to skal visstnok sveise denne hel og fin i løpet av 1 uke. Nå ville jeg få bakoversveis om de klarer det, men jeg er seriøst hypp på å få bilen min tilbake. Etter 1 uke skal bilen være hel og fin i skallet, og være noenlunde klar for lakkering. Han fyren som bilen er hos nå ser ut til å være mentoren til han som egentlig skulle ordne bilen, og han var av et hakk kvassere kaliber og sa at nå skal bilen bli ferdig og klar på 1 uke, for her ville han ikke ha den. Han hadde annet å sveise på, blant annet en Volvo Valp. Han var ikke like imponert over sveisingen min, som jeg selv var stolt av, som partiet foran høyre framdør og høyre framskjerm, samt kanaler, hvor målet ikke var å lage noen skjønnhet, men å få ting til å henge sammen. Han var med på den filosofien.

Jaja, så nå får vi se. 7 måneder uten at noe har skjedd, og nå skal alt skje på 1 uke. Skulle få statusrapport på onsdag, og på slutten av uka, så nå er jeg spent :). Når det kommer til ambisjoner om V8 og slikt er jeg villig til å ofre det. Det ble svært lite viktig plutselig. Han sa til og med at bilen gikk så bra at den knapt trengte mer motor, og den har visst blitt fraktet fra det ene stedet til det andre uten vinduer og dører, så det må ha vært en luftig tur :)

Edited by maelling, 24 November 2013 - 18:02.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#819 Bimmerc

Bimmerc

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 24 November 2013 - 18:41

Hva skal man si? Du har jo bedre kontroll nå når det snakkes om en uke. Jeg skal ikke gi deg noen råd, men ønsker deg lykke til.  :wacko:


Livet, det er ikke dagene som er gått men de dagene du husker. (Fritt etter GG Marquez)

#820 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 24 November 2013 - 19:16

Jeg har null kontroll. Det er en svært lite tilfredstillende situasjon (og har vært det i 7 måneder), og før i dag lurte jeg på om bilen var stjålet eller hva faen som hadde skjedd. Jeg er en fyr som liker at man holder avtaler, og at man arbeider strukturert, og tror ikke jeg og oppdragstaker matcher helt på det området der. Jeg kunne sagt mye om han som tok på seg å fikse bilen, men skal avstå fra det. Jeg tror jeg skal spise en sokk og legge ut på youtube om de sveiser den der klar på 1 uke, for det virker usannsynlig at man klarer det. Skulle gjerne satt opp kameraet og spilt av i rask film av de to der som jobber fulltid på bilen i 1 uke i så fall, men vi får se da :) Jeg lurte på før i dag om jeg skulle legge ut forespørsel på forumet her om det er noen som har en G og en henger, og har lyst til å hjelpe meg med å hente bilen. Eventuelt om nå var tiden å handle en 463 og leie en henger for å hente denne. Har tenkt flere ganger at det bare er å hente bilen og sveise denne selv, og forsøke å gjøre ting pent.

 

Menmen, jeg lar rulletten snurre en runde til, så får vi se hvordan det går. Hva har man å tape? Fyren som bilen står hos nå virker seriøs, så kanskje det er mulig å sveise opp en G på 1 uke? Time will show.

 

 

NÅ ER DET BARE Å VEDDE FOLKENS. 


Edited by maelling, 25 November 2013 - 18:00.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)