Edited by maelling, 22 June 2013 - 21:11.
Posted 22 June 2013 - 15:46
Edited by maelling, 22 June 2013 - 21:11.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
Posted 22 June 2013 - 15:48
Slik ser bilen ut nå der den står, og jeg reiser ned for å se på den i morgen. Den er under ribbing enda, så man må vel ta 2-3 skritt tilbake for å ta 15 skritt frem. Det kartlegges rustskader, og det ser ut som bakenden har nok av steder hvor man må smelte sammen stålplater. Når man ser kalenderdamer på veggen, vet man at bilen har kommet til et ordentlig verksted Det ser ut som bilen lider av en del klassisk G-rust, og en del variabelt arbeid fra tiden før jeg begynte å jallafikse den. Partiet over vinduet har jeg visst om en stund (men ikke at bilen er i ferd med å bli en kabriolet!), og har pusset det ned for noen år tilbake, men tydelig at det ikke holder. Bilen ble oppusset, overhalt og nylakkert rett før vi handlet den i 1999, så det kan se ut som de har tatt noen snarveier hos Fjeldstad eller hvor det ble gjort. Det blir nok lenge til neste G-tur, men jeg klarer meg overraskende greit uten G for tiden.
Edited by maelling, 22 June 2013 - 21:15.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
Posted 22 June 2013 - 20:44
damer må man ha veggen da martin ,da blir ikke gw ensom da
snart jule ferie for esab
Posted 22 June 2013 - 21:21
Ja, det ser ut som min "herbie" - G er vill etter damer med panseret åpent og alt! De skræver rett opp i fronten på den også : ) Jaja. Det ser ut som en top speed run potensielt kunne ført til at taket flakser av? Menmen, de partiene der er da ikke de mest håpløse på bilen. Mesteparten av jobben ligger vel i kanaler, partiet mellom bakdøra og hjul og oppover skjermen, for ikke å snakke om høyre hjørne bak. Tipper denne bilen er 10-20 kg lettere enn standard pga ikke-eksisterende stål.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
Posted 22 June 2013 - 21:50
tak er helt løst foran oppe ,cab er fint ,kanaler og div
snart jule ferie for esab
Posted 23 June 2013 - 09:14
Posted 23 June 2013 - 10:03
Vi får diskutere mulighetene : ) Akkurat de skadene der kunne jeg fint sveist selv, og det er bare filleting i forhold til hva jeg har sveist på 123'en. Hadde ikke tatt så lang tid, men de andre tingene taler for å bytte karosseri, for ikke å snakke om summen av alle ting, selv om han visstnok har fikset opp værre. Jeg hadde aldri i verden greid å sveise et nytt hjørne eller en sideskjerm fra nederst ved bakdøra og opp, uten at bilen får en helt annen form. Dere ser jo min kanal der Den er litt mindre elegant i formen enn standard. Dersom det dukker opp et pent karosseri i nærheten der nede, så blir jeg gjerne med og løfter jeg : P Menmen, byggherren/entreprenøren får bestemme hva som er lurest... Det er mange veier til Rom. Har en tanke om at han har lyst til å sveise. Han har visstnok de fleste delene klare
Edited by maelling, 23 June 2013 - 10:21.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
Posted 23 June 2013 - 12:23
ser ikke vits å skife karos er bare tull ,er ikke så gale klart det er litt her og der ,men har vært borti mye være biler en den her,er å bruke hue og tenke framm,
snart jule ferie for esab
Posted 23 June 2013 - 19:21
Edited by maelling, 10 July 2013 - 18:32.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
Posted 27 August 2013 - 16:43
Legger ved en update når det kommer til 280SE'en, siden jeg faktisk ikke vet hvordan det går med min G-wagen. Sakene er litt i det blå, men han sier at bilen skal bli ferdig til snøen faller. Jeg gidder ikke å mase, så får bare krysse fingrene og be. Men uten å utdype, har jeg en følelse av at bilen ikke blir klar, med mindre han er en slags supermann. Skjønt, kan godt tenkes at den er halvferdig? Eller 1/5 - ferdig? Aner ikke. Menmen, jeg holder min del av avtalen og venter, og så får han gjøre sin del av avtalen Pacta sunt servanda (avtaler skal holdes). Men jeg ser bort på sveiseapparatet mitt en gang i blant og kommer ikke bort i fra følelsen av at jeg kommer til å få bruk for den igjen, men avtalen lyder på en rustfri og flott G, så da får jeg heller bare se fram til jeg ser den igjen. Eller kanskje jeg bør handle meg en 463? Slå til skikkelig? Savner G'en min må jeg innrømme, og jeg har ikke sett den på 2 måneder. Menmen, får nyte bildene av en større motorjobb på V8'ern. Den skal få nytt kamkjede, slidere og strammere, siden alt var OPPBRUKT. Det som slår meg når jeg ser dette, er at delene og løsningene ikke akkurat er underdimensjonert. Me want en slik motor i G-wagen! Alt annet er tull:
Edited by maelling, 27 August 2013 - 16:50.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
Posted 05 September 2013 - 04:56
Nå tror jeg G'en din er ferdig.
http://www.autoscout...5906&asrc=st|sr
Fet bil er det blitt.
nielsa
Edited by nielsa, 05 September 2013 - 05:02.
Posted 06 September 2013 - 05:25
Var ikke ment som mobbing dette men oppmuntring.
Ser at ting uttrykt på nettet kan misoppfattes etter hvilken innfallsvinkel leser har.
Hadde jeg lagt ut bilde av en diesel derimot..............
Var en veldig fin 460 .
nielsa
Posted 06 September 2013 - 16:12
Heh, neida, det er jo en drømmebil den 560GE'en, men prisen er jo helt hinsides. Jeg leser ingenting ut av den første posten din annet enn å tenke at det er sånn jeg håper min G blir til slutt. Men til prisen handler jeg heller en 463 eller noe sånt. Jeg hadde nok faktisk handlet en diesel fremfor å handle en 460 til 70000 euro. Fyren jobber visst med bilen og skulle sende noen bilder av arbeidet, men de har inntil videre uteblitt. Vet ikke om det er på tide å skrive nekrologen til bilen min, men jeg regner med at den blir fin til slutt, men det kan ta evigheter. Jeg får oppdatere så snart jeg vet mer, og jeg får gi ham bra med tid. Jeg har tross alt ikke hastverk. Han har visst en del annet å styre med. Jeg regner ikke med at den er noenlunde klar før neste år, men får se om den virkelig er klar til snøen faller Men selv har jeg nesten mer lyst til å sveise på bilen selv, for jeg tror jeg skulle fått den fast og fin i karosseriet på 4-5 måneder, om jeg slipper å lage delene selv. Hadde sett for meg en kortere tidshorisont enn dette da jeg leverte bilen tidlig i sommer.
Litt ved siden av: For å være helt ærlig er jeg litt lei av 30-40 år gamle Mercedeser som byr på 9/10 arbeid og 1/10 kjøring for å ta igjen gammelt vedlikehold fra forrige eiere. Holder på med 8'ern, og har bakstillingen på min S123 i biter for å bytte foringer og montere fjærer og gassdempere (istedenfor nivåregulering). Jeg har mer eller mindre fått alle mine biler gratis, men når INGENTING virket på noen av de i utgangspunktet (men mye er bra nå selvsagt), blir det delebytting og skruing nesten ustanselig, foruten sveising. Problemet er at folk ikke ser verdien av å ta vare på gamle biler og lar de gå til grunne mer eller mindre, før jeg tenker at det er for ille å skrote en Mercedes og kaster meg over dem av ren "kjærlighet". Men nå er det på høy tid at jeg tar til vettet og avanserer fra å være skrotnisse som bruker mye tid på ting som virker fåfengt til å få problemfrie kjøretøy. For å være helt ærlig har jeg knapt fått kjørt med noen av mine 3 gamle Mercedeser i sommer (ei heller G-wagen av naturlige grunner), og kjører nesten bare scooter (til og fra jobb Asker - Oslo - Asker primært) som bare går og går uten at jeg bruker tid på den. Det er et paradoks Det er bra å tilegne seg kunnskaper ved å skru, men når man har gjort det en del, virker det som bortkastet tid for en som har 2 mastergrader og fulltidsjobb, og langt ifra er noen mekaniker, annet enn wannabe muligens. Jeg skulle gjerne hatt en 500 GE, evnt. 463 av et slag, V8'ern og min scooter. Da har man én allroundbil, en grom S-klasse og en scooter til å snike med på E18 inn til Oslo og jobben.
Menmen, jeg skal oppdatere så snart jeg vet noe mer om G-wagen Skal nok komme tilbake i G-miljøet, men først trenger jeg en kjørbar bil Min gamle Fjeldstad spesial er som et vagt minne...
Edited by maelling, 06 September 2013 - 16:35.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
Posted 06 September 2013 - 19:09
Ordner seg nok med G.
Nevnte kanskje at jeg har en W123 300TD 82 model som er i daglig bruk. Skrur litt innimellom på den men ikke mer enn at den går i 19/20 deler av tiden. Skiftet topp pakning på den i vinter etter 500000Km under kyndig veiledning av Roar Sæther. Var er evig plage med nivåregulering som aldri funket lenge av gangen. Satte på den stivere fjærer slik at den holder nivået bare på fjæra. Resten av opplegget med gasskuler og dempere gjør en utmerket jobb og sammen er det gull. Anbefales. Kjøpte fjærer på Ebay men det var samme utvendig diameter som på framfjær på G. Betyr at en G fjær kan tilpasses.
nielsa
Posted 06 September 2013 - 20:01
En liten 123 - avstikker i en G-tråd, men er vel lov siden det er en bil med OM617A :
Jeg har overhalt nivåreguleringspumpa på 123'en, og har laget en ny høyttrykksslange som går fra pumpa og til rørnettet bakover, og skrudd på gamle fittings. Har fra før av overhalt nivåreguleringsventilen bak, men mangler metalldingsen inni der som blokkerer kanalene ut i fra vekten på bilen bak. Gasskulene vet jeg virker og tryggrørene er tett. Egentlig er alt i rimelig bra stand, men trenger muligens å bytte slangene som går fra ventilen bak og ut til trykkrørene, siden jeg mistenker at venstre bak muligens har dårligere flow enn høyre slik at bilen er litt skjeiv. Jeg opplevde det med 108'en at ene bremseslangen var gått i oppløsning innvendig og gått tett (venstre bakbrems virket dermed ikke), og selv om det før pumpeoverhaling flowet bra på toppen av begge trykkrørene og de presset bra oppover, var bilen skjev. Nå kan det enten være slange som har gått i oppløsning eller skjevt karosseri, og det siste virker litt for utrolig ut i så fall. Har gått lei av systemet, så demonterer alt og putter på lageret, eventuelt selger. 108'en klarer seg fint med fjærer, som g-wagen, og da skal 123'en gjøre et også. Har i grunn alt man trenger til å sette det i gang, men vil ha ting enkelt Hadde jeg hatt metalldingsen, burde alt virket fint, men har bare laget en ut i fra en masse sveis jeg ikke vil bruke. De fjærene som skal på skal holde bilen oppreist på normal høyde, og gassfjærene skal dempe bilen mer enn godt. Jeg har fram til nå hatt de største gummiputene over de nye orginalfjærene (1.9 cm), men går for 1.2 cm over de nå nye fjærene jeg går for. Nå skal ræva bli bra - garantert
Det jeg sliter med på 123'en er litt mye slakk i styresnekka og automat som slurer inn i tredje, og før det noen klunkelyder bak jeg tror jeg skal bli kvitt pga at differensialen ikke hang ordentlig på subframen (dvs, ikke stramt nok). Alt annet er byttet eller overhalt. Jeg tror bilen er klar for EU-kontroll snart 123 er flotte saker det, men tror min har hatt 287000 harde km på veien, for mer eller mindre alt var utslitt. Lekk diff (fikset med nye tetninger), ingen bremser virket (fikset ved overhaling av kalipere og bytting av alt annet), sleng på ræva i fart (fikset ved å bytte subframeforing), framdemperne var utslitt (byttet til biltema), bakdøra ville ikke holde seg oppe (fikset ved å bytte gassdempere til bakdøra), opprustede kanaler (sveist), hull i gulv ved pedal (sveist) og lekk torpedovegg (sveist og fikset), sveist sideskjerm foran, sveist opp hele bakfangern (faktisk), sveist høyre innerskjerm på bilen foran, overhalt brekket og byttet alt innenfor trommelene. Det er sikkert dobbelt så mye enn dette som er feil, men jeg har byttet flexdisks, oppheng til mellomaksling, byttet gummioppheng på diff, sjekket stikkakslingene og byttet olje i dem, sveist eksosanlegg som var lekk (enda ørlite tvilsomt anlegg. Kun 2 dempere nå mens det før var 3), byttet dørstoppere, byttet deler av elnett som brant opp i sveisebrann m.m. Umulig å huske alt. Huff og huff, men kanskje kjørt 1000 km på 3 år ? Her er det 19/20 fiksing og kanskje 1/20 kjøring om jeg er heldig.
Kult at du holder bilen i gang, Nielsa
Siste bildeupdate, med fare for at tråden sklir ut:
Før overhaling av pumpe:
Overhalt pumpe på plass med nylaget trykkslange jeg ordnet ut av 2000 psi 10 mm slange og gamle fittings. Jævelig slitsom jobb, og styrete med tanke på at den er full av små plastbiter man må ha inn igjen. Nivåreguleringstank er ute for rensing:
Under ræva på bilen. Bilen er i grunn nokså strøken under på dette partiet, merkelig nok. Det ser litt slitent ut, men det har med lys å gjøre. Bremseskivene er ubrukte, men har stått ute en vinter. Ny gummispacer over fjæra.
Her er mitt nysveisede gulv på førersiden, mens jeg har fjernet all lydisoleringen og drit'en som har lett for å holde fuktighet. Målet er jo at denne skal bli en "superturbodiesel" en gang som drar bedre enn V8'ern, selv om det er et lite stykke dit enda. Motoren går veldig bra, men med noe blow-by. Når bilen står fint, gjenstår det å se om den går igjennom EU-kontrollen, og mitt store spørsmålstegn er styresnekka. Når den er tight nok er den ikke selvopprettende, og når den er selvopprettende er den ikke tight nok. Burde muligens bytte, men får prøve. Har i det siste fått smettet nedi noen 4 tommer høyttaler nedi dashboard siden høyre foran brant opp i sveisebrann, og montert en billig men bra stereo. Har man først montert det, MÅ liksom bilen bli ferdig en gang. Vurderer å prøve å bytte bærearmsforinger, siden det er det eneste som gjenstår bak.
Ved siden av dette har jeg en 108 hvor mye annet er fikset på, og ellers en G-wagen som er under "restaurering". Håper virkelig at G'en blir fin ja, Nielsa
Men gamle mercer er noe slit! Jeg vil kjøre og ikke skru hele tiden!
Edited by maelling, 06 September 2013 - 20:30.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
Posted 05 October 2013 - 23:38
g streng har det veeeldig bra den ,huske på at gammle damer trenger litt ro når kulda kommer ,er som en litten ferie og et svangerskap venter litt og sparker grus i frust ,har ikke git opp bilen ,går litt på meg også og tar den i slaga ,og er rimlig nøye når det kommer til sveiseing slik at den henger og ikke et punk og rest sparkel .ja det var litt å ta tak i men er er ikke det værste eg har vært borti,er bil i mange år der
snart jule ferie for esab
Posted 06 October 2013 - 19:06
Du får ta den tiden du trenger, men hadde vært fint om bilen ble klar i 2014 Det er utfallet som betyr noe, og ikke hvor fort arbeidet går. Rom ble ikke bygget på en dag. Ønsket er at den blir en ship shape G som surrer og går knirkefritt i 10 år til (eller mer), og som har liten lyst til å ruste. Er spent på utfallet når det kommer til motor, og hva dere finner ut av det. Den gamle motoren kan jeg lage glassbordstativ av, om jeg inviterer hele familien og hele nabolaget til å bære den på plass.Eventuelt at den bare gjøres tett, for den er en ærlig og god motor, selv om jeg har blitt bortskjemt med M117 i den siste tiden som har flyttet referansene når det kommer til moment og lyd. M110 har tjent meg godt, og låter helt brilliant for 6'er å være. Spent på hvor lett dere får bilen også om dere hiver en lett 8'er i den (og får det godkjent), for etter det jeg skjønner og som vi har snakket om er enkelhet og letthet (innenfor rimelig grenser) noe som er i fokus, foruten litt gangster-stil. Ser for meg en pen og sort G med sota ruter rundt om, med masse antirust-trix og en grom motor som lager lo-lo-lo-lo lyd på tomgang, og som får små barn til å grine og gamle tanter til å miste veska om man gir max
Du kan gjerne poste bilder over arbeidet i tråden her, så kan vi se arbeidet skride frem
Oppdatering på andre biler: Når det gjelder 123'en, har jeg vært på 15-20 mils tur på den, og den er helt nydelig å kjøre med vanlige fjærer og gassdempere bak. Det er euforisk å ha en 123 som holder perfekt høyde bak, men den er uendelig støyete å kjøre siden den mangler lydisolering Det er som å ha hodet under panseret og ruse når man sitter i bilen, selv om jeg har fjernet alt med vilje. Når det gjelder 108'en, har den fått nytt kamkjede og slidere, samt nye foringer i bakstillingen og den går som et lokomotiv på motorveien etter at de nye foringene er på plass, men jeg sliter litt med D-jetronic'en etter verkstedsbesøket. Mulig litt sensorproblematikk på gang, for den går som en bøtte møkk og mister 150 hk når den blir middels varm/varm pga at den leaner ut, fordi ECU'en tror motoren er varmere enn den faktisk er. Dette er noe jeg feilsøker på i disse dager.
Edited by maelling, 06 October 2013 - 19:20.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
Posted 24 November 2013 - 17:47
Edited by maelling, 24 November 2013 - 18:02.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
Posted 24 November 2013 - 18:41
Hva skal man si? Du har jo bedre kontroll nå når det snakkes om en uke. Jeg skal ikke gi deg noen råd, men ønsker deg lykke til.
Posted 24 November 2013 - 19:16
Jeg har null kontroll. Det er en svært lite tilfredstillende situasjon (og har vært det i 7 måneder), og før i dag lurte jeg på om bilen var stjålet eller hva faen som hadde skjedd. Jeg er en fyr som liker at man holder avtaler, og at man arbeider strukturert, og tror ikke jeg og oppdragstaker matcher helt på det området der. Jeg kunne sagt mye om han som tok på seg å fikse bilen, men skal avstå fra det. Jeg tror jeg skal spise en sokk og legge ut på youtube om de sveiser den der klar på 1 uke, for det virker usannsynlig at man klarer det. Skulle gjerne satt opp kameraet og spilt av i rask film av de to der som jobber fulltid på bilen i 1 uke i så fall, men vi får se da Jeg lurte på før i dag om jeg skulle legge ut forespørsel på forumet her om det er noen som har en G og en henger, og har lyst til å hjelpe meg med å hente bilen. Eventuelt om nå var tiden å handle en 463 og leie en henger for å hente denne. Har tenkt flere ganger at det bare er å hente bilen og sveise denne selv, og forsøke å gjøre ting pent.
Menmen, jeg lar rulletten snurre en runde til, så får vi se hvordan det går. Hva har man å tape? Fyren som bilen står hos nå virker seriøs, så kanskje det er mulig å sveise opp en G på 1 uke? Time will show.
NÅ ER DET BARE Å VEDDE FOLKENS.
Edited by maelling, 25 November 2013 - 18:00.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)