Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#761 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 08 June 2012 - 23:24

Bruk tykke bomullsklær når du sveiser, da brenner ikke loppene seg så lett igjennom. Kunstfiberklær blir rene napalm-bombene når de tar fyr. Jeg tror neppe du har klart å svi hull i dekket med sveisesprut. I så fall hadde det måttet brenne lenge.

Et viktig sikkerhetstips: Hold det ryddig rundt arbeidsplassen når du sveiser, ha vannslange i beredskap, og ikke forlat stedet før tidligst et kvarter etter at sveisingen er avsluttet. Sveiseloppene kan ligge og ulme lenge, og antenne brennbart materiale.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#762 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 08 June 2012 - 23:24

Trippelpostet

Edited by Østerklev, 08 June 2012 - 23:48.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#763 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 08 June 2012 - 23:24

Trippelpostet

Edited by Østerklev, 08 June 2012 - 23:47.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#764 emu2

emu2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 09 June 2012 - 10:55


han får trøste seg med etter noen månder me å svi seg selv ,så blir man vant til det,et tegn på at man jobber hardt laugh.gif

snart jule ferie for esab


#765 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 11 June 2012 - 10:29

Takker for tips, Østerklev. Det er derfor jeg sveiser ute nå, snarere enn inne, og har alltid vannslange parat og skrur ut sideblinklyset for å få en fin "vanningskanal" når jeg skal sveise på kanalen nederst. Prøver også å sikre tilgang til kanaler slik at jeg kan spraye inn vann. Det som skjedde med S123'en i vinter var at det brant inne i A-stolpen nesten, og jeg kom ikke til med vannbøtte. Det var da kuldegrader der jeg holdt på, så vannslangen kunne ikke brukes. Denne gangen er alt dette på plass, men i tillegg bruker jeg ekstra tid på å pusse bort "drivstoff" for eventuelle flammer, så ikke sveisingen har noe særlig å antenne. Dette tar tid, men er vel anvendt tid. smile.gif

Ellers får jeg se hva jeg finner av egnet sveisebekledning. Det ser ut som disse gloene brenner igjennom det meste. Har ikke opplevd at klærne har tatt fyr enda, men opplevde i vinter at hansken min var i fyll fyr mens jeg sveiste, uten at jeg oppdaget det før siden. Resultatet ble noen svidde fingertupper, men det gikk ellers greit. Man føler seg i allefall levende når sånt skjer tongue.gif

emu2: Jeg har blitt ganske vant til svimerker på huden og ting som tar fyr. Det føles rimelig dagligdags wink.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#766 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 19 June 2012 - 19:43

3 timers kaosarbeid i kveld på venstre kanal fra å ta av skjermbreddere og kutting, til fram til så langt jeg har kommet på bildene. Det er ikke alltid lett å få klemt inn "kvalitetstid" med G'en, men gjorde ting i rasende fart i kveld. Gikk tom for gass - igjen (tror jeg bør lære meg å sveise dobbelt så fort?), så må fullføre siden. Baserer meg på engangsflasker fra Jula foreløig, og de går ganske fort unna. Jeg fant ut at jeg bare trengte å bytte ut 56 cm her, imotsetning til 1 meter på andre siden, siden kanalen var i rimelig bra form bakover. Men bakerst på begge sider må jeg gjøre noe tilsvarende. Det ser faktisk ut som noen har byttet ut plater tidligere, for det er noen merkelige skjøter her og der jeg ikke så på andre siden(?)




Det er mye som skjer om dagen med jobbintervju for ekstrajobber blant annet (ved siden av fulltidsjobb), så måtte bare gi litt gass i kveld. Skal på en liten tur med dama helgen om 1.5 uke, så da blir det langtur med G'en. Prøver å bli ferdig med litt skjemmende detaljer nå innemellom, så når vi tar turbilder på 90 mils turen (Trollstigen, Geirangerfjorden, Stryn, Beitostølen m.m), så slipper man å se på en stygg kanal på venstre side. Har gjort om bilen til en slags bobil nå, så bruker 4/5 dels pall foran der hvor baksetene normalt står (altså, der hvor det går ned fram til forsetene), så nå har man en plan og bred bred liggeplass for to baki der. Skal bli interessant smile.gif

EDIT: Da er stykket som vises på bildet sveist på. Tror jeg lar det bli med det i denne omgang, så får jeg fortsette etter at turen er gjennomført : ) Mulig jeg tar et olje- og filterskift før tur : )

Edited by maelling, 23 June 2012 - 11:00.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#767 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 29 June 2012 - 10:36

Da er sveising unnagjort og bilen skal på langtur fra fredag og til onsdag neste uke. Turen går i dag fra Asker - Lørenskog - Lunner - Gjøvik - Dombås - Åndalsnes - *Trollstigen* - Geiranger - med fergen over til - Hellesylt - Stryn - Beitostølen. På Beitostølen skal jeg droppe dama på onsdag (hun skal ri over Jotunheimen), så vi har ganske god tid på turen. Deretter ruller jeg hjemover i en eller annen retning. Har tatt olje og filterskift på motor, automaten fikk det samme for ikke så lenge siden, så her burde alt være bra. Satt og lurte på om jeg skulle ventiljustere, men gadd ikke nå. Når den begynner å relativt stille med tanke på lyd på ventilene er det ofte på tide å ventiljustere, for "slappy valves are happy valves", sies det. Har overhalt bakbremsene på S123'en, så var mer enn nok opptatt med det. Drivlinje er smurt opp for ikke så lenge siden, det er fett i knokkelhusene, elnettet virker og alt ser bra ut for langtur smile.gif Startreleet bugger litt, så jeg håper den ikke protesterer når vi skal av fergen ved Hellesylt (typisk upassende tidspunkt). I så fall må jeg under med en skrutrekker og kortslutte. Har ordnet bilen om til en slags bobil, så nå kan man overnatte i bilen om man vil. 230 volt og nettilgang mer med, så har vel nesten all the comforts of home med seg. Tar mange bilder på turen, selv om jeg mistenker at det blir bilder med mye grått vær. Det ser ikke bare lyst ut rundt om kring. Får håpe været er bra nok til å få bra utsikt fra fjellsiden over Geiranger, og nedover mot Trollstigen.

Turen er på 100 mil eller deromkring, så jeg regner den vil ligge på 1.5 liter mila som den vanligvis gjør smile.gif Måtte det ikke bli nødvendig med feltrep eller noe tull med bilen på turen, selv om jeg har med alt av verktøy. Eneste jeg ikke har med er sveiseapparat, men det får jeg nok uansett ikke bruk for tongue.gif Skulle noen av dere mot formodning se en G som ligner min stående ved veikanten et sted med panseret oppe, og en raring som flyr rundt om kring, så stopp gjerne og hjelp til litt! : D

Edited by maelling, 29 June 2012 - 10:44.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#768 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 29 June 2012 - 19:05

Det der høres ut som en skikkelig fin tur Martin! Skall selv ut på kjøring i dagene her, men det blir nok Bimmern som får gjøre jobben denne gangen siden jeg ikke gidder legge om fra 40-profilhjulene til normale hjul på G:en. Dessuten bruker G-wogna betraktelig mer drivstoff enn BMW:n, og når man skall kjøre 200mil enkel reise merkes det godt på utgiftene huh.gif
Kanskje sku legge turen utover til Geiranger faktisk. Har bare vært der ute en gang i voksen alder, og da var det tåke så jeg holdt på å kjøre bilen rett i fjellet i den første svingen når man kjører ned til Geirangerfjorden. Har dessuten med meg 4-åringen min, og han hadde sikkert likt en tur i de fjellene der.

Jeg stopper uansett om det er en G som likner din eller ikke, men foreløpig har jeg til gode å se en G strandet langs veien (i motsettning til en del nyere BMW X3, Passater og Mercedeser)........

#769 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 04 July 2012 - 19:31

Er tilbake fra en knakende fin tur, og det gikk fint hele veien! Bilen gikk klokkerent hele veien,og forbruket var faktisk rimelig greit. Tror vi lå på 1.5 liter per mil eller under på mesteparten av turen, siden jeg lå i rundt 60-70 store deler av turen, og da går bilen relativt nøysomt. Turen fikk en liten forandring, og det var at vi droppet turen innom stryn, og tok en 2 timers fergetur inn til Geiranger (fra Sylte) istedenfor Geiranger - Hellesylt. Deretter gikk turen fra Geiranger og til Beitostølen, hvor de siste 2 dagene ble tilbrakt. Det ble totalt 1 natt baki G-wagen rett etter Dombås, og det fungerte rimelig fint. Deretter var det én natt i NAF camp etter Geiranger. Deretter ble det 1 natt nesten på toppen av Besseggen, og det var en tung og slitsom tur, men hvor teltet heldigvis reddet natten, selv om det var kaldt. Det blåste som faen og det var bare såvidt at teltet holdt seg i bakken. De to siste nettene var heldigvis i NAF-camp på Beitostølen, som er en grei og billig måte å overnatte på. Det koster typisk 500 kr natten for 2 i en liten hytte, eller 850 på en diger hytte som dere ser på ett bilde under der. Dette var rett utenfor Geiranger, så kort vei til severdighetene.

Det eneste som fusket på veien var start-releet eller startmotoren. Det har seg slik at denne blir sauset ned av motorolje, og dermed begynner den å fuske. Motoren min er ikke akkurat oljetett, så plutselig kan man stå der og vri om tenningen, og alt man hører er et klikk. Prøver man en 5 ganger etter hverandre, pleier den å starte. Jeg må se å finne på noe her, og finne ut om det er releet eller selve startmotoren som fusker. Jeg starter med å avfette hele motoren, og tar det derfra.

Menmen, her kommer en bildeupdate! Det ble totalt 450 bilder, så det er litt random bilder som er valgt ut og litt random rekkefølge dette her :) Kanskje noen av dere kjenner dere igjen, minst på et par av bildene :) En G er forresten helt herlig på tur, men jeg kjente savnet av 250 ekstra nm opp Trollstigen f.eks, og på høyfjellet (pga tynn luft) ble bilen ganske lat i grunn på lavt turtall, men vi kom da oss igjennom :)

Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde
Dette er noen bilder. Kommer sikkert flere ut etter hvert!

Edited by maelling, 04 July 2012 - 21:48.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#770 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 04 July 2012 - 23:27

Masse fin Norsk natur :)
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#771 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 July 2012 - 09:08

Det der høres ut som en skikkelig fin tur Martin! Skall selv ut på kjøring i dagene her, men det blir nok Bimmern som får gjøre jobben denne gangen siden jeg ikke gidder legge om fra 40-profilhjulene til normale hjul på G:en. Dessuten bruker G-wogna betraktelig mer drivstoff enn BMW:n, og når man skall kjøre 200mil enkel reise merkes det godt på utgiftene style_emoticons/default/huh.gif
Kanskje sku legge turen utover til Geiranger faktisk. Har bare vært der ute en gang i voksen alder, og da var det tåke så jeg holdt på å kjøre bilen rett i fjellet i den første svingen når man kjører ned til Geirangerfjorden. Har dessuten med meg 4-åringen min, og han hadde sikkert likt en tur i de fjellene der.

Jeg stopper uansett om det er en G som likner din eller ikke, men foreløpig har jeg til gode å se en G strandet langs veien (i motsettning til en del nyere BMW X3, Passater og Mercedeser)........


Turen kan absolutt anbefales! Det er klart at en G-wagen drar litt ekstra fuel, men når du tenker over det, er ikke den kostnaden så enorm. Jeg synes 1.4 liter mila ved pen kjøring er veldig bra jeg med tanke på alder, tyngde og hva du faktisk får av kjøreglede når du kjører. Hvor mye den bruker er eksponensielt koblet til hastighet, og sweet-spot på min er rundt 50-60. Da rumler den avgårde på lavt turtall. Øvre økonomihastighet er 70. Er du innenfor her, er det ingen vits å kjøre en annen bil enn en G. Dieselbilene er jo nøysomme, og 230'n bare snuser på bensinen nærmest. G-wagen er en flott landeveismaskin, og man sitter høyt oppe, og da ser man mer enn når man sitter 1 cm over asfalten i en liten bimmer ;P Veien ned til Geiranger er sinnsykt artig. Nå kjørte jeg opp denne gangen, men sist sommer kjørte jeg nedover veien til Stryn på MC, og den ligner litt på veien ned til Geiranger. Da er det bare å gi full gass nedover og skrense seg igjennom svingene nærmest. Kan tenke meg at det er lett å drite seg ut i en sving, for man må virkelig bremse opp for å klare disse 180 graderne. Vil anbefale båtturen fra Sylte - Geiranger (eller motsatt) på 2 timer. Den er litt som Geiranger - Hellesylt, bare lengre. Vi kom over ved en tilfeldighet, da jeg prøvde å finne riktig ferge. På denne turen får man 3 fjorder etter hverandre, og man får kommentarer underveis rundt gårder og severdigheter oppe i fjellsidene. Typisk gårder som ble forlatt på 1950 tallet og satt opp 100 år før og slikt, og hvordan de klarte å leve der oppe i høyden. Geiranger er normalt et turisthøl, så er man der samtidig mens et svært cruiseskip er der, så er Geiranger fullt og alt er bare kaos. Vi var heldige denne gangen og kom inn samtidig som et cruiseskip forlot Geiranger, så da fikk vi nyte stedet til det fulle :) Så ta deg en tur til Geiranger, og brems litt godt før disse svingene. Husk, treigt inn - kjapt ut ;)

Jeg har heller aldri sett en G i veikanten, og på 13 år har min bare stoppet 2 ganger, derav en gang var pga gåen termostat og en annen gang skyldtes at dynamoen gikk. Bilen viste ikke tegn til noe annet enn å kose seg på turen, foruten at den var litt kortpustet på de høyeste partiene og savnet overladning :)


-----------------------------------------
Oppdatering 8. Juli

Har styret med S123'en i dag, og etter å ha overhalt bakbremsene på den, var det tid for å fikse nivåreguleringen. Jeg har sjekket selve trykkrørene tidligere, og de ble renset og montert igjen. Problemet har vært at venstre trykkrør har vært slapp mens høyre har vært stiv, og det blir det rar handling av. Da jeg åpnet ventilen, fant jeg ut at biten som er omtalt som Cam (A) på bildet under var borte av en eller annen grunn (demontert), så jeg måtte lage en ny en. Uten denne er nivåreguleringen satt ut av spill, og mesteparten av trykket går tvers igjennom og fram til dunken igjen. Det blir det slappe dempere av...

Postet bilde

Så jeg måtte lage noe, og her er det jeg kom opp med:

Postet bilde

Grunnen til at den ser skjevt montert ut er at platen til høyre skal presse alt sammen og presse inn hylsen med 2 fjærer og to kuler til skimtes til venstre oppe for "konstruksjonen" min. Jeg må tweake litt før den blir helt perfekt, men rent visuelt ser det ganske riktig ut. Nå blir det kanskje "nivåregulering" igjen. Har ut over dette byttet all innmat med overhalingskit, så dette burde bli bra til slutt. Skjønner ikke helt hvorfor venstre trykkrør er slapt og høyre bra, men antar at trykket har vært for lavt. Det virker ut som demperne er parallellkoblet, og da burde jo trykket være jevnt fordelt... Menmen, får se om jeg får det til å virke :)

Oppdatering 11. juli:

Har koblet sammen ventilen på S123'en og montert den, og det ser nå bra ut såvidt jeg kunne se. Bilen er like fast og fin bak nå på begge sider. Den har ørlite negativ camber, men kanskje jeg kan dytte saken opp og få den til å heise seg litt til :) Men egentlig synes jeg høyden var bra. Det er lurt å ikke overdrive heller. Har ikke gjort noe annet enn å koble det opp i kveld og strammet til nipler. Dette går veien tror jeg :) Skal sjekke mer de nærmeste dagene, og lufte på toppen av trykkrørene. Det kjentes veldig bra ut på en liten tur nettopp :)

Edited by maelling, 11 July 2012 - 21:36.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#772 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 14 July 2012 - 11:00

Nå som bilen har vært så flink på 100 mils tur, belønner jeg den med platebytte. Den skal få 1 kvadratmeter med plater som jeg skal bytte ut rundt om kring, så nå hopper jeg på de værste partiene. Dere ser dem lett på bildene, som er åpenbare skjønnhetsfeil. Foruten dette vil jeg ordne et problem med at vann lekker inn i kabinen på høyre side foran, noe det har gjort i noen år nå og er drit irriterende. Dere ser problemområdet til venstre på det ene bildet, hvor det er en rift. Denne er der etter at jeg har pellet løs all rusten og kuttet litt. Denne var beleilig plassert akkurat der hvor innerskjermen sitter omtrent, så måtte demontere halve fronten for å komme til. Det ser ut som vann har lekket på innsiden av noen plater rundt ved ruta et sted, men jeg er enda usikker på hvor. Jeg skal grave meg fram til problemområdet, og det er muligens høyt oppe på A-stolpen, og sveise inn nye plater over alt. Jeg holdt på i garasjen fredag kveld mens regnet bøttet ned ute. I dag er det bra vær, så jeg kan være litt flittig :)

Postet bilde
Postet bilde

Det kommer oppdateringer etter hvert som jeg kommer litt videre. Jeg skal bytte noen større partier hvor sideblinklyset er også, som er et parti dere ser er dårlig fra noen oppdateringer tilbake. Noen partier er litt hodepine, som forskjermen f.eks, siden mange av platene er litt tynne. Jeg får bare bytte ut rundt om kring. Jeg skal se om jeg prøver på å bytte fjærer foran også. Jeg har nye fjærer liggende, og med litt reparasjon av fjærskål i bunn, burde det bli bra. Men jeg tror jeg må løsne noen stag for å få til det, siden fjærklemmer alene ikke er nok. Det blir i allefall mye å gjøre fremover. Det er mange gamle synder over hele bilen her, som generelt er hardt sparklet. Jeg bytter ut sparkel med metall i disse dager.

Denne lørdagen fikk jeg gjort dette:

Postet bilde

Jeg tipper jeg kommer til å bytte ut en tilsvarende stripe ut på begge sider. Det er mye lettere å gjøre dette enn å bytte ut en haug med firkanter fant jeg ut etter hvert, noe jeg synes er vanskelig, all tid jeg kun har en vinkelsliper og ikke noe fancy verktøy. Vinkelsliper er ikke noe presisjonsinstrument. Jeg sveiser på baksiden, men det popper jo ut på andre siden likevel. Dette får jeg slipe ned siden, og det er jo bare finisharbeid. Jeg tror jeg må gjøre noe med partiet hvor skjermbredderne henger, men får se hvordan jeg gjør det. Kanskje jeg bytter ut den ytterste delen hvor alle hullene er bortover, hele veien rundt hjulbuen. Denne skjermen skal nok bli helt flott når jeg er ferdig med den :) Jeg tror jeg vil satse på å kjøre bilen uten gummilistene fremover, siden det ser veldig smooth ut synes jeg om alt er helt glatt bortover. Det vil det jo bli etter at jeg er ferdig med finish.

For øvrig prøver jeg å finne en fin 722.315 kasse til min 123, siden jeg tror jeg vil trenge det en gang i fremtiden. Er det noen som har en slik kasse som har gått lite, og til en fornuftig pris?

Edited by maelling, 14 July 2012 - 17:23.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#773 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 18 July 2012 - 19:26

Postet bilde

Slik ser det ut nå, etter noen dagers avbrekk med andre ting. På framskjermen er det finisharbeid som gjenstår, og så tok jeg bare en kjapp en på området hvor skjermbredderne henger. Partiet ser okay ut inntil videre, så får bare la det være. Partiet hvor sideblinklyset er, må byttes ut fra bunn til topp. Dernest må jeg sirkle meg inn på områdene som har gjort at partiene dere ser er kuttet bort har rustet opp, samt at vann har kommet inn i bilen. Jeg har en tanke om at det er "vannrenna" rett over festene til panseret, siden det også har rustet delvis ned på batterikassen. Jeg får bare fikse alle disse partiene. I tillegg har jeg et parti øverst ved A-stolpen som er utenfor bildet, hvor det også er et hull jeg må sette en plate inn i.

Det blir noen heftige økter fremover, og jeg har fått en tanke om at det er mye sannhet i ordtaket:

Det er alltid værre enn det du tror!


Oppdatering, 19. juli. IKKE le, folkens, dette er bare midlertidig for å måle dimensjoner til videre arbeid :)

Postet bilde


Etter en mer eller mindre produktiv dag, ser det ut som dette. Dette er bare helt midlertidig for å sjekke dimensjonene på den nederste. Jeg tror jeg er på sporet av noe her, selv om formene nok må justeres en del. Jeg må bende og ordne litt langs der hvor skjermbreddern skal henge, så jeg må gjøre slik at det stikker ut litt utover som dere ser på bildet over. Dette er et parti som skjules under den rette platen der. Eventuelt kutte nederste platen kortere, og smette den innenfor, og så lage en slags greie utenpå der hvor skjermbreddern har hullene sine. Jeg må bare se på dette her og tenke. Dette må se helt perfekt ut til slutt, så jeg må på med døren for å se hvordan partiet langs siden av døren ser ut, og fortsette den bortover. Jeg må også på med framskjermen, for å se at avstanden til partiet jeg nettopp knoter med stemmer. Dette kan ikke se skjevt ut. Det er umulig å se konturene uten å ha et referansepunkt. Jeg har tatt høyde for ganske store variasjoner her, men dette er vanskeligere enn det ser ut som. Tror det blir en del knoting før dette ser greit ut. Til slutt blir det veldig mye sliping av sveis. Bilen ser virkelig "jalla" ut på høyre side ved kanalen enda som dere ser, så jeg må perfeksjonere litt.

Egentlig er jeg ikke bekymret for om dette kommer til å se mer eller mindre greit ut, men snarere om bilen til slutt blir tett og fin. Vann er tross alt roten til problemet her. Mye av dette er virkelig værre enn man skulle tro, med lekkasjer mellom ytre og indre plater (usynlige rustskader), som gjør at alt i midten bare er dritt. Menmen, man får til det meste her i verden bare man vil nok, så får man håpe evnene henger med.

Edited by maelling, 20 July 2012 - 10:43.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#774 naila

naila

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 20 July 2012 - 02:07

Veldig fine Bilder, Maelling! Den turen der kunne jeg tenkt meg å kjøre selv! Bare pakke telt/lavo i bilen og sett i marsj :)

Lykke til med sveising, tidkrevende jobb om det skal bli bra, men en viktig ting å kunne på eldre biler :)

#775 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 20 July 2012 - 15:49

Veldig fine Bilder, Maelling! Den turen der kunne jeg tenkt meg å kjøre selv! Bare pakke telt/lavo i bilen og sett i marsj :)

Lykke til med sveising, tidkrevende jobb om det skal bli bra, men en viktig ting å kunne på eldre biler :)


Mange takk :) Vil absolutt anbefale den ruten der, om utgangspunkter Oslo - området f.eks. Bor man litt lenger nordover, før Dovre et sted, kan man jo ta hele turen opp til Oppdal og så vestover mot Kristiansund, og da får man med Atlanterhavsveien også. Men bor man i/nær Oslo og kjører tørst G, så er jeg i tvil om det er verdt den ekstra kjøreturen. Ellers vil jeg anbefale å kanskje ta med en tur via Stryn, altså ta fergen fra Geiranger til Hellesylt. Denne gangen tok jeg ferge fra Sylte til Geiranger, som er en annen tur. Stryn tror jeg faktisk er den største perlen, syd for Trondheim, og er veldig vakkert :) Jeg kjørte der med MC i fjor eller forifjor. Turen vi tok er uansett den turen hvor man får unnagjort flest severdigheter i landet på kortest mulig tur, siden alt kommer som perler på en snor :)

Jeg har nå hengt på døren, og det var en strevsom affære i en trang garasje, men linjene mine ser ganske greie ut. Det var som en 2 timers hard workout, for den døra er TUNG! Den øverste linjen er omtrent spot on, mens den nederste er litt for langt opp. I tillegg bør den midterste platen muligens litt lenger inn (noe som er vanskelig å få til uten å kutte opp alt), og så må man få til runde overganger mellom platene. Det ser ikke så altfor galt ut dette her, så jeg kommer nok i mål. Får bare ta min tid her. Ellers er startrelé/startmotor helt på bærtur, siden jeg må vri om type 10 ganger før startmotoren gjør noe, selv om det klikker momentant. Må vel bare skru fra hverandre dette og se hva jeg kan gjøre.


Oppdatering 21. juli.

Nå tror jeg at jeg er på sporet av noe her :) Forskjermen er ikke helt strammet til ordentlig, ei heller døra. Men det ser ut som det stemmer om jeg presser alt i riktig stilling.

Postet bilde

Nå blir det å sveise videre, og gjøre noe med partiet bak forhjulet der. Dette partiet er ikke bra, så tror jeg må bytte ut noe av fotbrønnen. Det blir også å ordne noen partier ved siden av vinduet der. Til slutt må jeg bare sette i gang med å slipe ned sveis og prøve å gjøre bilen PEN. Jeg har ikke hatt dette i fokus i det hele tatt. Det har vært en seriøs negerjobb og nesten som å ta en tur tilbake til sløyden på ungdomsskolen med å tweake partiet der til å bli riktig. Jeg må også sveise litt på døra, og bytte ut partiet i bunn inni døra, siden det bare er rust. Jeg kan sende fingern gjennom de rustne partiene der. Dette er en kosejobb i forhold. Menmen, det går fremover.

Oppdatering 26. juli:

Slik ble resultatet, inntil videre. Jeg vil måtte gjøre litt finish-arbeid fremover, men det utsetter jeg inntil videre :) Jeg må også montere sideblinklyset der, så jeg må borre nytt hull til det osv. Men nå er det andre plikter som kaller.

Postet bilde



Fremover blir det å arbeide med W108 280SE 4.5'en, siden verkstedet har holdt på med bilen i 4 måneder uten å få den til å gå på flere enn 4 sylindre. Jeg skal forsøke å bytte hele ledningsnettet i motoren, siden det synes å være gåent. Bilen skal være bryllupsbil den 13.august, så da er det bare tiden av veien :) D-jetronic er avhengig av at ledningene er i orden, og alt annet ser ut til å være i orden. Asker elektro diesel mente det smarteste var å montere enn Chevrolet 350 i den, eventuelt konvertere til forgasser, men selv synes jeg ikke ledningsbytte er så veldig vrient. Det vil ta noen dager eller kanskje en uke, og er absolutt doable. Det er uansett lettere enn det jeg har drevet med i det siste på G-wagen.

Dette er den nye veterandoningen:

Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde

Denne 8'ern skal forhåpentligvis avgi en deilig lø-lø-lø-lø-lø-lø-lø-lø-lø-lø-lø lyd på tomgang innen jeg er ferdig med den :) Bilen trenger også å overhale bakbremsene, så det må jeg prøve å gjøre også før den 13'de, for bremser som henger er ikke noe kult.

Edited by maelling, 27 July 2012 - 15:05.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#776 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 July 2012 - 15:34

Postet bilde
Postet bilde


Da er vi i gang. Det er et godt stykke "reverse engineering" som må til her, siden store kabelbunter som kortslutter ikke er lette å måle seg fram til når man har litt begrenset med skjemaer over systemet. Jeg har her kuttet bort isolasjonen rundt den store kabelbunten, og sitter igjen med enkeltledninger. Istedenfor å bare måle seg fram, følger jeg ledningene manuelt og kobler på nye 7 leders ledningsbunter (tilhengerkabel) jeg har lagt ut her og der. Etter hvert som nye ledninger kobles inn, tar jeg den gamle ledningen ut og bytter til jeg til slutt sitter med helt nytt ledningsnett. Det ser ut som 25 ulike ledninger på kontakten omtrent, og alle kontaktpunktene har sine egne tall, f.eks 11. Rundt om kring i motoren står det også tall på de ulike enhetene i systemet, og jeg antar at 11 møter 11 og 5 møter 5 f.eks, men for å være på den sikre siden, følger jeg ledninger også, siden fargekoder ikke stemmer på de ulike endene. Dette er litt negerarbeid, men det er en grei operasjon. Sinnsykt spent på hvordan denne motoren går. Endelig har vi en ordentlig motor i stallen, og ikke bare M110, OM617A og M113 (strikkmotorer etter min mening), som er helt mainstream greier. Skal gjøre en god anmeldelse på denne motoren etter hvert som jeg får den i gang, dvs, OM jeg får den i gang (på kort sikt i allefall). På sikt tenker jeg at jeg bytter ut D-jetronic'en, og kobler inn en moderne, selvlærende EFI, men det er litt pri nummer 2 akkurat nå. Da har jeg uansett et nytt ledningsnett jeg bare kan koble på, siden en slik konvertering burde være rimelig enkelt uten å gjøre så mye annet enn å koble ledninger, og koble på noen ting til som MAF og sonde i eksosen, eventuelt en sensor på svinghjulet. Ikke sikkert jeg trenger det siste, om jeg kan bruke den som bilen alt har.

Det gikk greit å trekke denne bilen ned fra Asker elektro diesel i går med G-wagen. Den var litt tung å trekke med G-wagen,men det gikk bra. Venstre bakbrems på denne her hang, så jeg måtte koble av den før vi greide å dytte den baklengs inn i garasjen. Det ser ut som bakbremsene her er identisk med de på s123'en, så jeg tror jeg swapper begge bakkaliperne og skiver over på denne her, siden denne bilen må brukes som ikke så lenge, mens s123'en har andre problemer jeg enda sliter med. Startreleet på G-wagen er helt på bærtur, så jeg må få tak i et nytt et. Eneste måten å starte G-wagen på nå er å kortslutte releet under bilen med en flat skrutrekker. Dette er litt upraktisk på sikt, så jeg må få byttet dette her :)


Oppdatert, 29 juli:

Postet bilde

Slik ser det ut nå. Nå er omtrent alle gamle kabler byttet ut med nye. Det ser ut som et juletre her, men kablene jeg har brukt er fargerike. Det gjenstår å feste noen jordingspunkter til dyser og sensorer, og dobbeltsjekke tall og til sist måle mellom kontaktene for å se om verdiene er riktige. Jeg har tro på at jeg ikke har endret noe på kablenes endepunkter, men har endret noe på layout for å gjøre det mer oversiktlig (for meg i allefall). Til sist må jeg bytte ut motoroljen, siden det lukter stram bensin av den, etter at disse verkstedsfolkene har kjiiina så mange ganger at det sikkert er 1 liter oppi der. Bensin smører ikke så bra, antar jeg.

Postet bilde

Har fulgt dette koblingsskjemaet, så nå gjenstår det å dobbeltsjekke. Vil absolutt ikke at det sier ZAP i ECU'en, etterfulgt av hvit røyk og transistor/kondensator - lukt.


Oppdatert 31. juli

Postet bilde

Her er siste revisjon av ledningsnettet, som har blitt litt mindre juletre, samt at jeg har koblet opp ordentlig jordingspunkt bak batterikassen slik det orginalt er, men pusset ned og montert ny bolt. Det siste er at ECU'en sa takk for seg etter at jeg forbedret jordingen, og det må sies å være rart. Alle sensorene som throttle position sensor, manifold pressure control, triggerkontakter på fordeler, tempmåler for innsug og motortemp virker som det skal, samt at ECU'en har spenning. I går sprutet den som bare det, men pga uheldig jording av høyre dyserekke på coilen til høyre, ville ikke bilen starte. Den startet derimot villig om jeg koblet ut dysene. Minus på polen er ikke jord på disse her, siden har noe switchgear og management-greier som styrer coilen og slikt. Jeg fikk den til å humpe og gå på bensin den fikk sprutet inn tidligere, men det er ikke lenge det går. Nå som ECU'en er død, får jeg naturligvis ikke start på bilen siden pluggene er "bone dry" uansett hvor lenge jeg kjiiner. Heller jeg bensin inn i innsuget, fyrer den sikkert, siden den fyrer litt på kaldstartdysa. Alt ser ut til å virke nå, bortsett fra at ECU'en er død, så jeg må handle en brukt en. 0280002005 er nummeret på den, og det ligger flere ute på ebay. Men om noen skulle ha en liggende, send gjerne PM :) Inntil videre får jeg oppgradere ledningsnettet videre rundt om på bilen.

Oppdatert 2. august:

Har nå fått noenlunde orden på ledningsnettet under panseret på bilen, og venter nå bare på ECU'en. I mellomtiden har jeg montert vindusheiseren på førerdøra, siden den var demontert av forrige eier, som jeg ikke tror har hatt snøring på hva han har drevet med. Tror han har skrudd i blinde på denne bilen, for det er mye rart her og der. Vindusheisern virker nå i allefall på alle dørene, og knappene til vindusheiserne senterkonsollen er byttet. Holder nå på med multifunksjonsbrytern som ikke holder hendelen for blinklys nede eller oppe, ettersom om man blinker til høyre og venstre. Har demontert den og tror jeg kan fikse den. Dette skyldes slitasje. Har ellers målt funksjonen til hendelen, som har 12 kontaktpunkter og funnet ut at den fungerer fint, tilsynelatende, når jeg ohm'er. Multifunksjonshenden har til oppgave å jorde, så dette må jeg bruke videre når jeg skal finne ut hvorfor blinklysene ellers ikke fungerer, så her får jeg finne releet. Skal ellers prøve å bygge om blinklysene til europeisk type, slik at det blir gule blinklers midt i mellom på hver side av de 2 store lyktene på hver side. Da fjerner jeg de svære, gule USA - blinklysene foran på bilen. Det blir langt penere :) Har ellers fått tak i servicemanual til denne bilen på 220-230 sider eller noe sånt, så nå har jeg skjema på elnettet og alt ellers på hele bilen og motoren. Genialt! Nå er er ECU'en på vei fra over dammen, så fyrer den ikke på første nå, så får jeg klø meg mer i hodet... I teorien burde den fyre fint når dysene kommer i gang. Holder i disse dager på å lese meg opp på Megasquirt, og kom over denne siden:

http://www.mercdjetm...autorepair.com/

Postet bilde
Postet bilde
Is this supercool or what? Me want :)

Han her har konvertert motoren til megasquirt, og jeg tror jeg går for copycat en gang i fremtiden. Bruke en throttle position sensor fra en gammel saab som er mer potmeter-aktig, montere lambdasonder og bruke trigger fra minus på coilen og litt mer. Her er det mye å sette seg inn i, men dette virker genialt :) Men i første omgang vil jeg prøve å få d jetronic'en til å fungere som den skal :)

Nytt om G-wagen: Startrele og motoren har alltid vært i orden. Etter at jeg satte meg inn i releet og startmotoren, følger det av ren logikk at denne aldri har vært på bærtur om jeg greier å kortslutte den med en skrutrekker. Det er derimot kun ledningene som går til releet som er nedsauset. Startreleet skyter inn tannhjulet til svinghjulet, samtidig som den sender strøm til startmotoren, og dermed virker alt sammen. Grunnen til at dette har fusket hos meg, skyldes oljesvetting ned på kontaktene som gjør at det ikke blir elektrisk kontakt. Her om dagen startet bilen på første, siden noe av oljen har rent vekk fra kontaktene. Jeg har avfettet litt ved kontaktene, og skal en eller annen dag demontere kontaktene og rengjøre den for hånd. En annen positiv nyhet er at megajobben min med sveising på høyre side foran framdøra har fungert, og bilen er nå potte tett på den siden. Nå slipper jeg at vann kommer inn i bilen og renner ned til karosserifestet og ruster opp alt sammen. Jeg har litt småproblemer med vinduspakningen, men har fått tettet den midlertidig på høyre side. På venstre side foran må jeg byttet ut noen partier der også, men det er bare i torpedoveggen helt til venstre. Det kommer inn vann der også, men venstre side foran døra er helt strøkent hos meg heldigvis, og ikke totalt rævkjørt som det var på høyre side. Det er utrolig hvor mye glede det gir å se at bilen ikke lekker vann i samme grad som før! :D

Oppdatert, 06.08:

Startrelé-problematikken på G-wagen burde være løst. Skrudde løs skruene og renset for hånd og pusset, selv om det så rimelig bra ut fra før av etter flere omganger med avfetting. Har ellers forsøkt å tweake litt med panseret, siden den av en eller annen grunn låses nede når jeg smekker den igjen. Det er et fenomen som oppstod etter at jeg skrudde på skjermene igjen. Tror det må litt mer dilling til her før dette er perfekt, men ingen grunn til å åpne panseret på en stund nå likevel. Den lar seg åpne med rå makt og litt sideveis bevegelser.

S123'en min viste en ny side av seg selv her om dagen da jeg dro av plastbekledningen og støyisolasjonen (eller hva det er) inni bilen ved førersiden her om dagen:

Postet bilde
Postet bilde

Jeg visste at bilen hadde vannlekkasje, men trodde ikke det var så ille som dette. Jeg har bare irritert meg lenge og vel de siste 2 årene, og nå måtte det bare gjøres noe. Deler av partiet under pedalen kunne rives opp for hånd - med pedalen. Dere ser i torpedoveggen hvor dette vannet kommer fra, og det er fra hjulbuen delvis, og et parti innenfor motorrommet. Når jeg oppdager slike ting, lurer jeg på hvorfor jeg gidder dette. Man tusler rundt på gårdsplassen og innser at man er en skrotnisse, og når det har synket inn godt nok, blir man nesten litt deppa. Men jeg får bare fikse dette her også, på pure F. Spørsmålet er om jeg kutter ut hele partiet foran førersetet eller om jeg tar kun en liten del. Det perfekte hadde vært å handle en hel del fra denne siden av bilen, som visstnok har et delenummer og kan kjøpes. Eventuelt handle et parti som stammer fra en annen bil som er rustfri akkurat her. Jeg har en følelse at jeg kutter bort alt og sveiser på en rett plate rundt hele, så får vi se hvordan det går. Her blir det ikke punktsveis, men å dra den jævelen så langt det går av gangen. Må bare passe på rundt ved girkassen og motorrommet at ting ikke tar fyr. Denne bilen er en djevel til å ta fyr, så får ha vannslangen klar. Å bytte ut kun det lille partiet under pedalen der kan fungere, men bakover er det litt for tynt synes jeg, og dessuten er det litt problematisk å sveise inn rett plate på et kurvete parti.

Inntil videre grubler jeg... Jeg får kjøre litt G-wagen fremover og komme i bedre humør. Den starter i allefall som et skudd etter at jeg renset kontaktene på releet :) Videre venter jeg på ECU'en til W108'en. På den har jeg oppdaget at på venstre side bak bakhjulet hvor man har en brønn for reservehjul, er det også rustskader og hull (pga vannlekkasje antar jeg), så her må det sveises. Men resten av bilen er dønn rustfri, så det blir kun med dette partiet. Alt det elektriske ellers virker nå, og bilen er ganske pen egentlig. US-lysene ser enormt kult ut, med røde sidelys bak og gule foran, samt at blinklysene faktisk lyser hele tiden, og blinker på toppen av det. Er litt i tvil om hva EU-kontrolløren sier til det, men får bare legge inn noen brytere eller noe sånt. Den får ny gummi på dekkene i disse dager, og står nå på 18 tommer AMG - felger inntil videre (ser altfor smått ut på en hjulbue som rommer ALT). En side av meg har lyst til å sette på 20 tommer krom felger som er litt dype eller noe sånt, men det liker nok ikke veteranbilregistreringen (eller min far). Så det blir ballonghjul med hvit stripe på 14/15 tommers felg.

Oppdatert 08.08:

Postet bilde
Postet bilde

Det er relativt mye som er "rusta sunn" mellom innerskjerm og torpedovegg, men nå er jeg i gang. Jeg må fikse dette partiet før jeg kan starte med å bytte gulv, for bilen må bli tett fort som mulig, siden jeg kun har uteplass til den. Har sveist på et nytt parti der, og har noen litt vanskelige partier innover der til venstre på øverste bilde som nok blir en utfordring. Her må jeg bare bruke hodet, så vi får se hvordan det går. Nå har jeg grunnet med sinkspray det jeg har ordnet her, så det holder over natten. Det regner om hverandre med sol i Asker for tiden, så man må bare anta at det blir regn. Ser fram til at dette partiet blir fikset, så jeg kan hive meg over gulvet. Mens jeg titter rundt inni hjulbuen ser jeg også foringer som bør byttes, men jeg har heldigvis komplett foringskit liggende. Det går framover også med denne bilen :)

Oppdatert, 13.08:

Slik ser det ut i dag. Det neste som gjenstår er å slipe ned sveis og sveise på nytt, med lange og fine "bad" bortover, slik at alt er 100% tett og enda mer solid. Vil ikke ha vanninntrenging eller svakheter her, så her får jeg bare perfeksjonere ting :) Grunnen til at det er primet her og der er for å sikre at bilen tåler en regnskur uten at det er bart metall som er utsatt. Dette er bare å slipe ned, sveise på nytt og grunne på nytt.

Postet bilde

Når dette partiet er tilfredsstillende, blir det å sveise nytt gulv foran førersetet, samt å slipe litt på sveisen på kanalene og sveise på nytt.

Oppdatert 16.08.2012:

Mottok en ny ECU til 280SE 4.5'en, og alt var like dødt. I går feilsøkte jeg videre, og fant ut en feil er at trigger points'ene til D-jetronic'en ikke fungerte som de skulle, dvs, 1 av disse 4 contact breakers. Generelt virket de ganske nedslitt, men de fungerte de 3 andre. Men når de blir nedslitt, er det lett å tenke hvorfor bilen må ha gått dårlig fram til den til slutt gav opp. Disse contract breakers ruller mot en kam, og så veksler disse mellom kortslutning og åpen kontakt, og dette gir info til ECU'en om når den skal sette i gang med dysesyklusen. Det som jeg stusser over er hvorfor ALLE dysene er døde, og om hvordan dette henger sammen med et visst poff og hvit røyk jeg opplevde før jeg handlet ny/brukt ECU. Uansett er dette en feil som må ordnes, for ellers vil bilen aldri gå bra. Går for å prøve å få D-jetronicen til å virke som den skal fremfor å konvertere til ny megasquirt i første omgang.

Her er synderen:

Postet bilde

Måtte demontere tenningen/fordeleren fullstendig og dra den opp av hullet sitt for å få ut denne. Satte motoren i tilnærmet top dead senter før jeg gjorde det, og tok en haug med bilder, så tror jeg skal få tenningen på samme antall grader som den var. Den siste finjusteringen får jeg gjøre med probe'n, så fremt jeg får den i gang etter dette byttet. Alt annet ser ut til å fungerer, så virker ikke dette, får jeg fortsette å klø meg i hodet og feilsøke.

K-jetronic'en på Gelandewagen framstår som en drøm i sin enkelhet i forhold til D-jetronic, selv om sistnevnte er mer avansert. K-jetronic er nesten som en forgasser egentlig, bare at det er 6 dyser som sprayer konstant. Her er det grader, duration og mye annet som bestemmer hvor mye den skal sprute. Ganske avansert for 1972 å være, men man må ville litt for å fikse dette her tror jeg.

Nytt om 123'en:

Har begynt å sveise gulv, og holder på å sveise inn et nytt stykke under pedalen. Er godt i gang, men det vil ta litt tid, siden jeg har 2 andre prosjektbiler som også krever oppmerksomhet. Resten av fix'en i hjulbuen og torpedoveggen virker grei, men må tok gjøre litt finisharbeid.



Nytt om g-wagen:

Har slipt litt sveis på venstre kanal foran, grunnet og lakkert. Her var det litt som hang igjen fra jeg sveiste på nye kanalbiter. Har også montert ny antenne til radioen og koblet opp stereoen igjen. Radioantenna er en liten sak som sitter på vinduet bak instrumentpanelet. Spent på hvordan den virker :)

Edited by maelling, 16 August 2012 - 19:32.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#777 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 09 September 2012 - 18:48

Fikk i kveld i gang W108'en med M117 4.5. Den går kjempefint på alle 8, men den står og jager på tomgang. Den står og jokker opp og ned på turtallet på en måte som de værste V8'ene med svær kompressor, bare på høyere turtall. Må finne ut en måte å få stabilisert dette, så mistenker falskluft, idle screw, platen eller throttle position sensor. Muligens er tomgangen bare for høy pga at skruen var skrudd nesten helt ut, i kombinasjon med fuel shutdown på høyt turtall. Gir jeg ørlite gass, går den helt jevnt på høyt turtall. Høres ut som 2500 rpm kanskje. Får finne ut hva det er for noe :) Verkstedene som har brukt 4 måneder på å få den til å gå, har oversett triggeren til fuel injector når de har feilsøkt (til tross for at de sa at den var i orden), noe som sikkert er grunnen til at den også begynte å gå dårlig for forrige eier. Jeg sjekket denne for hånd etter at jeg tok den ut, og kun 3 av 4 triggerpunkter fungerte. Da faller 2 dyser og sylindre ut, og den blir en V6. Jeg bestilte en ny/brukt dings på ebay, så dette må ha gjort susen. Nå har jeg dessuten 2 ECU'er, siden jeg mistenkte det var noe galt med den jeg hadde. Forruten dette tror jeg dårlige ledninger er noe av skylden til at den ikke gikk som den skal, så det er bra jeg har byttet ut hele ledningsnettet og ryddet opp litt i reléstyret.

Det er deilig å høre en V8 i eget eie, så denne konkurrerer seriøst med G-wagen i å lage kulest lyd. Lyden er alldeles grom, og jeg kan høre 1-5-4-8-6-3-7-2 som fyrer etter hverandre : ) Det er sinnsykt med moment i denne saken her, for bilen står nærmest og vugger sidelengs når den går opp og ned på turtallet :D Dette hadde vært perfekt motor for G-wagen og ikke en momentsvak M110.

http://www.youtube.com/watch?v=7O9AOkHF824

Her er en video av en tilsvarende bil som gir litt av inntrykket, bare at den går veldig rufsete i forhold til vår :)

S123-nytt:

Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde

Her går det framover. Det er et parti til venstre der som gjenstår. Resten av gulvet ser i grunn fint ut :)

G-nytt:

Foruten dette er det lite G-nytt å melde, annet enn at den går som en klokke og at jeg har laget en "startknapp" til den som står parallelt med tenningsnøkkelen som en nødløsning. Av en eller annen grunn fusker tenningsnøkkelen tidvis tror jeg når bilen er varm, noe som gjør at startmotoren ikke går når jeg vrir om. Jeg har laget en startknapp som trigger startmotoren når dette skjer, så da får jeg startet likevel uten å bruke skrutrekker :) Dette er greiere de gangene andre skal bruke bilen. Jeg som i alle år har trodd at startreleet har fusket. Jeg har 2 store sveisejobber jeg må gjøre en eller annen gang, der det ene er å bytte ut begge fjærskålene/plattinger på bakakslingen. De er et sørgelig syn og er rustet opp. Jeg har alt jeg trenger liggende, men vil helst ha W108'en eller 123'en på veien før jeg begynner på det. Det vil ta litt tid, hvor jeg må ta av fjæra, kappe bort gammelt, sveise på ny og montere fjæra igjen. Den andre sveisejobben er å ta av venstre forskjerm og sveise litt på torpedoveggen. Bilen lekker vann inn der på samme vis som den gjorde på høyre side før jeg sveiste på nytt parti der. Lekkasjen er ikke enorm, men den er ikke kul. Noen ganger hadde det vært fint å være flere som arbeidet på bilparken og ikke bare meg, for det er formidable arbeidsoppgaver her og der :)

Oppdatert 10.09:

V8'ern går nå klokkerent og rolig på tomgang. Jeg skrudde inn tomgangsskruen helt, og da gikk motoren fremdeles litt høyt når den er kald, men når den ble 175 grader fahrenheit gikk den rolig og fint på tomgang :) Den går klokkerent, og lystrer gassen kjempefint. D-jetronic er et ganske bra system tror jeg, selv om man bør være litt vel interessert om man skal feilsøke :) Spent på hvordan det blir å kjøre denne bilen. Kan ikke få kjørt noe før jeg får bremsedeler, så venter på at det skal komme igjennom tollen.

Oppdatert 16.09

Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde

Har endelig fått tatt meg en tur med bilen i dag, og den går rimelig fint vil jeg si. På grunn av en gåen auxiliary air valve, går den opp og ned på tomgang mellom fuel cut på høyt turtall og tomgang når den er kald, men man trenger bare å slenge den i drive, så går den helt fint. Denne delen får jeg bestille, eventuelt fikse den gamle. Når den er varm, er tomgangen helt fin. På veien drar 8'ern nydelig, men den hadde en liten antydning til fusk på én sylinder kanskje på turen og på tomgang innemellom, så den gikk litt nøkkete. Får finne ut hva det er for noe og finjustere. Det kan være alt mellom himmel og jord, men da jeg skulle fyre den opp i kveld for å sette den i garasjen, gikk den strøkent på alle 8. Kanskje bensintrykket er litt variererende, eller en dårlig pluggledning, eller noe med efi, selv om den drar som bare pokker om man gir flat pedal. Fikk en del kommentarer på turen i dag, til og med på bensinstasjonen. Bilen vekker oppsikt, det er sikkert : ) G-wagen har fått en verdig "bror" i stallen :)

Edited by maelling, 16 September 2012 - 22:43.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#778 oborgen

oborgen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 295 Innlegg:

Posted 29 September 2012 - 19:27

Litt kebab cruising på lørdagen:)

Edited by oborgen, 30 September 2012 - 00:03.


#779 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 September 2012 - 08:05

Hehe,du så meg ja ;) Jepp, kebab må til. Kan ikke være sunn hele året! G-wagen er kebabtralle i ny og ne :) Gikk jeg glipp av deg i din G, eller kjørte du anonymt?

Edited by maelling, 30 September 2012 - 08:43.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#780 oborgen

oborgen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 295 Innlegg:

Posted 30 September 2012 - 22:53

Lå et stykke bak deg nedover siste del av Kirkeveien, tok deg igjen ved Holmen. Så lå jeg bak deg til du svingte av...:)

Edited by oborgen, 30 September 2012 - 22:53.