Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#721 tgg416

tgg416

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 158 Innlegg:

Posted 17 March 2012 - 17:21

Har du prøvd Tess eller Hydroscand, vet ikke hvor langt unna dem er deg men de burde ivertfall ha dem.

#722 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 March 2012 - 17:36

Okay, da prøver jeg ut Tess først. Det er rett ved min lokale biltema smile.gif Har for øvrig kjørt med t-stykke en stund på slangen fra innsug til alda, men vil gjerne ha vakuum også.

Oppdatering 18.03.2012 (nye bilder 24.03.2012 av nye flex disks, oppheng og lager til mellomaksling)








Vegrer meg litt for å oppdatere på min turbodiesel når tråden dreier seg om min G-wagen, men får forsvare det med at denne er G-wagens lillebror. Slik ser den ut mens jeg holder på. Kanalene er sveist og helt fine, og det hvite der er litt sparkel jeg bruker til å glatte over litt. Ellers har jeg holdt på ved å fikse nye plater til høyre for fotbrønnen på passasjersiden, i tillegg til nederst på a-stolpen. Her har jeg sveist på nye stykker. De er usynlige, og er bak høyre framskjerm. Har måttet reparere høyre framskjerm, selv om jeg egentlig burde skaffe en ny en. Holder på på høyre siden foran som dere ser. Det der skal nok bli i orden. Ellers er en haug med deler på vei over dammen fra mercedessource.com, blant annet 2 stk flex disks, lager og greier for mellomakselen, noen små stag som skal henge på stabiliseringsstaget bak, samt bremsesensorer m.m. Bilen ligger litt nedpå, til tross for nye fjærer, men antar at det bare er lufting av nivåreguleringen som jeg mistenker er litt "airmatic" før jeg har gjort det. Har ellers fått tak i pakningssilikon, så får kjøre det på dekselet bakpå diffen, siden det ikke viste seg å bli tett bare ved å dra til. Bilen har til nå fått nye skiver og jeg har fikset på kaliperne, samt ny styredemper, ny dynamo, i tillegg til nye foringer i bakstillingen. Det som gjenstår til sist er ny eksos. Den bakerste delen av den gamle henger bare på, siden jeg må prøve å koble den på midlertidig, slik at jeg kommer meg til bilens eksos en dag.

G-wagen går det strålende med. Det eneste jeg har gjort med den er å ordne litt på batterifestet. Ser fram til å bli ferdig med 300'n, slik at jeg kan starte med rustfix på g-wagen.

Edited by maelling, 24 March 2012 - 19:31.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#723 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 27 March 2012 - 17:52



Fikk skikkelig vårfølelse i dag mens jeg holdt på med G-wagen ute på gårdsplassen i en superkjapp rustfix-session som består i å pusse bort rust med vinkelsliper, drill med metallbørste og pussemaskin. Jeg har ellers bare holdt på med min W123 nesten utelukkende de siste 6 månedene, så var godt å hive seg over bilen som betyr mest for meg; min G-wagen. Bilen har klart seg godt igjennom vinteren, men den gjør ofte det når man ikke bruker den. Unngår man saltslaps og saltede veier, så går det langt bedre med tanke på rust. Skjønt, bilen er ingen skjønnhet lenger (selv om det dere ser er støv, så en vask gjør sakene bedre). Jeg tar bare en ultra rask fix med pussing helt ned, og så Brunox, som er et lite vidundermiddel som faktisk virker bra. Når dette har virket lenge og vel, grunner jeg, og lar det stå et døgn. Til sist kjører jeg på svart metallic fra biltema, som er svært nær bilens orginalfarge. Deretter klarlakk. Til sommern skal jeg hive meg over bilen mer for alvor og bytte ut plater, og sveise. Håper det blir fint vær, så kan man kose seg ute. Bilen blir bare kjørt en gang i uka på det meste, så bilen lever late dager. Selv kjører jeg faktisk mest scooter rundt om kring til og fra jobb, foruten W211'en dere ser på bildet der. G-wagen ser litt ekstra rar ut med tanke på at jeg har borbet - felgene bak og BBS foran, men det har seg slik at 2 av borbet'ene har punktert, og det samme har de 2 andre BBS'ene, og det skyldes både punktering og at ventilene er så gamle at dekkene bare slapp ut luft. Hjulene har heldigvis samme dimensjon, så null problem å kjøre med 4 WD inne. Men dekkene på Borbet'ene (de bak) er sikkert 10 år gamle, så jeg tenkte på å få på noen tilsvarende på alle 4 borbet - felgene, for da ser bilen bra ut. Har slått fra meg tanken om å gå for MUD terrain, siden jeg kjører nesten utelukkende på vei og vil ha litt "lettrullende" dekk. Vurderer å montere skvettlapper i sommer også, så slipper man å søle ned hele bilen langs siden. Dette vil nok også bevare lakken langt bedre, og bidra til mindre rust. Men G-wagen er en nydelig bil å kjøre, og over påsken skal den hente 280SE'en som er omtalt i noen posts over, så da blir det tung last smile.gif Ellers får jeg slå til med noe foringsbytte rundt om kring snart. Synes bilen tidvis er litt ustabil i høye hastigheter, om jeg blåser ut på motorveien og bremser ned. Akkurat som bilen sjangler litt sidelengs. Kanskje bare panhardstag-foringene.

Edited by maelling, 27 March 2012 - 20:16.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#724 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 27 March 2012 - 18:32

Hvordan har du fått de felgene til å passe på 123?

Jeg fortalte vel om at jeg satte på andre bakfjærer pga alt tullet med nivåregulering?? Det er blitt suksess. Nye fjærer holder nivået uten hjelp av hydraulikken som bare trenger å ta seg av demping, og det funker som bare f...

Bilen ser bra ut den!

nielsa


#725 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 27 March 2012 - 19:13

Du fortalte om det ja : ) De nye orginalfjærene jeg har på der greier i allefall ikke å holde bilen oppe alene, så her må jeg lufte og få litt mer fart i nivåreguleringen. Jeg kjørte på noe servoolje i dunken, siden jeg ikke hadde noe annet. Mulig at den er for tynn. Har tidligere brukt en spesiell olje som er ment for nivåregulering. Men bakdemperne funker fint de, i allefall for ett år siden. De er i allefall skinnende rene inni nå, og pumpa virker bra og nivåreguleringen skal virke bra. Mulig jeg må få ombord korrekt olje og/eller bare lufte. Skal dille med det etter hvert. Systemet er ikke så veldig dumt egentlig, og ganske lett å forstå.

De 15 toms felgene på W123'ene der fulgte med bilen, så de har den alltid hatt. Jeg har også de dølle orginalfelgene på vinterhjulene, men jeg har ingen planer om å sette på. Hadde vært artig å gå opp noen tommer, og finne noen større varianter av de 15 tommerne der som ser helt like ut, bortsett fra at de er 16 og 18 tom tror jeg. Jeg tror til og med 18 toms AMG felgene til W211 passer på W123, siden boltsirkelen skal være lik? Men jeg har ikke våget å prøve dem på bilen enda, siden jeg har folk rundt meg som mener at bilen skal være tro mot sin tid og ikke ha på andre enn de dølle orginalfelgene, men jeg vet ikke jeg. Foreløpig har jeg ikke kommet så langt, siden jeg ikke er helt ferdig med bilen enda. Jeg tømte ut oljen av automaten i går og byttet filter, og skal tømme converteren, så det er siste status på bilen. Det ble et sabla klin. Jeg lå under bilen og rullet i 1-2 liter automatolje, siden dråpene hadde beveget seg utenfor min fine oljeoppsamler. Menmen, litt automatolje har da aldri tatt liv av noen : P

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#726 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 12 April 2012 - 14:25

I morgen skal 4 stk Cooper DISCOVERER AT3 265/75 R15 112T komme i posten fra dekkonline, så de havner på borbet-felgene. Dette blir 1 tomme større enn de som står der på dem fra før av:



Jeg tror det kommer til å se bra ut på borbet-felgene. Jeg er ikke tilhenger av gigantiske hjul (pga at det har gått inflasjon i det bl.a), så tror proporsjonene blir kule smile.gif

I det siste har jeg kjørt med 3 stk vinterhjul og ett reservehjul, siden 3 av borbet-felgene mine over tid har flatet seg selv ut ved at ventilene lekker på alle sammen. 2 av dem tømte seg selv i fjor, og den tredje i år. Når jeg skal få på den nye gummien, får jeg få de til å montere nye ventiler også smile.gif Jeg opererer enda med edruelige dekkstørrelser, siden jeg er litt usikker på om 33-35 tommer egentlig har så mye for seg på min bil. Med begrenset dreiemoment på lavt turtall, passer standard dimensjoner pluss litt ganske fint tror jeg. Etter hvert får jeg ordne nye vintergummi på vinterfelgene, siden de faktisk er 11 år gamle. Når alt dette er i orden, skal vi leie henger og hente den lenge annonserte W108'en på henger : ) Det blir i neste uke en gang.

Ellers lekker bilen innvendig både på høyre side og nå fra pakningen rundt vinduet på venstre side. Kan ikke se noe rust, men lekker gjør det uansett. På høyre side må jeg sveise inn en liten bit på innersiden av hvor høyre framskjerm er. Der er det et hull, og inn kommer det vann. Ser fram til å starte litt ordentlig med bilen, men pga jobb og andre ting, har jeg ikke blitt helt ferdig med W123'en, som må erstatte G-wagen mens jeg holder på med den. G-wagen fungerer ellers knirkefritt, men hadde en liten hendelse for en uke siden da jeg måtte hente min 125 cc scooter som jeg raste motoren på etter mye stram vaier over 35836 km på vei til Lillestrøm. Da kom jeg i en sving med en liten hump med g-wagen, og hørte en scratchelyd som om foringen i panhardstaget gav etter på et vis (Eventuelt staget bak akselen?). Deretter hørte jeg typisk hjullagerlyd med taktfast lett dunking og jeg tenkte at jeg hadde ødelagt hjullager eller et eller annet. Men dette forsvant rimelig fort, og på turen hjem fra Lørenskog med scootern inni bilen, var alt bare fryd og gammen. Da jeg kom hjem, heiste jeg opp fronten og brukte brekkjern for å sjekke foringer, og alt var tight og fint. Det var heller ingen hjullagerlyd og fronthjulene glir silkemykt og lett hver sin vei når man snurrer på dem. Benyttet anledningen til å sjekke mansjettene og fylle opp fett i knokkelhusene, og alt virket bra. Foringene på bilen ser litt tvilsomme ut, men kunne ikke merke noe slakk. Kanskje dette bare var et "freak moment" eller noe sånt. Har uansett tenkt til å bytte foringer rund baut i sommer.

PS: Har sveist eksosen til W123'en med to lyddempere som standard. Måtte skjøte inn noen stykker. Men skal bytte ut hele anlegget tenkte jeg til et helt nytt et (minus den midtre potta), og da kunne Bilens Eksos gjøre det, akkurat som de gjorde det med min G-wagen smile.gif

Edited by maelling, 12 April 2012 - 19:35.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#727 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 18 April 2012 - 18:57

Slik ser bilen ut med ny gummi : ) Det blå rundt dekkene er angivelig noe beskyttelseslag som skal gå av etter hvert. Jeg har drøyd lenge med å ta bilder av bilen, siden jeg har synes den har sett ut som en haug det siste året, og særlig med BBS - felgene. Det er kun med borbet'ene at ting faller på plass. Bilen er ikke strøken lenger, så noen Fjeldstad spesial - showbil er den ikke lenger. Men jeg skal nok få den ganske bra i løpet av sommern. Det er nok av skjønnhetsdetaljer å gå løs på. Har nå sveist ferdig W123'en over alt, og til og med laget nye forskjermer, samt frontleppe, så nå kan jeg gå løs på G-wagen snart : ) Det blir sikkert 1 kvadratmeter med plater her også som må byttes, om ikke mer.





Må også få på listene igjen, og handle nye "plastknotter". De som la om dekkene var forresten noen lithauere på den lokale dekkbutikken (Mølla dekk), og de drev med G-restaurering i hjemlandet. Har kanskje noen nye kontakter her som jeg kan benytte meg av, selv om min bil ikke skal til Lithauen noen gang. Jeg skal nok ta alt selv.

PS, har noen bilder av seriøs motorras. Jeg fortalte at jeg hentet min 125 cc scooter med g-wagen pga at det sa pang for 1 uke siden eller noe sånt under max tyn og stram vaier på motorveien. Her er resultatet:




En eksosventil gikk igjennom stempelet, mens den andre brant seg fast. Mon tro hva som har skjedd her :S Men jeg kjører så det griner jeg med mine kjøretøy cool.gif Håper det ikke går så ille med G-wagen når jeg skal dra 280SE 4.5'en på henger om noen dager smile.gif

Edited by maelling, 18 April 2012 - 19:08.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#728 mksurf

mksurf

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 18 April 2012 - 19:04

Ser bra ut! Hvis du blir lei av den blå stripa er det bare å bruke høytrykkspyler, så forsvinner den fort.

#729 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 18 April 2012 - 20:49

Tipper motor på en av snøskuterene jeg har ser omtrent sånn ut nå.

Full guffe i motland over tid og så slippe gassen i en lang nedoverbakke så skjærer du en skuter med Rotax motor.

nielsa


#730 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 19 April 2012 - 09:46

Ja, vi får se om jeg ikke bruker høytrykksspyleren en dag, Mksurf wink.gif Ser ikke så kult ut med den blå stripen der.

Ja, Nielsa, her var det en lang og seig oppoverbakke på motorveien retning Lillestrøm/Gardermoen, før man tar av til høyre inn mot lillestrøm hvor det gikk nedover slakt, og begge steder hadde jeg flatt jern. Da pleier den å "lande" på turtallssperra som er en slags usynlig vegg man møter. Det sa pang på max rpm. Jeg mistet kreftene i 3 sekunder først uten stygge lyder, så tenker jeg på om kanskje elektroden på tennpluggen gikk i stykker og gikk i biter (grunnen til at jeg mistet krefter som om tennplugghetta datt av), som siden ødela stempel og ventiler med en haug med stygge lyder etter 3 sek? hvem vet. Det var i allefall som om man tok tenningen i noen sekunder før det smalt. Men det forklarer ikke pussigheten med at begge eksosventilene er ødelagte og ikke innsug. Den har gått på 100% med 4 vestlandsturer og en haug med turer til og fra Oslo - Asker den motoren der, og har blitt kjørt på høyt turtall hele livet over 35 836 km, så kanskje den har blitt kjørt for hardt på høyt turtall. Menmen, motordeler er å få kjøpt, selv om jeg vurderer å hente inn en sykkel fra utlandet og bruke som delesykkel. Scooter er min greie, ved siden av G smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#731 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 April 2012 - 16:34







G-wagen tok en stor og tung jobb med glans i dag, med å først kjøre fra Asker og til like ved Larvik og tilbake for å hente denne fine doningen som det har vært snakk om her i tråden en stund. Det var en tung last. Hengern veier i seg selv 560 kg og bilen veier 1.6-1.7 tonn, så det var noe overlast her. Men det gikk strykende hele veien, og på motorveien gikk det nesten best. Jeg la den pent på 3100 rpm, og der lå den uansett bakker som vi møtte på veien. Vi holdt jevnt 85 selv i tunge og leie oppoverbakkene, og kunne fint gi på. Det er lurest å holde seg over 3000 rpm, for faller man under, mister man lett hastigheten også. Det var nesten litt mer problematisk i bratte bakker i lav hastighet. Da var det nesten vanskelig å øke hastigheten om turtallet er lavt (typisk om du starter ut fra en busslomme i bratt bakke), selv i andre gir. Glad jeg ikke hadde 240/300 GD i dag gitt, men skulle gjerne hatt dobbelt så stor motor, så hadde dreiemomentet ligget litt lenger nede. M117? biggrin.gif Turen var på 22+ mil og det gikk med 35 liter på turen. Det er 1.6 liter mila det biggrin.gif Ikke så veldig galt egentlig smile.gif

Edited by maelling, 22 April 2012 - 16:51.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#732 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 23 April 2012 - 06:17

QUOTE(maelling @ 22 Apr 2012, 17:34) <{POST_SNAPBACK}>
G-wagen tok en stor og tung jobb med glans i dag, med å først kjøre fra Asker og til like ved Larvik og tilbake for å hente denne fine doningen som det har vært snakk om her i tråden en stund. Det var en tung last. Hengern veier i seg selv 560 kg og bilen veier 1.6-1.7 tonn, så det var noe overlast her. Men det gikk strykende hele veien, og på motorveien gikk det nesten best. Jeg la den pent på 3100 rpm, og der lå den uansett bakker som vi møtte på veien. Vi holdt jevnt 85 selv i tunge og leie oppoverbakkene, og kunne fint gi på. Det er lurest å holde seg over 3000 rpm, for faller man under, mister man lett hastigheten også. Det var nesten litt mer problematisk i bratte bakker i lav hastighet. Da var det nesten vanskelig å øke hastigheten om turtallet er lavt (typisk om du starter ut fra en busslomme i bratt bakke), selv i andre gir. Glad jeg ikke hadde 240/300 GD i dag gitt, men skulle gjerne hatt dobbelt så stor motor, så hadde dreiemomentet ligget litt lenger nede. M117? biggrin.gif Turen var på 22+ mil og det gikk med 35 liter på turen. Det er 1.6 liter mila det biggrin.gif Ikke så veldig galt egentlig smile.gif

Et velment råd: Neste gang du transporterer bil på henger vil jeg anbefale at du surrer hjulene til hengeren. Når du surrer karosseriet vil bilens fjæringsbevegelser forårsake rykking i stroppene ved kjøring over ujevnheter. Surringene kan da lett ryke eller hoppe av. Det finnes spesielle stropper som du legger i en løkke rundt hjulene.

I tillegg er det lurt å ha en stoppbjelke foran forhjulene, og en solid stropp forover i horisontalplanet som hindrer bilen fra å bevege seg bakover.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#733 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 23 April 2012 - 06:17

Dobbeltposting

Edited by Østerklev, 23 April 2012 - 06:20.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#734 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 April 2012 - 08:35

Takker for tips, Østerklev! smile.gif Det tenkte jeg ikke på. Du har selvfølgelig helt rett. Har aldri fraktet bil før, så dette var en ny erfaring.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#735 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 23 April 2012 - 09:16

QUOTE(maelling @ 23 Apr 2012, 09:35) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for tips, Østerklev! smile.gif Det tenkte jeg ikke på. Du har selvfølgelig helt rett. Har aldri fraktet bil før, så dette var en ny erfaring.


Flott S-Klasse!! US import?

Jeg lærte også noe da jeg hentet en Jaguar XJ12 i fjor med henger; balanser bilen på hengeren slik at vekten på tilhengerkulen bare er rundt 50kg! Jeg hadde sikkert 250 på min kule, så det var litt skummelt av og til over fjellet...
Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5

#736 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 April 2012 - 09:22

Det er en US import ja. Den kom til landet i 2005, og siden har den vært i eie av en fyr som også har en 250 CE av samme type faktisk, som er helt vanvittig grom. Bilen har kommet fra Texas, og var eid av en fyr som i dag er 90 år gammel. Vi har navn og adresse til fyren, så tenkte å ta kontakt en dag og si at bilen lever i beste velgående ;P Bilen har gått 73 000 miles på telleren. Bilen er egentlig dønn strøken i karosseriet, og inni er den ganske fin. Tror den bare trenger en rens, så er den klar som bryllupsbil. Den har 3 girs automat, og første giret går til 90, andregiret til 150 og tredje giret over 200 : ) 200 hk, 380 nm på 3000 rpm og 8 i kompresjon, så den kan vel kjøres på nesten hva som helst. Motoren har lavere kompresjon enn andre 450'r, men det er en US - motor. Den har D-jetronic, som er et veldig avansert system med digital fuel injection. Den står nå hos en fyr som har peil på de bilene der, for å få full service og for å finne ut av hvorfor den ikke går ordentlig. Tror det enten er D-jetronic eller tenning, men ikke sikker. Har ikke feilsøkt selv enda, og faren min insisterer på at jeg ikke skal skru på bilen, så bistod bare med frakten i går : )

Edited by maelling, 23 April 2012 - 09:25.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#737 ArnulfBV

ArnulfBV

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 276 Innlegg:

Posted 23 April 2012 - 13:42

QUOTE(maelling @ 23 Apr 2012, 10:22) <{POST_SNAPBACK}>
Det er en US import ja. Den kom til landet i 2005, og siden har den vært i eie av en fyr som også har en 250 CE av samme type faktisk, som er helt vanvittig grom. Bilen har kommet fra Texas, og var eid av en fyr som i dag er 90 år gammel. Vi har navn og adresse til fyren, så tenkte å ta kontakt en dag og si at bilen lever i beste velgående ;P Bilen har gått 73 000 miles på telleren. Bilen er egentlig dønn strøken i karosseriet, og inni er den ganske fin. Tror den bare trenger en rens, så er den klar som bryllupsbil. Den har 3 girs automat, og første giret går til 90, andregiret til 150 og tredje giret over 200 : ) 200 hk, 380 nm på 3000 rpm og 8 i kompresjon, så den kan vel kjøres på nesten hva som helst. Motoren har lavere kompresjon enn andre 450'r, men det er en US - motor. Den har D-jetronic, som er et veldig avansert system med digital fuel injection. Den står nå hos en fyr som har peil på de bilene der, for å få full service og for å finne ut av hvorfor den ikke går ordentlig. Tror det enten er D-jetronic eller tenning, men ikke sikker. Har ikke feilsøkt selv enda, og faren min insisterer på at jeg ikke skal skru på bilen, så bistod bare med frakten i går : )


Bryllupsbil sier du? Jeg trenger en sånn i august wink.gif

#738 Nautilus

Nautilus

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 56 Innlegg:

Posted 23 April 2012 - 16:19

QUOTE(ArnulfBV @ 23 Apr 2012, 14:42) <{POST_SNAPBACK}>
Bryllupsbil sier du? Jeg trenger en sånn i august wink.gif


Du får ta å låne en Multi 3 hos arbeidsgiveren din!

#739 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 23 April 2012 - 17:13

QUOTE(Jagman @ 23 Apr 2012, 09:16) <{POST_SNAPBACK}>
Flott S-Klasse!! US import?

Jeg lærte også noe da jeg hentet en Jaguar XJ12 i fjor med henger; balanser bilen på hengeren slik at vekten på tilhengerkulen bare er rundt 50kg! Jeg hadde sikkert 250 på min kule, så det var litt skummelt av og til over fjellet...

All min erfaring (og den er betydelig) med hengerkjøring har lært meg at for lavt eller negativt kuletrykk, men 250 kg er nok litt vel friskt :-) 75-100 kg blir gjerne bra. Negativt kuletrykk er direkte livsfarlig!
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#740 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 April 2012 - 19:01

QUOTE(ArnulfBV @ 23 Apr 2012, 14:42) <{POST_SNAPBACK}>
Bryllupsbil sier du? Jeg trenger en sånn i august wink.gif


Sier du det ja wink.gif Kanskje bilen kan stille opp på slike oppdrag også : ) Skal bare få den i nær mint condition først. Men den skal bli klar til august etter planen, så det er noe vi kan diskutere smile.gif

Når det kommer til kulevekt, hadde nok jeg ganske mye mer enn 50 kg. Som dere ser på bildene, ligger G-wagen bra nedpå, så det var nok noe vekt. Men merket fort når hengern var i likevekt og når den ble framtung. Men bilen var vond å flytte på, siden motoren ikke gikk og at brekket lå på etter lang tid på en låve. Men turen gikk fint den, og var en interessant opplevelse. Det gikk overraskende greit å kjøre med. Jeg trodde jeg skulle slite max i alle oppoverbakker på motorveien, med så tung last og 2 stk i bilen. Er litt stolt over at bilen klart det så bra smile.gif Har sett at dieselfolket har slitt med varmgang i oppoverbakker med målern opp mot rødfeltet, men det var ikke snakk om det her. Men min radiator er ny, så kjølingen var aldri noe problem.

Gleder meg til å prøve den nye doningen. Har aldri kjørt V8 før, ei heller S-klasse, så kanskje en ny standard blir satt på første prøvetur smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)