#721
Posted 17 March 2012 - 17:21
#722
Posted 17 March 2012 - 17:36
Oppdatering 18.03.2012 (nye bilder 24.03.2012 av nye flex disks, oppheng og lager til mellomaksling)
Vegrer meg litt for å oppdatere på min turbodiesel når tråden dreier seg om min G-wagen, men får forsvare det med at denne er G-wagens lillebror. Slik ser den ut mens jeg holder på. Kanalene er sveist og helt fine, og det hvite der er litt sparkel jeg bruker til å glatte over litt. Ellers har jeg holdt på ved å fikse nye plater til høyre for fotbrønnen på passasjersiden, i tillegg til nederst på a-stolpen. Her har jeg sveist på nye stykker. De er usynlige, og er bak høyre framskjerm. Har måttet reparere høyre framskjerm, selv om jeg egentlig burde skaffe en ny en. Holder på på høyre siden foran som dere ser. Det der skal nok bli i orden. Ellers er en haug med deler på vei over dammen fra mercedessource.com, blant annet 2 stk flex disks, lager og greier for mellomakselen, noen små stag som skal henge på stabiliseringsstaget bak, samt bremsesensorer m.m. Bilen ligger litt nedpå, til tross for nye fjærer, men antar at det bare er lufting av nivåreguleringen som jeg mistenker er litt "airmatic" før jeg har gjort det. Har ellers fått tak i pakningssilikon, så får kjøre det på dekselet bakpå diffen, siden det ikke viste seg å bli tett bare ved å dra til. Bilen har til nå fått nye skiver og jeg har fikset på kaliperne, samt ny styredemper, ny dynamo, i tillegg til nye foringer i bakstillingen. Det som gjenstår til sist er ny eksos. Den bakerste delen av den gamle henger bare på, siden jeg må prøve å koble den på midlertidig, slik at jeg kommer meg til bilens eksos en dag.
G-wagen går det strålende med. Det eneste jeg har gjort med den er å ordne litt på batterifestet. Ser fram til å bli ferdig med 300'n, slik at jeg kan starte med rustfix på g-wagen.
Edited by maelling, 24 March 2012 - 19:31.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#723
Posted 27 March 2012 - 17:52
Fikk skikkelig vårfølelse i dag mens jeg holdt på med G-wagen ute på gårdsplassen i en superkjapp rustfix-session som består i å pusse bort rust med vinkelsliper, drill med metallbørste og pussemaskin. Jeg har ellers bare holdt på med min W123 nesten utelukkende de siste 6 månedene, så var godt å hive seg over bilen som betyr mest for meg; min G-wagen. Bilen har klart seg godt igjennom vinteren, men den gjør ofte det når man ikke bruker den. Unngår man saltslaps og saltede veier, så går det langt bedre med tanke på rust. Skjønt, bilen er ingen skjønnhet lenger (selv om det dere ser er støv, så en vask gjør sakene bedre). Jeg tar bare en ultra rask fix med pussing helt ned, og så Brunox, som er et lite vidundermiddel som faktisk virker bra. Når dette har virket lenge og vel, grunner jeg, og lar det stå et døgn. Til sist kjører jeg på svart metallic fra biltema, som er svært nær bilens orginalfarge. Deretter klarlakk. Til sommern skal jeg hive meg over bilen mer for alvor og bytte ut plater, og sveise. Håper det blir fint vær, så kan man kose seg ute. Bilen blir bare kjørt en gang i uka på det meste, så bilen lever late dager. Selv kjører jeg faktisk mest scooter rundt om kring til og fra jobb, foruten W211'en dere ser på bildet der. G-wagen ser litt ekstra rar ut med tanke på at jeg har borbet - felgene bak og BBS foran, men det har seg slik at 2 av borbet'ene har punktert, og det samme har de 2 andre BBS'ene, og det skyldes både punktering og at ventilene er så gamle at dekkene bare slapp ut luft. Hjulene har heldigvis samme dimensjon, så null problem å kjøre med 4 WD inne. Men dekkene på Borbet'ene (de bak) er sikkert 10 år gamle, så jeg tenkte på å få på noen tilsvarende på alle 4 borbet - felgene, for da ser bilen bra ut. Har slått fra meg tanken om å gå for MUD terrain, siden jeg kjører nesten utelukkende på vei og vil ha litt "lettrullende" dekk. Vurderer å montere skvettlapper i sommer også, så slipper man å søle ned hele bilen langs siden. Dette vil nok også bevare lakken langt bedre, og bidra til mindre rust. Men G-wagen er en nydelig bil å kjøre, og over påsken skal den hente 280SE'en som er omtalt i noen posts over, så da blir det tung last Ellers får jeg slå til med noe foringsbytte rundt om kring snart. Synes bilen tidvis er litt ustabil i høye hastigheter, om jeg blåser ut på motorveien og bremser ned. Akkurat som bilen sjangler litt sidelengs. Kanskje bare panhardstag-foringene.
Edited by maelling, 27 March 2012 - 20:16.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#724
Posted 27 March 2012 - 18:32
Jeg fortalte vel om at jeg satte på andre bakfjærer pga alt tullet med nivåregulering?? Det er blitt suksess. Nye fjærer holder nivået uten hjelp av hydraulikken som bare trenger å ta seg av demping, og det funker som bare f...
Bilen ser bra ut den!
nielsa
#725
Posted 27 March 2012 - 19:13
De 15 toms felgene på W123'ene der fulgte med bilen, så de har den alltid hatt. Jeg har også de dølle orginalfelgene på vinterhjulene, men jeg har ingen planer om å sette på. Hadde vært artig å gå opp noen tommer, og finne noen større varianter av de 15 tommerne der som ser helt like ut, bortsett fra at de er 16 og 18 tom tror jeg. Jeg tror til og med 18 toms AMG felgene til W211 passer på W123, siden boltsirkelen skal være lik? Men jeg har ikke våget å prøve dem på bilen enda, siden jeg har folk rundt meg som mener at bilen skal være tro mot sin tid og ikke ha på andre enn de dølle orginalfelgene, men jeg vet ikke jeg. Foreløpig har jeg ikke kommet så langt, siden jeg ikke er helt ferdig med bilen enda. Jeg tømte ut oljen av automaten i går og byttet filter, og skal tømme converteren, så det er siste status på bilen. Det ble et sabla klin. Jeg lå under bilen og rullet i 1-2 liter automatolje, siden dråpene hadde beveget seg utenfor min fine oljeoppsamler. Menmen, litt automatolje har da aldri tatt liv av noen : P
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#726
Posted 12 April 2012 - 14:25
Jeg tror det kommer til å se bra ut på borbet-felgene. Jeg er ikke tilhenger av gigantiske hjul (pga at det har gått inflasjon i det bl.a), så tror proporsjonene blir kule
I det siste har jeg kjørt med 3 stk vinterhjul og ett reservehjul, siden 3 av borbet-felgene mine over tid har flatet seg selv ut ved at ventilene lekker på alle sammen. 2 av dem tømte seg selv i fjor, og den tredje i år. Når jeg skal få på den nye gummien, får jeg få de til å montere nye ventiler også Jeg opererer enda med edruelige dekkstørrelser, siden jeg er litt usikker på om 33-35 tommer egentlig har så mye for seg på min bil. Med begrenset dreiemoment på lavt turtall, passer standard dimensjoner pluss litt ganske fint tror jeg. Etter hvert får jeg ordne nye vintergummi på vinterfelgene, siden de faktisk er 11 år gamle. Når alt dette er i orden, skal vi leie henger og hente den lenge annonserte W108'en på henger : ) Det blir i neste uke en gang.
Ellers lekker bilen innvendig både på høyre side og nå fra pakningen rundt vinduet på venstre side. Kan ikke se noe rust, men lekker gjør det uansett. På høyre side må jeg sveise inn en liten bit på innersiden av hvor høyre framskjerm er. Der er det et hull, og inn kommer det vann. Ser fram til å starte litt ordentlig med bilen, men pga jobb og andre ting, har jeg ikke blitt helt ferdig med W123'en, som må erstatte G-wagen mens jeg holder på med den. G-wagen fungerer ellers knirkefritt, men hadde en liten hendelse for en uke siden da jeg måtte hente min 125 cc scooter som jeg raste motoren på etter mye stram vaier over 35836 km på vei til Lillestrøm. Da kom jeg i en sving med en liten hump med g-wagen, og hørte en scratchelyd som om foringen i panhardstaget gav etter på et vis (Eventuelt staget bak akselen?). Deretter hørte jeg typisk hjullagerlyd med taktfast lett dunking og jeg tenkte at jeg hadde ødelagt hjullager eller et eller annet. Men dette forsvant rimelig fort, og på turen hjem fra Lørenskog med scootern inni bilen, var alt bare fryd og gammen. Da jeg kom hjem, heiste jeg opp fronten og brukte brekkjern for å sjekke foringer, og alt var tight og fint. Det var heller ingen hjullagerlyd og fronthjulene glir silkemykt og lett hver sin vei når man snurrer på dem. Benyttet anledningen til å sjekke mansjettene og fylle opp fett i knokkelhusene, og alt virket bra. Foringene på bilen ser litt tvilsomme ut, men kunne ikke merke noe slakk. Kanskje dette bare var et "freak moment" eller noe sånt. Har uansett tenkt til å bytte foringer rund baut i sommer.
PS: Har sveist eksosen til W123'en med to lyddempere som standard. Måtte skjøte inn noen stykker. Men skal bytte ut hele anlegget tenkte jeg til et helt nytt et (minus den midtre potta), og da kunne Bilens Eksos gjøre det, akkurat som de gjorde det med min G-wagen
Edited by maelling, 12 April 2012 - 19:35.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#727
Posted 18 April 2012 - 18:57
Må også få på listene igjen, og handle nye "plastknotter". De som la om dekkene var forresten noen lithauere på den lokale dekkbutikken (Mølla dekk), og de drev med G-restaurering i hjemlandet. Har kanskje noen nye kontakter her som jeg kan benytte meg av, selv om min bil ikke skal til Lithauen noen gang. Jeg skal nok ta alt selv.
PS, har noen bilder av seriøs motorras. Jeg fortalte at jeg hentet min 125 cc scooter med g-wagen pga at det sa pang for 1 uke siden eller noe sånt under max tyn og stram vaier på motorveien. Her er resultatet:
En eksosventil gikk igjennom stempelet, mens den andre brant seg fast. Mon tro hva som har skjedd her :S Men jeg kjører så det griner jeg med mine kjøretøy Håper det ikke går så ille med G-wagen når jeg skal dra 280SE 4.5'en på henger om noen dager
Edited by maelling, 18 April 2012 - 19:08.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#728
Posted 18 April 2012 - 19:04
#729
Posted 18 April 2012 - 20:49
Full guffe i motland over tid og så slippe gassen i en lang nedoverbakke så skjærer du en skuter med Rotax motor.
nielsa
#730
Posted 19 April 2012 - 09:46
Ja, Nielsa, her var det en lang og seig oppoverbakke på motorveien retning Lillestrøm/Gardermoen, før man tar av til høyre inn mot lillestrøm hvor det gikk nedover slakt, og begge steder hadde jeg flatt jern. Da pleier den å "lande" på turtallssperra som er en slags usynlig vegg man møter. Det sa pang på max rpm. Jeg mistet kreftene i 3 sekunder først uten stygge lyder, så tenker jeg på om kanskje elektroden på tennpluggen gikk i stykker og gikk i biter (grunnen til at jeg mistet krefter som om tennplugghetta datt av), som siden ødela stempel og ventiler med en haug med stygge lyder etter 3 sek? hvem vet. Det var i allefall som om man tok tenningen i noen sekunder før det smalt. Men det forklarer ikke pussigheten med at begge eksosventilene er ødelagte og ikke innsug. Den har gått på 100% med 4 vestlandsturer og en haug med turer til og fra Oslo - Asker den motoren der, og har blitt kjørt på høyt turtall hele livet over 35 836 km, så kanskje den har blitt kjørt for hardt på høyt turtall. Menmen, motordeler er å få kjøpt, selv om jeg vurderer å hente inn en sykkel fra utlandet og bruke som delesykkel. Scooter er min greie, ved siden av G
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#731
Posted 22 April 2012 - 16:34
G-wagen tok en stor og tung jobb med glans i dag, med å først kjøre fra Asker og til like ved Larvik og tilbake for å hente denne fine doningen som det har vært snakk om her i tråden en stund. Det var en tung last. Hengern veier i seg selv 560 kg og bilen veier 1.6-1.7 tonn, så det var noe overlast her. Men det gikk strykende hele veien, og på motorveien gikk det nesten best. Jeg la den pent på 3100 rpm, og der lå den uansett bakker som vi møtte på veien. Vi holdt jevnt 85 selv i tunge og leie oppoverbakkene, og kunne fint gi på. Det er lurest å holde seg over 3000 rpm, for faller man under, mister man lett hastigheten også. Det var nesten litt mer problematisk i bratte bakker i lav hastighet. Da var det nesten vanskelig å øke hastigheten om turtallet er lavt (typisk om du starter ut fra en busslomme i bratt bakke), selv i andre gir. Glad jeg ikke hadde 240/300 GD i dag gitt, men skulle gjerne hatt dobbelt så stor motor, så hadde dreiemomentet ligget litt lenger nede. M117? Turen var på 22+ mil og det gikk med 35 liter på turen. Det er 1.6 liter mila det Ikke så veldig galt egentlig
Edited by maelling, 22 April 2012 - 16:51.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#732
Posted 23 April 2012 - 06:17
Et velment råd: Neste gang du transporterer bil på henger vil jeg anbefale at du surrer hjulene til hengeren. Når du surrer karosseriet vil bilens fjæringsbevegelser forårsake rykking i stroppene ved kjøring over ujevnheter. Surringene kan da lett ryke eller hoppe av. Det finnes spesielle stropper som du legger i en løkke rundt hjulene.
I tillegg er det lurt å ha en stoppbjelke foran forhjulene, og en solid stropp forover i horisontalplanet som hindrer bilen fra å bevege seg bakover.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#733
Posted 23 April 2012 - 06:17
Edited by Østerklev, 23 April 2012 - 06:20.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#734
Posted 23 April 2012 - 08:35
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#735
Posted 23 April 2012 - 09:16
Flott S-Klasse!! US import?
Jeg lærte også noe da jeg hentet en Jaguar XJ12 i fjor med henger; balanser bilen på hengeren slik at vekten på tilhengerkulen bare er rundt 50kg! Jeg hadde sikkert 250 på min kule, så det var litt skummelt av og til over fjellet...
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5
#736
Posted 23 April 2012 - 09:22
Edited by maelling, 23 April 2012 - 09:25.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#737
Posted 23 April 2012 - 13:42
Bryllupsbil sier du? Jeg trenger en sånn i august
#738
Posted 23 April 2012 - 16:19
Du får ta å låne en Multi 3 hos arbeidsgiveren din!
#739
Posted 23 April 2012 - 17:13
Jeg lærte også noe da jeg hentet en Jaguar XJ12 i fjor med henger; balanser bilen på hengeren slik at vekten på tilhengerkulen bare er rundt 50kg! Jeg hadde sikkert 250 på min kule, så det var litt skummelt av og til over fjellet...
All min erfaring (og den er betydelig) med hengerkjøring har lært meg at for lavt eller negativt kuletrykk, men 250 kg er nok litt vel friskt :-) 75-100 kg blir gjerne bra. Negativt kuletrykk er direkte livsfarlig!
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#740
Posted 23 April 2012 - 19:01
Sier du det ja Kanskje bilen kan stille opp på slike oppdrag også : ) Skal bare få den i nær mint condition først. Men den skal bli klar til august etter planen, så det er noe vi kan diskutere
Når det kommer til kulevekt, hadde nok jeg ganske mye mer enn 50 kg. Som dere ser på bildene, ligger G-wagen bra nedpå, så det var nok noe vekt. Men merket fort når hengern var i likevekt og når den ble framtung. Men bilen var vond å flytte på, siden motoren ikke gikk og at brekket lå på etter lang tid på en låve. Men turen gikk fint den, og var en interessant opplevelse. Det gikk overraskende greit å kjøre med. Jeg trodde jeg skulle slite max i alle oppoverbakker på motorveien, med så tung last og 2 stk i bilen. Er litt stolt over at bilen klart det så bra Har sett at dieselfolket har slitt med varmgang i oppoverbakker med målern opp mot rødfeltet, men det var ikke snakk om det her. Men min radiator er ny, så kjølingen var aldri noe problem.
Gleder meg til å prøve den nye doningen. Har aldri kjørt V8 før, ei heller S-klasse, så kanskje en ny standard blir satt på første prøvetur
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)