Dæven, her skjer det ting. Det tikker inn updates
Tror de mener alvor denne gangen Tror de Esab'ene eller hva de har har god driftstemperatur nå
Edited by maelling, 24 November 2013 - 20:40.
Posted 24 November 2013 - 20:35
Dæven, her skjer det ting. Det tikker inn updates
Tror de mener alvor denne gangen Tror de Esab'ene eller hva de har har god driftstemperatur nå
Edited by maelling, 24 November 2013 - 20:40.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
Posted 24 November 2013 - 20:36
dobbel*
Edited by maelling, 24 November 2013 - 20:40.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
Posted 25 November 2013 - 00:24
Skippertak en søndagskveld? Nei, bare tuller!
Posted 25 November 2013 - 00:49
er mer plast en det er på en båt ,ja har går utrolig seint ,fra den ene plasse til andre ,men f når alt går rett til helvte med alt og selv om det ikke ser ut som det gjort noe så er ikke altid bilder ser,gjør klar vann til sokken martin husk salt
snart jule ferie for esab
Posted 25 November 2013 - 17:10
Her går det så det griner. Ser ut som gutta har spoola opp turboen (en fordømt svær turbo), og nå går det unna i vill hastighet Kaster ikke bort tid de her. Ultrasmå bilder, men man ser at det en kanal som blir til : ) Ja, mye plast og glassfiber på denne bilen desverre. Det er fra tiden før jeg grep til sveiseapparatet. Men nå ser det ut som min gamle sveis går på dynga, men det er like greit : ) Det er visstnok grom tykkelse på de kanalene der. Burde bli en stiv og fin bil 27.8 kg metall måtte til for å mekke plater. Arbeidsfordelingen ser ut til å være at eier av garasjen lager metallbitene, og sveiseren sveiser. Dette må bli grom G til slutt.
Ja, jeg prøver å finne en kandidatsokk som er liten nok
Edited by maelling, 25 November 2013 - 20:57.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
Posted 26 November 2013 - 19:25
Emu2 og makkeren er skikkelig "on the roll". Dette her er craftsmanship. Bare å ta av hatten her Han snakker vitterlig om motorbytte også, så her lurer jeg på hva de finner på. Han sier ærlig talt ingenting om hva han planlegger, så han er selv herre over utviklingen her. Men jeg måtte nok si pent nei til rosa lakk med bamser på. Et sted går grensen!
Når det gjelder motor, sier jeg gjerne ja-takk til noe sånt:
Edited by maelling, 26 November 2013 - 19:28.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
Posted 26 November 2013 - 21:56
shi er bare å lage plass?
snart jule ferie for esab
Posted 27 November 2013 - 19:20
Ja, bare å kutte bilen i to i midten og legge på litt i bredden på karosseri, ramme, akslinger osv. Bilen er ganske smal mellom dempertårnene, så begrenser en del det der. Men en M117 lar seg klemme nedi der
Noe sånt kunne vært noe:
Akkurat slik lyd vil jeg ha Slik lyd i kombinasjon med mafialook med soting over alt er midt i blinken. Bilen skal i stor grad brukes til å skremme gamle damer og få småunger til å grine, ved siden av å frakte kebab. Trenger fin musikk ut av røret da Et annet ønske er en girkasse med torque-converter, og ikke fluid coupling. Etter min mening er kassa jeg har på min W108 4.5 den beste Mercedes har laget (tre trinns automat. 722.0 er det vel). Null sluring og bare drag, i kombinasjon med flotte girskift. 98/99% effektiv faktisk i følge manualen. Lurer på om den også kom med de tidlige alu-motorene fra 450SL 5.0, så det hadde vært fint oppsett, med mindre 3 trinn er problematisk i en tung G. Foretrekker den foran 722.6, siden den har en tullete elektronisk styring som lever sitt eget liv.
Kjekt at bilen er noenlunde platerett...
Edited by maelling, 30 November 2013 - 14:28.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
Posted 01 December 2013 - 16:26
Her er en sitrep. Var og tittet på bilen i dag, og det har skjedd mye gromt arbeid på bilen. Det var mer å gjøre på bilen enn de hadde trodd, og sånn er det vel gjerne. Bilen virker stort sett hel og fin nå, men det er diverse partier som trenger arbeid enda, men det ser da lovende ut. 100 liter (mener jeg det var) sveisegass har gått med omtrent, og noen titalls kilo stål, og enda er man ikke ferdige. Jeg fikk bra med tyn for dårlig sveis av kanaler, ved at jeg har vært for feig og ikke klint til med nok varme. De gjorde til og med en liten demonstrasjon av "kanalknekking", hvor min gamle sveis fikk gjennomgå og knakk etter noen slag mot hard gjenstand. Menmen, det er vel bedre med en form for kanal enn ingen kanal? Kanalene er rett og slett gromme, med sine 1.8mm. Virker tungt og solid. Det er dyktige karer som er i sving, og de kommer til å holde på ut over uken for å få karosseriet helt ferdig, før bilen skal til lakkereren. Så får vi som om det blir rosa lakk med bamser eller hva det blir. Kanskje det blir lakk som varierer i farge med temperaturen? Legg en finger på, og bilen går fra å være sort til grønn der du nettopp hadde fingeren? Vi får se. Bilen skjuler ganske mye forhistorikk om dårlig arbeid hos Fjeldstad, så det er litt overraskende. Bilen har nok vært kollisjonsskadd en gang i fortiden, og ellers er det en del merkelig arbeid på bilen, så det er ikke bare jeg som har tatt noen snarveier opp igjennom årene. Så snart karosseriet er ferdig, vil de kaste seg over det mekaniske med aksler, foringer, bremser og motor m.m. Det er mye jobb som har vært gjort i kulissene de siste 7 måneder i forhold til BT og motoralternativer m.m, så det er en del planning bak alt dette. Det snakkes om at 300-350 hk skulle være mulig å få til, men jeg får ikke halt ut hva han planlegger når det kommer til motor. Motoren veier visst 243 kg i seg selv, og det burde være mulig å få inn en 8'er som sikkert ikke vil veie noe mer. En litt overraskende ting var at sylinder 2 og 4 har lavere kompresjon enn resten og at motoren er "rom" med gjennomslag, så motoren var moden for bytting selv om den går fint. Nå har ikke jeg målt kompresjonen på denne noen gang, så det var ny info for meg. Så sliten motor hadde jeg ikke trodd, menmen, ingenting varer evig. Vi får se hva som skjer Her er noen bilder:
Dette partiet over blir sannsynligvis kuttet helt ut og laget opp på nytt. Her har han bare flikket litt på mitt eget arbeid.
Dørene blir sannsynligvis byttet ut, og det samme blir forskjermer. Det er vel kanskje like greit, istedenfor å forsøke å sveise dem opp. De vil arbeide ut over neste uke, så det ble nesten sokkespising på meg : )
Edited by maelling, 01 December 2013 - 21:23.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
Posted 01 December 2013 - 22:53
å ja jule bord her i gar så er det å servere en jule sokk,primus har vi her ,ja det er litt små ting her å der men ,,er viktig å gjøre stål mark hus løse før vintern
snart jule ferie for esab
Posted 05 December 2013 - 18:26
Posted 05 December 2013 - 18:35
Det er ikke noe øvre budsjett. Kravet er at bilen skal være dønn solid, hvor sjelen og stilen til bilen er i behold, og at den kan være i trofast tjeneste de neste 15+ år : ) Det skal være en venstrefelts-g som er egnet for torpedooppdrag med kneskålknusing, egnet til å frakte kebab, egnet til å rulle bortover med armen ut av vinduskarmen, mens man hører minst like grom motorlyd som i dag. Den skal også duge til moderat terrengkjøring, uten at den primært skal brukes til det Den skal bli den kuleste 460 G'en i Asker og Bærum, og skille seg fra disse mainstream 463'ene, uten å være det spor kjiipere. En 2014 - tolkning av sin opprinnelige "fjeldstad-spesial" - stil.
Å spørre om budsjett på sin rullende livsledsager er som å sette et budsjett på kjerringa. Skam deg
Edited by maelling, 05 December 2013 - 18:42.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
Posted 05 December 2013 - 19:21
Bare å bøye seg i støvet her skjønner jeg
Gjort noen modige valg her som vil kreve gode nerver i tiden fremover.
Artig at du har tatt steget, bra jobba , stå på.
nielsa
Posted 06 December 2013 - 18:06
Posted 06 December 2013 - 20:23
Det viktigste er kvaliteten på arbeidet, og avskriver man over 15 år, kan det være det samme nesten hva det koster. Men prisen må jo ikke være urimelig, og må stå i stil til arbeidet. Blir alt sett over også, og man inspiserer fortløpende, så vet man hva som blir gjort. Jeg blir foret med bilder, så da ser jeg arbeidet skrider frem. Fyren som holder på med bilen har bygget opp en god del biler før, så disse er ikke amatører. Men pga uheldige omstendigheter har det tatt tid, menmen. Spørsmålet er ikke hvor fort det går, men hvorvidt man kommer i mål. Er litt betenkt med å sende vogna til Polen uten å vite hvor mye sparkel de kjører på med, og hvor godt arbeidet er. Det er en polakk som har skrudd på min 108, og er en komplett amatør, så han har jo laget like store problemer under veis som han har løst. Bytter kamkjede, men ødelegger en kam f.eks. Kunne like gjerne gjort det selv og garantert gjort mindre skade. Men ser fram til å få G'en tilbake. Selv har jeg 3 veteranbiler, og vil ikke ha flere prosjektbiler. Vil heller fikse opp de jeg har enn å sitte med haugevis av biler
Skal man handle seg en 463 i dag, så får man bare oppbrukte greier med vanvittig kilometerstand til flere hundre tusen. Da er det jo faktisk billigere å bruke færre kroner på sin 460 og få strøken bil på den måten. Dessuten, strøkne 460'er er on the rise
Edited by maelling, 06 December 2013 - 20:44.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
Posted 08 December 2013 - 03:34
om man sender bil til poln -andre land kan du også få problem med toll -om du blir huka kan du riskere beslag av bil evt moms,står noen slike biler på toll lager ,
snart jule ferie for esab
Posted 16 December 2013 - 16:47
lord of darknes ,kommer seg puss -puss få ?men noe små pjusk før lakk men det nærmer seg
snart jule ferie for esab
Posted 16 December 2013 - 19:07
Det er supert Fint prosjekt å fortape seg i - Lord Of Darknes, selv om bilen gjerne kunne blitt omdøpt til Darth Vader Spent på hvordan den ser ut etter lakkering om dere virkelig klarer det i løpet av de neste 2 ukene. Etter 30-40 kg nytt stål, burde den være solid og bra i karosseriet Nesten så jeg burde begynne med seriøs offroad og la den lene seg mot trestammer o.l, for å kjenne ut hvor robust det er.
Så får jeg fortsette å drømme om motor Store forventninger her
Edited by maelling, 16 December 2013 - 20:34.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
Posted 17 December 2013 - 01:00
ske se litt på pollymotorsport.no e å bestile der ?
snart jule ferie for esab
Posted 17 December 2013 - 09:17
En 10 liters motor er kanskje litt i overkant Ser mer for meg en Chevy 350 crate motor av et slag med 300 hester. Eventuelt mindre hester, som har max moment på 2500-3500 rpm et sted, i likhet med M117 4.5'en jeg har. Finne en kasse med overdrive muligens, om man ikke kan endre utveksling på diff'ene, for ellers blir drevingen litt for lav muligens. Noe som er velprøvd, som det finnes flust av, og som er så enkelt som mulig, men som likevel kan moddes litt på. Men, det som avgjør alt er hva som kan godkjennes. Lite vits med en 10 liters motor i G'en om biltilsynet ikke liker det. En 632 koster vel fortvekk 100k også? Det er vel heller ikke plass til big block under panseret på en G, og det blir vel for tungt...
Ellers:
Pri 1: Ordne karosseri, aksler og gjøre den hel og fin, og spyle den fri for olje under og få den EU-godkjent i første omgang
Pri 2: Legge ut på motoreventyr.
Edited by maelling, 17 December 2013 - 09:38.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)