Har inspisert G-wagen i dag, for å se hva status er. Det har gått litt langsomt fremover i det siste pga diverse, og det som ser ut å gjenstå er sliping og så lakkering. Gudene vet hvor mange lag med primer, grunning, filler og all verdens ting og tang denne bilen har nå inn til stålet. Det ser i grunn ut som sist, men med litt større bilder Det kan bli fin G av dette her til slutt, og det ser ut som jeg kan gi den et realt spark hvor som helst uten at man hører knaselyder av rust. Trenger bare lakk, få inn vinduer, få på dørene (som må lakkeres etter diverse smårep) som er handlet inn, samt sideskjermene (nye, som må lakkeres) foran, få inn interiøret jeg har i Asker, og få den EU-godkjent. Ser at venstre støtdemperveste bak må byttes, men ut over det er det vel noenlunde greit. Tror foringsbytte også står på programmet, sammen med "tinted windows". Lakkereren virket noenlunde klar når som helst, så her er det bare å svinge seg rundt, eller hva emu2? Det ser ut som bilen bare står og kjeder seg grusomt. Den vil ut på tur! Det er en tørr og fin garasje som venter på bilen bare den blir klar snart, hvor den skal få leve sine eldre dager. 1 år og 4 måneder uten sin G kjennes som å være G-løs i en mannsalder.
Når det gjelder konkurransen om hvem som får finest bil av meg og Meisal, så er framgangen så langsom her at det er mer et spørsmål om man noengang kommer til mål - i år i allefall. Har en følelse av av at det går inn i neste år også før bilen har skilter og lager fin lø-lø-lø-lø-lø, eller booo booo booo - lyd.
EDIT 060714 (For de som måtte interessere seg for det). "BONUSMATERIALE":
Har holdt på med 108'en i det siste. Har byttet axle carrier bushing, og diverse gummi forbindelse med dette. Alt var helt "shot", mer eller mindre. Videre fikk vi påpakk på EU-kontrollen om at høyre bakaksling lakk, så jeg måtte bytte dette. Det var mye styr. Bremser måtte av, bakaksling måtte ut, gammel tetning på bakaksleen måtte ut, hjullageret måtte av, tetning måtte byttes utenfor denne igjen, og alt motsatt igjen etter å ha klint inn hjullageret med lagerfett. Nå håper jeg for guds skyld dette holder, og at hjullageret lever, og at tetningene holder tett. Det har vært en tidvis helvetes "negerjobb". Her er noen bilder:
Gamle foringer. Fullstendig gåen den svære der. Skal forresten bytte alt foran, så snart delene kommer.
Hjemmelaget hjullageravtrekker:
Rensning:
Gammel tetning som har skapt hodebry, og en ny er etter tette banket inn. Ser at det har rent friskt med olje ut der, og kombinasjonen av lagerfett og den oljen der gjør at brekket ikke fungerte spesielt godt på EU-kontrollen:
Inn skal du, enten du vil eller ikke (den ville):
Hjemmelaget hjullagerpåtrekker:
Det er kanskje noe lignende system på G-wagen? Jeg vet at høyre side av bakakslingen har lekket på g-wagen for noen år tilbake, men at det sluttet med det. Det er kanskje noe lignende opplegg med tetninger der ?
EDIT 080714 (Tillegg for de som har interesse av det):
Har holdt på med Merca litt i dag også. Skal bytte subframeforinger foran, som altså sitter mellom subframen (forstillingen) som motoren og bærearmen er festet til, og karosseriet. Høyre side foran var fullstendig ødelagt, og jeg plukket den ut i biter. Venstre foran var heller ikke bra. For å få til dette har jeg først stablet bilen oppå pall og bildekk bak motor, og med bukker foran. Videre måtte jeg løsne motorfestene, og stable motoren oppå en haug med trebjelker som dere ser, og senke subframen. Dette fordi jeg ikke fikk kombinasjonen av motor og subframe langt nok ned til å plukke ut subframeforingene. Jeg har i kveld fått inn de nye foringene, og holder på å posisjonere forstillingen for å få denne riktig, og det blir nok eksepsjonelt kukete å få boltet alt på plass, og særlig motorfestene igjen. Menmen, har kommet 55% på vei, så nå må jeg få dette sammen igjen. Tror dette vil forbedre kjøreegenskapene betraktelig
EDIT 100714 på W108'en (Den siste i denne omgang, for å ikke kludre til tråden). Kun "bonusmateriale" dette:
"Da er de hersens foringene på. Det var et sant helvete å få inn alle boltene. Det startet med at jeg fikk igjennom bolten på subframeforingen på venstre side foran, og en av motorfestene på høyre side, men det var ikke snakk om at venstre motorfeste og høyre bolt igjennom subframeforingen ville på. Måtte flytte rundt på motor og subframe over 2 dager for å få igjennom boltene, og bruke brekkjern og rå kraft for å få ting i riktig posisjon, så svært lite effektivt arbeid. Klassisk kuking, men nå er boltene på. Dette kommer jeg ALDRI til å begi meg ut på igjen, så ingen vennetjenester fra meg på slikt. Det jeg venter på nå er nye droplinks (med foringer) og foringer til stabstaget foran som dere ser henger ned der på ene bildet, samt et tverrstag bak på subframen som går mot karosseriet. Videre en doughnut på tverrstaget på bakakslingen jeg glemte å bestille 2 av sist. Da tror jeg alt er byttet på bilen, bortsett fra en foring på bakakslingen som er et slags rundt rør som sitter på kardangen bak. Den ser ut som et helvete å bytte (skjønt, må være barnemat i forhold til det jeg har drevet med foran her), så jeg droppet det, selv om jeg har den liggende. Får se om bilen er tight nok nå, hvis ikke får jeg bytte den.
Nå burde EU-kontrolløren bli fornøyd med handlingen. Denne bilen kommer aldri til å handle som en 2014 BMW 3 - serie som disse EU-kontrollørene sikkert har som referanse, men den skal bli så bra som mulig nå "
Det neste blir oppdatering på G-wagen, så snart det er mer å oppdatere
Se massiv bildeupdate her: http://www.mercefrea...=19868&start=60
Edited by maelling, 13 July 2014 - 21:09.