Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#861 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 July 2014 - 20:00

Har inspisert G-wagen i dag, for å se hva status er. Det har gått litt langsomt fremover i det siste pga diverse, og det som ser ut å gjenstå er sliping og så lakkering. Gudene vet hvor mange lag med primer, grunning, filler og all verdens ting og tang denne bilen har nå inn til stålet. Det ser i grunn ut som sist, men med litt større bilder :) Det kan bli fin G av dette her til slutt, og det ser ut som jeg kan gi den et realt spark hvor som helst uten at man hører knaselyder av rust. Trenger bare lakk, få inn vinduer, få på dørene (som må lakkeres etter diverse smårep) som er handlet inn, samt sideskjermene (nye, som må lakkeres) foran, få inn interiøret jeg har i Asker, og få den EU-godkjent. Ser at venstre støtdemperveste bak må byttes, men ut over det er det vel noenlunde greit. Tror foringsbytte også står på programmet, sammen med  "tinted windows". Lakkereren virket noenlunde klar når som helst, så her er det bare å svinge seg rundt, eller hva emu2?  :) Det ser ut som bilen bare står og kjeder seg grusomt. Den vil ut på tur! Det er en tørr og fin garasje som venter på bilen bare den blir klar snart, hvor den skal få leve sine eldre dager. 1 år og 4 måneder uten sin G kjennes som å være G-løs i en mannsalder. 

 

IMG_20140703_175720_zpscdb54369.jpg

IMG_20140703_175650_zps473c3ff0.jpg

IMG_20140703_175506_zpsb70fe4e9.jpg

IMG_20140703_175457_zps3a467810.jpg

IMG_20140703_175448_zps5c85d221.jpg

IMG_20140703_175337_zps4895257b.jpg

IMG_20140703_175324_zps525dd884.jpg

IMG_20140703_180047_zpse693a9e9.jpg

IMG_20140703_180103_zps468de8e8.jpg

IMG_20140703_180109_zps6cb22a12.jpg

IMG_20140703_180124_zpsd0e84b16.jpg

IMG_20140703_175410_zps30d20e7b.jpg

 

 

Når det gjelder konkurransen om hvem som får finest bil av meg og Meisal, så er framgangen så langsom her at det er mer et spørsmål om man noengang kommer til mål - i år i allefall. Har en følelse av av at det går inn i neste år også før bilen har skilter og lager fin lø-lø-lø-lø-lø, eller booo booo booo - lyd.

 

EDIT  060714 (For de som måtte interessere seg for det). "BONUSMATERIALE":

 

Har holdt på med 108'en i det siste. Har byttet axle carrier bushing, og diverse gummi  forbindelse med dette. Alt var helt "shot", mer eller mindre. Videre fikk vi påpakk på EU-kontrollen om at høyre bakaksling lakk, så jeg måtte bytte dette. Det var mye styr. Bremser måtte av, bakaksling måtte ut, gammel tetning på bakaksleen måtte ut, hjullageret måtte av, tetning måtte byttes utenfor denne igjen, og alt motsatt igjen etter å ha klint inn hjullageret med lagerfett. Nå håper jeg for guds skyld dette holder, og at hjullageret lever, og at tetningene holder tett. Det har vært en tidvis helvetes "negerjobb". Her er noen bilder: 

 

P1010042_zps8d71b6dd.jpg

P1010045_zps3c8d3973.jpg

 

Gamle foringer. Fullstendig gåen den svære der. Skal forresten bytte alt foran, så snart delene kommer.

 

P1010028_zps14129cf8.jpg

 

 

Hjemmelaget hjullageravtrekker:

 

P1010056_zps0c6f7f03.jpg

 

Rensning:

 

P1010054_zps77980479.jpg

 

Gammel tetning som har skapt hodebry, og en ny er etter tette banket inn. Ser at det har rent friskt med olje ut der, og kombinasjonen av lagerfett og den oljen der gjør at brekket ikke fungerte spesielt godt på EU-kontrollen:

 

P1010047_zpsc47b67bb.jpg

 

Inn skal du, enten du vil eller ikke (den ville):

 

P1010057_zps22181d83.jpg

 

Hjemmelaget hjullagerpåtrekker:

 

 

 

P10100622_zpscdf5a55d.jpg

 

 

Det er kanskje noe lignende system på G-wagen? Jeg vet at høyre side av bakakslingen har lekket på g-wagen for noen år tilbake, men at det sluttet med det. Det er kanskje noe lignende opplegg med tetninger der ?

 

EDIT 080714 (Tillegg for de som har interesse av det): 

 

Har holdt på med Merca litt i dag også. Skal bytte subframeforinger foran, som altså sitter mellom subframen (forstillingen) som motoren og bærearmen er festet til, og karosseriet. Høyre side foran var fullstendig ødelagt, og jeg plukket den ut i biter. Venstre foran var heller ikke bra. For å få til dette har jeg først stablet bilen oppå pall og bildekk bak motor, og med bukker foran. Videre måtte jeg løsne motorfestene, og stable motoren oppå en haug med trebjelker som dere ser, og senke subframen. Dette fordi jeg ikke fikk kombinasjonen av motor og subframe langt nok ned til å plukke ut subframeforingene. Jeg har i kveld fått inn de nye foringene, og holder på å posisjonere forstillingen for å få denne riktig, og det blir nok eksepsjonelt kukete å få boltet alt på plass, og særlig motorfestene igjen. Menmen, har kommet 55% på vei, så nå må jeg få dette sammen igjen. Tror dette vil forbedre kjøreegenskapene betraktelig icon_smile.gif

 

P10100682_zps696f8471.jpg

P10100692_zpsaf6e49de.jpg

P10100672_zps87f98f99.jpg

 

EDIT 100714 på W108'en (Den siste i denne omgang, for å ikke kludre til tråden). Kun "bonusmateriale" dette:

 

"Da er de hersens foringene på. Det var et sant helvete å få inn alle boltene. Det startet med at jeg fikk igjennom bolten på subframeforingen på venstre side foran, og en av motorfestene på høyre side, men det var ikke snakk om at venstre motorfeste og høyre bolt igjennom subframeforingen ville på. Måtte flytte rundt på motor og subframe over 2 dager for å få igjennom boltene, og bruke brekkjern og rå kraft for å få ting i riktig posisjon, så svært lite effektivt arbeid. Klassisk kuking, men nå er boltene på. Dette kommer jeg ALDRI til å begi meg ut på igjen, så ingen vennetjenester fra meg på slikt. Det jeg venter på nå er nye droplinks (med foringer) og foringer til stabstaget foran som dere ser henger ned der på ene bildet, samt et tverrstag bak på subframen som går mot karosseriet. Videre en doughnut på tverrstaget på bakakslingen jeg glemte å bestille 2 av sist. Da tror jeg alt er byttet på bilen, bortsett fra en foring på bakakslingen som er et slags rundt rør som sitter på kardangen bak. Den ser ut som et helvete å bytte (skjønt, må være barnemat i forhold til det jeg har drevet med foran her), så jeg droppet det, selv om jeg har den liggende. Får se om bilen er tight nok nå, hvis ikke får jeg bytte den. 

Nå burde EU-kontrolløren bli fornøyd med handlingen. Denne bilen kommer aldri til å handle som en 2014 BMW 3 - serie som disse EU-kontrollørene sikkert har som referanse, men den skal bli så bra som mulig nå icon_smile.gif"

 

 

Det neste blir oppdatering på G-wagen, så snart det er mer å oppdatere :)

 

Se massiv bildeupdate her: http://www.mercefrea...=19868&start=60


Edited by maelling, 13 July 2014 - 21:09.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#862 Joar Martinsen

Joar Martinsen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 269 Innlegg:

Posted 14 July 2014 - 20:44

Det bildet her skremte meg litt Martin... Er det porer i skjøten?

 

IMG_20140703_180124_zpsd0e84b16.jpg


Edited by Joar Martinsen, 14 July 2014 - 20:46.


#863 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 15 July 2014 - 11:40

Min karosseriguru sier at det ikke er "farlige porer", og at det skal være fugemasse der som det visstnok er orginalt på bilene. Jeg stusset over det selv da jeg tok bildet, og det framstår som et hår i suppa. Jeg trodde det skulle sveises bortover hele. Jeg kunne ikke finne noe annet på karosseriet som virket uferdig.


Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#864 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 15 July 2014 - 14:48

Heloverhaling her ja. Hvilken maskin blir det? diesel? rudolf?



#865 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 15 July 2014 - 16:55

Nei, det blir en ottomotor, med enten 6 eller 8 sylindre. Det er en 8'er som er ønsket i det minste, og sikkert en 5/5.6 liters M117 :) Det ser så mye bedre ut enn en diesel, og låter bedre, lukter ikke dritt lang vei, og har en herlig gange og motorkarakteristikk. Å fyre opp en knarkete diesel hadde ødelagt dagen min, all tid jeg er vant til lø-lø-lø lyd. Har man først blitt "storkar", er det ingen vei tilbake.

 

Illustrasjon på ottomotor og motortype jeg ser for meg i G-wagen (her mine S-klasser):

 

P1010009_zps8ea32827.jpg

IMG_20140713_211244_zps4e1e9dff.jpg

 

Ellers hadde en Chevy LS - motor vært spennende, men alt avhenger av hva man kan få godkjent. Kan man få godkjent en 500 hesters motor, så blir det en 500 hesters motor, så the sky is the limit. Det kan virke ut som ventilerte skiver foran er det som skal til for å presse inn en M117 under panseret, og at godkjenning ikke skal være så vanskelig. Men i første omgang er det karosseriet, aksler osv som får en runde, og så motor komme i neste omgang. En Rudolf Diesel - motor har jeg ikke lyst på, all tid unge og aspirerende menn ikke kjører bil med dieselmotorer, som er forbeholdt folk med bart, helblank isse, kulemage, gule tånegler og gigantiske potensproblemer ;)


Edited by maelling, 15 July 2014 - 17:07.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#866 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 15 July 2014 - 18:30

Fordeler og ulemper med alt :-) savner IKKE tenning og drivstoffsystemet til gammel bensinmerce, men det låter gromt. Savner å fyre opp m103'n om morgenen.. blei og varm på 3 min, selv på kaldeste vinteren :P Men så har jo turbohyl og svartrøyken tatt over, og det gir minst like mye glis. hehe :-) ikke for å starte noen diesel/bensin diskusjon igjen, det er det vel mange nok av :P

 

v8 er godkjent. må jo nesten opp i sylinderantall når man bytter ut??? :) 



#867 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 16 July 2014 - 11:17

Jeg har blitt venn med D-jetronic, og siden det vel er det værste innenfor innsprøytning ved siden av Lucas muligens, så vil et hopp opp til K-jetronic være helt flott. K-jetronic'en i 280'n har det aldri vært problemer med på 15 år, så ser ikke på det som et upålitelig system. Derfor en M117 5-5.6 liter hadde vært noe, og det er tidsriktig. Når det gjelder tenning, er jo det også superenkelt. Skjønner ikke helt aversjonen ;)

 

Når det gjelder oppgradering, har jeg sett lyset med V8'erne til Mercedes, så ser ikke noen grunn til å gå for rekke 6 noe mer. Det fine med rekke 6 er at de er fullbalanserte, og derfor supersmooth, noe også V8 er. Skal jeg komme med en saftig innrømmelse (skite litt i egen leir), er nok ikke M110 så veldig egnet i en G-wagen, siden den ikke har et spor av bunndrag. Selv i en W116 merker man dette. Alt kommer liksom på 3000 rpm og oppover, og skikkelig ved 3600 og oppover. En 3.2 liter sekser er ikke stort bedre, men spurter mer på toppen. M116 har 286 nm i moment, og 80% tilgjengelig ved 1000 rpm, så den har like mye på 1000 rpm som G-wagen har på 4000 rpm. Den er utrolig sterk over et sterkt spekter, så har en mye jevnere momentkurve enn M110. Det er merkbart om man hopper mellom en 280SE og en 350SE, og ville gjort underverker i g-wagen. Ellers minner M116 mye om M110, ved at den er like turtallsvillig, og sound'en er litt som en M110 med 2 ekstra sylindre. I min W116 bruker 3.5'en 1 liter mila på langkjøring (inkludert litt småkjøring), så det er en nøysom motor vil jeg si :)

 

M117 4.5 (jeg antar også 5 litern, som jeg ikke har prøvd) hadde også vært en fin motor i G-wagen, siden den har en haug mer moment på lavt turtall, og drar veldig mye hardere, enn M116 til tross for bare 8 i komp fremfor 9.5 i M116, siden den har mer moment. Den er i mindre grad en turtallsmotor, men er faktisk raskere enn M116 likevel til tross for tyngre final drive i S-klassen, og du trenger aldri å passere 2000 rpm, uansett hva du skal gjøre - effektmessig. Jeg synes den er nøysom den også, uten at jeg har målt. 5 litern er laget av aluminium, og er dermed mye lettere, noe som vel må til for å få det godkjent. Så, tror ikke M116 eller M117 før 5 litern ar aktuelt. Denne har K-jetronic, som jeg tror er et tørstere system enn D-jetronic, uten at jeg har målt eller har noe faglig belegg. Det virker mer logisk, all tid sistnevnte minner mye om en forgasser, med konstant sprut, snarere enn 5 ms dysesykluser osv.

 

V8 er tingen fremover. Ser ikke noen grunn til å kjøre sekssylindrede biler noe mer, annet enn 320 W211 vi alt har.  I så fall skjer det for nostalgiens skyld. Man må liksom vokse opp en dag og bli en mann. Manndom kommer gjennom 355/460 magnum og en eller flere V8'ere :P

 

Skal legge til at OM617A'en jeg har låter kjempefint, og er utrolig godt balansert for en diesel 5 å være. Den har en perfekt gange, og lite knarking bare dyyp fin lyd. Den går ganske bra også, selv om den er forbeholdt 123'en som skal få restaurering etter G-wagen, bare sistnevnte blir ferdig :)


Edited by maelling, 16 July 2014 - 12:31.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#868 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 16 July 2014 - 13:25

Ser den :-) Er jo litt vel gammeldags en 617 kanskje, men det er jo litt kos også. Justere ventiler, lufte diesel.. noe som skjer automatisk i nyere motorer :P Utgått kunnskap blandt mange.

 

Hadde nok ikke takket nei til en v8 bensin i GD'n. Om jeg skal ha meg 463 (blir vel heller når), så er G500 høyest på lista. Kanskje med gass-system? Er noe med seksere og v8 i balanse, får lavere puls av sånnt.



#869 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 12 September 2014 - 20:05

G-wagen er nå hos lakkereren, og han gjør noen siste finarbeider på karosseriet for å få det 97%. Tror prosjektet mitt er det treigeste bilprosjektet i historien, men det burde bli mer framgang nå. Nå er ikke jeg den som gjør det daglige arbeidet, så når man er avhengig av andre går det akkurat så fort som de som gjør jobben jobber. Hadde jeg gjort dette selv, skulle jeg nok vært ferdig for 1 år siden, i allefall. Selv har jeg nok med min W108, min W116 og min W123 m.fl. Lakktypen har nå skiftet fra Diamond Black til "Panthera Black", som er det samme som mondeoene har. Bildet under er fremdeles siste bilde av bilen, og så snart jeg har bilde av ny lakk, så skal jeg legge det ut. Ellers lurer jeg på om jeg skal gå bananas med motor, så kanskje en 500-600 hk LS-motor heller er ambisjonen. Det koster sikkert 100 000 kr, men det får heller være :) Jeg fått litt amerikansk muskelbil - følelse av å kjøre min W108 etter at den har blitt så bra, og sier ikke nei til støtstenger og aluminium under panseret på G-wagen. Det blir ikke autentisk, men det driter jeg i. Dette vil liksom symbolisere hvor mye jeg digger amerikanske muskelbiler, og likevel være litt moderne og sikkert mer drivstofføkonomisk enn en M117 (som ikke er så tørst når den er innjustert som myten tilsier. Faktisk virker det ut som min M117 bruker mindre enn min M116 på lokalkjøring). Det kan fremdeles bli en M117, men jeg er tilhenger av å kjøre noe som er litt spesielt og helst noe ingen andre har, eller svært få har, og det gjennomsyrer bilparken min. Han som holder på med bilen kan høre litt med Polly Motorsport. Denne bilen skal bli supergrom og litt "one of a kind" tror jeg, som jeg kan ha i 15 år til. Den bør låte som en Mosler og drikke 130 liter bensin på 10 minutter på full gass (i allefall på idéstadiet)  :) Jeg skal fremdeles ha den nåværende stilen på bilen, så den skal bli en grom venstrefelts-G, og ikke noe dedikert offroadkjøretøy, men skal selvsagt kunne brukes til det. Tror jeg holder meg til samme dekkstørrelse som nå, siden jeg synes det er litt harry å gå for store hjul for tiden. "1000-meterne" går nok av. Vil ha en clean look, men med de samme bredderne før og de samme felgene. Mulig det blir andre stigtrinn. Målet er at denne G'en skal bli en av de fineste 460n i Norge, og så får man heller bruke den tiden det tar. Så snart lakken er på, skal ny frontrute og gummi på. Dette har jeg liggende, sammen med hele interiøret her i Asker. Deretter blir det muligens akselbytte, siden fyren som holder på med bilen har noen ekstra liggende. Alt som er av aksler og slikt skal bli strøkent ,og jeg skal gå over elnettet på nytt og gjøre det litt mer profesjonelt enn jeg har gjort før. Det ser veldig Martin Ellingsen anno 2010 under dashboard i G-wagen nå.  Foringsbytte skal også gjøres. Når dette er klart, kjøres den hjem med samme M110 som før, mens det arbeides med motor i kulissene. Dette må bli godkjent, så dette kan ta tid. M110'en kan bli et glassbordstativ. Det trenger jeg :) Uansett, her er bilen:

 

IMG_20140703_175720_zpscdb54369.jpg

IMG_20140703_175448_zps5c85d221.jpg

 

Lakken skal se ut som dette:

 

IMG_8321_zps9b84aa8b.jpg

 

 

Hadde egentlig lovet meg selv å ikke oppdatere på andre biler enn G-wagen i denne tråden, men min W108 har nå blitt supergrom og nydelig å kjøre. Den ser ut som den nesten  er ny under, og handler i grunn som en sportsbil. Den er det best handlende bilen av alt jeg har nå, og er nesten en trackday-bil - helt supertight og fin, og så nøytral i handlingen. Men det skulle bare mangle nå som ALT som påvirker handling er byttet, inkludert styring, dempere m.m. Girkassen girer som en dsg-girkasse (pang, pang, pang) og motoren går som faen etter at den har blitt injustert videre, så 320'n W211'en må nok gi opp til 100 km/h mot denne her. Motoren trenger riktignok en "head job" på den ene siden, pga tikking etter at verkstedet fucket opp for 1 år siden, men det går fint å kjøre med. Men følelsen av ALT moment på 1500 rpm er berusende, og særlig med tanke på at bilen er lett. Det er en slik motorkarakteristikk jeg vil ha i G-wagen, uten å gå for diesel som alle andre. Den ligger på godt under 1600 kg slik den står nå, og i kombinasjon med god handling, er det litt skrullete at den handler så bra. Det er tross alt en bil fra 70 tallet med ballonghjul.

 

IMG_20140713_210436_zpsd8c45522.jpg

IMG_20140713_210732_zpsf1f81d62.jpg

 

Det jeg ser etter nå, er noen BBS - felger til den. Vil ha en look som denne:

 

image37890.jpg

 

Min W116 har fått på seg noen 15 tommere, siden handlingen var helt bedriten dårlig med 14 tommer barock-felger i kombinasjon med dårlige foringer, som jeg også er i gang med nå:

 

IMG_20140831_183411_zps7e26e7e5.jpg

IMG_20140906_124245_zpsfbe41c84.jpg

IMG_20140906_124310_zps4c70e56b.jpg

 

Her skal alt byttes også, så denne skal bli like bra :) Vi snakker foringer, bremser, dempere, styring og alt mulig sånt. Mulig det blir BBS her også:

 

KistenwscheLeo004.jpg

 

 

Noe må jeg tross alt holde på med når jeg ikke har G-wagen :) Tror jeg skal droppe outsourcing av bilrestaurering i fremtiden gitt. Jeg skal ta meg en tur ned til G-wagen snart, og så får vi håpe det dukker opp noen bilder snart :) Jeg trenger G-wagen om ikke så lenge til spesialoppdrag  :) Har i allefall fått nok tid til å lengte etter G-wagen og planlegge fremtiden for den det siste året...


Edited by maelling, 12 September 2014 - 21:14.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#870 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 October 2014 - 16:00

Da har g-wagen gjenoppstått fra de døde med grom 350 my lakk:

 

mms_img-1636620526_zpse02d8dd8.jpgmms_img-1538814430_zps4bb274ae.jpgmms_img959994847_zps8b715990.jpg

mms_img1458899901_zps2ec797c1.jpg

 

Bildene er vanvittig små, og jeg har ikke sett den selv enda, men nå begynner dette her å ligne på en grom-G :D Nå er det fremdeles vannsliping og polering som gjenstår, og så skal dørene få lakken sin påført til uken, sammen med skjermene og bredderne. Deretter må det nye frontvinduet inn, og alt annet, slik at man har et fint skall :) Deretter får man se hvor stor motor man får klemt inn under der (gjerne en 632 Shafiroff big block / LS X for min del), selv om pri 1 er å få den EU-godkjent og satt i lett tjeneste som kebabtralle o.l, mens motorbytte planlegges.


Edited by maelling, 07 October 2014 - 17:04.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#871 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 20 January 2015 - 18:38

IMG_0843_zpsbdea85e2.jpg

 

Virker ut som det er litt mye toe out på denne bilen? Har alltid syntes at det ser rart ut. 

 

IMG_0841_zps64d5b195.jpg

IMG_0838_zps959a8908.jpg

IMG_0835_zps435549df.jpg

,

 

Det har ikke skjedd noen oppdatering av tråden på en stund, men det har å gjøre med at svært lite har skjedd med bilen pga at fyren som har jobbet med den ikke har hatt noen særlig akseptable fremdrift. Min far har vært nede på tur og inspisert bilen, siden jeg selv jobber når disse er åpne, så da får man jo aldri kommet ned. Her er bilen slik den ser ut nå. Den gode nyheten er at skallet er solid og bra, men hvor noen småfiks må gjøres. Den dårlige nyheten er at lakken nok fremdeles må våtslipes, siden det er noen skjolder i klarlakken (forhåpentligvis). De "nye" armydørene er ikke klare, så de må lakkes. Det samme må de nye framskjermene. Målet er å få lakkert dørene, framskjermene, få inn den nye framruta, og få tømt den for driit og så får jeg jobbe med den hjemme i garasjen etter at den er fraktet hjem. Den står på et lakkverksted nå som lakker for fjeldstad angivelig, så disse burde ha kontroll på sakene. Jeg tenkte å gå over drivlinje og aksler blant annet. Det er en stor familie av Mercedeser som ser fram til et gjensyn med G-wagen. Her er det siste tilskuddet, en S500. Et lite forsøk på å bringe seg selv ut av 70 og 80 - tallet bilparkmessig:

 

IMG_20141130_135246_zps185564f0.jpg

 

Ser ærlig talt fram til at bilen kommer hjem. Har liksom suttet på tommelen og surret med S-klasser i mellomtiden mens bilen har vært på en særdeles langsom "restaurering", men nå er det snart slutt på separasjonen fra sin G!  Det eneste som er sikkert her i verden er at den eneste man kan stole på når det gjelder framdrift og hvor godt et arbeid gjøres er en selv. Som dere ser tidligere i tråden har jeg gått fra å være en sparkelfyr til en som diller med sveis (med variabelt hell), og det nok klart at jeg ikke hadde klart å ordne stålet så bra som fyren her har gjort. På den andre siden har jeg hatt 1-2 ukers perspektiv, og ikke brukt over 2 år på å komme så langt, så jeg skulle nok klart å sveist sammen et helt karosseri på denne tiden om jeg var gæren nok.

 

Transport for bilen ser ut til å kunne ordnes for en billig penge, så ser fram til å starte på den selv :)


Edited by maelling, 20 January 2015 - 19:47.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#872 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 20 January 2015 - 20:08

Jaja ikke alltid ting går helt etter planen.

 

Du får trøste deg med at det som triller inn i garagen din nå er et betydelig fremskritt sammenlignet med det som trillet ut for 2 år siden.

 

Skal selv inn til hellakk med G350 i februar. Blir spennende.

 

nielsa



#873 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 May 2015 - 14:42

Da har jeg endelig fått hilst på bilen, etter noen måneder. Planen var at bilen skulle hentes i januar, og at resten skulle gjøres i garasjen. Faren min fant på å engasjere disse som bilen står hos nå med å ordne opp dørene og lakkere også de, noe som ikke var et så dumt påfunn, annet enn at alt har tatt langt tid, for å underdrive voldsomt. Selv har jeg ikke hatt tid til å følge opp bilen, siden jeg jobber fulltid og har rundt 4 andre biler, derav 2 stk 70 talls biler og min 123 fra 80 - tallet, hvor alle har vært restaureringsprosjekter.  Menmen, i dag var vi nede ved bilen og fikk tømt den for alt. Motoren ville ikke starte, men gav fra seg et lite host. Batteriet var dessuten nesten flatt, så når ferien begynner skal jeg ned og  få motoren til å gå, før bilen siden vil bli hentet av et transportfirma. Disse folkene vil jobbe videre med dørene (Den gamle bakdøra blir fikset, samt én av de gamle dørene. 3 andre er "nye" ex-mil dører) og lakkere opp skjermer, breddere og dørene. Frontruta er satt inn, og det er en av de tingene vi har ventet på. Når dørene og slikt er klart, vil de bli fraktet hjem og jeg setter sammen hele bilen her hjemme, og når det bare står på meg selv, kan jeg lett sikre fremgang i prosjektene. Har funnet ut at bilmekanikere ikke har noen sympati for tingene de holder på, ei heller begrep om tid eller fremgang, så alt ligger hulter til butler under et halv cm støvlag, selv om nesten alle delene var på plass. Fikk hentet ASS-setene foran også, og de var heldigvis ikke skadet, men gud bedre så støvete. Disse skal jeg støvsuge og shine opp i de nærmeste dagene, før jeg  tar med ett eksemplar ned til bilen og monterer førersetet, slik at man kan kjøre bilen opp på en henger.  Her er noen bilder:

 

IMG_20150530_133444_zpsxayh5hye.jpg

IMG_20150530_133437_zpslcybslog.jpg

IMG_20150530_133455_zpsf5twzkzq.jpg

IMG_20150530_133501_zpst7dwbzio.jpg

 

 

Den gamle babyen min trenger mye kjærlighet fremover for å komme tilbake til gamle takter:

 

IMG_20150530_133510_zpsmelakjqv.jpg

IMG_20150530_133606_zps84exzinu.jpg

IMG_20150530_133613_zpsjc5hdi6l.jpg

IMG_20150530_134124_zpsxvttj4cx.jpg

IMG_20150530_134132_zpsmvbkucwn.jpg

IMG_20150530_134139_zpsexlbf3ra.jpg

IMG_20150530_134148_zpsjrlwptiz.jpg

IMG_20150530_134201_zpstahcc8yx.jpg

IMG_20150530_134209_zpswdpod1l9.jpg

 

Hvis man ser igjennom et halvt cm tykt støv/sparkel - lag, er det i bunn og grunn et godt prosjekt videre. Alt metall er bra, og lakken på bilen er bra. Dørene skal bli fine, og de som er der er fine metall-messig. Interiøret har jeg hjemme, og bilen har fremdeles nye framskjermer og nye breddere de også skal lakkere opp. Henger man alle disse tingene på bilen, så har man en fin G. Motoren har nok blitt mishandlet siden sist, så den har hatt bare kaldstartet, hvor den siden har blitt rå og nå er sikkert pluggene sotet ned eller noe. Videre er bensinen 2.5 år gammel (skjønt, tanken var TOM), og gud vet hvor mye vann det er i den, og det lukter sterkt bensin fra oljen. Jeg drar ned til bilen ,og  tar et kjapt oljeskift, pusser alle pluggene, hiver 20 liter på tanken, har med batterilader og ekstra batteri, så får vi se om disse sylindrene hoster til live igjen. Når den da går, vil jeg ordne med transport.  Tipper bilen kommer hjem i løpet av noen uker, for når jeg har ferie, har jeg en anledning til å reise ned når disse folkene har butikken sin åpne. Hittil har det vært umulig, og sender jeg faren min ned, så aner han ikke han skal gjøre. Det eneste jeg konkret mangler er en ny fjærskål, pluss alle disse smådelene inni brekkhåndtaket som du må være æresmedlem i Mensa med 130 i IQ for å skjønner hvordan du setter sammen. Resten ser i grunn greit ut. Skal bli artig å komme i gang, og så håper jeg det ikke er sant at motoren har lav kompresjon på nummer 2 og 3, for ellers må jeg vel se etter ny motor. Det stod en 500GE der nede, og en slik motor hadde vært artig, selv om det er nok av 280 - motorer der ute med mindre man finner på noe mer spenstig. Men den tid, den sorg :)


Edited by maelling, 30 May 2015 - 14:59.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#874 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 31 May 2015 - 08:46

Artig med oppdatering og se den ute i lyset - når den dagen kommer. Hvor mange timer antas det at oppussinga kommer til å ta?
Thomas Heimdal

#875 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 31 May 2015 - 10:38

Selve karosseriet er jo fint, så mesteparten av jobben er gjort. Den har tatt 2.5 år på noe som burde tatt et par måneder, men sånn går det når man liksom skal orde bil på si. Jeg har ikke kjørt bilen på snart 3 år, så det blir nok en ganske ny opplevelse. Dørene skal de bli ferdig med i løpet av 2 uker sier de, men når noen sier 2 uker, betyr det nok 2 måneder. Jeg tenker jeg drar ned til bilen om 2 uker hvor jeg tar med alt jeg trenger for å få en M110 til å gå, og hvis jeg får den til å gå bra, så ordner jeg med transport. Så får man se hvor fort de kan komme og hente bilen. Deretter vil det jo ta en del tid i garasjen når jeg har fått alle bilens deler i lakkert tilstand, så det første for min del er å støvsuge bilen innvendig, samt avfette motor og transfer, slik at den er helt fin, og deretterer det snakk om for min del å koble opp vindusheiser-logikken igjen (eventuelt droppe det. Jeg er tilhenger av enkelhet for tiden), og se over alt annet ledningsnett. Deretter slenge inn tepper, henge på dører, og montere alt interiør som jeg har renset siden sist. Å få karosseriet og deres løse deler til å henge sammen er ikke den tyngste jobben. Jeg kommer nok til å bruke et halvår kanskje i egen garasje, siden jeg må sveise nye fjærskåler på bakakslingen, som følge av at partiet hvor bumpstop'en treffer her rustet igjennom, så det er ikke spesielt bra. Jeg må nok muligens sveise på et demperfeste. Deretter har jeg tenkt til å bytte diverse tetninger på transferkassen, se over aksler (det tyter fett rundt knokkelhus), bytte foringer, bytte kjølevæskeslanger, og avfette motoren og alt under slik at man kan spise bløtkake av den. Så skal jeg inspisere motoren, og sjekke injectorer og tenning, og få motoren til å bli tett, for denne motoren er langt i fra tett. Jeg kommer ikke til å ta snarveier, og se over alt, siden bilen nå skal bli "ny" på et vis, og bli bedre enn den noensinne har vært i mitt eie. Det kan ta en god del tid enda gitt, men så lenge man er gjenforent med bilen og endelig har en G med flott karosseri, blir det nok bare artig :)

 

Skal jeg være ærlig, tror jeg ikke bilen får skilter i år, med mindre det strømmer på med hjelpere i garasjen :)


Edited by maelling, 31 May 2015 - 11:31.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#876 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 31 May 2015 - 12:01

Er dette et firma andre bør kjenne til for ikke gå i samme fella..??
Jeg var heller ikke imponert over sveisearbeidet deres som du postet bilder på, ganske grovt arbeid - mangel av erfaring med sveis av karosseriplater..??   :unsure:  :blink:  :huh: ----- :wtf:  :wtf2:



#877 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 31 May 2015 - 15:05

Når det gjelder sveisingen på toppen av B-stolpen, har dette fulgt med bilen siden vi handlet den for 17 år siden eller noe sånt. Når det gjelder sveisingen på bunn av frontruta, er dette nå fikset opp i og er bra. Fyren som har sveist på bilen som går under nickname "emu2" her på forumet har i grunn gjort en god jobb på bilen, så jeg har ikke så mye å klandre ham for når det kommer til kanaler, skjermer o.l, annet enn at det har tatt ham over 2 år. Han har visst hatt mye å stri med på det personlige plan, så produktiviteten har vært laber. Når det gjelder sveisen på den ene døren der oppe som har fått en ny plate, vil ikke denne døren bli brukt, så jeg har overskuddsdører. Bilen står nå hos Hengsrød Lakkering (som lakker for Fjeldstad, og da burde de vite hva de driver med), og det jeg kanskje kan klandre dem for er at lakkeringsjobben ikke er perfekt (noe jeg ikke har sett med egne øyne, men faren min tok noen bilder og det synes som om klarlakken ligger litt som klaser), men de skylder på grunnarbeidet til "emu2" som årsak. Emu2 igjen sier at bilen trenger å våtslipes, og når det gjelder dette har jeg enda ikke fått en kommentar på det fra Hengsrød. Jeg har ikke fått inspisert bilen skikkelig, pga at bilen er jo full av støv. Jeg vet imidlertid at trykkluftpumpen gikk fyken under lakkeringen og trykket var for lavt. Det eneste jeg klandrer Hengsrød Lakkering for foreløpig at er at de ikke har gjort en dritt på 4 måneder, annet enn å få inn frontruta, selv om de nå har kommet i gang med dørene. 

 

Ærlig talt vet jeg ikke hvem jeg skal klandre, og hva jeg skal klandre på. Jeg vet mer når jeg har fått av støvlaget på bilen og kan kikke nærmere. Foreløpig er jeg glad for at bilen har fått formene sine tilbake og at karosseriet ikke bare er rust, så mulig jeg ser igjennom fingrene på ting.


Edited by maelling, 31 May 2015 - 15:09.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#878 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 31 May 2015 - 21:56

På postingene hørtes det ut som den stod i utlandet/polen, men greit å vite lell.
Bra lufta ikke har gått ut av deg mtp. på å sette den i stand og på veien, for mange bra Geländewagen blir stående fordi prosjektene går i stå, eller sagt på en annen måte, målbildet er ikke godt nok definert, finansieringen er ikke ordnet, man mangler fremdriftsplan, kvalitetskontroll, ressursplanlegging, avviksledelse og tiltak for å redusere usikkerhet i prosjektet... :blink:  :unsure:  :rolleyes:. Uansett, hver gang jeg høre om 280 GE tenker jeg OM606 konvertering - det er en snasen løsning på disse bilene.



#879 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 01 June 2015 - 15:01

Jeg har absolutt ikke gitt opp prosjektet, for bilen er jo nå bedre i karosseriet enn den noen gang har vært, men jeg har vært frustrert så jeg nærmest har freset over at det ikke har skjedd en dritt med bilen. Emu 2 har dillet på i sitt tempo i 2 år, Hengsrød lakkering har ikke akkurat hatt glimrende fremdrift, og faren min har lenge hatt lyst til å avskrive bilen. Selv har jeg vært for opptatt med fulltidsjobb + 280se 4.5 (hvor ingenting har virket) + 350SE (understellsoppgraderinger ++) og 300TDT'en (hvor alt har vært galt), samt min nye S500 (feilsøking på MOST ring og forsterker) som har hatt issues den også, og har ikke hatt kapasitet til G-wagen. Men lærepengen min er at jeg aldri skal delegere bort noe sånt igjen til andre, selv om karosseriarbeidet er jeg i tvil om jeg kunne klart like bra, om dere ser tidligere sveisearbeid fra min side. Når det er sagt, hadde jeg brukt 2 år, fremfor 1-2 uker som jeg vanligvis bruker på kanaler o.l, skulle jeg nok fått et svært fint karosseri om jeg hadde holdt på som en autist. Slik bilen er nå, er det ikke noe tungt prosjekt videre. Eneste jeg er usikker på er motoren egentlig, det er det. Det har aldri vært noe problem med finansiering, ei heller målbildet, men gjennomføringen, kvalitetskontroll (delvis), avviksledelse og tiltak for å redusere usikkerhet i prosjektet har sviktet. Fremdriftsplan har knapt nok eksistert, og i allefall ikke vært fulgt. Hvor mye tid jeg har hatt til å følge opp, i kombinasjon med en far som jeg har delegert bort oppfølgingen til som ikke har hatt fokus på bilen, har vært problemet. Så, da har det gått 2-3 år. Menmen, ser frem til å starte på den :)

 

Jeg har en OM617A som jeg har holdt på med i det siste som er rimelig god, som har fått nye pakninger/tetninger stort sett over alt (minus bakre simring) + overhalt turbo (lader 1 bar etter "volvo/fjøs - metoden" som dere ser), som kan være en løsning om M110'en ikke orker mer:

 

IMG_20150517_190653_zps4nrpsawj.jpg

 

Jeg skal innrømme at 606 kanskje hadde vært kult (liker lyden), men nå har jeg slengt dritt om diesel her på forumet på inn- og utpust, og ville jo være en falitterklæring om jeg gir opp M110 nå. Det er som å konvertere fra Kristendom til Islam, og jeg vil svikte M110 - gjengen på forumet. Menmen, jeg skal først se hva slags tilstand motoren er i  :) Automaten som står i G-wagen har kun gått 40-50 000 km og er svært god, så den er jeg interessert i å bruke videre. 


Edited by maelling, 01 June 2015 - 15:44.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#880 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 12 June 2015 - 15:06

Da har jeg endelig kommet tilbake fra Tysklandstur med min S500 og blitt kronisk fartsblind etter å ha holdt 125 km/h i snitthastighet gjennom Tyskland:

 

IMG_1065_zpsofmpojo7.jpg

 

Så, for å lande litt og gjøre noe mer nyttig enn å bare kjøre fort, har jeg kastet meg over Gwagen, hvor målet var å få den til å gå og gjøre den klar for transport hjem - for real denne gangen. Jeg startet med å fylle 20 liter ny bensin på tanken, og lade opp batteriet sånn noenlunde, mens jeg pusset alle 6 pluggene. Det viste seg at ved de første forsøkene var tennpluggene tørre, men ganske nedsotet. Det fikk meg til å tenke at tanken var fullstendig tom (fordampet?) og at jeg ikke hadde vridd om nok ganger til å bygge opp 5-6 bar. Jeg pusset dem rene, og fikk sjekket at det kom bensin fram til mengdefordeleren, og etter et forsøk til, så startet den opp. Den pulserte litt opp og ned på turtall i begynnelsen, og ville ikke bli gasset med, for ellers ville den helst stoppe. Etter hvert kom den seg gradvis. Tipper at gammel og sur bensin har lagt igjen belegg og ting i dyser, mengdefordeler og etc, men bilen går i allefall flott på tomgang og har nok krefter til å kjøre seg opp på en henger i det minste. Jeg får sjekke tilstanden til motoren siden når bilen har kommet tilbake. Nå som bilen er klar for å bli hentet, har jeg kontaktet autotransport.no for litt transporthjelp. Ser ut som de kan frakte den relativt rimelig.  Dørene og slikt får komme siden.

 

Det er godt å høre lyden og kjenne vibbene av rekke 6 og sin Gwagen igjen etter 2-3 år :) Ikke at V8 ikke er moro, men en M110 synger svært fint.


Edited by maelling, 12 June 2015 - 16:44.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)