#881
Posted 12 June 2015 - 16:15
her har problemet med å miste effekt forsvunnet helt etter tipset om å bytte pluggledningene (takk for det). på eu-kontrollen ble co målt til skarve 0,26. kontrolløren var veldig overrasket og sa "det luktet stramt, men målingen er god den!". mulig masse isopropanol hadde noe å si, ikke vet jeg, hehehe.
#882
Posted 13 June 2015 - 12:06
Heh, bra det løste seg for deg. Pluggledninger er noe som de fleste overser, pga at man mener det er en dyr investering. Likevel merker du forbedring når du har skiftet det i de fleste tilfeller. Vil si at tenning er alfa omega å ha i tipp topp stand. Et triks som noen bruker for å få ned CO'en er å fylle 20-30% E85, noe som sikkert gir godt utslag. Du kan med fordel skru opp blandingen litt, så får du noe mer midrange moment og en mindre varm motor i harde oppoverbakker, og midrange er noe man sårt trenger i en M110:
Skru denne en 1/5 omdreining med klokka i første omgang, så får du en litt mer glad motor med bedre midrange power, med mindre du gikk amokk med isopropanolen da CO'en skal være langt høyere enn dette.
Når det gjelder min egen motor er jeg bare bekymret for om kompresjonen virkelig er nede, men den gikk jevnt på tomgang. Dersom motoren er fin, skal jeg skru ut dysene blant annet og sjekke "spray pattern" og bytte tetninger rundt de, samt pluggledninger faktisk, siden det er på tide med bytte. Dette er noe jeg holder på å gjøre på min M116 i disse dager, hvor jeg har renset dem i ultralydbad mens de ble trigget - senest i går. Dette er riktignok D-jetronic. Det at dysene virker som de skal, har også stor innvirkning på drivstofføkonomi og power. Jeg lurer på om jeg har vokst fra M110 på mange måter, siden momentet er ca halvparten av hva jeg kunne ønske det skulle være. Men hvis den er frisk, bytter jeg aldri noe som virker. Den låter genialt, så da duger det for meg Om motoren ikke er mekanisk frisk, drømmer jeg litt om en M104 3.2 liter (som jeg testet i en E320 en gang), om V8 viser seg å være vanskelig, men vi får se hva som skjer. Bilen skal i allefall bli dønn strøken, og jeg skal bruke god tid på aksler og bytte foringer blant annet.
Edited by maelling, 13 June 2015 - 12:17.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#883
Posted 19 June 2015 - 16:23
Da er brekket noenlunde ordnet på bilen, men må bare stramme til mutterne litt under spaken etter at litt olje har gått på gjengene. Handlet en brukt ex - mil spak fra VTP (delene fra mitt eget brekk er midlertidig LOST), så var det bare å suse ned på tohjulingen og montere det på. Må bare dra til mutterne litt før bilen fra ATS (Autotransport) kommer (de krevde nemlig at brekket fungerer før de vil frakte den), som for 1700 kr skal frakte bilen til Asker. Alle dørene er nå ferdig pusset, og det som gjenstår er grunning, og deretter lakkering. Lakkeringsfyren håpet på å få gjort det ganske snart. Motoren startet opp på et blunk, men den humper litt når man ruser den opp (men går helt fint på tomgang), så her er det ting jeg må se på hjemme i garasjen. Det jeg tenkte å gjøre er å bytte tenningsdeler og se på dysene, og bytte tetninger rundt disse. Mekanisk fuel injection er svært enkle saker, så jeg får se hva lagring har gjort med sakene.
Ser fram til å starte på bilen, nå som jeg er omtrentlig ferdig med å "restaurere" min 280SE 4.5 og 350SE, samt min S123 - delvis. Har lenge ønsket å bli ferdig med disse så jeg slipper å ha 4 baller i luften til samme tid. Nå har den blitt fin i karosseriet. Det som plager meg litt er elnettet under dashboard. Kunne tenkt meg å legge opp alt på nytt. Det ser ut som et ledningskaos. Så nå må G-wagen inn i garasjen, 350SE og 280SE 4.5 under carporten, 123'en må stå på gresset og S500 (og fars 320) på gårdsplassen. Nå vil jeg for alvor merke at jeg har altfor mange biler, selv om jeg teknisk sett kun har kjøpt 350SE og S500, mens min far har kjøpt de andre. Dog har jeg vel ervervet dem gjennom hardt arbeid, og G-wagen er avskrevet for hans del for lenge siden
Spørsmålet er hvor fin G-wagen skal bli nå, og jeg tipper svært fin. Det vil nok ta litt tid, men nå har jeg tid til den og vil bruke god tid på akslinger, senterdiff, motor, girkasse og interiør Nå er det slutt på outsourcing av arbeid, siden jeg har fastslått at det ikke fungerer i det hele tatt, når kontraktøren mer eller mindre gir faen i bilen.
Edited by maelling, 19 June 2015 - 16:36.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#884
Posted 03 July 2015 - 11:25
Det var meningen at bilen skulle plukkes opp tidligere i uken, og jeg fikk brekket til å bli helt tipp topp og bilen "blomstret" mens den stod og ventet på ATS (Autotransport AS) skulle dukke opp og hente den. Ingen dukket opp, så noe må ha gått galt hos dem. Imidlertid lovet de at bilen skal hentes senest i dag i lastebil, og fraktes til Drammen. Over helgen vil den dukke opp i Asker hos meg. Jeg har kikket litt rundt på bilen, og smiler fra øre til øre over det fine karosseriet. Skjermbredderne, skjermene foran og 5 gode dører er til lakkering nå, så disse kommer siden, og da har man faktisk alt stål man trenger for å en fin G. Lakken ser i solen ut til å være temmelig likt som før, og er av type "040" i lakkoden. Under støvlaget er det et særdeles bra utgangspunkt (må dog sveise litt på høyre innerskjerm foran, men dette er en bagatell), men det som ikke skinner like mye som lakken er akslingene, og særlig den bak, og spesielt venstre demperfeste bak. Dette har jeg tidligere nevnt ustanselig, og her må det bare gjøres noe. Jeg tenker jeg bare får sette den opp på bukker i garasjen/carporten, og senke ned akslingen, ta ut fjæra, ta ut demperfestet. Nytt demperfeste må jeg bare sveise på, så her får jeg børste støv av sveiseapparatet og gassflasken og trå til, etter å ha pusset mye blankt stål. Det samme må jeg gjøre med fjærskålene på akslingen. Akslingen har jeg lyst til å pusse fullstendig ned til stålet, noe jeg også må gjøre ved sveising og få det til å bli slik det skal være, og få det til å se ut som resten av bilen. Samtidig får jeg bytte foringer. Videre forsvinner "1000 - meterne", og så vurderer jeg å henge på fottrinnene som bilen har hatt på hver side før, som er svært fine, men tunge. Interiøret har jeg komplett her hjemme, så det er bare å stappe inn. Så vurderer jeg om jeg skal droppe elektriske vindusheisere eller ikke, for jeg ønsker en mest mulig "clean" bil uten for mye dill og dall. Jeg klarer meg svært lenge med sveiv faktisk. Deretter har jeg lyst til å forbedre det elektriske anlegget mitt, og få opp en skikkelig sikringsboks og ikke noe som bare henger under dashboard. Til sist må alle oljelekkasjer som måtte være jaktes på og tettes, og bytte det som er av tetninger. Videre får jeg handle inn ny gummi/list rundt dørene, nye blinkers og annet slikt som henger rundt på bilen. Vil at ting skal være nytt og fin nå
Mens jeg kjørte min 4.5 i går kommer stadig disse V8 - tankene tilbake når man dundrer avgårde og kjenner på momentet, men mulig jeg bare får vokse opp snart og erkjenne at jeg ikke kan ha en V8 i alle bilene jeg har, selv om 300 nm på 1000 rpm virkelig hadde gjort seg i gwagen. En M117 hadde vært nydelig, for en M116 har ikke nok moment. Kanskje jeg bare får handle inn en god 5 liter og en elefant, og dra ned til BT for å høre hva som skal til for å få det godkjent. I beste fall finner jeg ut hvordan jeg teknisk skal få den inn med tanke på motorfester o.l, og hvordan jeg får det godkjent. I værste fall har jeg en motor jeg kan bruke som glassbordholder, siden mitt glassbordstativ er særdeles dårlig. Jeg har null peiling på motorbytte annet enn på MC, men det får man bare finne ut. Men i første omgang får jeg konsentrere meg om å få M110'n til å gå som den skal, for G-wagen trenger absolutt alle kreftene denne kan hoste opp.
Edited by maelling, 03 July 2015 - 14:52.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#885
Posted 03 July 2015 - 23:59
#886
Posted 04 July 2015 - 10:52
Det går sakte fremover når man ikke har fått bilen i hus Det er vanskelig å være effektiv med en bil som er 8 mil unna der jeg bor. Ser man på de andre trådene om bilene mine, er jeg særdeles effektiv når jeg holder på med foringer,akslinger m.m, så jeg ligger ikke på latsiden selv, men jeg har ikke 8 mil lange armer til å holde på med gwagen. Jeg føler meg litt som at jeg de siste 2 årene har stått og skreket til en eller flere esler i restaureringsarbeidet; "kom nå, opp på beina, nå skal vi gå", uten at eselet har flyttet seg selv om man står og dytter på baken på den, for å si det billedlig. Jeg skriker litt på sidelinjen overfor tiltaksløse folk som ikke gidder, føler jeg, men så snart bilen kommer hit i neste uke som ATS nå lover, er jeg mer fornøyd. Det blir ofte forsvinnende liten fremgang når de som skal gjøre noe ikke har eierskap til prosjektet og det ikke er deres bil. Akkurat som en som kjører en leiebil ikke alltid tenker på å behandle bilen best mulig. Det er så enkelt som det, og derfor vil jeg ikke be andre i fremtiden fikse tråsykkelen min en gang siden man ikke har dyktige fagfolk igjen i Norge med yrkesstolthet innenfor området bil. Selvgjort er velgjort er de andre bilprosjektene mine et bevis på. Nå som jeg er ferdig med å bytte slitedeler og ting og tang på min 280SE 4.5, 350SE, 300TD m f.l, har jeg rom til å holde på med Gwagen, noe jeg egentlig ikke har hatt. Å ha 3 stk Mercedeser fra 70 og 80 tallet er litt som å ha 3 problembarn, og da må man følge med hele tiden. Problemet de siste 2 årene har vært at jeg har hatt rundt 3 restaureringsprosjekter på samme tid, som følge av at både faren min (280SE 4.5) og jeg har handlet biler (350SE og S500), så jeg har ikke hatt tid til Gwagen, men det har jeg nå.
Når det kommer til kostnader er ikke det så galt faktisk, men noen titalls tusen har det blitt. Jeg tipper jeg lander på 50 000kr eller deromkring når jeg er ferdig, men nå er jeg en som avskriver over 10-15 år, og da blir det svært få kroner i året. Jeg kunne jo selvsagt handlet en ny bil, men denne bilen har fulgt meg/familien halve livet og det er følelser med i bildet, og jeg har tenkt til å ha den i 15 år til. Det kommer til å ta en del tid i garasjen å komme i mål her siden jeg skal gjøre en del "preventive maintenance", men bilen skal bli svært fin til slutt - bare se
Under er noen gamle bilder av bilen. "Target-look'en" er noenlunde lik (men mer strøken denne gangen), bortsett fra fanger og tusenmetere. Fangeren var i grunn kul, men den var totalt rustet opp. Disse 1000 meterne er vel utslitte, og egentlig unødvendige, siden bilen har så gode lys fra før av . Vurderer overgang til hvite blinkers, og ellers tror jeg det blir nye blinklys på siden og andre ting. Det meste blir nok nytt av ting som henger på bilen på utsiden, som gummilister. Går ikke an å ha et strøkent karosseri og henge på slitne deler som har forfalt. Det får handles inn en ny list på toppen over vinduet, og ellers er antennen permanent borte. Grillen skal være fikset opp, men den har jeg ikke enda. Fyren som holdt på med bilen før sier det "ligger på et lager", selv om det er uklart hvor det lageret er, selv etter gjentatte forspørsler. Deksel rundt lykt, sidelister og andre ting har jeg liggende i en pappeske hjemme.
Bilen vil ikke ha noen form for hull bak til spylere, vindusviskere o.l. Jeg har blitt allergisk mot hull i karosseri, siden det ender med vann som kommer inn og rust:
Interiøret her skal inn igjen. Dette har jeg temmelig inntakt, og er renset:
Good old times. Bilen skal bli like kul igjen, minus rustbobler og ting og tang:
Der synes også stigtrinnene, som ser ganske fine ut, men er som sagt blytunge
Målet må bli å komme seg ut på en godtur i 2016:
Edited by maelling, 04 July 2015 - 11:52.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#887
Posted 04 July 2015 - 11:13
Godt å se at det nærmer seg gjenforening! Synes du skal beholde oransje blinklys. Det er jo en del av 460 utseende! Men viktig å få rydda opp i rust i bakre fjær- og demper-fester!
#888
Posted 05 July 2015 - 21:27
Bilen skal få en total gjennomgang Ja, kanskje det er mest riktig å beholde oransje blinkers. Det er i grunn det. Nå er en familie av Mercedeser klare til å ta imot G-wagen som et gammelt familiemedlem, og garasjen er klar:
Jeg aner ikke om bilen nå står i Drammen, men vi får satse på at ATS tar kontakt nå som uken starter Ser fram til å begynne å bilen Jeg regner med å måtte ta ut transferkassen, og bytte tetninger på den. Ellers se over framakselen og bytte tetninger rundt knokkelhus. Ellers skal jeg starte med å pusse ned aksler og avfette motor, og se hva jeg har å jobbe med egentlig. Deretter plukke ut venstre demperfeste og så må jeg bare handle et nytt et. Jeg får stoppe innom VTP en tur til og handle en lang liste med ting jeg trenger, blant annet lister og annet. Jeg har nye fjærskåler nederst, dvs, ett, siden fyren som holdt på med gwagen har tydeligvis rotet bort det andre eller så ligger det på "lageret". Har et litt kaotisk delelager, men vi begynner på begynnelsen og ser hvordan det går
Edited by maelling, 05 July 2015 - 21:35.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#889
Posted 08 July 2015 - 11:33
Da har bilen kommet i hus, og fremover blir det å handle deler, pusse aksler, avfette, sjekke, kontrollere +++++++ (neverending list), med flere verkstedsmanualer for hånden. Motoren er virkelig ikke bra. Den tåler ikke belastning i det hele tatt, selv om den går helt fint på tomgang. Måtte nesten ta sats for å komme opp en liten bakke før man var hjemme. Det er bare 20 hk av de opprinnelige 200 hk som virker. But still, could be worse. Det pøsregnet i tillegg, så bilen er våt både inni og utenfor, men ser hel og fin ut
EDIT 100715: Da er jeg i gang med akselarbeid bak. Har vasket bilen, for å få vekk litt støv. Foruten dette har jeg plukket ut fjærene, koblet fra bremserør, og tatt av demperne, og holder på med å kutte bort fjærskåler. Akselen ser skikkelig dritt ut, men etter noe tenkning, kan den sikkert reddes om jeg pusser den helt ned og får på nye fjærskåler, for deretter å grunne, samt lakke opp heftig. Tror jeg bytter dempere over til noen justerbare gassdempere fra VTP. Ønsker mer comfort Foruten dette med venstre demperfeste bak byttes, så denne har jeg kuttet nesten helt bort. Ellers må jeg muligens bytte noen ting på høyre side også, som holderen til "gummikuuk'en" / bumpstop'en, om denne kan byttes. Nye foringer til alt under bilen er bestilt, samt diverse andre ting. Dette vil bli byttet samtidig. Vi får bare begynne et sted og fjerne alt som er dritt, og få inn nytt.
Edited by maelling, 10 July 2015 - 22:37.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#890
Posted 11 July 2015 - 15:33
Arbeidet skrider fremover på en særdeles brun aksel. Det jeg tenker å gjøre er å pusse ned akslingen slik at man kan spise en flott bløtkake av den, så den skal bli fin. Jeg tror akselen kan reddes. Det jeg tenker foreløpig med fjærskålen til høyre er å bruke den gamle "ringen" dere ser der som plattform for den nye fjærskålen (for å få perfekt plassering), og så sveiser jeg rundt og sørger for å kline til med varme. Den bør sitte godt i selve akslingen også, så dette er alfa omega. Videre må jeg sveise opp og under på innsiden, siden fjærskålen sitter fast i de to tappene som stiger opp der, uten at jeg helt skjønner hvordan. Jeg får bare kjøre på og se hvor det leder meg. Dette må sitte svært godt. Nå er ikke jeg norgesmester i sveis, men her får jeg nesten late som jeg er det. Eller bør jeg kutte bort ringen også og sveise rett på tykkere gods kanskje? Hva tror dere? Selv har jeg et standpunkt til jeg har et nytt standpunkt, så kan være jeg gjør dette.
Annet jeg skal gjøre er å bytte foringene, så jeg tar en "arm" av gangen og får presset inn nye foringer, siden jeg antar at man må presse de to bakerste i allefall. Skal også se over difflock'ern, og i allefall tømme den for væske, og få det skiftet. Vi får bare ta en ting av gangen og kjøre på. Tanken tror jeg plukker ned og renser innvendig, og bytter platen under tanken. Mulig jeg bytter pumpe samtidig om motoren fremdeles er god, men skal først måle bensintrykket og om det er stabilt. Det er noe fishy i mellom pumpe og dyser et sted, så må finne ut hva. Tanken henger dessuten skjevt ser jeg. Menmen, langsiktig prosjekt dette her, så jeg har ikke dårlig tid. Bilen skal få bo her i vinter også, med mindre hjelpere strømmer til og bidrar på prosjektet
EDIT 120715: Etter å ha brukt huet litt, har jeg kommet til at jeg skjærer bort ringen og sveiser rett på akselen som det skal være, men etter at jeg har fjernet "armen" under, som likevel skal bort. Da vil jeg kunne sveise på undersiden.
Edited by maelling, 12 July 2015 - 21:14.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#891
Posted 21 July 2015 - 19:45
Da har jeg såvidt begynt å komme i gang med sveis, men skal jobbe videre med det der. Jeg bare fikk dilla og satte i gang. Men det er litt tilfredsstillende å begynne å bygge opp ting etter å ha brukt vinkelsliper på alt som er for å få bort gammel fjærskål, og det meste som er av bolter på bærearm og tverrstag. Jeg har oppdaget at røret som er på venstre demperfeste også må fikses, siden det var rustet hull tvers igjennom. Rimelig sprøtt hva salt gjør.
Målet mitt var å være norgesmester i sveis ved første forsøk etter 3 år uten å ha rørt sveiseapparatet, men kan ikke si jeg var det, men traff greit med innstillingene. Fikk god penetrering. 150 amp på 21.5 volt suste igjennom noen av punktene der, og alle deler glødet, så det må være bra når det gjelder innstillinger. Den nærmeste ble for kald. Men vinkelen under var jævlig vanskelig, så å legge ned en "bead" er rimelig vrient. Menmen, bare jeg får jobbet litt med dette, ved å slipe ned og sveise det til, så blir det nok bra
Edited by maelling, 21 July 2015 - 20:38.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#892
Posted 03 August 2015 - 18:51
Det går fremover på akselen, men jeg tar ting i litt rykk og napp. Jeg fikk i hus 3 mm plate i går, og da hadde jeg det jeg trengte for å lage et stykke og sveise på denne biten. Jeg får snart litt sveisehjelp på et komplisert parti, og det er røret (4 mm) som holder demperfestet på venstre side (Pinnesveises), altså rett bak kameraet. Det er utrolig hvor medtatt denne akselen er. Som dere ser ser akselen ut som den har ligget på bunnen sammen med Titanic og hentet opp igjen etter 90 år. Menmen, alt skal bli fint til slutt. Denne skal bli like blank og fin som partiet på bildet, og sauses ned på alle mulige måter slik at det ikke ruster så lett igjen.
Pri-liste:
1) Aksler og demperfeste
2) Foringer rund baut. Jeg får snart 20 tonn presse som skal få jobbe godt med å bytte alt som er av gummi.
3) Drivverk med senterdiff
4) Motor og drivstofforsyning
5) Montere på dører og skjermer som forhåpentligvis snart kommer i hus i lakkert tilstand
6) Montere ny gummi rundt dørene
7) Bilelektrisk, hvor jeg får forbedre mitt elnett-design
8) Interiør
9) Lister og dill og dall rundt bilen, inkludert fottrinn.
10) Alt det andre jeg har glemt
Edited by maelling, 03 August 2015 - 19:02.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#893
Posted 06 August 2015 - 12:05
Har bare lest de siste 4 sidene, men du verden for en jobb! (På alle bilene igrunn!)
MVH
S-A
#894
Posted 06 August 2015 - 21:01
Mange takk
Folk som eier biler har stort sett enten mye penger og lite tid, eller lite penger og mye tid. Jeg ligger et sted i mellom på begge kategoriene, og er passe sta, i tillegg til at jeg sikkert har noen autistiske trekk som gjør at jeg holder på med disse bilene Det er litt helvete til tider, for går V8'ern som en V7.5, så sover jeg dårlig og må liksom fikse problemet før jeg får fred i livet. Har man i tillegg 6 biler, der alle ikke akkurat er nye, er resultatet at man nesten holder på non stop og gjør enormt tidkrevende arbeide på alle simultant. Det skjer noe med stort sett alle bilene mine hele tiden, eller så er det 20-40 års vedlikeholdsetterslep man alltid må ta igjen. De fleste jobbene jeg gjør på bilene mine er slike ting som folk ikke gidder å gjøre, siden det er "negerjobb" etter "negerjobb", men det kule er å få noe til å bli bra med noe som folk egentlig ville kassert. "Nød lærer naken kvinne å spinne" sa min mor. Fikser man ikke Mercedesene sine, har man heller ikke noe å kjøre med. Det er så enkelt som det .
Mitt motto er at man får til det meste bare man vil nok
Det er folk som er langt flinkere enn meg der ute, så det er mer vilje enn skills som driver prosjektene mine framover Det som er litt kjedelig er at de som er jævlig flinke til å skru, enten er "nettroll" nærmest som kjefter ut newbies eller wannabe DIY'er for å ikke gjøre jobben godt nok eller stiller "dumme" spørsmål, eller så er de sånne som kun befinner seg i garasjen på et eller annet rart sted i landet, som aldri er på nett, og som lager fantastiske prosjekter ingen ser noe til før det er ferdig. Menmen, nok om det.
I det siste har jeg satt opp 20 tonn presse, og holder på med å presse ut foringer, og har fått ut begge på tverrstaget bak. Forsøkte på "trailing arm" bak, men jeg må ha en større pipe eller noe å presse med. På selve bildet har jeg sluppet opp litt. Jeg må kanskje ha noen hjelpemidler rundt til å få posisjonert ting riktig, men bare tester ut foreløpig. Jeg venter enda på deler fra eurotruck-importers, som er en ganske diger leveranse, men pga at de ikke hadde alt jeg trengte, kommer det heller senere. Har dog bedt dem om å sende alt de har nå. Jeg har f.eks ingen ekstra fjærskål, siden "EMU2" må ha det på lageret sitt et sted. Foruten dette er det anleggsinstallering på 4.5 og 3.5 + fulltidsjobb og diverse annet, så tar ting nå og da når jeg får ånden over meg.
Edited by maelling, 06 August 2015 - 22:11.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#895
Posted 09 August 2015 - 09:34
Har du prøvd å sage deg igjennom med baufil?
#896
Posted 09 August 2015 - 11:03
Det er nok i teorien mulig, som en øvelse hvor man ønsker å se om det er mulig å gjennomføre. Alt går om man holder på lenge nok og vil nok, men ser for meg noen timer arbeid med baufil gitt Her vil brøken nytte/(tids)kostnad nærme seg 0.00... i et forsvinnende raskt tempo i en slik grad at presse er mer å foretrekke med mindre man står i Afrika/Russland o.l på G-ekspedisjon og ikke kommer seg videre uten foringsbytte (må anta da at man har funnet en genial måte å få nye foringer inn på uten presse), og har ingen hjelpemidler tilgjengelig. Et annet mer velbrukt og muligens fruktbart triks er visstnok å sette fyr på foringene med gassbrenner, men det har jeg forsøkt bare for å se om det virkelig er et godt triks, og det er det ikke. Disse foringene her (i allefall) vil ikke brenne, så man får dem til å brenne i 10-20 sek, og så slukker de uansett hva du gjør. Dersom man ønsker en bil som muligens har et intakt understell etter totalbrann, vil en G-wagen være et godt valg. Et lite consumer advice der.
Tror at presse er tingen gitt
Edited by maelling, 09 August 2015 - 11:34.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#897
Posted 09 August 2015 - 16:40
Bajonettsag? Synes det er for galt å kjøpe presse bare for å få ut noen foringer! Skal snart igang med operasjonen selv så da får jeg prøve. Det skal være "lett" å få på polyurethan foringer uten presse...
#898
Posted 10 August 2015 - 19:18
Man får vurdere hvor mye tiden ens er verdt. En 20 tonn presse koster ca 3 tanker bensin på en S500, og det synes i allefall jeg det er verdt når man har 4 biler fra 70 og 80 - tallet. Jeg skal skifte absolutt alle foringer, og ser ikke for meg at livet er langt nok til å prøve noe annet enn presse over alt. Menmen, Du får ha lykke til Det skulle en god del trøkk til før jeg fikk ut de 2 svære klumpene. Det virket nesten ut som 20 tonneren min måtte jobbe litt, for det var nesten tungt å dra i stangen. Nå er trailing arm snart klar for nye foringer. Planen er å bli ferdig med høyre side av akslingen fullstendig (sveise ferdig, nedpussing osv og gjøre det like pent som delene under, og montere på trailing arm, før jeg tar av venstre trailing arm og fortsetter der. Har ikke fått de nye foringene, men alt kommer vel snart på døra
For alle som lurer på hvor "G-punktet" er, så er det på trailing arm midt i mellom de to hullene der:
Er tverrstaget bøyd eller er det helt fint? Kan noen bedømme det visuelt ut i fra hvordan det skal være?
DAGENS G-QUIZ:
1) Hvor mye veier hver av understellsdelene (uten foringer) som vises på bildet over i KG?
EDIT 120815. Ting går da fremover
Holder enda ivrig på med bakakslen. Det er pussig og sveising det går i, og tar nok en stund til Venter på en fjærskål blant annet som jeg trenger.
Edited by maelling, 12 August 2015 - 20:30.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#899
Posted 15 August 2015 - 11:46
#900
Posted 15 August 2015 - 20:30
Du sier det ja? Nå har jeg ikke ny foring liggende, siden det er på vei igjennom tollen. Men når jeg ser på det rent visuelt, kan jeg nesten ikke forestille meg at disse ringene er noe annet enn en del av resten av godset. Men sammenlignet med bilder av foringer på nett kan det synes å stemme. Da får jeg presse ut ringene også Det er svært mye som har fusjonert mer eller mindre rundt akselen, så ikke godt å si bestandig hva som er en del av akselen/trailing arm og hva som ikke er det til tider.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)