Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#901 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 17 August 2015 - 17:46

Presser du ut en komplett foring, dvs m/ytteringen, har du et emne til å presse inn de nye foringene!

Skal du ødelegge foringene, legger du parallellstaget på et stødig underlag med treplank og slår ytteringen inn mot senter med en stor hammer og meisel, da løsner de lett!

Pass på å slå fra den siden kanten er faset, det tar 2 min pr. foring! Husk å presse inn foringen der kanten er faset, den går inn med 8-10 tonns trykk om alt er plant/rent.



#902 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 19 August 2015 - 19:46

WP_20150819_21_39_53_Pro_zpsoa0ujst1.jpg

 

Det ser ut som 20 tonneren har møtt sin overmann i denne ringen her. Den klarer det rett og slett ikke, og det er i allefall umulig tungt å dra i stangen og alt annet enn ringen ser ut til å gi etter. Gitt det som står på pressa om at jeg ikke skal overgå 20 tonn, så tror jeg får ødelegge foringen med hammer og meisel :) Er det en riktig og feil vei å presse her? Det synes ikke å bety en pøkk uansett hvilken side jeg presser fra.

 

WP_20150819_21_52_39_Pro_zpsckmbuqcg.jpg

 

De nye foringene har en dott på den ene siden, men ikke den andre. De står hver sin vei. Fra hvilken side presser jeg?

 

@Horch: Hva mener du med faset side? 


Edited by maelling, 23 August 2015 - 10:43.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#903 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 19 August 2015 - 21:36

Studér hullene I parallellstaget - de er faset på den ene siden så du har styring når foring presses inn. Her kan man også få bedre tak med meisel om man slår /ytterring sammen/foringen ut.

Det er ingen forskjell på foringene sideveis, høyre/venstre e.l., men unngå å få press på gummi eller senterhylsa ved innpress nå!



#904 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 23 August 2015 - 09:02

https://www.regjerin...iler/id2435479/

#905 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 August 2015 - 10:29

Bra tips Horch vedrørende hammer og meisel. Det virket jo til slutt, og hadde jeg vært dobbelt så mye mann, hatt 3 ganger så tung hammer, og 4 ganger presisjon på hvert slag, skulle jeg nok klart det på 2 minutter. Akkurat da jeg holdt på med det der, erklærte jeg kjapt at foringsbytte som omtrent det kjedeligste man kan drive på med på en bil. Det jeg mangler nå er 2 tilsvarende foringer til (samt til tverrstag av "gammel type"), der den ene "trailing arm" - foringen ble handlet på ebay i går til røverpris, mens den andre må jeg enda få tak i. Eurotruck-importers greide ikke å skaffe alt, og i allefall ikke enda. Foruten dette venter jeg på kontaktspisser til sveiseapparatet, så jeg kan få sveist fast venstre fjærfeste. Foruten dette holder jeg på diverse MC/scooter - prosjekter (motorbytte, svinghjul og tenningsmod), samt stereoanleggmontering på 3.5 og 4.5 som jeg er ferdig med nå, så det går akkurat passe fremover med Gwagen. 

 

WP_20150822_18_48_54_Pro_zpszdhbpuko.jpg

 

Akkurat det med lengre intervaller på EU-kontroller for veteranbiler har jeg sett fram til. Det er krevende å holde bilene mine på høy standard, i allefall i begynnelsen før man har fått byttet det meste.  EU-kontroller er noe herk, siden man hele tiden ser fram mot neste EU-kontroll på neste bil i stallen når den andre er ferdig. Ellers har reglene for EU-kontroll blitt skrullete, så jeg må finne en løsning for den lekke fotpumpen på 4.5 som ikke orker mer etter over 40 års tjeneste.  Nå får man jo 2'er feil om det er GPS i vinduet, eller om det ikke er spylervæske i dunken slik at den ikke kan testes (WTF: INGENTING MED TRAFIKKSIKKERHET Å GJØRE!) Jeg har ikke vindusspylerdunk i bilen en gang, siden jeg ikke kjører noen av mine biler i dårlig vær/regnvær (i allefall ikke frivillig) uansett. 3.5 og 4.5 har EU-kontroller på hvert sitt år, men ellers har man jo G-wagen som kommer til å måtte gå inn samme år som 3.5 eller 4.5, og om turbodieselen min skal få skilter, så må den også inn, og da får jeg håpe jeg kun har 2 biler i året. Så, det der med 5 - årige EU-kontroller er bra, for jeg driver med non stop forberedelser til neste EU-kontroll med alle mine biler,  :) Mine biler kjøres knapt noe, og jeg holder på med 95% skruing og 5% kjøring på bilene siden det alltid er noe å ta igjen. Det er ikke fordi de ikke tåler turer, men fordi jeg vil ha gått igjennom absolutt alt gjennom "preventive maintenance" før jeg kjører dem. Bedre å fikse ting før det ryker enn etterpå, og gamle Mercedeser har en lei tendens til å ha eiere som enten gir faen, eller som er blodentusiaster. Det samme regimet vil gjelde på G-wagen, selv om det er en ganske stor og "dum" bil i forhold til disse her som må sies å være langt mer avanserte alle sammen.  Jeg har i det minste 2 biler over 35 år, og den ene (3.5) er på Mercedes-treff på Nesbyen i dag hvor min far er sjåfør, og hvor eieren forblir hjemme og er sliten etter en uke med jobb.

 

Her er min grønne 3.5 på Nesbyen i dag 230815 ved siden av en variant med dobbelt så stor motor:

 

IMG_2392_zpspffxamrz.jpg

 

Her er min 4.5 på siste testtur med ny manfioldpakning m.m:

 

WP_20150818_17_41_26_Pro_zps0aqu3uge.jpg

WP_20150818_17_37_28_Pro_zpsbg86dtbj.jpg

 

Det siste på 4.5'en er at den har fått nye motorfester, motordempere og manifoldpakninger, så nå er alle stygge lyder fra motoren borte. Foruten dette holdes det på å bli innmontert treverk i bilen. Den skulle egentlig til Nesbyen i dag den også, men den har en (til to) bakakselissues (muligens indre lager, men jeg har ikke kapasitet til å se på dette i år pga Gwagen) jeg må få undersøkt før denne drar på lengre turer. Bedre å sjekke ting før det ryker enn etter. 

 

EDIT 

 

Mer spennende fra treffet:

 

IMG_1284_zpshpb33z2r.jpg

IMG_2390_zpsooh3i7ye.jpg

IMG_1251_zpsimw7ac40.jpg

IMG_1229_zps44cglzjx.jpg

IMG_1257_zps19nquvvv.jpg

 

Det er mange flere bilder i katalogen, blant annet muskebiler, lambo, delorean m.m


Edited by maelling, 23 August 2015 - 18:42.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#906 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 23 August 2015 - 21:56

Svenske søstre, US folklore, MB-kabrio. :)

https://www.youtube....h?v=DKL4X0PZz7M


Edited by Horch, 23 August 2015 - 22:00.


#907 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 28 August 2015 - 03:57

Sitter godt disse foringene.

 

Lånte en presse på lokalt verksted som klarer 60tonn sist gang jeg byttet foringer. Den måtte ta ordentlig i for å løsne skrotet.

Monterte polyforinger som du bare putter inn for hånd. Var veldig spent på hvor lenge dette ville vare men har kjørt 40k med dem nå og ingen problemer så langt.

 

Ellers imponert over pågangsmot i bilholdet her.

 

Mye fine biler hos deg Martin!

 

nielsa



#908 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 August 2015 - 18:39

WP_20150828_19_26_55_Pro_zps7jdbuqww.jpg

 

Slik ser det ut foreløpig 

 

Takker Nielsa. Det ligger nesten bare viljestyrke bak at de eldste bilene mine ruller og går på skilt, og er i ganske bra stand :) Det er flere Mercedeser jeg har lyst på, men det er ikke plass til flere biler nå. Jeg fant ut at hammer og meisel funket bra på disse ringene i foringene, så det var det som måtte til. Ellers måtte jeg sikkert kjørt på med 60 tonn for alt jeg vet for å få det ut. Jeg kunne selvsagt brukt Polyforinger, men innimellom liker jeg å gjøre ting "the hard way" (bokstavelig talt), og ordentlig. Har lyst til å gjøre dette orginalt slik det skal være, og heller bruke tid. Dette skal bli en slags bevaringsverdig G til slutt, så får bare ta den tiden det trenger og lære under veis :) Det er helvetes vanskelig å sveise på undersiden når man sveiser på fjærfester. Man sveiser med et MIG - apparat oppover hvor det er lite plass. Man ender opp med å sveise fast selve pistolen til slutt, og mye ble tullball på venstre fjærfeste. Jeg må slipe ned litt sveis og prøve på nytt. Det hadde nok vært enklere å sveise på disse tingene om jeg hadde akselen ute, og den var opp ned. Menmen, går nok til slutt :)

 

Jeg har nok minst 1 bil for mye, og lurer på om jeg skal kvitte meg med min S123 300TDT (OM617A), som burde være et greit restaureringsprosjekt videre for den som har energi. Jeg har ikke mental (Jeg lider av "V8-syken") eller fysisk plass til den, så om det er noen som er hypp på helst noe mer enn en fin OM617A, gi lyd :)

 

EDIT 300815:

 

WP_20150830_16_24_30_Pro_zps51wn7rkr.jpg

WP_20150830_16_23_55_Pro_zpsupmwtgfk.jpg

 

Slik ser det ut foreløpig. Dere kan se hvor det bærer hen i allefall. Må pusse ned noe grådig i periferien utenom de halvveis lakkerte delene som bare er feid over en gang (fant bare noe random biltema-lakk her. Kjører på med matt sort etter hvert) . Å fikse opp en G-aksel er ikke noe som er gjort i en fei, særlig ikke når man har fulltidsjobb og et motorprosjekt til scooter man holder på med også, samt sosialt liv :)

 

 

EDIT 010915: Editerte vekk selvskryt av nesten oppnådd skallethet, siden det er kulere å se på bilder av G-wagen :)

 

EDIT 020915:

 

 

Dette er jo drømmen man har i bakhodet når man holder på med bakaksel :)

 

EDIT 050915:

 

WP_20150905_15_28_43_Pro_zps5pvssx5r.jpg

WP_20150905_15_29_04_Pro_zpskae5cuj2.jpg

 

Det går fremover med akselen, men ikke med stormskritt. Det er stadig "issues" som dere ser som må fikses på, hvor man må erstatte oppspist metall. Det er et parti nederst på demperfeste der som er noe oppsist helt øverst, hvor det faktisk var hull og metallet har blitt supertynt. Her får jeg sveise inn et 3 mm stykke så høyt opp som det lar seg gjøre. Trailing arm for denne siden er klar, og den andre siden er montert. Det jeg mangler foreløpig er panhardstag-foring av gammel type, samt øvre demperfeste som snart blir sendt i posten. Når jeg ser prisen på disse panhardstag-foringene, ser det ut som man får kjøpt et helt polyurethane - foringskit til HELE bilen for samme pris, så får se hva jeg gjør. Undersøker litt priser enda. Inntil videre er det nok annet å gjøre på denne akselen. 

 

EDIT 100915:

 

Det som skjer for tiden er at jeg enda sveiser og forsøker å perfeksjonere sveis og gjøre akslingen bra på venstre side. Området på venstre demperfeste bak på akslingen er for det meste ordnet. Foruten dette var jeg innom VTP og handlet 4 stk Koni SPX justerbare dempere, samt foringer til panhardstag, så det blir nytt. Videre måtte jeg ha nytt lufterør til bakdiff, og dessuten må jeg pusse og ordne litt rundt der. Det er ikke lenge før bilen havner på hjulene. Panhardstag og "trailing arm" på venstre side har nå fått nye foringer og alt er klart :) Når bakakslingen er ordnet og bilen er på hjulene, starter jeg på framaksel, og så skal jeg gruble litt på fremgangsmåte rundt å få sveist på øvre demperfeste + rep av rør på venstre side bak. 


Edited by maelling, 10 September 2015 - 19:25.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#909 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 12 September 2015 - 19:32

WP_20150912_20_08_57_Pro_zpsm9jodjsy.jpg

 

Så hva skjer på akselfronten? Jo, pussig, pussing og pussing over mange timer, men det går fremover. Men skal det spises bløtkake av denne bakakslen til slutt, så må det bli strøkent, ellers vil ikke bløtkaken bli særlig delikat. Det jeg holder på med nå er å ta ut bolt etter bolt på dekselet bak, og pusse området bak hele veien rundt, siden det er rust og skit på flatene og i kantene. Det er selve diff¨'en og området rundt jeg holder på med nå. Lufterøret jeg handlet har en banjo på seg, og det er ikke noe slikt på bakakselen min, selv om formen er riktig. Røret går bare rett nedi akselen hos meg. Uklart hvordan jeg jeg får byttet denne. Finner jeg ikke ut av det, så trekker jeg en slange istedenfor :) Hvis noen lurer på hva forskjellen er på "svart matt" fra biltema VS Torshov, har vi Torshov til høyre og Biltema til venstre. Det er nok ikke så lenge før bilen havner på hjulene bak, hvor jeg får sette i gang foran. Det burde bli mindre sveising der, men noe blir det.

 

Det er ikke første gang jeg holder på med bakaksel, for her er bakakslen til min 4.5

 

IMG_20140718_195153_zpsd7604b69.jpg

 

Dette var tidlig i prosessen. Denne har ikke blitt eksponert mot salt, så det var bare å pusse ned og lakke opp her. Dette var i fjor. 

 

EDIT 170915: 

 

Nå har bilen fått den bakakselen den hele tiden har fortjent. Bakakselen har vært et skammelig punkt på denne bilen, men ikke nå lenger :D

 

WP_20150917_21_05_08_Pro_zpsrxewsgva.jpg

 

Så var det resten av bilen da  :unsure:

 

EDIT 210915:

 

Da har Franken-G kommet på hjul :)

 

WP_20150921_20_24_42_Pro_zpsdg5fvcpd.jpg

 

BONUS: Ellers holder jeg på med understell på flere av bilene mine for tiden, men her er det noe helt annet jeg driver med. Her er det ørlite senking på gang som jeg skal korrigere litt opp igjen:

 

WP_20150920_14_54_02_Pro_zpsk0vpl5c6.jpg

 

Denne bilen skal få S65 AMG bodykit som er på vei over dammen :) Foruten dette kommer det nok andre rør på bilen, så man faktisk hører at det er en V8 under panseret

 

EDIT 031015

 

Prosjektet er nå i vinterdvale, der det ikke vil skje så mye med gwagen på en stund før over nyttår muligens. Jeg har fått tak i en ny beskyttelsesplate til å ha under tanken, og "metallbåndene" er i bra stand og kan brukes videre. Siden skal jeg pusse ned tanken og ordne ny ventilasjon, hvor tanken siden henges opp. Deretter tror jeg at jeg koblet opp alt og starter opp bilen for å snu den, slik at den står med nesen retning ut av garasjen. Men, jeg har holdt på altfor mye med bil i år, og etter å ha styret noe veldig med S500 og "senk", har jeg innvilget meg noe fri. Det er andre ting som prioriteres fremover :) Ser likevel fram til å starte på framakselen etter hvert. Jeg har absolutt ikke "leia", men jobb vil oppta meg noe mer framover enn før i år :)


Edited by maelling, 03 October 2015 - 13:38.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#910 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 November 2015 - 16:53

faf83f3a-4cee-431e-84e5-fade7685669e_zps

 

Da har resten av delene til G-wagen kommet i hus, i nylakkert stand, så karosseriet er komplett. I en W211 320 stasjonsvogn fikk jeg inn 5 dører, 2 framskjermer, 4 breddere og en bakfanger, så skal si det var fullt. Alt kom frem helt og fint (takket være MYE mellom legg og airmatic), og jeg må si det ser rimelig porno ut alt sammen.  Framskjermene er helt nye, og som jeg handlet hos VTP for 2 år siden, og bredderne er de som stod på bilen som er shinet opp litt. Alt ser i grunn tipp topp ut og er nylakkert og bra. Det er grunn til å glise nå :)

 

Jeg har en sterk motivasjon til å henge ting på bilen rimelig direkte, siden dette tar mye plass. Inne hos meg i kåken er det mye rart for tiden, og alt fra 2 stk topper til en M116 3.5 (bruker når jeg skal "pumpe" og bygge opp biceps :P), 5 stk nye BBS RZ - felger som er like de jeg har på 350'n, 4 stk 20 tom AMG, 4 stk 18 tom AMG, 16 tom sommerhjul til 320, ECU'er, verkstedpresse, sveiseapparat, 1 reservescooter, 3 scootermotorer (125cc,150cc,200cc), 4 stk nye dempere til G-wagen, hele interiøret til gwagen pluss utvendig "trim", deler av interiøret til 4.5 litern, en dullion bildeler til alle bilene mine ++. Glad det er ingen "kjerring" som har noe å si her i gården. Er man en motorfyr, er man en motorfyr :)

 

 

WP_20151128_18_42_44_Pro_zpsrwt91lbg.jpg

WP_20151128_18_42_00_Pro_zps3flv7flo.jpg

WP_20151128_18_42_16_Pro_zpsu18shbo1.jpg

WP_20151128_18_54_17_Pro_zpsunjtiuzq.jpg

WP_20151128_18_53_00_Pro_zps7sptf7hq.jpg

 

Det som er lakkert er 3 av de orginale sidedørene + orginal bakdør, mens venstre framdør er fra x-mil dørene mine. 

 

RIP_zps9b464b1b.jpg

 

NO MORE! Mangler bare en V8, om jeg ikke får liv i den gamle M110'en. Blir det en slik? :

 

WP_20151031_13_14_48_Pro_zpseo5piocx.jpg

 

 

Eventuelt er det denne motoren som går oppi?

 

 

IMG_20150517_190653_zps4nrpsawj.jpg

 

Uansett synes jeg 240 GD som det står på ene døra er for stusselig. Jeg må i allefall pusse opp framakselen, hive inn interiøret, ta en kikk på el-anlegget ++++++++++. Det må da bli en fin G ut av alt dette?  :D


Edited by maelling, 28 November 2015 - 20:36.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#911 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 04 December 2015 - 19:45

Da er jeg i gang med å montere dørene, og skal si man får store overarmer av å holde 30 kg G-framdør og lure inn boltene samtidig. Dersom jeg skulle komme på en konkurranse på et G-stevne noen gang, måtte det være å skru på en G-dør på kortest mulig tid alene, og uten å ødelegge lakk noe sted. Nå er 3 dører montert, sammen med begge de nye framskjermene. Ny gummi til skjermbredderne er bestilt, og så tipper jeg tar meg en tur til VTP om ikke så lenge for å handle ny gummi rundt alle dører, nytt vindu til bakdøra og en del andre ting som sideblinklys og plast til alle blinkers for øvrig. Jeg har den regelen at alle deler som er dritt ikke skal på bilen, for da handler jeg det i så fall nytt. Skal man sette sammen en grom G, må den bestå av gromme deler og. Skal si at bilen begynner å ligne på en G - igjen nå som metallet kommer på. Den ser ut som et sort fantom der den står, og jeg ser at dette blir en kul bil når jeg er ferdig. Det blir en skikkelig Aker Brygge - G anno 1987  :) Jeg vil tilbake til orginal "Fjeldstad spesial" - look med orginale stigtrinn, trim langs nederst under dørene og alt slik den stod da vi handlet den i 1999. Fangeren har jeg ikke lenger, men den måtte jeg uansett ta av pga at den ikke var lovlig. 


Edited by maelling, 04 December 2015 - 20:12.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#912 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 05 December 2015 - 02:54

Du får hive 617 maskinen i en bukk, vaske den helt ren og lakke den i sånn lys grønn farge som det er på skipsdieseler. Etter den har fått en gjennomgang og diverse.

Hva med m103? Motor som går penere enn den finner du ikke uten å legge på 2 sylindre til...

#913 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 December 2015 - 19:30

En knall skipsgrønn OM617A under panseret hadde nok vært uventet å se under panseret på denne bilen, noe som forsåvidt hadde vært kult : ) OM617'n min er i grunn i bra stand (går fantastisk pent), men 2 av de fremste dysene lekker og det er litt mye overtrykk (noe slitt motor, antar jeg) under toppdekselet på den, noe som gjør at det tyter litt rundt selve pakningen. Hadde jeg montert på avluftningen slik det skal være til turboen, hadde det kanskje blitt riktig. Den motoren er selvfølgelig mulig å putte i, men vet ikke helt om jeg har gitt opp min S123. Tenker jeg skal bytte gulv (igjen) slik at det blir helt orginalt og sveise på ny høyre bakskjerm, så kanskje den bilen kan få et fortsatt liv. Sitter med mange orginale plater, og for å utfordre meg selv burde jeg fortsette så snart jeg er ferdig med gwagen. Det er svært få av disse bilene igjen, noe som er sterkt argument for å lage noe kult ut av den også :)

 

En M103 hadde vært kult, men skal jeg først bytte motor, skulle det gjerne vært noe som er hakket kvassere. Da vil jeg bare bytte til en bittelitt sprekere motor, og må bruke en annen girkasse. 720.1'en min er i svært bra stand rent mekanisk ("forsterket" utgave. Overhalt av Bergs), så det er fristende å bruke den videre. Skal jeg gå "koko" på motorfronten , så er det helt greit å bytte. Jeg tror jeg trenger litt bistand på motorprosjektet mitt, for alt dette må godkjennes. Jeg har null peiling på sånt, og er mer en "drømmer" når det kommer til faktisk motorbytting. Fuel injection har jeg imidlertid mye peil på. Men aller først vil jeg gjøre det jeg kan på min M110 :) Den gikk superpent da jeg kjørte bilen inn i garasjen, men fuel injection hadde tydeligvis stått seg ihjel, siden den "leanet" ut hver gang du gasset, så man kom i realiteten ikke over gangfart. 

 

Er det noen som har erfaring med montering av skjermbreddere? Mine orginale skjermbreddere bak var boltet på med hull i selve skjermen på bilen (Bilen har fått sveist på "nye" skjermer nå uten hull), men jeg sitter og lurer på om disse skjermbredderne kan limes fast istedenfor? Er det en kurant ting å gjøre, eller må jeg fram med drillen og borre hull? Tenkte å kanskje droppe dette, for å hindre rustdannelse for fremtiden. Det er noen av dere som har breddere av samme sort som min. Har dere boltet eller limt fast disse babyene?

 

WP_20151205_19_59_38_Pro_zpsmoqx7szh.jpg


Edited by maelling, 05 December 2015 - 20:22.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#914 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 06 December 2015 - 07:45

Ikke noe problem å lime dem fast men vet ikke helt om jeg hadde gått for det. VTP har et polyurethan lim/fugemasse som heter Tigerseal. Bruker du det får du aldri løs breddere hele igjen. Fantastisk produkt men ikke til reversible sammenføyninger.......

 

Kjøpte syrefaste braketter fra Hans Hehl og varm galvanisterte M6 bolter, skiver og muttere som ikke ruster.   Tror det ble bra. Lakket over skader etter bor med pensel.

 

nielsa



#915 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 06 December 2015 - 07:50

NB!

Braketter til montering plast innerskjerm.

 

Obligatorisk...

 

nielsa



#916 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 19 December 2015 - 16:59

Takker for tips, Nielsa. Innerskjermer har jeg ikke, men det burde jeg sikkert skaffe. Jeg har begynt å prøvemontere bredderne, så jeg tror jeg får finne frem borr her. Pussig at de nye framskjermene har hull i fremre halvdel og ikke rett over framhjulet og bak. Jeg må altså lage hull videre bakover på skjermen. Jeg bruker noen gummigjennomføringer i hullene, så det blir nok bra til slutt dette her :) Det skjer ikke supermye mellom hver gang her (kaldt vær, og da gidder ikke jeg å holde på med fikleting i garasjen), men jeg har montert 1 stk ny Koni - demper bak (demperfestet på andre siden må sveises på før jeg kan montere den andre), og har begynt å pusse på tanken for å se om den kan reddes. Tanken var rusten, og når man pusser ned ting, viser det seg at det dukker opp hull. Her må vi vel enten sveise, handle en brukt tank, ny tank eller plasttank (?). Jeg går ikke for noe cheap fix her, så jeg må vel bare skaffe en annen tank på en eller annen måte som er i "mint condition". Hadde nok alltids greid å sveise det tett ved å bytte plater, men det blir litt usmooth, siden metallet nok har mistet mye tykkelse over alt. 

 

Tank2_zpsw6hnu1jt.jpg?t=1450454182


Edited by maelling, 19 December 2015 - 17:07.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#917 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 December 2015 - 21:19

Har fått bilen opp på bukker nå, og skal begynne litt på framenden på bilen. Her ser dere hva jeg har å jobbe med. Jeg har holdt på med alt mulig annet i det siste, så ikke stort har skjedd. Det blir en del å gjøre på framakselen og under panseret, så vi får bytte alt og gjøre det shiny. Framakselen tyter fett rundt knokkelhuset, så mer enn bare foringer som må ordnes på her. Alt skal pusses ned, alle foringene skal byttes, sveises kanskje litt på fjærskål, og så kommer det nye fjærer og nye dempere. Har handlet pumpe, filter og dyser til motoren, så jeg har et ørlite håp om at denne kan komme til live igjen mer enn å gå pent på tomgang. Må bare få tak i en fin tank. Skal ta en kompresjonssjekk snart og se om det er så ille som jeg fikk høre at det var. Skal forsøke å justere ventilene i samme slengen for å se om det kan være noe annet enn ringer i så fall. Bare det ikke blir så fordømt kaldt fremover, så kan det bli trivelige timer i garasjen :)

 

WP_20151230_21_06_17_Pro_zpsrxkrrvmd.jpg

WP_20151230_21_06_59_Pro_zpsasdz4p73.jpg

WP_20151230_21_07_54_Pro_zpsmiorx8v8.jpg


Edited by maelling, 30 December 2015 - 21:23.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#918 GULF

GULF

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 137 Innlegg:

Posted 30 December 2015 - 22:37

Morsomt å følge med på alle reparasjonene du holder på med. Fortsett gjerne å poste
Mercedes G en fantastisk bil

#919 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 31 December 2015 - 17:24

Takker : ) Får håpe morsomheten i tråden skyldes humor og ikke ufrivillig komiskhet ;)

 

WP_20151231_17_09_20_Pro_zpsb5ik2dgw.jpg

 

Ja, det var visst mer enn "litt" sveising som må til på framakselen. De to delene av fjærskålen lot seg rimelig lett separere, så det var nok like ille foran som bak på bilen. Her finnes det såvidt jeg vet ikke en egen ferdig fjærskål annet enn en liten flik av den, så her får jeg bare mekke en kopi. Det er 2 fordeler med situasjonen på framakselen:

 

1) Det kan bare bli bedre

2) Konstruksjonen på fjærskålen synes å være ganske enkel, så kan vel lage selve saken først og så sveise den på etterpå.

 

 

Godt nyttår!

 

 

EDIT 010116:

 

WP_20160101_16_17_12_Pro_zpsjfxsfsra.jpg

WP_20160101_16_17_59_Pro_zpsi5gek6bx.jpg

 

 

EDIT 2: Har nå fått løsnet flesteparten av de store boltene foran, og det må jeg si er luksus midt oppi elendigheten. Jeg måtte bruke vinkelsliperen på nesten alle boltene bak på bilen, men foran holdt det med å hoppe på enden av en 1 meter lang latmannsarm. Vil nesten si at boltene foran har vært for snill med meg her. 

 

 

EDIT 130116:

 

Prosjektet står i ro frem til at det blir varmere. Det meste er løsnet og det er bare å begynne å nappe ut stag, skifte foringer og begynner å lage ting og tang, men jeg er ikke en av de som holder på til man får neglesprett flerfoldige minus. Ser fram til å fortsette så snart plussgradene kommer. Når det er 10 minus vanskeliggjør det renhold blant annet, hvor stagene må høyttrykksspyles. Sånt nytter ikke i minusgrader, og uten å rengjøre, vil jeg ikke starte med foringsbytte osv. Ellers er det finarbeid å mekke ting og tang på akselen. Inntil videre får man da drømme om hvor fin bilen skal bli når den blir ferdig :) Andre ting jeg driver med er å sondere mot en tur til Kleemann i Danmark sommeren 2016 for en liten motoroppgradering på S500 med headers og full eksos, ECU og muligens kammer (Evnt. kompressor). Etter dette burde den "løsne" litt over 4500 rpm og få mer moment på lavt turtall. 


Edited by maelling, 13 January 2016 - 19:00.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#920 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 31 January 2016 - 16:19

WP_20160131_16_10_22_Pro_zpsdfjak4a7.jpg

 

Da er vi i gang foran også. Med "ekstremværet" kom også plussgradene, og da må jeg benytte anledningen til å komme litt videre. Jeg har nå herved gitt bilen et nytt arbeidsnavn, og det er "Kommunisten". Vi får se om dette navnet lever videre når den er ferdig, men da må bilen levere flere hakk mer finesse før den fortjener noe bedre. Dette understellet er så stort, dumt, tungt  og enkelt at USSR ville glatt godkjent dette her. Jo mer jeg titter og kjenner på dette understellet, jo mer skjønner jeg hvorfor denne bilen ikke fikser isete vaskebrettvei, dype isete hjulspor, "potholes" og denne typen ting, som medfører at bilen prøver å kaste seg selv ut av veien (med meg i den) og nesten har klart det ved flere anledninger de siste 15 år. Kjører man en gwagen om vinteren, ender man fort opp med å ta max kontraer, hvor det gjelder å ha 0 reaksjonstid. USSR hadde jo som kjent en regel om at et kjøleskap skulle holde i 25 år, og det greiene her må være laget for å holde i 100 år og tåler "alt", så det er det positive med dette oppsettet. Skjønt, er "løpearmen" bøyd, eller har den en slik krumning orginalt? Det blir nok flere kvelder i garasjen med "Kommunisten" om plussgradene fortsetter. Skal først fikse opp stag, og så begynner jeg med mekke fjærskåler etter å ha pusset ned akslingene litt. 

 

EDIT 010216:

 

Men ikke alle problemer løses med rå makt. Mulig jeg har litt å gå på når det gjelder teknikken (og antall tonn på pressa), for jeg kommer ikke unna å bruke hammer og meisel når jeg presser ut gammel foring (dvs, "ringen"):

 

WP_20160201_21_28_53_Pro_zpslmqvgzhx.jpg

 

En god avklaring er at "krumningen" synes å være slik den skal, for å bøye det staget der tror jeg man må jobbe litt for å få til. Noen foringer går går heldigvis lettere enn de svære, for på disse her kjennes det ut som man presser i smør:

 

WP_20160201_21_31_36_Pro_zps2mwn8hnv.jpg

WP_20160201_21_32_10_Pro_zpsyaxpmz4z.jpg

 

EDIT 030216:

 

Det eneste som er kjiipere å drive med enn dette her er å kræsje bilen sin:

 

ce002c37-c55b-4348-81b4-64626df236d8_zps

WP_20160204_19_20_35_Pro_zpszwc0rs4c.jpg

 

Jeg skal si disse foringene og "ringene" her var noen fordømte stabeister. Nå blir det å pusse ned alt sammen, lakkere opp og presse inn nye foringer. Deretter blir det akselpussing og fjærskål-making.

 

060216:

 

Da har jeg pusset ned stagene (trailing arm og tverrstag) fra venstre foran og sauset dem inn med brunox for å få "konvertert" den brune overflaten til noe annet. Ellers kan man stå og pusse i 100 år, og å lakkere oppå noe som er brunt fungerer bare ikke. Deretter blir det å grunne, lakkere og klarlakkere. Dernest blir det foringsinnpressing, og så burde de være så godt som klare. Har startet å småpusse litt her og der på framakselen, men først og fremst ta noen dimensjoner og tenke ut hvordan jeg gjør dette:

 

WP_20160206_14_40_28_Pro_zpspusi1esy.jpg

WP_20160206_14_35_28_Pro_zpsohyh0bdn.jpgWP_20160206_14_35_17_Pro_zpsd8chvdkl.jpgWP_20160206_14_34_51_Pro_zpsceddp7bu.jpg

 

Ser ut som jeg tar utgangspunkt i en 3 mm plate i bunn. Aner ikke hva det skal være orginalt (mulig jeg sammenligner med bak) pga at alt er papirtynt og opprustet, men kan like gjerne slå til litt. Denne vil da være fullstendig rund og med 15 cm diameter. Den vil gå inn ca 5.5 cm slik at det blir en sirkel, hvor jeg får prøve å kutte ut det som er under der (aner ikke helt hvordan, men finner vel ut det) slik at man kan grunne og lakkere saken på innsiden, for ellers vil alt dette ruste opp. Dernest lager jeg en rems (ca 1.6/3mm tykkelse) som er ca 4 cm bred og av en viss lengde jeg får ta med målebånd rundt hele bumpstop'en og sveise denne sammen i endene og i selve 3 mm platen helt sentrert. På toppen kutter jeg til en rund 1.6/3 mm  plate av 9.5 cm diameter som jeg plasserer på toppen av "remsen" som da ligger sidelengs ned på 3mm platen. Tilsist får jeg lage en slags forhøyning som fjæra skal holdes mot (de er vel der for å sikre at fjæra ikke sklir rundt), som er ca 1 cm høy og går rundt en del av konstruksjonen på toppen av den 3 mm platen. Denne må starte på riktig sted, så det blir likt. Dette er slagplanen i allefall, og så får vi se hvordan det går :) Antageligvis vil dette foregå på en ganske annen måte, men dette må bli fjærfeste x 2 ut av en haug med metallplater på et vis.

 

Senere samme dag:

 

Jeg går for 3 mm over hele skiten. Det blir robust og bra, og er faktisk lettere å sveise synes jeg. Da kan man gå amokk med varme.

 

WP_20160206_16_54_10_Pro_zpsjwjeo0of.jpg

 

Dette er bare grovt kuttet ut, men her er teorien bak hvordan fjærskålen skal bli til. 

 

070216:

 

WP_20160207_16_32_41_Pro_zpsclcny65d.jpg

 

Da er disse 2 stagene klare. Det neste blir å slipe vekk restene av gammelt fjærfeste på venstre side av akselen foran. Alt må bort før man får pusset noe som helst og gjort det klart for sveis.

 

090216: 

 

Da er det lille som var igjen av gammelt fjærfeste på venstre side av framakselen kuttet bort, og vi sitter igjen med en flate som kan bearbeides og som det kan bygges fjærfeste på. Det neste blir å pusse det ned skinnende blankt slik at man kan dra tungen over det, og så får jeg se om jeg sveiser på fjærfestet i biter eller om jeg sveiser på hele saken i en enhet. Har ikke helt tenkt ut dette ennå. Jeg gjør ting etter innfallsmetoden  :) Det positive med situasjonen er at uansett hvor lite peil du har på å drive med ting som dette, kan det i det minste bare bli bedre. Det er kun en oppside her.

 

WP_20160209_19_22_27_Pro_zpsxc35jb07.jpg


Edited by maelling, 09 February 2016 - 19:37.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)