Da er vi i gang foran også. Med "ekstremværet" kom også plussgradene, og da må jeg benytte anledningen til å komme litt videre. Jeg har nå herved gitt bilen et nytt arbeidsnavn, og det er "Kommunisten". Vi får se om dette navnet lever videre når den er ferdig, men da må bilen levere flere hakk mer finesse før den fortjener noe bedre. Dette understellet er så stort, dumt, tungt og enkelt at USSR ville glatt godkjent dette her. Jo mer jeg titter og kjenner på dette understellet, jo mer skjønner jeg hvorfor denne bilen ikke fikser isete vaskebrettvei, dype isete hjulspor, "potholes" og denne typen ting, som medfører at bilen prøver å kaste seg selv ut av veien (med meg i den) og nesten har klart det ved flere anledninger de siste 15 år. Kjører man en gwagen om vinteren, ender man fort opp med å ta max kontraer, hvor det gjelder å ha 0 reaksjonstid. USSR hadde jo som kjent en regel om at et kjøleskap skulle holde i 25 år, og det greiene her må være laget for å holde i 100 år og tåler "alt", så det er det positive med dette oppsettet. Skjønt, er "løpearmen" bøyd, eller har den en slik krumning orginalt? Det blir nok flere kvelder i garasjen med "Kommunisten" om plussgradene fortsetter. Skal først fikse opp stag, og så begynner jeg med mekke fjærskåler etter å ha pusset ned akslingene litt.
EDIT 010216:
Men ikke alle problemer løses med rå makt. Mulig jeg har litt å gå på når det gjelder teknikken (og antall tonn på pressa), for jeg kommer ikke unna å bruke hammer og meisel når jeg presser ut gammel foring (dvs, "ringen"):
En god avklaring er at "krumningen" synes å være slik den skal, for å bøye det staget der tror jeg man må jobbe litt for å få til. Noen foringer går går heldigvis lettere enn de svære, for på disse her kjennes det ut som man presser i smør:
EDIT 030216:
Det eneste som er kjiipere å drive med enn dette her er å kræsje bilen sin:
Jeg skal si disse foringene og "ringene" her var noen fordømte stabeister. Nå blir det å pusse ned alt sammen, lakkere opp og presse inn nye foringer. Deretter blir det akselpussing og fjærskål-making.
060216:
Da har jeg pusset ned stagene (trailing arm og tverrstag) fra venstre foran og sauset dem inn med brunox for å få "konvertert" den brune overflaten til noe annet. Ellers kan man stå og pusse i 100 år, og å lakkere oppå noe som er brunt fungerer bare ikke. Deretter blir det å grunne, lakkere og klarlakkere. Dernest blir det foringsinnpressing, og så burde de være så godt som klare. Har startet å småpusse litt her og der på framakselen, men først og fremst ta noen dimensjoner og tenke ut hvordan jeg gjør dette:
Ser ut som jeg tar utgangspunkt i en 3 mm plate i bunn. Aner ikke hva det skal være orginalt (mulig jeg sammenligner med bak) pga at alt er papirtynt og opprustet, men kan like gjerne slå til litt. Denne vil da være fullstendig rund og med 15 cm diameter. Den vil gå inn ca 5.5 cm slik at det blir en sirkel, hvor jeg får prøve å kutte ut det som er under der (aner ikke helt hvordan, men finner vel ut det) slik at man kan grunne og lakkere saken på innsiden, for ellers vil alt dette ruste opp. Dernest lager jeg en rems (ca 1.6/3mm tykkelse) som er ca 4 cm bred og av en viss lengde jeg får ta med målebånd rundt hele bumpstop'en og sveise denne sammen i endene og i selve 3 mm platen helt sentrert. På toppen kutter jeg til en rund 1.6/3 mm plate av 9.5 cm diameter som jeg plasserer på toppen av "remsen" som da ligger sidelengs ned på 3mm platen. Tilsist får jeg lage en slags forhøyning som fjæra skal holdes mot (de er vel der for å sikre at fjæra ikke sklir rundt), som er ca 1 cm høy og går rundt en del av konstruksjonen på toppen av den 3 mm platen. Denne må starte på riktig sted, så det blir likt. Dette er slagplanen i allefall, og så får vi se hvordan det går Antageligvis vil dette foregå på en ganske annen måte, men dette må bli fjærfeste x 2 ut av en haug med metallplater på et vis.
Senere samme dag:
Jeg går for 3 mm over hele skiten. Det blir robust og bra, og er faktisk lettere å sveise synes jeg. Da kan man gå amokk med varme.
Dette er bare grovt kuttet ut, men her er teorien bak hvordan fjærskålen skal bli til.
070216:
Da er disse 2 stagene klare. Det neste blir å slipe vekk restene av gammelt fjærfeste på venstre side av akselen foran. Alt må bort før man får pusset noe som helst og gjort det klart for sveis.
090216:
Da er det lille som var igjen av gammelt fjærfeste på venstre side av framakselen kuttet bort, og vi sitter igjen med en flate som kan bearbeides og som det kan bygges fjærfeste på. Det neste blir å pusse det ned skinnende blankt slik at man kan dra tungen over det, og så får jeg se om jeg sveiser på fjærfestet i biter eller om jeg sveiser på hele saken i en enhet. Har ikke helt tenkt ut dette ennå. Jeg gjør ting etter innfallsmetoden Det positive med situasjonen er at uansett hvor lite peil du har på å drive med ting som dette, kan det i det minste bare bli bedre. Det er kun en oppside her.
Edited by maelling, 09 February 2016 - 19:37.