Takk for tips der Nielsa, og mye lykke til trenger jeg Det værste er heldigvis gjort, og resten er mer artig. Jeg har ikke eksperimentert så mye med innerstrømpa og ulik trådtykkelse, men mener jeg bruker 0.6 tråd (?) nå om jeg husker riktig, og det fungerer i grunn fint. Det at det lugger om det er ørlite bøy på noe som helst er særdeles upraktisk, noe som gjør at du må flytte gassflaske og apparat og rigge noe veldig ut i fra hvilken vinkel og side av bilen du skal sveise fra. Dysespiss er helt riktig i forhold til tråden, og tråden er jo tynn. Jeg har 0.8 tråd og spisser også om jeg husker riktig, men har blitt vant til dette oppsettet slik det er nå. Jeg er litt usikker på dimensjonen på tråder osv, siden jeg satte dette sammen første gang og har siden glemt det. "Set it and forget it".
Da holder vi på med dyser og ting i motorrommet, all tid det er min favorittende av enhver bil. Motorrommet er "the business-end", og jeg trives svært godt under panseret. Motoren er skitten som fy etter å ha stått på et gudsforlatt sted i over 3 år før den kom tilbake i garasjen, men avfetting og total shineup må komme så snart jeg kan kjøre bilen ut av garasjen. Uansett, nytt fordelerlokk er nå på, og det samme er ny rotor, hvor det som stod på før byttet så helt for jævlig ut. Det nytter ikke med "hall sensor" fremfor stifter om det går striper på kryss og tvers under fordelerlokket. Jeg har videre rengjort nedi fordeleren og smurt opp "vacuum-advance". Jeg har også nye pluggledninger liggende, der 6 nye Bosch-ledninger var ment for Gwagen, men de passet selvfølgelig ikke. Det gjorde heller ikke mine leftovers fra da jeg holdt på med 3.5 og 4.5, og grunnen er at Bosch/Mercedes av grunner ukjent for menneskeheten har funnet det klokt å levere sine 70- og 80 talls biler med 3 ulike sorter pluggledninger, der pluggen mot fordelerlokket og han-kontakten på fordelerlokket har små og subtile endringer mellom hver av disse typene. Hvorfor ikke holde seg til én type? Alle fungerer like godt, og det vet jeg siden min 4.5 og 3.5 har hver sin type, og G-wagen har sin tredje type har jeg nå funnet ut. Jeg tror jeg kan komme rundt dette ved å konvertere ulike pluggledninger, noe jeg gjorde på min 4.5. Jeg hadde feil type også der i utgangspunktet.
Jeg holder videre på med opprenskning rundt dyseområdene (bytte dyser, sokkel for dysene og pakning) og skal ta av hver av dyserørene og rengjøre dem. Det er litt grums i systemet ser jeg, hvor jeg undrer litt over årsaken. Vi går nå baklengs tilbake til tanken mens jeg reflekterer over hva jeg skal gjøre med den. Jeg lurer på om jeg går for å sveise tanken hel og fin igjen, da man får fryktelig mye sveisegass for 5800 kr + moms som VTP skal ha for sin brukte tank. Det blir en liten øvelse å få dette til, og jeg blir ikke helt enig med meg selv hvordan jeg skal angripe dette. Problemstillingen er om jeg skal kutte ut hele bunnen av tanken og sveise på en svær, hel plate, eller om jeg skal ta remser av tanken. Det siste vil medføre en haug med sveising, men blir nok mest riktig. Det første er enklest, særlig om jeg lett vil ha en tett tank. Men sporene i tanken er der for en grunn, og det er for å holde tanken fast i sideretning, hvor dette stemmer overrens med platen som holder tanken oppe. Hva går man for? Det som er enkelt eller det som er mest riktig? Ser for meg at jeg har en halv lunge igjen etter at jeg har sveist tanken, om ikke øyenbrynene blir svidd bort pga at tanken går i luften eller noe. Det er mange sjørøverhistorier rundt folk som sveiser på ståltank og får blåst av huet og slike ting, men min tank er knusk tørr etter å ha stått ett år i boden.
Nå som tråden har nådd 250 000 klikk, kan man undre seg over hvor mange som leser og hvor få som poster her på forumet uten om ca 5 personer, og videre hva som har ledet til 250 000 muskeklikk rundt om i det ganske land. Det dere ser på er en fyr som ikke er utdannet mekaniker en gang, og som surrer litt med bil i en garasje. Det skal visst ikke mer for å bli en "svartblogger"(?) som jeg tydeligvis er. Som dere sikkert har observert, har jeg brukt langt mer tid på å skru på min bil over de siste 10 årene enn å kjøre den, og det skyldes ikke at det er en dårlig bil, men at det er et vedlikeholdsetterslep og forfall over alt på en bil som har plasket mye rundt i Asker/Bærum/Oslo - vinterslapset, og er litt medtatt som følge av dette. Videre er bilen fra 1982 og ikke akkurat ny lenger. Skal jeg være realistisk, tipper jeg bilen får skilter i 2017, men da skal den til gjengjeld være fin Nå er jeg vant til å bruke tid på å ta igjen masse vedlikeholdsetterslep og skru ting fra hverandre på alle bilene mine, hvor jeg brukte ca 2 år på min 4.5. På Gwagen er det 40 kg med tapt stål som er rustet bort som er årsaken til tidsbruken, selv om det er en bil det er lett å skru på selv om man ikke har skrudd så mye bil og sitter med biltemaverktøy - kits.
EDIT 170416:
Foreløpige funn tilsier at motoren har hatt delvis tenningsproblemer, men aller mest drivstofforsynings-problemer. Sist gang motoren gikk, gikk den altså strøkent på tomgang, men gikk magert med en gang du presset inn gassen, så den fikk brått mye mer luft uten at det medførte mer bensin. Du kunne løpt fra bilen i et kappløp. Jeg helte på for det meste ny bensin på en ganske tom tank da jeg rullet den inn for et halvår siden eller noe, så tror ikke den bare slurpet i seg 2 år gammel bensin. Jeg har funnet ut at dysehylsterne jeg har ikke stemmer med denne motoren, så det er forskjell på M117 og M110 her altså. Dyserørene skal renses, og så må jeg få tak i nye hylstere som dysene skal sitte i, om jeg ikke gjenbruker de steinharde gamle. Kaldstartdysa skal jeg rense i ultralydvasker mens jeg trigger den. Har hatt suksess med dette før, da jeg gjorde det på samtlige av dysene til 3.5 litern. Det funket som bare det Jeg ender nok opp med å rengjøre ganske mye rundt denne regionen for hånd, og bruker støvsuger for å sikre at det ikke kommer inn noe rusk noe sted.
180416:
Innimellom all skruingen er det godt å unne seg en liten "kunstpause" for å beundre noen ting man ofte tar for gitt i hverdagen:
Denne jobben jeg driver med er en småpuslejobb, og man får god tid til å mimre alle turene man har hatt med sin G, og framtidige turer man skal ha. Denne bilen har prøvd å ta liv av meg minst 3 ganger ved å slenge ut ræva helt uprovosert på isete vei med dype spor, men har også gitt gode turer rundt i det ganske land. Alle de gangene jeg har måttet hoppe under bilen (selv i penantrekk) og starte bilen med en skrutrekker pga at et startrelee nedsauset av olje ikke ville gjøre jobben sin er herved tilgitt. Er det noe dere kan banne på, er det at startreleet kommer til å være det som fungerer aller best på denne bilen når den er ferdig
EDIT 260416:
Det har vært litt mindre fremgang i det siste på bilen, og det skyldes at jeg har holdt på med de andre bilene mine, deriblant service på min S500 (plugger, olje og oljefilter) og montering av elektrisk vindusspyler på min 4.5. Dette siste er for å sikre at den passerer neste EU-kontroll, hvor den manuelle fotpedalen var lekk. Jeg kjører ikke bilen når det regner eller er vått, så denne finne pumpa vil nok aldri bli brukt. Dysene er montert på Gwagen, og bensinrørene til dysene er pusset og kan monteres etter at de har fått koset seg litt i hvitesprit eller noe annet for å få løsnet noe grums som måtte være i selve rørene. For at ting skal være lystbetont på denne bilen, tar jeg det i små doser.
Edited by maelling, 26 April 2016 - 17:58.