Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#961 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 10 June 2016 - 13:54

Når jeg drar på mutteren igjen, skal jeg bruke momentnøkkel og gå gradvis opp til 200 nm. 450 nm holder til overmål i dette tilfellet, hvor jeg har 230 volt i min husvegg og ikke har behov for batterisaker. Jeg var på Bauhaus som hadde fine 18 volt saker til mellom 2000 og 4000 kr, men det er litt overkill. Jeg gikk for en 400 krs variant som man plugger i veggen, så den får duge. Tetningsringen(e) ser ganske slitne ut, så det ser ikke ut som det var feil å bytte disse. Jeg får rengjøre, presse ut og presse inn nye rundt på hele transfer. Det ser ut som man må holde tunga litt rett i munn før man presser inn, da det er to "dichtring" bak hver flens som skal stå litt i ulike retninger.

 

WP_20160610_14_19_23_Pro_zpswde2r07e.jpg

WP_20160610_14_46_35_Pro_zpskzsqqjvr.jpg

WP_20160610_15_48_14_Pro_zpsrqwcmcxm.jpg

 

Det var en form for pakning (tynn plastsak) bak denne "ringholderen" som jeg ikke klarer å reprodusere pga at jeg ikke har dette. Jeg tenker jeg lager en egen pakning av pakningsmateriale (papir) som jeg klipper til, med mindre det kommer høylytte protester. Jeg har brukt dette på motorblokkene på scooterne mine, samt på akslingen på 4.5 litern med godt hell. 

 

WP_20160610_17_48_17_Pro_zpscz3rixiy.jpg

 

Bildet "Transfer i solnedgang" (av Martin E.):

 

WP_20160610_18_02_30_Pro_zpskf1fjvkk.jpg

 

Etter en liten tur i stekeovnen gikk flensen på igjen, men ikke så lett som jeg hadde trodd ut i fra verkstedsmanualen  :)

 

OFF TOPIC:

 

Da har 3.5 litern vært på Stjernetreff, hvor min far tok turen med min bil. Det ser ikke ut som det skorter på dyre ting på dette treffet. Min litt rølpete hockeysveis 3.5 liter ikke helt er up to standard i forhold til en del av disse flotte klassikerne, og har vel 1/10 av verdien til flere av tingene her. Man får komme med en Adenauer e.l, evnt 4.5 neste gang på et slikt hjulkapsel-treff.

 

IMG_2914_zpsym3fau7e.jpg

IMG_2913_zpst1zdborw.jpg

IMG_2915_zpscqea3yms.jpg

IMG_2904_zpsguqry31n.jpg

IMG_2902_zpsud5w8hgh.jpg

IMG_2912_zpsvxk8cwjo.jpg

IMG_2911_zpsbxwmirjj.jpg

IMG_2919_zpsxcgvwae4.jpg

 

Grunnen til at 3.5 litern dro på treff, var at min 4.5 liter var indisponert i går grunnet at den skal få inn ny frontrute, i tillegg til ny rutegummi foran og bak:

 

WP_20160608_12_34_26_Pro_zps3qkggdfr.jpg

 

EDIT 110616:

 

Da var det tid for litt ring- og flensnytt, og det nye er at nå er inngående aksling byttet også:

 

Avdrager_zpszoiwv1tg.jpg

WP_20160611_15_42_58_Pro_zpswwlxijnu.jpg

 

Det er et ganske seriøst hjullager på inngående. Papirpakningen ble fintrimmet litt før montering. Stekt flens til middag som serveres på 130 grader.  

 

Stekt%20flens_zpsqllqgafm.jpg

WP_20160611_17_36_32_Pro_zpsmyvz78dl.jpg

 

Dette her tar faktisk en del timer per aksling/flens, og i dag var det dobbelt så styrete som i går. Det dukker opp rare problemstillinger hele veien, og selv etter en god steking av flensen, kunne den langt i fra skyves på. Menmen, på gikk den. Jeg lurer på om jeg skal bytte alle tetninger på bilen nå som akslinger og ting er ute. 


Edited by maelling, 11 June 2016 - 17:19.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#962 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 11 June 2016 - 22:48

Nei, ikke luftverktøy ved tildragning...

Ser jeg slitespor etter simmring på flensen?

Håper uansett ikke ny simmring havner i evt. gammelt sitesport, da vil det begynne å lekke.

Man justerer gjerne nye simmringer slik at de ikke havner i gammelt slitesporret.

 

Hva slags stjernetreff var du på, hvor?

Jeg liker slike gamle flak, også amerikanere, hvor man kan stable 6-8 lik i koffertrommet og gli avgårde!

Ja, jeg har noen spesielle hobbyer...  :shiftyninja:



#963 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 12 June 2016 - 15:54

Da har jeg byttet de siste tetningene, og det gikk i grunn greit så snart jeg fant teknikken med å få dem ut. De gamle flensene hadde noen små spor i seg, dog minimale og mest misfarging.Tipper (håper) at summen av tilfeldigheter (tykkere papirpakning, annen plassering på simringer) minimerer sannsynligheten for lekkasje. Dukker det likevel opp lekkasje, skal jeg ta det når det kommer.  Er det rent og pent under der, noe det skal bli, så er ikke jeg vond å be for å skru litt mer på dette i fremtiden. Eneste uløste problem jeg har nå er å få strammet til disse mutterne. Jeg har ikke funnet ut helt hvordan jeg skal holde transfer i posisjon og kunne dra til med 200 nm. Kanskje det er lettest når den er montert i bilen? Hvis ikke må jeg bygge meg en slags transferstand av et slag som tåler vanvittig med krefter. 

 

Fattern og en person til var det som dro på Stjerneløpet 2016 (http://stjernelopet.mbkn.no/), og det varte over 2 dager. Jeg holdt på med gwagen og annet. Det var visst vanvittig mye gromt der, men bare én G-wagen? Det var visst en kar fra Trondheim som kom med en strøken sak. Ellers var det kun 3 stk W116 der, og de 2 andre var USA -versjoner. Fikk høre at det kun er 300 stk igjen av disse 116'ene som jeg har i Norge, hvor det faktisk er flere 108'er der ute. Det ser ut som karosseriet til min 3.5 liter er mer sjelden enn 4.5 litern. Når det kommer til stykket er Stjerneløpet aller mest for gamle menn som drar ut glis til 500-1000k, hvor man kjører rundt på diverse rebusløp osv

 

WP_20160612_14_56_37_Pro_zpspcb2nqec.jpg

WP_20160612_15_18_15_Pro_zpsllvsxju4.jpg

 

Her er litt transfer- og mellomakselporno. Det gjenstår litt detaljering her før det ser strøkent ut. Videre bør jeg bytte ting rundt speedometer (?) og en simring på lufterør-nippelen:

 

Transfer%20og%20aksler2_zpsgfs0v82y.jpg

 

Når det gjelder muskelbiler og amcars, deler jeg interessen for store og dumme biler. Min 3.5 liter med ufrivillig "Pro stock" gummi-oppsett (jeg ser daglig etter nye framfelger - 16" BBS RZ 394 ET23 8.5J - på ebay o.l. Men slike 70 talls felger finnes knapt) med bredere bak enn foran er slik den ser ut nå en "nod" til amcars. Det er likevel min W108 som er muskebilen, all tid oppsettet ligner litt på klassiske amcars, med svingaksel som forskjell. Den har ganske like enkelt oppsett, og lager akkurat de riktige lydene som gir det ståpels. Min 4.5 er mitt klare valg om jeg skal ut og knuse kneskåler, og skjule likene baki baggasjerommet. Bilen har et bad ass look. Men hadde jeg ikke vært Mercedesfyr, hadde jeg nok kjørt en 1967 camaro med en liten screamer 302 cid, eventuelt enn Chevelle med 572 cid eller noe. Alternativet er en 6.3 liter W108. Ser for meg at det kommer noe sånt en dag :) En Mercedes 600 hadde også vært konge. Mercedes 600 - eiere har historisk sett vært diktatorer med tilgang til luftstyrker, hvor de da satt i baksetet og dirigerte styrkene mot målet bak tunge gardiner.

 

EDIT 150616:

 

WP_20160615_20_31_33_Pro_zps3v2at42b.jpg

WP_20160615_20_31_47_Pro_zpsdw8wgftm.jpg

WP_20160615_20_23_49_Pro2_zpsbworqqyr.jp

WP_20160615_19_53_10_Pro2_zpsssg2hgsj.jp

Under%20bak_zpstfomx0xb.jpg

WP_20160615_20_17_31_Pro_zpskatrm5sw.jpg

 

 

I det siste har jeg holdt på med å gjøre bilen klar for å komme ut for å få en grundig spyling, så det innebærer å koble opp bremsene, difflock'ern og tette igjen alt annet som nok ikke er så glad i bli vannet. Automaten har jeg tømt for olje med vakuumskifter, da automaten lekker olje i en slik rate at man ikke skulle tro. Det blir en liten nøtt å få den tett, om den ikke "trutner" med semisyntetisk automatolje som jeg har på mine andre biler. Det virker ut som en automat som bare står uten å bli brukt har en tendens til å lekke, og det gjaldt i høyeste grad min 4.5 i vinter. Men ingen av automatene jeg har på mine biler, enten de er 3 trinns eller 4 trinns, er glad i syntetisk automatolje fra biltema. Det renner rett igjennom.

 

Annet jeg har gjort er å justere spissingen til rundt 0 innenfor 0.001 margin. Bilen har alltid hatt en vanvittig toe out, som har gjort at den har vært den mest svingevillige bilen jeg har hatt, men sprikingen med forhjulene har bare sett rart ut. Ellers har jeg koblet opp noe mer på understellet og dratt til en del bolter. Videre holder jeg på med den siste mellomakslingen som jeg har tatt ut, hvor den skal få samme behandling som de andre akslingene.

 

Nå har begynt litt "outfitting" av bilen med å koble opp litt dørhåndtak, og litt plast her og der. Jeg har planer om å få på bakdøren i nær fremtid, men jeg må få satt inn glass der først. Ellers har jeg faktisk ordnet et verktøy til å dra ut transferkasse-foringene ut i fra tilfeldige deler man ofte har i verktøykassen, men venter på en svært lang M10x170mm bolt handlet på ebay. 

 

Ser fram til å vaske bilen og gjøre den penere, både under og over. Mye av arbeidet vil gå ut på dette fremover, forruten å montere plast og gummi slik at bilen ser ut som en gwagen igjen. Bilen er i grunn snart klar for å bli høyttrykksspyliet og rengjort på undersiden, selv om jeg muligens monterer nye tetningslister og blir helt ferdig med sidedørene først. Jeg ønsker å få bilen noenlunde tett. Ting jeg trenger å handle inn er nye lykter, blinklys, baklykter, list over framvinduet, og diverse andre detaljer, hvor det gamle jeg har er for slitt. Jeg har gummibeskyttelses-lister som er handlet inn brukt. Av tetningssaker skal jeg bytte "pinion seal" på fram- og bakaksling, hvor jeg siden kommer til å skru fra hverandre knokkelhusene.

 

Bilen blir ikke ferdig med det første...

 

 

OT 180615:

 

Da ble det en dag med biltreff på Holmen Bryggemarked i Asker, og der var det samlet en god del biler. Vi stilte med 16 stempler denne dagen, og det var mye gromt der jeg kunne tenkt meg. Jeg ble frelst på Ford Mustang cab, så det kunne jaggu vært noe. Jeg får bare kvitte meg med min 123 først :) Med en 300 hk 5.7 liter, burde den lille saken dra bra. Det var flere Pagoder der, samt en bil med rekke 8, en Corvette av tidlig årgang, Porsche og flere bimmere. Jeg kunne lett fått pris for peneste BBS-felger, for det ser ikke ut som Bimmer-folket hverken vasker BBS-felgene sine eller blåser nok luft i dekkene. Her er noen bilder:

 

WP_20160618_13_43_06_Pro_zpspmtzipul.jpg

WP_20160618_14_12_32_Pro_zps55kmexng.jpg

WP_20160618_13_41_40_Pro_zpstfrytetm.jpg

WP_20160618_14_21_05_Pro_zpsodj5pimu.jpg

WP_20160618_13_45_10_Pro_zpsniznjvlj.jpg

WP_20160618_13_46_47_Pro_zpsgsfavywo.jpg

WP_20160618_13_46_32_Pro_zpslvjnntzu.jpg

WP_20160618_13_46_11_Pro_zps90ely31x.jpg

 

Av Gwagen-relevante ting, har jeg lagt opp nye gummilister på 3 dører, og jobber litt med karosseri på innsiden av venstre bakdør før ny list går på. Oppi her var det fullt av sparkel, og jeg aner ikke hvem som har gjort det. Må bare få dette fint på et vis: 

 

WP_20160618_20_18_45_Pro_zpsegdpkc2z.jpg

 

Har videre handlet nye blinklys, og forsøker å source andre deler. Det er ikke eksplosiv fart i min "restaurering" av denne bilen. Det rare er at bilen er karosserimessig bra på utsiden, men ørlite shabby på innsiden. Det er historisk.

 

EDIT 210616

 

WP_20160621_13_04_16_Pro_zps5asw3wxh.jpg

 

Mens jeg ennå venter på transferforings-bolt som skal komme i posten, holder jeg på med karosseri og å samle opp alt jeg har av deler og montere så mye jeg kan. Jeg vil da se hva jeg ikke har, og det er diverse faktisk som har forduftet virker det ut som rundt der bilen har stått i 2 år. Jeg avventer litt avfetting av bilen under til jeg har fått ordnet dørlåser og særlig hengsler på karosseriet, hvor jeg mangler alle. En frontlykt og dekselet rundt mangler jeg, grillen og en dullion andre ting. Jeg fortsetter med å montere ting og fikse det jeg har.

 

EDIT 220616

 

WP_20160622_15_23_50_Pro_zpsmyujkucz.jpg

WP_20160622_15_24_36_Pro_zps1eg4jy53.jpgWP_20160622_15_24_16_Pro_zpstxg00fvn.jpg

Bakende_zpscrwuutu5.jpg

Bakende2_zpsiigmqh7w.jpg

 

Da har jeg skrudd av fangeren, og skal pusse den helt ned og lakke opp igjen. Jeg har nå 4 stk bumper end caps som ikke er pene, og jeg undrer litt over hvordan jeg skal gripe dette an. Pene skal de i allefall bli. Da har bilen 4 nye dørlister (fått ordnet "sparkelpartiet" i et bilde over), og nesten alle gummilistene langs siden er montert, unntatt høyre bakdør og høyre foran. Høyre bak har jeg ikke rett og slett, hvor jeg har 1 stk list for framdør til overs. Høyre foran har fått et malingspann over seg, og høyre bak må flikkes ørlite på. Hengslene til bakdøren er klar, hvor jeg lurer på om jeg bare henger på bakdøren. Fronten skal jeg shine opp litt generelt, og få skrudd fast ting ordentlig. Baklyktene har jeg lakket opp i matt sort, hvor disse så helt forferdelig ut. Det er litt gåen plast i et hjørne på den ene der, men tror den kan brukes. Jeg lurer på om jeg kanskje tar ut radiatoren for å komme til enda bedre når jeg skal avfette. Ellers lurer jeg på om jeg skal lage et splitter nytt elnett til bilen ut i fra skjemaet for elnett, og gjøre det ordentlig i alle koblinger. Det jeg har gjort hittil er å reparere, men har lyst til å hive ut skiten og legge opp alt nytt, og legge til noen kule features. Dette involverer blant annet en liten Arduino/Genuino Uno som styrer lys i bilen som dimmes opp og ned (noe all'a i min S500), og at den også styrer sentrallåser og annet. Dette er på idé stadiet.  Det går fremover :)

 

EDIT 220616 (2):

Da har jeg kommet i gang med fangerpussing, men det tar nok litt tid å få den ned til blanke stålet. Planen er å pusse den helt ned, grunne og lakkerer opp i matt sort:

 

WP_20160622_17_43_27_Pro_zpsv4ux4juu.jpg

 

EDIT 230616:

 

Bakdøren har et fundamentalt problem, og jeg har måttet modifisere festet for døren. Man stod her mellom 2 valg, og det ene er å file åpningen som er ment for festet i døren lenger opp, eller å modifisere festet. Jeg gikk for det siste inntil videre. Lurer på hva vedkommende som har fikset opp den døren her har tenkt med. 

 

BakdoslashrSkalert_zpsynix1t3l.jpg

BakdoslashrSkalert2_zps78kdphho.jpg

GwagenMedBakdoslashr_zpsyanzrkq3.jpg

 

Endelig begynner bilen å se ut som en Gwagen igjen. Døren trenger litt justering, samt at den trenger et vindu. Ser for meg at dette ordnes så snart bilen kan rulle for egen maskin til den lokale rutebytteren som byttet på 4.5 litern. 

 

EDIT 240616:

 

Det kommer daglig inn nye deler som skal på bilen. Det er behov for mange detaljer fremdeles. 

 

Blinklys2._zps13absnry.jpg

 

280616:

 

Fanger_zps7rnb2qs8.jpg

Fanger2_zpspaetdkm7.jpg

 

Da har jeg pusset fanger til den store gullmedalje. Det er noen skjønnhetsfeil jeg skal adressere, men den blir nok OK til slutt. Jeg bruker ikke samme lakk som resten av bilen har, så hvis fargekomboen blir feil, får jeg får tak i det. Plasten på hjørnene må jeg få gjort noe med før de går på igjen. 

 

300616:

 

Da har jeg med en ganske paranoid framgangsmåte klart å få åpnet tanken, og klippet ut det partiet som var lekk. Her var det 4 stråler som stod ut av et svært oppspist metallområde. Jeg skal undersøke litt nærmere om det ennå er mer gass i tanken, og finne ut om jeg lager en svær plate over hele bunnen, hvor jeg lager inn noen spor på et vis for å matche tank-holderen, eller om jeg tar remser bortover. Mye taler for at jeg lager en hel plate som skal bli bunnen på tanken, da dere ser at bunnen generelt er lite lekker. 

 

WP_20160630_16_50_01_Pro_zpsrpdgndsa.jpg

WP_20160630_17_55_22_Pro_zpsoiccwed3.jpg

 

For øvrig skal jeg hente en "motherload" med deler på VTP i morgen, da jeg nå har montert alt av eksteriør jeg har til bilen utenom skjermbredderne og stigtrinn. Det jeg nå skal handle er en haug med ting som enten var utslitt fra før av, eller manglende. Grill og annet er på vei fra utlandet. 


Edited by maelling, 30 June 2016 - 17:49.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#964 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 02 July 2016 - 20:18

Da begynner bilen å ligne på noe. Slik ser den ut nå, skitten, støvete og fæl. Den har årgangsstøv og dritt over alt på seg, så den skinner ikke akkurat mye. Lakken under er imidlertid noenlunde fin, selv om lakken muligens må "buffes" opp litt. Bilen er nå noenlunde tett, hvor jeg har startet å vaske litt inni også. Det er rester av alt mulig der inne av sparkelstøv, skitt og annet. Jeg sliter noe veldig med listene fra biltema jeg har montert, da de virker å være for tykke for sidedørene. Det ser ikke lekkert ut fra utsiden etter at jeg har kalibrert dørstillingen, og dørene er tunge å få igjen. Skal forsøke litt mer. For bakdøren har jeg en ny orginallist, så dette burde bli bra. Den er ikke montert ennå.

 

Interiørmessig er det meste klart og renset innendørs, men noe av interiøret som har stått i bilen hele tiden er ødelagt. Videre har jeg nå 1 stk ex-militær førerdør med sveiv, og 3 av resten av dørene har elektriske vindusheisere. Her må jeg konvertere førerdøren. Videre har vinduene tydeligvis stått i bilen mens den ble sandblåst, så vinduet på døren på førersiden er også sandblåst i tillegg til å være delvis lakkert (WTF!?). Her må jeg bytte litt vinduer, og tror jeg har noe stående som kan brukes. Jeg fikk bistand fra fattern i kveld til å montere bakvinduet, og det var strevsomt, men det gikk. 

 

Det som blir å montere videre er skjermbredderne, samt stigtrinn. Sistnevnte tror jeg monterer etter at jeg har avfettet bilen under, samt satt inn transfer osv.  Tanken er nå største utfordring, og den vil jeg jobbe med videre. Videre skal jeg forsøke å få lakkert den nye ex mil fangeren bak likedan til den på høyre side, og det er muligens at det er flere ting som må endre farge litt også, foruten at jeg må utbedre noen lakkskader på bilen.  Jeg har lyst til å skaffe meg luftkompressor, lakksprøyte, og sette i gang med fullblods lakkering. Grunnen til dette er at jeg har 1.5 bil som har behov for hellakkering.

 

Dette må da bli en brukbar G til slutt! :)

 

 

WP_20160702_20_51_33_Pro_zpspjdbofff.jpg

WP_20160702_20_43_22_Pro_zpsxfw5m8dq.jpg

WP_20160702_20_42_58_Pro_zpsq8iq913y.jpgWP_20160702_20_43_10_Pro_zpsqdfpdnxj.jpg


Edited by maelling, 02 July 2016 - 21:06.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#965 Bimmerc

Bimmerc

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 03 July 2016 - 08:21

Du har nok å henge fingrene i ser jeg, men det blir bra til slutt. Ha fokus på hva som må gjøres for å få den ferdig så kan du tenke finish til slutt! Lykke til!


Livet, det er ikke dagene som er gått men de dagene du husker. (Fritt etter GG Marquez)

#966 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 July 2016 - 11:25

Mange takk :) Jeg hadde brått et akutt behov for å henge noen karosserideler på bilen, slik at bilen ser ut som noe som kan bli ferdig en dag, så jeg tar ikke detaljer først nødvendigvis. Jeg gjør likevel litt random ting, siden jeg nå er noe lei av aksler og ting som er fra rammen og ned, hvor det er mer artig å drive med trivielle ting.

 

WP_20160705_12_09_03_Pro_zpstpn9nv9c.jpg

 

Jeg kommer til å bruke ett år til på denne bilen omtrent, og den skal bli helt "mint" over alt og alle lakkskader skal utbedres. Denne bilen kommer til å bli konservert i en garasje i all sin fremtid, og bli tatt ut på bedre dager. Nå som jeg har holdt på 1 måned med denne bilen, blir det MC-ferie det resterende av min ferie. Nå får Gwagen støve ned en stund til :)

 

EDIT 100716:

 

I en situasjon hvor jeg har innvilget meg fri fra mekking, holder jeg på med et lite Arduinoprosjekt jeg lenge har drømt om. Har tenkt til å integrere denne i dashboard på min 4.5 liter for å hente ut motortemp, dysesyklus, rpm m.m. Jeg tenkte å lage en liten pakke ut av dette her i et lite kabinett, og koble på en bluetoothmodul for styring. Per nå har jeg ingen motortempmåler i 4.5 litern, pga at den gamle har gått i stykker. I Gwagen tenker jeg at en slik en kan styre vindusheiserne, lys og kanskje fjernstyring av dører?  Her er det bare fantasien som setter grenser :)

 

 

WP_20160710_21_02_06_Pro_zpsasmegtrh.jpg

 

 

EDIT 220716:

 

WP_20160722_22_48_12_Pro_zpss96xcukc.jpg

 

EDIT 240716:

 

WP_20160724_17_18_38_Pro_zpscrteguha.jpg

 

Ved litt betatesting av alt sammen fungerer nå vanntempmåleren på min 4.5 liter, ved at jeg bruker samme måler som ECU'en bruker. Den ser ut til å toppe på 87 grader, og gli litt oppover når man skrur av motoren. Denne kan også styre ene elektrisk radiatorvifte om jeg vil det. Det den gjør er å måle spenningen over vanntempmåleren, og konvertere dette over til celsius - grader. Her er en bit av koden:

 
int val = analogRead(sensePin);
  val = constrain(val, 50, 1500);
  int motortemp = map(val, 50, 1500, 110, 0);
  lcd.setCursor(11,1);           
  lcd.print(motortemp); 

 

Det som gjenstår er å ordne en liten støttekrefts ved siden av, og få integrert en skjerm i dashboard et sted, og eventuelt koble opp noen knapper til for å vise rpm m.m. Først må jeg øve mer på programmering, for mine programmeringskunster er litt rustne, ettersom jeg ikke har drevet med det på 10-12 år eller noe.  I gwagen tror jeg at jeg fint skal kunne få lage en hjerne for sentralstyring, vindusheisere og slike ting, og i grunn kan man også lage blåtannstyrt vinsj om man vil (og tør). Det er nesten enklere å lage ting med en slik Arduino, da du kan konfigurere dette akkurat som du vil. 

 

Menmen, jeg får slutte med dette elektronikktullet og bytte transfer-foringer :) Gwagen blir ikke mer ferdig med fancy elektronikk. 

 

260716:

 

WP_20160726_17_28_37_Pro_zpsh2xdwmcq.jpg


Edited by maelling, 26 July 2016 - 18:41.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#967 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 04 August 2016 - 17:01

13920455_335827666760190_745855246346098

 

Det har gått litt langsommere i det siste pga at jeg etter 1 måned med sammenhengende arbeid på bilen fikk lyst på 1 måneds avbrekk rett og slett. Det som har skjedd siden sist er at alle dører klikker igjen, interiøret er  60% inne, ny grill er på og den ser hel og fin ut. Jeg har videre fått tak i spesialverktøy for bytting av foringer på transferkassen, da det viser seg at foringene er svært lette å få ut, men dønn umulig å få inn med noe form for verktøy jeg greier å lage selv. Jeg fikk plutselig for meg at jeg hadde lyst til å fortsette på tanken, som er siste "store" utfordring. Jeg har 1.2 mm plate jeg har tenkt å bruke, men hvor jeg først nå skal klippe til en papplate som blir malen på platen jeg skal lage, og så får jeg kutte ut platen og la det stå til. 

 

Det positive i forhold til sveising er at det ikke lukter et fnugg av bensin oppi der, og er jeg paranoid kan jeg vaske tanken innvendig med whitesprit eller noe. Jeg tror jeg skal få sveist sammen tanken med øyenbrynene i behold :)


Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#968 frisvik

frisvik

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 10 August 2016 - 01:15

For en bil, og for et pågangsmot! Likte spesielt den cleane bakluka

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

#969 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 20 August 2016 - 16:29

13996175_344332625909694_820636020177615

 

Mange takk. Man har ikke noe stort valg når man har noe av nostalgisk verdi, og man ikke er en som gir opp og innrømmer nederlag selv om man noen ganger burde. Med en slik holdning setter man ofte i gang med håpløse prosjekter, men jeg regner med at jeg vil si at det var verdt det om noen år når jeg er ute på tur med den igjen :) Det har gått litt langsommere for tiden, siden jeg er ganske lei av å skru, i kombinasjon med kjøkkenrestaurering, mekking på tohjulingene mine, og noen andre ting.

 

Da er transferkassen stort sett oppe igjen, og alle bortsett fra en foring/lager for transfer byttet. Eksosanlegget var i veien, og jeg hadde ikke passende sett med bolter for å komme rundt problemet, så jeg var lat og ga f. Foringene som stod i var ikke så ille fra før av med fin fasthet, så det er vel ikke noe stort poeng for folk å gjøre dette med mindre det er naturlig å gjøre det. Foringen er på et gunstig sted som ikke er for varmt, og uten sollys har gummien har holdt seg godt.  Men skal man gjøre det, er det nesten ingen vei utenom å ha spesialverktøyet som er beskrevet i forsvarets verkstedsmanual. Denne er ikke akkurat billig, men den presser foringen gjennom en slags konisk form, som gjør at den glir inn der hvor den skal. Denne formen er hele hemmeligheten, for ellers ender man bare med å klemme foringen flat uten å få den inn, og da går den i stykker. Det er nok mulig å lage dette selv om man vil nok, men anbefaler dette verktøyet. 

 

Det neste blir å dra til med momentnøkkelen slik at alle flenser blir blitt dratt til med 200 nm, og så får jeg bevege meg til akslingene og dra av flensene der for å bytte tetninger. Ellers lurer jeg på hva jeg skal gjøre med automaten. Mekanisk er den tipp topp, men lekker over alt. Kanskje handle pakningskit til den, og så ta den ned og bytte alt? Så bytte tetning på motoren?

 

Morgendagen blir bra. Da drar jeg og fattern på tur med både 3.5 og 4.5 litern til Nesbyen på et svært veteranbiltreff, så det blir artig. I fjor var 3.5 litern på dette treffet, men nå forsøker vi å ta med den andre også, hvor jeg har all tro på at motoren skal snurre hele veien. Vi håpe utstyret holder :)

 

http://www.veterantreff.net/

 

i286260064311612093._szw1280h1280_.jpg

 

EDIT (Andre delprosjekter på gwagen jeg jobber med):

 

Har fått 1 stk Arduino i gang på 4.5 som temperaturmåler, og den fungerer perfekt. Nå holder jeg på med Gwagen-systemet mitt. Har planer om å kontrollere interiørlys og dørlås med en Arduino, hvor dette styres med bluetooth fra en Android-mobil eller blåtann-knapp av et slag som man feste på nøkkelen til bilen. Venter i grunn bare på releer nå, hvor mye av resten er oppe og går :)

 

14063876_344401589236131_164067258616496

 

EDIT 220816:

 

14053678_345414219134868_385390650763193

 

Da ble det en fin dag på Nesbyen Veteranbiltreff for både "gulingen" og "grønningen" helt inntil vi var 500 meter hjemmeifra. Hjullageret på høyre side bak på min 3.5 liter gikk fyken på veien opp, og gikk i oppløsning resten av turen opp og hele turen hjem. Når vi var 500 meter hjemmeifra, skjedde det usannsynlige, at vibrasjoner oppstod og alle 5 boltene som holdt høyre bakhjul fast røyk på veien inn på en parkeringsplass. Dette endte med at bakhjulet falt av og bilen havnet på skiva. Utrolig nok ble det omtrentlig ingen skader på bilen, og vi fikk hjulet såvidt på igjen. Med litt hjelp fra Falken kom bilen hjem de siste 500 meterne via transport oppå lastebil. Dette var en syk opplevelse, hvor jeg ikke helt skjønner hvordan 5 bolter kan ryke tvert på denne måten som følge av et gåent lager, men hvor man uansett kan konstatere at man hadde vanvittig flaks over at det gikk bra med både bil og fører. Jeg lå etter med 4.5 litern, og det var vanvittig å se hvordan høyre bakhjul plutselig begynte å slenge. Alt skjedde i løpet av 200 meter at alt bare gikk vest. 
 
Nå blir det å bytte hub og hjullager bak, så 3.5 litern er nok ute av drift ut året muligens. BBS-felgene er av bilen for anledningen, siden det var planlagt at bilen skal fremvises for BT for å få verneverdig-status, siden vi har funnet ut at det bare er et par og tyve igjen av disse orginale 350SE'ene på skilt som har vært norske hele tiden, men BT får vente nå gitt.
 
EDIT 270816:
 
WP_20160827_17_07_34_Pro_zpscwit56np.jpgN
WP_20160827_17_06_55_Pro_zpsuybyfbqa.jpg
 
Lite G-nytt for tiden da 3.5 litern har høyere pri enn Gwagen. Nå må jeg bare få tak i en ny hub/spindel bak her, og så monterer jeg nye hjullager og ting rundt. En fordel med å gjøre dette var at diff'en svettet, så skal bytte tetninger og montere noe pakningsmasse på bakdekselet. Tenker jeg skal pimpe opp ting også så det skinner litt. Kjøre Gwagen-stilen. Jeg skjønner ennå ikke hvordan dette har skjedd. 5 bolter har røket rett og slett, og hjullageret virker fint. Skrullete hendelse. Tror bolter fra ebay er noe man må styre unna. 

Edited by maelling, 27 August 2016 - 16:39.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#970 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 27 August 2016 - 21:00

Lite tips om rep tank.

 

Hadde en minst like dårlig tank på feltvogn.

 

Brukte vinkesliper og fikk frem blankt stål der lekkasjen var.

 

Avfettet med tynner og limte/fuget over med Tigerseal fra VTP.

 

Polyurethan lim/fugemasse som varer tilnærmet evig.

 

Er så sterkt at du kommer til å lime istedenfor å sveise i mange tilfeller begynner du først å bruke den.

 

Lykke til !

 

nielsa



#971 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 August 2016 - 19:06

Takk for tips :) Vurderte å bruke noe lurium oppi tanken for å få det tett, og det kunne kanskje fungert. Imidlertid var metallet som var bunnen før var tynt som flatbrød, så det virket ut som det var lite å jobbe med. Det jeg nå har igjen etter at jeg har kuttet ut det som var dritt har fin tykkelse, hvor jeg alt har kuttet til en ny plate som stemmer noenlunde. Det var litt styr å få bøyet denne riktig, hvor jeg måtte få tak i en tykk og tung mann (min far) og sette ut paller og annet for å få knukket en så stor plate. Her skulle jeg selvsagt hatt plateknekker. Det som gjenstår nå er bøying, kutting og sveising. Jeg er veldig spent på hvordan området rundt pickup'en i tanken som er dekket av plast vil takle en situasjon med glødende metall over seg, men det finner jeg nok ut. 

 

Tank4_zps25m96xjk.jpg

 

Det var ikke lett å klippe denne ut helt riktig, hvor jeg må sveise på en liten ekstra bit nederst til høyre der. Jeg har ikke jobbet mye med denne her egentlig på mange uker, da det er annet som har hatt høyere prioritet i det siste. Det hadde selvsagt vært fint med disse "rillene" integrert, hvor jeg sikkert kunne laget dem ved å bruke pressen og en haug med timer. Det blir noen pussige overganger her, men den burde bli tett om man vil nok.

 

090916 OT, men det er i allefall Mercedes og gjelder 3.5 litern som er en av gwagens brødre:

 

Jeg fikk tak i en ny bærearm med hub fra en W123, og satte til verks. Hub'en var bra, men bærearmen var dritt. Det var forsåvidt ingen problem. Holder på med lagerbytte :)

 

WP_20160908_16_33_03_Pro_zpspjz2c8hi.jpg

14242285_356763094666647_65153831611359413243715_356763097999980_186015485400231

 

 

 

 

Når det gjelder Gwagen har ingenting mer skjedd med denne annet enn at jeg jobber med den framtidige elektronikken til bilen. Alt av dørstyring er helt gåent på bilen, så jeg må lage en ny logikk. Det blir en blanding av trykknapper og fjernkontroll/fjernstyring (bluetooth):

 

Door%20Controller_zps5xjkufbd.jpg?t=1473

 

Det er ikke mer som skjer med den enn at jeg klapper litt på den nå og da :) Jeg får prøve å hive meg over tanken videre igjen snart, så jeg får litt mer fremgang. 

 

WP_20160909_20_55_18_Pro_zpsxjpdy5ls.jpg

WP_20160909_20_54_37_Pro_zpsap4rfqo8.jpg

WP_20160909_21_17_46_Pro_zpsgfhoy9x8.jpg

WP_20160909_21_18_01_Pro_zps1evnokp1.jpg

WP_20160909_20_56_06_Pro_zpsjym2xin6.jpg

 

Her er noen litt dårlige bilder av interiøret. Alt er renset mer eller mindre, og ting er stadig på vei inn. Jeg har ikke montert på stoffet på dørene og stoffet ved gulvet ved fører/passasjer-side, all tid jeg ikke har begynt på elektronikken ennå.


Edited by maelling, 13 September 2016 - 16:12.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#972 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 16 September 2016 - 18:54

14361428_358920724450884_355923653301287

 

Da har jeg begynt å sveise på tanken etter å ha holdt på en stund med å tilpasse metallplaten jeg har kuttet til. Dvs, egentlig har jeg holdt på nesten bare med min 3.5 liter som er nesten ferdig. Nyheten er at tanken ikke har gått i luften, og det har ikke vært et eneste lite poff en gang. Nå hjelper det at tanken er vasket ganske heftig innvendig, så man kan ikke kjenne en eim av bensin. Det jeg holder på med foreløpig er å punktsveise rundt om kring for å få platene til å passe med hverandre. Dette skal nok bli fint til slutt, men kunne ønske jeg var noe flinkere til å sveise. Det er svært mye lettere å sveise 3 mm metallplate på en aksling hvor man bare kan kline til, enn en å sveise på 1.2 mm mot en ørlite svekket tankplate som kanskje er 1 mm. Nå stemmer kantene med hverandre, men det er noen glipper her og der. Menmen, godt å være i gang  :)


Edited by maelling, 16 September 2016 - 19:52.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#973 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 16 September 2016 - 19:01

Glad i å lage deg arbeid du 😁 Plasttank og noen kvelder overtid, blir billigere om du regner arbeidspenger... Hehe

#974 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 12 April 2017 - 19:11

Plasttank frister mer og mer, men det koster da 25000kr inkludert monteringskit eller noe. Det er omtrent det bilen er verdt! Jeg kikker daglig på ebay etter brukt tank, men det er bare fine dieseltanker å få og absolutt ingen bensintanker har dukket opp på ett år. Det har det heller ikke på finn.no. Men nå står jeg der at jeg enten trenger mer sveisegass, brukt tank eller plastikktank, og gitt at jeg likevel skal ha bilen til jeg går i graven, så kanskje jeg bare får handle en plastikktank. Det blir stadig mer bioetanol i bensinen, så tror jeg må ha noe rustbestandig på sikt.

 

Det har vært stille her en stund, men det skyldes delvis at det har vært vinter, at jeg har vært lei av å skru, og at jeg har holdt på med min offroadsykkel :) Bimmern er "feil" merke siden det ikke er Mercedes (MB burde produsert en G-MC eller noe), men er i det minste tysk. Det blir en fin europatur i sommer med en kompis som også har 1200GS.

 

WP_20170412_14_10_05_Pro_zpsq5tmqj97.jpg

 

I dag har jeg holdt på med det som menn gjør i påsken, nemlig å skru på en gwagen. Transferkassa er nå ordentlig boltet på, og jeg fikk dratt til med 200 newtonmeter i dag. Her måtte det fotkraft til. Heldigvis holdt den hjemmelagede flensholdern. Det neste blir å slenge opp mellomakslingene. Deretter er det bare en tett tank som gjenstår før bilen i det minste kan rulle ut av garasjen hvor den har stått i 1.5 år eller noe nå. Jeg antar at jeg får motoren i gang igjen, og den har jo nye dyser og mange nye tenningsdeler, så jeg forventer et lite host i det minste. Savner lyden :) Tror den kan konkurrere med 4.5 litern min når det kommer til grom lyd og lydnivå. Her er den til sammenligning:

 

 

WP_20170412_19_46_38_Pro_zps4pbjmhl4.jpg

WP_20170412_19_48_03_Pro_zpsmuysxwle.jpg

 

Ellers er resten av bilparken i bra stand. Både 4.5 litern og 3.5 litern er ute av vinterlagringen. I 2017 har jeg planer om å for det meste kjøre og ikke bare skru, så det blir ikke så tette updates fremover :)


Edited by maelling, 12 April 2017 - 19:37.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#975 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 20 April 2017 - 14:03

3mnd til deadline, blir bra det. Plasttank er evigvarende :-)

#976 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 May 2017 - 19:29

WP_20170503_20_12_29_Pro_zpsyrl4fssr.jpg

WP_20170503_20_11_21_Pro_zps48fybl8y.jpg

WP_20170503_20_08_24_Pro_zpswe0iznjh.jpg

(og ja, jeg må stramme mer og bytte en bolt)

 

Joda, jeg tar sikte på å bli ferdig en gang :) 3 måneder skal holde hardt. Jeg trenger strengt tatt bare en tank for å få rullet litt med den, men elnettet må også gjennomgås, og så jeg få opp vindusheisersystemet og montere litt mer av interiøret foran. Det er ennå mye under her som må gjøres, og strøkent skal det bli til slutt. Jeg har nok mye tid ennå til å finne en tankløsning. Det er garantert nok grease under her til å fylle en 10 liters bøtte. Ser fram til å avfette og få bort alt dette hersens drivakselfettet som har bekledd hele bilen under!


Edited by maelling, 03 May 2017 - 20:33.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#977 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 07 July 2017 - 17:58

19693759_512075855802036_796203911311210

19955920_512076252468663_660984372880726

19702272_512076492468639_283278507425267

19800828_512076865801935_258555588070786

 

Det går fremover med bilen, om enn langsomt. Nå har mesteparten av eksteriøret kommet på plass etter at jeg har montert skjermbreddere og stigtrinn. Ny ståltank er bestilt fra England (ja, de er mulig å få tak i!), og er vel det eneste som står i veien for en kjøretur ut over olje- og filterskift på motor, fylle opp olje på transfer og montere stag og slikt til sperrer. Ellers gjenstår resten av eksteriøret, og en del av interiøet. Planen er å få på tanken og kjøre bilen ut, så kan jeg vaske og avfette saken rundt motorrom og mellom rammen. Bilen er full av støv, men jeg tror denne bilen skal gå de andre bilene mine en høy gang når den er klar :) Andre ting som må gjøres er å gå over elnettet, for det fungerer ikke spesielt bra lenger av en eller annen grunn.

 

Håper at bilen kjører for egen maskin innen året er omme :)

 

PS: Ser ut som noe har gått galt med bildehostingen av de gamle bildene :wacko:

1237

Edited by maelling, 07 July 2017 - 20:14.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#978 Bimmerc

Bimmerc

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 22 August 2017 - 08:25

Håper pengesluket ditt snart er på veien! Synd med alle gamle bilder.
 

Ja, det er fortsatt noen G-mennesker som skjeler innom forum-er fra tid til annen, selv om det meste foregår på FB nu!


Livet, det er ikke dagene som er gått men de dagene du husker. (Fritt etter GG Marquez)

#979 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 15 September 2017 - 11:30

@Bimmerc: Bilen er i grunn ikke noe pengesluk, men snarere et tidssluk. Bilen har i det minste blitt ganske bra etter hvert, så den har mange gode år fremfor seg når den blir ferdig :)  Jeg sliter ennå med bensintank - problematikken, da tanken som jeg bestilte fra England ikke ble levert likevel (hurra for Paypal som gir refund). Det virker dønn umulig å finne gode, brukte bensintanker av stål nå om dagen, og å handle en plasttank til 25k frister svært lite. Mulig jeg får satse på å sveise ferdig tanken, og bare ha troen på at jeg får det til. For øvrig holder jeg på å bygge ned bilparken i disse dager og selger unna litt, så jeg har solgt min 350SE til min far og nå selges også en W123 300TDT som blir hentet i neste uke. MIn S500 står for tur, også lurer jeg på om gwagen blir solgt til slutt når jeg er ferdig med den. Jeg selger ikke pga behov for midler, men snarere at jeg stadig har mindre bruk for bil og nesten utelukkende kjører MC, selv om vinteren. Det er lite som skjer med gwagen nå om dagen, da jeg er opptatt med andre ting og at jeg ennå ikke har fått tak i en bensintank. Så, si ifra hvis noen har en pent brukt ståltank til salgs for en hyggelig pris :)

 

PS: Ser ut som problemet med Photobucket gjelder alle som bruker den, og ikke betaler noe for tjenesten. Virker ut som de har endret policy, så gamle bilder blir ikke hostet lenger. Jeg har ennå tilgang til bildene om jeg logger på.


Edited by maelling, 15 September 2017 - 11:38.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#980 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 October 2017 - 18:10

Da har jeg endelig fått sveist ferdig bunnen på bensintanken, så nå begynner det å ligne på noe. Det jeg nå må gjøre er å få ut det som er av usmeltet sveisetråd og annet som er inni tanken. Lurer på om jeg kutter opp tanken på toppen og renser den innvendig, og kanskje noe kan påføres bunnen i sveiseskjøtene som kan bidra til å gjøre den helt tett. Jeg kan ikke se noen hull noe sted under nå, men sånt vet man aldri. Virker lovende i allefall :)

 

22254934_551263791883242_357023508374395


Edited by maelling, 03 October 2017 - 18:25.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)