Da har jeg byttet de siste tetningene, og det gikk i grunn greit så snart jeg fant teknikken med å få dem ut. De gamle flensene hadde noen små spor i seg, dog minimale og mest misfarging.Tipper (håper) at summen av tilfeldigheter (tykkere papirpakning, annen plassering på simringer) minimerer sannsynligheten for lekkasje. Dukker det likevel opp lekkasje, skal jeg ta det når det kommer. Er det rent og pent under der, noe det skal bli, så er ikke jeg vond å be for å skru litt mer på dette i fremtiden. Eneste uløste problem jeg har nå er å få strammet til disse mutterne. Jeg har ikke funnet ut helt hvordan jeg skal holde transfer i posisjon og kunne dra til med 200 nm. Kanskje det er lettest når den er montert i bilen? Hvis ikke må jeg bygge meg en slags transferstand av et slag som tåler vanvittig med krefter.
Fattern og en person til var det som dro på Stjerneløpet 2016 (http://stjernelopet.mbkn.no/), og det varte over 2 dager. Jeg holdt på med gwagen og annet. Det var visst vanvittig mye gromt der, men bare én G-wagen? Det var visst en kar fra Trondheim som kom med en strøken sak. Ellers var det kun 3 stk W116 der, og de 2 andre var USA -versjoner. Fikk høre at det kun er 300 stk igjen av disse 116'ene som jeg har i Norge, hvor det faktisk er flere 108'er der ute. Det ser ut som karosseriet til min 3.5 liter er mer sjelden enn 4.5 litern. Når det kommer til stykket er Stjerneløpet aller mest for gamle menn som drar ut glis til 500-1000k, hvor man kjører rundt på diverse rebusløp osv
Her er litt transfer- og mellomakselporno. Det gjenstår litt detaljering her før det ser strøkent ut. Videre bør jeg bytte ting rundt speedometer (?) og en simring på lufterør-nippelen:
Når det gjelder muskelbiler og amcars, deler jeg interessen for store og dumme biler. Min 3.5 liter med ufrivillig "Pro stock" gummi-oppsett (jeg ser daglig etter nye framfelger - 16" BBS RZ 394 ET23 8.5J - på ebay o.l. Men slike 70 talls felger finnes knapt) med bredere bak enn foran er slik den ser ut nå en "nod" til amcars. Det er likevel min W108 som er muskebilen, all tid oppsettet ligner litt på klassiske amcars, med svingaksel som forskjell. Den har ganske like enkelt oppsett, og lager akkurat de riktige lydene som gir det ståpels. Min 4.5 er mitt klare valg om jeg skal ut og knuse kneskåler, og skjule likene baki baggasjerommet. Bilen har et bad ass look. Men hadde jeg ikke vært Mercedesfyr, hadde jeg nok kjørt en 1967 camaro med en liten screamer 302 cid, eventuelt enn Chevelle med 572 cid eller noe. Alternativet er en 6.3 liter W108. Ser for meg at det kommer noe sånt en dag En Mercedes 600 hadde også vært konge. Mercedes 600 - eiere har historisk sett vært diktatorer med tilgang til luftstyrker, hvor de da satt i baksetet og dirigerte styrkene mot målet bak tunge gardiner.
EDIT 150616:
I det siste har jeg holdt på med å gjøre bilen klar for å komme ut for å få en grundig spyling, så det innebærer å koble opp bremsene, difflock'ern og tette igjen alt annet som nok ikke er så glad i bli vannet. Automaten har jeg tømt for olje med vakuumskifter, da automaten lekker olje i en slik rate at man ikke skulle tro. Det blir en liten nøtt å få den tett, om den ikke "trutner" med semisyntetisk automatolje som jeg har på mine andre biler. Det virker ut som en automat som bare står uten å bli brukt har en tendens til å lekke, og det gjaldt i høyeste grad min 4.5 i vinter. Men ingen av automatene jeg har på mine biler, enten de er 3 trinns eller 4 trinns, er glad i syntetisk automatolje fra biltema. Det renner rett igjennom.
Annet jeg har gjort er å justere spissingen til rundt 0 innenfor 0.001 margin. Bilen har alltid hatt en vanvittig toe out, som har gjort at den har vært den mest svingevillige bilen jeg har hatt, men sprikingen med forhjulene har bare sett rart ut. Ellers har jeg koblet opp noe mer på understellet og dratt til en del bolter. Videre holder jeg på med den siste mellomakslingen som jeg har tatt ut, hvor den skal få samme behandling som de andre akslingene.
Nå har begynt litt "outfitting" av bilen med å koble opp litt dørhåndtak, og litt plast her og der. Jeg har planer om å få på bakdøren i nær fremtid, men jeg må få satt inn glass der først. Ellers har jeg faktisk ordnet et verktøy til å dra ut transferkasse-foringene ut i fra tilfeldige deler man ofte har i verktøykassen, men venter på en svært lang M10x170mm bolt handlet på ebay.
Ser fram til å vaske bilen og gjøre den penere, både under og over. Mye av arbeidet vil gå ut på dette fremover, forruten å montere plast og gummi slik at bilen ser ut som en gwagen igjen. Bilen er i grunn snart klar for å bli høyttrykksspyliet og rengjort på undersiden, selv om jeg muligens monterer nye tetningslister og blir helt ferdig med sidedørene først. Jeg ønsker å få bilen noenlunde tett. Ting jeg trenger å handle inn er nye lykter, blinklys, baklykter, list over framvinduet, og diverse andre detaljer, hvor det gamle jeg har er for slitt. Jeg har gummibeskyttelses-lister som er handlet inn brukt. Av tetningssaker skal jeg bytte "pinion seal" på fram- og bakaksling, hvor jeg siden kommer til å skru fra hverandre knokkelhusene.
Bilen blir ikke ferdig med det første...
OT 180615:
Da ble det en dag med biltreff på Holmen Bryggemarked i Asker, og der var det samlet en god del biler. Vi stilte med 16 stempler denne dagen, og det var mye gromt der jeg kunne tenkt meg. Jeg ble frelst på Ford Mustang cab, så det kunne jaggu vært noe. Jeg får bare kvitte meg med min 123 først Med en 300 hk 5.7 liter, burde den lille saken dra bra. Det var flere Pagoder der, samt en bil med rekke 8, en Corvette av tidlig årgang, Porsche og flere bimmere. Jeg kunne lett fått pris for peneste BBS-felger, for det ser ikke ut som Bimmer-folket hverken vasker BBS-felgene sine eller blåser nok luft i dekkene. Her er noen bilder:
Av Gwagen-relevante ting, har jeg lagt opp nye gummilister på 3 dører, og jobber litt med karosseri på innsiden av venstre bakdør før ny list går på. Oppi her var det fullt av sparkel, og jeg aner ikke hvem som har gjort det. Må bare få dette fint på et vis:
Har videre handlet nye blinklys, og forsøker å source andre deler. Det er ikke eksplosiv fart i min "restaurering" av denne bilen. Det rare er at bilen er karosserimessig bra på utsiden, men ørlite shabby på innsiden. Det er historisk.
EDIT 210616
Mens jeg ennå venter på transferforings-bolt som skal komme i posten, holder jeg på med karosseri og å samle opp alt jeg har av deler og montere så mye jeg kan. Jeg vil da se hva jeg ikke har, og det er diverse faktisk som har forduftet virker det ut som rundt der bilen har stått i 2 år. Jeg avventer litt avfetting av bilen under til jeg har fått ordnet dørlåser og særlig hengsler på karosseriet, hvor jeg mangler alle. En frontlykt og dekselet rundt mangler jeg, grillen og en dullion andre ting. Jeg fortsetter med å montere ting og fikse det jeg har.
EDIT 220616
Da har jeg skrudd av fangeren, og skal pusse den helt ned og lakke opp igjen. Jeg har nå 4 stk bumper end caps som ikke er pene, og jeg undrer litt over hvordan jeg skal gripe dette an. Pene skal de i allefall bli. Da har bilen 4 nye dørlister (fått ordnet "sparkelpartiet" i et bilde over), og nesten alle gummilistene langs siden er montert, unntatt høyre bakdør og høyre foran. Høyre bak har jeg ikke rett og slett, hvor jeg har 1 stk list for framdør til overs. Høyre foran har fått et malingspann over seg, og høyre bak må flikkes ørlite på. Hengslene til bakdøren er klar, hvor jeg lurer på om jeg bare henger på bakdøren. Fronten skal jeg shine opp litt generelt, og få skrudd fast ting ordentlig. Baklyktene har jeg lakket opp i matt sort, hvor disse så helt forferdelig ut. Det er litt gåen plast i et hjørne på den ene der, men tror den kan brukes. Jeg lurer på om jeg kanskje tar ut radiatoren for å komme til enda bedre når jeg skal avfette. Ellers lurer jeg på om jeg skal lage et splitter nytt elnett til bilen ut i fra skjemaet for elnett, og gjøre det ordentlig i alle koblinger. Det jeg har gjort hittil er å reparere, men har lyst til å hive ut skiten og legge opp alt nytt, og legge til noen kule features. Dette involverer blant annet en liten Arduino/Genuino Uno som styrer lys i bilen som dimmes opp og ned (noe all'a i min S500), og at den også styrer sentrallåser og annet. Dette er på idé stadiet. Det går fremover
EDIT 220616 (2):
Da har jeg kommet i gang med fangerpussing, men det tar nok litt tid å få den ned til blanke stålet. Planen er å pusse den helt ned, grunne og lakkerer opp i matt sort:
EDIT 230616:
Bakdøren har et fundamentalt problem, og jeg har måttet modifisere festet for døren. Man stod her mellom 2 valg, og det ene er å file åpningen som er ment for festet i døren lenger opp, eller å modifisere festet. Jeg gikk for det siste inntil videre. Lurer på hva vedkommende som har fikset opp den døren her har tenkt med.
Endelig begynner bilen å se ut som en Gwagen igjen. Døren trenger litt justering, samt at den trenger et vindu. Ser for meg at dette ordnes så snart bilen kan rulle for egen maskin til den lokale rutebytteren som byttet på 4.5 litern.
EDIT 240616:
Det kommer daglig inn nye deler som skal på bilen. Det er behov for mange detaljer fremdeles.
280616:
Da har jeg pusset fanger til den store gullmedalje. Det er noen skjønnhetsfeil jeg skal adressere, men den blir nok OK til slutt. Jeg bruker ikke samme lakk som resten av bilen har, så hvis fargekomboen blir feil, får jeg får tak i det. Plasten på hjørnene må jeg få gjort noe med før de går på igjen.
300616:
Da har jeg med en ganske paranoid framgangsmåte klart å få åpnet tanken, og klippet ut det partiet som var lekk. Her var det 4 stråler som stod ut av et svært oppspist metallområde. Jeg skal undersøke litt nærmere om det ennå er mer gass i tanken, og finne ut om jeg lager en svær plate over hele bunnen, hvor jeg lager inn noen spor på et vis for å matche tank-holderen, eller om jeg tar remser bortover. Mye taler for at jeg lager en hel plate som skal bli bunnen på tanken, da dere ser at bunnen generelt er lite lekker.
For øvrig skal jeg hente en "motherload" med deler på VTP i morgen, da jeg nå har montert alt av eksteriør jeg har til bilen utenom skjermbredderne og stigtrinn. Det jeg nå skal handle er en haug med ting som enten var utslitt fra før av, eller manglende. Grill og annet er på vei fra utlandet.
Edited by maelling, 30 June 2016 - 17:49.