Takker! Jeg skal si dette blir bedre enn mitt hjemmesnekrede, selv om det nok ville duget til slutt. Men dette er en Gwagen tross alt, og da bør det være ordentlige deler.
Nå ser man konturene av noe som holder på å bli sexy, selv om bildet ikke er så godt. Har litt nerver/angst for sveisen ennå, selv om jeg har flikket litt på det siden sist. Kan være jeg sliper ned på nytt og kliner til hardere på varmen og særlig trådmatingen, som har vært litt lite mens jeg har holdt på. Har brukt 21.5 volt og 6.5 meter i minuttet, hvor sistnevnte og kanskje førstnevnte nok burde vært mer på 3mm, selv om jeg hadde 130-150 amp mens jeg holdt på. Det er særlig i en kontekst hvor jeg kanskje burde hatt mer mellomrom mellom platene. Kanskje jeg sliper ned og kjører på med 22+ volt og en halvmeter mer tråd i minuttet eller mer og gjør det mye mer konsistent. Jeg gikk ganske langsomt frem, men sitter og tenker det er for kaldt, selv om en annen side av meg fram til nå har sagt at det er bra og har lakket alt opp. Har gått fra 60/40 - vurdering bra nok sveis/Ikke bra nok sveis, men nå er det motsatt. Det aller værste som kan skje er om hele festet ryker pga at det ikke har penetrert nok. Kan være jeg slår til som faen med sveiseapparatet etter at jeg har holdt på litt på andre siden og virkelig har fått horn i pannen, hvor jeg nå skal starte med å ta av stag, bytte foringer og slipe vekk gammelt fjærfeste. Nytter ikke med fjærfeste som ser pent ut om man ikke får sjelefred når man er ute og kjører.
EDIT 190316:
Med rå makt skal gammel foring på høyre fremre stag fjernes:
Deretter blir det å gjøre dette staget til en skikkelig lekkerbisken med nedpussing, grunning og lakking, før nye foringer presses inn. Så blir det å slipe og pusse på akselen foran på høyre side
Senere samme dag:
Da har jeg kommet litt videre. Ser jeg mangler 2 stk radiusarmforinger, samt at jeg må få tak i drag link og tie rod ends. Jeg satte dermed i gang med pussing, og er kanskje halvveis nå på det.
210316 O.T:
Da er S500 klar for ny sesong. Felgretting har hatt svært mye å si på denne bilen. Det var før kast i 3 felger, men nå har det blitt silkemykt å kjøre bilen etterpå. Det var en svært merkbar forbedring. For en som kun har kjørt Kangoo Diesel (med trim-boks) gjennom vinteren, kan jeg ikke si noe annet enn å hoppe inn i denne bilen på årets første tur i eurorisk komfort og med full øs ut på motorveien har vært en vanvittig opplevelse. Det er en merkelig form for silkemyk raseri som skjer når man legger pedalen i bunn og speedometeret flyr oppover, og det skjer ganske uavhengig av hvor fort man kjører fra før av. Alt skjer i en fullkommen stillhet som om man skulle sittet i en kokong (med mindre anlegget sender svært grom lyd inn i øret ditt) og i deilige seter. Savner lyden til 4.5 litern, men den får man oppleve om ikke så lenge når den og 3.5 litern skal hentes ut fra låven Et fint avbrekk fra en haug med manuelt arbeid på gwagen, hvor man trenger en kraftig "belønning" i ny og ne :
220316:
Så var det denne rakkeren her da. Nå gjelder det å finne nøyaktig plassering og gi jernet med Kemppi'n:
21.8 volt og 7 meter i minuttet var mye nærmere. Man ligger rett på grensen til "poff". Klarte nesten "driften" hele veien rundt Må pynte litt her.
"It should sound a bit like frying bacon on a lovely sunday morning"
240316:
Skulle tro at dette blir bra til slutt. Jeg er ikke like nazi på finish'en foran som bak, men skal bli bra likevel. Fikk tak i nye radiusarm-foringer på VTP og fikk presset de inn på høyre side også. Skal handle nye styrestag siden. Det er ikke alt man kan få med seg på en tohjuling på en tilfeldig tur bortom. Tverrstaget er også klart, og så tygger jeg ennå litt på om jeg oppgradere sveisen på fjærfestet til høyre et litt hakk. Hodet mitt sier "burde", mens latskapen i meg sier "gidder ikke". Er interessert i å få bilen på hjulene foran og starte en helsesjekk på motoren for å se om jeg må handle meg elefant og sette i gang med det også. Jeg er ørlite lei av aksler nå faktisk, og er klar for å hoppe på mer trivielle ting. Knokkelhus får jeg dille med siden. Tar ting etter grad av viktighet på denne bilen, og hvor tank også står høyt på pri-listen. Øystein på VTP sier at de sluttet å produsere ståltanker for 10 år siden, og alt de har er en brukt en til 4800 kr + moms. Dette kan sikkert duge, men begynner å lure på om jeg kan sveise opp min egen tank om det ikke er en fin en som bare tilflyter meg. I teorien skulle det være mulig å sveise opp tanken, men da må det bli til at jeg bytter hele bunnen på den. Den er som gamle menn og gamle Mercedesmotorer; ørlite lekk.
250316:
Da er fjærene på og alt er boltet på. Bildet og situasjonen er litt rotete, men har sammenheng med en jekk som gikk fyken og det faktum at det er jævlig vanskelig å få på dekk uten styrestag. Forsøket ble avblåst av andre ærender
260316:
Da står bilen på hjul på dekk og med nye fjærer, og alt synes å være bra foran der. Da tror jeg akselprosjektet (minus knokkelhus) er offisielt ferdigstilt, med mindre jeg etter et hopp på et eller annet finner ut at fjærfestene ryker og må gjøre alt på nytt Jeg måtte semi-montere de gamle stagene for å få på hjulene, og med en slik trang garasje trenger man den hjelp man kan få. Fremover blir det å montere de nye justerbare Koni-demperne foran, muligens gjøre noe med tanken, og så vil jeg starte på helsesjekk på den store luftpumpa over framakselen for å se hva jeg har å jobbe med der. Plan A er å få den til å gå OK uansett tilstand, og så får man se hva man gjør på motorfronten siden. Bilen skal jo helst vises frem først før man bytter motor, og så avtale med BT hva man gjør. Dersom motoren er junk, får jeg bare dra den ut og hive inn min OM617A? Det er eneste motoralternativet jeg har. Jeg tror motoren er mekanisk sett bra til å gå pent og greit, men innsprøytningen har nok stått for lenge. Jeg har nye dyser liggende, så jeg skal nok få dette konstant-sprut anlegget til å sprute fint. Det ser fullstendig bombet ut under panseret (støv, møkk etc), hvor motoren var dønn strøken nærmest før den ble satt bort for karosserioppgradering X antall år siden.Dagen i dag gikk til sist å rydde opp i garasjen, så man slipper å vandre rundt i verktøy og annet som ofte flyter rundt etter at man har drevet med syke ting.
280316:
Da står bilen som nevnt på hjulene, og de nye demperne har kommet på. En ting jeg skal undersøke er hvorfor bilen synes å helle noe over til venstre side foran. Det synes kanskje å være 1 cm helling fra ene siden av bilen i forhold til den andre, uten at jeg kan spore den samme hellingen i garasjegulvet. Nå har jeg ikke målt over alt, men dette skal jeg finne ut av. Jeg ser at venstre framfjær synes å ha en ørlite større "bøy" enn høyre framfjær, så her må jeg undersøke litt om vinkelen på fjærfestet er feil, eller hvor dette kan spores tilbake til. Det er mye rar artikulering som kan skje ved små forandringer i grunnen ulike steder, men her får jeg justere der hvor justeres kan. Dersom dette kan spores til selve fjærfestet på venstre side foran, får jeg justere litt på vinkelen på denne. Jeg har svært mye bildedokumentasjon på alt jeg har gjort, så her får vi gå vitenskapelig til verks
EDIT 290316:
Etter litt nøyere eksaminering med målestokk og vater, samt litt jokking på bilen og resonnering, synes forskjellen mellom høyre og venstre side å være mye mindre enn først antatt. Avstandene mellom bakkeplan og opp til fremre og bakre del av fjærfestene synes helt identisk, noe som må bety at de har samme vinkel. Rent subjektivt ville jeg kanskje vippet opp fremre del av venstre fjærfeste opp en halv cm foran for å få rettet ut fjæren litt (vil nok heller si en lett ombygning på toppen av den ene halvdelen), eventuelt montert en gummislange/hageslange eller noe i forkant. Bumpstop'en synes å gnisse imot fjæra på venstre side foran. Det er også samme avstand fra fjærfestekanten og til senter av demperfestene på akslingen. Det er en 0.5 cm forskjell fra toppen av dekk til skjermene foran når disse er strammet opp, omtrent det samme fra bakken og opp til skjermene. Det virker ut til at mye av dette kan tilskrives tilfeldigheter som at jeg ikke har en stol montert på høyre side foran og andre ting, for setter man seg inn på høyre side foran går bilen i vater. Nå har jeg ikke finjustert lufttrykk og slike ting som ikke er helt identisk, hvor det er 2.4 bar på venstre foran og 2.25 på høyre side foran.
En mulig forklaring kan være at fjærfestene på høyre og venstre side er montert 180 grader i forhold til hverandre, men det skyldes at det var slik bilen var og jeg har gått for "orginalt design". Kan tenkes at fjærene ville stått litt anderledes om det var helt likt. Ellers synes castervinkelen å være litt forskjellig på rent øyemål, men dette går seg kanskje til litt. Ved rammefestet synes de imidlertid å være dratt til likt på mutteren der som drar til mot gummiforingene.
Mulig det bare er autisten i meg som henger seg opp i ting, og at forskjellene er ganske normale Tror ikke forskjellene gir grunnlag for store intervensjoner.
Edited by maelling, 29 March 2016 - 19:14.